eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ میرداماد الحسینی اعلی الله درجته 🔹ای پدر عترت و زوج بتول 🔹حلقه کش علم تو گوش عقول 🔹ای تو درِ خطّه‌ی اقلیم دین 🔹مسجد الاقصای جهان یقین 🔹صورت عقل آیت تنویر تو 🔹عالم معنی همه تفسیر تو 🔹با نبی از مرتبه توأم تویی 🔹میر لوا صاحب توسم تویی 🔹راه حق و هادی هر گمرهی 🔹ما ظلماتیم و تو نور اللهی 🔹صورت میزان الهی تویی 🔹معنی قرآن الهی تویی 🔹مصحف هستی ز تو تفسیر یافت 🔹دعوی ملت ز تو تحریر یافت 🔹داده به درگاه تو افلاک باج 🔹دست تو از ابر گرفته خراج 🔹نعت جلال تو برون از حساب 🔹اسم تو من عنده علم الکتاب 🔹خاتم دین نقش نگینش تویی 🔹پیر خرد نور جبینش تویی 🔹طاق خلافت ز تو پر نور شد 🔹بیت هدایت ز تو معمور شد 🔹آنکه گذشت از تو و غیری گزید 🔹نور بداد ابله و ظلمت خرید 🔹وانکه بشب بر دگری دیده دوخت 🔹خاک سیه بستد و گوهر فروخت 📚 دیوان مشرق الأنوار، میرداماد مشخصات این نسخه را در فنخا، ج۲۹، ص۵۵۵ ببینید. دیوان حاضر ظاهرا چندین بار قبل و بعد از انقلاب چاپ شده است. 🔺از کانال کلام مکتب وحی و عقل 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد معظم علی مومنی حفظه الله 📜اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً📜 امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم،و اسلام‌را برای شما ”به عنوان” دین پسندیدم. ┈••••ه✾ 🌺 ✾ه•••••••┈┈┈ ‼️تذکر فوق العاده مهم‼️ 🌺 ضمن عرض سلام و تبریک بزرگ‌ترین عید الهی و عالم هستی و روز اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت خدای متعال به سبب نصب پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم حضرت علی علیه السلام را به خلافت و جانشینی بلا فصل خودش.🌺 ✍🏻 از همه عزیزان عاجزانه درخواست دارم که این نوشتار را خیلی خیلی با حوصله و دقت و تفکّر و تدبّر بخوانند تا خودشان قضاوت کنند که چرا این اندازه دستورات و اعمال و وظایف و آداب فردی و جمعی برای روز عید غدیر و اجر و ثواب بر عمل کنندگان وارد شده است که برای هیچ روز و شبی از سال وارد نشده است حتی در ماه مبارک رمضان و شب قدر؛ لذا باید دقت کنیم که چرا این همه سستی و قصور و تقصیر در رابطه با تبلیغ و ترویج عید غدیر از ما سرزده است ! ✍🏻 در اثر فراموشی غدیر خم بود که آن جنایت و مصیبت‌های فوق تصور بر حضرت فاطمه زهرا "سلام الله علیها" وارد شد و خلافت بلافصل علی"علیه السلام" غصب و حادثه دلخراش و جانکاه کربلا اتفاق افتاد و بشریت تا ظهور مهدی موعود "عجل الله تعالی فرجه الشریف" در بدبختی به سر می‌برد و خواهد برد. ✍🏻 لذا باید چندین برابر ایام فاطمیه و دهه محرم برای معرفی غدیر خم سرمایه گذاری کرد از قبیل خواندن خطبه پیامبر اکرم "صلّی الله علیه وآله وسلّم" در غدیر خم و بیان فلسفه امامت و ولایت و خلافت امیرالمومنین "علیه السلام" و تشکیل مجالس جشن و شادی و تشویق مومنین به روزه گرفتن و اطعام روزه‌داران بیشتر از ماه مبارک رمضان و پرچم و بنر زدن در کوچه‌ها و خیابان‌ها بیشتر از نیمه شعبان و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پخش پوسترها و آذین‌بندی و چراغانی خیابان‌ها و کوچه و بازار و امثال اینها تا بلکه کمی بتوانیم رضایت خداوند متعال و معصومین "علیهم السلام" مخصوصا رضایت و توجهات امام زمان "علیه السلام" را جلب کنیم. ✍🏻 حقیقت و عظمت و شرافت و اهمیت بعضی از وقایع را از اعمال و فضایلی که گفته شده است تا حدودی می توان شناخت؛ از جمله‌ی آنها عید غدیر خم است که فضیلت و شرافت و عظمتش فوق تصور است؛ مرحوم سید ابن طاووس "قدس سره" در اقبال الاعمال حدود ۱۰۰ صفحه راجع به فضیلت و اعمال عید غدیر مطرح کرده است و هکذا در "المراقبات" عالم ربانی و فقیه صمدانی مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی مطالب بسیار ارزشمندی را راجع به غدیر خم بیان فرموده است؛ ما خلاصه و گزیده‌ای از آن ها را عرض می‌کنیم تا معلوم شود که روح اسلام، ولایت و امامت آن حضرت است. 👇 🌸 👇 🌸👇 🌸👇 🔅۱- روز عید غدیر خم، بزرگترین عید اسلامی و نسبتش به عید فطر و عید قربان و روز جمعه مانند ماه به ستارگان است. 🔅۲- روزهای مخصوصی هستند که روزه گرفتن در آنها معادل هفتاد سال است ولی روزه گرفتن در روز غدیرخم برابر با عمر دنیا است؛ یعنی اگر کسی از اول آفرینش دنیا تا پایان آن خدا را عبادت کند، روزها را روزه باشد و شبها را برای عبادت به پا خیزد به پاداش روزهٔ این روز نمی‌رسد؛ و روزه‌اش معادل صد حج و صد عمره است و روایات وارده در ثواب روزه روز غدیرخم شگفت انگیز و بهت‌آور است. 🔅۳- روز قبولی اعمال و مستجاب شدن دعاهاست و در این روز گناه ۶۰ سال، از مرد و زن مؤمن آمرزیده می‌شود. 🔅۴- روز جشن و شادی واقعی و تبسم و زینت کردن است؛ به طوری که اگر مومنی خودش را بیاراید خداوند همه خطاهای او را می‌آمرزد و توسط فرشتگان تا سال آینده، اعمال نیک فراوان برای او می‌نویسند و درجات او را بالا می‌برند به طوری که اگر بمیرد شهید است و اگر زنده بماند خوشبخت به حساب می‌آید. 🔅۵- صله رحم و هدیه دادن و خوشحال نمودن دیگران، ثواب فوق ‌العاده دارد؛ برای مثال اگر کسی در این روز، مومنی را اطعام دهد مانند آن است که همه پیامبران و صدیقان را روزی داده باشد و یک درهم انفاق کردن معادل ۲۰۰ درهم و در بعضی از روایات برابر با هزار و صد هزار درهم در روزهای دیگر است؛مخصوصاً افطار دادن به مومن روزه‌دار در عید غدیر، همانند افطار دادن به صد هزار پیغمبر صدیق و شهید می‌باشد. 🔻ادامه در فرسته بعد 🔻
↪️ ↪️ ↪️ 🔅۶- اگر کسی به دیدار مومنی برود خداوند در قبر او ۷۰ نور وارد می‌کند و قبر او را توسعه می‌دهد و در هر روز ۷۰ هزار فرشته در قبر به دیدار او آمده و به او بشارت بهشت را می‌دهند. 🔅۷- خداوند از آتش آزاد می‌کند دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر آزاد کرده است. (دقت فرمایید برتریت عید غدیر را بر فضیلت ماه مبارک رمضان که بهت آور و شگفت انگیز است). 🔅۸- اگر مردم، فضیلت این روز را حقیقتاً می‌شناختند به راستی ملائکه روزی ده بار دست در دست آنها می‌گذاشتند. 🔅۹- تمامی عالم از ملک و ملکوت، حتی در بهشت، فرشتگان و پرندگان به جشن و شادی می‌پردازند. 🔅۱۰- خداوند این روز را برای هر پیغمبری عید قرار داده است و انتصاب اوصیاء پیامبران در این ‌روز بوده و اسم‌ این روز در آسمان «عهد معهود» یعنی روز پیمان گرفته شده و در زمین «میثاق مأخود و جمع مشهود» یعنی میثاق گرفته شده و گروه حاضر می‌باشد. و در عالم، چنین روزی در فضیلت آفریده نشده است. 🔅۱۱- غلبهٔ حضرت موسی بر ساحران در این روز بوده و در این روز آتش بر حضرت ابراهیم علیه السلام سرد و سلامت شده است. 🔅۱۲- روز بستن پیمان برادری دینی (عقد اخوت). 🔅۱۳- تبری و بیزاری جستن از ظالمین و غاصبین حق اول مظلوم عالم علی بن ابیطالب علیه السلام. 🔅۱۴- تبریک و تهنیت گفتن به یکدیگر. 🔅۱۵- صدقه دادن و کمک نمودن به فقرا و نیازمندان. 🔅۱۶- توسعه نفقه بر اهل و عیال. 🔅۱۷- انجام دادن اعمال و نمازها و دعاهایی که وارد شده (به اقبال و مراقبات و مفاتیح الجنان مراجعه شود.) 🔅۱۸- زیارت حضرت علی "علیه السلام" مخصوصا زیارت امین الله و بالأخص زیارت غدیریه که از حضرت امام هادی علیه السلام نقل شده و به اندازه‌ای ارزشمند است که حدود ۳۰۰ فضیلت و منقبت برای آن حضرت مطرح شده و متاسفانه ناشناخته مانده و ای کاش مثل زیارت جامعه کبیره مشهور می‌شد. 🔅۱۹- صلوات فرستادن. 🔅۲۰- قضای حاجت مومنان. 👈 همهٔ اینها برای معرفت و شناخت آن‌ حضرت و تبعیت از روش آن ولی خدا در تمامی ابعاد زندگی است. 👉 عمده مسئلت از ساحت قدوسی و محضر ربوبی، این است که توفیق عنایت فرماید تا به این اعمال عمل نماییم ان شاءالله تعالی. التماس دعا 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
زیارت غدیریه.pdf
1.07M
💥 زیارت غدیریه از حضرت امام هادی علیه السلام 🔹همراه با: 🔸ترجمه گویا 🔸حواشی مفید 🔸شماره گذاری فرازها 🔸صفحه‌آرایی چشم نواز 🔹تقدیم به همه محبان و موالیان مولی امیرالمومنین علیه السلام 🔺تدوین از استاد روح الله راسل 👉 @raveshsonnati
رسالة_طرق_حديث_من_كنت_مولاه_فعلي_مولاه.pdf
562.5K
💥طرق حدیث من کنت مولاه ✔️ شمس الدین ذهبی. 🔹اين كتاب، رساله‌اى كوتاه از شمس الدين ذهبى عالم سنى قرن هشتم هجرى است كه در آن ۱۲۵ طريق و سلسله سند در باره حديث غدير و بخش اصلى آن جمله من كنت مولاه فعلى مولاه گزارش كرده است. 🔹اين رساله را مرحوم سيد عبد العزيز طباطبايى، نسخه شناس و محقق معاصر احياء و تصحيح كرده است. 🔹ذهبى در مقدمه چند سطرى اين رساله مى‌گويد حديث من كنت مولاه متواتر است و قطعاً مى‌توان گفت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آن را بيان فرموده است. عده بسيارى آن را از طرق صحيح و حسن و ضعيف نقل كرده‌اند كه اين طرق را من بيان مى‌كنم. 🔹ذهبى به ترتيب از ابوبكر، عمر، على عليه السلام، طلحه، سعد بن ابى وقاص و ديگر صحابه اين حديث را گزارش كرده كه تنها از حضرت على عليه السلام ۴۴ سند آورده است. 🔹مؤلف در مواردى از اين اسناد عبارت «صح عنه» و در مواردى «لم يصح» آورده كه نشان دهنده اظهار نظر وى در باره طريق حديث است. وى در اين اظهار نظرها راويان اين حديث را بررسى كرده و إسناد آنها را نقد كرده است. 🔺از کانال رسول جعفریان 👉 @raveshsonnati
#۱۹ 💥بسم الله الرحمن الرحیم🔅إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله 🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۵۵ سوره مائده پرداخته شده است. ↪️ 2⃣ نکات و اشارات بلاغی: ❓سوال: درتركيب «الذّين يقيمون الصّلاه ...» چهار إحتمال ذكر شده است: 🔸۱. نعت باشد براي «الذّين» أوّل 🔸۲. نعت مقطوع باشد، در محل نصب، مفعول فعل محذوف مثلا:(أمدح) 🔸۳. نعت مقطوع باشد در محل رفع، خبر مبتدأ محذوف: (هم) 🔸۴. بدل باشد از «الذّين» أوّل (بدل بعض). چرا در تركيب آن، احتمال چهارم انتخاب شد؟ 🔹جواب: در بين آن احتمالات بدليّت از سائر احتمالات با غرض مناسبتر است. 🔻توضيح: 🔹بايد ديد در آيه‌ی شريفه غرض چيست و كدام تركيب با آن غرض بهتر می‌سازد و مناسبتر است. 🔹غرض در آيه شريفه تعيين ولیّ أمر است، لكن از آن جایی كه می‌شود گفت: ولايت الله و رسول(صلی الله علیه و آله) امريست مفروغ عنه، و به يك اعتبار واضح و روشن، و آنچه كه ممكن است برای مردم ابهام داشته باشد، ولايت امری حضرت أمير المومنين(علیه السلام) بوده، پس غرض اصلی تعيين حضرت است به عنوان ولیّ امری. (و ذكر صفات حضرت هم در آيه ـ (آمنوا، يقيمون الصلاة، يؤتون الزكوة، راكعون) ، برای تعيين و مشخص كردن ايشان است، نه اينكه ذكر آنها مقصود بالأصاله باشد). 🔹حال كه غرض اصلی تعيين حضرت(علیه السلام) بوده برای ولیّ امری، كداميک از آن احتمالات با اين غرض سازگار تر است؟ 🔸اگر «الذّين» دوم نعت باشد برای «الذّين» أوّل، در اين فرض «الذّين»‌اول مقصود به حكم، و «الذين» دوم، قيد آن خواهد بود. و همچنين است در صورتی كه «الذّين» دوم نعت مقطوع باشد، ـ چه اينكه مفعول فعل محذوف باشد، و يا اينكه خبر مبتدأ محذوف باشد ـ كه در اين صورت هم «الذين» اول مقصود به حكم است و «الذّين» دوم برای مدح آن آمده است. 🔸و أمّا بدليّت ـ از آن جایی كه اين موصول‌ها برای معرّفی و تعيين حضرت‌اند برای ولايت امری، و اين نقش هم برای موصول دوم است به وسيله صله‌اش نه برای موصول اول، چون صله موصول اوّل از خصوصيّات حضرت نيست، و از صفات مشتركه بين همه‌ی مؤمنين است، ولی صله‌ی موصول دوم از ويژگی‌ها و از مختصات است، و اوست كه معرّف آن حضرت است، پس در اين مقام اصالت با موصول دوم خواهد بود، نه با موصول اول، و در بدل هم، اصل و مقصود به حكم بدل است نه مبدل منه، و مبدل منه در حكم سقوط است، پس در نتيجه بدليّت از سه احتمال دیگر با آن غرض مناسب‌تر است، و لذا بايد بدليّت انتخاب شود. ❓سوال: با فرض اينكه مراد از تعبير جمعی (ألذّين) در آيه شريفه خصوص حضرت أمير المومنين(علیه السلام) است، و حضرت هم يک نفر بيشتر نبوده، پس چرا از يک نفر تعبير جمعی آمده است؟ 🔹جواب: تعبير جمعی از مفرد امريست متعارف، هم در قرآن در موارد عديده‌ای صورت گرفته، و هم در غير قرآن، پس اصل استعمال متعارف و صحيح است، ولی از آن جایی كه خلاف اصل است، قاعدتا بايد دارای نكته‌ای باشد و نكته آن هم ممكن است به حسب اختلاف موارد مختلف باشد. 🔹در آيه شريفه ممكن است نكته‌اش تعظيم باشد، چون چنین چيزی برای افاده تعظيم هم می‌آيد، و همچنين ناظر به ولايت و امامت و بقيّة أئمّه(علیه السلام) هم باشد، ولو اينكه آيه درباره‌ی حضرت امير المؤمنين(علیه السلام) نازل شده، ولی آنان نیز ولیّ امرند و لو در زمان‌های آينده،‌ كه نتيجه اين شود: ولايت براي خدا و رسول(صلی الله علیه و آله) و أئمّه(علیه السلام) است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🌹 ولادت با سعادت باب‌الحوائج حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام، مبارک باد. 👉 @raveshsonnati
💥دعایی کوتاه و مهم به ویژه برای طلاب 📜«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي‏ مِنَ‏ التَّقْصِيرِ»📜 ✔️الامام موسی بن جعفر علیه‌السلام 🔹الفضل بن یونس عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام، قالَ: قَالَ: أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي‏ مِنَ‏ التَّقْصِيرِ» قَالَ: قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ، فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي‏ مِنَ‏ التَّقْصِيرِ فَقَالَ كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ مُقَصِّرُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔸فضل بن یونس از حضرت ابى الحسن (موسى بن جعفر) عليه السّلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: اين دعا را بسيار بخوان: 🔺«بار خدايا مرا از عاريت داده‌‏شدگان (ايمان) قرار مده: و از تقصير بيرون مبر.» 🔸گويد: من عرض كردم: اما عاريت داده‏‌شدگان، پس دانستم که مرد دین خود را عاریه می‌دهد سپس از آن خارج می‌شود، (ولی) معناى «مرا از تقصير بيرون مبر» چيست؟ 🔸فرمود: هر كارى را كه بخاطر خداى عز و جل انجام دهى پس خود را در آن كار پيش خود مقصر بدان؛ زيرا كه همه مردم در كارهايشان ميان خود و خداى عز و جل تقصير كار و مقصرند مگر کسی که خدا او را عصمت داده باشد. 📚 الاصول من الكافی، ج‏۲، ص۷۳. 👉 @raveshsonnati
#۲۰ 💥بسم الله الرحمن الرحیم🔅إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله 🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۵۵ سوره مائده پرداخته شده است. ↪️ 2⃣ نکات و اشارات بلاغی: ❓سوال: چرا «آمنوا» به صيغه‌ی ماضی آمده، ولی «يقيمون» و «يؤتون» به صيغه‌ی مضارع آمده است؟ 🔹جواب: در حين نزول آيه حضرت اميرالمومنين (علیه السلام) مشغول نماز بوده، ولی ايمانش قبلاً حاصل بوده، و ايتاء ذكات ـ دادن انگشتر به سائل ـ هم صورت گرفته بود، پس در وقت نزول آيه ايمان ماضی بوده، اقامه صلاة حال بوده، ايتاء ذكات هم ماضی بوده، پس بنابراين، ايمان حضرت با لفظ «آمنوا» بيان شد، به صيغة ماضی، تا دلالت كند بر ماضويّت، و إقامه صلاة، كه حال بوده، با «يقيمون» بيان شده، به صيغه مضارع چون فعل مضارع برای زمان حال، به نحو حقيقت به كار برده می‌شود. 🔹❓اما «يؤتون» كه به صيغه‌ی مضارع آمده، ولی معنای آن ماضی است، در اين مقام جای اين سؤال هست كه به چه دلیل معنای ماضی با لفظ مضارع بيان شده است؟ 🔹جواب: از باب حكايت حال ماضيه مجازاً؛ 🔻توضيح: 🔹امری كه در گذشته واقع شده، ولی عجيب و غريب بوده، ديدنی بوده، جذّاب بوده، گاهی آن را تنزيل می‌كنند به منزله چيزی كه در زمان حال واقع است، و تشبيه می‌كنند آن‌را به اين، و آن‌را مجازاً با لفظ مضارع ـ كه برای حال می‌آيد ـ بيان می‌كنند ـ مانند: (وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا) و وجه شبه هم استحضار در ذهن است (چون كما اينكه واقع در زمان حال در ذهن حاضر است، ماضی غريب و جذّاب هم از ياد نمی‌رود و در ذهن متكلم حاضر است)، پس بنابراين «يؤتون» از باب حكايت حال ماضية، و به اعتبار هيئت مجاز، و از نوع استعاره تبعيّه است. ❓سوال: چرا در آيه شريفه «الذين» تكرار شده، چه اشكالی داشت گفته شود: (و الذين آمنوا و يقيمون الصّلاة و يؤتون الزّكوة و هم راكعون) بدون «الذين» دوّم؟ 🔹جواب: تكرار «الذين» و بدل قرار دادن آن از اوّلی موجب تقرير معنی (امير المؤمنين(علیه السلام)) و تثبت آن می‌شود در ذهن مخاطب، كه بسيار مناسب با مقام است، (و وجه تقرير هم اين است كه معنای واحد دو مرتبه ذكر شده، يک مرتبه با «الذّين» اول، مرتبه دوم با «الذّين» دوّم) و اگر «الذين» تكرار نمی‌شد، اين نكته وجود نداشت. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
💥امام زمان علیه‌السلام وجه الله... ✔️آیت الله العظمی وحید خراسانی 🔹تو وجه اللهی، اما وجه اللهی که تمامی اولیاء خدا به واسطۀ آن وجه به خدا توجه می‌کنند. 💠 اَيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ... ‼ ️این کلمه بُهت آور است؛ اگر اولیاء بخواهند به خدا توجه کنند، باید به وسیلۀ او باشد. ❓️ااولیاء کیانند؟ 🔹قرآن و حدیث باید به هم ضمیمه شود: ﴿أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ * الَّذِينَ آمَنُوا وَ كَانُوا يَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ.﴾ 🔹اولیاء خدا وقتی به این مرتبه رسیدند، تازه لیاقت پیدا می‌کنند که به توسط او به خدا توجه کنند؛ روحی و ارواح العالمین لک الفداء. 🔹ای گوهر مرموزی که نه تو را شناختیم نه حق تو را ادا کردیم؛ به یاد هر کسی بودیم جز به یاد تو، به فکر هر کسی بودیم جز به فکر تو! 🔹اگر امروز به ما نگاهی کنی، به آن نظر، اکسیری بر قلب ما هم پیدا بشود. 🔺۱۶/دی/۱۳۷۴، کانال معظم له 👉 @raveshsonnati
#۲۱ 💥بسم الله الرحمن الرحیم🔅إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله 🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۵۵ سوره مائده پرداخته شده است. ↪️ 2⃣ نکات و اشارات بلاغی: 💥وصل: 🔹عطف جمله‌ی «يؤتون الزّكوة» بر جمله‌ی «يقيمون الصّلاة» برای اين جهت است، كه بين الجملتین توسط بين الكمالين (كمال اتصال، كمال انقطاع) وجود دارد، بدون اينكه مانعز از عطف در بين باشد، و حكم آن هم وصل است، و بالخصوص كه در اينجا مضافاً بر اينكه مانعز از عطف نيست، مقتضی عطف هم وجود دارد، پس در واقع در اينجا دو تا مقتضی وصل در بين هست: 🔸۱ـ توسط بين الكمالين بدون مانعی از عطف؛ 🔸۲ـ مقتضی ديگر وصل، و آن عبارت است از داشتن جمله‌ی دوم حكم جمله‌ی اولی را يعنی صله بودن برای موصول. 💥مراعاة النظير: 🔹و آن عبارت است از اينكه متكلم در كلام خود جمع كند بين چند چيزی كه در بين آن ها تناسب غير تضادّی وجود دارد، مانند اين شعر فارسي: 🔸ما جگر سوختگان را به گل و سبزه چه كار 🔸گور بابای بهار و چمن و باغ و نسيم 🔹و در اين آيه‌ی شريفه هم اين امر صورت گرفته است، چون بين «ايمان» و «صلاة» و «زكاة» و «ركوع» تناسب غير تضادی وجود دارد. 💥جمع: 🔹و آن عبارت است از جمع چند چيز در تحت حكم واحد، مانند اين شعر فارسی: 🔸هر كه آمد، هر كه آيد می‌رود 🔸اين جهان محنت سرائی بيش نيست 🔹و در اين آيه‌ی شريفه هم «الله» و «رسول» و «الذين ... » در تحت حكم واحد (ولايت أمری) جمع شده‌اند. 💥ائتلاف اللّفظ مع اللّفظ: 🔹يعنی بين الفاظ كلام از ناحيه‌ی غرابت، و يا تداول،‌ و يا مانند اينها، تناسب و تلائم باشد، به اين معنی كه در كلام، اگر معنائی با لفظی بيان شده، كه استعمال آن لفظ در آن معنی قليل، و غرابت دارد، معنای ديگر هم با لفظي بيان شود كه استعمال آن در آن قليل و دارای غرابت است، مثلاً در آية شريفه: (تَاللَّهِ تَفْتَأُ تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضًا)، كاربرد «تاء» برای قسم، و كاربرد «تفتأ» ـ به تقدير «لا تفتأ» بمعنی «لا تزال» - كه افاده استمرار كند، و كاربرد «حرض» برای هلاكت، نسبت به الفاظ ديگر اين معانی، قليل و خالی از غرابت نيست. و در اين آيه شريفه هم تمام الفاظ آن از الفاظ متداوله در استعمال اند در معانی خود. 💥ائتلاف اللّفظ مع المعنی: 🔹يعنی در كلام بين الفاظ و معانی كه از آن‌ها اراده شده تناسب باشد، مثلاً برای معنای شريف و ارزشمند لفظ شريف به كار برده شده باشد، برای معنای ظريف و لطيف لفظ ظريف و لطيف به كاربرده شده باشد، برای معنای سنگين و يا درشت لفظ سنگين و يا درشت بكار برده شده باشد، و در اين آيه‌ی شريفه هم اين جنبه رعايت شده، و بين هر لفظ و معنای مراد از آن اين تناسب لحاظ شده است. 💥انسجام: 🔹يعنی الفاظ كلام عذب و لطيف باشند،‌ و سبك كلام، و نظم الفاظ آن هم دارای سهولت باشد، به گونه‌ای كه جريان كلام بر زبان، مانند جريان آب، روان باشد و بدون تكلّف و مشقّت. و در اين آيه شريفه هم، اين امر به وضوح نمايان است. 🔺پایان نکات ادبی آیه ۵۵ سوره مائده. 👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس #برنامه_ریزی_برای_فرایند_تدریس ↪️🔻تعیین هدف‌های آموزشی و تهیه درس ↪️🔻انواع طرح درس ↪️🔻طرح درس روزانه ↪️🔻اجزای طرح درس روزانه ↪️🔻دشواری تهیه طرح درس روزانه 🔹تهیه طرح درس با جزئیات فوق در آغاز کار برای بسیاری از معلمان تازه کار وقت گیر و دشوار به نظر می‌رسد؛ اما با توجه به ضرورت و فواید غیر قابل اغماض آن، پس از مدتی تمرین و کسب مهارت می‌توانند با سرعت، دقت و جامعیت خوبی برای هر جلسه درس خود، طرح درس مناسب تهیه کنند. معلمان در شروع کار نیاز به نوشتن جزئیات طرح درس خود در جدولی مانند جدول صفحه بعد دارند؛ اما پس از کسب مهارت، می‌توانند این کار را به صورت نیمه ذهنی و تنها با یادداشت‌های کوتاه نیز انجام دهند. 🔻جدول طرح درس روزانه اصلی ترین 🔹عناصر و اجزایی که باید در طراحی برای هر جلسه درسی در نظر گرفته و برای آنها تصمیم گیری شود، در جدول بالا آمده است. البته این جدول می‌تواند شکل‌های دیگری نیز داشته باشد که ترتیب و چینش آنها تا حدود زیادی به سلایق معلمان بستگی دارد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۱۹۸، ۱۹۹. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
💥علوم بلاغی سرّ نوآوری مرحوم علامه شرف الدین ❓آیت الله مرعشی نجفی از سید عبدالحسین شرف الدین سوال کرد که سر ابتکار و نوآوری‌های شما و همچنین برتری شما در بیان فضائل و حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام چیست؟ ❓علت کثرت تاثیر پذیری دیگران از طرح مباحث شما نسبت به علمای پیش از شما چیست؟ 🔹مرحوم علامه شرف الدین پاسخ داد: من كتاب بلاغی مطول را هجده بار تدریس کرده‌ام که در نتیجه آن بلاغت را در مشت دارم و هرگونه بخواهم از آن استفاده می‌کنم. 🔺 به نقل از شیخ محمد سند بحرانی 👉 @raveshsonnati
⚡️ مباهله از غریب‌ترین ایام در زندگی ما ✔️ آیت الله جوادی آملی 🔹از غريب ترين ايام زندگی ما ايام مباهله است. خيلی از ما عالمانه حرف می‌زنيم و عوامانه فكر می‌كنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست می‌دهيم. در حالی که اجزای غير ركنی را خيلی محترم می‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركنی است و حال آنکه ما در نماز يك واجب ركنی داريم و يك واجب غير ركنی؛ در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است. 🔹غدير جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است و با سالروز ازدواج فرق می‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركنی را خيلی دامن می‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است. لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است. 🔺https://goo.gl/cv9W2F 👉 @raveshsonnati
‌ #سخن_بزرگان ✔️آیةالله العظمی وحید خراسانی 🔹همین که چشم اُسقف اعظم به آنها افتاد، اعلام کرد و گفت: چهره‌هایی را می‌بینم که اگر اینها دست به دعا بردارند، یک نفر از نصاری در روی زمین باقی نخواهد ماند. 👉 @raveshsonnati
#۷ ↪️🔻بخش اول: اصول بهداشت روانی ↪️ 🔻فصل دوم : سلامت روح و روان ↪️🔻نوشتار دوم: روشهای درست فكركردن ↪️🔻بررسی خیال و نقش آن در زندگی 🔹یکی از موانعی که می‌تواند سدّ راه تکامل انسان شده و باعث تعطيلی عقل و سقوط انسان شود، قوه خيال است. البته قوه خيال يکی از موهبت‌های بزرگ الهی در وجود انسان است؛ چرا که پيشرفت‌های مختلف بشر در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی و همچنين در حوزه فرهنگ، هنر و هزاران خلاقيت علمی و تکنولوژيکی، همه و همه ، در پرتو همين خيال به وجود آمده و می‌آيد. با توجه به ابعاد وسيع و گسترده قلمرو فعاليت اين قوه، فلسفه وجودی قوه خيال در انسان آشکار می‌شود، ولی اين قوه با همه توانمندی عجيبی که خداوند در آن قرار داده است، اگر در مسير انحرافی به کار گرفته شود، تلفات و آسيب‌های ناشی از آن نيز بسی گسترده و عميق خواهد بود. 🔹بنابراين، با توجه به اهميت فوق العاده اين قوه و در وجود انسان و دو کار کرد مثبت و منفی آن، لازم است جايگاه خيال در ساختار وجودی انسان مورد بحث قرار گيرد، تا از اين رهگذر علم و احاطه بيشتری به جوانب مثبت و منفی آن حاصل شود. 🔹چنانکه در کتب معقول بیان شده است نفس انسان ذاتاً مجرد بوده و دارای قوای متعددی است. مشهور علما، قوای باطنی نفس را پنج مورد می دانند: 🔸۱: حس مشترک؛ 🔸۲: خَيال؛ 🔸۳: متصرفه؛ 🔸۴: واهمه؛ 🔸۵: حافظه (ذاکره) ↩️ ادامه در فرسته بعد.
↪️ ادامه از فرسته قبل 🔹شيخ الرئيس، ابن سينا در نمط سوم اشارات، مغر انسان را به سه بطن تقسيم می‌کند. بطن اول در قسمت پيشانی؛ بطن دوم در قسمت پشت سر و بطن سوم در ميان بطن اول و دوم قرار دارد. هر يک از اين بطون سه گانه، دارای دو قسمت (مقدم و مؤخر) است. مقدم و جلوی بطن اول جايگاه حس مشترک است، يعنی هر يک از قوای ظاهری پنجگانه، صور مربوط به خود را از بيرون دريافت کرده و وارد حس مشترک می‌کنند. به همين دليل، به اين قوه، «حسّ مشترک» اطلاق شده است. مؤخّر و منتهای بطن اوّل، جايگاه خيال بوده و در آن صور موجود در حس مشترک حفظ و نگهداری می‌شود. قوه متصرفه در مقدم و جلوی بطن وسط قرار دارد و کارش تلفيق و تصرف در صور و معانی است. قوه وهم (واهمه) در مؤخر و منتهای بطن دوم قرار دارد، و کارش ادراک معانی جزئيه است، قوه حافظه نيز در مقدم و جلوی بطن آخر قرار گرفته و مأموريتش حفظ معانی جزئيه است که توسط قوه واهمه درک شده است؛ به بيان ديگر، همچنان که «خيال» بايگانی صور است، حافظه نيز بايگانی معانی جزئيه می‌باشد. 🔹آنچه در اينجا به عنوان مانع پيشرفت و سد راه تکامل مورد بحث می‌باشد، قوه متصرفه است، اين قوه اگر تحت تدبير عقل قرار گيرد، قوه «متفکِّره» و اگر تحت نفس اماره قرار گيرد قوه «متخيِّله» خوانده می‌شود. 🔹مانع بودن تخيل در صورتی است که تحت تأثير هواهای نفسانی و مديريت شيطان اداره شود. از اين رو ادراک حاصل از تخيل را می‌توان به سه قسم تقسيم کرد: 🔸۱: گاهی از صور موجود در خيال، صورتی می‌سازد که مطابق با واقع و خارج است، اين تخيل را، تخيل ادراکی حضوری می‌گويند. 🔸۲: گاهی از صور موجود، صورت‌هايی می‌سازد که اصلاً در خارج موجود نيست، مانند انسان صد سر. اگر اين مرحله از تخيل، تحت تدبير عقل و اراده انسان اداره شود، چنين تخيلی، تخيل اختراعی فعلی و ارادی است. 🔸۳: اما اگر قوه متخيله از اختيار عقل خارج شده و تحت تدبير وسوسه‌های نفسانی و شيطانی قرار بگيرد، چنين تخيلی، تخيل انفعالی خواهد بود. قسم اول و دوم از تخيل، يکی از نعمت‌های بزرگ الهی در وجود انسان است و چنان که بيان شد منشأ انواع اکتشافات، اختراعات، علوم، فنون، فرهنگ و هنر در انسان و جامعه می‌شود. اساسا تخيل اختراعی فعلی منشأ خلاقيت در انسان است. اما قسم سوم از تخيل برای انسان و اجتماع بسيار خطرناک و مضرّ است. منظور از مانعيت قوه خيال، همين مرحله از آن است که اگر درست کنترل و هدايت نشود، منشأ بسياری از فسادها و تباهی ها در فرد و جامعه خواهد شد. چه اين که منشأ بسياری از فقرها، ترس‌ها و فلاکت‌ها در فرد و جامعه به دليل تعطيلی تخيل اختراعی فعلی و به کار گرفته شدن تخيل انفعالی است. ↩️ ادامه در فرسته بعد.
↪️ ادامه از فرسته قبل 🔹قرآن کريم در جريان مقابله حضرت موسی با فرعون و مبارزه با سحر ساحران می‌فرمايد: «قالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذا حِبالُهُمْ‏ وَ عِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعی» «طه : ۶۶» «گفت: شما اول بيفکنيد، در اين هنگام طناب‌ها و عصاهای آنان، بر اثر تأثیر سحرشان در خيال او، چنين به نظر می رسيد که حرکت می‌کند.» 🔹همان‌طور که ملاحظه می‌شود در اين آيه به روشنی، ترس ناشی از انفعال خيال در اثر پديده‌های بيرونی به تصوير کشيده شده است. 🔹امیر مؤمنان امام علی عليه السلام در نهج البلاغه، خيال پردازی و تسليم در مقابل اين قوه را منشأ بدبختی معرفی می‌کند: «وَ مَنْ‏ هَالَهُ‏ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ‏ نَكَصَ عَلى‏ عَقِبَيْهِ‏ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا» آن کس که از هر چيزی ترسيد، همواره در حال عقب نشينی است، و آن کس که در حال ترديد و دودلی باشد، زير پای شيطان کوبيده خواهد شد، و آن کس که تسليم حوادث گردد و به تباهی دنيا و آخرت گردن نهد، هر دو جهان را از کف داده است. 🔹برخی از حکما درباره خطرات و آسيب‌های اين قوه گفته‌اند: «ما في القوی الباطنة أشدُّ شيطنةً منها» در ميان قوای باطنی، شيطنت هيچ قوه‌ای بيشتر از قوه تخيل انفعالی نيست. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#۲۲ 💥بسم الله الرحمن الرحيم🔅«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَعَهُ ...» ✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله 🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۱۳۱ سوره اعراف پرداخته شده است. 1⃣ تبیین و ترجمه آیه: 🔹پروردگار سبحان در آيه‌ی پیشین برخی از بلاها و قحطی‌هايی را كه بر آل فرعون نازل شده، بيان فرموده است: «وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ»، سپس در اين آيه می‌فرماید: هر گاه حسنه و خيری براز آل فرعون پيش می‌آمد، می‌گفتند: اين برای ما است، و ما سزاوار و مستحق آن هستيم، و اگر چنانچه سيّئه، بلاء و قحطی به آنها إصابت می‌كرد، آن را از شوم موسي و اصحابش می‌پنداشتند و می‌گفتند: از شومی اينها اين مصيبت و بلا بر ما وارد شده است. 2⃣ تركيب نحوی: 🔹«فاء»: عاطفه‌ی تفريعيّه است (البته برخی آن را استينافيّه دانسته‌اند). 🔹«إِذَا»: شرطيّه‌ی ظرفيّه است؛ در متعلّق و ناصب «إِذَا» شرطيّه‌ی ظرفيه اختلاف است: 🔸۱. أكثر نحويين آن را متعلّق به جواب می‌دانند، و مضاف به جمله‌از كه شرط او قرار گرفته است. 🔸۲. محققين از نحویین آن را متعلّق به فعل شرط می‌دانند و غير مضاف. 🔻بنابر قول أوّل متعلّق «إِذَا» در آيه‌ی شريفه «قَالُوا»، و بنابر قول دوم «جَاءَتْ» خواهد بود. 🔹«جَاءَتْ»: فعل، «هُمْ»: مفعول، 🔸«الْحَسَنَةُ»: فاعل، 🔸و اين جمله شرط «إِذَا» است كه بنابر قول اوّل در محل جر می‌باشد، و بنابر قول دوم محلّی از اعراب ندارد. 🔹«قَالُوا»: فعل و فاعل، 🔸«لَنَا»: جارّ و مجرور، متعلق به عامل مقدّر و خبر مقدّم، 🔸«هذه»: مبتدای مؤخّر، 🔸و جمله‌ی «لَنَا هَذِهِ» در محلّ نصب است، به عنوان مفعول «قَالُوا» (در مقول قول اختلاف است؛ برخی آن را مفعول به می‌دانند، و برخی: مفعول مطلق) 🔸و جمله‌ی «قَالُوا لَنَا هَذِهِ» محلّی از اعراب ندارد و جواب «إِذَا» است 🔸و جمله‌ی شرطيّه هم محلّی از اعراب ندارد. 🔹«واو»: عاطفه، 🔸«إِنْ»: شرطيّه، 🔸و«تُصِبْهُمْ» فعل و مفعول به، 🔸«سَيِّئَةٌ»: فاعل، 🔸و جمله‌ی«تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ»: شرط «إِنْ» است. 🔹«يَطَّيَّرُوا»: فعل و فاعل است و («یطیروا»: در اصل «يتطيّروا» بوده بر وزن «يتفعّلوا» «تاء» منقوطه بعد از ساکن شدن، قلب شد به «طاء» و إدغام شد در «طاء» فاء الفعلی، و در نتیجه «يَطَّيَّرُوا» شد). 🔸«بِمُوسَى»: جارّ و مجرور، متعلّق به «يَطَّيَّرُوا»، 🔸«واو»: عاطفه، 🔸«مَنْ»: موصوله، و عطف است بر «موسى» 🔸«مَعَ»: ظرف است و متعلّق به عامل مقدّر و صله‌ی «مَنْ» و مضاف 🔸«هاء»: مضاف إليه، 🔸و جمله‌ی «يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَعَهُ» جواب «إِنْ» شرطيّه، و جمله‌ی شرطيّه‌ی دوم عطف است بر جمله‌ی شرطيّه‌ی اول، و محلّی از اعراب ندارد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🔹إذا كنت عالمًا في دين الهدى 🔹فقدّم الميم على اللام! 👉 @raveshsonnati
✔️استاد علی مومنی 💥وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ 🔹امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین امام حسین علیه السلام می فرماید: 🔸(خدایا! جدم) حسین(علیه السلام) خون قلبش را در راه تو بذل نمود تا بندگانت را از جهل و نادانی و سرگردانی، نجات دهد. 📚 مفاتیح الجنان ⁉️هدف از عزاداری چیست⁉️ ✍🏻 فرا رسیدن ماه محرم الحرام، ایام حزن و اندوه و عزاداری و سوگواری سید الشهداء أباعبدالله الحسین علیه السلام را تسلیت و تعزیت می گویم. درک و فهمِ حقیقت و واقعیت و عظمت فداکاری و شهادت حضرت امام حسین علیه السلام، برای غیر معصوم مشکل است، فقط کمی از آثار آن، می توان به این "ذبح عظیم" و فداکاری بی نظیر پی برد؛ شهادتی که طبق روایت، تمامی عالم هستی از عرش و فرش و کرسی و آسمان ها و زمین های هفتگانه و هرچه در آنها وجود دارد و بهشت و جهنم و هرچه در آن هاست و تمامی مخلوقات از جمادات و نباتات و حیوانات برّ و بحر، از جن و انس و تمامی انبیاء، از آدم تا خاتم علیهم السلام، خلاصه تمام عالم وجود و هستی، همه و همه بر او گریه کردند و خونش خون خدا شد و در بهشت برین جای گرفت. لذا خون مبارکش به هدف از خلقت که معرفت و عبادت است عینیّت و فعلیّت بخشید و برای تمامی ظلمت ها فجر صادق و مصباح هدی گشت و تمامی امور مربوط به آن حضرت، اکسیر اعظم شد، و خاک پاکش و تربت مبارک و زیارت و تشکیل مجالس و سینه و زنجیر زنی و گریه و گریاندن و تباکی و احسان و اطعام و همه و همه رنگ الهی و معرفت زا و نجات بخش شدند. ✍🏻 نکته ای که باید همه مان به آن توجه داشته باشیم دو مطلب بسیار مهم است: 👇🏻 🔸۱- در ماه محرم، هم باید مرثیه و روضه خوانی و مداحی و سینه و زنجیر زنی به صورت صحیح انجام بگیرد. 🔸۲- و هم صحبت و سخنرانی و تبیین معارف اسلامی و حقایق قرآنی و علوم وحیانی و بیان احکام شرعی و دعوت به تزکیه و تهذیب نفس که هدف از شهادت امام حسین علیه السلام بود، انجام گیرد؛ و هیچ کدام از این دو مطلب نباید فدای دیگری شود؛ سخنرانی بدون عزاداری مانند آبگوشت بدون نمک است و عزاداری و سینه و زنجیر زنی بدون سخنرانی مانند آبگوشت با نمک ولی بدون گوشت و سیب زمینی و نخود می باشد که مفید فایده نیست. ✍🏻 متاسفانه خیلی از مردم و جوانان عزیز سینه و زنجیر زنی انجام می دهند ولی در سخنرانی ها شرکت نمی کنند در حالی که امام حسین علیه السلام برای رفع جهل و علم و معرفت شهید شده است. 🔹امام رضا علیه السلام می فرماید: "رَحِمَ الله عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا" 🔸خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. راوی پرسید که امر شما چگونه احیا می‌شود؟ فرمود: معارف و علوم ما اهل بیت را یاد بگیرند و آن را به دیگران بیاموزند، زیرا اگر مردم خوبی‌ها و زیبایی های کلام ما را بشنوند و بشناسند، از ما خاندان رسالت پیروی خواهند کرد. 📚وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۶۸ 🔹درزیارت عاشورا می خوانیم: 🔸"فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَهِ أَوْلِیَائِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَهَ مِنْ أَعْدَائِکُمْ‏ أَنْ یَجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ" 🔻پس هدف اصلی از شهادت امام حسین علیه السلام علم و معرفت و عبودیت است که اگر شهادت آن حضرت نبود نه از معرفت صحیح خداوند خبری بود و نه از عبادت صحیح و خالص و مقبول، اثری بود؛ لذا این هدف باید بطور جدی در عزاداری ها لحاظ و تعقیب شود "ان شاءالله تعالی"؛ التماس دعا!. 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
nagoftehaei-az-haghayeghe-ashura.pdf
1.79M
#معرفی_مولف_و_کتاب 💥ناگفته‌هایی از حقائق عاشوراء ✔️ آیت الله سید علی میلانی 👉 @raveshsonnati
💥ناگفته هایی از حقایق عاشورا ✔️آیت الله سید علی میلانی این کتاب حاصل پژوهشی است عمیق و دقیق، از دانشمند معاصر حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی که در طی ۱۶ جلسه در حضور جمعی از شاگردان ایشان تدریس شده است. 🔹این گفتگو، در سه محور «ریشه ها، وقایع و پیامدها»ی واقعه عاشورا صورت گرفته است. 🔹ابتدا و قبل از ورود به بحث اصلی، طی تحلیلی جامع، برخوردهایی را که در طول تاریخ از سوی اصحاب سقیفه با این حادثه تاریخی شده، دسته بندی شده است. سپس در بخش اصلی کتاب سیر تاریخی منجر به شهادت حسین بن علی (علیه السلام) را با بررسی نقش معاویه، نقش یزید و نقش کوفیان، در ۳ بخش جداگانه به تفصیل، نقل و بررسی می‌کند. 🔹خصوصیّتی که این کتاب را از سایر نوشته های موجود در این زمینه متمایز می‌کند، دیدگاه جدید و موشکافانه‌ای است که آشنایی با آن و مطالب نادرش در خصوص بررسی افراد، وقایع و شرایط تاریخی، به احتمال زیاد، خواننده را در فضایی نو در نگاه به عاشورا قرار خواهد داد. و متوجه خواهد شد که چه بسا «شیعیان بیوفای کوفه» غلط مشهوری بیش نباشد و اینکه چه نقشه‌ها و اهدافی در پس پرده نگه داشته شده و واقعیت از سوی چه کسانی دگرگون گشته است. 🔹نتیجه نهایی مطالعه این کتاب تحول اساسی در نگاه ما به حرکت امام معصوم و شرایط تاریخی خواهد بود و نقش ایشان را در حفظ اسلام در شرایطی متفاوت با آنچه تاکنون ترسیم شده، خواهیم فهمید. طرحی را می‌بینیم که در آن، معاویه نقشه نابودی کلی اسلام را کشیده بود و با تدبیر خلیفه الاهی، نتیجه، کاملا عکس آنچه می‌پنداشتند رقم خورد و بنی امیه را که آرزوی حکومتی ابدی در سر داشتند، در دهه‌ای ریشه کن ساخت. 🔺 از کانال کتاب صوتی 👉 @raveshsonnati
🔹علاقمندان می‌توانند فایلهای تصویری جلسات را در لینکهای زیر مشاهده کنند. 🔹به علت مشکل بودن بارگذاری فایلهای صوتی در تلگرام برای استفاده از صوت این جلسات نیز می‌توانند به کانال ما در ایتا مراجعه کنند. 🔹در صورت امکان فایلهای صوتی در تلگرام نیز بارگذاری خواهد شد. 👉 @raveshsonnati
https://www.aparat.com/v/4Bixf ناگفته هایی از حقایق عاشورا - جلسه اول