eitaa logo
رهنامه پژوهش
966 دنبال‌کننده
236 عکس
5 ویدیو
33 فایل
🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان: www.rahnamehmag.ir ▫️ارتباط با سردبیر ✅ @sadramah ارسال پیامک 5000400030096
مشاهده در ایتا
دانلود
1_188367824.mp3
3.3M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂 🍃🍂🌺🍃🍂 🍂🌺🍂 🌺 💠روشنی چشم امام زمان (ع) باشید!💠 🔻ارزش یک روحانیِ «باعرضه، دانشمند و به روز» هم اندازۀ فتح خیبر است! ✅ سخنانی ناب از آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) 👉@rahnameh
🔻 پاسخ حوزه به این همه سوال مطرح در دنیا چیست؟!🔻 🔷 امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ 🔷نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. 🔷باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. 🔷 در زمینه‌های گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان. تبیین معرفت‌شناسی اسلام، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقی ای که پایه‌های آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل میدهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همه‌ی اینها باید دقیق، علمی، قانع کننده و ناظر به اندیشه‌های رائج جهان آماده و فراهم شود؛ این کار حوزه‌هاست. 📚بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ 👉@rahnameh
💢پیشنهاد 📚عنوان: «راهکارهای قرآن برای خانواده ها جهت مصونیت در برابر مخاطرات تربیتی عصر ارتباطات» 🔻توضیحات: یکی از دغدغه های خانواده ها این است که در روزگار فعلی که دسترسی به اینترنت، شبکه های پیام رسان و تبادل اطلاعات و ارتباطات انسانی بسیار آسان و همگانی شده است، تربیت فرزندان دشوارتر از قبل است؛ به ویژه اینکه فضای جامعه وحتی رسانه های عمومی نیز در برخی ابعاد، مروج فرهنگ غیراسلامی است و ضمن ایجاد بلوغ زودرس، دائما زمینه انحراف اخلاقی و بزه کاری تشدید و ترویج می شود. مجموع این عوامل سبب نگرانی والدین نسبت به تربیت فرزندانشان و گاه مقاومت در برابر فرزندآوری شده است. بنابراین لازم است در این زمینه به استنطاق قرآن پرداخت. البته آنچه به درد جامعه می خورد، راهکارهای عملیاتی و نسخه های کاربردی، روشن و دقیق است لذا باید پاسخهای احتمالا بنیادین و کلان قرآن را طی چند مرحله ـ با تفکیک دقیق سیاست ها، راهبردها و تاکتیک ها ـ به شکل دستورالعمل مشخص، شفاف و قابل اجرا درآورد؛ که البته تلاش و ابتکار ویژه ای را می طلبد. [لطفا برای چیدن میوۀ این مرحله، حوصلۀ فراوانی به خرج دهید.] همچنین باید توجه داشت مخاطب شما خانواده ها هستند پس روی این قلمرو تمرکز نمایید. ✅گفتی است اگر ما معتقدیم که قرآن دست کم در حوزۀ انسانی هیچ نیاز بشری را فروگزار نکرده است، نباید از استنطاق قرآن درباره این موضوعات تعجب کنیم و احساس کنیم که نتیجه این پژوهشها تحمیل یافته های بشری بر قرآن است. 👉@rahnameh
🔴 ارکان (= مترقی ترین الگوی آموزش) 1️⃣ محتوایی که آموزش داده می شود باید به روز باشد. باید محتوای آموزشی، بر اساس آخرین داده ها و اطلاعات هر دانش باشد. 2️⃣ نکته دومی که از مقدمات آموزش پژوهش محور است، ایجاد قدرت «تفکر علمی» است. علم منطق برای همین کار بوده است. متاسفانه علم منطق ما خوب خوانده نمی شود. بیشتر طلبه های ما منطق را خوب نمی فهمند و این رشته به مهارت علمی تبدیل نمی شود. 3️⃣ نکته سومی که رکن آموزش پژوهش محور است ایجاد روحیه پرسش_گری و آزاداندیشی است. 4️⃣ نکته چهارم که این هم رکن است، ایجاد قوۀ خلاقیت و نوآوری و تقویت آن است. 5️⃣نکته پنجم ایجاد ملکه ها و مهارت های پژوهشی است. ایجاد مهارت علمی مطالعه، سازمان دادن به مطالب علمی و ... . این پنج رکن، ارکان اساسی است. 📚 مصاحبه با حجت الاسلام مجتبی زارعی، رهنامه ، ش1. 📖متن کامل در: 🌐rahnamehmag 👉@rahnameh
✅ تقویت قوۀ ⬅️ حلقۀ مفقودۀ تعلیم پژوهش 🔻در روش جدید آموزش ما در کنار همان متون و مفاهیم، از طلبه می‌خواهیم، در کنار موضوعات خاصی، برود و کار پژوهشی انجام دهد که عمدتاً همان «مشق پژوهش» است. تمرین نویسندگی است. این روش یک روش تقلیدی است. حتی در آن جاهایی که این روش بالاصاله مورد توجه بوده است، توفیقش، کامل نیست. 🔻چیزی که مهم است و گاهی هم به آن توجه می‌شود و دیگران هم گفتند تمرکز و در واقع تأکید بر «تقویت قوّه‌ی خلّاقیّت و ابداع» در طلبه است. صرف اینکه شما بخشی از نمره‌ی آموزشی را قرار بدهید برای اینکه یک چند سطری را سیاه بکند و بیاورد، جواب نخواهد داد. این الصاق کردن پژوهش پانزده صفحه‌ای، با همین سبک و سیاقی که اصلاً تأکیدی بر قوه‌ی خلّاقیّت ندارد، نمی‌تواند باشد. آموزش پژوهش محور باید بتواند در خودِ فرایند آموزشی، تمرکز و تأکیدش بر «تقویت خلاقیت ذهنی» باشد. 🔹رهنامه پژوهش، ش 1، ص 17. مصاحبه با حجت الاسلام علی عباسی در حوزه 👉@rahnameh
⛔️⛔️⛔️دلال نباشید؛ تولیدکننده و نوآور باشید! 🌀من به حوزه خیلی ارادتمند هستم؛ اما ما یک دلّال داریم، یک مبتکر! فلان آقا اینطور گفته، مبنای فلان کس اینطور است! ... آقای نائینی اینطور گفته، آقا ضیاء اینطور گفته، آخوند اینطور گفته، این دلّال علم شدن است؛ این فضیلت نیست! 🌀... دلّال بودن، آشنا بودن به آرای دیگران، آشنا بودن به اقوال دیگران، غیر از نوآوری است. 🌀...راه دلّال شدن را باید ببندیم. علم محدود نیست و تقسیم نکردند. خدا شیخ اشراق را غریق رحمتش کند! گفت تاکنون وقف‌نامه‌ای در نیامده که علم را خدا وقف فلان زمان و زمین کرده باشد. چرا ما نباشیم؟ چرا به دست ما نباشد؟ 🌀دلّال بودن، آشنا بودن به آرای دیگران، آشنا بودن به اقوال دیگران، غیر از نوآوری است. (آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط آیت الله جوادی آملی، ۶ دی ماه ۱۳۹۷) در حوزه 👉@rahnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ را جدی بگیرید! 🔻تحقیق، منبع تغذیه‌ی آموزش است. ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه‌ی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. 🔻این نمیشود؛ این وابستگی است؛ این همان ترجمه‌گرائی و عدم استقلال شخصیت علمی برای یک کشور است. 📚بیانات معظم له در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها‌ ـ ۱۳۸۶/۰۷/۰۹ 👉@rahnameh
🌸🌺🌼🌸🌺🌼🌸🌺🌼 سلام علیکم. به نظر بنده باید طلاب را در جهتی هدایت کرد که پژوهش هایشان مورد نیاز جامعه باشد علی الخصوص نیاز هایی که سبب تغییر در رویکرد مردم میشود مثلا پژوهش در عر صه دشمن شناسی وبصیرت افزایی جامعه. دوما پژوهش محدود در یک یا چند عرصه نشود. مثلا علوم اقتصاد و برخی علوم دیگر که در حوزه علمیه غریب مانده اند نیز مورد توجه قرار بگیرد. همچنین یک کتابخانه ی الکترونیکی در اختیار طلاب هم باشد . دغده هایی که رهبر دارند برای طلاب عرضه شود وتشویق گردند جهت پژوهش در این عرصه ها همراه ارائه راهکار 👉@rahnameh
🔹🔸❇️نقش دروس رسائل، مکاسب و کفایه در پژوهش ⚪️⚪️⚪️ 🔻در این متون همه چیز هست؛ فکر و قوۀ استنباط باز می شود. حتی اگر این طلبه نخواهد فقیه و اصولی بشود، قوه ای پیدا کرده که حتی فلسفه هم برایش کاربرد دارد. 🔻می توانید خیلی زود آزمایش کنید. دو تا طلبه را بیاورید: یکی که رسائل و مکاسب و کفایه را خوب خوانده و وارد علم کلام شده است و یک طلبه که سرسری گذرانده و وارد تخصصی علم کلام و تفسیر یا فلسفه شده است. یک موضوع به دو نفرشان بدهید. بگویید روی اینها چند ماه کار کنید. ببینید آن چیزی که این طلبه ارایه می دهد با آن پژوهشی که طلبه دیگر ارایه می دهد چقدر فرق دارد. 🔻پژوهش طلبه ای که متن را خوب فهمیده و قوۀ نقدش در متن پرورش پیدا کرده باشد، با پژوهش طلبه ای که سطح را خوب نخوانده قابل مقایسه نیست. [طلبه اول] خیلی عمیق است. دقیق است. مسایل را ریشه یابی کرده؛ نه اینکه با سطحی نگری از آن کتاب و این کتاب چیزی بردارد و بنویسد. 📚رهنامه، ش 1، ص 10، مصاحبه با حجت الاسلام محمد عندلیب 👉@rahnameh
تمرکز؛ چرا و چگونه.pdf
494.1K
🔴🔷🔴🔷🔴 بروشور «تمرکز؛ چرا و چگونه؟» 👉@rahnameh
🌐تمرکز چرا و چگونه؟ pdf📎 🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵 🔻 تمرکز؛ چرا و چگونه؟ 👉@rahnameh
🌀🌀 در حوزه 🔻روش موجود در حوزه روش «استاد محوری» است نه . طلبه کمتر در دروس درگیر است؛ حالا ممکن است بعضی از استادان به طلبه تحقیق هم بدهند ولی بسیاری از استادان حوزه، خصوصا در دروس مقدماتی نه تنها محقق نیستند، بلکه تحقیق را هم قبول ندارند!! ممکن است مدرس خوبی باشند ولی محقق خوبی نباشند لذا پیشنهادی هم برای تحقیق کردن و یا کنفرانس کلاسی ندارند. استاد می‌آید، درس را می دهد و می رود. در دانشگاه هم بعضی از اساتید این شیوه نادرست را دارند. عملا این روش‌ها انگیزه‌ها را کاهش می دهد. 🔻شما باید با «برنامه‌ریزی پژوهشی» این نقص ها را جبران کنید تا انگیزه طلاب کاهش پیدا نکند. 🔻طلبه [باید] احساس کند مطلب تولید می کند و یک مولد است. این تولید هم، نباید منحصر در پایه های بالا باشد و از همان اوایل تحصیل در مدارس علمیه می‌توان این رویۀ پژوهشی را برنامه ریزی کرد. در غیر این صورت، می‌بینید این یک نوع آسیب است که می‌تواند منشأ کاهش انگیزه باشد. 📚خشت اول، شماره 4، ص 80، مصاحبه با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه 👉@rahnameh
💠♦️💠♦️تتبع زیاد، مانع تفکر است! ✅ آیت الله جعفر سبحانی: امام (ره) بر تتبعشان غلبه داشت. یعنى تفکر و اندیشیدن ایشان بیش از تتبع و جستجو کردنشان در کتابها بود. به طور مثال وقتى درس مکاسب را مى‏ گفتند تعدادى کتاب به خدمتشان بردم و عرض کردم، اینها را هم ملاحظه بفرمایید، فرمودند: ▪️▪️▪️«همه را ببرید، من باید خودم فکر کنم. کسى که این همه را نگاه مى‏ کند، براى فکرش مجالى نمى ‏ماند». پس از آن، فقط حاشیۀ صدیق و حاشیۀ دیگرى بر مکاسب را برگزیدند و بقیه را برگرداندند. 📚منبع: پابه پای آفتاب ج۳، ص۲۰۲. 👉@rahnameh
گروه_خونی_پژوهشگر.pdf
330.9K
⭕️🔴⭕️🔴⭕️🔴گروه خونی پژوهشگر 💠مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمد مهدی صفورایی، عضو هیات علمی گروه روان شناسی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و رئیس مؤسسة آموزش عالی بنت‌الهدی ✳️آیا حرفۀ پژوهش گری، استعداد ذاتی خاصی لازم دارد؟ ✳️از کجا می توان فهمید کسی استعداد پژوهشگری دارد یا نه؟ ✳️آیا برای ایجاد علاقه به راهی وجود دارد؟ ... 👉@rahnameh
🔴، در حقیقت یک کار هنری است. ✅پژوهش و پژوهشگری در حقیقت ترکیب هنر و دانش است. به عبارت دیگر، در پژوهش هنر و تخصص کنار هم جمع شده‌اند. وقتی پژوهش را هنر و تخصص دانستیم، باید ببینیم که یک هنرمند و همچنین یک متخصص چه لوازم و شرایطی دارند تا همانها را برای پژوهشگر لازم بشماریم. ✅از ویژگی های اختصاصی پژوهشگری، خلاقیت است. اگر یک محقق خلاقیت نداشته باشد، نمی تواند چیزی بیافریند؛ در حالی که کار محقق و پژوهشگر، آفرینش و تولید جدید است؛ تولید علم و دانش. اگر بخواهد فقط همان را که دیگران گفته‌اند، گرد بیاورد و یا آنها را تدوین کند، هر چند این هم می تواند ارزشمند باشد اما پژوهش محسوب نمی شود. ✅شما به اصل کار پژوهش علاقه نداشته باشید، موفق نمی‌شوید. باید به پژوهش عشق ورزید. ✅از ویژگی‌های مهم دیگر، صبر است. پژوهش فرآیندی زمان‌بر و دیربازده است. محقق باید پشتکار داشته باشد و پیوسته کار کند. ✅تمرکز ذهنی هم از شرطهای دیگر است. ✅کفایت اقتصادی را در امر پژوهش و پژوهشگری نباید کم اهمیت شمرد. ✅اما مهمترین شرطی که اساس کار پژوهشی محسوب می‌شود، علم و دانش است. 🔻مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمدمهدی صفورایی، خشت اول، ش5و6 📎 متن کامل 👉@rahnameh
🔹کانال نشریه رهنامه پژوهش از سوی معاونت حوزه های علمیه در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. 🌿اهداف: 🔻ترویج فرهنگ پژوهش 🔻افزایش سواد پژوهش 🔻و ارتقای مهارتهای پژوهشی در میان طلاب جوان به همراه پیشنهاد لینک کانال👇 @rahnameh 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
💢پیشنهاد 📚عنوان: «مقایسۀ تقیه در شیعه با پنهان‌دینی یهودی» 🔻توضیحات: بنابر احکام دینی یهود وقتی یک یهودی در موقعیتی قرار می گیرد که مجبور می شود دین خود را کتمان کند، شرع یهود به وی این اجازه را می دهد که او در ظاهر دین خود را ترک کرده و به آیین دیگری درآید اما در خفا بر دین یهود باقی بماند. این فرد «یهودی مخفی» یا در اصلاح یهود «اَنوسی» نامیده می‌شود. انوسی ها در شمار «کانون‌های پنهان نفوذ» قلمداد می‌شوند که تاریخ پردامنه ای در سراسر جهان دارند. تاریخ این گروه در ایران و نفوذی که در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدیریت کشور داشته و به ویژه بعد از انقلاب داشته اند، موضوع جالبی برای پژوهش های ترویجی است. در همین قلمرو (یهودیت مخفی)، می‌توان چند موضوع پژوهشی را نیز کار کرد، از جمله مقایسۀ بحث تقیه در شیعه با اختفای دینی در یهود. ☘️گفتنی است یکی از منابع این پژوهش کتاب عبدالله شهبازی ـ از مورخان معاصر ـ با عنوان «زرسالاران» است که به تاریخ یهودیت مخفی پرداخته است. (منبع: کانال "موضوعات پایان نامه و پژوهش" @mozoat ) 👉@rahnameh
🌐حرفه_ای_ها_چگونه_کتاب_میخوانند.pdf📎 🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵 📚حرفه ای ها چگونه کتاب می خوانند.PDF📎 🔻مروری بر روش مطالعۀ پرسش محور 👉@rahnameh
♦️ در ♦️ 🖌چهار ویژگی در روش پژوهش حدیثی وجود دارد: 1️⃣یکی اینکه حدیثی، متن محور است؛ یعنی بیش از آنکه بر تحلیل های ذهنی و داشته های فکری تمرکز کند، بر متن و نص تکیه می کند؛ از این رو در حدیث پژوهی بیشتر از آنکه به استدلال و استنتاج های فکری و تشکیل قیاس و کارهای فلسفی نیازمند باشیم، به برداشت های عمیق و درست از متن نیاز داریم. 2️⃣مسئله دوم این است که حدیث پژوهی به تتبع فراوان نیاز دارد؛ گاهی حدیثی مشکل و غیر روان با اصطیاد و به چنگ آوردن چند حدیث مشابه یا ناظر حل می شود، بدون اینکه به تحلیل های دور و دراز ذهنی نیاز باشد. بنابراین نمی توانیم در مسئله حدیث به یک یا دو حدیث اتکا کنیم. 3️⃣مسئله سوم این است که باید طولانی بودن فرایند پژوهش در حدیث را به جان بخریم. گاهی بسیار طول می کشد که از متنی بتوانیم به سؤالی پاسخ بدهیم یا از سؤالی به متنی مستند و قابل احتجاج درباره آن سؤال برسیم. حتی اگر پژوهش های درون حدیثی را در نظر بگیریم، گاهی بسیار زمان می برد که از معنای مبهم یک حدیث به معنایی روشن از آن دست پیدا کنیم. گاهی مراحل حدیث پژوهی طولانی تر از پژوهش های دیگر می شود. 4️⃣مجموع اینها ما را به کتابخانۀ عظیم و تخصصی حدیث نیازمند می کند لذا نیاز پیدا می کنیم از نرم افزارهایی توانا در جستجوی لفظی استفاده کنیم. در علوم حدیث از همان ابتدا به نرم افزار نیاز داریم. (مصاحبه با حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی ـ شماره 23و24 رهنامه) 📖 متن کامل در: 🌐 rahnamehmag 👉@rahnameh
🌐پژوهشگر طراز قرآنی 🌺أمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ (زمر: 9) [آیا چنین کسی با ارزش است] یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: «آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟!‏ » آیت الله جوادی آملی (حفظه الله): 🔻اين‌‌چنين نيست كه درس، بدون نماز شب به جايي برسد، يا نماز شبِ غير عالِم بتواند هميشه كارساز باشد، ممكن است كسي اهل نماز شب باشد؛ ولي سعي كند «گليم خويش به در آورد ز آب»، مشكل خودش را بتواند حل كند، مشكل جامعه را نمي‌تواند حل كند. 🔻مشكل جامعه را عالمان شب‌زنده‌دار حل مي‌كنند؛ لذا مسئله شب ‌زنده‌داري را اول ذكر كرد، مسئله حوزه‌هاي علميه و دانشگاه­ها را بعد ذكر كرد. (تفسیر سوره زمر ـ جلسۀ دهم) 👉@rahnameh
🔷🔹 در حوزه علیمه 💢نظامی بر اساس اسلام تحقق پیدا کرده است و موفقیت و عدم موفقیت آن در دنیا و تاریخ، به حساب اسلام گذاشته خواهد شد؛ چه من و شما بخواهیم و چه نخواهیم. این نظام، بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بایستی برمحور مقررات و بینشهای اسلامی اداره بشود. این تفکرات و بینشها و مقررات، در کجا بایستی تحقیق و تنقیح بشود؟ این استفهامها، در کجا باید پاسخ داده بشود؟ 💢اگر حوزه‌ی علمیه‌ی قم که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزه‌های علمیه است و در درجه‌ی بعد بقیه‌ی حوزه‌ها، تنقیح و تبیین مقررات و احکام و معارف اسلامی را - که نظام با آنها حرکت خواهد کرد - به عهده نگیرند، چه کسی باید به عهده بگیرد؟ حوزه‌ها بایستی این مسؤولیت را احساس بکنند. ✳️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب ـ ۱۳۶۸/۰۹/۰۷ 👉@rahnameh
حرفه_ای_ها_چگونه_کتاب_میخوانند.pdf
428.4K
🔴🔵🔴🔵 📚حرفه ای ها چگونه کتاب می خوانند. 🔻مروری بر روش مطالعۀ پرسش محور 👉@rahnameh
🔹🔷نقش بی بدیل تفکر در پژوهش ⭕️عن علی بن ابی‌طالب (علیه السلام): مَن أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ أتقَنَ عِلمَهُ و فَهِمَ ما لَم يَكُن يَفهَمُ؛ 🔴هر کس درباره آنچه آموخته زیاد فکر کند، علمش را محکم می سازد و آنچه را درنیافته خواهد فهمید. (غرر الحكم: 8917) ✅پانوشت: یکی از مهارت‌های پژوهشی، «تفکر فراوان» درباره موضوع و ابعاد آن است. این کار از سویی سبب شناخت عمیق‌تر ابعاد مختلف بحث می شود و از دیگر سو زوایای مبهم بحث را می گشاید. پس با عمل به اين روايت مي توانيم به جای اینکه بیشتر به دنبال «نقل قول» باشیم به دنبال «خلق قول» باشیم. 👉@rahnameh
✅خدا از پژوهشگران پیمان گرفته 🔹و إِذْ أَخَذَ اللّهُ میثاقَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّاسِ و [به خاطر بیاورید] هنگامى را که خدا، از کسانى که کتاب [آسمانی] به آنها داده شده، پیمان گرفت که حتماً آن را براى مردم آشکار سازید. (آل‌عمران: 187) ♦️پانوشت: بنابر جریان محتوای آیات قرآن در طول زمان و تطبیق آن بر مصادیق نو به نو، تبیین و تشریح معارف قرآن، مسئولیتی است که خداوند از اهل علم و تحقیق گرفته است. 👉@rahnameh
💠دریافت پیشنهاد جهت رویکرد جدید در فصلنامه رهنامه 🔻با توجه به بندهای 8، 10 و 11 شرح وظایف معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و در راستای انجام ماموریت ترویج و فرهنگ‌سازی «امر پژوهش و تولید علم» در بین طلاب جوان در سال 1384 انتشار فصلنامه‌ای با عنوان در دستور کار قرار گرفت که در ادامه به «رهنامۀ پژوهش» تغییر نام داد و تا کنون مجموعا 43 شماره منتشر شده است. 🔻اهداف این نشریه عبارتند از: ▫️بهبود، ارتقا و ترویج باورها و نگرش‌های پژوهشی در واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه؛ ▫️تقویت نشاط علمی و پژوهشی طلاب جوان؛ ▫️نشر معیارها و معرفی الگوهای فعالیت پژوهشی طلاب جوان؛ ▫️ایجاد زمینه تعامل طلاب جوان، نخبگان، برنامه‌ریزان و کارشناسان، در امر پژوهش. 🔻رهنامه در این راستا توانسته به توفیقات مطلوبی دست یابد و در میان اساتید، مسئولان حوزه و طلاب نخبه شناخته شود و محتوای کاربردی و جذابی را در اختیار جامعه هدف قرار دهد. 🔻این نشریه با رویکرد جدیدی که در شماره های 11 تا 29 در پیش گرفت مجموعۀ ارزشمندی دربارۀ دانش‌های حوزوی و نقش آن در حیات علمی طلاب و شیوه‌های پژوهش و دانش‌اندوزی در آنها پدید آورده است که با استقبال طلاب جوان و گاه درخواستهای مکرر برای تجدید چاپ، مواجه بوده است. 🔻همچنین این نشریه در جهت هدایت علمی و پژوهشی طلاب جوان و انگیزه بخشی آنان مطالب سودمندی منتشرکرده است. 📚با این همه، مجله قصد دارد ـ پس از انتشار دو شمارۀ پیش‌رو، ویژه فقه و اصول ـ با به مسیر خود ادامه دهد. از این رو در حال مطالعه و شناسایی این امر است لذا دست یاری به سوی همه صاحب‌نظران و اساتید دراز می کند و از هر نوع پیشنهادی در این زمینه استقبال می‌کند. لطفا پیشنهادات راهگشا و نقطه نظرات ارزشمند خود را برای ما ارسال نمایید. پیشاپیش از بذل توجه شما تشکر می شود. 👉@rahnameh
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂 🍃🍂🌺🍃🍂 🍂🌺🍂 🌺 💠💠💠💠💠بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 معاونت حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامۀ پژوهش (و خشت_اول پیشین) فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش و مهارتهای پژوهشی در میان طلاب جوان☘️ ▫️این نشریه از سال 1384 تا کنون منتشر شده است. ▫️برای مطالعه مطالب سودمند این نشریه و دریافت پروندۀ PDF هر شماره به سایت نشریه با این آدرس مراجعه کنید: www.rahnamehmag.ir ▫️برای ارتباط با سردبیر به آی دی زیر مراجعه کنید: ✅@sadramah 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂