روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۲) ▫️لزوم اشراف و اطلاع بر #اقو
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۳)
▫️لزوم اشراف و اطلاع كافى از #سيره هاى عقلايى و #عرف
🔹نکته سوم لزوم اشراف و اطلاع کافی از سیرههای عقلایی و فهم عرف مخصوصاً در باب #معاملات است که در عقود و ایقاعات این سیرهها و بناهای عرفی و عقلائی و یا متشرعی موجود است و اساساً فهم عرف و نقش عرف در این ابواب در فقه خیلی مهم است ...
🔹یکی از امتیازات شیخ در #مکاسب همین تحلیلهای ایشان است و همچنین از امتیازات میرزای #نائینی در مکاسب ایشان این است که خیلی زیبا سیره عقلاء را در مکاسب توضیح میدهند و اشراف و ذوق عقلایی دقیق و مطابق با سیره و بناهای عقلایی دارند.
🔹مثلاً تقسیمبندی عقود به عقود عهدی و عقود اذنی و یا جواز و لزوم در خیارات به جواز و لزوم حقی و معاملی و جواز و لزوم حکمی که از بهترین تحلیلات ارتکازات عقلایی است، از ابداعات ایشان در فقه مکاسب است که شاید از بهترین مباحث عقود و ایقاعات رایج در دنیای امروز محسوب میشود و این دلیل بر آن اشراف و قدرت تحلیل عرفی و عقلائی ایشان است.
🔹همچنین یک فقیه باید در استفاده از سیره و بنای عقلاء #ریشه و تاریخ آن را ببیند که در زمان معصوم (علیه السلام) بوده است یا نه؟ تا از عدم ورود ردع بتواند امضاء و حجیت بفهمد؛ چون حجیت سیره همانگونه که گذشت از باب کاشفیت از سنت است و بایستی این کاشفیت به علم یا اطمینان برسد و حجیت آن نیازمند کشف امضای شارع است.
🔹یکی از اشکالات عمده که مطرح میشود این است که شاید این سیره که در حال حاضر وجود دارد، مستحدث باشد و در زمان شارع موجود نبوده است تا از عدم #ردع امضاء و تقریر آن را کشف کنیم. البته در بعضی از موارد روشن است که سیره در زمان معصومان (علیهم السلام) هم بوده است؛ لیکن برخی از سیرهها مشخص نیست که در آن زمان هم بوده است یا خیر و این احتمال برای عدم کشف قطعی کافی است؛ زیرا که احتمال میرود که سیرهای در کار نبوده که ردعی وارد نشده است و وقتی این احتمال آمد استدلال قطعی باطل میشود و نتیجه تابع أخسّ مقدمات است.
🔹فقهای محقق این اشکال را #پاسخ داده اند که راههایی میتوان جست که از این گونه سیرهها هم بتوان کشف امضا کرد، مثلاً اگر که سیره به این شکل در زمان معصوم (علیهم السلام) نبوده است ولی #مشابه آن با نکتهای که در آن و غیره مشترک است در آن زمان موجود بوده است و از آن نکته ردعی صورت نگرفته است، همین عدم ردع کفایت میکند و میرساند که آن نکته امضا شده و مقبول شارع است.
🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 8.mp3
14.67M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۸)
🔹بخش خیارات، جلسه هشتم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ کدام حاشیه #مکاسب بهتر است؟
▫️استاد #حیدری فسایی:
🔹 شش حاشیه برای مکاسب خوب است: حاشیه مرحوم شهیدی، حاشیه مرحوم ایروانی، حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی، حاشیه مرحوم حاج عبدالله حسین لاری، حاشیه صاحب عروه، حاشیه مرحوم مامقانی.
🔹این حواشی از اول مکاسب محرمه شروع کردهاند و بعضی از حواشی مثل حاشیه صاحب کفایه از اول بیع شروع کردهاند یا حاشیه مرحوم اصفهانی که از بیع شروع کردهاند.
🔹حاشیه مرحوم #شهیدی در بین حواشی، از همه بهتر است، چون همه حاشیهها را دیده است.
https://darsgoftar.net/mbook/12/176
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 9.mp3
19.14M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۹)
🔹بخش خیارات، جلسه نهم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مناجات شعبانیه را بخوانید
▫️ امام خمینی (ره)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی بررسی سند.pdf
1.46M
✅ روششناسی بررسی سند (مراحل گام به گام بررسی سند یک روایت)، ویراست دوم
🔹نگارش: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)
@y_talabegi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش آیتالله خویی در نقل اقوال و نقل روایات
▫️ آیت الله شبیری زنجانی:
🔹آقای آسید عبدالکریم اردبیلی (از مراجع تقلید) از آقای خویی نقل میکرد که ایشان میفرمود: «قلما أراجع الجواهر»، از مستند العروة الوثقی ایشان هم معلوم است که برای نقل #اقوال به #مستمسك آقای حکیم مراجعه و اقوال جواهر را از آنجا نقل میکند.
🔹 برای #روایات نیز به کتاب #حدائق مراجعه میکند؛ چون حدائق روایات را خوب بررسی میکند. سپس آقای خویی فکر میکند و نظر میدهد. سلیقه آقای خویی این گونه است.
(جرعهای از دریا ج۲ ص ۶۸۱)
@halgeyoola
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
منشور روحانیت.pdf
13.62M
✅ #منشور_روحانیت (پیام تاریخی و مهم امام خمینی ره خطاب به طلاب و روحانیان)، ۳ اسفند ۱۳۶۷
🔹رهبر انقلاب:
"منشور روحانیت را بخوانید، مکرر بخوانید" ۱۳۹۸/۲/۱۸
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹 اينجانب معتقد به فقه سنتى و #اجتهاد_جواهرى هستم و تخلّف از آن را جايز نمىدانم.
🔹 اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، #زمان و #مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند.
🔹مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد و یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً #موضوع_جدید ى شده است که قهراً حکم جدیدى مىطلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.
(منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹حضرت امام(ره) در منشور روحانیت (۳ اسفند ۱۳۶۷)، بر ضرورت پایبندی به #روش_فقه_سنتی و اجتهاد جواهری اما #پویا (با در نظر گرفتن زمان و مکان و موضوعشناسی مسائل جدید) تاکید میکنند.
🔹این نامه حضرت امام(ره) خطاب به یکی از شاگردانشان مبتنی بر روش مورد اشاره به نگارش در آمده است:
▫️لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم.
▫️بنا بر نوشته جنابعالی #زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست
▫️ و #رِهان در «سَبْق» و «رِمایه» مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن که در جنگهای سابق به کار گرفته میشده است و امروز هم تنها در همان موارد است
▫️و #انفال که بر شیعیان تحلیل شده است، امروز هم شیعیان میتوانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگلها را از بین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیطزیست است را نابود کنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچکس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد
▫️منازل و مساجدی که در #خیابانکشی ها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن
▫️و بالجمله آن گونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلی باید از بین برود و مردم کوخنشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند.
(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۵۰)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad