eitaa logo
پیش مطالعه روش برداشت
31 دنبال‌کننده
98 عکس
52 ویدیو
47 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پیش مطالعه روش برداشت
جناب اقای فلاحتی امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه در گیلان دغدغه دینی ‌شما و ناراحتی شما از وضع ح
1⃣یک نمونه از دسته اول روایات:👇 🍃زَيْدٌ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلرَّجُلُ مِنْ مَوَالِيكُمْ يَكُونُ عَارِفاً، يَشْرَبُ اَلْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ اَلْمُوبِقَ مِنَ اَلذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: «تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لاَ تَتَبَرَّءُوا مِنْهُ، أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ.» قُلْتُ: فَيَسَعُنَا أَنْ نَقُولَ: فَاسِقٌ فَاجِرٌ؟ فَقَالَ: «لاَ؛ اَلْفَاسِقُ، اَلْفَاجِرُ، اَلْكَافِرُ: اَلْجَاحِدُ لَنَا، اَلنَّاصِبُ لِأَوْلِيَائِنَا أَبَى اَللَّهُ أَنْ يَكُونَ وَلِيُّنَا فَاسِقاً فَاجِراً وَ إِنْ عَمِلَ مَا عَمِلَ، وَ لَكِنَّكُمْ تَقُولُونَ: فَاسِقُ اَلْعَمَلِ، فَاجِرُ اَلْعَمَلِ، مُؤْمِنُ اَلنَّفْسِ، خَبِيثُ اَلْفِعْلِ، طَيِّبُ اَلرُّوحِ وَ اَلْبَدَنِ. وَ اَللَّهِ مَا يَخْرُجُ وَلِيُّنَا مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ وَ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ يَحْشُرُهُ اَللَّهُ - عَلَى مَا فِيهِ مِنَ اَلذُّنُوبِ - مُبْيَضّاً وَجْهُهُ، مَسْتُورَةً عَوْرَتُهُ، آمِنَةً رَوْعَتُهُ، لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِ وَ لاَ حُزْنٌ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يُصَفَّى مِنَ اَلذُّنُوبِ إِمَّا بِمُصِيبَةٍ فِي مَالٍ، أَوْ نَفْسٍ، أَوْ وَلَدٍ، أَوْ مَرَضٍ، وَ أَدْنَى مَا يُصَفَّى بِهِ وَلِيُّنَا أَنْ يُرِيَهُ اَللَّهُ رُؤْيَا مَهُولَةً، فَيُصْبِحَ حَزِيناً لِمَا رَأَى، فَيَكُونَ ذَلِكَ كَفَّارَةً لَهُ، أَوْ خَوْفاً يَرِدُ عَلَيْهِ مِنْ أَهْلِ دَوْلَةِ اَلْبَاطِلِ، أَوْ يُشَدَّدَ عَلَيْهِ عِنْدَ اَلْمَوْتِ، فَيَلْقَى اَللَّهَ طَاهِراً مِنَ اَلذُّنُوبِ، آمِناً رَوْعَتُهُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، ثُمَّ يَكُونُ أَمَامَهُ أَحَدُ اَلْأَمْرَيْنِ: رَحْمَةُ اَللَّهِ اَلْوَاسِعَةُ اَلَّتِي هِيَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِ أَهْلِ اَلْأَرْضِ جَمِيعاً، وَ شَفَاعَةُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمَا، إِنْ أَخْطَأَتْهُ رَحْمَةُ رَبِّهِ أَدْرَكَتْهُ شَفَاعَةُ نَبِيِّهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمَا، فَعِنْدَهَا تُصِيبُهُ رَحْمَةُ رَبِّهِ اَلْوَاسِعَةُ.» 📗الأصول‌الستةعشر، ج۱، ص۲۰۰ 2⃣ نمونه از دسته دوم روایات: 👇👇 🔺"رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و سلّم اَنَّهُ نَظَرَ اِلَی بَعْضِ الْاَطْفَالِ فَقَالَ وَیْلٌ لِاَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ اِذَا تَعَلَّمُوا اَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ- وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَاَنَا مِنْهُمْ بَرِی ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاءٌ؛ رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به بعضی از کودکان نظر کرد و فرمود: وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدران‌شان. عرض شد یا رسول اللَّه از پدران مشرک آنها؟ فرمود نه، از پدران مسلمان‌شان که چیزی از فرائض دینی را به آنها یاد نمی‌دهند، و اگر فرزندان، خود از پی فراگیری بروند منع‌شان می‌کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالی داشته باشند هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بری و بیزارم و آنان نیز از من بیزارند". 📗جامع الاحادیث، ج21، ص408 ⚡️انا بريء منهم، ترجمه ی فارسیش چی میشه؟ الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا ابْنَ مَسْعُودٍ! وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَیَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ یُسَمُّونَهُ النَّبِیذَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ أَنَا مِنْهُمْ بَرِیءٌ وَ هُمْ مِنِّی بُرَآء. 🔺پیامبر ( ای پسر مسعود! سوگند به خدایی که مرا به‌حق برانگیخته! زمانی بر مردم خواهدآمد که شراب را حلال شمارند و نامش را «نبیذ» بگذارند. لعنت خدا، فرشتگان و تمام مردم بر اینان باد! من از آنان بیزار و آنان از من به دورند. 📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۴ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۱۰۳ روایات «لعنة الله و جمیع ملائکته» رو ببینن چی میگن؟! 🇮🇷
هدایت شده از هادیانه ها
استاد هادی زاده (روز استاد).mp3
3.89M
سخنرانی کوتاه و پر مغز استاد روز راهبرد استاد ✅ پایه سخن استاد دو آیه ذیل بود👇 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِنَّآ أَرۡسَلۡنَٰكَ شَٰهِدٗا وَمُبَشِّرٗا وَنَذِيرٗا وَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذۡنِهِۦ وَسِرَاجٗا مُّنِيرٗا (احزاب _ ۴۵- ٤٦ ) اى پيامبر به راستى ما تو را [بر امت] و و فرستاديم و تو را ی به سوى خدا به فرمان او و فروزان [براى هدايت جهانيان] قرار داديم 🔹 تدریس دور باطل نیست به شرط این که در طرح باشد 🔹 ضرورت توجه به ظرفیت الگویی استاد گوش دادن این صوت رو به همه ها و معلم ها مخصوصا اساتید پیشنهاد می دم👌 @hadianeha
984030977_-2098254471_230428_105237.pdf
5.62M
🔊 اولویت های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش 📚مفید برای پژوهشگران یا دانشجویانی که قصد انتخاب موضوع رساله ارشد و دکتری را دارند. 🔰 https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
۱۴۰۲۰۲۱۹.m4a
34.65M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺 🎁 📖یکی از مهمترین خصلتهای تربیت اخلاقی است: تحلیل جمله طلایی در یکی از مهمترین متنهای گره‌گشا مناجات عارفان 👌 با کمک از چند آیه و ... 🔺ربِّ اشْرَحْ لي صَدري و یَسِّرْ لی أمری و .. 🔺فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا انعام ۱۲۵ 🔺وَانْجَلَتْ ظُلْمَةُ الرَّیْبِ عَنْ عَقآئِدِهِمْ وَضَمآئِرِهِمْ، وَانْتَفَتْ مُخالَجَةُ الشَّکِّ عَنْ قُلُوبِهِمْ وَسَرآئِرِهِمْ، وَانْشَرَحَتْ بِتَحْقیقِ الْمَعْرِفَةِ صُدُورُهُمْ، ... پرده از پیش دیدگانشان برداشته شده و تاریکى شبهه و تردید از صفحه عقایدو نهادشان زائل گشته و یکسره خلجان شک و ریب از دلها و درونشان بیرون رفته و دریچه هاى سینه شان بواسطه استوار شدن معرفت بازگشته ⏱ سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اگر گوش کردین دوست داشتین بگید متن مورد گفتگو را ارسال کنم 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
اصول تربیت اخلاقی دو خصلت پایه هدایت و ضلال انشراح و ضیق : البته این حالت در مورد صدر مطرح است نه قلب. این مسئله از یکی از آیات قرآن استنباط شده است : "فَمَن یُرِدِ اللهُ اَن یَهدِیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلاِسلمِ وَ مَن یُرِد اَن یُضِلَّهُ یَجعَل صَدرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَاَنَّما یَصَّعَّدُ فِى السَّماء " در این آیه مطرح می شود که اگر خدا بخواهد کسی را هدایت کند سینه اش را برای اسلام می گشاید و اگر بخواهد کسی را گمراه کند سینه اش را تنگ می نماید و دچار سختی و فشار می کند جوری که انگار می خواهد به سمت بالا و آسمان برود. دیده اید کسی بخواهد بالا برود در حالی که ابزار پریدن هم ندارد؛ فقط از جا پریدن و دوباره زمین خوردن را بدنبال دارد. یک زور اضافی و زیادی و خسته کننده. اصطلاح شرح صدر از این جا آمده است. اما منظور از این اصطلاح چیست ؟ گاهی ما یک مجموعه اطلاعاتی در رابطه با دین داریم؛ آنها را پذیرفته ایم و قبول کرده ایم که مثلا خدایی هست، قیامتی هست، این جا دار امتحان است، دار ابتلا است؛ تمام این ها را عقلا پذیرفته ایم ولی این ها هنوز به مرحله ای که مشهود و واضح برای ما باشد نیست. به تعبیر روایت این معرفت هنوز محقق در وجود ما نشده است. هنوز از ثبات و استحکامی در در وجود ما بهره مند نشده است. این است که کار بر انسان سخت می شود. چرا ؟ چون آدم بطور طبیعی به چیز هایی نیاز دارد. غرایز برای ما کشش هایی ایجاد می کنند و این کشش ها مرا به سمتی می خوانند در حالی که تکالیفم مرابه سمت دیگری می خوانند و در نتیجه این ها با هم درگیر می شوند و به ما فشار می آید. اما وقتی سینه از طریق تحقیق معرفت باز شود و گسترش بیابد یعنی آن معرفت و آن خوانده ها و آن آموخته ها در آدمی به صورت یک حق و یک چیز ثابت در وجود آدمی بیاید؛ نگاه آدمی به عالم عوض می شود. در این صورت کسی که نگاهش عوض شده است دیگر خیلی راحت می گذرد؛ خیلی راحت می بخشد؛ خیلی راحت رد می شود. گاهی به من می گویند نگاه به نامحرم نکن. خب من می بینم اینکه صاحب جمالات است، یک نگاه هم که حلال است. گاه این جوری است. گاه در همین حالت اگر احساس کنید که دست برداشتن از این، چیزی حتی معادل با آن، در جایی دیگر دارد؛ اگر از این لذت دست بر دارد لذت های بالاتری می دهند؛ آدم خیلی راحت دست بر می دارد یا لااقل برایش سخت نیست. در مرحله ای دیگر وقتی احساس کند که اصلا این چیزی نیست؛ طبیعتا اصلا کششی هم پیدا نمی شود. از یکی از بزرگان پرسیده بودند آخر چطور می شود معصومین گرایش به گناه هم نداشته اند ؟ بالاخره شیرین است و قشنگ !! انسان متمایل می شود به آن. پاسخ آن بزرگ با یک سوال بوده که آیا تا به حال شده وقتی تشریف برده اید دستشویی هوس کنید از آن جا چیزی میل کنید؟ جواب دقیقی است. گفته بود که تصوری هم که از این عمل دارد همین است.برای من و تو رنگ و لعابی دارد برای او باختن کامل است. او این را یک سیاه شدن می داند. یک از دست رفتن. زمانی نادر شاه به آن پیرمرد گفته بود : حاج آقا !! بزرگی کرده اید از دنیا گذشته اید. پیرمرد گفته بود نه جناب شاه بزرگی را شما کرده اید که از آخرت گذشته اید. دنیا چیزی ندارد که آدم از آن بگذرد. در این دید که معرفت ها در وجود انسان محقق شده است طبعا شرح صدر هم می آید یعنی سینه ای باز که براحتی مشکلات را تحمل می کند. فمن یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام کسی که خدا می خواهد هدایتش کند سینه اش را برای پذیرش حق باز می کند. البته فکر نکنید که کتره ای است. خدا مردم را به دو دسته تقسیم می کند. اراده کرده که یک عده را هدایت کند و عده ای دیگر را نکند. در روایات توضیح داده اند که آدم ها وقتی شروع می کنند به انتخاب کردن؛ کسی که کج را انتخاب می کند نظام به گونه ای قرار گرفته که هدایت شامل حالش نمی شود. تعبیر این است : " فمن یرد ان یضله ..." کسی که خدا می خواهد گمراهش کند، چه کسی را خدا می خواهد گمراه کند کسی که با وجود فهم و آگاهی راه کج را انتخاب کرده و کج رفته دچار اضلال می شود. دچار افت می شود. در مقابل این شرح صدر، ضیق تنگی سینه را داریم. به او گفته شده فلان کار را بکن جانش درمی آید. فشار می آید. یک عمر عادت کرده زبانش، چشمش و دستش هرز باشد حالا که می خواهد جلو خودش را بگیرد سخت است. گیر کار کجاست ؟ گیر، همان حرف هایی است که گفته ایم؛ ولی باور نکرده ایم. گفتیم ولی فقط به حالش بسنده کرده ایم. بعضی ها هستند هر کاری را سرجایش می کنن. دعایش هست زیارتش هم هست عرقش هم هست ورقش هم هست. اگر می بینی سختت هست و به تو فشار می آید علتش همانی است که در مناجات دوازدهم از مناجات خمس عشر آمده : " وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم و ضمائرهم و انتفت مخالجه الشک عن قلوبهم و سرائرهم و انشرحت بتحقیق المعرفه صدورهم "
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
ترتیب قشنگی را حضرت مطرح می کنند. از راه رفته هایی صحبت می کنند که ریب از عقائدشان رفته است. به معنای شک و تردید ذهنی نیست. یک قلق و اضطرابی است که آدم را اذیت می کند. در مرحله ذهنی خیلی چیزها را پذیرفته ایم ولی می بینید خیلی اوقات هم یک چیزهایی سراغ آدم می آید که منجر به این می شود که آدم به هم ریختگی ها و تکان هایی دارد. یک چیز هایی هنوز به کت آدم نرفته است. می فرماید :" وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم "تاریکی های این اضطراب ها از عقائد آنها رفته است " و ضمائرهم " در پنهان هایشان هم آن تردید ها، آن بالا و پایین شدن ها رفته است" انتفت مخالجه الشک عن قلوبهم و سرائرهم " دیده اید هایی در دل آدم خانه می کند گاهی رخ می نماید و آدم را آزار می دهد مثل تیغی به روح آدمی است. من دیده ایم که خیلی از بچه های مذهبی این شک ها و تردید ها و سوال ها را یک عمر ذخیره آخرتشان نگه می دارند نمی آیند بگویند در حالی که خیلی از این ها با گفت وگو حل می شود. مقداری با گفت و گو حل می شود. مقداری هم در مرحله عمل از آدمی کنار می رود. قاعده برطرف شدن همه آن اضطراب ها، عبودیت و بندگی است. یک حد از علم و آگاهی در ابتدا بدست می آید با سوال ها و گفت و گو ها و مذاکره ها. مقداری هم با رفتن بدست می آید با عمل کردن به آن چیز هایی که می دانی :"واعبد ربک حتی یاتیک الیقین" اگر بندگی کردی نگاه شفاف به تو می دهند. یقین به چه حالتی می گویند ؟ عرب ها به آبی که در حال موج خوردن است وقتی آرام می شود و ساکن می گویند " یقن الماء " یقین به چنین حالتی می گویند. " و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین " یعنی با عبودیت کم کم این ظلمت ها شسته می شود. وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم ". این شست و شو ها نتیجه سلوک است نه این که اتفاقا رخ بدهد. آخرین جمله این بخش از مناجات این است " انشرحت بتحقیق المعرفه صدورهم " دل هایشان باز شده، حوصله های بالا پیدا کرده اند ( نه این که صابر باشند که حلیم اند که یک وقت آدم تحمل می کند و گاهی اصلا فشاری به او نمی آید و این حالت دوم حلم است) شرح صدر آن جایی است که اصلا فشاری به طرف نمی آید چون اصلا دیدش عوض شده است.همه چیز هایی که می بیند شیرین و خوب و توی راه می بیند. از عارفی پرسیده بودند دنیا برای تو چه طور می گذرد ؟ گفته بود وضع کسی را دارم که تمام دنیا بر وفق مرادش هست. این تفاوتی در دید است نه این که واقعا تصرفی در هستی پیدا کرده است. نه !! همه وقایع را خوب و خیر و حسن می بیند
هدایت شده از نهضت أین عمار
12.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر دنبال این هستید که در نمایشگاه کتاب امسال کتابهای تاریخی مفید به خصوص درباره تاریخ پهلوی تهیه کنید این فیلم را ببینید. در این فیلم 4 کتاب خوب و مفید تاریخی معرفی کرده ایم. توضیحات مربوط به هر کتاب در این فیلم بیان شده و هر کتاب را نیز از طریق لینک اختصاصی با ده درصد تخفیف و ارسال رایگان می توانید همین الان سفارش دهید. کتاب اول جعبه سیاه (خلاصه یادداشت های افشاگرانه اسدالله علم؛ یار غار شاه) لینک خرید: https://b2n.ir/Jaabesiah کتاب دوم خود خدا (اهم تحلیلها و دیدگاه های مورخان خارجی درباره فجایع دوران رضا شاه) لینک خرید: https://b2n.ir/Khodekhoda کتاب سوم خدازاده (اهم تحلیلها و دیدگاه های مورخان خارجی درباره فجایع دوران محمد رضا شاه) لینک خرید: https://b2n.ir/Khodazade کتاب چهارم تاریخ معاصر از نگاه مقام معظم رهبری (روایتها و تحلیلهای آیت الله خامنه ای از تاریخ ایران؛ از دوره قاجار تا پهلوی و بعد از انقلاب) لینک خرید: https://b2n.ir/Tarikhrahbar با نشر این مطلب، به همه کسانی که می خواهند درباره تاریخ معاصر کتابهای مفید بخوانند، کمک کنید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2448621883Cabbce35280
🔸رونمایی از کتاب «طریقت جمع» «درآمدی بر نظام تربیت عرفانی امام خمینی ره» 🌀این کتاب تازه چاپ شده است و در نمایشگاه کتاب در انتشارات کتابخانه مجلس قابل خرید است. 🌀جمعه 29 اردیبهشت نیز رونمایی کتاب در محل غرفه انتشارات برگزار خواهد شد
نشست علمی-تخصصی دربارهٔ چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور.MP3
50.4M
♦️ صوت کامل نشست علمی تخصصی «چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد» آن در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آ و پ 🟡 آقای دکتر دلبری مسئول جلسه: بنده تا کنون در این جلسات ندیده بودم وقت جلسه‌ای تمام شده باشد حتی کلی هم از زمان مقرر گذشته باشد اما افراد همچنان نشسته باشند و موضوع را دنبال کنند. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329