eitaa logo
راصد امت
1.1هزار دنبال‌کننده
161 عکس
338 ویدیو
19 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
افتتاحیه النبأ 428 سومالی.jpg
1.81M
🔴📰 نشریه النبأ ❇️ 20 رجب 1445 //// شماره 428 🔻 در متن افتتاحیه این شماره به نبرد داعش با القاعده در سومالی پرداخته شده است. یکی از اهداف این متن، جذب عناصر القاعده سومالی (الشباب) به تشکیلات داعش در سومالی است. این دقیقاً همان راهبردی است که مکتب نجدی در قبال کلیت سازمان القاعده اتخاذ کرد و توانست شاخه عراق را به طور کامل متعلق به خود سازد. همچنین در افغانستان نیز از طالبان یارگیری کند. اما به دلیل دوری منهج طالبان از منهج داعش، موفقیت داعش در عرصه افغانستان کمتر بود. القاعده در مغرب اسلامی نیز هدف این سناریو قرار گرفت و تضعیف شد. ♨️ به جرأت می‌توان ادعا کرد، گروهی که بیشترین خسارت‌ها و ضربات مُهلک را از داعش متحمل شده، سازمان القاعده است. اینکه القاعده در رأس خسارت‌دیدگان از پدیده داعش محسوب می‌شود، نیازمند یک تحلیل جامع است که علل و زمینه‌های این واقعیت را تبیین کند. در یک اشاره کوتاه باید گفت: «اختلاط اندیشه‌ها و نداشتن یک مرز مشخص و مانیفست محکم داخلی، عرصه را برای نفوذ ویروس جریان تکفیری در القاعده باز کرد». (تفصیلش برای بعد) 🔎 @rased110
17.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 گلایه‌های عبدالله عزام از جوانان و شخصیت‌هایی که با اندیشه تکفیری وهابیت وارد عرصه مبارزه در افغانستان شده بودند. 🔻 این آغاز مشکلات و فتنه‌هایی بود که مبارزان عرب‌افغان و نیروهای آینده القاعده در مواجهه با جریان تکفیری به آن دچار شدند. پیشرفت میدان مبارزات در مناطق حساس، نفوذ بیشتر و فتنه‌های گسترده‌تر این طیف را برای القاعده در پی داشت. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا تصحیح مفاهیم؟! 🔴 رهبر انقلاب و تصحیح مفاهیم در عرصه جریان‌شناسی 🔻 یکی از مشکلات مهم در عرصه جریان‌شناسی معاصر این بوده است که آثار و مقالات غربی و یا متأثر از نگاه غرب، به‌شدت بر پژوهش‌ها در عرصه جریان‌شناسی تأثیر گذاشته و مرزهای میان جریان‌ متحجر و تکفیری با جریان عقلانیت اسلامی را برهم زده و نامشخص ساخته است. ✳️ رهبر انقلاب حضرت آیه الله خامنه‌ای(دام‌ظله): اسلامگرائی نباید با تحجر و قشریگری و تعصبهای جاهلانه و افراطی مشتبه گردد. مرز میان این دو نیز باید پر رنگ باشد. افراطهای مذهبی که غالباً با خشونت کور همراه است، عامل عقب‌ماندگی و دور شدن از هدفهای والای انقلاب است، و این به نوبه‌ی خود مایه‌ی جدا شدن مردم و در نتیجه شکست انقلاب خواهد بود. (بیانات در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی ، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶) 🔻 دقیقاً مشکل اصلی القاعده همین بود که حمایت مردمی را به‌تدریج از دست داده و بدتر از آن، از داخل مورد هجوم قرار گرفت و آفت جریان تکفیری، به جان این سازمان افتاد. 🔸 رهبری در این خصوص به شیطنت غربی‌ها و پیروان آنها اشاره کرده و هشدار می‌دهند که مسلمانان در دام این سناریوی غربی‌ها دچار نشوند: غرب در دهه‌های بیداری اسلامی و بویژه سالهای اخیر پس از شکستهای پیاپی از ایران و افغانستان تا عراق و لبنان و فلسطین و اینک مصر و تونس و ... کوشیده است پس از شکست تاکتیک اسلام‌ستیزی و خشونت علنی، به تاکتیک بدل‌سازی و تولید نمونه‌های تقلبی دست بزند، تا عملیات تروریزم ضد مردمی را به جای «شهادت‌طلبی»، «تعصب و تحجر و خشونت» را به جای «اسلامگرائی و جهاد»، «قومیت‌گرائی و قبیله‌بازی» را به جای «اسلام‌خواهی و امت‌گرائی»، «غربزدگی و وابستگی اقتصادی و فرهنگی» را به جای «پیشرفت مستقل»، سکولاریزم» را به جای «علم‌گرائی»، «سازشکاری» را به جای «عقلانیت»، «فساد و هرج و مرج» اخلاقی را به جای «آزادی»، «دیکتاتوری» را به نام «نظم و امنیت»، «مصرف‌زدگی، دنیاگرائی و اشرافی‌گری» را به نام «توسعه و ترقی»، «فقر و عقب‌ماندگی» را به نام «معنویت‌گرائی و زهد» قلمداد کند. (خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی ۱۳۹۰/۱۱/۱۴) 🔴👆 این سخنان بسیار مهم، برآمده از احساس خطر در این خصوص است که این خطر، جریان عقلانیت اسلامی (بیداری اسلامی) در امت را تهدید می‌کند. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 مهره‌های بازی سرویس‌ها (1) غسان السعدی در یمن 🔻 عناصر متصل به سرویس‌های جاسوسی غرب و شرق را اگر مؤثرین فاکتورها در جهت‌دهی به جریان‌ها ندانیم، لکن در شمار مهم‌ترین شاخصه‌های تأثیرگذاری محسوب می‌شوند. 🔻کسانی که خاطرات ابودجانه خراسانی را مطالعه کرده باشند، تا حدی با فرآیند نفوذ و تأثیرگذاری این عناصر در القاعده و سایر جنبش‌ها آشنا هستند. ♨️ حضور افسران جاسوسی غربی _ عربی در این جنبش‌ها که قصه‌ای دراز دارد. افسرانی که پس از پایان‌دادن به مأموریت خود در القاعده و بازگشتن به جزیرة‌العرب، یکی از مهم‌ترین مراکز مطالعاتی در زمینه جریان‌شناسی را تأسیس کردند و مشغول خط‌دهی به افکار عمومی در این زمینه شدند. (این هم ماجرایی است که اسنادش بعداً ارائه خواهد شد. 👆 ویدئوی فوق، به معرفی غسان السعدی پرداخته است که یکی از مهره‌های دستگاه جاسوسی امارات در یمن بوده و وظیفه خط‌دهی به القاعده و داعش را برعهده داشته است. ⚠️ این بدان معنا نیست که القاعده مستقیماً با دستگاه جاسوسی امارات، هم‌پیمان است، اما حاکی از نفوذ این دستگاه در قوه عاقله القاعده است. 🔎 @rased110
سند بن‌سلمان و واشنگتن پست.jpg
1.13M
🔴📰 ترویج اندیشه وهابیت به دستور چه کسی بود؟! (1) ⁉️ رشد فزاینده وهابیت طی چهار دهه گذشته چگونه و با چه انگیزه‌ای و توسط چه کسانی صورت پذیرفت؟ 🔻یادم هست حدود ده سال پیش (زمانی که هنوز خبری از بن‌سلمان و روند سکولاریزه شدن در جزیرة العرب نبود) ، همراه یکی از دوستان، به منزل آقای دکتر عصام العماد رفته بودیم. ایشان می‌گفت: وهابیت همان روزهای پیش از انقلاب اسلامی در حال تضعیف‌شدن بود و آل‌سعود به سمت محدودسازی نهاد دینی گام برمی‌داشتند، اما پس از انقلاب، ناگهان به‌شکلی فزاینده به ترویج و گسترش اندیشه وهابیت پرداختند. 🔻 هرچند آن زمان، سندی از اعترافات مقامات سعودی و آمریکایی در این خصوص نداشتم. اما اکنون اسناد متعددی در این خصوص وجود دارد؛ فیلم‌هایی از بن‌سلمان و همچنین برخی سیاستمداران ایالات متحده که ترویج وهابیت را راهکار آمریکا جهت مقابله با قدرت‌یافتن اندیشه انقلاب اسلامی بیان می‌کنند. 👆 در متن فوق که مصاحبه هیئت تحریریه نشریه واشنگتن پست با محمد بن‌سلمان در سال 2018م است، از او در مورد انگیزه آل‌سعود از ترویج وهابیت پرسیده شده. او نیز در پاسخ می‌گوید ما این کار را در دوران جنگ سرد، به درخواست متحدان‌مان انجام دادیم. البته در مواضع دیگری که ویدئوهای آن را در مجموعه اسناد نگاه داشته‌ام، صریحاً سخن از سیاست ایالات متحده است و با انگیزه مقابله با انقلاب اسلامی ایران. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 جریان تکفیری در برابر مقاومت بیداری اسلامی 1 👆 سعید بن‌هلیّل العمر از علمای وهابی، مقاومت اسلامی فلسطین را گروهکی خبیث و منحرف می‌داند که هیچ چیز از توحید و سنت نمی‌دانند. نکاتی در سخنان او هست که اشتراک دیدگاه جریان تکفیری با جریان سکولار در مقابله با مقاومت اسلامی در فلسطین را نشان می‌دهد: 1️⃣ نسخه بدل مقاومت، صلح با اسرائیل و تن‌دادن به چندپارگی فلسطین و دادن بخش اعظم آن به اسرائیل است. 2️⃣ مسلمانان توانایی ندارند در برابر قدرت عظییییم اسرائیل با پشتیبانی عظیییم غربی‌ها ایستادگی کنند. پس باید تسلیم باشند!!! ✅ پاسخ جریان بیداری اسلامی: « الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ » (آل‌عمران: 173) 🔎 @rased110
🔴⛔️ جریان تکفیری و مسئله فلسطین 🔻 نکته‌ای مهم در خصوص بررسی موضع جریان تکفیری در قبال مسئله فلسطین وجود دارد که باید به آن توجه داشت. 🔹 شاید برخی با استناد به مواضع وهابیان درباری، موضع آنان در مقابله با مقاومت اسلامی فلسطین را به عنوان موضع جریان تکفیری معرفی کنند. اما این نگاه، عمومیت ندارد؛ زیرا برخی شاخه‌های جریان تکفیری، موضعی همراه و پشتیبان در قبال مسئله فلسطین اتخاذ کرده‌اند. ♨️ برجسته‌ترین آنها شاخه‌ای بسیار قدرتمند است که با نیروی رسانه‌ای توانای خود توانسته در همه کشورهای اسلامی نفوذ یابد. یکی از ویژگی‌های مهم این شاخه، دشمنی شدید آن با مذهب تشیع و جبهه مقاومت اسلامی امت است. این شاخه تلاش دارد جریان مقاومت اسلامی فلسطین را به نفع مقاصد خود تصاحب کرده و نقش ایران و سایر گروه‌های بیداری اسلامی را در این عرصه کمرنگ و حتی نابود سازد. 🔻 تحلیل سران و نظریه‌پردازان این شاخه در مورد همراهی ایران با مقاومت فلسطین آن است که ایران جهت توسعه مذهب تشیع و تضعیف اهل‌سنت به دنبال مصادره جبهه جهاد در فلسطین و استفاده از آن در جهت منافع و نفوذ خویش است. 🟥 فعلاً نمی‌توان این را در قالب یک تشکیلات رسمی نامدار معرفی کرد. (هرچند رگه‌های اصلی هیئت تحریر الشام در این شاخه تعریف می‌شوند) اما در خلال مطالب کانال، نظریه‌پردازان این شاخه از جریان تکفیری و میدان نفوذ آنان را معرفی خواهم کرد. (جالب است بدانید که این جریان در ایران نیز نفوذ گسترده‌ای دارد. بیشتر در غرب کشور) 🔎 @rased110
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 ارتباط میان شاخه‌های جریان بیداری اسلامی ❓ اخوان المسلمین از چه زمانی با انقلاب اسلامی ایران مرتبط شدند؟ 🔻 اخوان‌المسلمین دارای طیف‌های مختلفی است که در مطالب متعددی باید به بررسی این جریان و طیف‌های مختلفش پرداخت. ♨️ مهم‌ترین طیف اخوان که می‌توان آن را ذیل رویکرد بیداری اسلامی تعریف کرد، طیف اصیل اخوان است که پایبند به اندیشه‌های حسن البنا و سید قطب مانده و در گرداب‌های تکفیری و سکولار گرفتار نشده است. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 اتحاد در افغانستان 🔻 سخنان معاون وزارت شهرسازی امارت اسلامی طالبان ❇️ [ایشان شیعه و هزاره است] ♨️ وقتی حرف از وحدت میزنیم یعنی اینکه شیعه و سنی ،هزاره و پشتون و تاجیک و ازبک همه در کنار هم زیر چتر یک نظام برای توسعه کشور خود تلاش کنیم. 🔻 اشاره ایشان به فتنه‌انگیزی عناصر فراری و کسانی که از خارج دستور می‌گیرند، مهم است. به‌ویژه اینکه بعضی از افراد و مجموعه‌های قومیت‌گرای افغان در ایران فعالیت می‌کنند و باید فعالیت آنها به شدت تحت کنترل باشد تا موجب فتنه‌انگیزی نشوند. 🔻 یکی از امیدهای آمریکا و بعضی قدرت‌های ضد جریان بیداری اسلامی این است که میان ایران و امارت اسلامی، جنگ و یا حتی دشمنی پدید آید. البته در راه این هدف خود، تلاش‌های بسیاری نیز دارند. شاید در کنار ما و در میان رسانه‌ها و جمع‌های ما فعال باشند تا این نگاه دشمنی و نزاع بی‌جا را گسترش دهند. ♨️ از ابتدای بازیابی قدرت در افغانستان، توسط طالبان، دروغ‌های موجود در فضای رسانه‌ای ما به مراتب بیش از حقایق بوده است. 🔎 @rased110
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎞 حضور محمد عباس استانکزی (معاون وزیر خارجه امارت اسلامی) بر مزار آیت الله محسنی در کابل (حوزه علمیه خاتم النبیین) و ادای احترام به مقام ایشان. 🔻 نگاه به طالبان باید مبتنی بر حقایق و مبانی عقیدتی این جریان و همچنین طیف‌های متعدد موجود در آن باشد. ♨️ دیدم این ویدئو را داعش خراسان (افغانستان) در یکی از کانال‌های خاصش، به عنوان دلیلی بر کفر طالبان و ارتداد آنان ارائه کرده بود؛ زیرا طبق این ویدئو و اسناد دیگر، طالبان، شیعه را تکفیر نمی‌کنند و طبق اصل عقیدتی «من لَم یُکفّر الکافر، فهو کافر» پس طالبان نیز بنا به عقیده داعش، کافر هستند! 🔻البته داعش در نشریه النبأ نیز در مقام شمارش ادله کفر طالبان، همراهی و همکاری با شیعیان را یکی از ادله کفر طالبان، بیان کرده است. 🔎 @rased110
🔴📃وقتی که عینک‌ها دودی شده باشد 👆 عبارات نخست این توییت را که می‌خوانی، خوشحال می‌شوی که بالاخره به برکت طوفان الاقصی بعضی‌ها سر عقل آمده‌اند و فهمیده‌اند که شاخه‌های رویکرد بیداری اسلامی باید تفرقه و نزاع را کنار گذاشته و دوباره بر محور اصول اساسی خود، یکپارچه شوند. 🔻 اما سطر آخر را که می‌خوانی تازه متوجه می‌شوی که حقد و کینه بعضی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی به اندازه‌ای است که واقعیت‌های میدانی هم نمی‌تواند چشم آنان را به روی حقایق باز کند. یعنی به صداقت و ایمان و کارآمدی انصارالله معترف است، اما تنها اشکالی که به این جریان قرآنی وارد می‌داند، ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است. ♨️ امثال «شنقیطی» دیگر باید جای خود را به امثال «المعشنی» بدهند. 🔎 @rased110