#امکان_فهم_فرآن
#تفاوتهای_فردی
#باطن_قرآن
#قرآن_در_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 تفاوت ظرفیتها در فهم قرآن-2
▪ آنچه در زيارت جامعهي كبيره به امامان ـ عليهم السّلام ـ عرض ميكنيم: «محتمل لِعِلْمكم»[4] يعني به شما متوسل ميشوم و از خدا ميخواهم كه بتوانم علم شما را تحمل كنم، ناظر به احاديث معروفي است كه فرمودهاند: «إن أحاديثنا صعب مُسْتصعب لا يحتملها إلا نبيّ مرسل أو مَلَك مقرّب أو عبدٌ امْتحن الله قلبه للتقوي»[5] يعني فهم دقيق احاديث ما، بسيار مشكل است و كسي توان تحمّل آن را ندارد جز نبيّ مرسل يا فرشتهي مقرّب يا بندهأي كه خداوند قلب او را براي تقوا آزمايش كرده است.
✅ نمونه و مثال
▫ جابر از حضرت امام باقر ـ عليه السّلام ـ تفسير آيهأي را پرسيد و آن حضرت پاسخ دادند. بار ديگر از همان آيه پرسيد و امام به گونهي ديگري جواب فرمودند. جابر عرض كرد پيش از اين، جواب ديگري فرموديد. حضرت امام باقر ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: «يا جابر إن القرآن بطناً و للبطن بطنٌ و له ظهْر و للظهر ظهْر، يا جابر ليس شيء أبعد من عقول الرجال من تفسير القرآن، إن الآية يكون أوّلها في شيءٍ و آخرها في شيءٍ و هو كلام متّصل متصرّف علي وجوهٍ»[6]؛ أي جابر براي قرآن بطن است و براي آن بطن هم بطن است و براي قرآن ظهر است و براي ظهر آن نيز ظهر است؛ أي جابر هيچ چيزي مانند تفسير فرآن از عقلهاي مردان دور نيست، به درستي كه اوّلِ آيهأي در چيزي سخن ميگويد و آخرش در چيز ديگر و قرآن، كلام متّصل و پيوستهأي است كه وجوه فراوان دارد.
▫ گفتني است كه پي بردن به معاني باطني قرآن مخصوص پاكان و معصومين ـ عليهم السّلام ـ است ليكن پيروان راستين علمي و عملي آن جانهاي نوراني به مقدار پيروي از آنان سهمي از ادراك باطن را خواهند داشت؛ البته همان طور كه ظاهر آيات تفسير كنندهي يكديگر بوده و با هم مرتبطند، باطن آنها نيز بيان كنندهي همديگر بوده و با هم پيوند ناگسستني دارند.
[4] ـ مفاتيح الجنان.
[5] ـ بحار، ج 2، ص 183، ح 1.
[6] ـ بحار، ج 89، ص 91.
📚 منبع :قرآن در قرآن ـ آيت الله جوادي آملي
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 حق توحید
🔹 به ما گفتند که در هر جا زندگی می کنید توفیقی پیدا کن که خوبان جامعه دنبال شما راه بیفتند، نه شما از جهل مردم، از بی سوادی مردم و از عوامی مردم با گفتن قصه و افسانه و دستور و خواب عدّهای را به دنبال خود راه بیندازید، چون چنین اگر باشد هر دو گروه ـ خدای ناکرده ـ گرفتار جهنم می شوند. راه صحیح این است که انسان طوری زندگی کند که جز خدا نیندیشد.
🔹 سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! ایشان در کتاب تفسیر قیم المیزان این فرمایش را دارند که مهم ترین حق پیش مردم حق حیات است؛ امّا اسلام آمده به مردم فهماند که مهم ترین حق، حق توحید است و نه حق حیات؛[1] انسان اگر یک زندگی داشته باشد: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل﴾،[2] این چه اثری دارد؟! اگر کسی موحّد نبود همین است، او حیات گیاهی دارد؛ یا دوران جوانی است که حیات او حیات گیاهی است و هنوز به حیات حیوانی نرسیده است، او خوش تغذیه می کند، خوش جامه در بَر می کند و خوش بالندگی دارد، همین سه کار را دارد: تغذیه، تَنویه و تولید.
او در دوران جوانی این «نباتٌ بالفعل» و «حیوانٌ بالقوة» او هنوز حیوان نشده، این شخص یک درخت خوبی است؛ وقتی به مرحله ازدواج رسید، به مرحله عاطفه رسید، فرزند پیدا کرد، علاقه نسبت به زن و شوهر و علاقه پدر و فرزندی پیدا شد و عواطف و احساسات مطرح شد، این شخص «حیوانٌ بالفعل» و «انسانٌ بالقوه»، بعضی در همین حدّ چهل - پنجاه سال می مانند و می میرند؛ اما برخی ها به مقام انسانیت می رسند که با علم و عقل زندگی می کنند، این شخص «انسانٌ بالفعل» و «ملکٌ بالقوة» او فرشتهٴ «بالقوه» است، از این شخص بالاتر هم که با فرشته ها محشور می شوند.
[1] . المیزان فی تفسیر القرآن، ج2، ص71؛ «و قد أثبت القرآن أن أهم حقوق الإنسانیة هو التوحید و القوانین الدینیة المبنیة علیه كما أن عقلاء الاجتماع الإنسانی علی أن أهم حقوقها هو حق الحیاة تحت القوانین الحاكمة علی المجتمع الإنسانی التی تحفظ منافع الأفراد فی حیاتهم».
[2] . سوره اعراف، آیه179.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/08/27
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-8.mp3
9.29M
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 8
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-8.pdf
243.4K
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 8
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
090-_al-balad.mp3
399.4K
#تلاوت_قرآن
#آهنگ_پذیری
#اعجاز_بیانی
#لحن_حزین
#ترتیل
#محمد_صدیق_منشاوی
#سوره_بلد
🔅🔅🔅
▫ استاد محمد صديق منشاوي در سال 1299ه.ش. يعني حدود 73 سال پيش ، در شهر منشاه مصر در خانواده اي بسيار مذهبي پا به عرصه ي وجود گذارد . « پدرش شيخ صديق منشاوي يكي از قاريان صوفي منش بود كه هرگز در مسير تلاوتش اجر و پاداشي طلب نكرد . از اين رو فرزندش محمد را نيز با چنين علايقي پرورش داد تا جايي كه تلاوت را تنها به جهت آنكه متعلق به اين كتاب مقدس است برگزيد .
▫ شيخ صديق منشاوي را فردي در كمال خشوع و خضوع مي خوانند گويند او چنان تقوي پيشه بود كه هرگز در هيچ تلاوتي بر اجر و پاداش آن سخني نگفت . تنها در محل حاضر مي شد ، آنگاه با وقاري سرشار از خشيت الهي باز مي گشت و اين شيوه اي بود كه در ميان فرزندانش نيز نيك مشهود است ».
▫ مرحوم استاد منشاوي از همان ابتدا به حفظ كامل قرآن پرداخته و از 9 سالگي به بعد در ماه مبارك رمضان شبهاي قرائت قرآن برگزار مي نمود . اين امر تا سنين جواني استاد ادامه داشت . اين در حالي بود كه پس از چندي با ورودش به راديوي عربي مصر و پخش تلاوتهايش ، به شهرت او افزوده شد تا آنكه به عنوان يكي از اساتيد و قاريان مشهور مصر معرفي شد . او قاري بزرگي است كه در ميان متأخران بي نظير و در ميان متقدّمين كم نظير بوده است.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حق توحید
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌پیام جهانی
▪️ [امام حسین سلام الله علیه] فرمود هر كه از خاندان و دامن پاك به دنیا آمده، مثل من فكر می كند. فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یأْبَیاللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ»؛[1] فرمود این بیگانه مرا مخیر كرده كه زیر بار ستم را امضا بكنم؛ خدا نمی پسندد، پیغمبر نمی پسندد، مؤمنان عالم نمی پسندند، زنان پاك نمی پسندند، مادران پاك نمی پسندند، همسران پاك نمی پسندند. حرف حرف جهانی است! سخن از عرب و عجم نیست! فرمود زنان پاك، مادران پاكدامن اجازه نمی دهند كسی زیر بار ظلم برود. نفرمود ما خاندان هاشمی زیر بار ظلم نمی رویم؛ حرف حرف جهانی است! شما اگر می بینید وجود مبارك علی اكبر افتاد، حضرت رفت او را بوسه داد، در كنار نعش علی اكبر آن غلام سیاه هم بود، حضرت قبلاً رفته بود او را هم بوسه داد.
یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید
این طور نبود كه پسرش علی اكبر را ببوسد و بالای سر غلام نرود.
یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید
▪️ بنابراین فرمود تنها من نیستم، هر كه از یك مادر پاك و از دامن پاك به دنیا آمده زیر بار ظلم نمی رود، این است كه امام فرمود: خون بر شمشیر پیروز است، محرم را زنده كنید، محرم اسلام را زنده نگه می دارد. محرم انقلاب را تأمین كرد! چهارتا راهپیمایی كار ایران را یكسره كرد، تاسوعا بود و عاشورا بود و اربعین بود و 28 صفر؛ این چهارتا راهپیمایی میلیونی كار را یكسره كرد. در محرم چرا این حرف ها را زد؟ برای اینكه مردم آزاده را تربیت كرد. فرمود هر كس از دامن پاك به دنیا آمده ستم را امضا نمی كند؛ البته او امام است امام مقام دیگری دارد؛ اما این وظیفه همه ماست. این ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾[2] را دارد پیاده می كند و پیاده هم كرد. آن ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾[3] را تا پایان هر خوفی كه پیش آمد ذات أقدس الهی برای او تأمین كرد و او را پیروز و سربلند به درآورد.
[1]. مثیر الأحزان، ص55.
[2]. سوره توبه، آیه33؛ سوره فتح، آیه28؛ سوره صف، آیه9.
[3]. سوره قصص، آیه21.
📚 سخنرانی در شب تاسوعا
تاریخ:
1398/06/17
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
moharam85_09 s.mp3
10.11M
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 9
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoo
moharam85_09 p2.pdf
255.5K
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 9
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پیام جهانی
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سالک الی الله
▪ بعضی از کارهاست که با عقل بشر هماهنگ درنمی آید. یک خطبه نورانی در نهج البلاغه است، حضرت وقتی اولیای الهی را تعریف می کند، می فرماید اینها طرزی زندگی می کنند که بشرهای عادی نسبت به اینها خیلی نظر مثبت ندارند؛ مثل اینکه ما در تعبیرهای عرفی می گوییم [فلانی] «قاطی کرد»؟ حضرت فرمود طوری این بزرگان در جامعه زندگی می کنند که مقام آنها در دسترس دیگران نیست، می گویند: «لَقَدْ خُولِطُوا»؛[1] اینها مخلوط کردند. «لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ اینها مخلوط نکردند، اینها سرگرم چیزی دیگر هستند. اگر یک سلسله کارهایی می کنند که به عقل شما هماهنگ درنمی آید، خودتان را باید درمان کنید!
▪ وجود مبارک امام حسن مجتبیٰ چند بار کلّ اموالش را تقسیم کرد، در بعضی از موارد هم همه اموال را داد. اینها خیال می کنند که این اسراف است. مستحضر هستید اگر کسی در صراط نیست یا خودش صراط نیست، گاهی ممکن است «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّة».[2] اینکه می گویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»،[3] برای ماست که در راه نیستیم، گاهی در راه هستیم، گاهی در حاشیه راه و پیاده رو هستیم؛ اما آن که در صراط مستقیم است که به او نمیگویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا». همه حکما می گویند، اگر کسی خودش صراط مستقیم بود یا در صراط مستقیم بود از آن به بعد «خیر الامور اکثرها و اوفرها و اشدها و اعلاها»، نه «اوسطها»! اگر کسی در راه است، چرا کُند برود؟ چرا آرام آرام برود؟ چرا میانه رو باشد؟ هر چه تُندتر بهتر! لذا ﴿سَارِعُوا﴾،[4] مربوط به همین است.
▪ در بخشهای قبل ما این فصول پنج گانه را گذراندیم که برای کسی که سالک «الی الله» است؛ اوّل معرفت، بعد هجرت، بعد سرعت، بعد سبقت، بعد امامت. به اینکه نمی گویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، آرام تر! این هر چه تُندتر، بهتر! مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾. نه آن قدری که فقط سرعت داشته باشید، بلکه جلو بزنید! این آقا زاهد است، من می خواهم أزهد باشم. این عالم است، من می خواهم أعلم باشم. این عاقل است، می خواهم أعقل باشم. این عفیف است، می خواهم أعَف باشم. ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾؛[5] یعنی ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾! اینجا مزاحم کسی نیست. میدان مسابقه هم به اندازه آسمان و زمین است، کسی معارض کسی نیست، آنجا اصلاً شیطنت راه ندارد. فرمود: ﴿سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ﴾، این ﴿سَابِقُوا﴾ برای چیست؟ اوّل سرعت است، تُند بروید! حالا کسی خوب است، خوب تر! اینجا که جای «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» نیست. «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» برای اینکه پرهیز از یمین و شمال باشد که «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِی الْجَادَّة»،[6] این «خیر الامور» است.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه193.
[2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه16.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج6، ص541.
[4]. سوره آلعمران، آیه133.
[5]. سوره بقره، آیه148؛ سوره مائده، آیه48.
[6]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص68.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 2
تاریخ: 1397/09/17
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_بلد
🔅🔅🔅
◽ نگاشت 6: تفسیر آیات 6 تا 10
يَقُولُ أَهْلَکْتُ مَالاً لُبَداً6
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ7
أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ8
وَ لِسَاناً وَ شَفَتَيْنِ9
وَ هَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ10
🔹 «أَهْلَکْتُ»: نابود و تباه کردم. مراد خرج کردن و مصرف نمودن است. «لُبَداً»: انباشته و فراوان. «أَهْلَکْتُ مالاً لُّبَداً»: مرادِ چنین کافری و کافرانی، اظهار تفاخر به کثرت دارائی، و بذل و بخشش بیرویه به مردمان، و گشادهدستیها و ولخرجیهای فراوان است.
✅ ۱ - به رخ کشیدن انفاق اموالى انبوه و مباهات به آن، ورد زبان قلدر مآبان گردنکش (یقول أهلکت مالاً لبدًا)
✅ ۲ - افتخار به بذل و بخشش ها و خودنمایى در تأمین نیازمندى هاى مالى جامعه، مذموم و مورد نکوهش خداوند است. (یقول أهلکت مالاً لبدًا)
✅ ۳ - مصرف ثروت براى رفع نیازمندى هاى مردم، در دیدگاه منکران معاد، خسارتى سنگین و جبران ناپذیر است. (أهلکت مالاً لبدًا)
✅ ۴ - برخى از مردم، به دروغ خود را از انفاق گران معرفى کرده و مدعى بذل و بخشش هاى انبوه اند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا)
🔅🔅🔅
✅ 5 - پندار نهان ماندن کردارها از خداوند و ناظر نبودن او بر انسان، پندارى باطل و شگفت آور است. (أیحسب أن لم یره أحد)
✅ 6 - خداوند، انسان ها را مى بیند و به کردار و گفتار آنان آگاه است. (أیحسب أن لم یره أحد)
✳ 7 - لزوم پرهیز از ادعاهاى نادرست و توجه به آگاهى خداوند از رفتارها و نیّت هاى انسان (یقول ... أیحسب أن لم یره أحد)
✅ 8- مدعیان کمک هاى اقتصادى به جامعه، باید خدا را ناظر بر خویش دیده، ادعاى گزاف نکنند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا . أیحسب أن لم یره أحد)
✅ 9 - خودنمایى در بذل و بخشش ها و فخرفروشى بر مردم به جهت انفاق هاى سنگین، در پى دارنده نکوهش و کیفر از سوى خداوند (یقول ... أیحسب أن لم یره أحد)
✅ 10 - کسانى که خداوند را ناظر بر نیت ها نمى دانند و گشاده دستى هاى خود را به رخ دیگران مى کشند، گرفتار پندارى موهوم و ناروایند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا . أیحسب أن لم یره أحد)
✅ 11 - کمک هاى مالى به مردم - هر چه باشد - از دید خداوند مخفى نمانده و محاسبه خواهد شد. (یقول أهلکت مالاً لبداً . أیحسب أن لم یره أحد)
✅ 12 - کسانى که انفاق را اتلاف مال مى پندارند، گرفتار پندارى موهوم و مذموم اند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا . أیحسب أن لم یره أحد)
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom