eitaa logo
روایت فتح (شهید آوینی)
15.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
632 ویدیو
2 فایل
🔷 تنها آرزوی شهید آوینی که محقق شد: «ای شقایق‌های آتش گرفته، دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود دارد. آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید؟» ♦️ادمین، مدیر و مالک کانال، تبلیغات نداریم. @shahadatyashahadat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 نامه شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ (۴ از ۵) 🔹و البته همان طور که وزیر محترم ارشاد در جملات بعد گفته است، حضرت امام خمینی (س) نیز به این نقص در فقه مصطلح اذعان داشتند و خود در تمام زندگی در جهت جبران آن تلاش کردند. و بعد افزوده است: «هر کس که این مشکلات را نادیده بگیرد و مشکل دیگر را اصل کند جامعه را از حل مشکلات باز می دارد.» باید توجه داشت اشکالی که بر فقه مصطلح وارد است هرگز همان اشکالی نیست که بعضی از روشنفکران بر آن تأکید می ورزند. اشکال فقه یک نقص ذاتی نیست و هرکس چنین بیندیشد اسلام را از توان تشکیل حکومت تهی می کند و تلاش هایش همه در جهت جدایی دین از سایر شئون و حیثیات وجود بشر قرار می گیرد. 🔹این اشکال از آنجا منشأ گرفته که اسلام هرگز در قرون جدید تجربه حاکمیت سیاسی نداشته و اکنون که این ضرورت به طور کامل چهره نموده است، لاجرم از یک سو ابواب جدیدی برای جوابگویی به این مسائل مستحدثه در فقه گشوده خواهد شد و از سوی دیگر، تفکری که در آفتاب و سایه دین پرورش یافته است به مقابله با تفکراتی روی خواهد آورد که با اصل دین مخالفت می ورزند. نباید توقع داشت که مقابله با همه موانع و مشکلات و مثلاً مقابله با نحله های فلسفی معارض با دین به دست فقه مصطلح و یا فقها انجام شود. 🔹نطفه علم کلام در یک چنین مقابله ای تاریخی بسته شده است، و اگر در نسبت فقه به معنای مصطلح با علم کلام بیندیشیم، خواهیم دید که معنای فقه و فقیه از معنای مصطلح خویش وسعت بیش تری خواهد یافت و به معنای تحت اللفظی فقه نزدیک تر خواهد شد. فقه در این معنای وسیع تر، علم کلام و حتی همین علم کلام جدید را که حضرت آیت آیت الله مطهری (ره) بنیانگذار آن هستند دربرخواهد گرفت. ساده انگاری است اگر بخواهیم معرضه فکری این شیخ شهید را با نحله های فلسفی غرب در دفاع از ساحت دین و دینداری، از آن لحاظ که خارج از حوزه مفهومی فقه مصطلح قرار دارد، بی ارتباط با این بحث بدانیم. 🔹اسلام پاسخگوی تمام مسائل بشر است و میان امروز و دیروز در این معنا تفاوتی حاصل نمی آید. همواره در حوزه عرف خاص، این پاسخگویی با تفقه در دین به معنای وسیع کلمه که علم کلام و بخشی از تاریخ فلسفه دوره اسلامی را نیز شامل می شود میسور و محقق گشته است و در حوزه عرف عام با تفقه به معنای مصطلح. 🔹ما که اسلام را پاسخگوی همه مسائل بشر می دانیم مقصودمان آن نیست که پاسخگویی فقط از طریق فقه مصطلح انجام می گردد. حکمت احکام فقهی نیز نه آنچنان است که حتماً از طریق فقه مصطلح قابل استنباط باشد. حکمت معنایی اعمّ از فلسفه دارد و می تواند محصول تفکر عقلی باشد، وقتی در نسبت با حضور دینی تحقق یابد. عقل می تواند در اتقطاع از وحی و در خدمت اهوای بشر و یا در نسبت با وحی، صورت های مختلفی از تحقق و تعین پیدا کند. عقل نظری و عقل عملی نیز دو وجه مختلف از امر واحد هستند و عقل یک بار در مقام نظر و بار دیگر در مقام عمل تحقق می یابد؛ و عمل صورتی متنزل از نظر است. 🔹بنابراین، خلاف آنچه وزیر محترم ارشاد فرموده اند، خلأ مبتلابهِ ما در نظم اجتماعی و روابط بین انسان ها، خلأ تئوریک نیست. اسلام در مقام نظر هیچ نقصی ندارد و نقص هرچه هست از آنجاست که تمدن امروز محصول فلسفه ای منقطع از وحی است. از یک سو تمدن غرب محصول تفکری عقلی است که در ذیل فلسفه یونان تحقق یافته است و از سوی دیگر، از لحاظ تاریخی این نخستین بار است که مواجهه ای نظری و عملی میان تفکر دینی ما و تمدن فلسفی غرب روی می دهد و تا این مواجهه اتفاق نمی افتاد، حکمت نظری دین امکان نمی یافت که در صورتی عملی تنزل یابد و پاسخگوی مسائل روز باشد. 🔹کسانی که کتاب «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی» را از متفکر شهید، استاد مطهری (ره) دیده اند می توانند در آن مصداق روشنی برای این امر بیابند که چگونه حکمت نظری دین می تواند به معنای تحت اللفظی تفقه نزدیک شود. فی المثل، استاد شهید در این کتاب، سرمایه داری ماشینی را به مثابه موضوعی جدید در فقاهت و اجتهاد دیده اند و نوشته اند: «صرف توسعه و تغییر کمّی ماهیّت شیء را عوض نمی کند مادام که منجّر به تغییر کیفی نشود. به عقیده ما مشخّصه اصلی سرمایه داری که آن را موضوع جدیدی از لحاظ فقه و اجتهاد قرار می دهد دخالت ماشین است، ماشینیزم صرفاً توسعه آلت و ابزار تولید نیست، که انسان ابزار بهتری برای کاری که باید بکند پیدا کرده است، بلکه تکنیک و صنعت جدید علاوه بر بهتر کردن ابزارها، ماشین را جانشین انسان کرده است، ماشین مظهر فکر و اراده و نیروی انسان بما هُوَ انسان است... ماشین جانشین انسان است نه آلت و ابزار انسان، یک انسان مصنوعی است.» 🔸منبع: «خبرگزاری دانشجو، ۱۳۹۱/۱/۲۰، کد خبر: ۱۷۹۶۴۵» 👇 @ravayatefathavini
🔷 نامه شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ (۵ از ۵) 🔹صاحب نظران می دانند که همین مبنایی که شهید مطهری اتخاذ کرده اند می تواند جوابگوی بخش عظیمی از سؤالات جوامع امروز در مواجهه با ماشین باشد و لذا، دغدغه عدم تناسب آهنگ انقلاب با زمان که به نظر می آید دغدغه اصلی وزیر ارشاد و بسیاری دیگر از مسئولان نظام اسلامی است، نباید آنها را به این سمت براند که تنها راه حفظ انقلاب را در دور شدن مردم از واقعیات ببینند و از سر رعب و دستپاچگی، تلاش اصلی خود را در این جهت قرار دهند که اسلام را حامی ارزش ها و دستاوردهای تمدن امروز نشان دهند و با صراحت بگویم، به جای اعتماد به نسل هنرمندی که از انقلاب جوشیده اند و در جریان انقلاب پرورش یافته اند، در مواجهه با روشنفکران ضدّ دین به اختراع نسلی دیگر هرچند من درآوردی و بی ریشه بپردازند که در ضدیت با دین و انقلاب هیچ چیز از آن دو نسل دیگر کم ندارند. 🔹تحجر و تجدد دو پرتگاه جهنمی هستند که در این سوی و آن سویِ صراط عدل دهان باز کرده اند: زاهدان متنسّک و عالمان متهتّک؛ آنان فلسفه و عرفان و شعر و موسیقی را تفکیر می کنند و اینان فقه را از پاسخگویی به مسائل روز عاجز می دانند، و صراط عدل از میانه این دو پرتگاه و از بطن آن می گذرد. وزیر محترم ارشاد اسلامی فقط به تحجر و عوام زدگی تاخته اند و از غرب زدگی و تجدد سخنی به میان نیاورده اند. ایشان پس از ذکر این حقیقت که: «انقلاب ما آرمان هایی داشت که در شعارهایش متبلور بود. یک دین حقیقی به همان میزان ماندگار است که قابل تحقق باشد. آرمان به خودی خود وجود ندارد بلکه ما را به سمت اهداف می راند. زندگی ما نظم می خواهد. اگر آهنگ انقلاب متناسب با زمان نباشد دچار مشکل می شویم.» فرموده اند: «شاید آسان ترین راه را انسان های سطحی مطرح می کنند، یعنی اینکه رقیب ما، اندیشه مخالف ما، نباید اجازه حرف زدن داشته باشد و باید جلویش گرفته شود. اما واقعاً این راه حل مشکل ما را حل می کند؟ ملاک سلیقه کی باید باشد؟ استراتژی فرهنگی یک نظام نمی تواند بر منع قرار گیرد. در طول تاریخ اسلام اینگونه نبوده است. اندیشمندان اسلامی به استقبال اندیشه های دیگران می رفتند و لحظه به لحظه فرهنگ اسلامی را غنی تر می کردند.» 🔹بسیاری به صورت نادرست می پندارند که تنها مجاری انتقال افکار کانال های رسمی است و نباید هیچ اندیشه مخالفی در قالب کتاب یا فیلم اجازه انتشار داشته باشد و این فکر شوخی است. امواج رادیویی امروز و امواج تصویری فردا این انتقال را امکانپذیر می سازد. شکی نیست که استراتژی فرهنگی یک نظام نمی تواند بر منع قرار گیرد و میزان آن را نیز خود وزیر ارشاد در سخنان خویش معین فرموده اند: «در لیبرال ترین حکومت ها در جایی که علیه نظام توطئه می شود منع وجود دارد و درک این توطئه بر اساس سلایق شخصی نیست و قانونمندی خاص خود را دارد.» 🔹اما مسلّماً جای این سؤال وجود دارد که «آیا استراتژی فرهنگی نظام نمی تواند بر تقویت تلاش هایی ارتکاز یابد که در تفکر و غایات با او همسو و هماهنگ هستند؟» مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر هنگامی شکسته شده که آتمسفر فرهنگی در عرف خاص آنچنان مسموم و نا امن است که هیچ مؤمنی احساس امنیت نمی کند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام می دارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت می اندازد. 🔹از داهیانه ترین سخنانی که وزیر ارشاد در این گفتگو به زبان آورده اند این است که: «ما معتقدیم که باید با تبادل اندیشه در افراد مدافع نظام مصونیت به وجود بیاوریم. لازمه این کار این است که جامعه با آرای مخالفین مواجه شود ولی این مواجهه باید کنترل شده باشد.» اما واقعاً همین استراتژی است که به منصّه عمل در آمده است؟ آیا واقعاً دوستان ما در وزارت ارشاد آتمسفر فرهنگی جامعه را کنترل دارند؟ آیا لازمه این مصونیت اجتماعی آن نیست که در کنار مواجهه جامعه با آرای مخالفین، تلاش های دوستانه مؤید انقلاب و دینداری نیز تقویت شود؟ 🔹ما نیز با تحجر مخالفیم، اما در عین حال می دانیم که تنها مرتجعین و متحجرین نیستند که به نظام فرهنگی و هنری کشور اعتراض دارند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهد که حصارهای جهل و خرافه و تحجر را بشکند و جامعه را از تفریط باز دارد، باید با تجددِ افراطی نیز مبارزه کند تا مردم را از چاله ای به چاه نیفکند و البته باز هم صد هزار بار شکر که عرف عام از این کشاکش فارغ است و راه خویش را فطرتاً در نسبت با شریعت می یابد. 🔸منبع: «خبرگزاری دانشجو، ۱۳۹۱/۱/۲۰، کد خبر: ۱۷۹۶۴۵» 👇 @ravayatefathavini
🔷 لکه ننگی که تا قیامت بر پیشانی مدعیان آزادی خواهد ماند! 🔸جمله معروف «قلمت بشکند ای تاریخ اگر ننویسی که...» را بابت خیلی از مسائل بی ارزش شنیده ایم اما به جرأت باید گفت «قلمت بشکند ای تاریخ اگر ننویسی که چه کسانی به اسم دین به دین و ماحصل انبیا ضربه زدند!» 🔸عکس فوق مربوط به یک جوان مسلمان بوسنیایی در خلال جنگ کشور بوسنی و هرزگوین با صربستان است که شهید آوینی آن را بر پشت مجله سوره چاپ نمود. این جوان به تقلید از رزمندگان ایرانی یک سربند الله اکبر بر سر بسته اما سید محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی دولت هاشمی که بعداً با شعار آزادی رئیس جمهور ایران شد، شهید آوینی را به علت اینکه صاحب این عکس دارای عینک دودی و موهای فشن و نتیجتاً تصویرش «خلاف شئونات اسلامی» است، توبیخ و‌ نشریه ایشان را توقیف کرد (تو رو خدا باور کنید)! ♦️شهید آوینی: «عادت، گورستان فرهنگ و ادب است و من در سفر حج به حق‌الیقین آزموده‌ام که چگونه عشقِ دیوارهایی سنگی جایگزین عشقِ خدا می‌شود و دینداران، حراست از ظواهر و عادات را با حراست از اصل دین اشتباه می‌گیرند. من در آن سفر دیده‌ام زاهدانی که قُرب را با میزان طول سجود می‌سنجیدند. دیده‌ام که چگونه ظاهر نماز هرچند در برابر رکن‌ بمانی، می‌تواند انسان را فرسنگ‌ها از باطن حقیقت دور کند. و در سفر حج حسرت کربلای ۵ را خورده‌ام تا سجاده بر آتش بگسترم و گردن به شمشیر پرده‌دار بسپارم و اگرنه، آنجا که پرده‌دار حرم، حرامیان آل سعودند، دست ما کی به حجر الاسود می‌رسد؟» 🔸منبع: کتاب «آینه‌ جادو، جلد دوم»، مقاله: «نامه‌ای به دوست زمان جنگ» 👇 @ravayatefathavini
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، بر همه دختران ایران به خصوص دختران شهدای اسلام مبارک باد. ♦️فیلمی دیده نشده و بسیار تأثیرگذار از شعرخوانی انتقادی یک دختر خردسال شهید مفقودالاثر در کنگره شهدا در سال ۱۳۸۱ و دوره اصلاحات، درست همان زمانی که شهدا برای دومین بار شهید می‌شدند! 🔸نمی دانم پدر این دختر الان تفحص شده و در گلزار شهدا است و یا اینکه هنوز در رمل های فکه نور ماه را تماشا می کند، اما به گمانم همانجا بماند بهتر است تا اینکه به اینجا بیاید و با دیدن گناهان و انحرافات ما آرزوی برگشت به همان بیابان ها را کند... 🔸دل ها را برای دیدن این کلیپ بسیار زیبا آماده کنیم با زمزمه این جمله شهید آوینی که فرمود: «پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند! اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند.» 👇 @ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شهید آوینی: «وجود انسان سراپا فقر و نیاز است، اما همه‌ این نیازها مستحق اعتنا نیستند. تنها نیازهایی باید مورد اعتنا قرار بگیرند که منافی سلوک انسان به سوی کمال وجودیش نیستند. تفاوت ما و غربی ها، یکی در همین جاست؛ اومانیسم و فرزندان او، لیبرالیسم و دموکراسی، میان نیازهای انسان تفاوتی قائل نمی شوند. 🔹آنها از آنجایی که برای انسان حقیقتی غایی نمی شناسند، اعتقاد یافته‌اند که همه‌ نیازهای بشر باید به طور یکسان برآورده شوند، حال آنکه در این صورت، شدت و حدت نیازهای حیوانی، عشق به کمال را که منشأ نیازهای فطری است محبوب خواهد داشت و راه انسان به سوی فلاح مسدود خواهد شد، همان اتفاقی که اکنون در غرب افتاده است. دموکراسی اقتضا دارد که نیاز به همجنس‌بازی نیز برای همجنس‌بازان برآورده شود، حال آنکه این امر نیازی است کاذب، منافی طبیعت بشر و حقیقت غایی وجود او، که نه تنها مستحق اعتنا نیست بلکه باید با اجرای حدود، ریشه‌ آن از اجتماع بشری بریده شود.» 🔸منبع: کتاب «آینه‌ جادو، جلد اول»، مقاله «جذابیت سینما» 👇 @ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «جاذبه‌های کاذب، جاذبه‌هایی منافی آزادی و اختیار تماشاگر و ممانع او از رشد و تعالی کمال‌طلبانه به سوی حق است. جاذبه‌ کاذب، جاذبه‌ای است که تماشاگر را سِحر می کند و او را از رجوع به فطرت خویش بازمی دارد. 🔹هر جاذبه‌ای که عقل بشر را تحت سیطره‌ خویش بکشاند و تماشاگر را به ورطه‌ تسلیم در برابر وهم و شهوت و غضب، جاذبه‌ کاذب است. سوءاستفاده از گرایش‌های شهودی تماشاگر جایز نیست و ترس و وهم و خشم او را نیز تا آنجا باید تحریک کرد که مانع کمال روحانیش نباشد.» 🔸منبع: کتاب «آینه‌ جادو، جلد اول»، مقاله: «جذابیت در سینما» 👇 @ravayatefathavini
aviny-10.mp3
2.77M
🔷 شب مردان حق چگونه می گذرد؟ با نوای بهشتی شهید آوینی ♦️نکند شبِ ما با غفلت و چرخیدن در صفحات بی مصرف مجازی که حاصلی جز تباهی دنیا و آخرتمان ندارد می گذرد یا نکند اصلاً... 🔸فوق العاده زیبا 👇 @ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «دنیای جدید که دنیای حاکمیت استکبار است شرط لازم تحقق خویش را در مبارزه با اسلام می بیند و بنابراین، تلاش برای استقرار کشوری همچون اسرائیل در سرزمینی چون فلسطین نباید اتفاقی دانست. مسلمانان جهان را اکنون فریاد آن پیر فرهیخته (حضرت امام خمینی ره) که از ایران برخاست بیدار کرده است و آنان نجات خویش را تنها در انقلاب می یابند.» 🔸منبع کتاب «گنجینه آسمانی» 👇 @ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۲۲ اردیبهشت سالروز شهادت پدر تاکتیک نظامی جهان اسلام، دریادار حاج محمد ناظری، فرمانده تکاوران نیروی دریایی سپاه گرامی باد. 🔸شور انقلابی، بی قراری و عشق به کاروان عاشورا را در صحبت های این سردار مظلوم ببینیم و لذت ببریم. در اوایل بحران سوریه حاج محمد اولین فرماندهی ایرانی بود که به طور کاملاً محرمانه به عمق این درگیری ها رفت و چریک های مقاومت را آموزش داد و بعد راه را برای شهادت دیگر شهدای مدافع حرم باز کرد. 🔸شهید خاصی که شبیه هیچ کس نبود! شهیدی که تاکنون طبقه بندی اطلاعات اجازه بیان خدماتش را نداده است! شهیدی که هرجا از این کره خاکی که رد پای حاج قاسم برای دفاع از مظلوم در آن وجود داشت، او نیز در آنجا حاضر بود! 🔸اسطوره ای که سرداران سلیمانی، باقری، قاآنی، متوسلیان، کاوه و حتی عماد مغنیه و سیدحسن نصرالله فقط بخشی از شاگردان ایشان برای مبارزه با ظلم بودند! شهیدی که هرچند روز به روز پیر می شد اما لحظه به لحظه بر غیرت و شجاعتش افزوده می شد! 🔸نقل است که وقتی تکاوران آمریکایی در خلیج فارس دستگیر شدند، حاج محمد فریاد زد که: «خیال کرده‌‌اید ناو مسافربری ما را زدید، می‌توانید هر غلطی بکنید و ما هم کاری به کارتان نداریم؟ ما پای هر متجاوزی را به آب و خاک ایران قطع می‌کنیم.» شاید به خاطر این صحبت ها بود که آمریکایی ها لباس خود را خیس کردند! 🔸وقتی دزدان دریایی کشتی‌هایمان را در سومالی و خلیج عدن محاصره کردند، او مأموریت آزادسازی آنها را برعهده گرفت و ۱۲۰ روز با آنها جنگید و عزت ملت را زنده نگه داشت و کشتی ها را پس گرفت. شادی روحش صلوات 👇 @ravayatefathavini
8.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 او که بود؟ تا آخر بخوانید. سید علی خامنه ای مراجع عظام تقلید شیخ زکزاکی عبدالملک بدرالدین الحوثی شیخ عیسی احمد قاسم بَحرانی شیخ باقر نِم‍ِر سید حسن نصرالله علی شبیب محمود سمیر قنطار عماد مغنیه ابومهدی المهندس سید عباس موسوی حاج قاسم آوینی چمران بابایی همت باکری خرازی کاظمی زاهدی همه شهدای معاصر همه توبه کنندگان معاصر همه رزمندگان جبهه حق و... ♦️ه‍مه آنها با همه ابهت و با تمام معرفتشان، وجود خود را زاییده حضرت امام خمینی (ره) می دانستند. او چکیده معارف همه انبیا و معصومین الهی را از دل تاریخ با خودش به عصر ما آورده است! 🔸این صحبت های جالب و انسان ساز بنیانگذار انقلاب اسلامی را با هم ببینیم، به امید آنکه نام ما هم روزی در کنار نام های فوق قرار بگیرد. 👇 @ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «تماشاگر بخش اعظم وجود خویش را تسلیم فیلم می کند و در آن مستغرق می شود. با این استغراق دچار نوعی غفلت از خویش و الیناسیون می گردد که حسن و قُبحِ آن باید با توجه به شرایط و نتایج فیلم ارزیابی شود. این غفلت ملازم با زندگی بشری است و از آن نمی توان پرهیز کرد. 🔹پایان این سیر به نوعی خودآگاهی منتهی می شود که اگر ماهیتی کمال‌طلبانه داشته باشد، می تواند همه‌ ترس‌ها و خشم‌ها و هیجانات و کشاکش‌های عصبی فیلم را در خود مستحیل کند، اگرنه، تماشای فیلمی که منافی آزادی و عقل بشر و ممانع کمال اوست، خسرانی است که جبرانش به سختی ممکن است.» 🔸منبع: کتاب «آینه‌ جادو، جلد اول»، مقاله: «جذابیت در سینما» 👇 @ravayatefathavini