eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر اعظم (ص)، روح پاکان و جان جانان این روح که به جهان داده شد، کلّ جهان یک واحد حقیقی شده و به کمال رسیده است. و وجود مبارک گرامی، (علیه و علی آله آلاف التحیه و الکرم) روح کلّ این عالم است؛ لذا از کلّ عالم باخبر است، و در کلّ عالم اثر دارد. و اگر فرمودند: اول کسی که در آن گقت (قالَ بُلی)، من بودم، ناظر به همین است. این (قالَ بَلی) از حضرت، امام (قالُوا بَلی) از دیگران است؛ پس او ( )، روح همه ، ، ، ، ، و مانند آن می شود. 🔷️ ر.ک سوره اعراف / آیه ۱۷۲ ✅ درس اخلاق / قم ؛ فروردین ۱۳۸۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇👇👇
💠 سنت نبوی 🔸 پیامبر در تلقّی قرآن چگونه بود؟ این مطلب را مرحوم شیخ طوسی[1] و مرحوم امین الاسلام طبرسی[2] نقل كردند، البته بسیاری از بزرگان دیگر (رضوان الله علیهم) هم نقل كردند. وجود مبارك رسول گرامی به ابن مسعود فرمود برای من قرآن بخوان! این گوش دادن برای آن است كه خود گوش لذت ببرد؟ اینكه گفتند اگر شما قرآن می ‌خوانید از روی قرآن بخوانید، ولو كه حافظ قرآنید ولی از خود قرآن بخوانید، برای اینكه چشم هم عبادت كند. اگر كسی یك سوره ای را از حفظ بخواند یا همان شخص سوره را از خود قرآن بخواند، ثواب دومی بیشتر است؛ برای اینكه این چشم او هم عبادت كرده، زبان او هم عبادت كرده، گوش او هم عبادت كرده است؛ ولی آن اولی فقط زبان و گوش او عبادت كرده است. ▫️ حضرت به ابن مسعود فرمود قرآن بخوان تا من بشنوم، ابن مسعود شروع كرد سوره مباركه «نساء» را خواندن تا رسید به این آیه ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهیدًا﴾[3] كه دید اشك چشمان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را فرا گرفته است. خب به این آیه كه رسید دید وجود مبارك آن حضرت دارد گریه می ‌كند و اشك چشمانش را فرا گرفته، برای اینكه سخن از است، سخن از است و سخن از است. او با اینكه بود اشك ریخت، ما كه مشهود علیه هستیم! 🔸 استنان به سنت او [باید داشته باشیم]، انسان وقتی بداند كه «عَلی‏ رُؤُوسِ‏ الأَشْهادِ» دارد محاكمه می ‌شود، همین مناجات شعبانیه جریان شهود «عَلی‏ رُؤُوسِ‏ الأَشْهادِ» را یادآوری می‌ كند، می‌ گوید خدایا تو در دنیا كه آبروی ما را حفظ كردی، از این به بعد هم نسبت به ما احسان بكن كه آبروی ما را در قیامت نبری «الهِی قَدْ احْسَنْتَ الَی إِذْ لَمْ تُظْهِرْها لأَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِینَ » آن‌گاه آن روز هم «فَلا تَفْضَحْنِی یوْمَ الْقِیامَةِ عَلی‏ رُؤُوسِ‏ الأَشْهادِ»[4] ما را رسوا نكن! خب او كه شاهد است ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهیدًا﴾ او با این كه شاهد است مضطرب است و می ‌نالد، ما كه مشهود علیه ‌ایم چه كار باید بكنیم؟! استنان به سنت آن حضرت همین است كه انسان گذشته از اینكه در خدمت قرآن است، اگر این احساس را به او دست داد كه این تفسیر و این قرآن غیر از فقه است، غیر از اصول است، غیر از فلسفه و كلام است، این معلوم می ‌شود كه طنابی را گرفته كه احساس می ‌كنی یك طرفش به دست خداست. ما یك وقت دست به طنابی می‌ زنیم و درك نمی ‌كنیم كه آیا طرف دیگر در دست كسی هست یا نیست؛ اما یك وقت می ‌فهمیم نه خیلی محكم است، معلوم می ‌شود كسی گرفته است، ما این‌ چنین باید قرآن را بخوانیم! آن‌گاه اگر حرف زدیم، حرف ما هم در جامعه اثر دارد. [1]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص201 و 202. [2]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص77. [3]. سوره نساء، آیه41. [4]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط - الحدیثة)، ج3، ص297. 📚 سخنرانی در جمع حافظان قرآن تاریخ: 1388/05/21 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ ـ ۵۱ 📌دل های اگر انسان نفس نکند و دلش باشد، زده می شود، و نصاری را سرپرست خود قرار می دهد، از آنها می ترسد، خدا را در نظر نمی گیرد و حتّی اگر باشد، جامعه را به آنها می سپارد و فتح و را از وابستگی به آنها می خواهد، خدا را نمی شناسد و آنها به او قطعاً می کنند و بالاخره پشیمان می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 5.mp3
12.94M
5 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
متن مطففین 2.docx
44K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 45:تفسیر متنی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin02.mp3
6.92M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 44:تفسیر صوتی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (65) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑️5- رواياتى كه برخى از حروف مقطعه را نام موجودى خاص و شريف مى داند: ◽️عن الصادق (عليه السلام) (فى معنى قوله (ص)) قال: ص عين تنبع من تحت العرش و هى التى توضى منها النبى (صلى الله عليه وآله) لما عرج به و يدخلها جبرئيل (عليه السلام) كل يوم دخله فينغمس فيها يخرج منها فينفض اجنحته فليس من قطره قطره من اجنحته الا خلق الله تبارك و تعالى منها ملكا يسبح الله و يقدسه من قطره تقطر من اجنحته الا خلق الله تبارك و تعالى منها ملكا يسبح الله و يقدسه و يكبره و يحمده الى يوم القيامه. (197) ◽️عن اسحاق بن عمار قال: سئلت ابا الحسن موسى بن جعفر (عليه السلام) و ذكر صلواه النبى (صلى الله عليه وآله) ليله المعراج، الى ان قال: قلت: جعلت فداك و ما ص الذى امر ان يغتسل منه ؟ قال: عين تنفجر من ركن من اركان العرش يقال له ماء الحيوه و هو ماء قال الله عزوجل: (ص والقرآن ذى الذكر) انما امره ان يتوضا ويقره و يصلى . (198) ◽️- عن الصادق (عليه السلام) و ذكر حديث الاسراء، الى ان قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله)، ثم اوحى الله لى يا محمد! ادن من صاد و اغتسل مساجدك وطهرها وصل لربك. فدنا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم من صاد و هو ماء يسيل من ساق العرش الايمن وذكر الحديث.(199) ◽️- عن يحيى بن مسيره الخثعمى عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: سمعته يقول: حم عسق عدد سنى القائم قال: و (ق) جبل محيط بالدنيا من زمرد اخضر و خضره المساء من ذلك الجبل و علم كل شى ء فى (عسق. (200) ◽️- عن سفيان الثورى عن الصادق (عليه السلام) و سئل عن معنى (ق) فقال: ق فهو جبل محيط بالارض و خضره السماء منه و به يمسك الله الارض ان تميد باهلها. (201) ◽️عن الصادق (عليه السلام) فى تفسير الحروف المقطعه فى القرآن قال: و اما ن فهو نهر فى الجنه، قال الله عزوجل: اجمد فجمد فصار مدادا ثم قال عزوجل للقلم اكتب فسطر القلم فى اللوح المحفوظ و ما كان و ما هو كائن الى يوم القيامه. (202) ============ 197- همان ، ص 40. 198- تفسير برهان ، ج 4، ص 40. 199- همان ، ص 41 200- همان ، ص 115 201- همان ، ص 216 202- نور الثقلين ، ج 5، ص 388 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جوامع الکلم.mp3
1.55M
📌برنامه جامع 👇👇👇
💢برنامه جامع 🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) برنامه‌ های جامعی ارائه كرده ‌اند كه به درد همه می‌ خورد؛ ولی برای حوزویان و دانشگاهی ها دستورهای خاصی دارند. حضرت فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»،[1] جوامع الكلم آن قوانین جامع است كه همه مصالح را در نظر گرفته و مصالح همه مردم را هم لحاظ كرده است. بعضی از مطالب است كه بخشی از مصالح مردم را در بر دارد یا مصالح بخشی از مردم را به عهده دارد، ولی بعضی از قوانین ‌اند كه جامع ‌اند؛ هم مصالح عموم را و هم همه مصالح را [در بر دارد]، این‌گونه از قوانین و معارف را به عنوان جوامع الكلم یاد می ‌كنند كه وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»، چون وجود مبارك حضرت جوامع الكلم دارد، برای همه مخصوصاً ما حوزویان و دانشگاهی ها برنامه‌ های جامعی دارد، این مطلب اول. 🔸 مطلب دوم، [حضرت] بیش از هر چیزی ما را به و و و دعوت كرده است. در مسائلی كه مربوط به خانواده و خانوادگی را ذكر می ‌كرد، عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می ‌كرد؛ مسائلی كه مربوط به صنف تاجران، تجارت و اقتصاد بود بحث های خصوصی آنها را ذكر می‌ كرد، آن وقت عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می‌ كرد؛ مسائل نظامی را كه مطرح می ‌فرمود، دستورهای خاص آنها را ذكر می ‌كرد، در كنارش عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می‌ كرد؛ اینها یك حساس بودند كه در غالب سخنان آن حضرت بود، این ‌هم مطلب دوم. 🔸 درباره ما حوزویان كه فرمود واجب است، فرمود چه چیزی بخوانیم! نه تنها به ما گفت تحصیل علم واجب است، به ما گفت چه چیزی بخوانیم؛ هم به ما گفت تحصیل علم واجب است، هم به ما گفت چه چیزی درس بخوانیم. آن ««طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»[2] این را برای همه فرمود، اما این بیان را كه مرحوم كلینی به وسیله وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) از رسول گرامی نقل كرد، این بود كه فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ‏ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»؛[3] یعنی آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه بخوانید. حضرت كه آمد مبعوث شد این دو اصل را به ما آموخت: یكی اینكه با سواد شدن واجب است و یكی اینكه چه درسی بخوانیم. فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه؛ بخوانید، بخوانید، بخوانید و بخوانید. این‌چنین نباشد كه حوزه فقط در یك مسیر حركت كند، فقط در فقه حركت كند یا در اصول و فقه حركت كند، فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید سنت قائمه، این‌هم مطلب سوم. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص241. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص30. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص32. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فردا همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام؛ پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش «رسول الله (ص) الگوی انسانیت» به همت مرکز اسلامی فرانسه به صورت وبینار برگزار می گردد. این همایش همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، با پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار خواهد کرد. علاقه مندان می توانند جهت حضور مجازی در این وبینار فردا 13 آبان ماه ساعت 22 به وقت تهران (19:30 به وقت پاریس) از طریق آدرس های ذیل اقدام نمایند. www.youtube.com/cifrance www.instagram.com/cifrance news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا عقل به تنهایی می تواند ما را به سعادت برساند؟ حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی شبکه ولایت دوشنبه ها 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎تفاوت نمرودی و فرعونی با علوی در اداره بين آن فکر و اين فکري که اسلام آورده خيلی فرق است! وجود مبارک حضرت امير فرمود که مردم ستون حکومت‌ هستند، نبايد بگوييم ما بايد براي مردم خدمت کنيم، اين نيمي از راه است! بله وظيفه همه ما اين است که به مردم خدمت برسانيم و نيازهاي آنها را بر طرف کنيم؛ امّا اساس کار اين است مردم فرهيخته، نخبه، عالم، حوزوي و دانشگاهي شوند که يا به حوزه وابسته باشند يا به دانشگاه وابسته باشند که در اين صورت ستون قوي میشوند که نظام را حفظ میکنند، وگرنه يک ستون پوک نميتواند خودش را حفظ کند، چه برسد که بار نظام را جلو ببرد! به مالک فرمود: «إِنَّ» ـ با جمله اسميه و با تأکيد فرمود ـ مالک! اگر بخواهي مصر را خوب نگه بداري، مردم بايد عاقل و عادل باشند، مردم دانشمند و عاقل هستند که کشور را حفظ ميکنند «وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»، وگرنه ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه﴾ يک ستون پوک شدهٴ پوسيده که خودش را نميتواند حفظ کند، شما توقع داريد بار مملکت را ببرد؟! جنگ هشت ساله را اداره کند! اساس کار اين است که ملت بالا بيايند؛ حالا لازم نيست که کسي حکيم شود و فقیه شود؛ ولي فضاي مملکت، بايد فضاي فرهنگ باشد، وگرنه ـ خداي ناکرده ـ در روز خطر آسيب ميبيند فرمود اگر ميخواهي مصر بماند، بايد مردم دانشمند داشته باشي، براي اينکه ستون اينها مردم هستند. کدام نماز است که ﴿تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ﴾ است؟ آن نمازي که واقعاً عمود دين باشد؛ آن نمازي که عمود دين است واقعاً ﴿تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾ است. کدام مردم هستند که نظام خود را حفظ ميکنند؟ آن مردم با فرهنگِ عميق که بداند دين امانت الهي است و انسان با مُردن نميپوسد و به ابديت ميرسد. 📼درس تفسیر استاد سوره غافر جلسه ۲۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و عرض ادب و احترام محضر دوستان بزرگوار میلاد پیامبر رحمت الهی صلی الله علیه و آله و سلم و رئیس مذهب حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به پیشگاه امام زمان علیه السلام و شما دوستان تبریک و تهنیت عرض می کنم . دعای خیر برای همدیگر سنت و سیره پیامبر است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۴ 📌جدیت کامل الی به هیچ وجه نباید از خود نشان ندهد و با جدیت به سوی برود والاّ ممکن است از دینش برگردد و خدا شود که در این صورت خدای تعالی دیگران را که هم آنها را دوست دارند و هم آنها را دوست دارد و در مقابل مردمان با فروتن هستند و در مقابل از خود نشان می دهند، می آورد. الی باید در راه خدای تعالی قدم در مرحله بگذارد و از مردم نترسد که این و شرح صدر فضل الهی است که به هر کس بخواهد می دهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 نام‌ها و اوصاف نماز در قرآن کریم ▫️چند نام و وصف برای نماز بیان شده است: قرآن، ایمان، حسنه. قرآن کریم می‌فرماید: «و ما کان الله لیضیع ایمانکم» ؛ قبله ی مسلمانان در صدر اسلام و در ایا‌می که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در تشریف داشتند و حتی بعد از مدت کوتاهی در مدینه به طرف بیت المقدس بود، ولی بعد از آن مسلمانان به طرف متوجه شدند و کعبه ی معظمه قبله ی شد و این تغییر به دلیل این بود که یهودی‌ها به مسلمانان اعتراض می‌کردند و می‌گفتند شما استقلال ندارید و به طرف قبله ی ما می‌خوانید. بعد از این که تغییر پیدا کرد، این ذهنیت برای مسلمانان پیش آمد که که به طرف بیت المقدس خوانده ایم باطل است، در اینجا بود که آیه نازل شد و کریم بشارت داد که: خداوند ایمان شما را ضایع نمی سازد؛ یعنی نمازهای شما همگی درست است، بنا بر این در این آیه ی شریفه به اطلاق ایمان شده است و این به دلیل اهمیت و ارزش و قداست است. وصف دیگر «حسنه» است. قرآن کریم می‌فرماید: «و أقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل... ان الحسنات یذهبن السیّئات» . هم چنین به نماز، قرآن فجر اطلاق شده است؛ «و قرءان الفجر انّ قرءان الفجر کان مشهودا». در اهمیت صبح همین بس که هم اطلاق قرآن بر آن شده و هم به طور جداگانه از نمازهای دیگر بیان شده است. چون می‌فرماید: «أقم الصلوة لدلوک الشمس الی غسق اللیل»، که در این آیه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در یک جمله بیان شده است، اما صبح به طور ویژه و خاص بیان شده است. «دلوک شمس» یعنی زوال خورشید که مقصود موقع ظهر است و «غسق اللیل» تاریکی شب است، بنا بر این اقامه ی از هنگام زوال خورشید تا تاریکی شب شامل چهار شود: ظهروعصر و مغرب و عشا. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روح جهان هستی.mp3
2.39M
📌روح جهان هستی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌روح جهان هستی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1385/01/08 🆔 @a_javadiamoli_doross 📌 روح جهان هستی 🔸 وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) به منزله است؛ یعنی سماوات و أرضین از یك سو، انبیا و اولیا از سوی دیگر همه اینها كه خلق شدند و زمینه فراهم شد، وجود مبارك آفریده شد. همان طوری كه خدای سبحان مجاری ادراكی و تحریكی ما را آفرید، ابزار درك و كار ما را خلق كرد، بدن ما، مغز و قلب ما را همه این شئون ظاهر و باطن را آفرید، بعد فرمود: ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾[1] یا فرمود: ﴿فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ﴾؛[2] یعنی اول من ابزار بدنی انسان را فراهم كردم، بعد منسوب به خودم را به او افاضه كرده ‌ام. در ساختار انسان این‌ طور بود كه اول بدن خلق شد، بعد روح به او تعلق پیدا كرد؛ در كل جهان هم همین طور است، كل این جهان خلق شد، سماوات و أرضین و همچنین انبیا و اولیا، بعد وجود مبارك پیامبر را ذات اقدس الهی به جهان اعطا كرد که ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً﴾.[3] 🔸 ما باید بدانیم که عضو فلج یا عضو سالمی هستیم! بالأخره این جهان كه یك بدنی دارد و یك جانی ما چه كاره ‌ایم! ما اگر ـ معاذ الله ـ هیچ ارتباطی با پیامبر نداشته باشیم، نه معارف او را درك ‌كنیم، نه احكام او را بفهمیم و عمل بكنیم، معلوم می ‌شود که یك عضو فلج و یك عضو مرده‌ ایم. خب عضو فلج و عضو مرده این نه سخنان روح را درك می ‌كند و نه دستورهای روح را اطاعت می‌ كند؛ یك فلج همین طور است! اگر كسی دستش فلج بود، او نه سرما و گرما را احساس می ‌كند، نه رطوبت و یبوست را احساس می ‌كند، نه نرمی و درشتی را احساس می ‌كند، نه سایر ملموسات را درك می ‌كند و فرمان هم نمی ‌برد؛ یعنی روح اگر فرمان داد مثلاً گفت این ظرف را بردار، این دست فلج نمی ‌تواند اطاعت كند؛ نه می‌ فهمد و نه كار می ‌كند، چون فلج است، در حقیقت مرده است. آن اعضایی كه سالم ‌اند، هم می ‌فهمند كه روح چه اراده كرده است، هم توان تدبیر را دارند و اطاعت می ‌كنند. چشم می‌فهمد كه روح دستور به دیدن داد، این درك را دارد، بعد هم می ‌بیند. سامعه می‌ فهمد كه روح دستور شنیدن داد، او هم شروع می‌ كند به گوش دادن و استماع، اعضا و جوارح دیگر هم همین طورند؛ دست سالم می ‌فهمد كه روح دستور داد كه این ظرف را باید بردارد و همچنین برمی ‌دارد، پس عضو مرده نه می‌ فهمد و نه امتثال دارد، اما عضو زنده و سالم هم می ‌فهمد و هم اطاعت می ‌كند؛ حالا این مربوط به و درجات است. 🔸 ما عضوی از این جهانیم، این پیكر یك روحی دارد به نام وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، ما باید خودمان را با آن حضرت بسنجیم كه چه اندازه احكام و حِكَم او را چه در بود و نبود، چه در باید و نباید، چه در حكمت نظری و چه در حكمت عملی، چه در جهان بینی و چه در فقه و اخلاق بفهمیم و عمل بكنیم. اگر خدای ناكرده نه فهمیدیم که پیامبرمان چه فرمود، نه [اینکه] اگر [هم] فهمیدیم عمل می كنیم، معلوم می ‌شود یك عضو زنده ‌ای از این موجود نیستیم، ما عضو این جهان نیستیم! تعبیر قرآن كریم هم درباره بعضی ها این است كه اینها مرده ‌اند، اینكه می ‌فرماید ﴿مَا یسْتَوِی الأَحْیاءُ وَلاَ الأَمْوَاتُ﴾؛[4] آیا زنده و مرده یكسان ‌اند؟ خب معلوم است كه زنده و مرده یكسان نیستند، این دیگر احتیاج به وحی ندارد! وحی از عرش اعلا از ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾[5] نازل بشود، ﴿نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأَمِینُ ٭ عَلَی قَلْبِكَ﴾[6] وحی نازل بشود كه زنده و مرده یكسان نیستند، خب این را همه می ‌دانند که زنده و مرده یكسان نیستند؛ منظور این نیست كه این كسی كه مُرد و اجازه دفنش را صادر كردند این با دیگران فرق دارد، منظور این است كه آن كسی كه معارف را درك نمی‌ كند و دستورهای الهی را عمل نمی ‌كند مرده است و این مطلب است كه محتاج به وحی است، به چه دلیل مرده است؟ برای اینكه با آن ارتباط ندارد، نه می ‌فهمد كه پیامبر چه دستور داد و نه دستورش را عمل می‌ كند. پس ما هر روز باید این ارزیابی را بكنیم كه ما در كجای عالم قرار داریم و در این جایمان كجاست. [1] . سوره مومنون، آیه 14. [2] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه72. [3] . سوره آل عمران، آیه 164. [4] . سوره فاطر، آیه 22. [5] . سوره نجم، آیه 8. [6] . سوره شعراء، آیه 193 و 1394. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 8 🌴🌴🌴 ◽️ششم. چون تمام آثار علمي و عملي فرد و جامعه، به بركات عقل نظري و عقل عملي رهبران الهي آنان است كه از كوثر وحي بهرهمند و به تكاثر قياس و خيال و گمان و وهم، آلوده نيستند، پس در همين زيارت جامعه، اين ذوات قدسي به لقب برجسته «أوُلوا الحجي... أوُلوا العلم... » ستوده شدهاند كه چنين تعبيري، نه تنها برتر از تعبير عاقل، عالم و مانند آن است، بلكه وزي نتر از تعبير«ذو الحجي و ذو العلم» خواهد بود؛ زيرا عنوان «اولوا» كمال مالكيت و سلطه بر مدخول خود را مي فهماند. ◽️هفتم. آثار مثبت بسياري كه در اين زيارت مأثور است، يا از شرايط عقل يا از مقوّمات دروني آن يا از آثار و لوازم بيروني آن است؛ چنانكه آفات عقل و موانع آن و آثار مشئوم جهالت در محرومان از شعاع ولايت است كه به برخي از آنها در اين زيارت اشارت شد. غرض از نقل احاديث فراوان در باب عقل و امور وجود و عدمي وابسته و پيوسته به آن، براي آناست كه غالب مطالب اين زيارت به مثابه شرح علمي و روايي احاديث عقل است و چون تحرير معناي هر كدام از اين احاديث نوراني، فرصت كافي را م يطلبيد و محصول مبسوط آن، رسالهاي مستقل م يشد، به ترجمه كوتاه آنها بسنده شد؛ چنان كه شرح ساير كلمات اين زيارت شريف بهمنزله تحرير بسيط يا وسيطي از احاديث نوراني عقل به شمار م يآيد و از حالت وجيز بودن كه مناسب اين كتاب نيست، خارج م يگردد. ◽️هشتم. عقل از نادرترين مخلوقهاي خداست و چيزي به كميابي عقل و نُدرت آن نيست: «ما خَلَق الله في الأرض شيئاً أقلّ من العقلِ و إنّ العقل في الأرض أقلّ منالكبريت الأحمر].»نهج الفصاحه، ج2، ص663. [ اگر اين نادره روزگار، در دودمان واسُْرهاي به وفور يافت شد، بر خردورزان جهان لازم است كه براي وصول به آن كوي، احرام بندند و به منظور ديدار آن، پنج تكبير زنند يكسره بر هر چه هست؛ زيرا آن ذوات قدسي، يعني خاندان عصمت و طهارت)عليهمالسلام( كه عقل مُمثلَّند، با بَنان و بَيان، با سنّت و سيرت، با مناظره و مباحثه و باپرورش مردان مبارز در عمل و مبرّز در علم، معارف عقلي را فراسوي متدبرّان عاقل و عاقلاندورانديش قرار م يدهند و معماري جامعه اسلامي را كه با عناصر محوري دين سامان م يپذيرد، برپايه عقل و مايه خرد و جانمايه علم و دلمايه ايمان، به عهده م يگيرند؛ چنانكه حضرت رسول اكرم)صلّي الله عليه وآله وسلّم( قوام انسان و ستون فقرات حيات معنوي بشر را عقل معرفي كرد و دين ناب را نسبت به فاقدان چنين قوام عقلي و عملي، منتفي دانست و در اين باره فرمود: «قوِام المرء عقلهُ و لا دين لمن لا عقل له».]1[ بنابراين، اهتمام به احاديث فراوان نبوي و علوي و حسني و حسيني و... كه درباره عقل مطرحاست، بايسته به نظر م يرسد؛ هر چند گسترش آن به ظاهر، مناسب محور اصلي كتاب نيست ، چنانكه اكتفا به ترجمه محض بسياري از آنها در خور اين تأليف نمي باشد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 254 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢پای چوبین ◽️هرچند علم تجربي كه محصول حواسّ مسلّح و غير مسلّح است، لازم و سودمند است؛ ليكن وقتي كارآمد، صحيح و مورد اطمينان است كه با ترازوي علم تجريدي كه محصول عقلِ برهاني نابْ است، توزين گردد تا هر گونه كاستي و نقص او برطرف شود، زيرا نه بدون ارزيابي با ميزانِ مفيدِ طمأنينه، مي توان به ره آورد حسّ اعتماد كرد و نه ترازويي براي جامعه بشري كه به طور عادي با حوزه و دانشگاه در ارتباط است، غير از عقلِ برهانْ مدار وجود دارد. البته اهل شهود كه اَوْحَدي از امّت محسوب مي شوند، ميزاني دقيق تر از استدلال عقلي كه به زعم آنان «پاي چوبين است» [1]دارند و علوم خويش را با آن مي سنجند. ◽️سِرّ احتياج دانش تجربي به علم تجريدي آن است كه قلمرو احساس و تجربه مادي، منطقه غفلت است كه از آن به نام «نَوم» تعبير مي شود و چنين خوابي كه دامنگير حريم احساس مي شود، خطرهاي فراواني را در پيش دارد، زيرا با خوابيدن نيروي احساس، هرگونه انديشه و ادراك حسّي تعطيل مي شود و با عُطْله پديد آمده، ارتباط با گذشته منقطع مي گردد و مهم ترين عاملي كه از گزند خواب، غفلت، سهو و نسيان مصون است، همانا عقل برهاني است كه به منزله «يَقَظه» نسبت به «نوم» است: يَقظه آمد نوم حيواني نماند انعكاس حسّ خود از لوح خواند[2] ◽️زيرا توده مردم خوابيده اند و با مردن بيدار مي شوند: «الناسُ نيامٌ فإذا ماتوا انتبهوا» [3]و فرشتگان از آسيب خواب محفوظاند: «لا يَغشاهُم نَوم الْعيونِ و لا سَهوُ العقول» [4]و خردورزانِ عقلْ مدار از خوابِ روح در امان اند، هرچند بخش گياهي و حيواني آنان مي خوابد. ================= [1]ـ اشاره به: پاي استدلاليان چوبين بود پاي چوبين سخت بي تمكين بود [2]ـ مثنوي معنوي، دفتر چهارم، بيت 1524. [3]ـ بحارالانوار، ج4، ص43. [4]ـ نهج البلاغه، خطبه 1. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom