eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.4هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته هشتم ✔️ سيد القرّاء در کربلا ▪️متأسفانه از برخی از افراد تعابيری شنيده می‌شود که قابل مناقشه جدی است. یکی از این تعابیر اینست که «در کربلا لوتی‌ها آمدند کمک امام حسین ولی فقهاء استخاره کردند که بیایند ولی استخاره آنها بد آمد» این در حالی است که در کربلا به غیر از بنی هاشم افراد بزرگی از علما در زمره شهداء هستند. ▪️یکی از آن بزرگان بُرَير بن خضير است که از بزرگان قراء در کوفه بود و از او به سید القراء یاد می شد. جز اين افتخار او افتخارات دیگری نیز دارد: 1⃣ هو والحبیب أول‏ من‏ قاما للمبارزة في اول القتال فأجلسهما الامام عليه السّلام. 📚 تاريخ طبري، ج ۴، ص ۳۲۶. 2⃣ هو القائل لعبدالرحمن بن عبد ربه الانصاري: واللّه لقد علم قومي أنى ما أحببت الباطل شابا ولا كهلا، ولكن- و اللّه- إنى لمستبشر بما نحن لاقون! واللّه ما بيننا و بين الحور العين الا أن يميل علينا هؤلاء باسيافهم، ولوددت أنهم قد مالوا علينا. 📚 همان، ص ۳۲۱. 3⃣ هو الذي كان يقول: إن عثمان بن عفان كان على نفسه مسرفا، وإن معاوية بن أبي سفيان ضالّ مضلّ، وإن امام الهدى والحق علي بن أبي طالب عليه السّلام. 📚 همان، ص ۳۲۸. 4⃣ هو الذي باهل رجلا من عسكر عمر بن سعد يدعى يزيد بن معقل على أنه علی الحق وذلك الرجل علی الباطل ودعا أن يقتل المحق منهما المبطل، ثم بارزه فقتله.‏ 📚 همان، ص ۳۲۸. 5⃣ هو القائل للحسين عليه السّلام: واللّه يا بن رسول اللّه، لقد منّ اللّه بك علينا أن نقاتل بين يديك، تقطّع فيك أعضاؤنا، ثمّ يكون جدّك شفيعنا يوم القيامة بين أيدينا، لا أفلح قوم ضيّعوا ابن بنت نبيّهم، أفّ لهم غدا ما ذا يلاقون، ينادون بالويل و الثبور في نار جهنم. 📚 سفينة البحار، ج ۱، ص ۲۶۶ 6⃣ و در آخر او همان کسی است وقتی دید حبیب شوخی می‌کند و می‌خندد به او گفت: "يا أخي ليس هذه بساعة ضحك" وحبیب در پاسخ به او چنین گفت: "فأيّ موضع أحق من هذا بالسرور، واللّه ما هو الا أن تميل علينا هذه الطغام بسيوفهم فنعانق الحور العين". ▪️در برخی کتب از وی با نام " یزید بن خضیر" یاد شده است. 📚 رجال کشی، ج ۱، ص ۲۹۳. در برخی دیگر با نام "یزید بن حصین" از او یاد شده است. 📚 بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۹۳ و تنقیح المقال، ج ۱۷، ص ۳۹۳ و جامع الرواة، ج ۱، ص ۱۷۸. ولی هر دو نادرست است، چنانکه در تنقيح المقال به لقب "سید الغرباء" و در جامع الرواة به لقب "سید القری" نامیده شده است که این دو نیز نادرست است. ▪️به اضافه نقل صحیح طبری در مورد نام او، دو شاهد نیز در کلام او بر صحت این دو ادعا وجود دارد: 1⃣ عفيف بن زهیر – یکی از راویان کربلا – در جریان حمله کعب بن جابر ازدی لعنة الله علیه به بریر بن خضیر، رو به کعب می گوید: "إنّ هذا برير بن خضير القاري الّذي كان يقرئنا القرآن في المسجد!" 📚 رجال کشی، ج ۱، ص ۲۹۳. 2⃣ وقتی کعب لعنه الله علیه بعد از جریان عاشورا به کوفه بازگشت: "قالت له امرأته أو اخته: أعنت على ابن فاطمة، وقتلت سيّد القرّاء؟ لقد أتيت عظيما من الأمر! واللّه لا اكلّمك من رأسي كلمة أبدا." 📚 تاريخ طبری، ج ۵، ص ۴۳۲ و ر.ک: قاموس الرجال، ج ۲، ص ۹۴. ▪️بُرَير به ضم باء بر وزن زُبير تصغير برّ است. البته احتمال دارد بریر به فتح باء وکسر راء باشد به معنی میوه درخت اراک (صحاح اللغة، ج ۲، ص ۵۸۸) ولی احتمال اول در نام سید القراء اشهر است. ▪️خُضير نیز بر وزن زُبير مصغر خضر است. یکی از نام های دریا خضیر است به جهت رنگ سبزی که با انعکاس نور در دریا پدید می آید. (الطراز الأول، ج ۷، ص ۳۸۱) و به برخی افراد به جهت شدت گندمگون بودنشان خضیر لقب داده شده است مثل ابراهیم بن مصعب بن مصعب بن زبیر. (توضیح المشتبه، ج ۳، ص ۲۶۷). 👉 @raveshsonnati
نکته نهم: بعض الأوصاف العبّاسیّة نام: عبّاس عليه السلام نام پدر: امیر مؤمنان علی بن أبي طالب عليه السّلام نام مادر: فاطمه بنت حزام بن خالد از نسل ربيعة بن عامر معروف به أم البنين الكلابية القاب: قمر بنى هاشم (ماه درخشان بنی هاشم)، سقّاء (آب رسان و آب ده)، صاحب اللواء أو لواء الحسين (علمدار لشكر، پرچمدار لشکر حسین) و باب الحوائج. کنیه: ابوالفضل و ابو قِرْبة (صاحب مَشک) زمان ولادت: ۲۶ هجری زمان شهادت: ۶۱ هجری عمر شریف: حدود ۳۴ سال مکان شهادت و محل دفن: کربلای معلّی همسر: لُبابة بنت عبيدالله بن عباس بن عبدالمطلب فرزندان: عبيدالله (که قطعی است) و حسن، فضل، قاسم، عبدالله و دو دختر (علی ما قیل). برادران: عبدالله شهید در ۲۵ سالگی، عثمان شهید در ۲۱ سالگی و جعفر در ۱۹ سالگی. قاتل: زید بن رقاد الجنبی و حکیم بن الطفیل الطائی النبسی لعنة الله علیهما علت نامگذاری به عباس زبیدی عالم بزرگ علم لغت گفته است: عَبَسَ وَجْهُه یَعْبِسُ عَبْساً و عُبُوساً، من حَدِّ ضَرَبَ: کَلَحَ، کعَبَّسَ تَعْبِیساً. وقِیلَ: عَبَسَ وَجْهُه عَبْساً وعَبَّس: قَطَّبَ ما بَیْنَ عَیْنَیْهِ. ورجُلٌ عابِسٌ. وعَبَّس تَعْبِیساً فهو مُعَبِّسٌ وعَبّاسٌ، إِذا کَرَّهَ وَجْهَه. شُدِّد للمُبَالَغَةِ، ومنه قِرَاءَةُ زَیْدِ بنِ عَلِیٍّ: "عَبَّسَ وَتَوَلّی" فإِنْ کَشَرَ عن أَسْنَانِه فهو کالِحٌ. وقیل: العَبَّاسُ: الکَرِیهُ المَلْقَی والجَهْمُ المُحَیَّا ... والعَابِسُ: الأَسَدُ الذِی تَهْرُبُ منه الأُسود، وقال ابن الأَعْرابیّ: کالعَبُوسِ والعَبّاسِ، قال ابنُ الأَعْرَابِیّ: وبه سُمِّیَ الرجُلُ عَبَّاساً. قلت: عَبّاسٌ والعَبّاس: اسمُ عَلَمٍ. 📚 تاج العروس، ج ۸، ص ۳۴۹. حاصل آنکه چون قمر منیر بنی هاشم در مواجهه با دشمنان بسان شیری که شیران دیگر از او فرار می کنند با چهره ای درهم کشیده و ابهتی دلهره آور برایشان، به آنان حمله ور می شد عباس نامیده شد. کیفیت شهادت آن بزرگوار نیز گواه راستی است بر این مدعا. سلام الله عليه 👉 @raveshsonnati
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَا الْفَضْلِ الْعَبّاسَ🏴 ✔️ استاد علی مومنی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍🏻یکی از مجاهدان و شهدای والامقام کربلا که مقام و منزلت و عظمت واقعی اش در قیامت شناخته خواهد شد، حضرت ابوالفضل العباس"علیه السلام" است که در اثر تربیت پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) وبرادران معصومش امام حسن مجتبی و امام حسین”علیهم السّلام” به مقام شامخ علم لدنی و بصیرت نافذ و کمال ایمان و اوج شجاعت و شهامت و ایثار و فداکاری نائل شده است و در قیامت، همه شهداء از اولین تا آخرین به مقام و منزلت ایشان غبطه خواهند خورد. ✍🏻با اینکه در روز عاشورا آخرین نفر از بنی هاشم بود که قبل از امام حسین "علیه السّلام "شهید شد ولی در طول تاریخ روز نهم محرم الحرام را که تاسوعاست به آن حضرت اختصاص دادند تا به صورت مستقل یادی از فضایل و مناقب و مصائب آن حضرت باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠ویژگی های حضرت عباس علیه السلام💠 امام صادق "عليه السلام " فرمود: 🔅كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا 🔅 عموى ما عبّاس ، داراى بصیرتی نافذ و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با ابی عبدالله الحسین جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.📚(عمده الطالب ص ۳۵۶) ✍🏻توضیح هرکدام از این ویژگی ها و تطبیق آنها با شخصیت حضرت عباس "ع" مباحث مستقلی را می طلبد و اینجا چاره ای به جز اشاره نیست. 1⃣ بصیرت نافذ بصیرت، یک نورانیّتِ عقلی و قلبی و یک بینش و روشن بینی خاصّی است که در اثر معرفت، یقین، عملِ خالص، تهذیب، تزکیهٔ قلب از حبّ دنیا و مظاهر آن حاصل می‌شود و بدون آن انسان به مقام ایمان نمی رسد و اگر هم برسد ایمانش ثابت و مستقرّ و دائمی نخواهد شد. 2⃣ ایمان محکم و استوار امام صادق "علیه السّلام " فرمود: 🔅الْمُؤْمِنُ‏ أَشَدُّ فِی‏ دِینِهِ‏ مِنَ‏ الْجِبَالِ‏ الرَّاسِیَةِ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْجَبَلَ قَدْ یُنْحَتُ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنَ لَا یَقْدِرُ أَحَدٌ عَلَى أَنْ یَنْحِتَ مِنْ دِینِهِ شَیْئاً وَ ذَلِکَ لِضَنِّهِ بِدِینِهِ وَ شُحِّهِ عَلَیْه🔅‏ مؤمن در دینش از کوه‌های راسخ استوارتر است؛ چراکه گاهی از کوه‌ها چیزی کنده مى‏شود، ولى احدى قادر نیست که از دین مؤمن بکاهد. و سرّش آن است که مؤمن نسبت به دینش بخیل بوده و حاضر نیست چیزی از آن را بگیرند.📚(علل‌ الشرايع ج ۲ ص ۵۵۷ ) 3⃣ جهاد در معیت ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام. 4⃣ امتحان خوب. 5⃣ مقام شهادت. ⚜️به دریا پا نهاد و خشک لب بیرون شد از دریا ⚜️مروّت بین، جوانمردی نگر، غیرت تماشا کن. ⚫️ای همه عالم گدای دو دست تو یا عباس! ادرکنا! 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
Mahmood Karimi - Makon Ey Sobh Tolou Shoor (128).mp3
6.71M
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع😭 عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع😭 👉@raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته دهم: علت نامگذاری حضرت مهدی عج به قائم و ارتباط آن با جریان عاشورا عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! ألَسْتُمْ كُلُّكُمْ قَائِمِینَ بِالْحَقِّ؟ قَالَ: بَلَی. قُلْتُ: فَلِمَ سُمِّیَ الْقَائِمُ قَائِماً؟ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ جَدِّیَ الْحُسَیْنُ علیه السلام ضَجَّتِ الْمَلَائِكَةُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْبُكَاءِ وَالنَّحِیبِ وَ قَالُوا: إِلَهَنَا وَ سَیِّدَنَا! أَتَغْفُلُ عَمَّنْ قَتَلَ صَفْوَتَكَ وَابْنَ صَفْوَتِكَ وَخِیَرَتَكَ مِنْ خَلْقِكَ؟! فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ: قَرُّوا مَلَائِكَتِی! فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأَنْتَقِمَنَّ مِنْهُمْ وَلَوْ بَعْدَ حِینٍ. ثُمَّ كَشَفَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَنِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ علیه السلام لِلْمَلَائِكَةِ، فَسُرَّتِ الْمَلَائِكَةُ بِذَلِكَ فَإِذَا أَحَدُهُمْ قَائِمٌ یُصَلِّی فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: بِذَلِكَ الْقَائِمِ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ. 📚 بحارالأنوار، ج ۳۷، ص ۲۹۳ به نقل از علل الشّرائع شیخ صدوق. 👉 @raveshsonnati
◼️پیامد قتل امام حسین علیه السلام تا روز قیام امام زمان عجل الله فرجه ●عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه): لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ (صلوات الله علیه) سَمِعَ أَهْلُنَا قَائِلًا يَقُولُ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ نَزَلَ الْبَلَاءُ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَا تَرَوْنَ فَرَحاً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُكُمْ فَيَشْفِيَ صُدُورَكُمْ وَ يَقْتُلَ عَدُوَّكُمْ وَيَنَالَ بِالْوَتْرِ أَوْتَاراً ... ●به نقل از حلبى: امام صادق (صلوات الله عليه) به من فرمود: «هنگامى كه حسين (صلوات الله عليه) كشته شد، خانواده ما شنيدند كه گوینده‌ای در مدينه مى‌گويد: امروز، بلا بر اين امّت فرود آمد. ديگر روز خوشى نخواهيد ديد، تا قائم شما قيام كند و سينه‌هايتان را شفا دهد و دشمنتان را بكشد و انتقام خون ها را بگيرد ... 📚 كامل الزيارات، طبع دار المرتضوية صفحه ۳۳۶ باب ۱۰۸ حدیث ۱۴. 👉 @raveshsonnati
✔️نیّر تبریزی ▪️آنکه طرح بیعت شوری فکند ▪️خود همانجا طرح عاشورا فکند ▪️چرخ در یثرب رها کرد از کمان ▪️تیر کاندر نینوا شد بر نشان 📚آتشکده نیّر، بخش ۲۴. 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام را به محضر مولایمان بقیةالله الاعظم عجل الله فرجه تسلیت عرض می‌کنیم. 👉 @ravrshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ادامه بحث فرق میان خوف و خشیت فرق دوم خوف دردی است که نفْس، از انتظار عذاب و عقاب می کشد و خشیت حا
ادامه بحث فرق میان خوف و خشیت فرق سوم خوف هم به مکروه (امر ناخوشایند) تعلّق می گیرد و هم به ترک آن، چنانکه گفته می شود: از زید ترسیدم و گفته می شود: از بیماری ترسیدم. خدای متعال فرموده است: «یخافون ربَّهم من فَوقهم» و«ویخافون سوء الحساب»؛ ولی خشیت تنها به جایگاه مکروه (امر ناخوشایند) است تعلّق پذیرفته و مربوط می شود و ترس از خود مکروه (آن امر ناخوشایند) را خشیت نمی گویند. 📚 ابوهلال عسکری، الفروق في اللغة، ص ۲۳۶. نصّ عبارت وی این است: «الفرق بين‏ الخوف‏ والخشية أنّ الخوف يتعلق بالمكروه وبترك المكروه، تقول: «خفت زيدا» كما قال تعالى‏: «يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ» وتقول: «خفت المرض» كما قال سبحانه‏: «وَيَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ» والخشية تتعلق بمنزل المكروه ولا يسّمى الخوف من نفس المكروه خشية، ولهذا قال‏: «يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ». فان قيل: أليس قد قال‏: «إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرائِيلَ» قلنا: إنه خشي القول المؤدي الى الفرقة والمؤدي الى الشي‏ء بمنزلة من يفعله. وقال بعض العلماء: يقال: خشيت زيدا ولا يقال: خشيت ذهاب زيد، فان قيل ذلك فليس على الأصل ولكن على وضع الخشية مكان الخوف، وقد يوضع الشي‏ء مكان الشي‏ء اذا قرب منه». البتّه خفاجی عبارت را از ابوهلال چنین نقل کرده است: «في فروق العسكري: الخوف‏ متعلق بالمكروه، ومنزل المكروه تقول خفت زيدا وخفت المرض والخشية تتعلق بمنزل المكروه دون المكروه نفسه، ولذا قال تعالى: يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ‏». 📚 خفاجى، احمد بن محمد، حاشية الشهاب المسماة عناية القاضي وكفاية الراضي على تفسير البيضاوي، ج‏ ۵ ص ۴۰۹. 👉@raveshsonnati
ادامه بحث فرق میان خوف و خشیت فرق چهارم خوف ترس است و خشیت ترس شدید یا شدیدترین ترس؛ زیرا خشیة از «شجرة خشیة» به معنای درخت خشکیده گرفته شده که کلا از دست رفته است ولی خوف از «ناقة خوفاء» به معنای شتر بیمار گرفته شده است که نقص است نه از بیت رفتن. 📚 ابوهلال عسکری، الفروق في اللغة، ص ۲۳۶. نصّ عبارت وی این است: الخشية: تألم القلب بسبب توقّع مكروه في المستقبل. والخوف: بمعناها. وهما يكونان تارة بكثرة الجناية من العبد، وتارة بمعرفة جلال اللّه سبحانه وهيبته، وخشية الأنبياء و الأئمّة وخوفهم من هذا القبيل. وقال بعضهم: لا يكاد اللغوي يفرّق بين الخوف والخشية، ولا شكّ أنّ الخشية أعلى منه وهي أشدّ الخوف، فإنّها مأخوذة من قولهم: شجرة خشيّة أي: يابسة، وهي فوات بالكلية، والخوف من ناقة خوفاء: أي: بها داء، وهو نقص وليس بفوات، ولذلك خصّت الخشية باللّه في قوله تعالى: يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ» @raveshsonnati
ادامه بحث فرق میان خوف و خشیت فرق پنجم خوف یعنی ترس ولی خشیة عبارت است از مراقبت و محافظت همراه با ترس به اینکه شخص مراقب اعمالش باشد و خویشتن داری کند همراه با ترس و ملاحظه. و مقابل این مفهوم، اهمال، تغافل، بی مبالاتی، سهل انگاری و ناپرهیزی از خلاف است. و این معنا از لوازم علم و یقین است و به همین خاطر گاهی به معنای علم به کار می رود، ولی خشیة ذاتا نه به معنای خوف است و نه علم. 📚 حسن مصطفوی، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏ ۳ ص ۶۴. نصّ عبارت وی این است: «والتحقيق‏ أنّ الأصل الواحد في هذه المادّة هو المراقبة والوقاية مع الخوف، بأن يراقب أعماله ويتّقى نفسه مع الخوف والملاحظة. ويقابل هذا المعنى: الإهمال والتغافل وعدم المبالاة وترك الاهتمام والملاحظة وعدم صيانة النفس من الخلاف. وهذا المعنى من لوازم العلم واليقين، وقد ورد أنّ من فقد الخشية لا يكون عالما وأن شقّ الشعر بمتشابهات العلم. وبهذه المناسبة قد يطلق ويراد منه العلم، كما في خشيت بمعنى علمت. فهذه المادّة ليست بمعنى العلم، ولا بمعنى الخوف. ويدلّ عليه قوله تعالى: «لا تَخافُ دَرَكاً وَلا تَخْشى» فإنّ‏ الْخَشْيَةَ قد ذكر في مقابل الخوف. 👉 @raveshsonnati
کانال امام زمان عج که در راستای ترویج معارف مهدوی تأسیس شده است به این مطالب می پردازد: 👈تبیین علل غیبت و تحلیل آن 👈اسباب و موجبات تقرب به ولی عصر 👈تحلیل القاب حضرت حجّت 👈نقد و بررسی سندی و دلالی برخی احادیث 👈ارزیابی سند برخی احادیث مهدوی 👈سخن برخی بزرگان شیعه پیرامون معارف مهدوی 👈 و دهها مطلب دیگر ... 👈عمده مطالب با متن عربی و منابع معتبر بارگذاری میشود و هیچ مطلبی کپی از جایی نیست مگر با ذکر منبع. 🔰 https://eitaa.com/emamzamanmahdi
شهادت جانسوز حضرت امام سجاد "علیه السلام " تسلیت باد. ✍🏻 استاد علی مومنی 🔰امام سجاد "ع" فرمود: سه خصلت در هر يك از مؤمنين باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهی می باشد و از سختی ها صحراي محشر در امان است 🔸اوّل:  آن كه در كارگشایی و كمك به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ ننمايد. 🔸دوّم: آن كه قبل از هر نوع حركتی بينديشد كه كاری را كه مي خواهد انجام دهد يا هر سخنی را كه می خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودی خداوند در آن است يا مورد غضب و سخط او می باشد. 🔸سوّم: قبل از عيب جويي و بازگویی عيب ديگران، سعی كند عيب های خود را برطرف نمايد. 📚( تحف‌العقول ص ۲۰۴) ✍🏻تمامی حضرات معصومین علیهم السلام بر اساس وظایفِ تعیین شده از طرف خداوند متعال رفتار می کردند؛ امام سجاد "ع " بعد از جریانِ کربلا با دو کار فوق‌العاده مهم، به دین اسلام بقاء و دوام بخشید. 🔰۱-گریه با استفاده از مهمترین و بهترین و نافذترین ابعادِ انسان یعنی تحریک عواطف و احساسات با گریه، موفق شدند خون های پاک شهدای کربلا و خون الهی پدر بزرگوارش امام حسین "ع " را زنده نگه دارد.    🔰۲-دعا از طریق دعا، تمامی معارف اسلامی و حقایق قرآنی، اسرارِ اصول دین و مذهب و آسیب شناسی، مسائل تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی، روانشناسی، حقوقی، عرفانی و خلاصه هر چه که انسان در زندگی به آن نیاز دارد را در شکل و قالب دعا بیان فرمودند. ✍🏻بعضی از آنها در کتابِ "صحیفه سجادیه "جمع شده است که به «انجیل اهل البیت» و «زَبور آل محمد» ”صلّی الله علیهِ و آله” و «ٱخت القرآن» معروف است که متأسفانه مثل برادرش نهج‌البلاغه و مادرش قرآن کریم مظلوم و متروک و مهجور است. 💢لازم و ضروری است که اوقاتمان را طوری تنظیم کنیم که چندین بار هم صحیفه سجادیه و هم رساله الحقوق آنحضرت را بخوانیم و به محتوای آن ها عمل کنیم. 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
✍استاد علی مومنی 🏴"اربعین حسینی "علیه السلام" تسلیت باد"🏴 ✅ امام صادق "علیه السلام" در زیارت اربعین می فرماید: 🔆" بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه "🔆 ترجمه: (خدایا! ا‌مام حسین علیه اسلام) خونش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و نادانی و حیرت گمراهی نجات دهد. 📚( فرازی از زیارت اربعین در مفاتیح الجنان ) ✍️در این فقره از زیارت اربعین، به دو عنصر منفی که ریشه تمامی  بدبختی ها  اشاره شده و امام حسین علیه السلام برای رفع آن دو شهید شده است. ۱ - جهل و نادانی انسان به واسطه تعقل و تفکر به تکامل می رسد و غذای تعقل هم " علم " است . " و ما یعقلها الا العالمون" (عنکبوت آیه ۴۳) آن علمی، عقل را به کمال و فرد و جامعه را به سعادت و خوشبختی همه جانبه می رساند و به علوم بشری جهت صحیح می دهد که از طریق چهارده معصوم "ع " برسد. ✅ امام صادق "ع " به یونس بن ظبیان فرمود: 🔆" اذا اردت العلم الصحیح فخذ عن اهل البیت "🔆 ترجمه: زمانی که علم صحیح و حقیقی و واقعی و نجات بخش خواستی، از ما اهل بیت بگیر. 📚( بحارالانوار ج ۲۶ ص ۱۸۶) ✍وقتی اصل علم دین که عقاید و اخلاقیات و احکام و قوانین فردی و اجتماعی است، از  ائمه‌ معصومین "ع" که باب مدینه علم نبوت اند اخذ نشود، مردم در جهالت و نادانی و ضلالت و گمراهی به سر خواهند برد. ۲- حیرت ضلالت اگر کسی از صراط مستقیم منحرف شود چه در اندیشه و بینش و چه در عمل و گرایش وچه در مسائل فردی و چه در مسائل اجتماعی، گمراه وحیران و سرگردان خواهد شد. بعد از رحلت پیامبر اکرم "ص" و غصب خلافت و خانه نشین کردن مجسمه علم و عدالت و هدایت یعنی امیرالمؤمنین "ع" مردم در ضلالت و گمراهی و تحير و سرگردانی سپری کردند و در زمان معاویه به اوج خود رسید تا اینکه امام حسین علیه السلام با شهادتش مردم را از حیرت و سرگردانی نجات‌ داد. ✍حیرت وسرگردانی در زمان غيبت در بعضي از روايات، یکی از اساسي ‏ترين ويژگي دوران "غيبت کبري"حيرت و سرگرداني مردم ذکر شده است به ويژه هر چه به ظهور نزديک‏تر شويم بر شدّت اين حيرت افزوده خواهد شد. در اين دوران مسلمانان ‏بلکه بشریت به جهت غیبت امام زمان علیه السلام  واختلاف شدید بین مسلمانان و توطئه های گوناگون و هجمه‌های شدید و شبهات ویرانگر در مسائل اعتقادی ،اخلاقی ،فرهنگی و سیاسی وظهور و شیوع فساد همه جانبه ( ظهر الفساد فی البر و البحر ) و ضعف باور های دینی، کمیاب و کیمیا بودن مومنین واقعی مخصوصا مخلوط و ممزوج کردن حق و باطل و بهره برداری سیاسی از شعائر اسلامی، مسلمانان،گرفتار تحير، سرگرداني، و ضلالت و گمراهی خواهندشد. ✅علی "ع" فرمود: 🔆( يَخْرُجُ بَعْدَ غَيْبَةٍ وَ حَيْرَةٍ لايَثْبُتُ فيها عَلي دينِه اِلا الُْمخْلِصُونَ ....)🔆 ترجمه: " مهدی موعود " بـعد از غيبت و حيرتي ظهور مي کند درآن زمان تنها افراد مخلص  نجات می یابند. 📚 بحار الانوار ج ۵۱ ص ۱۰۹ ✅باز آن حضرت فرمود: 🔆( للْقائِمِ مِنّا غَیْبَةٌ اَمَدُها طَویلٌ، کَاَنِّی بِالشّیعَةِ یَجُولُونَ جَوَلانَ النَّعَمِ فی غَیبَتِهِ، یَطْلُبُونَ المَرْعی فَلا یَجِدُونَهُ ....)🔆 ترجمه: برای قائم ما غیبتی است که مدتش طولانی است. گویا شیعه را می بینم که در غیبتش چون چهار پایان جولان می دهند و چراگاه می جویند و به دست نمی آورند ( یعنی در حیرت و سرگردانی به سر می برند) . 📚(کمال الدین مرحوم صدوق ج ۱ص ۳۰۳) ✍ البته اگر کسی در زمان غیبت، مواظب دین و ایمانش باشد و با یقین و اخلاص و صبر، به واجباتش عمل و از گناهان و محرمات الهی پرهیز کند و همواره به یاد آن حضرت بوده و امید کامل به ظهورش داشته باشد و از یک فقیه جامع الشرایط تقلید نماید تا حدودی از حیرت خارج و طبق روایات، افضل از اهل هرزمان دیگر خواهد بود برای اینکه حفظ دین و ایمان در این زمان از هر زمان دیگر مشکل تر و سخت تر خواهد بود.  🚩پرچم سرخ حسینی بر فراز قبه گوید 🚩انتقام خون سلطان شهیدان خواهد آمد 🔆اللهم عجل لولیک الفرج🔆 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
🏴رحلت جانسوز پیامبر اکرم "صلی الله علیه وآله وسلم" و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی"علیه السلام"  تسلیت باد. 💢خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: 🔅لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّه أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا 🔅 قطعا براى شما در زندگی رسول خدا سرمشقى نيكوست براى كسی كه به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را بسیار یاد می کند 📚( احزاب، آیه ۲۱ ) حضرت علی "علیه السلام" فرمود: 🔅ما بَرأ اللّهُ نَسَمَةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله 🔅 خداوند هیچ مخلوقی برتر از محمد"ص" نیافریده است. 📚(اصول کافی ج ۱ ص ۴۴۰) ✍🏻وجود مبارک آن حضرت، تجلی اعظم است یعنی تمامی صفات کمال و جمال و جلال الهی به صورت کامل بر آن حضرت تجلی کرده است تا برای انسان ها به منظور رسیدن به تکامل، اسوه حسنه و الگو و سرمشق تمام عیار باشد. پس بر هر کمال جویی، لازم و ضروری است که تمامی ابعاد زندگی آن شخصیت بی نظیر را درک و در عمل، پیاده کند. 💠 شخصیتی که با این که رحیم، رئوف، مهربان و مظهر تام عفو و گذشت بود، ولی در عمل به قانون و اجرای عدالت سخت گیر بود و به هیچ وجه درباره هیچ کس مسامحه نمی کرد. 💠 با اینکه قانع و زاهد بود ولی مردم را به کار و تلاش و فعالیت اقتصادی توصیه می کرد و می فرمود: فقر انسان را به کفر می کشاند. به حاکمان و والیان و مسؤلان سفارش می کرد مدیریتشان طوری نباشد که مردم دچار فقر مالی شوند تا به کفر و سست شدن عقیده شان منجر شود؛ چون ثروت و پول مانند خون در رگهای بدن، منشأ حیات است ولی فقر و نداری منشأ ذلت، خواری، بدبختی و نقص دین و عقل است. 💠 با اینکه وی صاحب خلق عظیم و خوش اخلاق و گشاده رو و متواضع بود، ولی در تنهایی متفکر و دور اندیش بود و لحظه ای از یاد خدا غافل نبود. 💠 به نظافت و پاکیزگی بدن و لباس و رنگ آن و تمیز نگاه داشتن مو و شانه کردن آن اهمیت فوق العاده می داد و از همه بیشتر در خانه خوش اخلاق بود. می فرمود: 🔅اَحَبَُکم إلی الله أحسَنکُم أخلاقا 🔅 محبوب ترین شما نزد خدا کسی است که اخلاقش از همه بهتر باشد. 📚(سنن النبی، ص ۸) 🔅اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيانا مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتنا مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بحقِّ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وعجّل فرجهم 🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
✍🏻 استاد علی مومنی شهادت حضرت امام رضا علیه‌السلام تسلیت باد. حضرت فرمود: " لَیْسَتِ الْعِبَادَةُ کَثْرَةَ الصِّیَامِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّمَا الْعِبَادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فِی أَمْرِ اللهِ " عبادت، بسیار روزه گرفتن و نماز خواندن نیست و همانا عبادت، اندیشه زیاد نمودن در امر خداست. ( تحف العقول، ص۴۴۲ ) ✍🏻اساسی ترين عامل بیداری روح و خوشبختی و تکامل انسان در ابعاد مختلف زندگی، تفکر و تعقل است. در قرآن کریم بیش از ۳۰۰ آیه در باب تفکر نازل شده و همه‌ی آنها در رابطه با بکارگیری گیری عقل می باشد. امام کاظم"ع" فرمود: 🔅دليلُ العَقلِ التَّفَكُرُ 🔅 راهنمای عقل، تفکر و اندیشیدن است. 📚(اصول کافی،ج۱،ص۱۹) تفکر نور است و قلب و دل را نورانی می کند. امام صادق(ع) فرمود: 🔅طَلَبتُ نُورَ القَلبِ فوَجَدتُهُ في التَّفَكُّرِ 🔅  روشنايى دل را جستم و آن را در تفکر و انديشيدن يافتم. 📚(مستدرک الوسائل ج ۱۲ ص ۱۷۵) ✳️متاسفانه اکثر مردم اهل‌ فکر و تفکر نیستند (وَأَكْثَرُهُمْ لَا يعْقِلُونَ - مائده آیه ۱۰۳) بلکه تخیلات و توهمات خود را تفکر می پندارند. ✍🏻برای روشن شدن مطلب به چند مورد از فرق های بین تخیل منفی و تفکر اشاره می شود. 🔸۱- در تخیل، کثرت و پراکندگی و از این شاخه به آن شاخه پریدن وجود دارد ( روان گسستگی و روان پریشی ) ولی در تفکر وحدت و هماهنگی و نظم در افکار موجود است و مانند ذره‌بین تمامی قوا و نیروها را به یک نقطه بسیج و متمرکز می کند. 🔸۲- در تخیل ناامیدی و پریشانی موج می زند ولی تفکر همراه با نشاط و امیدواری است. 🔸۳- تخیل توأم با آرزوی های دست نیافتنی است ولی در تفکر واقع گرایی و استفاده از امکانات موجود مطرح است. 🔸۴- تخیل بر اساس هیجان و عجله و احساس مداری است ولی تفکر عقل مداری و با تدبیر و دقت و صبر و حوصله و عاقبت اندیشی همراه است. 🔸۵- ریشه و منشأ تخیلات منفی، هواهای نفسانی و غرایز سرکش و طغیانگر حیوانی و وسوسه های شیطانی می باشد ولی ریشه تعقل، بینش و تمایلات فطری و عقلی و شرعی می باشد و همواره انسان، متفکر در امر الهی و هدف از خلقت بوده و در فکر و اندیشه خودسازی برای ابدیت خویش است. حضرت علی "ع" فرمود : 🔅 التَّفکُّرُ یَدعُوا إلی الْبِرِّ وَ الْعَمَلِ بِهِ 🔅 تفکر، انسان را به اندیشه خوب( یعنی فهم معارف حقه و صفات حسنه و تحلیه نفس به آنها) و عمل کردن به واجبات و سایر کارهای خوب وامی دارد 📚(اصول کافی، ج۳، ص۹۲) 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
ای راهب کلیسا دیگر مزن به ناقوس خاموش کن صدا را، نقاره می زند طوس آیا مسیح ایران کم داده مرده را جان جانی دوباره بردار با ما بیا به پابوس آنجا که خادمینش از روی زائرینش گرد سفر بگیرند با بال ناز طاووس خورشید آسمان ها در پیش گنبد او رنگی ندارد آری چیزی شبیه فانوس رویای ناتمامم ساعات در حرم بود باقی عمر اما افسوس بود و کابوس وقتی رسیدی آنجا در آن حریم زیبا زانو بزن به پای بیدار خفته در طوس @raveshsonnati
هدایت شده از وارثون
انا لله و انا الیه راجعون روح مطهر بقیه السلف صالح حضرت آیت الله سید مهدی خرسان دقایقی پیش به سوی محبوبش حضرت امیرالمومنین علیه السلام پرواز کرد. ضایعه تاسف انگیز رحلت این عالم ربانی را خدمت حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا) و حوزه های علمیه و علمای اعلام تسلیت عرض می نماییم @varesoon
انالله واناالیه راجعون حضرت آیت الله سید محمد حسین مرتضوی لنگرودی به اجداد طاهرینش پیوست. 👉 @raveshsonnati
🔵 حضرت آیت الله سبحانی بر حفظ فرهنگ حوزه مستقل از دانشگاه و نیز مرکزیت مدرسه فیضیه تاکید کردند. 🔹حضرت آیت الله العظمی سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 1403 – 1402 حوزه های علمیه که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشتند: اولین خطابی که از نظر وحی به پیامبر شده است، خطاب خواندن است؛ «اقرا باسم ربک الذی خلق». این حاکی از آن است که قرائت مسئله مهمی است. در آیه بعد می فرماید «الذی علّم بالقلم و علّم الانسان مالم یعلم». این هم حاکی از از اهمیت قلم است. مجموع این آیات نشان می دهد که برای بیان شریعت باید مجهز به دو سلاح قلم و بیان باشیم. 🔹ایشان با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم حدود 39 قسم دارد، افزودند: قرآن کریم در جای دیگر هم به «قلم» قسم می خورد؛ «ن والقلم و مایسطرون». درواقع معلوم می شود «مقسم به» اهمیت فوق العاده دارد. قَسَم های الهی برای بیان اهمیت «مقسم به» است. نوعا مفسرین مزایای «مقسم به» را بیان کرده اند. در کتاب های تفسیری وقتی به قَسَم می رسند به اهمیت «مقسم به» اشاره می کنند. اما اهمیتی به پاسخ قسم نمی دهند. درحالیکه در کنار «مقسم به» می بایست «مقسم له» را هم بیان کرد. 🔹ایشان با اشاره به صدسالگی تاسیس حوزه علمیه قم گفتند: مرحوم آیت الله حائری در فروردین ماه سال 1301 تصمیم گرفت که حوزه علمیه را تاسیس کند. مردان بزرگ کارهای بزرگتری را انجام می دهند. هنگامی که سلاجقه از ضعف آل بویه استفاده کردند و کتابخانه شیخ طوسی را آتش زدند، شیخ مجبور شد به نجف برود و مرکزی را تاسیس کرد که امروز مورد استفاده ماست. هنگامی که هلاکو به الموت رفت و خواجه نصیرالدین طوسی را به اسارت گرفت، خواجه توانست اندیشه هلاکو را که علاقمند به نجوم است متوجه کرده و رصدخانه مراغه را بسازد. 🔹ایشان با اشاره به اقدام مرحوم آیت الله حائری در تاسیس حوزه علمیه افزودند: حوزه را باید به برنامه فرهنگی خودش حفظ کرد. فرهنگ حوزه را عوض نکنیم بلکه باید محفوظ بماند. البته با توجه به گذر زمان بایستی کمالاتی پیدا کند اما این فرهنگ نباید تبدیل به فرهنگ دانشگاه شود. 🔹ایشان ادامه دادند: مرکزیت فیضیه، مسجد اعظم و حرم را باید حفظ کنیم و کاری نکنیم اینجا خلوت باشد. مرحوم آیت الله بروجردی عصر درس می گفت، بعد از فراغت ایشان، مدرسه فیضیه از طلبه موج می زد. 🔹ایشان گفتند: بحث های بین الاثنین هم باید محفوظ باشد؛ در کنار استاد بودن، دو تا سه نفر جمع شوند و با یکدیگر مباحثه کنند یعنی بتوانیم همانگونه که در طول تاریخ علمای بزرگی تربیت شدند، اکنون هم طلاب و فضلای بزرگی را پرورش دهیم. 🔹ایشان گفتند:از نظر امتحان باید امتحان کتبی به سیاق سابق باشد یعنی طوری نباشد از دیگران سرمشق بگیریم. 🔹حضرت آیت الله سبحانی بر تربیت افراد متخصص تاکید کرده و افزودند: باید کسانی باشند که متخصص در تدریس لمعتین باشند. همچنین افرادی تربیت شوند که متخصص تدریس رسائل و مکاسب شوند البته این مانع از تدریس دیگران نمی شود. 🔹ایشان تاکید کردند: اگر بخواهیم حوزه قدرت علمی و تحقیقی را حفظ کند باید فرهنگ حوزه را حفظ کنیم. سوالات زیادی از اقصی و اکناف به دفاتر مراجع می آید. باید گروهی برای پاسخ به این سئوالات در مدرسه فیضیه تربیت شوند درحقیقت جمعی باشند که پاسخگو به سوالات روز باشند. 🆔 خبرگزاری شفقنا 👉 @raveshsonnati
▪️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِيءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ» 🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت أبا محمد امام حسن عسکری علیه‌السلام را محضر فرزند گرامی‌شان حضرت خاتم الأوصیا امام زمان (عجل‌الله فرجه الشریف) و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت می‌گوییم. 👉 @raveshsonnati
🔻ایشان هم مثل سایر طلبه‌ها در صف می‌ایستادند و سرِ خود را می‌تراشیدند❗ ✔️ دکتر مصطفی محقق داماد: 🔹یکی از مهم ترین ویژگی‌های مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی این عالم برجسته، که توانسته بود، حوزه فقیر و طلابِ تهی‌دست را سر پا نگه دارد، ساده‌زیستی خودِ وی بوده است. 🔹مدیر و زعیم حوزه وقتی خود از نظر خورد و خوراک و پوشاک در حد طلاب باشد، روشن است که خیلی اثرگذار خواهد بود.  🔹آقای واعظ‌ زاده از قول پدرش نقل می‌کردند:  در مدرسه، یک سلمانی بود که سرِ ما طلاب را می‌تراشید. صف می‌ایستادیم و به نوبت سلمانی، سَرِ ما را می‌تراشید و از هر نفر، دو قِران می‌گرفت. 🔹حاج شیخ عبدالکریم هم در صف می‌ایستادند، تا این که نوبتش می‌رسید و سرشان را سلمانی می‌تراشید و از ایشان هم دو قران می‌گرفت! 🔹ایشان حاضر نمی‌شدند سلمانی را به منزل ببرند و یا در صف نایستند و خارج از نوبت اصلاح کنند! 🔹ما طلاب، از این که رئیسمان، مرجع بزرگ تقلیدمان، مانند ما در صف می‌ایستادند و سرشان را سلمانی می‌تراشید، سخت لذت می‌بردیم و وقتی می‌دیدیم مانند ما زندگی می‌کنند، فقر و تنگناها بر ما فشار نمی‌آورد! 🔸کانال تلگرامی نشانی از مزار اولیاء 👉 @raveshsonnati