✅ هشت گام #حل_مسئله_فقهی
🔹استاد #الهی_خراسانی (استاد خارج فقه و اصول)
🔹 هشت گام حل مسئله فقهی عبارت است از: ۱. مسئلهیابی ۲. نیازسنجی ۳. صورتبندی مسئله ۴. فرضیه شناسی یا فرضیهسازی ۵. ارزیابی عمومی فرضیهها ۶. تحلیل و ارزیابی اطلاعات (ادله و مدارک) ۷. جمع و ترجیح ادله ۸. استوارسازی نتیجه.
🔹بعضی از بزرگان از آیات و روایات شروع میکنند بعد به دنبال اجماع و عقل میروند. اصول عملیه را هم بعضی امروزه ابتدائا بهعنوان تأسیس اصل میآورند و بعضاً در آخر بحث میآورند، هرکدام از این روشها که انجام شود باید بدانید که غیر از شیوه واقعی کار شما است.
🔹شیوه واقعی که عملاً اتفاق میافتد شبیه آن چیزی است که در بخشهایی از مکاسب یا در حلقه استفتائات یا در جلسات تحشیه عروه میبینید. آنها وضعیت واقعی حل مسئله است. در آنها جستجوی ادله واقعاً از کجا شروع میشود؟ واقعیت این است که از نقطهای آغاز میشود که به تصویر ادله از نگاه شما ارتباط ندارد. ما در مرحلهای هستیم که از مبادی و قواعد و عمومات عبور کردیم و آنها در اختیار محقق بوده است.
🔹فقها اولین کاری که میکنند بررسی جواهر سپس حدائق است. به این دلیل که بالاترین حجم ادله در این دو کتاب عرضه شده است. چرا حدائق؟ زیر متفاوت است. اگر جواهر نبود، مفتاح الکرامه بررسی میشد. وقتهایی که سرعت عمل نیاز دارید نسبت به استفاده از نرمافزار نورالدرایة غافل نشوید زیرا کار سندشناسی را حداقل بر مبنای نظرات رجالی آیتالله شبیری میتوانید دسترسی پیدا کنید ...
متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=73165
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
جزوه روش حل مسئله فقهی-استاد الهی.pdf
8.5M
✅ فایل #نوشتاری هشت گام حل مسئله فقهی
🔹استاد الهی خراسانی (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
استاد الهی خراسانی_01(1).m4a
28.36M
✅ فایل #صوتی کارگاه آموزش روش حل مسئله فقهی
🔹ارائه: استاد #الهی خراسانی
🔹هشت گام حل مسئله فقهی(سرفصل های ارائه شده):
۱. مسئلهیابی
۲. نیازسنجی
۳. صورتبندی مسئله
۴. فرضیهشناسی/سازی
۵. ارزیابی عمومی فرضیهها
۶. تحلیل و ارزیابی اطلاعات (ادله و مدارک فقهی)
۷. جمع و ترجیح ادله
۸. استوارسازی نتیجه
🔹 ۱ دی ۱۴۰۱، افتتاحیه رقابتهای علمیپژوهشی نخبگانی حل مسئله فقهی
@reghabatelmip
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔹استاد #مبلغی: اگر کسی بخواهد در مباحث روششناسی اجتهاد قوی شود، بایستی چندین مرتبه «بحوث فی شرح العروة الوثقی» شهید صدر را مباحثه کند.
(مدرسه تابستانه دارالعلم، تابستان ۱۴۰۲)
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد محمدی قائینی: درس خارج باید کارگاهی باشد
🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزههای قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزهها درسها #استادمحور است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث میکند، رد و اثبات میکند و بحث را به پیش میبرد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح میکنند.
🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزیها در تکنولوژیهای آموزشی این روش را روش #کارگاه ی و #شاگردمحور نامگذاری میکنند.
🔹 در این روش طلبه پخته میشود و از نقش عنصر #منفعل در بحث به عنصر #فعال تبدیل میشود؛ این موجب میشود که طلبه کمکم #روش_اجتهاد را عملاً فرا بگیرد.
@ghaeeni
#کارگاه_اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نمونهای از روش حل مسئله فقهی از منظر استاد #مصباحی_مقدم
▫️مسئله خلق پول در بانکهای عامل؛ ارائه شده در مقاله چالشهای بانکداری بدون ربا در ايران
🔹۱. گام اول: موضوعشناسی
در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه؟ از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم.
🔹۲. گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی؟ از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم.
🔹۳. گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم.
🔹۴. گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمیشود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر میشود.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی میشود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانکها میشود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد.
🔹۵. گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
🔹۶. گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد.
🔹۷. گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
🔹۸. گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم:
- حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام ضرر نرساند.
@ijtihad
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ کتاب روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت
🔹نگارش: استاد مهدی خطیبی
معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73560
@ijtihad
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات. جلسه 1.mp3
13.29M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۱)
🔹بخش خیارات، جلسه اول
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
🔹شامل ارائه دقیق فرمایشهای شیخ انصاری با اشاره به مراحل و روشهای ایشان در حل مسائل فقهی، با هدف
فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روش اجتهاد شیخ انصاری
▫️مناسب برای طلابی که دوره مقدماتی روششناسی اجتهاد را گذرانده اند:
صوت جلسات روش شناسی اجتهاد (جلسه اول)
متن جلسات روش شناسی اجتهاد
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◾️ارتحال استاد سید کاظم #ارفع، از اساتید اخلاق سرشناس تهران را به خانواده معظم له، به ویژه حجت الاسلام و المسلمین مَلّاک، طلاب و اساتید حوزه علمیه تسلیت عرض میکنیم
◽️هدیه به روح مطهر ایشان: صلوات بر محمد و آل محمد
◾️روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅نشست علمی «روش حل مسأله فقهی اصولی از منظر شیخ انصاری»
🎙ارائه: استاد حمید علوی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و مدیر مدرسه علمیه آیتالله خویی (ره)
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۱
🔹مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف
@ijtihad
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◾️پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ارتحال عالم پرهیزکار استاد سید کاظم ارفع
◾️بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم خدوم و پرهیزکار جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای سید کاظم #ارفع (رحمت الله علیه) را به خاندان مکرّم و همه بازماندگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی #خامنهای
۱۴۰۲/۰۷/۲۰
@Khamenei_ir
◾️یادآور میشود مراسم سومین روز ارتحال آن "عالم خدوم و پرهیزکار" روز یکشنبه ساعت ۱۵ - ۱۷ در مسجد محمدیه تهران واقع در خ امام خمینی(ره)، خ شهید مرادی برگزار خواهد شد.
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
روش بررسی سند 1.mp3
16.61M
✅ فایل صوتی سلسله مباحث روش شناسی بررسی سند روایت، جلسه اول
🔹ارائه: استاد سیدمحمدرضا واعظی
🔹با هدف شناخت مراحل گام به گام بررسی سند یک روایت
🔹مناسب برای افرادی که حداقل دوره رجال مقدماتی را گذرانده اند:
متن جلسات رجال مقدماتی
صوت جلسات رجال مقدماتی (جلسه اول)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش بررسی سند 1.pdf
930K
✅ فایل نوشتاری روش شناسی بررسی سند روایت، جلسه اول
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ امروز واکنش در برابر قضیه غزه مسئولیت همگانی است؛ نخبگان و عالمان #حوزه و دانشگاه بیتفاوت نباشند
🔹علم مسئولیتآور است؛ مثل همه داراییهای دیگر. دارایی فکری، دارایی مالی، دارایی قدرت؛ اینها همه مسئولیتآور است. علم هم از جمله همین داراییهای ارزشمند است. علم دارید، این علم شما را مسئول میکند. یعنی باید هم از علمتان به نفع مردم استفاده کنید، هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید. هم خود آن دانش در خدمت به مردم باید قرار بگیرد.
🔹خدای متعال این تعهد را از #علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمل نکنند. پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را تحمل نباید بکنند؛ عکسالعمل باید نشان بدهیم، واکنش نشان بدهیم.
🔹امروز در قضیه غزه، این واکنش بر دوش همه ما وجود دارد، باید واکنش نشان بدهیم، عدهای گرسنهاند، عدهای زیر بمباراناند، عدهای دارند صد تا صد تا به شهادت میرسند. عالم، چه عالم دانشگاه، چه عالم #حوزه باید تلاش کند حق را بشناسد، در کنار حق بایستد. نگاه کردن بیتفاوت برای عالم و دانشمند جایز نیست.
۱۴۰۲/۷/۲۵
@Khamenei_ir
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
14020727-روش شناسی استنباط در فقه معاصر و عناصر مغفول در استنباط در فقه سنتی-سخنرانی علمی-پژوهشگاه فقه معاصر.MP3
28.77M
✅ #روششناسی فقه معاصر و عناصر مغفول در فقاهت سنتی
🔹ارائه: استاد #علیدوست
@alidost_fiqh
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 2.mp3
15.88M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۲)
🔹بخش خیارات، جلسه دوم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◾️چادرت را بتکان ...
روزی ما را بفرست ...
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
28.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️معنای «يا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ» و «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ» در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
◽️آیتالله جوادی آملی
@ijtihad
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ روش اجتهاد در مسائل نوپدید
▫️استاد سیدسجاد #ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 درباره اینکه چگونه میتوان مسائل نوپدید را به فقه عرضه کرد و از آن جواب گرفت، باید گفت که ما در نظم موجود حکمرانی خودمان ابزارهای مناسب را تولید نکردهایم؛ اما این بدین معنا نیست که این ابزارها را بازخوانی نکرده باشیم، بلکه معتقدم برخی بازخوانیها در مقولاتی همانند انتخابات بازخوانی صورت گرفته و با شریعت تطابق داده شدهاند.
🔹 مسئله دیگر اینکه با این دیدگاه موافق نیستم که قانون اساسی ما کاملا مبتنی بر نظم سنتی از فقه باشد؛ بلکه کاملا مبتنی بر نگاه حضرت امام(ره) و افرادی همانند شهید بهشتی است و مؤلفههای مدرنیته در آن بازخوانی شده است و اگر قرار بود قانون اساسی را براساس مولفههای سنتی فقه تدوین کنیم نباید هیچکدام از مؤلفههای مدرنیته در قانون اساسی ما وجود داشته باشد.
🔹 معتقدم اگر #موضوعشناسی جدید انجام داده و موضوعات را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی هم حل میشود برای مثال اگر فهم درستی از پول داشته باشیم و آن را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی مرتبط با آن هم حل میشود اما چون هنوز فهم ما از پول ناقص مانده بنابراین همچنان در حیرت قرار داریم و همچنان با بهرهگیری از تخصصگرایی، مسائل فقهی آن را برطرف نکردهایم.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=35413
@izdehi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ فراخوان دوفصلنامه موضوعشناسی فقهی
🔹پژوهشگران میتوانند پژوهش های فقهی خود در زمینه #روش_موضوعشناسی و سایر عناوین مرتبط را به این نشریه ارسال نمایند.
🌐 سایت: www.mozooshenasi.ir
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 3.mp3
15.94M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۳)
🔹بخش خیارات، جلسه سوم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ درنگی در روششناسی اجتهاد آيتالله بروجردی
▫️استاد سيد محمدحسن حكيم
🔹آيتالله بروجردی بر دو ركن مهم تأكيد دارد: يكی نقش مسائل و موضوعات مطروحه در عصر معصوم و تاثير آن بر فهم روايات و ديگری كاربست روايات اهل سنت در بازيابی فضای صدور و گفتمان رايج كه بستر شناخت مسائل و موضوعات مطروحه در عصر معصوم است.
🔹 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=73941
@ijtihad
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad