eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (54) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
⏪ پاسخ: دستور تدبر در قرآن شامل حروف مقطعه نيز مى شود؛ زيرا حروف مزبور الفاظ مستعمل است، نه مهمل و براى بسيط يا مركب آنها معنايى قابل فهم است و ادعاى رمز بودن آنها حتما بعد از پذيرش معنادار بودن آنهاست. ▫ اما ادعاى انحصار فهم آن معنا به رسول اكرم و اولياى معصوم (عليهم السلام) گرچه ثبوتا ممكن است، ليكن اثباتا محتاج دليل است ؛ چنانكه آياتى مانند (لا يمسه الا المطهرون) كه حرمت مس كتابت قرآن بدون طهارت از آن مستفاد است، شامل حروف مقطعه نيز مى شود و بدون طهارت، مس و حتى بوسيدن حروف مقطعه نيز جايز نيست. ▫ رمز بودن حروف مقطعه با ذكر آن در قرآن (كتاب هدايت و بيان و تبيان) و با دستور تدبر در همه آيات آن (به نحو عموم يا اطلاق) سازگار نيست ؛ قرآن كريم مى فرمايد: (افلا يتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها) (149) و چون حروف مقطعه نيز جزو قرآن است، امر به تدبر شامل آن نيز مى شود و رمز بودن با تدبر هماهنگ نيست و دليل معتبرى نيز اين راى را تاييد نمى كند، تا بتواند سبب تخصيص عموم يا تقييد اطلاق گردد. ▪ جناب آلوسى در جمع بين رمز بودن حروف مقطعه و دستور تدبر در قرآن، دستور تدبر را شامل اين حروف نمى داند. (150) عدم شمول يا به انصراف است و يا به صرف و دليل ديگر. گرچه تدبر دو قسم است: تسبيبى و مباشرتى، يعنى انسان گاه خود معناى آيه را با تدبر مى فهمد و گاهى مى فهمد براى فهم معناى آيه و تدبر در آن به چه كسى مراجعه كند، مانند اين كه مى داند بايد به اهل بيت (عليهم السلام) كه اهل الذكر هستند رجوع شود: (فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون)، (151) ليكن درباره حروف مقطعه بنا به رمز بودن آن هيچ يك از دو طريق وجود ندارد و اين با عموم يا اطلاق تدبر در سراسر قرآن هماهنگ نيست. ⏪ تذكر: مراد ما از اين پاسخ، نفى هر گونه راز و رمز ميان خداى سبحان و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) يا ساير اولياى الهى نيست، چنانكه خداى سبحان در معراج اسرار فراوانى به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) آموخت و آن حضرت نيز علوم فراوانى به اميرالمومنين على (عليه السلام) به كميل بن زياد نخعى فرمودند: ها ان هيهنا لعلما جما لو اصبت له حمله ؛ (152) علوم فراوانى در سينه دارم كه كسى را ياراى تحمل آن نيست، اما حروف مقطعه كه جزئى از قرآن است، از موارد آن رموز نبوده، يا رمز بودن آن معلوم نيست. ▫ اما بزرگان اهل معرفت، همچون عارف نامدار ابن عربى، مى توانند از راه شهود به بخشى از اسرار عالم آگاه شوند و امورى را كشف كنند، ليكن كشف آنان براى ديگران حجت نيست و ما راهى براى اثبات آن نداريم. ▫ اهل شهود اگر بتوانند مشهودات خود را معقول و برهانى كنند، براهين آنان بر ميزان صحت و سقم، يعنى علوم متعارفه يا اصول منتهى به آن عرضه مى شود و در صورت تاييد پذيرفته خواهد شد. ▫ خلاصه آن كه، قرآن به وصف نور بودن ستوده شده و چيزى كه نور است تا دليل بر اختصاص نورانيت آن اقامه نشود، نسبت به همه اجزاى آن نور است، گرچه مراتب ديدن مختلف است. بنابراين، لازم است دست كم برخى از مراتب فهم معناى حروف مقطعه بهر ديگران شود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 دانش هدایتگر جلسه سوم 🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 علم الیقین 🔹 در قرآن كریم فرمود عدّه ‌ای از مردان الهی هستند كه از اسرار و رموز كارهای دیگران باخبرهستند ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾[1] بندگان اهل قُرب آنها كه به قُرب فرایض یا نوافل بار یافتند و جزء مقرّبین‌ هستند هم ‌اكنون كه در دنیا می‎ باشند از نامه اعمال ابرار باخبر هستند، اینها نه تنها بهشت و اهل بهشت را می ‌بینند، بلکه از اعمال و ضوابط اعمال ابرار در دنیا با خبر هستند، اگر «علم‌ الیقین» به این بارگاه منیع بار نیابد این همان علمِ مصطلح حوزوی یا دانشگاهی است كه مشكلی را حل نمی ‌كند، بلكه مشكل‌ ساز است. 🔹 مطلب نظری و پیچیده را با مشهودات باید حل كرد، هرگز با مفاهیم حصولی، با مفهوم بدیهی و روشن، آن مطلب عمیقِ پیچیده حل نمی‌ شود، آن مطلب عمیق نظری كه برای ما روشن نیست و در دسترس ما نیست به منزله خون دل است، آن خون دل را باید با آب توبه شست، آن خون را با مفهوم نمی‌ شود تطهیر كرد. مجهول نظری را با مفهوم حصولی نمی‌ شود حل كرد، اگر حل كردیم که كارِ غالب حوزویان و دانشگاهیان همین است، این می ‌شود علمِ رسمی و علمِ اسمی که این «علم ‌الیقین» قرآنی نیست و اگر «علم ‌الیقین» قرآنی بود زمینه شهود دوزخ را فراهم می ‌كرد. 🔹 پس اگر «علم‌ الیقین» است كه زمینه «عین ‌الیقین» است كه آن زمینه «حقّ ‌الیقین» است این اقسام سه‌ گانه زیر مَقسم خاص قرار دارند و آن هماهنگی ظرفیت علم و مصباح هدایت شدن است. سه اصل را وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) بیان كردند:[2] یكی داشتن علم صائب، یكی داشتن سراج منیر و چراغ شفاف و روشن‎ گر، دیگر اینكه این علم همه نیازهای آن چراغ را فراهم كند. [1]. سوره مطففین، آیات18 ـ 21. [2]. الكافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص301؛ ««كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَى»». 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
علم الیقین.mp3
1M
🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 علم الیقین 📚 دانش هدایتگر جلسه سوم 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت21:تفسیر آیه4 سوره مطففین ✳ أَ لاَ يَظُنُ‌ أُولٰئِکَ‌ أَنَّهُمْ‌ مَبْعُوثُونَ ☑ ۱ - انسان ها، در قیامت برانگیخته خواهند شد. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۲ - قیامت، روز کیفر دیدن کم فروشان (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۳ - اعتقاد به معاد، حتى در حد گمان، بازدارنده انسان از خیانت در سنجش کالاى دیگران (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۴ - ضرورت تلاش براى بالا بردن آگاهى هاى خویش درباره معاد و تقویت ایمان به آن (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۵ - کم فروشى، گناهى در خور منکران معاد است و صدور آن از باورداران آخرت مایه شگفتى است. (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون) ☑ ۶ - کم فروشان، از رحمت خداوند دور و محروم اند. (أُولئک) اسم اشاره «اُولئک»، براى مشارالیه بعید به کار مى رود که در آیه شریفه، گویاى دورى کم فروشان از خداوند است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت22 :تفسیر آیه5 سوره مطففین ✳ لِيَوْمٍ‌ عَظِيمٍ‌ ☑ ۱ - قیامت، روزى با عظمت و سزاوار نگران بودن از دشوارى هاى آن (لیوم عظیم) عظمت روز قیامت، به سهمگین بودن حوادث و مراحل آن است. ☑۲ - روز قیامت و ویژگى هاى آن و وقوع حشر انسان ها در آن، از پیش تعیین شده است. (مبعوثون . لیوم عظیم) «لام» در «لیوم»، لام توقیف است و معنایى نظیر «عند» دارد. ☑۳ - احضار انسان ها در صحنه قیامت، از اهداف محشور ساختن آنان است.* (مبعوثون . لیوم عظیم) لام در «لیوم» ممکن است بر تعلیل دلالت کند; یعنى، حشر انسان ها به جهت روز قیامت و حضور در صحنه هاى آن است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت23 :تفسیر آیه6 سوره مطففین ✳ يَوْمَ‌ يَقُومُ‌ النَّاسُ‌ لِرَبِ‌ الْعَالَمِينَ‌ ☑ ۱ - قیامت، روز حضور همه انسان ها در برابر خداوند (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) کلمه «یوم» ظرف براى «مبعوثون» است. ☑ ۲ - مردم در صحنه قیامت، به حال ایستاده در انتظار فرجام نهایى خویش اند. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۳ - خداوند، مالک و پرورش دهنده تمام عوالم هستى است. (لربّ العلمین) «ربّ» به معناى مالک و سیّد آمده است و نیز مصدرى است که در معناى سیاست و تدبیر به کار مى رود (مصباح). راغب مى گوید: کلمه «ربّ» در اصل مصدر است و در مورد فاعل استعمال مجازى دارد. «عالمین»; یعنى، اصناف مخلوقات. (لسان العرب) ☑ ۴ - عوالم هستى، پس از برپایى قیامت نیز در حال رشد و تکامل خواهند بود. * (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) توصیف خداوند به «ربّ العالمین» - حتى در قیامت - بیانگر تداوم تدبیر و تربیت جهان هستى، در آن زمان است. ☑ ۵ - مالک و مدبّر بودن خداوند بر تمام عوالم هستى، وادار سازنده مردم به گردن نهادن در برابر حکم او در قیامت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) «لام» در «لربّ العالمین» در معناى تعلیل به کار رفته و مفاد آیه این است که فرمانبردارى کامل مردم، به جهت قرار گرفتن آنان در پیشگاه «ربّ العالمین» است. ☑ ۶ - توجّه به لحظه حضور در پیشگاه خداوند و در انتظار صدور حکم او بودن، بازدارنده انسان از کم فروشى و خیانت به اموال مردم (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۷ - ربوبیت خداوند، مقتضى مجازات حرام خواران و کم فروشان (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۸ - کم فروشى، ناسازگار با اعتقاد به ربوبیت خداوند بر جهان هستى (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۹ - ایستادن در پیشگاه خداوند براى حسابرسى اعمال، از صحنه هاى خوفناک و حوادث بزرگ روز قیامت است. (لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لربّ العلمین) ☑ ۱۰ - تعدد عوالم هستى در جهان آخرت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب پیامبر (ص) برای شرح معمای جهان در بین همه انسانها، ذات اقدس اله را انتخاب کرد؛ او را برای شرح حقائق چه در و چه در انتخاب کرد. او مُعتام است، او مختار است، او منتخب است تا حقائق جهان را باز کند، معمای جهان را شرح دهد. خدا یک متنی نوشت، شارح این متن را مظهر خود قرار داد. فرمود: او را برای شرح جهان آفرید. در جهان چه هست و چه نیست، شارح نبی اکرم است؛ در جهان چه باید کرد، چه نباید کرد؛ شارح این تصنیف است. 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۱۷۸ ✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ تهران ؛ ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی _ مرداد ۱۳۶۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۳۳ ـ ۱۳۲ 📌توکل الی بايد به خدای تعالی را تمرين کند و معتقد باشد که وکالت برای او کافی است. زيرا اگر کسی در امور سير و به خدای تعالی کند و کارها را جدّی بگيرد خدای تعالی او را کاملاً می کند. الی نبايد آن قدر از خود کوتاهی و بی همّتی در راه رسيدن به پروردگار نشان بدهد که خدای تعالی نسبت به او بی اعتناء شود و بگويد است به جای شما ديگران را برای رسيدن به خلق کنم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 10 نهج البلاغه.mp3
1.84M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰(کلمات قصار) 📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۱ نماز نخستین فریضه ی الهی - صفحه ۲۲] نماز نخستین فریضه ی الهی خداوند متعال اولین دستور عبادی را که به حضرت موسی علیه السلام می‌دهد، موضوع نماز است، از این رو بعد از دستور به عبادت به عنوان نخستین فریضه موضوع نماز را مطرح می‌نماید: «فاعبدنی و أقم الصلوة لذکری». [۱] الف اولین حکمی را که خداوند بر بندگان خویش واجب نمود، نمازهای پنج گانه بود؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اول ما افترض الله علی امّتی الصلوات الخمس». [۲] ب اولین حکمی که تعلیم و یادگیری آن واجب است نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «اذا أسلم الرّجل اوّل ما یعلّمه الصلوة». [۳] ج اولین فریضه ای که در قیامت از انسان سؤال می‌شود نماز است؛ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «... اوّل ما یحاسب به العبد یوم القیامة الصلوة». [۴] ---------- [۱]: ۱. طه / ۱۴. [۲]: ۲. کنز العمال / ج ۷ / ۱۸۸۵۱. [۳]: ۳. درّ المنثور / ج ۱ / ص ۷۱۰. [۴]: ۴. جامع الاخبار / ص ۱۸۴. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖌کاوش و تامل در پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ والآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ؛ هرکه خواهان پیشینیان و آیندگان، از اوّل تا به آخر دنیاست، در قرآن و تأمل کند. 📚کنز العمّال 2454 ☘️☘️☘️ ⏹ارادتمندان به قرآن و دوست داران کاوش های قرآنی را به همراهی با صفحه قرآنی رحیق دعوت می کنیم....بسم الله 👇🏼👇🏼👇🏼 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom