فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍊
مرا چون سیب کالی خواستی نقش زمین باشم
شبیه بچه آهویی، گرفتار کمین باشم
خدا میخواهدم اما تو و بابا نمیخواهید
که من هم اشرف مخلوق رب العالمین باشم
درعالم، گرچه پرچمهای بسیاریست، حقمیخواست
که زیر پرچم مولا امیر المومنین باشم
تو دستم را رها کردی گرفتم دست زهرا(س) را
دلم قرص است تا وقتی که با حبل المتین باشم
خدا میخواست شاید مثل تهرانی مقدمها
درخت سربلندی در دل این سرزمین باشم
و یا چون حاج قاسم، در دفاع از حق مظلومان
تمام عمر در میدان یلی مرد آفرین باشم
و شاید روزی من بوده روزی با تو و بابا
میان خیل زائرهای پاک اربعین باشم
میان خیل زائرها و زیر پرچم هیأت
یکی از سینه زنهایش یکی از ذاکرین باشم
خدا که نه... تو میخواهی شبیه محسن زهرا(س)
میان خیل جانبازان حق کوچکترین باشم
به ضرب پای قنفذ؟...نه، به دستان تو و بابا
گلی پژمرده و افتاده در میدان مین باشم
چه فرقی میکنی با حرمله وقتی که میخواهی
که من قنداقهای خونین و خاکستر نشین باشم
✍شعر از مرضیه براتی
#سقط_جنین
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
هدایت شده از گعده و رواق نویسندگان
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی
مرضیه رمضانقاسم
چرا حضرت نوح علیه السلام از خدا تقاضا کردند فقط پسرشان نجات یابد؟ مگر محبت پیامبری اقتضای این را ندارد که علاوه بر فرزند برای سایر افراد قوم نیز طلب نجات کند؟
1.بیشک یکی از اقتضائات نبوت، رسالت و امامت این است که آن حضرات، مهربانتر از پدر بوده و دلسوزانه و دغدغه هدایت مردم را دارند؛ بنابراین علاوه بر ارشاد امت از خداوند خواهان نجات و هدایت آنان هستند.
2.طبق آیه ۳۶ سوره مبارکه هود از قبل از طریق وحی به حضرت نوح علیهالسلام خبر داده شده بود افرادی که گرفتار طوفان میشوند همگی کافر هستند و ایمان نخواهند آورد؛ به همین جهت حضرت برای کفار طلب نجات نکردند.
3.اما علت اینکه حضرت نوح علیهالسلام برای پسرشان تقاضای نجات کردند این بود که اولا: طبق آیه ۴۲ سوره مبارکه هود کاملا مشخص است که کفر پسر نوح پنهان بوده و کفر صریح و آشکار نبوده است و حضرت نوح علیهالسلام این قضیه را نمیدانستهاند؛ شاهد این ادعا مکالمه ایشان با پسرشان است که فرمودند: فرزندم، با کافران نباش. «وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ»،«و نوح فرزندش را که در کناری بود، بانگ زد که ای پسرم! همراه ما سوار شو و با کافران مباش.»
ثانیا: با توجه به آیه ۴۵ سوره هود به روشنی معلوم است که خداوند به حضرت نوح علیهالسلام وعده داده بود که خانوادهاش را نجات میدهد وگرنه رضایت خداوند، مورد رضایت معصوم و او تسلیم اوامر و حکمت الهیاست و طلب نجات فرزند قبل از آگاهی آن حضرت، از کفر فرزند بوده است زیرا طبق وعده الهی ایشان منتظر نجات فرزند بودهاند و از همین حیث میتوان گفت: تقاضای نجات، قبل از آگاهی از کفر فرزند و شاید همراه با تعجب و ابهام از خلف وعده بوده است والّا بعد از آگاهی از کفر فرزند، تسلیم حکمت الهی شدند و هیچ اعتراض و درخواست نجاتی نداشتند. «وَنَادَىٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ»«و نوح [پيش از توفان] پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! به راستى كه پسرم از خاندان من است و يقيناً وعدهات [به نجات خاندانم] حق است و تو بهترين داورانى(بسیاری از مفسرین مخصوصا علامه طباطبائی این نکته را تذکر داده اند!»
ثالثا: بر اساس آیه 46 سوره مبارکه هود خداوند به حضرت نوح علیهالسلام خبر میدهد: پسر تو هم کافر است و تصریح میفرماید تو به آن علم نداری: «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ»«خدا فرمود: اى نوح! به يقين او از خاندان تو نيست، او [داراى] كردارى ناشايسته است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را اندرز مىدهم كه مبادا از ناآگاهان باشى…!»
رابعا: پیوندهاى مادى(نسب، خویشاوندى، دوستى) نزد خداوند، همیشه تحت الشعاع پیوندهاى معنوى است؛ به این صورت که سلمان فارسى که نه از خاندان پیامبر و نه از قریش، حتى از اهل مکه و از نژاد عرب نبود، جزء خاندان پیامبر محسوب میشود ولى فرزند حضرت نوح بر اثر کفر و عدم انجام عمل صالح، طرد و با نهیب «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِک» مواجه میگردد.
4.حال در پاسخ کسانی که ممکن است بپرسند مگر پیامبران علم غیب ندارند پس چگونه میگوئید حضرت نوح علم از کفر پسر نداشتند، باید گفت؛ همانگونه که خداوند در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه جنّ میفرماید: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»،«داناى غيب اوست و هیچکس را بر اسرار غيبش آگاه نمیسازد مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار میدهد.» بنابراین علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب، متوقف به اذن خداوند است زیرا علم پیامبران و امامان ذاتی و استقلالی نیست.
بعلاوه اینکه حضرات معصومین علیهمالسلام، مکلف نبودند بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور به ظاهر بودند؛ پیامبرخدا میفرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»،«من بین شما فقط باشاهد و قسمهایتان قضاوت میکنم»الكافي،ج7
بنابراین داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم معصومین در برابر قضا و قدر حتمی الهی نیست و آن حضرات حتی با وجود علم، تسلیم قضا و قدر الهی بودند.
#گعده
#رواق
#اهل_قلم
https://eitaa.com/qhadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠
"مناجات شبانه"
برخی از آرزوهای من و تو، خاطرات دیگران است و بعضی خاطرات من و تو، آرزوی عدهای دیگر.
داشتهها که هیچ، برخی آدمها حتی حسرت نداشتههای دیگران را نیز میخورند؛ پس غصهی نداشتههایمان را نخوریم.
ای حکیم مهربانی که اِنعام و عدم اِنعامات رَشک برانگیز است.
الهی، به دادههایت میبالم و مغرور نمیشوم؛ زیرا همه ناشی از لطف، احسان و کَرَم توست.
الهی، حسرت و اندوه نداشتههایم را نخواهم خورد؛ زیرا به اندازهی نیاز و کفاف به من بخشیدهای و بر این باورم، هر آنچه به بندهات اعطا ننمودهای، فراتر از طاقتش بوده است؛ چرا که از حکیم تکلیف مالایطاق صادر نمیگردد.
الهی به دادهها و ندادههایت شکر...
🖊مرضیه رمضانقاسم
#حکمت_الهی
#شکرگزاری
#قناعت
#حمد
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حواست هست؟
نکند روزی برسد که تقِ تقوایت در برود، ببینی وا بعد از یک عمر بندگی، در به روی تمام تق تقهای شیطان و نفس باز کردهای، اسیر و در بند وسوسههای آنان شدهای!
✍مرضیه رمضانقاسم
#مهلت
#امهال
#عاقبت_به_شری
#سنت_املاء_امهال_استدراج
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕊
ای کاش کبوتری بودم، تو بارگاهت
#چهارشنبههای_امامرضایی
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
نمار آیات
کیفیت آن به ۴ صورت
۱)بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سر از رکوع بردارد، و همینطور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد
۲)بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسمالله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همینطور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سورهای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود، رکوع پنجم را بهجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیهای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همینطور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند
۳)یکی از رکعتها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر بهجا آورد
۴)سوره ای که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیهای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند
تقسیم یک آیه به دو قسمت
تقسیم یک آیه به دو قسمت در نماز آیات، مثل این که «لم یلد» یک قسمت، و «ولم یولد» یک قسمت دیگر باشد، اشکال ندارد
به جماعت خواندن نماز آیات
مستحب است به جماعت خوانده شود؛
حکم جماعت در نماز آیات مانند جماعت در نمازهای یومیه میباشد، که قرائت امام از قرائت مأموم کفایت میکند
رسیدن به جماعت در رکوع دوم
اگر کسی به رکوع دوّمِ رکعت اولِ نماز آیات جماعت برسد، داخل شدن در جماعت، محلّ اشکال است
قنوتهای مستحب
در هر قیام دوّمی بعد از قرائت،قنوت مستحبست پس در مجموع دو رکعت پنج قنوت میباشد و جایز است به دو قنوت اکتفا نماید، یکی از آن ها قبل از رکوع پنجم، لیکن باید این قنوت را به نیت رجاء به جا آورد و دوّمی هم قبل از رکوع دهم؛ و اکتفا کردن به قنوت آخری(قبل از رکوع دهم)جایز است
زمان ادای نماز آیات
وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلیاللّه بخواند، و نمیتواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد
در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و باید آن را بدون قصد اداء و قضا (قصد ما فی الذمه)بخواند
تزاحم وقت نماز آیات با یومیه
در صورتی که وقت نماز یومیه و آیات باهم ضیق شود، نماز یومیه مقدّم است
اگر تمام خورشید یا ماه بگیرد و مکلف نماز نخوانده باشد در دو صورت ذیل وظیفه او چیست؟
الف)اگر گرفتگی را بفهمد و عمداً یا نسیاناً نماز را به جا نیاورد؟
ب)اگر گرفتگی را نفهمد، بعد از گذشت زمان متوجه شود؟
در هر دو صورت قضا واجب است
قضای نمازهای آیات
کسی که نمیداند چه تعداد نماز آیات بر او واجب شده؟انجام آن مقدار از نمازهایی که یقین دارد به او واجب است و نسبت به مقدار مشکوک وظیفهای ندارد
نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده و مشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی است باید به چه نیتی خواند؟ به نیت مافی الذمه بخواند
اسبابنماز آیات
کسوف خورشید و خسوف ماه اگرچه مقدار کمی از آنها گرفته شود زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند، تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه،صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر میشود
در غیر از کسوف و خسوف و زلزله باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد اعتبار ندارد
وجوب نماز آیات مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثهاند و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به طوری که مانند یک شهر محسوب شوند و زندگی میکنند حکم آنها را دارند