eitaa logo
روزنوشت های د.رسول محمدزاده
2.6هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
97 فایل
سخنرانی ها، نوشته ها و گزیده های د.رسول محمدزاده (موسس مدارس قرآنی آیات) تماس با بنده: @rasoul6236
مشاهده در ایتا
دانلود
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حماسه‌ای دیگر از فخرآور شیره‌کش لامصبا از هوش و ذکاوت من استفاده کنید، تاریخ دیگر مرا تکرار نخواهد کرد؛ افتخار کنید با من نشست و برخاست دارید! همه از من وحشت دارند؛ حتی خودمم وقتی جلوی آینه می‌روم، از خودم وحشت می‌کنم! هیچ کس نمی‌داند آن کسی که برجام را نابود کرد من بودم! @BisimchiMedia
نمی دانم اهل کجا بود عرب بود؟ عجم بود؟ پابرهنه آمده بود کربلا نجابت چهره و صداقت گریه اش تمام وجودم را تسخیر کرده بود هم از صورتش و هم از پایش عکس گرفتم👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در فرانسه اتفاق افتاد: ⭕️ از این پس، بردن تلفن‌ همراه به دبیرستان برای نوجوانان زیر پانزده‌ سال، ممنوع است. ⭕️ همه جای دنیا استفاده از تلفن همراه و اینترنت برای نوجوانان محدودیت‌هایی دارد؛ به عنوان مثال قانون کوپا در آمریکا و یا طرح فیلترینگ خانواده در انگلیس و... اما در ایران کودک سه ساله به همان اینترنتی دسترسی دارد که یک مرد پنجاه ساله‌ی متاهل از آن استفاده می‌کند. : تجربه من در گفتگو با والدین و بچه‌ها : پدرها و مادرها اصلاً تصور درستی از آنچه بچه‌هاشون از فضای مجازی می دانند و دارند استفاده می کنند و می بینند، ندارند. اونا فکر می کنند همه چیز تحت کنترله. @rasooll_ir
(دکتری علوم قران و حدیث) درباره آموزش روخوانی در دبستان، به نظرم نکاتی را باید دوباره بازبینی کرد: 1. باید بپذیریم نفس یادگیری مهارت هایی مثل روخوانی و تجوید و صوت و لحن و... را نمی توان عنوان «تعلیم و تعلم قران» اطلاق کرد. 🔸 اگر تلاوت و تعلیم قران را تعبدی بگیریم، از آنجا که رسول اکرم ص تمرکزشان در تعلیم قران ، اقراء و سماع و قرائت بوده، و قران را به اعتبار (ما کان) و بالاصاله، شفاهی دانسته اند نه کتبی، لذا آموزش روخوانی را نمی توان معادل مطلق تعلیم قران گرفت. 🔸 اگر هم عبادی بودن و تعلیم و تعبدی بودن شیوه تعلیم را هم نپذیریم، تأسی به اسوه حسنه در مساله ای که اساس رسالت شان بر آن استوار است (تعلیم قران) حتماً اولویت دارد بر سایر فعالیت ها و آموزه های قرآنی 2. اگر قران را (مأدبة الله) بدانیم، و بپذیریم که تربیت و تأدیب ، هم به لحاظ رتبی و هم به لحاظ ترتیبی، اولین کاری است که باید برای کودک انجام دهیم، (وَ أَنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَأْوِيلِهِ وَ...) لذا آموزش مهارت های قرانی فوق الذکر نباید اولویت رتبی و ترتیبیِ این مهم (=تربیت قرآنی) را به تأخیر اندازد. چنانچه در میان دانش آموزان و حتی معلمان فراوانی می بینیم که سختی یادگیری و آموزش مهارت روخوانی از یک سو و غیر کاربردی بودن مهارت روخوانی در طول زندگی از سوی دیگر موجب گردیده است از همان ابتدا انس و الفتی با قران شکل نگرفته و به جای آنکه قران را کتاب حیات و احیاء بدانند، در خوشبینانه ترین حالت، آنرا کتاب خواندنی ای می پندارند که نسبتی با زندگی واقعی آنها نداشته و تنها کاربردش خواندن زندگان بر مردگان است. به همین دلیل تلقی عمومی و آنچه در ضمیرناخودآگاه مردم جامعه ما از قران وجود دارد ، این چیزی است که می بینیم. و حال آن که اگر به سیره نبوی از همان ابتدای دعوت (=تعلیم قران) ، غایت و هدف اصلی را تربیت عموم آحاد جامعه تلقی می کردیم، حتماً مهارت هایی مثل روخوانی در اولویت اول تعلیم قرار نمی گرفتند. در صحنه عمل نیز می بینیم که معلمان و والدین، بر خلاف مومنان و مشرکان عصر نزول، اشتیاق چندانی به درس قران نشان نمی دهند. بدیهی است که مهمترین دلیل این امر، عدم حضور پیامبر یا امام حاضر در جامعه است (فقد نبینا) اما دلیل بعدی را نیز می توان تفاوت رویکرد مواجهه اول مخاطبان عصر نزول با مخاطبان عصر حاضر یا به تعبیر من (عصر افول) دانست. در این خصوص تفاوت هایی می توان نام برد که ذیلا اشاراتی خواهم داشت: 1- در عصر نزول، بدلیل همزبانی مخاطب با پیامبر و قرآن کریم، مردم کاملاً متوجه می شدند که خداوند دارد با آنها چه چیزی می گوید. آنجا هم که نمی فهمیدند، می رفتند سراغ پیامبر ص و رفع ابهام می کردند و حال آنکه قران عصر افول، قرآنی است که بچه های دبستانی بدون آن که چیزی از آن بفهمند، باید خوانش آن را به سختی تمرین کنند. یعنی خواندن یک متن بدون فهم پر از اعراب و علامت انصاف دهید! آیا واقعا کار ساده ای است؟ بگذارید برایتان مثالی بزنم تا حس بچه دبستانی ها را حین آموزشهای جدی روخوانی بدون فهم را بهتر منتقل کرده باشم 🔻 یادتان هست شما خودتان وقتی حروف انگلیسی را یاد گرفتید، (بدون آنکه دایره واژگان زیادی داشته باشید) چقدر حوصله می کردید صرفاً به هدف بهبود کیفیت متن خوانی تان یک متن انگلیسی غیرقابل فهم را بخوانید؟ تا کی می شد شما را متقاعد کرد که فقط بخوانید و نفهمید؟ بپذیریم که تعلیم قران بدون فهم در واقع اساساً تعلیم نیست! بنابراین باید به دنبال راهی بود که متعلم را بدون فهم و درک، با قران درگیر نکنیم. 2- قران عصر نزول، در بستر وقایع واقعی و پیرامونی مخاطب نازل می شد. به همین دلیل مخاطب با آن متن همزادپنداری و همذات‌پنداری می نمود. گویی آمده بوده مساله ای از زندگی او را حل کند. سوالی را جواب دهد. گرهی را باز کند. اختلافی را رفع کند. در حالی که قران عصر افول، به دنبال هیچیک از اینها نیست. آمده است تا مردم متعبد، تبرکاً آنرا بخوانند بی آنکه انتظاری بیشتر از آن متن داشته باشند. هنرمندانش آنرا زیبا ارائه دهند تا خود و قران را ممزوجاً مرکز توجه قرار دهند و بلکه خود را بیشتر! آمده است تا خوش حافظه های امت آنرا از بر کنند و به دیگران نشان دهند. آمده است تا موضوع تسابق و تفاخر حرفه ای های امت شود. بدیهی است که این قران نسبتی با نفسیات فرد و واقعیات جامعه ندارد. کسی خود را به آن عرضه نمی کند تا رذیلتی را بشوید. اختلافی از امت به آن تقدیم نمی شد که رفع اختلاف نماید. کتابی است نمایشی و تبرکی! ادامه دارد👇 https://eitaa.com/rasooll_ir
ادامه ی 3- قرآن عصر نزول متناسب با فضای اجتماعی، درک عمومی و حوصله مخاطبان نازل میشد. این امر کاملاً در اختلاف اسلوب سور مکی و مدنی مشهود است: 🔸 تفاوت اندازه سوره ها و آیه ها 🔸 لحن و ادبیات گفتاری این و آن 🔸 محتوا و مضمون شان تنها چیزی که برای ما موضوعیت داشته است انتخاب سوره های کوچک برای آغاز تعلیم قران است و حال آن که از کمیت مهمتر، کیفیت محتوایی سوره است که متاسفانه کمتر نسبتی با کودک داشته اشت. خلاصه این که قرآن عصر نزول: ⭕️ بیش از آن که حروف و حرکات و اعراب باشد، حیات و رشد و تعالی بود. ⭕️ بجای موضوع مسابقه قرار گرفتن برای حرفه ای های خاص، با زندگی ناس و امت ممزوج بود. ⭕️ پیامبر خدا آموزش هیچ مهارتی را مقدم بر آن نکرد. بلکه آموزش ها خود به خود و بصورت طبیعی در روند نزول و تلقی امت رخ می داد. ⭕️ بیش از آنکه یک کتاب کتبی قدیمی باشد، یک کلام زنده و یک گفتگوی تقریباً دو طرفه بود. به همین دلایل است که قرآن عصر نزول جواب داد و قران عصر افول جواب نخواهد داد. نگارنده معتقد است تا زمانی که اسناد بالا دستی ما به آنچه ذکر شد اعتنا ننموده و به صرف تبعیت از عادت و سنت گذشتگان (ما الفینا علیه آباءنا) روخوانی و تجوید و امثال این مهارت ها را مقدم بر تعلیم حقیقی کتاب زندگی نمایند، در به همین پاشنه ای خواهد چرخید که چرخیده است. 28 صفر 1403 https://eitaa.com/rasooll_ir
13.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مداحی زیبا و خاطره‌انگیز حاج منصور ارضی سلام من به مدینه به آستان رفیعش به مسجد نبوی به لاله‌های بقیعش @rasooll_ir
یک وقت میر حامد حسین مطّلع می‌شود که در مدینه در کتابخانۀ یکی از علما اهل سنت نسخۀ منحصر به فرد کتابی که مورد احتیاج ایشان بود، موجود است. ایشان با اصحاب و مریدهایش به مکه می‌رود و پس از انجام مناسک به آنها می‌گوید که شما مراجعت کنید؛ من باید مدتی در اینجا بمانم. ایشان نزد آن عالم سنی می‌رود و نوکر او می‌شود و به او می‌گوید که چون من ناراحتی دارم، برای محفوظ ماندن از شرور لازم است که در جایی که قرآن و کتاب قرار دارد، بخوابم. لذا توافق می‌کند که ایشان در کتابخانه بخوابد. در تمام آن مدت میر حامد حسین در نهایت تقیه رفتار و در حد اعلی برای آن عالم سنی نوکری می‌کرد؛ به گونه‌ای که حتی به بچۀ آن عالم رسیدگی و بغل می‌کرد و از این قبیل کارها که افراد محترم حاضر به آن نمی‌شوند، منتها وقتی ایشان شبها برای استراحت به کتابخانه می‌رفت، آن کتاب را که مفصل هم بوده، جزء جزء استنساخ می‌کرد. نجار شیعه‌ای در مدینه بود، او برای میر حامد حسین جعبه‌ای ساخته بود تا ایشان اجزائی که شبها استنساخ می‌کرد، در آن قرار دهد. میر حامد حسین هر جزء را که استنساخ می‌کرد، در آن جعبه قرار می‌داد. وقتی که کتاب تمام شد، از صاحبخانه اجازه گرفت تا به خویشانش سر بزند و او هم اجازه داد. ایشان آن جعبه را برداشت و سوار کشتی شد. دریا طوفانی می‌شود و جعبه در آب می‌افتد. میر حامد حسین خودش را در دریا پرت می‌کند تا جعبه را بگیرد. جعبه را می‌گیرد و دیگران هم کمک می‌کنند و ایشان را نجات می‌دهند. بعدا ایشان به آن عالم سنی پیغام می‌دهد یا به نحوی آن عالم سنی مطلع می‌شود که آن شخص میر حامد حسین بوده و برای به دست آوردن نسخه نوکری می‌کرده است. عالم سنی می‌خواهد میر حامد حسین را تعقیب می‌کند، ولی راجۀ هندوستان که مرید میر حامد حسین بود، او را حفظ می‌کند. سید محمد سعید، نوۀ میر حامد حسین، یک سفر به قم آمده بود و با حاج آقای والد ما دید و بازدید داشت آقای قوامی، همسایۀ حاج آقای ما، میزبان ایشان بود. آقای قوامی از سید محمد سعید نقل می‌کرد که الآن همان نسخه موجود است و در گوشه‌های آن اثر آب خوردگی دیده می‌شود. جرعه‌ای از دریا ج 2 ص 350-351. @rasooll_ir
آماری فاجعه بار و مایوس کننده!! از ۸۵ درصد کل دانش آموزان کشور که در مدارس دولتی درس می خوانند ، فقط یک نفر از رتبه های برتر هستند. ۲۲ نفر از مدارس سمپاد ، ۴ نفر از مدارس غیر انتفاعی ، دونفر از مدارس نمونه دولتی و یک نفر از مدارس هیات امنایی است. و هیچکس بابت این اتفاق نه توضیح میدهد، نه نگران است، نه تلاشی برای تغییر شرایط خواهد داشت! با این شرایط، از دل خانواده های فقیر، فرزندان فقیر رشد کرده و به جایی نمیرسند و فقر تولید میشود! : اولین چیزی که این جور وقتها به ذهن مسوولین محترم و بعضی دوستان عدالت خواه می رسه، اینه که اونایی که خوب کار می کنند را تعطیل کنیم. _ غیر دولتی ها را ببندیم _ مدارس خاص را تعطیل کنیم و... نمی دانم چرا کسی به این فکر نمی کند که به داد دولتی ها برسند. وضعیت مدارس دولتی اصلا خوب نیست. و مشکلات تربیتی به مراتب بیشتر از آموزشی است. فقط چون مشکلات تربیتی معیار سنجش کمّی نداره، کسی حواسش به اونا نیست. یهو تو یه موضوعی مثل زن زندگی آزادی می زنه بیرون @rasooll_ir
. امام حسین رو به عایشه کرد و گفت: این چه رسوائى است؟ عایشه! روزى بر استر و روزى بر شتر! (اشاره به جنگ جمل) می‌خواهى نور خدا را خاموش كنى و با دوستان خدا بجنگى؟ بازگرد! از آنچه می‌ترسیدى خیالت راحت باشد که ما طبق وصیت، بدن مطهر را اینجا دفن نمی‌کنیم. خوشحال باش که تو به هدفت رسیدى؛ ولی خدا هر گاه که باشد انتقام اهل بیت عصمت را از دشمنانشان خواهد گرفت. امام حسین علیه السلام فرمود به خدا سوگند! اگر برادرم با من پیمان نبسته بود كه در پاى جنازه او خونی ریخته نشود می‌دیدید که چگونه شمشیرهاى الهى از نیام بیرون مى آمد و دمار از روزگار شما در می‌آوردند. شما همان روسیاهانی هستید که عهد میان ما و خودتان را شكستید و شرائط آن را باطل ساختید. آنگاه جنازه مظلوم امام مجتبى علیه السلام را به طرف بقیع برده و در كنار قبر جده‏اش فاطمه بنت اسد به خاک سپردند. 👈 کانال حمید رسایی: eitaa.com/rasaee
روزنوشت های د.رسول محمدزاده
. امام حسین رو به عایشه کرد و گفت: این چه رسوائى است؟ عایشه! روزى بر استر و روزى بر شتر! (اشاره به ج
. ابن عباس در آن صحنه که عایشه گفت خانه خودم هست و نگذاشت امام حسن ع را در حجره پیامبر ص دفن کنند حاضر بوده و در لحظه تک بیتی بی نظیر سروده: تَجَمّلتِ تَبَغّلتِ وَ لو عِشتَ تفیلتِ لک التُسعُ مِن الثُّمنِ وفی الکلِّ تصرّفت. یعنی به روز جنگ بصره (جمل) بر شتر سوار شدی و امروز بر استر، اگر بیشتر زندگی کنی فیل سوار هم میشوی (یعنی مثل ابرهه قصد تخریب خانه خدا هم خواهی کرد. تو یک نُهُم (تعداد همسران پیامبر که ارث می بردند از ایشان) از یک هشتم (مجموع سهم همسران) را مالکیت داشتی ولی ادعای تصرف همه را داری؟! @rasooll_ir
62.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از همه عزیزان گروه درخواست داریم به نیت سلامتی و آزادی مدافع حرم آقای محمدرضا نوری که مدت زیادیه در اسارت آمریکایی هاست و تحت شدیدترین شکنجه ها قرار داره، این چند روز پایانی ماه صفر دست به دعا بردارند انشالله دل خانواده اش به دیدار ایشان شاد شود.