eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
304 دنبال‌کننده
305 عکس
222 ویدیو
29 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_امام_روح_الله (پیام بَرِ دورانِ جدیدِ عالَم) گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
تکنولوژی و فناوری.mp3
1.27M
🌀 تکنولوژی و فناوری ذیل علوم انسانی و حکمت عملی است... 🎙 بخشی از جلسه پنجاه و چهارم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 تمام فناوری ها بر اساس اینکه انسان کیست و چه نیازهایی دارد، تولید می شود 🔸 هر فناوری ای پُربارِ از نوع شناخت انسان و بسته نیازهای انسان است 🔹 اینگونه نیست که فناوری به انسان و مسائل او ربط نداشته باشد و کأنّه مثل علوم طبیعی و تجربی باشد ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
10.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 آخرین حرف علامه مصباح یزدی(ره) در آخرین لحظات زندگی چه بود؟ 🎙 خاطره فرزند ایشان، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
ذات علوم انسانی.mp3
1.67M
🌀حکمت عملی، تبیین گزاره های کلان علوم انسانی است... 🎙 بخشی از جلسه پنجاه و چهارم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 علوم انسانی، ذاتاً همان حکمت عملی است 🔸 چون کار فیلسوف، برهان است نمی تواند تا ساحت پایین را داشته باشد، پایین آمدن کار تجربه و میدانی است 🔹 جدا شدن فیلسوف به لحاظ روشی است نه محتوایی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۵۹) 📌 آغاز بخش ضمائم: 🌀 آیا راستگویی و امانت داری فقط یعنی دروغ نگوید و پولی که به امانت نزد اوست را بازگرداند و حرفی که به امانت به او گفته شده را جایی نگوید؟ 🔻 : 🔹درباره راستی و امانت داری چند بحث بلکه می توان گفت چند گونه بحث وجود دارد. اولاً این مسئله مطرح است که راستی و امانت داری یعنی چه؟ از راستی و امانت داری ما یک مفهومی در ذهن داریم که ای بسا با مفهوم واقعی اسلامی آن صددرصد منطبق نباشد یعنی هشتاد درصد هفتاد درصد منطبق باشد. ما کسی را راستگو و راستین و امانتدار می دانیم که دارای یک ویژگی هایی باشد، در حالی که شاید در شرع اسلام و در قاموس مکتب مقدس ،اسلام یک ویژگی های دیگری هم برای امانت دار بودن و راستین بودن و راستگو بودن وجود داشته باشد. 🔸شما وقتی که پای منبر یا در کتاب می شنوید یا می خوانید که باید راستگو و امانت دار بود، غالباً غیر از این مطلبی که عرض کردم چیزی به نظرتان نمی رسد. راست گو باشد انسان یعنی دروغ حرف نزند دیگر، در حرف هایی که با مردم دارد در معاشرت هایش با دوستان با نزدیکان با مردم کوچه و بازار با دکان دار با مشتری دروغ نگوید از راست گویی، همین به نظر ما می رسد و بس. 🔹از امانت داری هم این به نظر ما می آید که اگر کسی یک چیزی دست ما سپرد، آن را سالم به او تحویل بدهیم؛ پولی به ما داد پولش را برگردانیم؛ طلبی از ما داشت، طلبش را به او در وقت معین و موعد مقرر رد کنیم. یا فرض بفرمایید که سخنی به ما گفت _این حد بالایش است از نظر مردم_ سخنی به ما گفت و گفت این را به کسی نگویید این را من امانت گذاشتم به نظر ما از امانت داری همین می آید که این حرف را به کسی نقل نکنیم و جایی بازگو ننماییم، راستگویی و امانت داری به نظر نوع مردم همین هاست در حالی که در شرع مقدس اسلام و برطبق آنچه که از روایات استفاده می کنیم، دامنه راست گویی و امانت داری از این حرف ها وسیع تر است. وقتی که انسان معنای راست گویی را می فهمد، می فهمد که راستگویی چرا است، چرا است. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش ضمائم: راستی و امانت داری؛ ص ۳۲۱ و ۳۲۲ 📌 نکته: در بریده های بعدی کتاب که به تدریج در کانال بارگزاری خواهد شد، دایره وسیع راستگویی و امانت داری تبیین می شود. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
مَنِ در سطح؛ منِ در عمق.mp3
4.46M
🌀حرکت از "مَنِ در سطح" به "مَنِ در عُمق" 🎙 بخشی از جلسه پنجاه و پنجم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 چه علمی مبدأ عمل می شود؟ 🔸سیستم های انسان، چگونه تحت علم فعال می شوند؟ 🔹اگر علم تبدیل به طبیعت ثانویه شد تمام قوای مادون انسان را در اختیار می گیرد 🔸شناخت ها، قوه برتر بر بقیه قوا هستند و آن ها را تحت اختیار می گیرد 🔹جایگاه توصیه های امام خمینی(ره) درباره تلقین و باور 🔸نظر فروید درباره اراده و شناخت ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
📌۲۵ دی ماه سال گذشته بمناسبت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی جمعی از تاریخ پژوهان توفیق دیداری غیر رسمی با مقام معظم رهبری را داشتند. 🌀روایت حجت الاسلام اسدپور(استاد حوزه علمیه قم) از این دیدار: 🔹در حاشیه این دیدار این کمترین با استیذان از ایشان سلام گرم و ارادت همه شاگردان مکتب امام خمینی(ره) که بسط و ترویج و گفتمان سازی این مکتب نورانی را عهده دار شده اند،را به ایشان ابلاغ نمودم و از ایشان استدعای دعای خیر برای همه این دوستان داشتم و دعا برای کسب توفیقات روزافزون دراین زمینه را مطالبه کردم. حضرت آقا فرمودند:"سلام ما را هم به دوستان ابلاغ کنید بنده دعاگوی این دوستان خواهم بود." 🔸ایشان با شنیدن خبر برقراری دروس حوزوی با محوریت کتابهای حکمی، عرفانی، فقهی و اصولی حضرت امام ابراز خرسندی فرمودند و بیان داشتند "برقراری این دروس اصولی و فقهی بسیارخوب است‌ ." 🔺معظم له با اشاره به کتابمصباح الهدایه امام فرمودند "این کتاب برای عموم مناسب نیست ولی کتابی مانند شرح حدیث جنود عقل و جهل برای همگان مفید و مناسب است." 🔸ایشان در ضمن بیان خاطره ای فرمودند: "ما آن سالها که درس امام میرفتیم شنیده بودیم ایشان چنین کتابی دارند(مصباح الهدایه)ولی راضی به چاپ و نشر آن نیستند.بنده در مشهد این کتاب را از یکی از رفقا گرفتم و از روی نسخه ایشان کردم،یا تمامش را یا بخشی را، میبایست در میان کتب قدیمی ما باشد،البته بعد از انقلاب منتشر شد." (ره) .┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۶۰) 🌀 چرا اسلام در شناخت انسان ها می گوید به نماز و روزه آن ها نگاه نکنید بلکه به راست گویی و امانت داری شان نگاه کنید؟ 🔻 : 🔹 «قالَ أَبو عَبدِاللهِ عَلَيْهِ السَّلامُ» امام صادق فرمود: «لا تنظروا» منگرید، نگاه نكنيد، «إلى طولِ رُكوعِ الرَّجُلِ وَ سُجودِهِ» به طول رکوع و سجود یک انسان؛ رکوع طولانی، سجود طولانی، به اینها نگاه نکنید. «فَإِنَّ ذلِكَ شَيْءٌ اعتادَهُ» این یک چیزی است که به آن عادت کرده، عادت است، عادت ارزشی ندارد. «فَلَو تَرَكَهُ اسْتَوحَشَ لِذلِكَ» اگر این رکوع و سجود طولانی را انجام ندهد یک چیزی گم کرده گویی، وحشت زده است، ناراحت است، این مهم نیست «وَ لَكِنِ انظُروا» ولی بنگرید «إلى صِدقِ حَديثِهِ وَ اداءِ آمانَتِهِ» به راست گفتاریش و امانت داریش. 🔸خب یک سؤال ممکن است شما بکنید که آیا صدق حدیث و ادای امانت از یقین بالاتر است؟ از صبر برای مؤمن بالاتر است؟ از نمازی که رکن و اصل دین است بالاتر است؟ چرا دربارۀ صدق حدیث و ادای امانت این طور امام (علیه السلام) حرف میزند؟ مگر این بالاتر از صفات دیگر است؟ نه؛ صحبتِ بالاتر بودن و پایین تر بودن نیست. کدام صفت بالاتر است، کدام صفت پایین تر است آن به عهده امام (علیه السلام) است که معین و مشخص کند. اگر برویم نگاه کنیم در روایات، ممکن است یک چیزهایی پیدا کنیم و به دست بیاوریم، مسئله سر این نیست. 🔹 مسئله این است که مردم همیشه در شناخت هایی که دارند، دو جورند. دو نوع آدم داریم در شناخت افراد و شناخت افکار و شناخت راه ها و شناخت جهت ها؛ دو جور انسان داریم، دو جور قضاوت داریم. 🔸 یک قضاوت، قضاوت سطحی است. آدم سطحی که تعمق و تدبر نمی کند در قضاوت هایش در نظر دادن هایش در دل بستن هایش، در دل بریدن هایش، در دوستی هایش، در دشمنی هایش، این یک جور درباره مسائل قضاوت می کند. این آدم ها اگر بخواهند بفهمند کسی مؤمن است نگاه می کنند چه کسی نماز زیادتر می خواند، چه کسی روزه بیشتر می گیرد، چه کسی سر به سجده بیشتر می گذارد، چه کسی آثار عبادت زیادتر در سیمایش نمایان است. دربارۀ افراد این طوری قضاوت می کنند. 🔹 اسلام می آید این معیار را از ما می گیرد... معیار دیگری لازم است بگیر... با این قطب نمای درست جهت گیری کن. چیزی است که همه هم می فهمند همه هم می توانند بشناسند امانت داری افراد را همه می توانند بفهمند، امانت دار هست یا نیست، با یک امتحان معلوم می شود. راست گویی افراد را همه می توانند تجربه کنند با یک امتحان معلوم می شود. معیارها را اسلام عوض می کند. 🔸بنابراین این دو صفت، این دو عمل [نماز و روزه]، اهمیتشان به جای خود محفوظ هست منتها نشانه قرار نمی گیرد، نمی تواند دلیل خوبیِ کسی باشد. برای خاطر اینکه نماز را دو جور می شود خواند؛ نماز با اخلاص نماز باحال نماز با توجه و نماز بی اخلاص، نماز بی حال، نماز بی توجه، نماز از روی ریا؛ لذاست که از نماز خواندن _که شما نمی فهمید هم که آیا این آدم حضور قلب دارد یا ندارد_ نمی شود فهمید که این آدم، آدم خوبی است. و همچنین روزه گرفتن. اما آدم صادق الحدیث، راست گو و امانت دار تصنّع نمی کند، که خود را محتاج تصنّع نمی بیند. آنجا بزنگاه شناخت افراد نیست، تا کسی خود را در آنجا محتاج تصنّع ببیند. لذا آدم های کم ایمان هرگز خود را مجبور نمی بینند که راست بگویند و امانت داری کنند. پس اگر کسی راستگو شد و شما فهمیدید، امانت دار بود و شما امتحان کردید، بدانید که این مؤمن واقعی و راستین است. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش ضمائم: راستی و امانت داری؛ ص ۳۲۵ تا ۳۲۷ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
4_5789811142746444724.mp3
15.25M
🌖 لا تُؤَدِّبْنی؛ مارو محروم از این رجب نکن... لا تُؤَدِّبْنی؛ با فراق کربلا ادب نکن... 🎙 حاج ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
بروز خُلقیات عالیه برای انسان.mp3
1.84M
🌀 خُرد نشدن شخصیت انسان در برابر غرائز بدنی... 🎙 بخشی از جلسه پنجاه و ششم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 چه چیزی موجب بروز خلقیات عالی برای انسان می شود؟ 🔸 صاحب شخصیت شدن انسان 🔹 تحقیر شدن نفس در برابر خواسته های بدن و عدم بروز صفات متعالی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
تجلی ذاتی.mp3
6.34M
🌀 بخشی از بیانات پیرامون: «فهم درست از تجلی ذاتی» ✔️ جلسه ۴۲۰ درس عرفان در وادی عمل (شنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۳) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 توحید ذاتی یعنی چه؟ 🔸آیا منظور از تجلی ذاتی، رسیدن به کُنه ذات خداوند است؟ 🔹عارف در تجلی ذاتی به کجا می رسد؟ 🔸اوج تجلی ذاتی کجاست؟ 🔹اصل انسان برای توحید ذاتی خلق شده است 🔸مراحل نهایی و اوج تجلی ذاتی فقط برای پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) است و دیگران لمحه ای از آن را دارند نه همه آن را 🔹آیت الله قاضی به تجلی ذاتی رسید ولی نه به آن اوج و سعه ای که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) داشتند ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
📣 🌀 فاصله بین امام خمینی(ره) و سایر علما را چگونه تعبیر کنیم؟ فاصله‌ زمین و آسمان بگوییم؟! فاصله‌ بین انسان‌های معمولی با پیغمبران بگوییم؟! 🔻 : 🔸 یادم می‌آید در گذشته‌ها، در دلم به دو نفر از علما افتخار می‌کردم. یکی بود...چون در دنیای اسلام، تنها مذاهب رسمی، همین مذاهب اربعه‌ اهل تسنّن بود؛ نقل شده که این بزرگوار گفته بود: «هشتادهزار دینار از مال خودم می‌دهم، برای اینکه شیعه را هم رسمی کنند». این، قدم بسیار بزرگی بود که البته عملی نشد. آنها قیمت را بالا برده بودند و ایشان هم نتوانسته بود بدهد و این کار، انجام نگرفت. من همیشه در دلم، به این مرد که این‌گونه بوده که می‌خواسته شیعه را به رسمیت برساند، افتخار می‌کردم و از جوانی، در قلبم هیجانی نسبت به او داشتم. 🔹 یکی هم مرحوم علی‌ بن‌ موسی‌ بن‌ جعفر (رضوان الله علیه) بود. ایشان در یکی از کتاب‌هایش می‌نویسد: «مردی از بنی‌هاشم و آل علی، قبل از قیام قائم، به حکومت خواهد رسید. من، از جهات مختلف که به خودم نگاه می‌کنم، می‌بینم آن شخص، باید من باشم». ابن‌طاووس یک است. کسانی‌که ابن‌طاووس را می‌شناسند، می‌دانند که ابن‌طاووس مظهر زهد است و کسی است که با همه‌ فقاهت عالی‌ که داشته، از ترس خدا و به‌خاطر تقوا، فتوا نمی‌داده است. این مرد که چهره و وجهه‌ او در بین علمای ما، وجهه‌ زهد و تقوا و تعبّد و محو شدن در وظیفه‌ شرعی است، اهل دنیا نبوده است. اما همین آدم، که این‌گونه فانی فی‌الله و اهل عبادت است، می‌گوید: «به نظرم می‌رسد آن‌کسی‌که باید به این مقام دست پیدا کند -مقام حکومت شیعه و اسلام- قاعدتاً باید من باشم». یعنی خودش را برای این قضیه آماده می‌کرد. من همیشه افتخار می‌کردم که فکر یک عالم، این‌گونه بیرون از آفاق مدرسه و کتاب سیر کند و در این عوالم باشد. معیارهای ما اینها بود. 🔸 در تاریخ اسلام و علمای شیعه، وقتی آدم‌هایی را در این حد می‌دیدیم که چنین فکر و آرزویی را در سرشان می‌گذراندند، به آنها افتخار می‌کردیم. 🔹 حال شما اینها را با امام(ره) مقایسه کنید. این فاصله را، فاصله‌ زمین و آسمان بگوییم؟! فاصله‌ بین انسان‌های معمولی با پیغمبران بگوییم؟! این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ اصلاً این بین امام و سایر علما را چگونه می‌شود ترسیم کرد و چه کسی را می‌شود در این زمینه‌ها با امام مقایسه کرد؟! 🔸 اصلاً یک چیز عجیب و واقعاً است. نه پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان می‌کنم بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن حدود پرواز کند. مثل او که هیچ؛ تا آن حدود هم کسی نمی‌تواند پرواز کند. شخصیت امام، چنین شخصیتی است. (۱۳۷۲/۰۲/۲۷) 📕کتاب "عبد صالح خدا"، نشر صهبا، ص ۹۹ (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 آتش بس رسماً در غزه آغاز شد؛ جهادگران عرصه جهاد تبیین روایت شکست اسرائیل را شروع کنند... 🌷 تبریک به شهید هنیه، به شهید سنوار، به شهید نصرالله که تا آخرین لحظه از غزه حمایت کرد و جنگید. 🌓 ۱ سال و سه ماه بدترین شرایط و کشتار عمومی در غزه حاکم بود اما اسرائیل باز هم خورد و نتوانست حاکمیت حماس بر غزه را بر هم بزند. اما چند نکته مهم: 1⃣ به جنگ رسانه ای و ایفای نقش جهاد تبیین ایمان بیاوریم، چرا نتوانستیم و نمی خواهیم چنین شکست عظیمی را خوب روایت کنیم؟ چرا این آتش بس را رونمایی از بزرگترین شکست رژیم صهیونیستی می داند ولی ما هنوز به این فهم از صحنه نرسیدیم و دنبال اتفاق جدیدی بعد از صحبت های سردار بودیم؟ زاویه دید ما توسط دشمن دست کاری شده است و هر چه سریعتر باید فکری کرد. 2⃣ نهادهای مردمی، سازمان های دست اندرکار، صدا و سیما، نخبگان، تشکل های حوزوی و دانشجویی و ... تا دیر نشده است باید شادی خود از این شکست را به خیابان بیاورند و با حضورشان، دیگران را آگاه کنند. جشن های خیابانی و شیرینی پخش کردن و راهپیمایی ماشینی و موتوری، از مهم ترین کارهای این هفته است. حس قدرت و پیروزی را به آحاد مردم منتقل کنیم. 3⃣ تحلیل گران تا می توانند در این هفته، این پیروزی را تحلیل کنند و دیگران را همراه کنند. نقش بی بدیل تحلیل گران انقلابی در این زمینه جای تردید ندارد. عُمق شکست دشمن توسط قلم و سخن تحلیل گران تبیین و روشن شود. 4⃣ طلاب، ائمه جماعت مساجد و مبلغین از هر فرصتی برای انتقال پیروزی عظیم غزه استفاده کنند. اساتید محترم حوزه نقش آفرینی کنند، برای طلاب و مردم تبیین کنند، و طلاب را تشویق به تبلیغ در این زمینه نمایند. 5⃣ این روزها متاسفانه دوباره صدای بلند شده است، از این فرصت استفاده کنیم و تبیین کنیم راه برون رفت از مشکلات است، نگاه به درون است، قوی شدن ایران است. نکند دوباره تجربه فراموش ناشدنی برجام برایمان تکرار شود. ✔️ یادمان نرود چه روزها و شب ها بر غزه گذشت، چه کشتار عظیم کودکان و زنان و مردانی در غزه اتفاق افتاد و قلب همه ما را غم گرفت، چه انسان های برجسته ای را از دست دادیم، حالا زمانی است که این غم ها، باید تبدیل به شورآفرینی و بصیرت افزایی کند. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .