♨️ پیام آیتاللهالعظمی وحید خراسانی، در آستانهی #نیمه_شعبان، ولادت موفور السرور حضرت بقیة الله الاعظم عجلاللهتعالیفرجه و جهت رفع گرفتاری تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت:
🔰 باسمهتعالی
ابواب رحمت خداوند متعال، در شب نیمهی شعبان بر روی بندگان باز است. امیدواریم با توسّل به حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، رحمت واسعهی پروردگار، شامل حالمان شده و این بلا رفع گردد.
🔻از آنجا که دعای دسته جمعی، مورد تاکید و مقرون به استجابت است، #توصیه میشود انشاءالله همگان در منازل و در جمع خانواده، رأس ساعت #یازده_شب نیمهی شعبان، دعای " الهی عظم البلاء..." را خوانده و بعد از آن یک سورهی حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام، مادر گرامی حضرت صاحب الزمان علیهالسلام، نمایند.
📅 ۹/فروردین/۱۳۹۹
◻️ #کلام_فقیه #دعا #امام_زمان
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
#ویژه
#سیره_علما
🔹چنانکه بارها در مطالب کانال گفته شد یکی از بایستههای روش سنتی، عمق و ریشهدار بودن مبادی علوم حوزوی است یعنی ادبیات (همه رشتهها به ویژه صرف، نحو و بلاغت) و منطق.
🔹ضعف در مبادی آثار متعدد و ذو مراتب در مراحل تکمیلی دارد که در این وجیزه در صدد بیان و استیفای اقسام آن نیستیم. تنها به جهت یادبود عالم تازه در گذشته، ادیب اریب، شاعر مفلق، رجالی و نسب شناس متبحر علامه سید عبدالستار الحسنی البغدادی، به یک نمونه کوچک از ضعف ادبیات که منجر به اشتباهی غیر قابل پذیرش میشود، اشاره می کنیم.
🔹واژه «ثقة» مصدر وثق یثق از باب وعد یعد میباشد و طبق قاعده مثال واو تبدیل به تاء مربوطة شده و در آخر قرار گرفته است و جمع آن به «ات» میباشد «ثقات» مثل «عدة» = «عدات» بنابراین نباید «ثقات» را به صورت «ثقاة» نوشت زیرا تاء در آن اصلی است.
🔹اما اگر با برنامههای رایانهای نور در کتب این برنامهها جستجو کنید، میبینید که متاسفانه در موارد قابل توجهی این کلمه به تاء قصیره ثبت شده است، هر چند این تعداد در مقابل مواردی که به تاء مبسوطة ثبت شده است، کم باشد. به طور نمونه در برنامه جامع احادیث نور۳ ، ۶۷ مورد و در برنامه رجال شیعه ۱۲۸ مورد یافت شد.
🔹در اینجا یک مورد را ذکر میکنیم: در مقدمه ناشر کتاب رجال نجاشی آمده است:
🔸«إنّ لعلم الرجال المكانة الخاصّة في عالم المعرفة الإسلاميّة؛ لأنّ تمييز ثقاة الرواة من غيرهم له دور مهمّ في استنباط الأحكام الشرعيّة.» رجال النجاشي، ص۱.
🔹مرحوم علامه سید عبدالستار الحسنی در مقالهای که با عنوان «اوجز الحواشی علی رجال النجاشی» بر این نسخه از چاپ رجال نجاشی نگاشته (چاپ شده در مجله کتاب شیعه شماره ۱۳ و ۱۴، ص ۱۵) ذیل این عبارت ناشر نوشته است:
🔸«اقول کذا رسمت کلمة «ثقات» بالتاء القصیرة. و الصواب ان تکتب بالتاء المبسوطة (الطویلة)؛ لانها اصیلة فی هذه الکلمة؛ اذ مفردها «ثقة» و کل ما هذا سبیله من الجموع یکتب بالمبسوطة لا القصیرة و کثیر من الکتّاب قد یقع لهم ما وقع هنا و الله العاصم...»
🔹دو نکته در عبارت فوق حائز اهمیت است:
1⃣ این محقق قدس سره حتی عبارت ناشر را به دقت ملاحظه کرده و از آن به سادگی نگذشته است امری که امروزه کمتر مورد توجه خوانندگان کتب قرار می گیرد.
2⃣ دقت و استحضار او نسبت به مطالب ادبی، هر چند مربوط به رسم الخط باشد.
🔹البته لازم به ذکر است که حواشی این محقق بارع بر کتاب نجاشی بسیار عمیق، مهم و حاکی از وسعت اطلاعات ایشان است و این نمونه را به غرض یادبود ایشان و تذکر به اهمیت علوم پایه در طلبگی به محضرتان تقدیم کردیم.
🔹خداوند این محقق سترگ را غریق رحمت واسعه خویش فرموده، بر خان کرم اجداد طاهرینش مهمان نماید.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه #سیره_علما 🔹چنانکه بارها در مطالب کانال گفته شد یکی از بایستههای روش سنتی، عمق و ریشهدار ب
#ویژه
🔹 ادیب اریب و شاعر متبحر علامه نسابه مرحوم سید عبدالستار الحسنی
👉 @raveshsonnati
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویژه
🎥 گوشهای از درس خارج آیة الله العظمی خویی قدس سره
👉 @raveshsonnati
4_6012719464372502739.mp3
5.31M
#سخن_بزرگان
💥هرگز بدون مطالعه درس نگو، حتی به کافر
✔️ آیت الله جوادی آملی
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
✔️ الشهید الثانی قدس الله روحه
🔹شغلنا بکسب العلم عن طلب الغنی
🔹کما شغلوا عن مطلب العلم بالوفر
🔹فصار لهم حظّ من الجهل و الغنی
🔹و صار لنا حظّ من العلم و الفقر
📚 الکشکول للشیخ آقابزرگ الطهرانی، ص۱۷۶. منقول عن مجموعة بخط الفضلاء فی حدود سنة ۱۲۰۰.
👉 @raveshsonnati