eitaa logo
رهنامه پژوهش
1.2هزار دنبال‌کننده
238 عکس
5 ویدیو
33 فایل
🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان: www.rahnamehmag.ir ▫️ارتباط با سردبیر ✅ @sadramah ارسال پیامک 5000400030096
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️مدرسه معصومیۀ قم، نمونه ای از پژوهش گرای موفق ♦️برگزاری جشنواره پژوهشی سالانۀ امام خمینی (ره) (هشتمین جشنواره) 🔹انتشار نشریه میثاق اندیشه (تاکنون 10 شماره منتشر شده است) ♦️برگزاری کارگاههای متعدد علمی ـ پژوهشی 🔹اجرای طرح الزامی تحقیقات کلاسی ♦️راه اندازی سالن پژوهش 🔹افتتاح ♦️تشکیل کانون های علمی 🔹برگزاری بازدیدهای علمی ♦️برگزاری دوره های دانش افزایی مهارت های پژوهشی اساتید ▪️آدرس: قم ـ ابتدای بلوار امین ـ تقاطع جمهوری ▪️سایت: www.masoumieh.ir 👉@rahnameh
⛔️عجله نکنید❗️ ✅سطوح عبارتند از: 1ـ پژوهش های درسی و آموزشی (هدف: آشنایی و یادگیری) 2ـ پژوهش های تمرینی (هدف: کسب مهارتهای پژوهشی) 3ـ پژوهش به مفهوم دقیق کلمه (هدف: تولید دانش) 🔻برخی از طلاب جوان ما گاهی به اصطلاح عجله می کنند؛ بدون اینکه مراحل پژوهشهای درسی و مراحل پژوهش های تمرینی را پشت سر گذاشته باشند، مستقیما می خواهند وارد پژوهشهای تولید علم بشوند که این امکان پذیر نیست. 📚مصاحبه با استاد مجید طرقی، رهنامه پژوهش، ش 2، ص 23 ـ24 📖متن کامل در: 🌐rahnamehmag 👉@rahnameh
✍️شیوۀ نگارش مقاله و رسالۀ علمی ✅در آغاز کار، روبه رو شدن با مشکل است. محقق باید با روشهای خاص، مشکل را به «مسئله» تبدیل کند. ✅برای انجام دادن یک تحقیق موفق، تهیه طرح تحقیق، لازم بلکه ضروری است و عدم تهیۀ آن موجب سردرگمی است. 🔻مشاهده📖 🔻دریافت📎 👉@rahnameh
شیوه نگارش مقاله و رساله علمی ـ پژوهی.pdf
279.6K
✳️ «شیوۀ نگارش مقاله و رسالۀ علمی» 🔻شأن یک مقاله علمی ـ پژوهشی این است که در مقیاس تاریخ آن علم، نوآوری داشته باشد و تولید علم کند؛ بر خلاف مقاله علمی ـ ترویجی که بسط علم داده و اطلاع رسانی می نماید. 👉@rahnameh
♨️سنگی بزرگ پیش پای 🔻شهید مطهری (ره): چند سال پیش، در زمان رهبری و ریاست «مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی» ـ اعلی الله مقامه ـ عده در خور توجهی از علما و فضلای مشهور نجف که در زمان حاضر مرجع تقلیدند، جلسه گرفتند و پس از مشورت و هم‌فکری، خواستند برنامه دروس طلبه‌ها را تغییر دهند و نیازهای روز مسلمانان را در نظر بگیرند؛ به ویژه مسائلی که جزء اصول عقاید مسلمانان است، جزء برنامه درسی طلبه‌ها قرار دهند و خلاصه حوزه نجف را از انحصار فقاهت و رساله عملیه‌نویسی خارج کنند. خبر به گوش مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی رسید. ایشان پیغام دادند که تا من زنده هستم کسی حق ندارد دست به ترکیب این حوزه بزند و اضافه کردند: سهم امامی که به طلبه‌ها داده می‌شود، فقط برای فقه و اصول است، نه چیز دیگر. (مقاله نواقص حوزه از دیدگاه شهید مطهری، رهنامه، ش 2، ص 28) ✅پانوشت: مقام معظم رهبری در آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سال 1370: «در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه باید پیشرفت بکند ... در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزه‌ها غفلت بشود ... این‌گونه نباشد که همه باید رشته‌ی فقاهت را بگیرند؛ نخیر!» 👉@rahnameh
🌀شاه کلید چیست؟ 🔻عن رسول الله (صلی الله علیه وآله): العلمُ خَزائنُ و مَفاتیحُها السوالُ. (تحف العقول، ج 2، ص 41) 🔻دانش گنجینه هایی است که کلیدهای آن سوال است. ✅پانوشت: با نگاهی دیگر می توان گفت: این روایت افزون بر «سوال از معلم» بر «سوال از خود» نیز قابل انطباق است. پژوهش غالبا با مشاهدۀ یک «مشکل» جرقه می خورد و با پرسشِ محقق از خود درباره چیستی، چگونگی و چرایی آن روی ریل می افتد. پس کلید بازکردن گنجینه های دانش، طرح پرسشهای دقیق است. اتفاقا یافتن پاسخ نیز از مسیر درک درست و عمیق صورت مسئله می گذرد. نقل شده از انیشتین پرسیدند: «اگر برای حل مسئله‌ای پیچیده فقط یک ساعت زمان داشته باشی، چگونه این کار را انجام می‌دهی؟» پاسخ داد: «۵۵ دقیقه را به فهمیدن صورت‌مسئله اختصاص می‌دهم و ۵ دقیقه برای یافتن راه‌حل وقت می‌گذارم.» 👉@rahnameh
♦️از تو حرکت از خدا برکت 💠مقام معظم رهبری (حفظه الله): ما باید به آن‌جا برسیم که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر، یک دانشمند، بخواهد به فلان نظریه‌ی علمی یا نظریه‌ی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرد. ۱۴/۰۲/۱۳۸۴ 👉@rahnameh
🌐ضرورت مدرسۀ تابستانۀ 🔺امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین ـ یعنی یک طلبه ـ هدر رود. 🔺حوزه باید وقت او را به بهترین شکلی پُر کند و از وقتش بهترین استفاده را ببرد و از او انسانی بسازد که می‌تواند امروز برای نظام اسلامی آبرو باشد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب ـ۱۳۶۹/۱۱/۰۴) ✅پانوشت: تابستان، بهترین زمان برای یادگیری مهارتهای پژوهشی است. مدارس می توانند برای برگزاری دوره ها و کارگاه های پژوهشی برنامه ریزی کنند و طلاب نیز می توانند ـ افزون بر مطالبه این امر ـ به شکل خودجوش، با راهنمایی یک استاد، برای خود انجام طرحی تحقیقاتی را در نظر بگیرند. 👉@rahnameh
پیشنهاد 📚عنوان: «موانع شناخت در محیط اجتماع و راهکارهای مقابله با آن از نگاه قرآن» 🔻توضیحات: ما در متن جامعه با اخبار، حوادث و مسائلی روبه رو می شویم که نیازمند کسب اطلاع درست از یک سو و تحلیل صحیح و عمیق آن از دیگر سو هستیم. این در حالی است که ما در «شناخت اجتماعی» دست کم با دو دسته چالش روبه رو هستیم: 1ـ اطلاعات نادرست و یا ناقص از حوادث 2ـ تجزیه و تحلیل نادرست یا سطحی حوادث و مسائل متن جامعه. بنابراین برای اینکه «رفتار اطلاعاتی» صحیحی داشته باشیم نیازمندیم این موانع را بشناسیم و راهکارهایی برای حذف این موانع ارائه دهیم. 🔹به عنوان مثال شیطان با پوشاندن واقعیت «شجره ممنوعه» با زرورق «شجرة الخلد» حضرت آدم را به اشتباه انداخت و مقهور خود نمود (فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ) چنانکه خداوند این ترفند ابلیس (قلب واقعیت با آرایش لفظی) را در «زَین لهم الشیطان اعمالهم» و «زُین له سوء عمله فراء حسنا» نیز مورد اشاره قرار می دهد. به نظر میرسد هر چه درباره هشدار نسبت به شیطان در قرآن آمده است میتواند سرنخ خوبی برای یافتن این موانع باشد چرا که یکی از پربسامدترین روشهای فریب شیطان، انحراف آفرینی در شناخت است. 🔹و به عنوان نمونه ای از راهکارها، می توان به داستان افک در سوره نور اشاره کرد. خداوند کسانی که اخبار مشکوک را منتشر می سازند «کاذبین» خوانده است لذا روشن می شود یکی از راهکارهای قرآن در قلمرو مدیریت شناخت اجتماعی این است که اخبار تایید نشده را در حکم دروغ قلمداد نموده است (با اینکه خبر مشکوک اعم از دروغ و راست است) لذا افراد تا زمانی که به صحت خبری واقف نشده اند باید آن را دروغ انگارند و حق انتشار و بازنشر آن را ندارند. جالب است که از پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) نیز نقل شده: کفی بالمرء کذبا أن یحدث بکل ما سمعه ـ امالی طوسی. [گفتی است خود این نکته اخیر نیز قابلیت نگارش یک مقاله مستقل را دارد.] (منبع: @mozoat) 👉@rahnameh
⁉️ چطور دلت می‌آید؟ یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید صدر می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!» شهید صدر پاسخ می‌دهد: «کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟!» 📚محمدباقر الصدر؛ السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج‏٢، ص٢٨٩ 👉@rahnameh
🌿کسی که گرسنه است نان می خواهد نه آب! 🔻[پژوهش] بدون توجه به نیازهای مردم معنا ندارد. نظیر کسی که گرسنه است و برای او آب ببرند! 🔻لکن مطلب حسّاس این است که نیاز را باید در دو لایه دید، نیاز کنونی و امروزی و نیاز آینده. این را من با تاکید عرض می‌کنم. گاهی ما آن‌چنان به آینده فکر می‌کنیم که کنارِ دستمان فراموش می‌شود؛ گاهی هم چنان در نیازهای معاصر غوطه‌ور می‌شویم که به روزمرگی می‌افتیم و برای ده سال یا پنجاه سال دیگر، هیچ چیزی را نمی‌بینیم. این در واقع نیازمحوری نیست، بلکه روزمرگی است. یک شخص یا جریان یا حوزه باید نیاز را در دو لایه ببیند یک لایه نیاز کنونی و معاصر و لایه هم نیاز دراز مدت. 🔻بزرگان ما وقتی که کتابهای فقهی می‌نوشتند به ویژه در بخش سیاساتِ فقه (مثل قضا، شهادات، دیات، قصاص، تعزیرات) اگر می‌خواستند نیاز دوران معاصر را ببینند معنا نداشت که این آثار به وجود آید، چون اینها در یک سِری حکومتهای اهل تسنّن زندگی می‌کردند و حاکمیت با اهل سنّت بوده است. 📚مصاحبه با حجت الاسلام ابوالقاسم علی دوست، رهنامه، ش 6، ص 10 👉@rahnameh
♦️🔸لازم نیست نابغه باشی؛ شهامت داشته باشی کافی است❗️ ✅امروز شهامت و جسارت حرف نو زدن در محققان ما نیست، باید این توهم را که فقط نوابغ می‌توانند حرف نو بزنند، در هم بشکنیم؛ البته نوابغ جایگاه خاص خودشان را دارند؛ چنان‌که در عصر ما دو شخصیت موازی نوآور بودند: شهید محمدباقر صدر و شهید مطهری و من با جسارت می‌گویم اولی نابغه بود و دومی نبود؛ ولی دستاورد شهید مطهری بسی بیش از شهید صدر است زیرا هر دو از خصیصه جرأت و جسارت علمی برخوردار بودند. 📚علی اکبر رشاد،مقاله «حوزه باید متحول گردد»، رهنامه، ش6 👉@rahnameh