✅درس #خارج فقه حکمرانی #فضای_مجازی
🔹استاد: آیت الله #فرحانی
سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱
🕰 تاریخ شروع کلاس ها: شنبه ۲۷ شهریور
💻 با توجه به وضعیت کشور، دروس تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی و آنلاین از کانال روبیکا برگزار می گردد.
@albayann
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
@rasadin
✅ درس #خارج فقه #فضای_مجازی
🔹استاد مهدی زمانیفرد
مان: چهارشنبهها/ ساعت 8:45
🔹 محل برگزاری: مدرسه علمیه نواب مشهد
🔰 شروع کلاسها: چهارشنبه 24 شهریور سال 1400
🔸 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی از طریق لینک https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ وارد شوید.
@masathe4
@meftaahandishe_com
رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
@rasadin
رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅ درس #خارج فقه #فضای_مجازی 🔹استاد مهدی زمانیفرد مان: چهارشنبهها/ ساعت 8:45 🔹 محل برگزاری: مدرسه
✅سرفصل های درس فقه فضای مجازی استاد زمانیفرد
۱- مبادی تصوری وتصدیقی فضای مجازی
الف: تعریف فضای مجازی.
ب: نسبت فضای مجازی با حقیقی.
ج: تعریف فقه فضای مجازی.
د: شمول احکام فقهی نسبت به فضای مجازی.
۲- اقتصاد در فضای مجازی (مالکیت،خریدو فروش،ارز دیجیتالی و...)
۳- حقوق در فضای مجازی (ازدواج،دوست یابی،روابط محرم ونامحرم،کپی رایت و....)
۴- موضوعات اجتماعی در فضای مجازی (بازیها،تبلیغات،شبکه های اجتماعی و...)
منبع
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
@rasadin
📗 مخاطبشناسی در ارتباطات تبلیغی
✍️ به قلم سید حسین شرف الدین
🛎 این کتاب در صدد است تا با رویکردی نظری(نه عینی و میدانی) و با الهام از مطالعات انجامشده و شواهد تجربی و شهودی، نظام #تبلیغ_سنتی(با مولفههای فوق) را در وضعیت موجود(با ملاحظه میانگین و قدر مشترک شیوهها و فرمهای تبلیغی رایج و غالب) با محوریت #مخاطب و نیازها و مطالبات وی در راستای ظرفیتشناسی، #مسالهشناسی و در کل پاسخیابی برای سوالات اصلی و فرعی ذیل مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.
متن کامل خبر :v-o-h.ir/?p=25291
@sedayehowzeh
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
@rasadin
✅ درس #خارج فقه #روابط اجتماعی
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل #عادلینیا
📆 زمان: چهارشنبهها/ ساعت 8:45
🔹 محل برگزاری: مدرسه آیت الله العظمی خویی مشهد
💢 شروع کلاسها: چهارشنبه 24 شهریور سال 1400
🔰 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی، لینک ورود:
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/
@meftaahandishe_com
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
◾️من ایرانم و تو عراقی
◾️چه فراقی ...
◾️رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
✅ رسانه و حسن شهرت نظام
🔹نگارش: استاد احمد فربهی
حسن شهرت کارگزاران یک نظام سیاسی باعث اقتدار مردمیِ آن نظام میشود:
امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمودند: «حُسنُ الشُّهرةِ حِصنُ القدرة»
از این روایتِ کوتاه، میتوان نکاتی دربارهی مسائل سیاسی و اجتماعی به دست آورد؛
1- اگر کارگزاران یک نظام، در بین مردم به حسن عملکرد مشهور شوند، اقتدار مردمی آن نظام بالا میرود، زیرا حسن شهرت، حصن قدرت است.
2- عملکرد سوء کارگزاران یک نظام سیاسی، وقتی به اطلاع مردم برسد، حسن شهرتِ آن نظام سیاسی را از بین برده، و موجب از بین رفتن اقتدار مردمیِ آن میشود.
3- برای براندازی یک حاکمیت، لازم نیست حاکم و یا کارگزاران آن، ظالم باشد، همینکه مردم، آن حاکم را ظالم تلقی کنند، اقتداری که نتیجهی حسنشهرت است نیز از بین میرود.
4- فقر، دیکتاتوری و بیعدالتی، عامل فروپاشی یک حاکمیت نیست، آنچه میتواند عامل فرپاشی یک نظام سیاسی شود، احساس این امور در بین مردم است، چون اگر این امور همراه با حسن شهرتِ کارگزاران باشد، اقتدار مردمی، باقی میماند، ولو کارگزارانِ آننظام، ناکارآمدترین باشند.
از سوی دیگر، اگر احساس فقر، گرسنگی، فساد، ظلم و دیکتاتوری، به مردم تزریق شود، و یا درصد آنها در باور مردم چند برابر شود، اقتدار حاصل از حسن شهرت نیز شکسته میشود، ولو کارگزاران آننظام، عادلترین کارآمدترین افراد باشند.
5- برای براندازی یک نظام سیاسی، باید احساس فقر، گرسنگی، فساد، و ظلم و دیکتاتوری را به روح و جان مردم رساند، چه این امور در آن نظام باشد یا نباشد و چه به آن اندازه که در باور مردم نشسته، واقعیت هم داشته باشد و چه به آن اندازه نباشد.
احساس ظلم، مبدء رفتارهای سیاسیاجتماعیِ مردم، متناسب با آناحساس است، چه آن احساس واقعی باشد یا نباشد.
6- اگر عدهای، حاکمیت دینی را ذیل «حکومتهای دیکتاتوری»بگنجانند، و یا برچسب «حکومت ایدئولوژیک» را برای دیکتاتور نشان دادن حکومت دینی استفاده کنند، حسن شهرت حاکمیت دینی از بین میرود اما اگر ذیل «حکومت قوانین الهی» گنجاندهشود، میتواند حسن شهرتش حفظ و به تبع آن اقتدار مردمی آن نیز باقی بماند.
7- اگر کارگزاران نظام اسلامی، عملکرد سوء خود را به اسلام نسبت دهند، بهطور طبیعی حسن شهرت اسلام سیاسی، شکسته شده و اقتدار مردمی آن نیز از بین میرود.
8- اگر عالمان و متولیان دینی، با سکوتشان، عملکردِ سوء کارگزاران را تأیید کنند، اصل حاکمیت دینی گرفتار سوء شهرت میشود. زیرا در ذهنیتِ مردم، بیعدالتیها به دین نسبت داده میشوند.
9- کسانی که به دنبال براندازی اصل حاکمیت دینی، و روی کار آوردن یک حکومت سکولارند، تلاش میکنند تا «سوء عملکرد کارگزاران را به مکتب اسلام منتهی کنند» تا حسن شهرت اسلامِ سیاسی، و حاکمیت دینی شکسته شده، و اقتدار مردمیِ آن از بین برود، در اینصورت میتوانند حاکمیتی سکولار روی کار آورند.
10- رسانه، یکی از مهمترین ابزار برای رساندن یک حاکمیت به مرز سقوط یا اقتدار سیاسی است، گاه رسانه، چنان قدرتی مییابد که میتوان گفت: «المُلک لِمَن غَلَب بالرسانة»، از اینرو رسانه، یکی از مهمترین ارکان یک حاکمیت مردمی است.
11- آنچه رسانههای دشمن علیه کارگزاران نظام میگویند لازم نیست راست باشد مهم آن است که قدرت تخریبش مناسبِ براندازی باشد، تا حسن شهرت را از بین ببرد.
12- علویبودن حکومت، شرط کافی برای ماندگاری نیست، رسانهی مقتدر نیز لازم است تا محاسن کارگزاران علوی را نشان دهد.
13- در انتها ذکر این نکته بجاست که،
رسانهی ملیِ جمهوری اسلامی، رسانهای در تراز حفظ اقتدار نظام اسلامی نیست زیرا نه تخریب رسانههای سران کفر را بهخوبی دفع میکند و نه فریاد متولیان دینی را بهخوبی نشان میدهد، اگر همین روند ادامه یابد، حسن شهرت نظام اسلامی از بین خواهد رفت.
مطالب مذکور، به دلیل «ظهور تصوری حاصل از معنای وضعی الفاظ»، «اطلاق»، «مناسبت حکم و موضوع»، «دلالت سیاقیه» و «تطبیق قاعده بر مصادیق» به دست آمدهاند.
بدون شک این روایت، اگر در دست یک فقیه جامعهشناس میبود، دهها و بلکه صدها مطلب دیگر هم میتوانست از آن استظهار کند،
استظهاری روشمند و حجیتدار.
https://eitaa.com/farbehi
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
بررسی حکم فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم.pdf
744.9K
✅مقاله بررسی حکم فقهی آغاز #ارتباط کلامی با #نامحرم
🔹نویسنده: حجت الاسلام دکتر مصطفی #همدانی
🔹منتشر شده در: فصلنامه علمی پژوهشی فقه و اصول (دانشگاه فردوسی)، تابستان ۱۴۰۰
🔹در این پژوهه، هنجارهای فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم در چند محور: اصل سخن گفتن با نامحرم، الگوهای آغاز ارتباط کلامی چون ارتباط کلامی منطقی، ارتباط کلامی عاطفی، ارتباط کلامی احترام آمیز (مانند سلام کردن)، ارتباط کلامی مفرح (شوخی) و ... تحلیل شده است.
#فقه_ارتباطات
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
♨️ فراخوان علمی نقد سند توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو
💥فرصتی مناسب برای ورود طلاب به عرصه های #بین_المللی
❇️ حمایت مالی از آثار برتر
💢قابل توجه طلاب و دانشجویانی که در زمینه ارتباط هوش مصنوعی با علوم انسانی و اخلاق هوش مصنوعی، تخصص و مطالعات گسترده دارند👇
♦️دفتر فقه معاصر با همکاری شما اندیشمندان محترم قصد دارد که:
✅ نقدی جامع نسبت به «پیش نویس نهایی توصیه نامه یونسکو درباره اخلاق هوش مصنوعی» و پیشنهاد توصیه نامه جایگزین در این موضوع را تنظیم نماید.
✅ مجموع نقدها و پیشنهادات در اختیار #وزرات_خارجه قرار خواهد گرفت تا در اجلاسیه یونسکو که در اواخر آبان ماه برگزار خواهد شد، موضع گیری مناسب و پیشنهادات جایگزین نسبت به این موضوع از طرف جمهوری اسلامی ایران ارائه گردد.
✅ بعد از این مرحله، نقدهای منتخب همراه با ترجمه توصیه نامه مزبور در کتابی توسط دفتر فقه معاصر منتشر خواهد شد.
🔻ترجمه پیش نویس نهایی توصیه نامه یونسکو درباره اخلاق هوش مصنوعی، توسط دفتر فقه معاصر آماده شده است.
🔻این ترجمه در اختیار محققین محترم که رزومه و توانمندی ایشان مورد تایید دفتر فقه معاصر باشد، قرار خواهد گرفت تا نقد و پیشنهاد خود را تنظیم کرده و به دفتر فقه معاصر ارسال نمایند.
🔻نقدها و پیشنهادهای جایگزین فارغ از اینکه در کتاب چاپ شوند، مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت.💯
⏱ از امروز تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۸ طلاب و دانشجویان فاضل فرصت دارند که رزومه علمی و توضیح کاملی از توانمندی خود در ارتباط با موضوع را به ادمین #کانال دفتر فقه معاصر ارسال نمایند تا در صورت تایید از طرف دفتر با ایشان تماس گرفته و ادامه مسیر برنامه ریزی خواهد شد.
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
خلوت با نامحرم در فضای مجازی.pdf
711.4K
✅ مقاله «شاخص تحقق خلوت با نامحرم با تأکید بر فضای مجازی»
🔹نویسندگان: حجت الاسلام محمدصادق فاضل، خانم فاطمه اردشیری
🔹منتشر شده در: فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فقهی و اصولی، پاییز ۱۴۰۰
🔹مقاله حاضر به این نتیجه رسیده است که شرایط نهی از خلوت با نامحرم در مورد فضای مجازی نیز وجود دارد. بنابر این، اگر خلوت با نامحرم در فضای حقیقی حرام باشد (بنابر اختلاف نظری که در مسئله وجود دارد)، خلوت در فضای مجازی نیز حرام خواهد بود و اگر در فضای حقیقی حکم به کراهت خلوت با نامحرم گردد، در فضای مجازی نیز همین حکم وجود خواهد داشت.
#فقه_ارتباطات
#فقه_رسانه
(انتشار مقالات به منزله تایید نتیجه آنها نیست)
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
🔹#خارج_فقه سینما و #رسانه های تعاملی
🔹ارائه: استاد #نهاوندی
🔹زمان: یکشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشاء
🔹مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار (همکف، مدرس ۲)
@ijtihad
#فقه_رسانه
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
✅ روششناسی فقه رسانه
🔹ارائه: استاد #نهاوندی (مدرس خارج فقه و اصول)
🔹لینک مشاهده: https://fotooh.ir/3496
(این بحث در پاییز سال گذشته توسط موسسه فتوح اندیشه برگزار شده است)
#فقه_رسانه
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
🔹جلسه نخست درس خارج #فقه_رسانه استاد #نهاوندی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ برگزار شد.
🔹در این جلسه که در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد؛ #موضوعشناسی سینما به عنوان گام نخست در فرایند حل مسائل فقهی سینما مورد بحث قرار گرفت.
🔹جلسه آینده، یکشنبه ۹ آبان، بعد از نماز مغرب و عشاء در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار خواهد شد.
#فقه_رسانه
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
✅ قانون طلایی تابآوری مذهبی؛ از فضای حقیقی تا فضای مجازی
🔹یکی از مهمترین آثار موجود در زمینه #ارتباطات_میانفرهنگی کتاب Communication between Cultures نوشته لاری سامور و همکاران است که در بخشی از کتاب بحث #رواداری_دینی را مطرح نموده و آن را یکی از راهکارهای مؤثر در #ارتباطات_میاندینی میداند ...
◽️مترجم: دکتر مریم غازی اصفهانی
◽️متن کامل یادداشت و نیز فایل کتاب انگلیسی را میتوانید از سایت ندای اصفهان دانلود نمایید
@shaffaf_esfahan
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
https://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
✅ #عدالت در #فضای_مجازی
🔹بیانات رهبر انقلاب در ۱۷ ربیع الاول:
🔹 «#عدالت فقط هم عدالت در تقسیم اموال و ثروت نیست؛ عدالت در همه چیز است؛ عادلانه برخورد کردن [در همه چیز]. امروز در #فضای_مجازی انسان گاهی اوقات بیعدالتی مشاهده میکند؛ خلاف میگویند، تهمت میزنند، دروغ میگویند، قول بغیر علم میگویند؛ اینها بیعدالتی است، اینها نباید انجام بگیرد. آن کسی که با فضای مجازی سر و کار دارد، باید خودش مراقبت کند، و آن کسی که فضای مجازی را در اختیار دارد، بایستی مراقبت مضاعف بکند که این کارها انجام نگیرد. یاد بگیریم، عادت کنیم که عادلانه با مردم رفتار بکنیم؛ عادلانه. حرف هم که میزنیم، شما ممکن است با یک نفری بد باشید، او را قبول هم نداشته باشید؛ عیبی ندارد، نظر شما است، ممکن است نظر درستی هم باشد امّا این را با تهمت، با دروغ، با اهانت، با این چیزها نبایستی آلوده کرد؛ آلوده شدنِ اینها خیلی بد است».
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48891
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
@rasadin
✅عرصههای نوین فقاهت؛ #فقه_رسانه و فضای مجازی (ضرورت، نظام موضوعات و چالشها)
🔹ارائه: استاد علی #نهاوندی
🔹زمان: ۱۱ آذر، ساعت ۹ - ۱۴
🔹حضور مجازی:
https://tuba.lms2.hozehkh.com/
@A_n_Feghahat
#فقه_رسانه
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
@rasadin
✅ درس خارج #فقه سینما و رسانه های تعاملی
🔹ارائه: استاد علی #نهاوندی
🔹زمان: یکشنبهها بعد از نماز مغرب و عشاء
🔹مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
#فقه_رسانه
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
@rasadin
✅ استاد #نهاوندی: موضوعشناسی فقهی در هنر و #رسانه نیاز به دقت بیشتری دارد
◽️استاد علی نهاوندی، مدرس خارج فقه و اصول و مدیر گروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دومین جلسه #خارج_فقه سینما و رسانههای تعاملی در سال جاری:
🔹«شناخت موضوع تکنولوژی هنر هفتم و صنعت سینما جهت صدور حکم بسیار لازم است. برخی تصور میکنند که موضوعات امروز همان موضوعات عصر حضور است و به اطلاقات و عمومات تمسک میکنند؛ در حالی که گاه #موضوع متحول شده است؛ مثلا کاریکاتور را برخی ذیل موضوع تصویرگری قرار میدهند، در حالی که این یک موضوع متفاوت است» (۱۴۰۰/۸/۹).
◽️یادآور میشود درس خارج فقه سینما و رسانههای تعاملی، یکشنبهها بعد از نماز مغرب و عشا در مرکز فقهی ائمه اطهار قم برگزار میشود.
#فقه_رسانه
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
@rasadin
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
✅ فراخوان #حلقه علمی #رسانه
🔹حلقه علمی #رسانه وابسته به #انجمن_مطالعات_اجتماعی حوزه به منظور فراهم آوردن فضایی علمی برای گفتگو در حوزه رسانه ایجاد و از عموم دانشجویان و پژوهشگران عرصه فرهنگ و رسانه #عضو میپذیرد
🔹علاقهمندان به #عضویت میتوانند از طریق پیامرسان ایتا، نام، تحصیلات و شماره همراه خود را به آیدی #مدیر_اجرایی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه @adminssoq (حجت الاسلام #افروغ) ارسال نمایند
🔸اطلاعات بیشتر در کانال حلقه علمی رسانه:
@rasaneh_anjoman
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی
@motaleate_ejtemai
معیارهای هنجاری رسانه های جمعی؛ مطالعه تطبیقی نئولیبرالیسم و رویکرد امام خمینی (ره).pdf
786.8K
✅ فهرست شماری از نشریات معتبر علمی در حوزه رسانه
منبع: https://journals.msrt.ir
#اختصاصی
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
@rasadin
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🔹اولین #جلسه حضوری #هماندیشی اعضای حلقه رسانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🔹اولین جلسه حضوری هماندیشی اعضای حلقه رسانه یکشنبه ۷ آذر ساعت ۱۶ در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه (واقع در ابتدای بلوار امین) برگزار میشود
🔹لوکیشن: https://goo.gl/maps/wzbYeFvLD5Y3TyqX6
🔹عضویت در حلقه رسانه و کسب اطلاعات بیشتر: @adminssoq
🔹کانال حلقه علمی رسانه: @rasaneh_anjoman
🌐 انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
✅ کمبود متخصص #فقه_رسانه در حوزه
🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:
🔹یکی از مشکلات جدی حوزه این است که در حوزه فقه رسانه، صاحب نظر کم داریم. چرا ما فقیه زیاد داریم، اما فقیهی که رسانه را بشناسد نداریم؟ هیچ کدام از عزیزان ما که فقه میدانند روزنامهنگار نبودهاند، مدیر مسئول و سردبیر نبودهاند، مدیر تحریریه نبودهاند؛ آن وقت چگونه میخواهند فقه رسانه را مطرح کنند؟ لذا باید صاحبنظر و کارشناسان در عرصههای مختلفی باشند و اگر صاحبنظر در آن علم نباشند، اصول اولیه آن علم را بدانند.
https://v-o-h.ir/howzeh/31807
#موضوعشناسی
#رسانهشناسی
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
@rasadin