eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
743 دنبال‌کننده
345 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء و ارزیابی انواع نظامات در جامعه فضایی (امام، دولت اسلامی(سازمان فضایی اسلامی، صنعت، مراکز تحقیقاتی)، جامعه بازاری اسلامی(بخش خصوصی)، حلقه های میانی(انجمن هاف نشریات...)) و فضا بمنظور استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و خدمات فضایی از طریق مشخصه های ذاتی (دستگاه فکری/دانشنامه) حاکم بر جامعه و فضا بنحویکه تمام بخش ها و مراحل منطبق بر قیود مکتب اسلام (فقه، اخلاق&عرفان، اعتقادات) باشند. @raveshetamadoni
دولت ها، نهادهای غیرانتفاعی، بازار، جامعه، انواع تشکل های اجتماعی... اعتباری هستند یعنی آگاهانه و با هدف مشخصی ایجاد یا می شوند. پس دولت اسلامی، حلقه های میانی، جامعه اسلامی...خودبخود بوجود نمی آیند(نظریه ). علاوه بر این، عبارت که به فعالیت های صورت گرفته در دستگاه که بخشی از دستگاه فکری/دانشنامه علم دینی با ذهنیت کل گرایانه است اشاره دارد؛ و این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه دولت، سازمان، ، بازار... باید طراحی شوند و آیا طراحی برای همه جنبه‌های سازمانی امکان‌پذیر است یا خیر؟ علیرغم تفاوت بسیار زیاد بین پیچیدگی در سیستم های مختلف، مانند نگاه ماشینی با سامانه بازخورد و سیستم های اجتماعی-اقتصادی-زیست محیطی/اجتماعی-فنی -زیست محیطی نوع حکمرانی در دولت یا حتی جامعه بازار... نیز در سطح نگاه به ماشین همراه با سازوکار سایبرنتیک مرتبه دوم است. بعنوان مثال، بر این باور هستیم که «مانند کنترل دمای اتاق، اگر سودآوری واقعی (که از طریق سیستم‌های حسابداری اندازه‌گیری می‌شود) با سودآوری مورد نظر متفاوت باشد، یک سیگنال خطا «کنترل‌کننده مدیریت» را فعال می‌کند که متعاقباً به سازمان وارد می‌شود تا سیگنال خطا به صفر» برسد. این دیدگاه به وضوح دیدگاه مکانیستی را بیان می کند: شرکت به عنوان یک ماشین تنظیم شده. اگرچه پیچیدگی های سطح بالاتر ویژگی های پیچیدگی های سطح پایین تر مانند ساختار و بازخورد را نشان می دهند، پیچیدگی های سطح بالاتر را نمی توان با مفاهیم پیچیدگی های سطح پایین تر مورد بررسی قرار داد. @raveshetamadoni
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء ( عملیاتی سازی یکپارچه و متحد آن ها) و ارزیابی انواع نظامات (نوآوری، اقتصادی، سیاسی، علم& فناوری...) در جامعه فضایی (امام، دولت اسلامی(سازمان فضایی اسلامی، صنعت، مراکز تحقیقاتی)، جامعه بازاری اسلامی(بخش خصوصی)، حلقه های میانی(انجمن هاف نشریات...)) و فضا و بمنظور تحریک مداوم ابتکار&نوآوری و تغییر شکل سازمانی و همچنین استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و خدمات فضایی از طریق مشخصه های ذاتی (دستگاه فکری/دانشنامه) حاکم بر جامعه و فضا بنحویکه تمام بخش ها و مراحل منطبق بر قیود مکتب اسلام (فقه، اخلاق&عرفان، اعتقادات) باشند. به جای کلماه فضا می توان از کلمات انرژی، ارتباطات، صنعت، نیرو، اقتصاد...استفاده نمود. @raveshetamadoni
مقیاس کلان 👇👇👇
مطلوبیت های راهبردی (راهبردهای کلان، سیاست های کلان) نقطه شروع اولیه و پیچیده فرآیند تغییر تمدن موجود به سمت را تشکیل می دهند که با تحقق مطلوبیت های راهبردی امام در سطوح و محدوده های مختلف همانند نظام ولایی، دولت اسلامی، جامعه بازار اسلامی، حلقه های میانی و جامعه اسلامی به پایان می رسد. مهندسی (این مفهوم در دستگاه مهندسی که در ذیل دستگاه فکری/دانشنامه علم دینی سیستم با ذهنیت کل گرایانه قرار دارد بررسی می گردد.) تمدن(تمدن سازی)، نقش مهمی در فرآیند ایفا می‌کند و بنابراین یک جنبه حیاتی از حکمرانی ولایی است. راهبردهایی که برای این تغییر توسط امام طرح ریزی گردیده است قطعا دارای جنبه اجتماعی و بعد زمانی(تاریخی، حال و آینده) و برگرفته از ابرچالش های بشری هستند که در منابع دینی(برای فهم آن نیازمند کنکاش در قالب پرسیدن از قرآن و روایات هستیم) نیز ذکر گردیده است. ابتدا، قبل از آنکه به بیان چالش هایی که در مسیر این تغییر وجود دارد بپردازیم، کلمه مهندس را از ابعاد دینی مورد بررسی قرار می دهیم. در منابع دینی نیز بر کلید واژه مهندسی برای ایجاد این تغییر تاکید شده است. بر اساس آموزه های قرآنی خداوند انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است؛ (البقرۀ:30) یعنی تمام شئون وجودی، آثار، احکام و تدابیر جانشین، همانند کسی است که از او جانشینی می کند. (جوادی آملی،1385: 28/3 ) همچنین میدانیم یکی از شئونات خدای متعال مهندس بودن است؛ یعنی خدای متعال این عالم را با مهندسی آفریده است. امام رضا(علیه السلام) در روایتی ضمن شرح صفت «مهندس» خداوند، در معنای واژۀ تقدیر میفرماید: تقدیر یعنی «هو الهندسه من الطول و العرض و البقاء»؛ «اندازۀ هر چیز اعمّ از طول و عرض و بقا است.» خداوند در مرتبۀ «تقدیر» عالم را مهندسی می کند و برای هر شیئی نسبت به شیء دیگر محدوده و اجلی معین می کند. مرحوم ملّاصدرا در شرح اصول کافی، در مورد مهندس بودن خداوند می فرماید: مهندس مشتقّ از واژۀ «هنداز» است و هنداز یک واژه فارسی بوده که «زا» تبدیل به «سین» شده است (هنداز شده است هنداس) و چون در زبان عرب، «زا» بعد از «دال» استعمال نمی شود، به «هندسه» معرّب شده (یعنی فارسی آن هندازه بوده و عربی آن هندسه شده است) هندازه به معنی اندازه است و اندازه یعنی مقدار؛ پس با توجّه به روایات، خداوند متعال یک «مهندس» است و کارش اندازه گیری در عالم است. (امینی خواه، 1399: سخنرانی «تأثیر درک مهندسی خلقت بر معنویّت»). براساس مهندس بودنِ خداوند، او در قرآن می فرماید: «در آفرینش آسمان ها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتی هایی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخّرند، نشانه هایی از ذات پاک خدا و یگانگی او برای مردمی است که عقل دارند و می اندیشند!» (البقرۀ: 164) طبق آیۀ حتّی اشیاء فیزیکی که کاملاً محکم و پایدار دیده می شوند، فقط در سطوح خاصّی از سازماندهی به این شکل ظاهر می گردند. حالا که به صورت‌ خلاصه به تشریح این مفهوم از نگاه دینی پرداختیم، شایسته است فرآیندی را برای حل این ابر چالش که قطعا ابعاد بین رشته ای دارد را طرح ریزی نمائیم. این فرایند حل مسئله، هم برای گروه های انسانی که از قابلیت انتخاب هدف برخوردارند و هم مصنوعات ساخته دست انسان که امکان انتخاب هدف را ندارند، استخراج شده است. محصول با اسم عام و سازمان، دولت، حلقه میانی، سیستم های مصنوعی....با اسم خاص، خروجی های این دستگاه هستند. خروجی های این دستگاه با دستگاه فلسفی، علم، فقهی و کاربرد در ارتباط است. برای تحقق ابر راهبردها(سیاست های کلان، الزامات سیاست گذاری) چند مانع جدی از جمله موارد ذیل وجود دارد: 1. عدم فهم صحیح چالش ها و راهبردها و نداشتن فرآیندهای مناسب برای انتقال آن ها به سطوح پایین تر 2.نگاه تقلیل گرایانه به علم برای حل ابر چالش ها 3. نداشتن دستگاه فکری/دانشنامه علم دینی که حکمت نظری و عملی(اتصال دستگاه فلسفی، علمی، مهندسی، کاربرد و فقهی) را به منظور حل مسئله وحدت و یکپارچگی(ذهنیت کل گرایانه) ابر راهبردها و همچنین رشته های مختلف اعم از علوم اجتماعی، انسانی، طبیعی که برگرفته از دستگاه فلسفی بوده و از حجیت برخوردار باشند 4.نداشتن الگوی مناسب برای درک نظامات مرتبط با ابر چالش/چالش ها 5. نداشتن مدل های کافی بر طراحی و تحلیل خدمات ارائه شده.... @raveshetamadoni
نکته مهم: ⛔️وقتی صحبت از دانشنامه میکنم منظورم "Encyclopedia" نیست!
(ذکر شده در دانشنامه) در یعنی متغیرهای طراحی هریک از نظامات اولویتشان مبتنی بر الگوی " أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ" باشد و سپس کانون نگرانی متغیرهای مستقل که طراحی مبتنی بر آن ها صورت می‌گیرد، از جنس مورد تایید الگو باشد https://virasty.com/r_kianoush/1675182655809795947 @raveshetamadoni
🌹امام آمد
برای تحقق به جای امامان جماعت در نهادهای دولتی نیازمند پیاده سازی طرح هستیم. هر امامی متناسب با موضوع مأموریت سازمان مربوطه انتخاب و از طرف نهادهای دینی پشتیبانی بشود. @raveshetamadoni
در موضوع تمدن سازی یکی از موضوعات مهم انتخاب مهم برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر، عمیق تر و سریعتر برای نیل به دولت&جامعه اسلامی است. در روایتی از امام باقر علیه السلام داریم: اذا قام قائمنا وضع يده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اكمل به اخلاقهم چون قائم ما قيام كند، دستش را بر سر بندگان مى گذارد و عقول آنان را متمركز ساخته و اخلاق شان را كامل مى كنيد. لذا این سخنان نشان می دهد یکی از نقاط اهرمی مهم و اضلاع نظامات تمدنی شکل گرفته در مسیر تحقق نظام است
ساختار سازمانی حکومت جهانی نظام ولایت نسخه 1.1 @raveshetamadoni
رابطه بین ضعف در ماهیت راهبرد&انسجام و هماهنگی و تهدیدهای برآمده از فاعل های مختلف نکته: لازم به ذکر است تمام اسناد منتشر شده در این کانال با یکدیگر مرتبط هستند. @raveshetamadoni
حکمرانی ولایی (مبتنی بر فرهنگ اسلامی یا اقتصاد اسلامی یا فرهنگ & اقتصاد اسلامی یا....) تمدن ‏سازی نوین اسلامی @raveshetamadoni
دعا یکی از ابزارهای کاهش ریسک اجرای راهبردهای امام در مسیر تحقق دولت و امت اسلامی است. @raveshetamadoni
ضرورت تحول در دولت مبتنی بر مبانی اسلامی-ایرانی پیشرفت از طریق حکمرانی ولایی در راستای تحقق دولت اسلامی برای درک بهتر یکی از جنبه های حکمرانی ولایی سفر خیالی به تاریخ تحول در نیروهای نظامی ایالات متحده و فهم تغییر بازنگری کلان برای ایجاد مجموعه های جدید هوایی و فضایی آن کشور دارم. در این سفر خیالی سعی دارم به ضرورت تفکر در مورد چگونگی تغییر در معماری مجدد دولت در راستای تحقق دولت اسلامی تاکید بورزم. پلان اول با پیشرفت فناوری هواپیما در قرن بیستم، اهمیت آن برای جنگ به طور فزاینده ای آشکار شد. در طول جنگ جهانی اول، نیروی هوایی به اندازه امروز غالب نبود، اما رهبران نظامی این پتانسیل را در استفاده از هواپیما برای به دست آوردن مزیت نسبت به رقباء دیدند. هنگامی که ایالات متحده شروع به تشکیل نیروهای هوایی برای پشتیبانی از نیروهای زمینی کرد، وزارت جنگ (سلف وزارت دفاع) همه نیروها را در شاخه خدمات ارتش ایالات متحده قرار داد. در آغاز جنگ جهانی اول، نیروی هوایی ایالات متحده تنها از 66 پرسنل تشکیل شده بود. در طول جنگ، تولید هواپیما و خدمات افزایش یافت و شامل 197338 نیروی کادری در اوج خود بود. با این حال، بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی اول، کنگره تعداد تمام نیروهای مسلح را برای زمان صلح کاهش داد. تا ژوئن 1920، نیروی هوایی شامل 9596 پرسنل بود که نسبت به اوج زمان جنگ بیش از 95 درصد کاهش داشت. قانون سازماندهی مجدد ارتش در سال 1920 نیروهای هوایی را به عنوان بخشی از ارتش مستحکم کرد، زیرا تمام نیروهای هوایی بین 9 فرمانده سپاه ارتش توزیع شده بودند. اگرچه مزایای نیروی هوایی نیاز به توسعه مداوم نیروهای هوایی را نشان می داد، چنین سازمان کوچکی پس از جنگ نشان دهنده عدم نیاز به سازماندهی مجدد نیروهای مسلح در مقیاس بزرگ بود. با این حال، جنگ جهانی دوم این طرز فکر را تغییر داد زیرا برتری هوایی بخش بزرگی از موفقیت متفقین شد. برتری هوایی در جنگ جهانی دوم هم برای موفقیت اولیه محور و هم برای پیروزی نهایی متفقین ضروری بود. افزایش برد و قابلیت های مختلف هواپیماها بسیار بیشتر از موارد استفاده شده در جنگ جهانی اول بود. تا سال 1945، نیروی هوایی ایالات متحده متشکل از 63715 هواپیما و 2253000 پرسنل بود. با رشد نیروهای هوایی در طول جنگ، سازمان های جدیدی برای مدیریت موثرتر نیروی هوایی ایجاد شدند. این فرماندهی‌ها، لشکرها، بال‌ها، گروه‌ها و اسکادران‌های نیروی هوایی در نهایت به پایه و اساس نیروی هوایی که امروزه شناخته می‌شود تبدیل خواهند شد. مانند پایان جنگ جهانی اول، کاهش قابل توجهی از نیروها وجود داشت. با این حال، ساختار سازمانی یک نیروی هوایی بزرگتر، اگرچه هنوز در شاخه ارتش ایالات متحده باقی ماند. نیاز به تغییر سازمانی بزرگتر برای مدیریت صحیح نیروهای هوایی ایالات متحده در طول جنگ آشکار شد. قانون امنیت ملی 1947 نیروی هوایی ایالات متحده را به طور رسمی در 26 ژوئیه 1947 ایجاد کرد. سازمان اولیه نیروی هوایی مانند ارتش و نیروی دریایی بود. با این حال، تفاوت در ماموریت و اندازه نیروی متفاوت منجر به تغییرات سازمانی زیادی در طول سال‌های آینده شد. پس از جنگ جهانی دوم، تعداد نیروهای USAF در اوج جنگ کره به نزدیک به یک میلیون نفر افزایش یافت. از سال 1955، با افزایش های کوچکتر در طول جنگ ویتنام، جنگ خلیج فارس، و شروع جنگ جهانی علیه ترور، اندازه نیروی USAF به طور پیوسته به اندازه فعلی خود یعنی حدود 350000 کاهش یافت. افزایش قابل توجه نیرو همراه با تغییرات در مأموریت منجر به سازماندهی مجدد در طول هر یک از جنگ ها شد. پیشرفت‌های فناوری، نحوه به کارگیری هواپیماها را در هر یک از جنگ‌ها تغییر داد و در هر جنگ تغییرات سازمانی برای این امر ایجاد شد. قبل از استقرار نیروی فضایی، جدیدترین تغییر سازمانی عمده در USAF در سال 2014 انجام شد. سازماندهی مجدد عمده در ستاد نیروی هوایی، فرماندهی های اصلی، نیروهای هوایی شماره دار و آژانس های عملیاتی میدانی منجر به کاهش حدود 20 درصدی اندازه شد و 1.6 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه (فقط به فواید بعد مادی پرداخته شده است) برآورد شده است. این تغییر به تنهایی نشان می دهد که ناکارآمدی سازمانی چقدر می تواند پرهزینه باشد. اگرچه انتظار غیرمنطقی بود که رهبران نظامی سال 1947 بتوانند پیش‌بینی کنند که چگونه می‌توان نیروی هوایی ارتش آمریکا را برای درگیری‌ها در طول 75 سال گذشته ساختاربندی مجدد کرد، اما رویکرد سنتی مستلزم تکرارهای زیادی (همانند چیزی که در دولت های بعد از تشکیل انقلاب برای تحقق مطلوبیت های راهبردی امامین انقلاب وجود دارد) بود. رویکرد سنتی که از ارتش و نیروی دریایی الگوبرداری شده بود، نتوانست به ماموریت متفاوت حوزه جنگی جدید رسیدگی کند. در نهایت، ایالات متحده زمان @raveshetamadoni
و هزینه زیادی را صرف تکرار این سازمان کرد تا آن را به وضعیت فعلی برساند. پلان دوم ظهور حوزه هوایی در اواسط قرن بیستم، باعث انقلاب هم در بخش دفاعی و هم در بخش تجاری متحول شد. اکنون، با پیشرفت فناوری های جدید و کاهش هزینه های پرتاب فضایی، انقلابی مشابه در حوزه فضایی ایجاد شده است. در پاسخ به اهمیت فزاینده حوزه فضایی، ایالات متحده نیروی فضایی را در سال 2019 تأسیس کرد. ایجاد یک خدمت فضاپایه جدید بزرگترین تغییر در وزارت دفاع از زمان تأسیس نیروی هوایی در سال 1947 است. اگرچه یک خدمت کاملاً جدید در شاخه خدمات است، اما نیروی فضایی بخشی از سازمان نیروی هوایی است، بسیار شبیه به اینکه سپاه تفنگداران دریایی بخشی از سازمان نیروی دریایی است. از آنجایی که اکثر واحدهای اولیه نیروی فضایی از نیروی هوایی آمده بودند، منطقی است که نیروی فضایی در داخل سازمان نیروی هوایی قرار گیرد. با این حال، قابلیت‌های درونی در نیروی فضایی، مانند GPS، برای هر سرویس ضروری است. این قابلیت‌های مبتنی بر فضا ممکن است از نظر فیزیکی در فضا باشند، اما در تمام حوزه‌های جنگی هوا، زمین و دریا نفوذ می‌کنند. این پیچیدگی ها به روند کند ایجاد رسمی نیروی فضایی کمک کرد. با گذشت بیش از دو سال از ایجاد رسمی نیروی فضایی، این سازمان هنوز به طور کامل تشکیل نشده است. تا پایان سال مالی 2022، پیش‌بینی می‌شود که نیروی فضایی تنها 8400 پرسنل داشته باشد در حالی که این تعداد در نیروی هوایی 336700 نفر است. اگرچه هدف این نیست که نیروی فضایی به اندازه نیروی هوایی در نظر گرفته بشود، اما این خدمت جدید باید به همان اندازه نیروی انسانی، آموزش و تجهیز واحدهای خود را عملیاتی کند. برای انجام این کار، پیش بینی می شود که نیروی فضایی متشکل از حدود 16000 پرسنل باشد. تشکیل نیروی فضایی قرار است تا سال 2025 ادامه یابد. از آغاز سال 2020، فرماندهی فضایی نیروی هوایی، که قبلاً یک فرماندهی اصلی در نیروی هوایی بود، در نیروی فضایی تحت نام جدید خود به عنوان فرماندهی عملیات فضایی تغییر یافت. با این حال، تمام پرسنل نیروی هوایی که در فرماندهی جدید کار می کردند، پرسنل نیروی هوایی باقی ماندند. همانطور که نیروی فضایی همچنان به رشد خود ادامه می دهد، برای جلوگیری از تلاش های مضاعف و دیوان سالاری دست و پا گیر به نیروی هوایی برای حمایت بنیادی و زیرساختی وابسته خواهد بود. به طور جداگانه، فرآیندی در وزارت دفاع آمریکا برای انتقال پرسنل نیروی هوایی، ارتش و نیروی دریایی به پرسنل دائمی نیروی فضایی آغاز شد. در نهایت، چشم‌انداز وزارت دفاع این است که «تسلط مأموریت‌های فضایی، واحدها، منابع و پرسنل از خدمات نظامی موجود در نیروی فضایی جدید ایالات متحده را تثبیت کند». مسئله: ضرورت تفکر در مورد چگونگی تغییر از پلان اول به پلان دوم و تعییم آن به تغییر از دولت موجود به دولت اسلامی @raveshetamadoni
تحقق حکمرانی ولایی در دولت اسلامی در گرو تحقیقات بین رشته ای/چند رشته ای و فرارشته ای در متن زیر بخشی از زندگینامه یکی از دانشجویان یکی از دانشگاه های معتبر غربی را بمنظور ضرورت توجه سیاست گذاران به کارهای گروهی و فرا رشته ای جلب می کنم از مدل سازی دستگاه های کوانتومی تا نظامات سیاسی وقتی اکثر دانش‌آموزان 17 ساله هستند، در حال آماده‌سازی درخواست‌های کالج و برنامه‌ریزی برای مراسم جشن هستند. وقتی هوانگ 17 ساله بود، با مقامات وزارت دفاع ایالات متحده و اداره هوانوردی فدرال ملاقات می کرد. هوانگ به مدت دو سال قبل از ورود به دانشگاه، شرکتی را راه اندازی کرد و ماژول های ماهواره ای کوچک و قابل تنظیم را طراحی کرد. هوانگ، که اکنون یک دانشجوی ارشد دو رشته ای در رشته های فیزیک و مهندسی برق و علوم کامپیوتر است، مانند همیشه مبتکر و کنجکاو است و هنوز وقت خود را صرف فکر کردن در مورد مدل های پیچیده فیزیک و چگونگی مهندسی بهتر سیستم ها فیزیکی می کند. اما این روزها چیزی که او را مورد توجه قرار می دهد، سیستم های ماهواره ای نیست، بلکه سیستم های سیاسی است. هوانگ در دوران کودکی خود در چین و سنگاپور، مهندسی برق و کدنویسی را به خود آموخت و شروع به ساخت تابلوهای مدار در اتاق خوابش کرد. در 14 سالگی، زمانی که خانواده اش به ایالات متحده نقل مکان کردند، او برای پرتاب چیزی به فضا به یک ماموریت شخصی رفت. هوانگ شرکتی را تأسیس کرد که به مدت سه سال آن را اداره کرد. در آن زمان، او مهندسانی را از شرکت‌های هوافضا برای طراحی وسایل نقلیه پرتاب مدولار و سیستم‌های رانش به خدمت گرفت تا به ارسال ماهواره‌ها به فضا برای افراد بیشتری در دسترس باشد. با این حال، هوانگ متوجه شد که چالش واقعی برای او در مالکیت شرکت، مهندسی نیست؛ بلکه جنبه مردمی و تجاری آن بود. او درباره تصمیم خود برای حضور در کالج می‌گوید: «فکر می‌کنم قبل از اینکه بتوانم شرکت را رشد دهم، باید بیشتر به عنوان یک شخص رشد کنم. "این خیلی بیشتر از مونتاژ کردن قطعات بود." این مواجهه اولیه با تجارت و چالش های ذاتی آن، زمانی که هوانگ به دانشگاه رسید و شروع به تحصیل در رشته فیزیک و مهندسی کرد، در ذهن او باقی ماند. طولی نکشید که متوجه شد، برای او، جذاب ترین سیستم ها در علوم طبیعی نیست، بلکه در علوم اجتماعی یافت می شود. هوانگ با توصیف علاقه خود به علوم سیاسی می گوید: «سیستم های انسانی بسیار پیچیده هستند. این یک مشکل بسیار دشوار است، بسیار دشوارتر از درک آرایش اتم ها در یک شبکه. اما تأثیر آن بر زندگی بشر، از ساختن جوامع عادلانه تر تا دولت های پاسخگوتر، بسیار زیاد است.» با کمال تعجب، علاقه فزاینده هوانگ به سیاست تا حدی الهام گرفته از تجربه تحقیقاتی او در گروه سیستم های کوانتومی مهندسی برای دو سال اول حضورش در دانشگاه بود. هوانگ در مورد زمان خود در آزمایشگاه می گوید: این یک تجربه شگفت انگیز بود. کار او به او یاد داد که چگونه تحقیق کند و مقاله بنویسد و به او کمک کرد که عاشق این روند شود. همچنین او را در معرض طیف گسترده ای از ایده ها و زمینه های تحقیقاتی مختلف قرار داد. هوانگ می‌گوید: «فکر می‌کنم این واقعاً یک چیز ویژه در دانشگاه است که کارهای فرارشته ای وجود دارد، که شما افرادی را دارید که در مورد همه چیز از فلسفه گرفته تا اقتصاد در آزمایشگاه محاسبات کوانتومی صحبت می‌کنند، و در مورد هر دو موضوع تحقیقاتی در سطح جهانی انجام می‌دهند. ..... برداشت بنده: در کشور ما مراکز تحقیقاتی و سیاستگذاری دولتی فرا رشته ای بسیار محدود هستند. بعنوان مثال فرهنگستان علوم، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله نهادهایی هستند که به علت نوع ساختار و جایگاهی که دارند، به نوعی می توانند در این زمینه نقش ایفاء کنند که متأسفانه هنوز به درستی از ظرفیت موجود استفاده نکرده اند. لذا از مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر ریاست جمهوری و دیگر نهادهای ناظر بر نهادهای گفته شده انتظار می رود به طور جدی تر این چنین مطالباتی را درخواست کنند. @raveshetamadoni
حکمرانی ولایی حکمرانی ولایی یعنی طراحی، معماری، تحلیل، اجراء و ارزیابی حل مسائل امت اسلامی از طریق کنشگران و بازیگران دولتی، غیر دولتی و مردم در سطح جهان، کشور، سازمان... به شیوه‌ای عدالت محور، توحیدگرا، امام محور و آخرت‏ گرا. حکمرانی ولایی رویکرد چندبعدی و فرارشته‏ ای و ابزاری برای امکان تحقق مطلوبیت‏ های امام و رفع چالش‏ ها&نیازهای امت اسلامی است. نکته: الزامات سیاستگذاری، تنظیم‏‏‏ گری، تسهیل گری، ارائه خدمات؛ در فرآیند طراحی مفهوم سازی خواهند شد. @raveshetamadoni
حکمرانی نظام ولایی چارچوب حکمرانی نظام ولایی مجموعه‌ای منسجم از دانش های نقلی، عقلی، تجربی، دانش طراحی محصولات (سیستم های اجتماعی،اجتماعی-فنی-زیست محیطی...) و خدمات است. این چارچوب ارتباط دهنده حکمت نظری و حکمت عملی است. چارچوب دانش حکمرانی نظام ولایی می بایست واقع بینانه&هنجاری، فرارشته ای، قابل تعمیم، بازتابی و عملکردی باشد. «واقع بینانه» به ظرفیت آن برای توصیف واقعیت ها آن گونه که هستند، و «هنجاری» به توصیف پدیده های آینده آن گونه که باید باشند می پردازد. «فرارشته ای» بود به‌عنوان «رویکرد پژوهشی ساخته‌شده با استفاده از دانش روش‌مند، نظرات و تکنیک‌های کاری از/به رشته‌های مختلف(نظام سازی)» تعریف می‌شود. تکمیل یک پروژه مشترک (یکی از روش های وحدت حوزه و دانشگاه از طریق پروژه مشترک ایجاد می شود) اولین گام به سوی فرارشته ای ساختن (یا بازسازی) مشترک یک هدف است که پس از آن نباید بین رشته ها تقسیم شود، بلکه باید بصورت جمعی باقی بماند. رشته‌ها حذف نمی‌شوند، دانش تخصصی بدیهی است که محصول مشارکت رشته‌های مختلف است. بنابراین، این رویکرد از رویکردی که ارتباط نزدیکی با علوم سیاسی دارد جدا می‌شود و حکمرانی نظام ولایی را به عنوان «مفهوم پل» فرارشته‌های علوم دینی، نظام سازی(سیستم)،جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، حقوق، اقتصاد، جغرافیا و زیست شناسی، فیزیک و غیره تبدیل می‌کند. مراکزی همچون مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، فرهنگستان علوم، حوزه و دانشگاه ها متاسفانه نگاهی جامع به فرآیند حکمرانی و تعیین مطلوبیت های اینده مطابق با ذهنیت های کل گرایانه نداشته و کارهای تحقیقاتی حکمرانی را در حوزه میان رشته‌ای محدود به علوم اجتماعی و انسانی نگه داشته اند و وارد دیگر علوم از جمله علوم زیستی یا طبیعی نمی‌شوند. حکمرانی نظام ولایی مفهومی قابل تعمیم و بازتابی است. در هر جامعه ای، اعم از محلی، ملی یا بین المللی با موضوعات مختلفی اعم از کل نظامات تمدنی و فضای مجازی قابل تعمیم و پیاده سازی است. حکمرانی نظام ولایی معادل «نظام سیاسی» نیست، بلکه بسیار جامع‌تر است و شکل خاصی از جامعه، یعنی امت و امامت در سطوح مختلف را مشخص می‌کند. حکمرانان نظام ولایی نمی توانند کاملاً بی طرف باشند، لذا به عنوان بازیگر در نظر گرفته می شوند. مورد ذکر شده یک دیدگاه بازتابی توسط حکمرانان است که تعامل آنها با سایر بازیگران و پیامدهای ناشی از این تماس ها را در نظر می گیرد. از منظر عملکردی، حکمرانی ممکن است به عنوان یک متغیر واسطه در نظر گرفته شود. هم بر یک متغیر وابسته تأثیر می گذارد (مثلاً: مشکل دسترسی برابر به خدمات تأمین اجتماعی)، و هم به متغیرهای مستقلی بستگی دارد که بر آن تأثیر می گذارد (مثلاً: سازمان نهادی نظام تأمین اجتماعی). @raveshetamadoni
برای تکمیل پروژه پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی نیاز است حوزه های دانش مکتب نیز همانند دستگاه فکری حکمت ساز که در نقشه جامع تمدن نوین اسلامی نشان داده شده است، استخراج و تکمیل گردد. لذا در نسخه اول سعی گردید با استفاده از مطالب اساتیدی همچون آیت الله میرباقری، خسروپناه... چارچوب کلی این حوزه دانشی استخراج گردد. با توجه به اینکه برای تکمیل کار نیاز به متخصصین تراز اول دینی است، لذا بنده وارد جزئیات بیشتر نخواهم شد. همچنین با توجه به ظرافت و اهمیت کار نسخه ارائه شده نسخه آزمایشی بوده و در آینده در صورت آماده بودن بسترهای تحقیقاتی تکمیل خواهد گردید. @raveshetamadoni
حکمرانی نظام ولایی وقتی افعال شناختی، روش ها، خروجی ها، اصول و منابع تحلیلی زمینه های فلسفی، علمی، فقهی، مهندسی، کاربردی، کلامی و عرفانی&اخلاقی یک موضوع به خودی خود موضوع مطالعه می‌شود، وقتی روی چیستی آن ها و چگونگی کارکرد آن ها تمرکز می‌کنیم، وقتی روی آن ها برای تولید دانش در مورد آن ها تحقیق می‌کنیم، آنگاه تحقیق ما نتیجه‌گرا می‌شود. بنابراین، فعالیت فقیهی، علمی، مهندسی، فلسفی، کلامی... به عنوان یک فعالیت هدفمند انسانی، تصمیم گرا هستند، اما فعالیت فقهی، مهندسی، فلسفی، علمی... به عنوان موضوع مطالعه، نتیجه گرا هستند. تحقیق یا مطالعه نتیجه‌محور علمی، فقهی، مهندسی، کلامی...، یکی از اجزاء پایگاه دانشی (پیکره دانش/دستگاه فکری) را ایجاد می‌کند که می‌توانیم از آن در اجرای فعالیت فقهی، علمی، مهندسی، کاربردی، کلامی... استفاده کنیم. @raveshetamadoni
هدایت شده از مرکز پژوهشی مبنا
مرکز پژوهشی مبنا برگزار می کند: 🔰 کرسی علمی ترویجی "حل مسائل و تحقق مطلوبیت ‏های تمدن ‏سازی نوین اسلامی با استفاده از ذهنیت کل ‏گرایانه(حکمرانی نظام ولایی)" ارائه دهنده: 🎤 جناب آقای مهندس رضا کیانوش، مدیر پروژه های فضایی با نقد و بررسی: 🎤 جناب آقای دکتر سعید هاشمی نسب، مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا دبیر علمی: ✍️ سرکار خانم حیدری، مدیر واحد رسانه مرکز پژوهشی مبنا 🗓 چهارشنبه 10 اسفند ماه ساعت ۱۴:۰۰ 🏢 مرکز پژوهشی مبنا 🌐لینک ورود به جلسه : https://vcpro.ir/mabna 🌐لینک خبر 🆔@mabna_center
اولین که تولید کرده ام را برای یکی از اساتید برجسته سیستم در سطح جهان ارسال کردم، با تعجب بعد از 2 روز یک ایمیل از طرف رئیس بخش آموزش انجمن سیستمی جهان به بمنظور ارسال نظر در مورد کارهای دیگری که در دنیا انجام شده و توضیح کاری که انجام داده ام دریافت کردم. این درحالی است که با حالت خواهش کارم را به اساتید و مسئولان حوزه&دانشگاه، نهادهای دولتی، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نهادهای مرتبط با ریاست جمهوری، فرهنگستان علوم ... ارائه دادم، متاسفانه با پاسخ های مأیوس کننده ای مواجه شدم @raveshetamadoni
🌺آغاز🍃 🌼سال 1402🍃 🌸برشما🍃 🌺 مبارک باد🍃 ‎‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌ @raveshetamadoni
◀️يا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ⏪ای اهل کتاب ، همانا فرستاده ما نزد شما آمد ، که در دوران انقطاع و بریده شدن سلسله رسولان ( میان عیسی و محمّد صلّی اللَّه علیه و آله معارف دینی را ) برای شما بیان می کند تا مبادا ( در روز قیامت ) بگویید: برای ما هیچ مژده دهنده و بیم کننده ای نیامد. پس حقّا که شما را مژده دهنده و بیم کننده ای آمد ، و خدا بر هر چیز تواناست. سوره مائده-آیه 19 🔴 طراحی و ایجاد انواع نظامات تمدنی در راستای برطرف کردن یک مشکل ایجاد شده اند. این نظامات نمی‌توانند بدون هدف، عوامل محدود کننده و پیامد باشد. خدا در این آیه به اهل کتاب می گوید ما حتی در زمانی که هیچ پیامبری (فاصله زمانی 600 سال بین بعثت حضرت عیسی تا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)) نبود در آن زمان نیز معارف دینی را برای شما بیان می کردیم، بنحویکه این دستورات دینی در فرآیند حل چالش ها و حکمرانی انواع نظاماتی برای شما راهگشا بوده اند. اثر این معارف باعث شده بود، طراحی انواع نظامات تمدنی بنحوی باشد که زمانیکه شما به جهان آخرت رفتید هیچ عذر و بهانه ای نداشته باشید. یعنی در زمان فعلی نیز که حضرت بقیه الله در وضعیت غیبت کبرا هستند قطعا امکان استخراج احکام نظامات تمدنی برای ما وجود دارد بنحویکه زمانیکه وارد دنیای بعد شدیم هیچ عذر و بهانه ای برای شکایت از نبود وسایل هدایت نداشته باشیم. یکی از پیامهایی که از آیه فهمیده می شود شاید این باشد که انواع نظامات تمدنی را باید بنحوی طراحی کنیم که هدف یا پیامد آن ها بنحوی نباشد که جامعه اسلامی در دنیای بعد از مرگ برای عدم انجام دستورات الهی بهانه و عذری داشته باشد. همچنین در ادامه آیه میفرمایند، بیان این دستورات در سطح بشارت و انذار بود، یعنی طراحی نظامات مطلوب است به نحوی صورت پذیرد که در عین اختیار و آزادی مسیری برای انتخاب. وجود داشته باشد؛ از طرفی تعارض منافع انسان ها با یکدیگر منجر به وجود اجبار به انجام یا عدم انجام فعلی از طرفی شخصی به شخص دیگر در اجرای دستورات الهی نگردد. نکته:خوشحال میشم دوستان نظرشون رو در مورد فهمی که بندهحقیر از این آیه داشتم رو ارسال کنند @raveshetamadoni