23.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اجتهاد مخصوص فقه نیست؛ در فلسفه و کلام هم اجتهاد لازم است
▫️رهبر انقلاب:
🔹اگر اجتهاد با همان شیوه درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقول صحیح منطقى حساب شده پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است
🔹اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرفهایی زدهاند، مطالبی گفتهاند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود.
🔹اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، آب راکد خواهیم شد
(دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
▪️روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
31.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | امام حسن مجتبی(ع)، احیاءکننده نهضت اسلام
✏️ روایتی از حضرت آیتالله خامنهای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیهالسلام
🗓 انتشار به مناسبت هفتم صفر؛ سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام
💻 Farsi.Khamenei.ir
موضوع شناسی مسائل مستحدثه.pdf
815.9K
✅ الگوی جامع #موضوعشناسی فقهی در مسائل #مستحدثه
🔹استاد محمد علی خادمی کوشا و حجت الاسلام عسکر درخشان دوست
🔹برشی از چکیده:
▫️الگوی رایج در موضوعشناسی فقهی به صورت تکوجهی و با روش توصیف و تحلیل عناصر ذات موضوع برای کشف عنوان فقهی منطبق بر آن است. گرچه این روش در شناخت مصادیق عنوانهای فقهی مشخص پذیرفتنی است، در مواجهه با موضوعات جدید مرکب، تأثیر امور دیگری مثل آثار و لوازم موضوع در صدق عنوانهای فقهی بر آنها انکارناپذیر است. درنتیجه بسندهکردن به بررسی ذات موضوع، موجب نقصان در فرایند موضوعشناسی است.
▫️ نتیجه تحقیق، تبیین انحصار ابعاد تأثیرگذار در حکم فقهی در سه جهت است: ذات موضوع، اهداف فاعل، آثار و ملازمات موضوع. درنتیجه برای تعیین حکم فقهی موضوعهای جدید باید انطباق عنوانهای فقهی مربوط به همه جهات سهگانه بر موضوع جدید بررسی شود و به اقتضای نتیجه آن، حکم فقهی موضوع جدید استنباط گردد
▫️مجله فقه، بهار ۱۴۰۳
http://jf.isca.ac.ir/article_76066.html
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ فراخوان حمایت از پژوهشهای فقهی
🔹به همت معاونت پژوهش حوزه، بنیاد ملی علم ایران وابسته به معاونت علمی ریاست جمهوری (کارگروه علوم و معارف دینی) از پژوهشهای فقهی در دو محور «حکمرانی دینی» و «فقه تخصصی نظامساز» حمایت مالی میکند. حداکثر حمایت برای طرحهای پژوهشی در این فراخوان ۳۰۰ میلیون تومان پیشبینی شده است
🔹واجدین شرایط:
۱. اعضای هیئت علمی مؤسسات حوزوی مورد تأیید وزارت علوم
۲. اعضای هیئت علمی مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه
🔹مهلت ثبتنام: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳
🔹 مشاهده محورهای فراخوان و ثبتنام:
https://insf.org/fa/news/795
@Riismc
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
منهج فقهی کاشف الغطاء.pdf
653.1K
✅ شاخصههای #منهج فقهی علامه #کاشف_الغطاء
🔹استاد اکبر اسدعلیزاده (استادیار گروه تصحیح و احیای آثار مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🔹برشی از چکیده:
▫️تطوّر فقه و پویایى آن، رابطۀ تنگاتنگی با منهج ارائه و بیان مباحث فقهى دارد؛ ازاینرو شناخت منهج و شیوۀ فقهى هر فقیه، تأثیر مهم و روشنی درشناخت ویژگىها و محصولات فکرى وی دارد
▫️فقیه بزرگوار علامه شیخ محمد الحسین کاشف الغطاء از فقیهان صاحب نام و دارای سبک فقهى است که اندیشههای فقهی او از زوایاى گوناگون قابل بررسى است. این مقاله در صدد تبیین مناهجی است که ایشان در پژوهشها و استنباط فروعات فقهی خود از آنها بهره بردهاند
▫️در این راستا مباحثی همچون توسعه دایره مباحث فقهی با نگاه تطبیقی و تقریبی، قاعدهمحوری در فروعات فقهی، نوگرایی مبنامحور در استنباط احکام فقهی، توجه به نقش زمان و مکان در پویایی فقه، اهتمام به حل مسائل جدید فقهى با واقعیتهای زندگى، توجه به بعد اخلاقی و اجتماعی فقه و توجه به بعد عقلانی و فلسفی احکام مورد بحث قرار گرفته است
http://jf.isca.ac.ir/article_73867.html
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@Ravesh_Ejtehad
🔺نقد واجب است، لجنپراکنی حرام است
🔹بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجنپراکنی حرام است؛ نقد با تهمتزنی فرق میکند، با لجنپراکنی فرق میکند.
۱۳۹۶/۱۰/۰۶
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
🔺دو جور میشود انتقاد کرد
🔹دو جور میشود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را #فحش و دشنام تلقّی میکند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را میشنود، آن را #نصیحت تلقّی میکند؛ دو جور میشود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد.
۱۳۹۶/۱۰/۲۱
🔹لحن باید ناصحانه و چارهجویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأسآلود و هرجومرجطلبانه، فایده آن را تبدیل به #زیان میکند.
۱۳۹۶/۱۰/۲۲
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
✅ ربیع الاول، بهار زندگی است
🔹بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه #ربیع_الاول، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی(ص) و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبدالله جعفربنمحمدالصادق(ع) ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ منهج آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری: عرفگرا با نگرش عقلایی
▫️استاد محمدجواد ارسطا:
🔹ویژگی آیتﷲ سید عبدالاعلی سبزواری فهم بسیار خوب و عرفی آن فقیه بزرگ در مسائل فقهی است. ایشان در عین حال که در کتاب تفسیر و بعضی از مباحث کلامی خویش، دقتهای عقلی و کلامی را مراعات کردهاند؛ اما در مباحث فقهی یک نگاه عرفی متین و سنجیدهای را اعمال نمودهاند و در جای جای کتاب فقهی خودشان هم تصریح کردهاند بر اینکه فقه را باید بر اساس فهم عرفی تبیین کرد؛ زیرا کلمات ائمه علیهم السلام در مباحث فقهی ناظر است به فهم عرف عام و بنابراین نباید در مباحث فقهی دقتهایی را که فراتر از فهم عرف عام هست ملاک قرار داد.
🔹بسیاری از قواعد فقهی را که ایشان در لابلای مباحث فقهی کتاب بسیار ارزشمند «مهذب الاحکام» مورد بررسی قرار دادهاند به فهم عقلایی ارجاع دادهاند؛ مانند قاعده لاضرر و نفی حرج و تسلیط و اعتبار بینه و حتی قاعدهای مانند تقیه را ایشان بر میگرداند به فهم عقلایی و بر همین اساس یک استنتاجاتی را به عمل میآورد.
🔹ایشان علاوه بر قواعد فقهی، در دیگر استنتاجات فقهی و احکامی که در کتاب شریف مهذب الاحکام مطرح کردهاند همین نگرش را اعمال نموده اند. یعنی فقط در ارجاع قواعد فقهی به فهم عقلایی از این شیوه استفاده نکرده؛ بلکه در تعداد قابل توجهی از احکام فقهی هم این نگرش عقلایی را به وضوح اعمال کردهاند.
http://ijtihadnet.ir/?p=76011
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅ تعریف دوقطبی از منظر رهبر انقلاب
🔹یکی از مسائل، ایجاد اختلاف است؛ دوقطبی کردن.
🔹اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستاند، رفیقاند، با هم چای میخورند، با هم سر سفره مینشینند، اختلاف نظر هم دارند.
🔹یک وقت هم هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود، هرچه میخواهد باشد، فکر، عمل، خوب، بد، از سوی طرف دیگر محکوم است! از این طرف هم هر چه صادر میشود، از آن طرف محکوم است! اسم این دوقطبی است. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد!
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
▫️پینوشت:
بنابراین دوقطبی زمانی شکل میگیرد که یک سویِ ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبههبندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست میکند. در نگاه رهبر انقلاب، تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس، در داخل وحدت میسازد و کل جامعه را با همه اختلافات مقابل دشمن به وحدت می برد +
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@Rasadin
2024-08-03-10-09-46.MP3
44.21M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (1)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد 1403
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad