برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 192
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
☘☘☘
4. استقلال هر ملّتي رهين استغناي آن است، زيرا امّتي كه نيازمند ديگران است، نمي تواند از آنها مستقل بوده و خودكفا باشد. براي تأمين بي نيازي از ديگران، گذشته از خوداتكايي در مسائل اقتصادي، صنعتي، فرهنگي، سياسي و مانند آن، داشتن روح غني و جان سرشار از استغناي از غيرخداوند لازم است؛ يعني بشر گرچه از هر نظر محفوف به حاجت است و نيازهاي متراكم و روزافزون وي را نمي توان مهار كرد، ليكن تكيه بر قدرت غني مطلق، مهم ترين عامل براي رفع نياز است؛ البته اگر بتواند روح بي نيازي را در خود تقويت نمايد تا مظهر خداي غني گردد، بسيار بهتر از آن است كه محتاج باشد و نياز خود را با وسائلي برطرف كند.
📁كسي كه بر هوس ها و آرزوهاي خام خود چيره شد و آنها را رها كرد، به شريف ترين غنا دست يافت: «اَشْرَفُ الغِني تَرْكُ المُني» ، كسي كه از آنچه در دست مردم است، نااميد شد و هرگز به آن طمع نورزيد، به غناي اكبر باريافت: «الغِني الأكبر اليأس عما في أيدي الناس» ؛ غرض آنكه بي نيازي از چيزي بهتر از رفع نياز به وسيله آن چيز است.
📜اكنون كه معلوم شد، كمال هر فردي در داشتن روح مستغني است و تماميت جامعه نيز در گسترش ملكوت غنا و روح استغنا در همه شئون آن است، مدينه فاضله و آرمان شهري كه منتظران راستين حضرت ولي عصر(عليهالسلام) مترصّد گشايش درب هاي آن اند، مملوّ از قسط و عدل از يك سو و مالامال از روح استغناي مردمي از سوي ديگر است.
📁احاديث گرانبهايي كه هندسه مدينه مهدي موعود(عليهالسلام) را ترسيم و ويژگي مردان آن را تصوير مي نمايد، هم از عدل جامعه خبر مي دهد و هم از غناي قلبي مردم آن، يعني اصول قانون اساسي حكومت آن حضرت كه وحياني است، هم نويد عدل مي دهد و هم مژده تقويت روح استغنا؛ پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله و سلم درباره سيره و سنّت امام زمان (عج) فرمود: «...ويَمْلأ اللّه قلوبَ امّة محمّدٍصلي الله عليه و آله و سلم غني ويسعهم عَدْلُه» ؛ يعني مهدي موعود(عليهالسلام) دل هاي امّت مسلمان را پر از بي نيازي نموده و گستره عدل آن حضرت به همگان مي رسد.
📁نتيجه آنكه ويژگي انتظار فرهيختگان حوزه و دانشگاه، در روند تكاملي انديشه هاي علمي و انگيزه هاي عملي است، به طوري كه روش و منش همگي به سمت قسط و عدل از يك سو، و روح بي نيازي از سوي ديگر و تكامل علم و عقل از سوي سوم باشد.
☘☘☘
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#سکوت
#کرامت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 نشانه حکمت
🔹 این راه باز است. اگر این راه باز است وجود مبارك امام رضا به ما نشان می دهد. به حضرت عرض كردند كه یكی از نشانه های حكمت را به ما بگویید, فرمود خاموشی.[1] آدم اینقدر پرحرف نیست! هر حرفی را نمی زند! هر حرفی را نمی شنود! این همه کتاب ها، آیات الهی، تفسیر قرآن، نهج البلاغة و روایات اهل بیت، اینها را آدم بگذارد كنار به دنبال حرف های فضای مجازی و امثال مجازی بگردد؟! فرمود «صَمْت» و ساكت بودن، مكتبی است! عد های تلاش و كوشش می كردند مواظب زبانشان باشند و پرحرفی نکنند، هر حرفی را نزنند، سكوت را یاد می گرفتند! بعد از اینكه این دوره را گذراندند، تمرین کردند؛ بعد از مدتی ساكت شدند و ورّاجی و پرحرفی نكردند، شدند سكّیت, از این مرحله به بخش سوم رسیدند شدند «ابن السّكیت»؛ این کلمه «ابن و أب» که می گویند ابوالفضائل، ابو فاضل، اینها نشانه صاحب و داشتن است, «ابن السّكیت» كه از علمای بزرگ بود؛ یعنی او آنقدر مسلط بود كه جلو دهانش و قلمش را می گرفت.
🔹 آدم وقتی مواظب زبانش باشد, مواظب قلمش باشد، خدای سبحان به مكتوبات و به این ملفوظات قسم یاد می كند، چه چیزی از این بهتر! اگر به قمر قسم یاد می كند چون نور می دهد, اگر به قلم قسم یاد می كند چون نور می دهد, مگر خدا به قلم قسم نخورد؟! مگر به مكتوبات قلم قسم نخورد؟! ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُون﴾[2] مگر لسان «احد القلمین» نیست و قلم هم «احد اللسانین» نیست؟! فرقی ندارد انسان چیزی بنویسد، خدا بفرماید من به مسطورات این قلم قسم یاد می كنم؛ چون این مسطور و مكتوب, نور می دهد یا سخن بگوید ملفوظِ او به جامعه نور می دهد، اینها می شود كرامت.
[1]. قرب الإسناد (ط ـ الحدیثة)، النص، ص369؛ «مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ، إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ، إِنَّ الصَّمْتَ يُكْسِبُ الْمَحَبَّةَ وَ هُوَ دَلِيلٌ عَلَى الْخَيْر».
[2]. سوره قلم، آیه1
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396 /04/29
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
☘☘☘
@rahighemakhtoom
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
📌 این منم که....
از قراین و شواهدى که در دست داریم، چنین به نظر میرسد که اگر همۀ انسانهاى در خاک خفته را زنده کنیم و همۀ زندگان را جمعآورى نموده، همۀ آنان را در یکجا کنار هم قرار بدهیم و از هر یک از آنان خواهش کنیم که جملهاى دربارۀ خود بگویید و بروید، به استثناءِ رهروان منزلگه کمال که در اقلیت اسفانگیزى هستند، هر امتیازى که براى ابراز افتخار بگویند، از این قبیل خواهد بود:
➖این منم که با هوش و قدرتى که داشتم، هرچه خواستم کردم!
➖این منم که ثروتها اندوختم!
➖این منم که سالیان متمادى همه را زیردست خود نموده، سَرورى کردم!
➖این منم که راههاى کوتاهتر براى نابود کردن مخالفانم کشف کردم!
➖این منم که در شناخت اصول رقابتهاى کُشنده، به کشفیات تازهاى نائل شدم!
➖این منم که تازهگویىها نموده، بشر را از فعالیتهاى مغزى و روانى منصرف کرده، به پایینتر از شکم متوجه ساختم!
➖من داراى فرزندان قدرتمند و عشیرۀ نیرومندى هستم!
➖این منم که توانستم مقدسترین وسایل پیشرفت مانند مذهب و علم و عدل و قانون را دستاویز خودخواهىهایم نمایم!
➖این منم که حیلهگرىها و چارهسازىها به راه انداختم تا حق را باطل و باطل را حق جلوه دهم!
➖این منم که توانستم مردم را با نشان دادن شورهزارها، از چشمهسارهاى زلال حیات که با عرق جبین و تکاپوهاى خستگىناپذیر به دست میآوردند، منصرف نموده، در بیابانهاى خشک و سوزان خودخواهىهایم سرگردانشان نمایم!
آرى این منم که توانستهام با صدها وسیلۀ فکرى و مادى، الفت و محبت و یگانگى مردم را به خصومت و تنفر از یکدیگر تبدیل نمایم!
جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۰۴ و ۱۰۵، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
✔️عطر تقوی، لازمه ی اداره شهر و کشور
بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد!
🔅🔅🔅
🔸يك سواد متوسط براي يك شهر كافي است اما با يك تقواي صد درصد.مردم وقتي طهارت تقوا، بوي تقوا، عطر تقوا را از يك امام جمعه، امام جماعت، از يك واعظ، از يك مدرّس استشمام كنند شيفته او هستند.هر كس بخواهد شهري را اداره كند لازم نيست حالا علامه طباطبايي بشود؛ بر فرض حالا اگر كسي علامه طباطبايي شد اين فقط بايد در حوزه بنشيند و كتاب بنويسد، اين ديگر به درد مردم نميخورد.
🔸يك سواد متوسط و يك تقواي صد درصد، شهري را، كشوري را اداره ميكند.مگر ممكن است به مردم بگويند آقا شما از اين گُل استفاده كنيد، از عطر استفاده كنيد؟!؛ خود عطر، جاذبهاي دارد كه تمام شامّهها را جذب ميكند.بالأخره اگر ما در حدّ گياهان هم بخواهيم زندگي كنيم يا بايد عود باشيد يا عبير؛ و اگر در حدّ حيوانات است يا بايد مُشك باشيم يا عنبر.
🔸بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد؛ بعضي از چوبها هستند كه فقط به درد هيزم شدن ميخورند، اما ميبينيد بعضي از چوبها هستند كه ميشود عود.اين عود، چوبي بيش نيست اما فضايي را معطّر ميكند؛ عَبير هم فضايي را معطّر ميكند؛ آن نافه آهو هم بالأخره گوشهاي از بدن آهوست، آن عنبر هم گوشهاي از بدن ماهي است.
🔸بالأخره انسان اگر در حدّ حيات حيواني هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند؛ اگر در حدّ گياهي هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند.تقوا واقعاً معطّر است، عدل واقعاً معطّر است، ادب واقعاً معطّر است.اين با عقل عملي حل ميشود؛ اينكه شده آقاي بهجت، آنكه شده آقاي خوانساري، آنكه شده آقاي قاضي.مردم شيفته آن طهارت و طيباند كه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» ... وقتي ميبينند اين راه معطّر است ... اگر فهميدند فقير الي اللهاند به طرف الله ميروند.
🔸خب كدام راه ميروند؟ كدام جادّه ميروند؟ ... آن جادّهاي كه كَلِم طيّب ميرود؛ آن تقوا، آن عدل، كَلِم طيّبي است كه به سرعت، انسان را به لقاي الهي ميرساند و راحت ميكند كه «رزقنا الله و إيّاكم انشاءالله».
🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن سوره فاطر، آیات 12 الی 17
☘️☘️☘️
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
نساء 37.mp3
5.92M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه37
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
📌 نسوختن هنر نیست
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#جهنم
#احتکار
#اختلاس
#نجومی
#گرانی
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 هر عالمي عاقل نيست !
📜هر عالمي عاقل نيست و هر عاقلي هم اهل خشيت نيست ...#علم رسمي و اسميِ حوزه و دانشگاه، اين اصلاً در تقسيم نيست؛ اين را ميگويند علم رسمي و اسمي، آن علمي كه به عمل بنشيند اين در تقسيم است...
📜در سوره مباركه «#عنكبوت» فرمود علم يك نردبان است، اين نردبان را شما به دست چه كسي ميخواهيد بدهيد؟ اگر به دست يك مقنّي چاهكن بدهيد اين با اين نردبان ميرود ته چاه! اگر به دست يك #مهندس فنّان بدهيد با اين ميرود سقف و تزيين ميكند ...
📜فرمود «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» يعني #عالم بايد اين نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روي دوش علم پا بگذارد بالا برود ... و اگر علم شده نردبان، به دست مغنّي نيفتاد، به دست #مهندس افتاد و انسان مصداق «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» شد، بالا آمد ميشود عاقل.
📜وقتي #عاقل شد «عُبد به الرحمن» ميشود، وقتي «عُبد به الرحمن» شد اهل خشيت ميشود، ناله ميشود، گريه ميشود، «و سلاحه البكاء» ميشود، آن وقت هم از خدا راضي است هم خدا از او راضي است...
📜اينها زمينهاش علم #توحيدي است؛ علم توحيدي نردبان خوبي است كه انسان را عاقل ميكند؛ علامت عقل هم خشيت است، وقتي خشيت شد به رضوان بار مييابد، راضيه ميشود، مرضيه ميشود، مطمئنه ميشود، بعد شايسته خطاب است كه بيا بالا! (يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ٭ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ) ...
📜ما در همه امور موظّفيم #موحّد باشيم حتي در هراس و اميد؛ اگر ميترسيم فقط از خدا بترسيم و اگر اميدواريم فقط به خدا اميدوار باشيم.
📜ديگر «خدا و خلق خدا»، «از خدا و از خلق خدا» اين ديگر با #توحيد سازگار نيست.
📚گزیده درس تفسیر #قرآن /سوره فاطر، آیات 27 الی 30
☘☘☘