eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
768 دنبال‌کننده
358 عکس
6 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
‏خدایا ما را از یاران راستین حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه قرار بده خدایا اراده ما را راضی به کمتر از یاران اصلی امام عصر قرار نده خدایا اسم ما را در لوح محفوظ یاران قائم قرار بده خدایا مرگی جزء شهادت برای ما قرار نده خدایا از سر تقصیرات و گناهان ما در گذر ‎ @raveshetamadoni
طرح ایجاد موسسه موسسه تحقیقاتی سانتافه(Santa Fe) در ایالات متحده در سال 1984 توسط گروهی از دانشمندان که از محدودیت های موجود در تحقیقات دانشگاهی بواسطه "تحقیقات تک رشته ای"، ناامید شده بودند ایجاد شد. آن ها می خواستند به سوالات بزرگی بپردازند که حوزه های مختلف(فرارشته ای) را در بر می گرفت، و احساس می کردند تنها راهی که می توان این سوالات را مطرح و حل کرد، از طریق همکاری دانشمندان حوزه های مختلف از جمله فیزیکدان ها، زیست شناس ها، اقتصاد دان ها، انسان شناسان.... بود. طرح بنده تشکیل همچین مجموعه ای البته با رویکرد برای تحقق است. در این طرح ما میخواهیم علاوه بر دانشمندان حوزه های مهندسی و علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی؛ دانشمندان حوزه علوم دینی از جمله فقها... و همچنین فلاسفه نیز حضور داشته باشند. نخبگانی که به چندین رشته از جمله مبانی اسلامی آشنا باشند. در این طرح، مسائل کلانی مطابق با چالش های پیش روی جهان اسلام و ایران عنوان و به حل آن ها پرداخته شود. @raveshetamadoni
‏چرا باید به سمت تمدن سازی نظام مند الهی حرکت کنیم؟ در دو تصویر ذیل به صورت خلاصه مسیر تحقق ‎ نمایش داده شده ست @raveshetamadoni
‏در طراحی سیستم های پیچیده صحبت از مصالحه می شود که مبتنی بر روش های مختلفی است و در بحث فقه نظام نیز صحبت از تزاحمات است. تا جائیکه بنده متوجه شدم هر دو مفهوم یکی است و امکان بده بستان بین این دو مفهوم برای ارتقاء دانش در دو حوزه وجود دارد! ‎ @raveshetamadoni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏تمدن مادی به دنبال استفاده از رویکردهای ‎ برای تحقق اهداف سند توسعه پایدار هستند. در کشور ما هیچ نهادی برای تحقق ‎ از طریق ‎ و با نگاه فرا رشته ای فعال نیست. نیازمند حمایت از شرکت های دانش بنیان با رویکرد مغزافزاری هستیم. @raveshetamadoni
تدبر در آیات 36 و 37 سوره انفال با نگاه فرا رشته ای از نظر بنده حقیر بعد از مشاهده مطالب حاج آقا بابایی در کانال @Habibollah_Babai در آیه 36 سوره انفال خداوند به موثر بودن استفاده از اموال(منابع) برای تغییر انواع نظامات(سیستم ها) اشاره دارد. در این آیه پیامد تغییر نظامات؛ اثرگذاری بر روی مشخصه های اخلاقی انسان(حسرت و اندوه...) عنوان شده است. از طرفی در ابتدای آیه علت نامطلوب بودن سیستم ها را نقش منفی مشخصه های اخلاقی و فقهی(کافر بودن) انسان می داند. یعنی با یک چرخه حلقوی مواجه هستیم که در صورت عدم قطع ارتباط این چرخه، شاهد انباشتگی آثار و ارزش های منفی در تمامی ابعاد تمدنی خواهیم بود. همچنین خداوند در این آیه پیامد این فرایند حلقوی را اثرگذاری فراتر از جهان مادی دانسته و آن را به جهان آخرت نیز تعمیم می دهد. برای ایجاد دولت&جامعه اسلامی نیاز است که سمت مصرف منابع در حلقه در اختیار افرادشایسته و صالح قرار گیرد. در ادامه و در آیه 37 علت شکست&حسرت... در انواع سیستم ها را ایجاد تمیز در بین ارزش های خوب و بد می داند. یعنی تمام سیستم ها اگر منابع ایجاد آن ها در مسیر الهی مصرف نگردند قطعا دچار شکست خواهند شد که منجر به تمایز ذکر شده خواهد شد. بعد از بیان ایجاد روش تمایز صحبت از تراکم سازی این ارزش ها(مثبت&منفی) می گردد. برای بکارگیری منطق تراکم سازی در بعد ساختارهای حاکمیتی نیازمند انضمامی کردن آن با لحاظ کردن شرایط الهی در صورت وجود هستیم. یعنی می توان ارزش هایی را در انواع سیستم ها بوجود آورد که آثار منفی یا مثبت آن ها بعد از اتمام زندگانی افراد نیز پابرجا بوده و این مفهوم را معادل با پایداری این جهانی و آن جهانی بدانیم. و ارزش هایی که از این خصیصه برخوردار هستند امکان اندازه گیری شاخصه تراکم در آن ها را بوجود بیاوریم. آیه 36 آنها که کافر شدند ، اموالشان را برای بازداشتن ( مردم ) از راه خدا خرج می کنند آنان این اموال را ( که برای به دست آوردنش زحمت کشیده اند ، در این راه ) مصرف می کنند ، امّا مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد و ( در جهان دیگر ) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد. آیه 37: ( اینها همه ) بخاطر آن است که خداوند ( می خواهد ) ناپاک را از پاک جدا سازد ، و ناپاکها را روی هم بگذارد ، و همه را متراکم سازد ، و یک جا در دوزخ قرار دهد و اینها هستند زیانکاران! @raveshetamadoni
در غرب، با واژه توسعه مواجه هستیم. پایدار یعنی امکان استفاده برابر بین نسلی از منابع طبیعی. ولی برای تحقق مبتنی بر نظریه اگر پیشرفت را پایدار بدانیم؛ پایداری یعنی انجام فعالیت هایی که بعد از مرگ نیز برای انسان دارای ارزش باشد. @raveshetamadoni
🔴نگاهی نو برای تحقق تمدن نوین اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، نیازمند نگاهی کل‏ نگرانه و فرارشته ‏ای هستیم. اکثریت نگاه موجود برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، نگاهی تک بعدی بوده است، این در حالی است که تمامی پدیده‏ ها چند بعدی بوده و یکی از دلایل شکست انواع نظامات عدم توجه به این مسئله بوده است. در این نوع نگاه نیازمند توجه خاصی به واژه‏ هایی همچون توصیف و تجویز (طراحی)، ایرانیت و اسلامیت، عدالت، شبکه ‏ای بودن، پایداری، دستگاه فکری...هستیم. برای ایجاد چارچوب و صورت بندی صحیح بین مفاهیم ذکر شده، 3 مسئله کلان تمدنی را برای تحقق هریک از مراحل دولت ‏اسلامی و جامعه اسلامی بیان می‏ کنیم. از آنجا که فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی شامل مراحل 5 گانه اعم از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و نهایتا تمدن نوین اسلامی می ‏باشد و جمهوری اسلامی ایران مراحل انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را در چهل ساله اول انقلاب طی کرده است، لذا می ‏بایست در گام دوم انقلاب بیشترین توجه خود را بر روی دو مرحله دولت اسلامی و جامعه اسلامی بگذاریم. عدالت متناسب با انواع نظامات در مرحله دولت اسلامی متغیری اثرگذار است که اگر به درستی تبیین گردد می‏ تواند جهت و سمت طراحی تمام نظامات تمدنی را دستخوش تغییرات شگرفی قرار دهد. اگر بخواهیم این 3 مسئله کلان تمدنی را به زبان ساده بیان کنیم، در مسئله اول ابتدا باید وجه افتراق تمدنی خودمان را که شامل دو بازوی ایرانیت و اسلامیت است را در توصیف و تجویز انواع نظامات با یک نگاه کل‏ نگرانه، بتوانیم بدرستی تئوریزه و عملیاتی نمائیم. در این مرحله انواع نظامات شامل سیستم های انسانی و غیرانسانی باید به نحوی ایجاد گردند که کمترین امکان بهانه‏ جوئی را از طرف انسان برای حرکت از جهان مادی به جهان آخرت را داشته باشیم. باید نظامات بنحوی ایجاد گردند که انسان در حالیکه آزادی و اختیار دارد از سمت ساختارها و نظاماتی که توسط خود انسان ایجاد می‏ شود کمترین مانع را برای رشد و پیشرفت داشته باشد. سپس بمنظور اینکه انواع فاعل‏ ها اعم از سازمان‏ ها، افراد، نهادها، وزارتخانه‏ ها....در جهت مورد نظر قرار گیرند، منابع آن‏ها را مبتنی بر مبانی اسلامی کنترل و هدایت نمائیم. کنترل منابع اعم از حقیقی و اعتباری نیازمند انضمامی‏ کردن مفاهیم عدالت، پایداری و منطق شبکه‏ ای و داشتن نظریه در حوزه مدیریت منابع است. یعنی اگر بخواهیم مسئله دوم رو صورت بندی نمائیم، می‏ توان گفت کدام یک از سازمان‏ ها، نهادها، فاعل‏ ها...می ‏توانند با استفاده از کمترین منابع، بیشترین ارزش را با رویکردی شبکه‏ ای، عدالت‏ محور و پایدار در راستای نظام ولایت ایجاد نمایند. شبکه بودن در این مسئله به معنای ارتباطی فراتر از ارتباط دو طرفه بوده و فاعل‏ های دیگری نیز که به صورت غیر مستقیم می ‏توانند ارزش آفرینی کنند را نیز در مدل خودمان بیان کنیم. عدالت در این مسئله به عدالت روابط بین فاعل‏ ها بر می‏ گردد نه محتوای آن روابط و در انتها پایداری بر خلاف مفاهیمی که در تمدن مادی حاکم است به معنای انجام فعلی است که دارای ارزش ماندگاری بیشتری حتی بعد از مرگ انسان داشته باشد. لذا علاوه بر مسائلی که برای اسلامی سازی دولت که به ابعاد اخلاقی توجه دارد می‏ بایست از منظر فرارشته‏ ای نیز برای تحقق دولت و جامعه اسلامی بکوشیم. در مسئله سوم می‏ بایست راه حلی ارائه دهیم که منجر به حل دو مسئله قبلی گردیده و امکان حل آن‏ها را فراهم سازد. در مسئله سوم یک دستگاه فکری می‏ بایست ایجاد گردد که به آن زنجیره ارزش تمدن نوین اسلامی می‏گوئیم. این دستگاه فکری شامل 5 زیردستگاه اعم از دستگاه فلسفی، دستگاه علمی، دستگاه مهندسی، دستگاه کاربرد و دستگاه دینی است که از طریق سبک زندگی و سبک حکمرانی برای روی جامعه، دولت و طبیعت اثر گذار خواهد بود. @raveshetamadoni
در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی با آینده ای معلوم مواجه هستیم. آینده ای که در روایات و قرآن به آن اشاره شده است. از ویژگی های این آینده وابسته بودن متغیرهای مادی به مشخصه های غیرمادی در این تمدن الهی است. متغیرهای مادی تابعی است از انواع چالش های بزرگ در هر یک از نظامات و مشخصه های غیرمادی مرتبط است با مکتب (اخلا&عرفان، اعتقادات، فقه (اعم از پایداری که قبلا تعریف شده است)) که نیازمند استخراج آن ها از منابع دینی است. لذا نیازمند روش هایی هستیم که ارتباط بین چالش های کلان تمدنی در انواع نظامات (سامانه های اجتماعی(مردم شناختی، اقتصاد...)، اجتماعی-فنی-زیست محیطی(حمل و نقل، انرژی، ارتباطات، اقتصاد، طبیعت...) و فنی)، مکتب و آن چشم انداز معلوم را برقرار نماید. در این مسیر هجرت از تمدن صرفا مادی به آن تمدن الهی با مشخصه هایی مثبت و منفی همچون ابهام، ریسک بالا، پیچیدگی (به علت درهم تنیدگی انواع نظامات و وابستگی مسیر) بدون جهت (خط کشی نشده)، دارای اصول(الگوی ایرانی_اسلامی)، انسجام، نوظهورگی، غیرخطی بودن...مواجه هستیم. @raveshetamadoni
بنظر بنده برای ایجاد نیازمند تربیت افرادی هستیم که دارای و هستند. سوره الأنبياء آیه 74 و به لوط، [حکم (فرمان نبوت و رسالت)] و دادیم و او را از آن شهری که [اهلش] کارهای زشت مرتکب می شدند، نجات دادیم؛ بی تردید آنان قومی بد و نافرمان بودند