هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 009.mp3
9.54M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 009 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس نهم:
🔹مشتمل بر چهار مطلب:
🔹مطلب اول:
🔸اصلاحیهای درباره تلفظ صحیح ریاض الفِتیان.
🔹مطلب دوم:
🔸جوابی از یکی از نسخ خطی صرف میر برای این سوال که چرا دعای اول کتاب را به عربی آورده است؟
🔹مطلب سوم:
❓مراد از حسد در عبارت:"حسد حافده" چیست؟
🔸اکثر شروح ظاهر عبارت را که همان حسد است گرفتهاند ولی دشت بیاضی و قهستانی و سیفکی و چرخی احتمال اینکه به معنی غبطه باشد را نیز مطرح نمودهاند تعیّنا یا جوازاً.
🔸بنابر احتمال اکثر شروح، اشکالی مطرح میشود که در درس مطرح و پاسخ داده شد.
🔹مطلب چهارم:
🔸درباره فقره : "حفد حاسده" معنای حفد گفته شد و دو احتمال در آن مطرح شد که مجهول بخوانیم یا معلوم. اگر مجهول بخوانیم حسن لفظی و قبح معنوی دارد و اگر معلوم بخوانیم قبح لفظی و حسن معنوی خواهد داشت .
داوری در این باره به جلسه آینده موکول شد.
🔺صوت درس حتما استماع شود.
@raveshsonnati
#ویژه
✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی
▪️عسکری آن حافظ اسرار رب العالمین
▪️وارث علم جمیع انبیاء و مرسلین
▪️نوگل گلزار او مهدیّ موعود خداست
▪️آن که امید جمیع انبیاء و اولیاست
▪️آن که فرزندش بوَد طاووس فردوس برین
▪️چشم در راه ظهورش اوّلین و آخرین
▪️آن که نورالله وصف طلعت زیبای اوست
▪️عالم غیب و شهود و خازن اسرار هوست
▪️رفت مسموم و غریب از این جهان سوی جنان
▪️شد یتیم و خونْ جگر مهدی، امام انس و جان
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
✔️ استاد علی مومنی
🔅 السّلام علیک یا بقیّة الله فِی أرضه 🔅
❓سوال❓
آغاز امامتِ امامان معصوم "علیهم السلام" از چه زمانی شروع میشود؟
✍🏻 امامت، یک حقیقت و واقعیت تکوینی و نورانی است که از طرف خداوند متعال به شخص امام اعطا میشود؛ مانند حضرت ابراهیم و بعضی از پیامبران و امامان معصوم "علیهم السلام " و در اثر آن حقیقت، شخصِ امام، مظهر اتمّ و اکمل و اعظم تمامی صفات جمال و جلال خداوند متعال میشود و با امر تکوینی و تشریعی الهی، عالم ملک و ملکوت را اداره میکند بنابراین امامت یک امر و مقام و منصب اعتباری و تشریفاتی و قراردادی نیست که با آراء مردم مشخص و معین شود بلکه یک حقیقت ملکوتی و نورانی است که خداوند متعال به شخص امام معصوم عنایت میکند و آن حقیقت تا وقتی که امام زنده است همراه اوست و وقتی که از دنیا رحلت نمود آن حقیقت فورا به امام بعدی منتقل میگردد.
✍🏻 شاهد بر این مدعی و مطلب و عقیده، ادله فراوان عقلی و نقلی است که متاسفانه اکثر مردم حتی خواص از آن غافلاند. برای نمونه روایتی نقل میکنیم که مرحوم کلینی در اصول کافی در کتاب " الحجه" بابی را با شش روایت عنوان فرموده که مضمون روایت پنجم این است:
🔅هارون بن فضل میگوید:
در آن روزی که امام جواد علیه السلام ( در بغداد ) از دنیا رحلت نموده بود من (درمدینه) امام علی بن محمد النقی علیه السلام را ملاقات کردم حضرت فرمود: «إنّا لله و إنّا الیه راجعون» پدرم ابوجعفر در گذشت.
🔅عرض کردم از کجا متوجه شدید؟ حضرت فرمود: حقیقت امامت و عبودیت و انقیاد لله، برایم حاصل شد که یک لحظه قبل نبود.
📚 اصول کافی ج۲، ص ۲۱۸
✍🏻 پس، همان لحظه که امام حسن عسکری علیه السلام شهید شدند بلافاصله امامت، به امام زمان علیه السلام منتقل و از همان لحظه امامت آن حضرت آغاز شده است و در سایر امامان معصوم هم همین طور است.
✍🏻 عمده مسئلت از محضر ربوبی و ساحت قدوسی این است که در ظهور آن حضرت تعجیل فرماید و همه مان را از اعوان و انصار و از منتظرین واقعی آن حضرت قرار بدهد " إن شاء الله "
🌼کار گل زار شود گر تو به گلزار آیی🌼
🌼نرخ یوسف شکند گر تو به بازار آیی🌼
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 010.mp3
9.99M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 010 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس دهم:
🔹مشتمل بر پنج مطلب:
🔹مطلب اول:
🔸داوری بین حُفِد حاسدُه و حَفَد حاسدُه .
🔹مطلب دوم:
🔸اشاره به بعض صنایع بدیعی در دو فقره محل بحث.
🔹مطلب سوم:
🔸"ما" در عبارت "ما حرّکت الخ" مای توقیتیه است یعنی مصدریه زمانیه که هم به تاویل مصدر می برد و هم افاده زمان می کند بالنیابه لا بالاصاله،گرچه دمامینی در این اخیر اشکال دارد.
🔹مطلب چهارم:
🔸اشاره به وجه تانیث "حرّکت" و مونث بودن اسماء ریاح و معرفی تعدادی از کتبی که درباره مذکر و مونث نوشته شده.
🔹مطلب پنجم:
🔸باد شمال به فتح و کسر شین، هردو صحیح است. در آن لغاتی است که در درس گفته شد.
الشمال در عبارت، فاعل حرّکت است و النخلَ مفعول آن و الدقیقَ صفت برای النخل.
🔴 تذکار:
🔸چند مطلب باقی ماند که در جلسه آینده به عنوان تکمیل عرض خواهم کرد.
دوباره تاکید می کنم که صوت درس نصاب حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نشود.
@raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 011.mp3
8.9M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 011 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس یازدهم:
🔴 تذکار:
🔸کلمه حفید به معنی نبیره در بیت ۱۰۳ میآید.
🔸نبیره چند معنا دارد: نوه، فرزند فرزند فرزند، فرزندزاده ولو دور باشد.
🔹مطلب اول:
🔸اینکه کنیه نواده ابونصر فراهی، ابوعلی بوده در شروحی که در دست داریم نیافتیم.
🔹مطلب دوم:
🔸سید شریف برای حُفِد حاسدُه توجیهی جالب دارد که در کلمات نجار هراتی و شارح طالقانی نیز به آن اشاره شده است و در درس توضیح دادیم.
بنابراین مجهول خواندن حفد، لفظا و معنا برتری یافت بر معلوم خواندنش، گرچه معلوم خواندن غلط نیست.
🔹مطلب سوم:
🔸مبرّد در الکامل گفته: شمال، جنوب، قبول، دبور، به فتح اول، اسم هستند و به ضم اول مصدرند.
🔹مطلب چهارم:
🔸سید شریف درباره "نخل"گوید: جمع است برای نخله و نخله به معنی درخت خرماست.
🔸حرف او مطابق قول لغویین است لکن در اینجا یک نکته فنی نهفته که در درس گفته شد و در جلسه آتی تکرار خواهد شد.
🔴 تذکار:
🔸نخل، مذکر و مونث آمده و در قرآن هر دو گونه استعمال شده است.
🔺صوت درس حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نشود.
@raveshsonnati
عقود_حياتي_الشيخ_محمد_الحسين_ال.pdf
17.32M
#معرفی_مولف_و_کتاب
💥عقود حیاتی
✔️آیةالله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء
🔹مطالعه زندگینامه بزرگان علم و عمل تاثیر بسزایی در تشویق طلاب به تلاش و مجاهده علمی و عملی دارد و بزرگان هماره به این مهم توصیه میکنند.
🔹یکی از اعاظم عصر ما مرحوم شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء است که هم فقیهی سترگ و هم فیلسوف و عارفی برجسته بود. ایشان در دفاتری زندگینامه خود و حوادث زمان زندگیش را ثبت نموده است که اکنون با عنوان "عقود حیاتی" به زیور طبع آراسته شده است.
🔹مطالعه این کتاب را به همه طلاب عزیز توصیه میکنیم
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 012.mp3
5.57M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 012 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس دوازدهم:
🔹تنبیه اول:
🔸در نکته مجهول آمدن حُسِد و حُفِد فکر شود، چون اصل در افعال معلوم بودن است و مجهول بودن محتاج نکته است.
🔹تنبیه دوم:
❓چرا حرّکت و تحرّکت را مضارعی معنا کردیم، با این که هر دو فعل ماضی هستند؟
🔹مطلب اول:
🔸اینکه بعض شروح و کتب لغت گفتهاند: نخل جمع برای نخله است نکتهاش این است که محمد یحیی بن شفیع قزوینی در استدراک قاموس گفته است: اعلم ان ارباب اللغه لم یمیّزوا فی استعمالاتهم بین الجمع و اسم الجمع و اسم الجنس و علم الجنس علی ما یظهر علی المتتبع فی کلامهم.
لذا ناظر در کتب لغت باید دقت کند و بین این امور خلط نکند، بنابر این در ما نحن فیه "نخل"اسم جنس است و واحدش نخله میباشد و مراد کتب لغت و شروح همین است.
🔹مطلب دوم:
❓چرا از میان درختان درخت نخل را انتخاب کرد؟
🔸بعض شارحین این پرسش را پاسخ گفتهاند که در این میان پاسخ سیدشریف مفصلتر است. به صوت مراجعه کنید.
🔹مطلب سوم:
❓چرا برای النخل صفتِ الدقیق آورده است؟
🔸بیندیشید.
🔹مطلب چهارم:
🔸کلمه الدقیق صفت مشبهه بر وزن فعیل است از د ق ق ،فعلش از دو باب نصر و ضرب آمده است.
🔹مطلب پنجم:
❓شارح چرخی این پرسش را مطرح نموده که چرا از میان بادها باد شمال را انتخاب کرد در حالی که باد صبا افضل است؟
و پاسخ داده است.
🔹مطلب ششم:
🔸رسیدیم به عبارت "و تحرّکتِ الشِمال لِنَخلِ الدقیقِ" و یک معنای اجمالی کردیم و تفصیل آن ماند برای جلسه بعد .
🔺صوت درس حتما گوش داده شود.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
🔹میلاد مسعود پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی "صلی الله علیه و آله" و رییس مذهب حضرت امام جعفر صادق "علیه السلام" مبارک باد.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
💥اطلاع رسانی
🔹 به اطلاع دوستان میرسانیم ان شاءالله از هفته آینده صوت دروس:
🔸الکبری فی المنطق ⬅️ استاد احمدی
🔸شرح لمعه کتاب المتاجر ⬅️ استاد محمدامین مومنی
🔸ادامه شرح باب حادی عشر ⬅️ استاد موسوی
در کانال بارگذاری خواهد شد.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 013.mp3
9.69M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 013 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس سیزدهم:
🔹مطلب اول:
🔸الف) ترکیب عبارت "و تحرکت الشمال"
🔸ب)شِمال به معنی چپ و دست چپ آمده و در معنای دوم ،مونث است.
🔸بعض اعضای مزدوج بدن مونث هستند مثل ید.
🔻نکته:
🔸بین شَمال و شِمال جناس ناقص است از نوع مماثل و اگر اولی را به کسر بخوانیم جناس تام می شود. جناس تام در کلام بلغا کم است.
🔻نکته:
🔸بین حرّکت و تحرّکت جناس غیرتام است از نوع مردوف.
🔹مطلب دوم:
❓چرا دست چپ را اختیار کرده بر دست راست؟
🔸شارح طالقانی پاسخ داده.
🔹مطلب سوم:
🔸درباره "لِنخلِ الدقیقِ "
🔸الف)ترکیب آن
🔸ب)نخل بر وزن فَلس مصدر باب نصر و متعدی است، اضافه شده به مفعولش.
به معنی بیختن یعنی پاک کردن و برگزیدن و غِربال کردن.
🔻نکته:
🔸بین این نخل و نخل سابق، جناس تام است.
🔻نکته:
❓چرا درخت خرما را نخل نامیدند؟
🔸استاد سید ابراهیم دیباجی در شرحش پاسخ گفته.
🔸ج)دقیق فعیل به معنا مفعول است از دَقّ یَدُقّ، به معنای آرد. آرد را چون کوفته شده است آرد گفتند.
🔻نکته:
🔸میان این دقیق و دقیق قبل جناس تام است.
🔻نکته:
🔸معموریِ عامه ملک عرب به خرماست و معموریِ اکثر بلاد عجم به آرد.
🔹مطلب چهارم:
❓چرا ما حرکت... را بر تحرکت... مقدم کرد؟
🔸سید شریف پاسخ داده.
🔺استماع صوت درس فراموش نشود.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
💥اطلاع رسانی
🔹با توجه به قطع بودن تلگرام در ایران فعلا مطالب در کانال ایتا بارگذاری میشود؛ لعل الله یحدث بعد ذلك امرا.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه #معرفی_مولف_و_کتاب اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
#ویژه
💥 اطلاع رسانی
🔹با عنایت حق جلت عظمته شرح کتاب لمحات نوشته استاد محمدامین مومنی به زیور طبع آراسته شد.
🔹علاقمندان برای تهیه کتاب به کتابفروشی مرکز متون مراجعه کنند.
👉 @raveshsonnati
#سیره_علما
💥همراهی حاج شیخ با محنتهای مردم
✔️ آیت الله میرزا خلیل کمرهای
🔹... قضیه دیگری که پیش آمد، قضیه سیل قم بود. یک شب، سیل آمد و قم را فراگرفت. اهالی قم برای جلوگیری از خسارت، نزد حاج شیخ رفتند و گفتند: شما دستور بدهید که مردم کمک کنند به برگرداندن سیل. مرحوم حاج شیخ فرمود: هم امر میکنم و هم خودم میآیم.
🔹پیرمرد، خودش حرکت کرد و در آن شب، همراه با دیگر مردم، آنقدر که توانست، با بیل و چیزهای دیگر مسیر سیل را برگرداندند. و اگر کوشش حاج شیخ نبود، شاید خسارت زیادی وارد میشد. این کرامت اخلاقی آن مرحوم بود، که خودش هم مثل دیگران کار میکرد.
🔹بعد مرحوم حاج شیخ برای جبران خرابیها، دفتری باز کرد که هر کس میخواهد، کمک کند. رئیس عدلیه تهران گفت: آقا در اداره بایگانی، مقداری مال مجهول المالک هست، ایشان فرمود: ما به کسی نمیگوییم پول بدهید، اگر خودشان آوردند، ما قبول میکنیم. خلاصه آن دفتر را باز کرد و به وسیله کمکهای مردم، تمام آن خرابیها را ترمیم کرد. البته طلاب هم کمک کردند.
📚در احوال و اندیشههای آیت الله علامه میرزا خلیل کمرهای ص ۶۹.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
الکبری 01.MP3
7.84M
#ویژه
#الکبری_فی_المنطق
💥لینک مشخصات تعدادی از شروح و حواشی "کبری" ویژه دوستان محقق🔻
1⃣ حاشيه شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=167618
2⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=137617
3⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=24848
4⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=215036
5⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=176740
6⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=67520
7⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=177627
8⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=13922
9⃣ شرح كبری|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=154696
🔟 نظم كبری در منطق|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=182158
1⃣1⃣ شرح كبری در منطق|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=188923
2⃣1⃣ تعريب الكبری في المنطق|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=182394
3⃣1⃣ كبری منظوم - مثنوي|aghabozorg.ir
http://www.aghabozorg.ir/showbookdetail.aspx?bookid=93172
👉 @raveshsonnati