✝️ #تثلیث_در_سایکولوژی (2)
انسان شناسی تثلیثی #یونگ
در انسان شناسی تثلیثی یونگ، انسان سه پاره است و از سه بخش مجزا تشکیل شده و فاقد یکپارچگی است. از نظر یونگ انسان از سه قسمت من، ناهشیارشخصی و ناهشیارجمعی تشکیل شده است.
#سایکولوژی_علم_تثلیثی
#تثلیث_یونگ
#انسان_شناسی_تثلیثی
🆔 @ravanshenasi_fetrat
✝️ #انسان_شناسی_سایکولوژیست_ها (2): #یونگ
کارل یونگ نسبت به انسان نگاه جبرگرایانه نداشت و معتقد بود شخصیت ممکن است تا اندازهای به وسیله تجربیات کودکی و توسط کهن الگوها (دیرین گونه ها) تعیین شود. وی هدف نهایی و لازم زندگی را تحقق بخشیدن به خود می دانست.
تجربه های باستانی موجود در ناهشیار جمعی به وسیله موضوعات یا الگوهای تکراری آشکار می شوند که یونگ آنها را کهن الگو یا صورت های ازلی نامید. کهن الگوها با تکرار در زندگی نسلهای متوالی در روان ما تثبیت شده اند و در رؤیاها و خیال پردازیهای ما آشکار می شوند. وی کهن الگوهای اصلی را پرسونا (نقاب)، آنیما (زن)، آنیموس (مرد)، سایه (غرایز) و خود میداند. از نظر وی قدرتمندترین کهن الگو سایه است که شامل غرایز بنیادی و ابتدایی می شود. کهن الگوی من مسئول کنترل سایه (غرایز) است تا خلاقیت و نشاط را به اندازه کافی داشته باشیم. کهن الگوی خود وحدت، یکپارچگی و هماهنگی کل شخصیت را نشان میدهد. یونگ هدف نهایی زندگی را تلاش به سوی کامل شدن می داند. کهن الگوی خود شامل کنار هم قرار گرفتن و توازن تمام قسمتهای شخصیت است. در کهن الگوی خود، فرایندهای هشیار و ناهشیار همگون می شوند به طوری که خود یعنی کانون شخصیت، از من به نقطه ای از تعادل در نیمه راه بین نیروهای متضاد هشیار و ناهشیار منتقل میشود (#تثلیث سایه، من و خود).
به نظر یونگ تا وقتی دستگاه های دیگر روان رشد نکرده باشند، کهن الگوی خود نمی توانند شروع به ظاهر شدن کند. این حالت حدود میان سالی اتفاق می افتد که در نظریه یونگ دوره بسیار مهم انتقال است، همانگونه که در زندگی خود او بود. شکوفا شدن خود مستلزم هدفها و برنامه های برای آینده و درک دقیق توانائی های شخص است.
منبع: نظریه های شخصیت شولتز
#سایکولوژی_علم_تثلیثی
#انسان_شناسی_تثلیثی
#انسان_شناسی_یونگ
#سایکولوژی_علم_شرک_آلود
🆔 @ravanshenasi_fetrat
✝️ #تثلیث_در_سایکولوژی (3)
انسان شناسی تثلیثی #آدلر
در انسان شناسی تثلیثی آدلر، انسان سه پاره است و از سه بخش مجزا تشکیل شده و فاقد یکپارچگی است. از نظر فروید انسان از سه قسمت خودحقیر، خودآرمانی و خودخلاق تشکیل شده است.
#سایکولوژی_علم_تثلیثی
#تثلیث_آدلر
#انسان_شناسی_تثلیثی
🆔 @ravanshenasi_fetrat
✝️ #انسان_شناسی_سایکولوژیست_ها (3): #آدلر
آلفرد آدلر معتقد بود احساس های حقارت، همواره به عنوان یک نیروی انگیزاننده در رفتار وجود دارند. به نظر وی انسان بودن یعنی خود را حقیر احساس کردن (آدلر، 1939). چون این حالت در همگی ما مشترک است، نشانه ضعف یا نابهنجاری نیست. به اعتقاد وی احساس های حقارت منبع همه تلاش های انسان هستند. پیشرفت، رشد و ترقی فرد در نتیجه جبران است، یعنی ناشی از تلاش های ما برای غلبه کردن بر حقارت های واقعی یا تخیلی مان.
آدلر تلاش برای برتری را واقعیت اساسی زندگی دانست. به اعتقاد وی برتری، هدف نهایی است که در جهت آن تلاش می کنیم. منظور وی از این مفهوم تلاش برای کمال بود نه گرایش خودپسندانه یا سلطه جویانه. وی معتقد بود ما در جهت کامل کردن خودمان برای برتری تلاش میکنیم (شولتز، ص 141).
به اعتقاد آدلر هدف هایی که برایشان می کوشیم، استعدادها یا توانشها هستند نه واقعیت ها. به عبارت دیگر ما برای آرمانهایی تلاش می کنیم که به صورت ذهنی در ما وجود دارند. آدر باور داشت که هدفهای ما آرمان هایی خیالی هستند که نمی توانند در براب رواقعیت آزمایش شوند. اعتقاد به وجود زندگی پس از مرگ بر پایه واقعیت عینی قرار ندارد، امام برای شخصی که به این نظر معتقد باشد، واقعی است. آدر این مفهوم را با عنوان #غایت_نگری_خیالی بیان کرد. یعنی این نعقیده که وقتی ما در جهت حالت کامل هستی یا وجود تلاش می کنیم، اندیشه های خیالی رفتار ما را هدایت می کنند. ما زندگی خود را به وسیله بسیاری از این خیال ها هدایت می کنیم، اما فراگیرترین آنها آرمان خیال است. او معتقد بود بهترین بیان این آرمان که انسانها تاکنون آن را به وجود آوردهاند، مفهوم #خدا است (شولتز، ص142).
آدلر قائل به سه خود در انسان است و آنها را خودحقیر، خودآرمانی و خود خلاق نام گذاری کرده است (#تثلیث)
#سایکولوژی_علم_تثلیثی
#انسان_شناسی_تثلیثی
#انسان_شناسی_آدلر
#سایکولوژی_علم_شرک_آلود
🆔 @ravanshenasi_fetrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ یونگ: من نیازی به باور داشتن به خدا ندارم!
🔺 یونگ به عنوان یکی از #سایکولوژیست های بزرگ که البته گرایشات ماورائی و دینی دارد و 9 نفر از بستگان او کشیش هستند، در پاسخ به سوال خبرنگار که می پرسد «آیا هم اکنون به خدا باور داری؟» می گوید: «من خدا را می شناسم و نیازی به باور داشتن به خدا ندارم!». (ثانیه 11)
نتیجه یک عمر مطالعه سایکولوژی یونگ عدم باور به خدا است.
#یونگ
🆔 @ravanshenasi_fetrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 سایکولوژی؛ علم #حیوان_شناسی
سایکولوژیست ها به وضوح انسان را یک #حیوان_اجتماعی می دانند و سایکولوژی را علم مطالعه ذهن و رفتار او می دانند.
متأسفانه، دانشگاه های ما این علم را به صورت کامل پذیرفته اند و اعتراضی به انحرافات شدید آن نمی کنند!
#سایکولوژی
#سایکولوژی_علم_حیوان_شناسی
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔺 سایکولوژی؛ علم #حیوان_شناسی
📚 از نگاه غربی ها انسان یک #حیوان_اجتماعی است و برای آن کتاب های متعددی نوشته اند.
از نگاه غرب، انسان انسان نیست، بلکه یک حیوان است!
#سایکولوژی
#علم_حیوان_شناسی
#غرب_وحشی
#علوم_حیوانی
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔺 تحریف #سایکولوژی!
📓 در حالی که خود غربی ها انسان را حیوان می دانند و برای او کتاب #حیوان_اجتماعی می نویسند، به اصطلاح استادهای دانشگاه، این کتاب ها را به غلط #روانشناسی_اجتماعی ترجمه می کنند و باعث اغوای مردم می شوند و سایکولوژی منحط را به دروغ، روانشناسی معرفی می کنند!
#استادنماهای_غربزده
#مزدوران_غرب
#غوایت_فکری
#انحراف_فکری
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
مقایسه علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی
اگر در علوم انسانی غربی، سایکولوژی به عنوان علم مطالعه ذهن و رفتار حیوانات (از جمله انسان!) قرار دارد، در علوم انسانی اسلامی، فطرت شناسی به شناخت فطرت انسان می پردازد.
#سایکولوژی
#فطرت_شناسی
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
تثلیث در علوم انسانی غربی
ماهیت علوم انسانی غربی تثلیثی است. یکی از تثلیث های سایکولوژی، تثلیث فروید در مورد ماهیت انسان و ساختار شخصیت اوست. فروید انسان را به سه بخش مجزای اید (غریزه)، ایگو (من) و سوپرایگو (فرامن یا وجدان) تقسیم می کند و معتقد است مهمترین بخش وجود انسان غرایز او هستند. فروید انسان را سه بخشی و سه پاره تلقی می کند و ماهیت یکپارچه و توحیدی برای او متصور نیست.
#علوم_انسانی_غربی
#علوم_تثلیثی
#معرفت_تثلیثی
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
سایکولوژی روانشناسی نیست!
سایکولوژی علم مطالعه ذهن و رفتار است نه روانشناسی!
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
تحریف سایکولوژی!
سایکولوژی علم مطالعه ذهن و رفتار است و به غلط به روانشناسی ترجمه شده و باعث انحراف فهم مردم شده است.
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
انسان غربی یا حیوان غربی؟
انسان شناسی غربی، در واقع حیوان شناسی است، زیرا انسان را نوعی حیوان تلقی می کنند و به مطالعه او می پردازند.
#انسان_حیوان_نیست
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
تفاوت های سایکولوژی و فطرت شناسی
سایکولوژی به عنوان یک علم مادی و انسان محور به دنبال شناخت کشش ها و کنش های مادی و غریزی انسان (آنگونه که هستند) است، در حالی که فطرت شناسی تلقی الهی از خداوند دارد و فطرت او را معطوف به سمت خداوند تلقی می کند و با نگاهی غیب محور و آخرتگرا به شناخت نفس او و رشد او به سمت کمال حقیقی مدنظر قرار می دهد و مسیر مطلوب را برای او ترسیم می کند.
#سایکولوژی
#فطرت_شناسی
#علم_فطرت_شناسی
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
هویت
هویت از تعامل انسان با پدیده های مختلف شکل می گیرد. انسان در روابط خود بر اساس تعلقات و انتخاب هایی که دارد، ماهیت خاصی پیدا می کند که هویت او را شکل می دهد.
هویت انسان باید در روابط چهارگانه (رابطه با خود، دیگران، طبیعت و خداوند) بررسی شود و نادیده گرفتن هر یک از این ارتباط ها، باعث دور شدن از شناخت هویت واقعی انسان می شود.
مهمترین بعد هویت انسان در ارتباط با خداوند شکل می گیرد، ولی متأسفانه این بخش مهم هویت در سایکولوژی نادیده گرفته شده و باعث انحراف از شناخت انسان شده است.
#هویت
#روابط_چهارگانه
#رابطه_با_خدا
#انواع_هویت
#ابعاد_هویت
🆔 @ravanshenasi_fetrat
انواع هویت
هویت را می توان از منظرهای مختلف (کیستی یا چیستی، ارادی یا غیرارادی بودن، مادی یا غیرمادی بودن) دسته بندی کرد.
#هویت
#انواع_هویت
🆔 @ravanshenasi_fetrat
ملاک های سلامت روانی (سلامت فطری) در اسلام
روان سالم یا به عبارت دقیق تر، فطرت سالم فطرتی حقمحور است که باعث جهت گیری انسان به سمت حق می شود. یعنی کسی از سلامت فطری برخوردار است که همه زندگی خود را بر اساس حق جهت دهی نماید و ترس و امید و محبت و نفر و یقین و ایمانش بر اساس حق شکل گرفته باشد.
انسان دارای فطرت سالم (سلامت فطرت) در روابط چهارگانه خود حق محور است. چنین فردی، سه رابطه خود را بر اساس رابطه با خداوند جهت دهی می کند و معطوف به اراده خدا عمل می نماید.
#سلامت_روان
#سلامت_فطرت
#فطرت_شناسی
#فطرت_سالم
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
روانشناسی یا فطرت شناسی
ملاک های سلامت روانی (سلامت فطری) در اسلام روان سالم یا به عبارت دقیق تر، فطرت سالم فطرتی حقمحور ا
فطرت سالم، رابطه با خود، دیگران و طبیعت را بر اساس رابطه با خداوند شکل می دهد و در چهارچوب آن حرکت می کند
#فطرت
#فطرت_شناسی
#روابط_چهارگانه
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
برخی از تثلیث های سایکولوژی
#سایکولوژی
#سایکولوژی_علم_تثلیث
#معرفت_غیرتوحیدی
#سایکولوژی_روانشناسی_نیست
🆔 @ravanshenasi_fetrat
شاپور راسخ
در سال 1303 در طهران متولد شد پس از گذراندن دوره دکترای ادبیات فارسی در دانشگاه طهران به علوم اجتماعی روی آورد و بعد از احراز لیسانس اقتصاد و فوق لیسانس علوم اجتماعی در دانشگاه ژنو ، دکترای خود را در رشته جامعه شناسی دریافت نمود وی از دانشجویان سرآمد ژان #پیاژه روان شناس معروف سوئیسی، در دانشگاه ژنو و ژرژ گورویچ در سوربن بوده است .
او سالها استاد دانشگاه طهران بود که در زمان انقلاب در ایران مجبور به ترک وطن گردید وی افتخار عضویت محفل روحانی ملی بهائیان ایران و سوئیس را جمعا حدود ده سال داشته است . وی در سمت مشاور با یونسکو همکاری نموده و دو کتاب در زمینه تعلیم و تربیت برای این سازمان بین المللی تالیف کرده است .
دکتر راسخ مقالات متعددی به رشته تحریر در آورده است که در مجلات آهنگ بدیع ، عندلیب ، سخن و نگین و پیام بهائی و مجلات علمی درج گردیده از او اشعار دل انگیزی در مجله پیام بهایی و خوشه ها به چاپ رسیده است .
ایشان از پایه گذاران انجمن ادب و هنر هستند و همکاری مستمرشان در هیئت اجرائی بسیار مغتنم و پر ارزش بوده است وی در حال حاضر با وجود کهولت سن از دانشمندان و نویسندگان فعال در حوزه های مختلف علمی ، #تربیتی و جامعه شناسی به شمار می روند .
#دکتر_شاپور_راسخ
#بهائی
🆔 @ravanshenasi_fetrat
ممنوعیت افشای پریشان حالی برای دیگران
امام_على(ع):
آنكه طمع را شعار خود سازد خود را خوار ساخته است و هر كه پريشان حالى خويش با ديگران در ميان نهد تن به ذلت داده است و كسى كه زبانش بر او فرمان راند بى ارج شود.
#سایکولوژی
#اعتراف_به_گناه
#افشای_مشکلات
🆔 @ravanshenasi_fetrat