eitaa logo
انتشارات راه یار
1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
615 ویدیو
25 فایل
انتشارات راه‌یار؛ نشر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهران،میدان انقلاب،خ ۱۶آذر، حسینیه هنر 02142795454 rahyarpub.ir بله: ble.ir/rahyarpub اینستاگرام: instagram.com/raheyarpub.ir باشگاه مخاطبان: ble.ir/join/NWFhMjk2N2 ارتباط با ما: @Rahyar97
مشاهده در ایتا
دانلود
انتشارات راه یار
⭕️رونمایی همزمان کتاب «به اضافه مردم» از طریق 27 صفحه اینستاگرامی 🔷 یکشنبه 12 مرداد | ساعت 20 🔶 پخ
23.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️فرهنگ منهای عدالت، مشروعیت ندارد ♦️دکتر احمدرضا بیضائی(نویسنده و استاد دانشگاه) در مجازی کتاب : مؤسسه‌ها، کانون‌ها و سازمان‌های فرهنگی زیادی داریم که در حوزه فرهنگ، دخیل هستند و واقعاً هم وقت و بودجه صرف می‌کنند ولی آنچه که خروجی کار است، هیچ شباهتی به کار فرهنگی شایسته انقلاب اسلامی ندارد و معضل و گرهی را باز نمی‌کند، چرا که تمامی این تلاش‌ها، منهای مردم و به طبع آن منهای عدالت است. کتاب * به اضافه مردم *، یک دستورالعمل کامل برای کار فرهنگی است و من تمامی افرادی را که مدعی کار فرهنگی هستند، دعوت می‌کنم که این کتاب را مطالعه کنند. 🔷 سفارش کتاب با 25درصد: basalam.com/raheyar b2n.ir/raheyar@Raheyarpub
⭕️جهاد در دو جبهه 🔷برشی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در سالروز شهادت «چمران افغانستان»: چهار سال مداوم، شش ماه اول سال در افغانستان جهاد می‌کردم و شش ماه دوم در . خانواده‌ام، به خصوص مادرم، همیشه منتظر خبر شهادتم بودند. موقع رفتن به جهاد گفتم: «مادر ممکن است که بروم و شهید شوم. شما بی‌طاقتی نکنی!» برخلاف تصورم گفت: «اگر اجلت رسیده باشد، در کنار من هم باشی خواهی مُرد، وگرنه چون حضرت ابراهیم در میان آتش زنده خواهی ماند.» این جملات همیشه آویزۀ گوش و قوّت قلبم بود. 🔷شهید دکتر سید محمد علیشاه موسوی گردیزی از مجاهدان افغانستانی که به «چمران افغانستان» معروف بود، 12مرداد 1397 به همراه 35 تن از نمازگزاران، در بمب‌گذاری مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهر گردیز افغانستان به شهادت رسید. 🔷خاطرات شهید موسوی گردیزی به عنوان یکی از رزمندگان افغانستانی در کتاب به همت محمدسرور رجایی، گردآوری و روایت شده است. 🔶تهیه کتاب: basalam.com/raheyar@Raheyarpub
انتشارات راه یار
⭕️فرهنگ منهای عدالت، مشروعیت ندارد ♦️دکتر احمدرضا بیضائی(نویسنده و استاد دانشگاه) در #رونمایی مجازی
⭕️«به اضافه مردم»؛ حل‌المسائل کارهای فرهنگی | فرهنگ منهای عدالت مشروعیت ندارد 🔶گزارش خبرگزاری تسنیم از رونمایی مجازی کتاب «به اضافه مردم»؛ b2n.ir/334506 ♦️روح‌الله رشیدی(نویسنده کتاب): نام این کتاب روشن است. ما باید به اضافه مردم شویم و از این برج عاجی که در آن نشستیم و منتظریم مردم به سمت ما بیایند،خارج شویم. یکی از نقدهای ما که به شکل یک کلیدواژه درآمده این است که مردم نمی‌آیند؛ این در حالی است که مردم قرار نیست بیایند. مردم کجا بیایند؟ ما و شما نیستیم. این وضعیت به‌خصوص از زمانی تشدید شد که حرفه‌ای شدیم و پولی به دستمان رسید و موسسه و سازمانی تشکیل دادیم دیگر احساس بی‌نیازی از مردم کردیم. اگر بخواهم این کتاب را خلاصه کنم تنها اصل مهم، مردم‌‌محوری است و بقیه، الزامات تحقق این اصل است. ♦️احمدرضا بیضائی(نویسنده و استاد دانشگاه): کتاب «به اضافه مردم»، خیلی دقیق و خوب، موضوع و علت را شناخته و آن را آسیب‌شناسی کرده و سپس به راه‌حل درمان عارضه و بیماری‌ای که در فرهنگ دچارش هستیم، پرداخته. از این لحاظ «به اضافه مردم» یک دستورالعمل کامل برای کار فرهنگی است. 🔷 سفارش کتاب: basalam.com/raheyar@Raheyarpub
⭕️جمهوری‌خواهی فرهنگی در «عمار» ▫️جشنواره عمار، اگر موفقیتی داشته، به این دلیل بوده که توانسته در برابر اراده معطوف به اشرافیت ظاهرالصلاح در حوزه فرهنگ، «فرمول‌»هایی برای مشارکت مردم به دست بدهد. ▫️توانسته کاری کند که تعداد بیشتری از مردم در رسانه سینما روایت شوند و تعداد بیشتری هم این روایت‌ها ببینند. اشرافیت فرهنگی‌ای که همواره در مصادر مدیریتی و شورایی عرصه فرهنگ حضور داشته و برای پیش‌برد خواسته‌های ظاهرالصلاح خود، حتی به قانون اساسی هم اعتنایی ندارد، یک واقعیت است. ▫️در برابر چنین اراده‌ای وجود یک جشنواره عمار، به‌مثابه یک جنبش جمهوری‌خواهی فرهنگی، یک نیاز مبرم است. 📚 تولد یک جنبش‌واره| نوشته: مجتبی نامخواه 🔷 سفارش کتاب: b2n.ir/raheyar basalam.com/raheyar@Raheyarpub
⭕️یک پیشنهاد ✍️محمد حسین‌زاده: «نان سال‌های جنگ» را باید هر کس که ادعای روشنفکری و روشنفکر بودن دارد بخواند تا زندگی زنان بی‌ادعای یک روستای نزدیک سبزوار را ببیند و معجزه‌ی یک انقلاب را و آدم‌هایی که رشد کردند و همدلی و هم‌زبانی‌شان را مزه کند و بچشد! هم مثل تکه‌تکه اجزای دفاع مقدس از خط مقدم گرفته و یگان‌های مختلف عملیاتی تا پشت جبهه از مکانیک و آشپز و پرستار و... داستانی دارد، داستانی که در معیارهای مادی توان فهم و سنجش آن را ندارد. داستان «نان سال‌های جنگ» اگر در و یا دوم بود و زن یا و یا... چنین مجاهدت‌هایی می‌کرد حتما تا کنون سریال یا فیلم شده بود، نمونه‌هایی از این مقاومت را در رمان «دختری که رهایش کردی» و «زنان کوچک» می‌توانید ببینید، ولی ماه کم‌‌فروغ آنها کجا و خورشید پر فروغ روستای کجا! 🔷 سفارش کتاب: b2n.ir/raheyar basalam.com/raheyar@Raheyarpub
⭕️تابستانه‌ کتاب ۹۹ 🔺علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند از تاریخ ۱۸ تا ۳۰ مردا از تخفیف طرح تابستانه‌ کتاب استفاده کنند. میزان تخفیف برای هر نفر بیست درصد تا سقف ۱۵۰هزار تومان خرید است. 🔺فهرست کتابفروشی‌های عضو این طرح: tarh.ketab.ir/SearchBookShop.aspx انتشارات «راه یار»؛ ناشر فرهنگ، تجربه و اندیشه انقلاب اسلامی ✅ @Raheyarpub
⭕️جمهوریت را در کار فرهنگی احیا کنیم/ صدا‌و‌سیما و رسانه‌ها مردم را مصرفی بار می‌آورند 💠 روح‌الله رشیدی، نویسنده کتاب «به اضافه مردم»؛ در گفتگو با ایسکانیوز(باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران)؛ ♦️چرا به بحث ایجاد انگیزه برای مردم جهت ورود به کار فرهنگی در کتاب شما پرداخته نشده است؟ باید بگویم طرح مسئله روندی دارد. ما می‌گوییم که چرا در دهه 60 رونق و پویایی داشت و مولفه اصلی آن یعنی مردم، پای کار بودند. باید دید چه عواملی منجر به این حضور شده بود. در این کتاب روندهایی را توضیح دادیم. در واقع مردم به معنای واقعی در فعالیت‌های فرهنگی نقش داشتند، از ایده‌پردازی تا اجرا و مصرف به دست مردم انجام می‌شد. این حضور نیز به صورت فعال انجام می‌پذیرفته است. در نهایت مردم در بخش اقتصاد فرهنگی هم کمک می‌کردند و این ماجرا نیز تامین می‌شد. جنس کار فرهنگی انقلاب بر بستر مردم بوده است. در واقع جدا از مردم نبوده بلکه پایه و اساس آن مردم بوده‌اند. اما امروز در کار فرهنگی از مردم جدا افتادیم و به این فکر هستیم تا با ایجاد جاذبه آن‌ها را به سمت کار فرهنگی بکشانیم و بعد حفظ کنیم. به نظرم باید کوچ کنیم به موقعیتی که مردم در آن حضور دارند نه اینکه مردم را وارد کار فرهنگی کنیم که در نهایت با این کار مردم مخاطب می‌شوند. ما باید به سمت مردم برویم و جمهوریت در کار فرهنگی را احیا کنیم. ♦️در کتاب مفهوم و عدالت طلبی مطرح می‌شود آیا بهتر نبود کمی بیشتر به آن‌ها می‌پرداختید؟ قبول دارم که باید بیشتر روی آن‌ها کار می‌شد؛ اما اینها بحث نظری است. از ابتدا قرار نبوده کتابی بنویسم که در آن بحث‌های تئوریک غلبه داشته باشد. به همین دلیل از این مباحث دوری کردم. به دنبال کاربردی‌سازی مفاهیم بودیم آن هم در سطحی که بدنه انقلابی‌ها و فعالان فرهنگی مفهوم را دریافت کنند و ترجمه ملموسی در قالب عملیات دریافت کنند. از این جهت بحث عدالتخواهی را نشکافتم. البته کار فرهنگی باید عدالت محور باشد. می‌دانستم تلفیق مباحث تئوری و عملی کتاب را از این فربه‌تر می‌کرد. ♦️چه ضرورتی دارد که کتابی برای کار فرهنگی نوشته شود؟ نوشتن چنین کتاب‌هایی انعکاس همان ایده کار عملیاتی است. درواقع ما گسستی را در دو دهه گذشته تجربه کردیم. آن هم این بوده که جامعه‌پذیری انقلابی به درستی ایجاد نشده است. یعنی تجربه‌های انقلاب در روندی طبیعی به نسل‌ها انتقال می‌یافت و نسل‌ها با فعالیت و تجربه افراد آشنا می‌شدند، ولی در دو دهه اخیر با فروکش کردن کار انقلابی، بستر برای رشد نیروها و جامعه‌پذیری و آماده نشد. این فاصله باعث شد نیروهای مصرف‌کننده تربیت شوند و منتظر شوند تا از بالا به آ‌ن‌ها خوراک داده شود و مصرف کنند و خود دست به طراحی و خلاقیت نزنند. این نیز مهم نبود ایده از کجا آمده و به مردم چه ربطی دارد و حتی چه نسبتی با جغرافیای محل دارد. به دلیل ایجاد گسست چاره‌ای نداریم جز اینکه خودمان را بازخوانی کنیم. ایده کتاب نوعی تلاش برای کاستن از این فاصله و کمک به انتقال تجربه‌های مفید به نسل‌های جدید است... 💠مشروح این گفتگو: b2n.ir/iscn 🔷 سفارش کتاب: b2n.ir/raheyar basalam.com/raheyar@Raheyarpub
⭕️گوشت تو شله‌زرد در «جهاد سازندگی»! 🔶آدم‌های هم بودند که چون می‌دیدند پول دست جهاد (سازندگی) است، می‌گفتند من اگر برای اینجا خرید کنم، از ده‌تا مغازه که بخرم ده‌تا کادو هم به من می‌دهند. 🔶اگر یک مأمور خرید این‌چنینی در جهاد می‌آمد و می‌خواست سوءاستفاده کند، وضعیتش سریع در بین نیروهای جهاد مشخص می‌شد. ما به این آدم می‌گفتیم «گوشت تو شله‌زرد». مثل گوشت داخل شله‌زرد بود که زود مشخص می‌شود. یا اینکه اگر یک نفر وسیله‌ای از جهاد به خانه‌اش می‌برد و از آن استفادۀ شخصی می‌کرد، همۀ نیروهای جهاد می‌فهمیدند و آبرویش می‌رفت. 🔶می‌گفتند معتمد نیست و از جهاد اخراجش می‌کردند. بنابراین محیط پاک می‌ماند. سیستم بازرسی به این شکل بود. همه مراقب یکدیگر بودند... 📚 از کتاب «رسم جهاد»؛ تجربه‌های کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت مرحوم حسینعلی عظیمی 🔷 سفارش کتاب: b2n.ir/raheyar basalam.com/raheyar@Raheyarpub
⭕️ترجمه عربی «شهید علم» منتشر شد|مرور خاطرات دانشمند ایرانی در عراق و لبنان ♦️دفتر اول کتاب «شهید علم»؛ دکتر مجید شهریاری با ترجمه حسن.ع. مطر در 88صفحه، توسط انتشارات «تمکین» عراق با همکاری انتشارات «راه یار» جهت عرضه در کشورهای و منتشر شده است ♦️این کتاب، روایت ۱۰۰خاطره متفاوت از دوره‌های مختلف زندگی دانشمند شهید؛ دکتر است که توسط بستگان، همکاران و شاگردان شهید بیان شده است ♦️دکتر شهریاری از سال ۱۳۸۳ تا زمان شهادت نماینده دانشگاه شهید بهشتی در امور اجرایی همکاری با سازمان بود.او همچنین عضویت در انجمن هسته‌ای ایران، مدیریت گروه کاربرد پرتوها، عضویت در شورای آزمایشگاه و شورای فناوری دانشگاه، عضویت در کمیته تخصصی فنی و مهندسی هیأت ممیزه، مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژه و برگزاری چهار کمیته علمی و کارگاه آموزش را در پرونده اجرایی خود داشت. ♦️این دانشمند هسته‌ای ۸ آذر ۱۳۸۹ به دست عمّال و با همکاری در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. 💠سفارش نسخه فارسی کتاب «شهید علم»؛ شهید مجید شهریاری: b2n.ir/raheyar basalam.com/raheyar@Raheyarpub
هدایت شده از انتشارات راه یار
⭕️با تخفیف، کتاب‌های انتشارات «راه یار» را تهیه کنید ♦️با مراجعه به غرفه انتشارات «راه یار» در سایت باسلام، کتاب‌های ما را با تخفیف می‌توانید سفارش دهید: basalam.com/raheyar basalam.com/raheyar basalam.com/raheyar basalam.com/raheyar basalam.com/raheyar ♦️ انتشارات «راه یار»؛ ناشر فرهنگ، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی ✅ @Raheyarpub
⭕️منتقد ماکسیم گورکی، وسط میدان کربلای پنج چه می‌کند| ارتباطی با جشنواره عمار ندارد! ♦️دکتر مجتبی نامخواه؛ نویسنده کتاب «تولد یک جنبش‌واره» در گفتگویی مفصل با «مشرق نیوز»: 🔻عجیب خواهد بود اگر ادعا بکنم این کتاب هیچ ارتباطی با ندارد و پیش و بیش از آنکه درباره عمار باشد؛ درباره و جنبش‌واره است. امر اجتماعی چیست؟ ببینید تلاش برای تحقق یک وضعیت دیگر اجتماعی، مستلزم دگرگونی است. سطحی از این دگرگونی در انقلاب رخ می‌دهد. پس از انقلاب چه می‌شود؟ جامعه که نمی‌تواند تا ابد در شرایط انقلابی و هیجانات سیاسی و اجتماعی باقی بماند. باید به زندگی بازگردد. 🔻جشنواره عمار در بدو تولد خود، از یک آرمان بر می‌خیزد و از بحران و 88، فراتر از یک تحلیل سیاسی و یک مسئله امنیتی، یک درک اجتماعی و عدالتخواهانه به دست می‌دهد. این درک عدالت‌خواهانه در جهان جشنواره عمار تبدیل می‌شود به یک ایده که در سطح زندگی دنبال می‌شود. من در دو دوره این جشنواره، داور آثاری بودم که در دو بخش و «پایش و پالایش اجتماعی» دسته‌بندی شده بودند. در آنجا این ارتباط با متن زندگی روشن بود. در برخی یادداشت‌های همین کتاب سعی کردم توضیح بدهم. 🔻در پروژه تاریخ فرهنگی اجتماعی‌ای که به نوعی پشتوانه جشنواره عمار است، نگاه اجتماعی، خُرد، مردمی و محلی در روایت انقلاب دنبال می‌شود. این تجربه امکان بسیاری برای شکل‌دهی به امر اجتماعی به دست می‌دهد. 🔻ببینید ما عادت کرده‌ایم در مسئله‌های مختلف اجتماعی نه در سطح رسانه‌ای و نه در سطح آکادمیک مشاهده نکنیم. علوم اجتماعی ما، عموماً نظرزده است. در سطح رسانه هم با وضع مشابهی مواجهیم و مشاهده نمی‌کنیم. البته صورت محافظه‌کاری منتشر در رسانه‌های ما بیشتر است نه نظری اما نتیجه مشابه است. 🔻یک مثال بزنم؛ وقتی که جامعه با بحران عجیب مواجه شده بود، وقتی که آثار اجتماعی و اقتصادی این ویروس در حال آشکار شدن بود جامعه ما عمیقا نیاز داشت به رسانه‌هایی که این نیازها را ببینند؛ به سطوح عالی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری منتقل کنند و از آنها بخواهند از طریق منابع عمومی ثروت، سیاست‌های حمایتی‌ای برای مواجهه با این تکانه‌ها اتخاذ کنند. در این شرایط، رسانه‌های ما چه کار می‌کنند؟ در کسری از شبانه‌روز، گردش مالی پیرمردی را که گفته بود پول خردی برای خرید پنیر ندارم، منتشر می‌کند که فلان مقدار پول دارد ولی دارد علیه نظام تبلیغ می‌کند! این خطا اگرچه آشکار بود اما موردی نبود، یک رویه کلی است که در اثر آن، تجربه‌ها و مسئله‌های اجتماعی دیده نمی‌شود. صدخروی، ؛ سرمایه‌داری مستغلاتی، امیدیه، رانندگان اتوبوس و کارگران دیده نمی‌شوند اما فیگورهای اصحاب قدرت و مانند آن، تیتر می‌شود. 🔻امام خمینی در سخنرانی‌هایشان، یک جایی دارند که می‌گویند این طور نباشد که هر روز عکس مرا بزنید و تیتر کنید. شما باید تصویر فلان کشاورز را بزنید و زیرش بنویسید که کذا کرده! رسانه‌های ما اغلب روابط عمومی نهادهای رسمی یا کلوپ‌های غیررسمی قدرت هستند و این به آنها اجازه مشاهده نمی‌دهد. در بحث‌های اولیه سیاست‌گذاری جشنواره عمار، مفهوم عدالت رسانه‌ای و امکان بیان، برجسته بود که دقیقاً به همین مسئله ارجاع می‌داد. عمار نهضت مشاهده است... 💠مشروح این گفتگو: mshrgh.ir/1104853 🔷 سفارش کتاب «تولد یک جنبش‌واره»: b2n.ir/raheyar basalam.com/raheyar@Raheyarpub
⭕️چه کسی مجاهد است؟ ♦️ماه حوت(اسنفد) سال۱۳۶۱ دو سه شب مانده به سال نو را فراموش نمی‏‌کنم. در شهر «اهواز» بودیم و تمام بچه‌‏های آشنا، برگۀ مرخصی گرفته بودند که به تهران بروند. از اتفاق، همان شب تلویزیون سخنرانی حضرت امام(ره) را پخش کرد. یادم است که امام(ره) در سخنان خود خطاب به جوانان فرمودند: «جوانان سعی کنند سنگرها را خالی نگذارند.» آن شب همه فکر می‏‌کردیم که امام این سخنان را خطاب به ما گفته و از شنیدن آن سخنرانی بسیار خوشحال شده بودیم. فردای آن شب همۀ بچه‌‏ها از سفر انصراف دادند و برگۀ مرخصی‌‏شان را پس بردند. همه می‌‏گفتند: «باید بمانیم و از حرف امام اطاعت کنیم. این توفیقی است که نصیب ما شده.» بعضی از بچه‌‏ها به شوخی می‏‌گفتند: «حالا مشخص می‌‏شود که چه کسی مجاهد است.» 📚 کتاب «در آغوش قلب‌ها»؛ خاطرات و اشعار مردم افغانستان درباره امام خمینی(ره) 🔷 سفارش کتاب: b2n.ir/raheyar basalam.com/raheyar@Raheyarpub