0202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.32M
✳️درس دوم دین فطری
🔰قسمت دوم
🔻وقتی دربارۀ ویژگی های حضرت حق می خواهیم چیزی را بگوییم، حتما باید از واژۀ بی نهایت استفاده کنیم.
🔸 خدا معدن بی نهایت حیات است، «الرحمن» معدن بی نهایت رحمت فراگیر و گسترده، «رحیم» معدن بی نهایت رحمت همیشگی
🔸سبحان ربّی الاعلی: پاک و منزّه است پروردگار من که بی نهایت بلند مرتبه است .
🔸ذات معدن بی نهایت، هستی مطلق است؛ هستی ای که هیچ قیدی را بر نمی تابد.
🔸ویژگی های وجود بینهایت
▪️«قل هو الله احد»: بگو آن معدن بی نهایت وجود، یگانه است و یکی است.
▫️یگانه است یعنی هم یکی است و هم یکپارچه است؛یعنی مرکب نیست و از اجزای مختلف تشکیل نشده است.
▪️«الله الصمد»:خدای متعال وجودی است که هیچ خلأی در او ایجاد نمی شود حتی اگر به تعداد عدد فرضی ما عالم خلق کند وبه همه وجود بدهد.
▪️«لم یلد و لم یولد» است، یعنی از بی نهایتی تولید نمی شود واز او بی نهایتی تولید نمی شود
▪️«و لم یکن له کفواً احد» : یعنی بی نهایت، نظیر و هم شأن و هم تایی ندارد. به عبارت دیگر بی نهایت دیگری وجود ندارد.
▪️ حضرت حق معدن بی نهایت همۀ ویژگی هاست.
https://eitaa.com/dinefetri
0203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.54M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت سوم
🔻برای شناخت ویژگی های حضرت حق به سراغ آیات آفاق رفتیم.
دیگر جلوه های حضرت حق در جهان هستی:
🔸 زیبایی های خلقت
▪️زیبایی خدا را می توان در زیبایی های حیوانات،پرندگان، گل ها و.. مشاهده کرد.
🔸 اسرار خلقت
▪️انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب» «الذی خلق سبع سماوات بغیر عمد ترونها»
▪️مثلا اسرار خلقت حیوانات؛ دربین چهارپایان اسرارآمیزترین حیوان شتر است
▪️اسرار خلقت بدن انسان، یکی از پیچیده ترین اسرار بدن DNA است.
🔸 عجائب خلقت
▪️عجائبی که در دریاها بیش از خشکی دیده می شود، «یا من فی البحار عجائبه»
▪️عجائبی که در بدن انسان است ؛یک اینچ مربع از پوست انسان، ۱۹ میلیون سلول دارد، ۹۰ منفذ چربی دارد، دانشمندان می گویند ۶۵ متر رگ خونی.
▪️حضرت امیر(ع) فرمودند«اعجبوا لهذا الانسان، ینظر بشحم» با پی می بیند، «یسمع بعظم» با استخوان می شنود.
🔸 نظم و مدیریت
▪️خدای متعال قوانین هستی را با دقت صدو بیست رقمی بعد از اعشار تنظیم کرده است.
🔸 تنوع و کثرت نعمات
▪️تنوع در میوه ها و غذاهای گوناگون، قرآن تاکید دارد به «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ»
▪️«و أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ»
🔸 وجود عشق و محبت بین موجودات
▪️محبت بین انسانها یک آیه و نشانه است « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لستکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة انّ فی ذلک لآیات لقومٍ یتفکرون»
https://eitaa.com/dinefetri
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت اول
🔻آیات انفس چیست؟
🔸نشانه های خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما؛
▪️ این نشانه ها در درون ما، دو دسته نشانه است.
▪️نشانۀ اول: تمایلات و گرایش های هر انسانی. هر انسانی، میل به حیات مطلق،قدرت مطلق،زیبایی مطلق دارد، ... همۀ خوبی ها را هر انسانی در حدّ بی نهایت می خواهد.
▫️ وقتی ما میل به بی نهایت قدرت داریم، این به این معناست که پس معدن بی نهایت قدرت وجود دارد
▪️نشانۀ دوم: ندای درونی.
در زوایای قلب هر انسانی یک ندای پاکی همیشه شنیده می شود، که آن ندای پاک انسان را به سمت خودش می خواند، که از طرف خداست،
▫️خدا با هر انسانی در اعماق قلب او سخن می گوید و حرف می زند، و خودش را به همۀ انسانها در اعماق قلب انها معرفی می کند
▫️در همۀ حالات انسان این ندای درونی هست ولی در حوادث سهمگین بیشتر خودنمایی می کند.
🔸چرا یک عده خدا را انکار می کنند
▪️ممکن است یک امر بدیهی داشته باشیم و عده ای آن امر بدیهی را انکار کنند ،انکار بدیهی توسط یک عده، دلیل بر این نیست که آن بدیهی وجود ندارد
🔸آن کسانی که با وجود ندای درونی باز هم خدا را انکار می کنند نشان دهنده آن است که مانعی در سر راه رشد گرایش های فطری شان وجود داشته است
▪️بررسی چند عامل:
▫️اولین مانع رشد گرایش های فطری: دل مشغولی به عالم ماده
▫️دومین مانع: آموزش های غیر صحیح خدا شناسی
▫️مانع سوم : وجود تبلیغات مخالف دین و خدا
▫️مانع چهارم :پیروی هوای نفس و برتری جویی
https://eitaa.com/dinefetri
0302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.83M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻منشا شرور در عالم چیست؟
🔸کل شرور عالم به دو دسته تقسیم می شوند؛
▪️الف) شرور طبیعی (مثل زلزله ، باد ،طوفان و بیماریها )
▪️ب) شرور تولیدی (مثل جنایت هایی که انسان ها در حق هم انجام می دهند؛دزدی، قتل و ...)
▪️همه پدیده های طبیعی برای طبیعت و بشر ، خیر است،
موجب شکوفا شدن استعدادهای انسان ، بیداری از خواب غفلت ، فروکش کردن طغیان جباران و موجب قدرشناسی نعمتها می شود.
🔸 شرور تولیدی مانند جنگ ها و جنایتها، در اثر دوری انسان از خدا تولید می شود.
▪️خورشید منشا نور است زمین وقتی رویش را از خورشید برمیگرداند دچار تاریکی میشود
🔸 چرا خداوند قدرت تولید شر داده است؟
▪️جواب: اگر خدا به انسان قدرت تولید شر نمیداد نظام جبر حاکم می شد.
▫️وقتی اختیار گرفته شود رشدی اتفاق نمی افتد، زیرا رشد در پرتو اختیار شکل میگیرد.
▪️ انسان از کاری لذت می برد که اختیارا انجام می دهد
▪️خدا تکوینا اجازه تولید شر داده اما هرگز تشریعا به ما اجازه نداده است.
🔸 گناه کسانی که به آنها ظلم شده و قربانی ظالمین شدند چیست؟
▪️جواب: اگر (ظلم را پذیرفته باشند) پس مستحق هستند که ظالمین بر آنها جنایت کنند
▫️اگر جلوی ظالمین بایستند خداوند وعده داده است که پیروز شان می کند.
🔸 آن فردی که دچار نقص عضو شده است تکلیفش چیست؟
▪️خداوند جبران نقص میکند:
▫️محبوب خداوند هستند، خیلی از تکالیفی که افراد سالم دارند از آنان ساقط می شود ،بالاترین درجات لذت را در آخرت دارند، به آنها مقاماتی می دهد که انسان های سالم حسرت میخورند
https://eitaa.com/dinefetri
🔶 درس چهارم دین فطری
▫️(سه قسمت)
🔸انسان بذر بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️درس چهارم
🔰قسمت اول
🔻خدایی که معدن بی نهایت است چرا انسان را آفریده است؟
🔸دو سوال در ضمن این سوال نهفته:
▪️اول: چه چیزی باعث شد که بیافریند؟ یعنی علت خلقت چیست؟
▪️دوم:غایت خلقت چیست؟ یعنی ما را میخواهد به کجا برساند؟
🔸برای پاسخ به این سوال باید انسان را شناخت
▪️ انسان را می توان از روی آرزوها و خواستههایش شناخت
▫️ فطرت هر انسانی بینهایت طلب است
▪️خداوند وجود بینهایت خواه آفریده است تا هر چه دارد به او بدهد ،تا انسان را مثل خودش کند
🔸علت خلقت:چرا میخواهد هر چه که دارد به انسان بدهد؟
▪️پرای پاسخ باید انگیزه خالق را جستجو کنیم
▫️چون مهربان است میخواهد هر چه دارد به ما بدهد
🔸 پس میتوانیم انسان را اینگونه تعریف کنیم: انسان بذر بینهایت است
▪️بذر بینهایت یعنی برترین و تجلی بینهایت. مَثَل اعلای خداوند مهربان. یعنی این قابلیت را در آن قرار داده که مثل خود خدا بشود.
🔸چرا هستی را آفرید؟ آیا انسان را قبل از هستی آفرید یا بعد از هستی؟
▪️نور انسان اولین مخلوق خدا قبل از همه مخلوقات دیگر
▪️چرا ملائکه در سوره بقره از خداوند سوال کردند؟
▫️آن موقع زمانی بود که خدا میخواست جسم انسان را در زمین خلق کند. سوال در این بود که چرا راه رشدش را زمین قراردادی
🔸 ألَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ،تسخیر به این معناست که شما تسلط بر اینها پیدا بکنید
🔸 حدیث قدسی:تو را خلق کردم تا مثل خودم بشوی
🔸 خدایی شدن یعنی چی؟ یعنی اتصاف انسان به صفات بینهایت
🔸انسان با خدادر دو صفت:ازلیت واستقلال در صفات تفاوت دارد
https://eitaa.com/dinefetri
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم
🔰قسمت دوم
🔻عطای بینهایتی که خدا میخواهد به انسان بکند چیست؟ کی وکجا این عطا را میکند؟
🔸در دنیا خدا به انسان ولایت و سلطنت تکوینی می دهد.
▪️خدا اراده کرده که انسان در این دنیا ولایت تکوینی داشته باشد. همان طور که معصومین علیهمالسلام این ولایت را دارند
▪️انسان در همین دنیا به منبع انرژی و قدرت مطلق حضرت حق متصل می شود. در طول اراده خدا انسان هر ارادهای کند محقق می شود
▫️شاگردان انبیا و ائمه هم این ولایت را داشتهاند. مثل سلمان و..
🔸ولایت تکوینی چیست؟ یعنی انسان قدرت ایجاد داشته باشد . قدرت تغییر داشته باشد.
▪️عصر ظهور، ظهور سلطنت و ولایت تکوینی انسان است
▪️در عصر ظهور این آیه برای انسان محقق میشود: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُواۚ .لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ "
▫️حکومت حضرت سلیمان یک ماکت کوچکی است از حکومت حضرت بقیةالله الاعظم (ص)
▫️ولایت تکوینی در اثر تهذیب نفس و در اثراتصال با خدا ایجاد میشود
▫️انسان نمیتواند با تکنولوژی به آن برسد
▪️تنها کسانی میتوانند در آن عصر باقی بمانند که این قابلیت را داشته باشند
▪️همه قابلیت دارند ولی باید آن را به فعلیت رسانده باشند یا مقدماتش را فراهم کرده باشند. که در آن عصر به فعلیت برسد. لذا همه ی انسانها در آن عصر می توانند به این ولایت تکوینی برسند.
🔸در عصر ظهور تمام ابزارهای مادی از کار میافتد. به چه معنا است؟
▪️به این معناکه کسی دیگر سوار ماشین نمیشود چون طی الأرض هست ، طی السماء هست
https://eitaa.com/dinefetri
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️درس چهارم
🔰قسمت سوم
🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد،نه بوسیله ابزارها
🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسانها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، ودیگری سحر.
▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر در چیست؟
▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند. قدرتشان تخریبی و محدود است
▫️مرتاض و ساحر از راههای حرام به قدرت می رسند.
▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش می کند. مرتاض برای رسیدن به قدرت.
🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بی نهایت برساند.دلایل دیگر این مدعا:
▪️وجود میل بی نهایت در درون انسان
▪️آیه: «انا لله و انا الیه راجعون» ما از معدن بی نهایت هستیم؛ ما بذر بی نهایتیم و به سوی بی نهایت شدن پیش می رویم.
▪️«یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر»
▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون
▪️ «انا مطیع من اطاعنی»: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار می دهم.
▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوهها اما نپذیرفتند اما انسان پذیرفت، اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند.
▪️ «من کان لله کان الله له»
▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم : سیر خلقت جسم انسان
🔸عبادت،عرفان،شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند.
▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است
▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا
https://eitaa.com/dinefetri
🔶 درس پنجم دین فطری
🔸لذت بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم
🔰قسمت اول
🔻لذت بینهایت
🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد.
🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟
▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند
▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم
🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا
🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند
🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم
🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت
▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه..
▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند
🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر
🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند
🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان
🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟
▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم.
▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند.
https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم
🔰قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم میکند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد
▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند
🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا میرسیم
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است
🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس ششم دین فطری
🔸دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم
🔰قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید بشود
🔸فرایند تولید لذت :
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پستترین نقطه ی هستی
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند
▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد
▪️چرا خدا میخواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️درس ششم
🔰قسمت دوم
🔻بلاها و سختی ها و محرومیتها برای مومن لازمة تکامل و رشد است
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند
▪️ فقرائی که فقرشان بخاطر تنبلی نباشد
▫️بعضی از بلاها در اثر گناهان است
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی داد تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلایی از جانب خداست
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند، که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند،یعنی بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد
🔸قانون این عالم:هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف الایمان نبودم همین یک مقدار بلا را هم به کفار نمی دادیم
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می کنند
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شمافرصت رشد می دهیم با ترس،جوع و گرسنگی و نقص اموال
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده اند برای این که ما را به رشد برسانند
🔸کادالفقر ان یکون کفرا)به چه معنا است؟
▪️مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است ؛یعنی همان طمع
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه صراء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز
▪️اسلام می گوید:تولید کنید و جامعه را از فقر دربیاورید
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری ( ۲ قسمت )
🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️درس هفتم
🔰قسمت اول
🔻حضرت حق ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بی نهایت برسیم : این مراقبت های الهی را سنت های الهی می نامیم
🔸این سنتها برای همه ی انسان ها است
🔸سنتها :1.هدایت 2.هشدار و انذار نسبت به انحراف
3.امداد و فرصت رشد 4.عقوبت دنیوی 5.املاء و استدراج6.درمان دربرزخ7.پالایش در جهنم
🔸سنت اول: سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی(هدایت های پاداشی )؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گامی برداشته اند
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است: 1) تکوینی 2)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایت کننده قرار داده است که به وسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدای متعال به وسیله انبیاء و ادیان آسمانی فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 1) هدایت تکوینی: الف) درونی ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی :I ) میل به بی نهایت II ) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل : میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایت گری که در هستی و طبیعت وجود دارد ، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به (خوبی ها دارد)مثلاراستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قراردارد :دوست داریم راستگو باشیم، راستگوها را دوست داریم،دوستداریم به ما راست بگویند و به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمی رود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند
https://eitaa.com/dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️درس هفتم
🔰قسمت دوم
🔻سنت دوم:انذار و هشدار
🔸انذارهایی که حضرت حق برای انسان دارد
▪️1) انذارهای عمومی:تکوینی(درونی، بیرونی)وتشریعی2)خصوصی
🔸انذارهای عمومی تکوینی
▪️درونی:دستگاه های هشدار دهنده ای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛مثل وجدان یا همان نفس لوامه
▪️بیرونی: پدیده های طبیعی و یا آثار پیشینیان
▫️در همه ی این ها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد،برای همین است که وقتی برخی پدیده ها اتفاق می افتد باید نماز آیات بخوانیم
🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است
▪️در روایات داریم :طوطی وقتی صدا می دهد مفهومش این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زنده ای بالاخره با مرگ رو برو می شود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه می شود
🔸یکی دیگر از دستگاه های هشدار دهنده:آثار امت های قبل است:قل سیرو فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبته المکذبین
🔸انذارهای تشریعی:مواردی که در آیات و روایات آمده است:(وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا )،(وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ ) و..
🔸انذار ها و هشدارهای خصوصی:خداوند متعال تذکرهای خصوصی به بعضی می دهد مثلا در خواب یک هشداری به او می دهد
🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آن ها انذار و هشدار داده شده است
▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا
▪️ خطر نقص عضو روحی
▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت می شود
▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود
▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود(أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ)،مانند پذیرش ولایت طاغوت
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هشتم دین فطری (۴ قسمت)
🔸سنت سوم،سنت ایجاد فرصت رشد
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️درس هشتم
🔰قسمت اول
🔻سنت ایجاد فرصت رشد
🔸 از آن به سنت امداد، سنت ابتلاء و افتتان و امتحان تعبیر شده است؛دو روی یک سکه
▪️خداوند لوازم و امکانات #رشد را برای انسان مهیا کرده است
▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ:ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار،همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند
🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختی هاست
🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش.گاهی با اینکه می داند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد
🔸در افتتان و فتنه ها حق و باطل مشخص نیست،به وسیله ی نیروی عقل نمی توان تشخیص داد در این حالت بدون اتصال به حجت خداوند نمی شود فتنه را تشخیص داد
🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است:
▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی
▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت
▫️انسان هایی که دور از معارف دین متولد می شوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خداوند به اندازه امکانات رشدشان می باشد
▪️#عقل و نیروی تفکر و قدرت انتخاب
▫️ انسان ها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی
▪️#غریزه
🔸 #تکامل و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد می شود
🔸در مسیر تکامل محرک هایی در دنیا وجوددارد که موجب رشد است
▪️زیبایی ها وجاذبه های زمین
▪️مکروهات و سختیها و ناملایماتها : الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ..
▪️اختلافات در امکانات مادی،در نحوه ی خلق و..
▪️جنگ : كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ
https://eitaa.com/dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰درس هشتم
✳️قسمت دوم
🔻سنت ایجاد فرصت رشد،محرکهای دنیا
🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرکهایی در دنیا قرار داده است که این غرائز را فعال کنند
▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتندار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد
🔸یکی دیگر از محرکها، اختلاف در امکانات مادی به نحوه خلق و نجات و تفکر و سلیقه
🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟
🔸الف)اولاً اینطور نیست که حضرت حق درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این چهرهاش زشت باشد یا فقیر باشد
▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی میشود
▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی میشوند
▪️جایی که نقصان بدست خود ما باشد،خدای متعال میگوید: من اراده نکرده ام خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید بشود
▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران میکند
🔸علل و اسباب بصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمیخواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته میشود و حضرت حق خودش دخالت تکوینی میکند و جلوی بریدن چاقو را میگیرد.
▪️خداوند می گوید: این تهدیدها وکمبودها برای شما فرصت است
https://eitaa.com/dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰درس هشتم
✳️قسمت سوم
🔻علتهای ماورایی میتواندجلوی تأثیر علتهای مادی را بگیرند
🔸مثلاً اینکه می فرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری
🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتا و از روی نا آگاهی ضرری برای ما دارد را بی تاثیر میکند
🔻#چرا_همه_انسانها_یکسان_خلق_نشدند:
🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ » در آنچه که خدا به شما داده، میخواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد(فرصت رشد)
▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده
▪️« وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً » اگر خدا میخواست می توانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید
▪️ « ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد
شما از این اختلاف استفاده کنید« فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ » دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید
▪️« إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ »در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که خدا برایتان در نظر گرفته برسید
🔸خدا تذکر میدهد،هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید
▪️ ناسپاسی
▪️خود را مستقل در تأثیر یا ایجاد علل دانستن
▪️رویگردانی از خدا
▪️ یأس و ناامیدی درسختیها
▪️طغیان و سرکشی
▪️بخل و حسادت
▪️مادی نگری و انکار قیامت
▪️خودمحوری و خودخواهی
▪️عدم کنترل غرائز
▪️ لجاجت در برابر حق
▪️دنیا دوستی
و...
https://eitaa.com/dinefetri
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰درس هشتم
✳️قسمت چهارم
🔻یکی دیگر از محرکها: ایجاد خطرها و سختیها و تهدیدها توسط دشمنان
🔸این سنت همان امتحان برای انسان است
🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است
🔻یکی دیگر از محرکها :فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی
🔸 حال یک امتی که از آن امتحان جان سالم به در بردند. اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی ؟ خدا به شیاطین و جنودش فرصت میدهد که گمراهی ایجاد کنند.
▪️در #افتنان تبلیغات میکنند و #حق و #باطل را چنان در هم میآمیزند که قابل تشخیص نیست.
🔸در #امتحان انسان با اتکا به عقل و دینش میتواند حق و باطل را تشخیص دهد .
🔸 اما در افتتان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود.
🔸 #سامری کسی بود که بوسیله آثار رسول مردم را گمراه کرد
▪️سامریهای هر امتی لباس دین دارند. اثر رسول را دارند و بوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد میکنند
🔸آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنههاست.
🔸آیه 60 اسراء : خداوند به #شجره_ملعونه بنی امیه فرصت رشد می دهد؛ تا علتهایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند.
▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده می کردند به سمت امیرالمومنین(علیه السلام)میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده،گرفتار معاویه نمیشدند
🔸آیه 53 نجم :مشخص می کند که در فتنهها چه افرادی دچار خطا می شوند : کسانی که در قلبشان مرض است؛یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار میدهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض مشخص شود
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس نهم دین فطری (۳قسمت)
🔸سنت عقوبتهای دنیوی
▫️سنت املاء و استدراج
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0901. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.14M
🔰درس نهم
✳️قسمت اول
🔻سنت عقوبتهای دنیوی
🔸فلسفه عقوبتهای دنیوی برای پیشگیری و تنبه است
🔸عامل این عقوبتها چیست
▪️انسان در مسیر خدا حرکت می کند: این مصیبت برای ترفیع درجه است.
▪️بنده ای گناه میکند اما ایمان به خدا دارد: این سختیها کفاره گناهان او میشود
▪️#کفار که در مسیر خدا نیستند هر سختی و بلا و مصیبتی برای آنهاکیفر و عذاب است
🔸تمام این عقوبتها در دنیا بخاطر این است که انسان از مسیر کمال و رشد منحرف شده است
🔸 این عقوبتها همان اثر وضعی گناه است
🔸دو دسته عقوبت است: فردی و اجتماعی
🔻عقوبتهای فردی
▪️محرومیت از عبادت و توفیقات معنوی : بدترین نوع عقوبت فردی
▪️سختی و تنگدستی در زندگی: تنها به معنای فقر نیست بلکه این تنگدستی یعنی احساس فقر
▪️#کوتاهی_عمر
▫️بعضی از گناهان که موجب کوتاهی عمر است : قطع رحم، عاق والدین، ترک نیکی
▪️فراموشی : فراموشی علم مفیدی است که قبلا بلد بوده است
▪️ مستجاب نشدن دعا
▫️اصل #دعا برای ایجاد ارتباط انسان با خداست
▫️بعضی اوقات استجابت نشدن دعاها عقوبت نیست،بخاطر این است که حکمت نیست یا وقتش نیست یا خدا چیزهای دیگر بجایش میدهد
▪️الحاد و انکار :#گناه رفته رفته انسان را به انکار خدا می رساند
▪️بسته شدن مراکز ادراک: که به آن می گوییم زنگار یا قساوت قلب
▫️« أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»( نحل آیه ۱۰۸)
▫️ خودش مراکز ادراک خودش را بسته ولی چرا خدا میگوید ما این کار را کردیم؟ چون خدا این گناه را عامل قرار داده برای بسته شدن مراکز ادراک.
https://eitaa.com/dinefetri
0902. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
11.48M
🔰درس نهم
✳️قسمت دوم
🔻دیگر عقوبت ها
🔸تسلط شیاطین و ساحران : وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين
▪️انسان در مسیر گناه به جایی میرسد که فرمانبردار محض و مطیع محض شیطان میشود.
▪️بخت بستن درست است، گاهی راسا خود شیاطین گاهی توسط ساحران
▫️خداوند، فرموده کسی که از من دور شود دچار این سحرها میشود. اگر در قلعه حفاظتی ذکر من باشید هیچ وقت هیچ شیطانی نمی تواند به شما ضرر بزند و ماهم بضارین من احد الا باذن الله
▪️انسان با گناه کردن به این قلعه حفاظتی آسیب می زند.
▫️راه تقویت قلعه: نماز اول وقت،خواندن تعقیبات نماز
▫️صبحها بعد از نمازصبح بین الطلوعین و غروب خورشید تا مغرب بهترین وقت برای ترمیم این قلعه حفاظتی است.
▪️چرا خدا اجازه تاثیر داده است؟ از سر لطفش،میگوید بخاطر شدت اشتیاق به بنده ام وقتی از من دور شود،اجازه میدهم تا در معرض آسیب قرار گیرد تا به آغوش من برگردد
🔸تغییر نعمتهای الهی
🔻عقوبتهای اجتماعی و عمومی
🔸وقتی گناهی عمومی شود،بلا بر همه نازل میشود تا همه احساس خطر کنند و ازآن مسیر غلط برگردند
▪️خشکسالی و نباریدن باران
▪️نزول بلا و آفتهای عمومی،آفتهایی در کشاورزی،افزایش فوتهای ناگهانی، گسترش بیماریهایی مثل ایدز یا کرونا
▪️ تغییر سرنوشت جامعه
▫️دقت نکردن در انتخاب حاکم
▪️تسلط اشرار: إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» اینکه مترفین جامعه به امارت برسند
▪️اشاعة فحشا
▪️بیماریهای جدید
https://eitaa.com/dinefetri
0903. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
6.58M
✳️درس نهم
🔰قسمت سوم
🔻سنت املا و استدراج
🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت درمسیر خلاف داشت آنموقع خدا از سر لطفش این بنده را رها میکند و راه را برای گناه کردنش باز میگذارد
▪️وقتی انسان دیگر منعی نمی بیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر می شود و به خودش میآید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان میآیند،مثل فضیل عیاض
🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر اینصورت دچار استدراج می شود
▪️کسانی می توانند از این راه برگردند که علقهای بین خود و اولیا الله داشته باشند،مثل بشر حافی،حر،فضیل عیاض.
🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آنقدر پیش میرود تا به مرگ تدریجی برسد،درجه درجه به سمت سقوط نزدیک میشود
▪️درمان این افراد تنها با شوکهای شدید قیامت است
🔸 الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم حیث لایعلمون: استدراج را برای کسانی به کار میبرد که آیات خدا را تکذیب میکنند
🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید میورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیرالماکرین
▪️کید خدا چیست؟
▫️به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمیدارد و میگوید جلوی شما را باز میگذارم بروید و این افراد تصور میکنند راه امن است و میروند و اینجا فریب میخورند
▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینهای میشود برای به هوش آمدن آنها در آخرت
🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی میرسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و میخواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس دهم دین فطری (۳قسمت)
🔸سنت درمان در برزخ
▪️آیا با مرگ فرصت رشد تموم میشه؟
▪️انسان باید چه مراحلی رو بگذرونه تا به ملکوت برسه؟
▪️احتضار به چه صورت برای انسان اتفاق می افته؟
▪️آیا جدا شدن روح از بدن برای همه زجر آوره؟
▪️آیا حضرت عزرائیل فرشته ای ترسناک و خشنه؟
▪️در شب اول قبر چه اتفاقاتی برای انسان میافته و چی میگذره؟
▪️چرا در شب اول قبر از ما سوال می شه؟
▪️معنی سوالات شب اول قبر چیه؟
▪️آیا فشار قبر حقیقت داره؟
▪️آیا همهی انسان ها در شب اول قبر عذاب میکشن؟
▪️چرا بعد از مرگ وارد برزخ میشیم؟
▪️سرنوشت ما در عالم برزخ چه جوریه؟
▪️چه کسی این سرنوشت رو برای ما رقم میزنه ؟
▪️آیا خدایی که اینقدر مهربونه ما رو عذاب میکنه؟
▪️عذاب برزخ و جهنم به چه معنیه؟
▪️آیا در برزخ هنوز فرصتی برای اصلاح بدیها هست؟
▪️آیا مثل قیامت شفاعت در برزخ هم وجود داره؟
▪️چه شرایطی برای شفاعت وجود داره؟
▪️معاد چیه و چه ضرورتی داره؟
▪️مراحل برپایی قیامت چیه؟
▪️تفاوت جهنم و برزخ چیه؟
▪️چرا جهنم آفریده شده؟
▪️خلود در جهنم با رحمت خدا سازگاره؟
▪️چه کسانی خالد در جهنم میشن؟
▪️انواع عذابها در جهنم چیه؟...
https://eitaa.com/dinefetri
1001. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.26M
✳️درس دهم
🔰قسمت اول
🔻سنت درمان در برزخ
🔸اگر انسان با وجود سنت های قبل مسیر انحراف را ادامه داد و با مرگ مواجه شد،بازهم خدا او را رها نمی کند و در برزخ شرایطی فراهم می کند تا او را درمان کند
🔸فلسفه وجود برزخ:جبران و ترمیم کاستیها و آسیبهایی که انسان در دنیا به خودش و روحش زده
▪️چون در دنیا،به حقیقت نفسمان پی نبردیم و توانایی ها و استعدادهایش را نشناختیم،اگر در ملکوت وارد شویم،نمی توانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم
▪️لذا یک عالمی باید باشد که در آن عالم روح خودمان را ببینیم و فرصت جبران تا حدی باشد تا بعد وارد ملکوت شویم
🔸چرا در این دنیا به حقیقت نفس پی نبردیم؟
▪️زیرا در این دنیا تمام توجهمان به جسم است
🔸برزخ عالمی بین عالم ملک و ملکوت است
🔸در احکام کفن و دفن،مراد از قبر همین گور خاکی است، اما در اعتقادات یعنی برزخ
🔸 قیامت مقام پی بردن به حقیقت رب است
🔸اگر انسان در این دنیا به هردو حقیقت پی برد(حقیقت نفس و رب) آمادگی ورود به ملکوت را دارد و برزخ برای او یک دوره رشد است تا تواناییهایش بیشتر شود و لذت بیشتر ببرد
🔸اگر در دنیا به هیچکدام از اینها پی نبرده باشد،برزخ هم برای او فایده ندارد
🔸اگر در دنیا حقیقت رب، را درک کرد ولی حقیقت نفس را کمتر درک کرد،در برزخ فرصتی می شود که حقیقت نفس را دریابد
🔸برای گنهکاران برزخ دوره درمان و رفع نواقص روح میشود
🔸دو نوع آلودگی داریم،اعتقادی و عملی
▪️اگر کسی به فساد عقیده دچار شود،برزخ برایش یک دوره عذاب است،تا اینکه در قیامت با آن شوکهای شدید به هوش آید
▪️کسی که دچار فساد عمل باشد به نجات نزدیکتر است
https://eitaa.com/dinefetri
1002. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.06M
✳️درس دهم
🔰قسمت دوم
🔻مراحل درمان در برزخ
🔷مرحله اول: ورود به برزخ است
🔻ورود به برزخ مقدماتی دارد
🔻احتضار؛آمادگی برای مرگ
▪️دوره احتضار دوره ای است که انسان در همان لحظات آخر،باز هم بتواند کارهایی انجام دهد
🔸مشاهدات محتضر
🔸مشاهده جایگاه برزخی خودش
▪️تا اگر خوب است خشنود شود و اگر بد است، فرصت جبران داشته باشد
🔸مشاهده ملک الموت و اعوان و انصارش
▪️برای اینکه صورت حقیقی خودمان را در آن مَلَک ببینیم
🔸مشاهده وجود حضرات معصومین علیهم السلام برای مومنین و چهره وجود مقدس حضرت علی علیه السلام برای همه انسانها
▪️برای اینکه انسان تفاوت بین خودش و آن وجود انسان کامل را ببیند
▪️وجود مقدس بقیه معصومین برای بشارت برای مومنین خواهند آمد
🔸 حضور شیاطین:تا اگر روزنه ای برای ورود به قلب انسان وجود دارد ، از آن روزنه وارد شود و ایمان انسان را سرقت کند
▪️گاهی علاقه های انسان در آن لحظه آخر دستاویز شیطان قرار می گیرد
🔸 مشاهده صورت مثالی اعمال،اولاد و اموال
🔸 سکرات و غمرات موت
🔷مرحله دوم: مرگ؛ با آن سکرات مرگ روح از بدن خارج می شود و وارد یک عالم دیگر می شود
▪️در این زمان درک بدن مثالی،اتفاق می افتد؛شکلش،شکل دنیوی بدن ما و ماهیتش ملکوتی
🔸شب اول قبر: همان لحظات اول ورود انسان به عالم برزخ است
▪️چرا تعبیر به شب میکنند:چون درکی از عالم برزخ نداشته ایم و ناگهانی با آن مواجه میشویم،یک حالت ناشناخته این عالم برای ما دارد،مانند این است که در ظلمت و تاریکی وارد جایی شده ایم
🔸فشار قبر چیست ؟ احساس درد و رنجی که انسان از مواجه شدن با صورت واقعی خودش دارد
https://eitaa.com/dinefetri