#ویژه
#سخن_معصوم
⚫️ شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد.⚫️
✍🏻 استاد علی مومنی
➖گذر عمر
آن حضرت فرمود:
«فَانزِل نَفسَکَ مِنَ الدُّنیا کَمَثَلِ مَنزِلٍ نَزَلتَهُ ساعَةً ثُمَّ ارتَحَلتَ عَنهُ.»
خود را در دنیا چنان منزل ده که گویى ساعتى در آن منزل دارى و سپس از آن کوچ می کنی.
📚(بحارالانوار ج ۷۸ص ۱۶۶)
گذر عمر یک لحظه است؛ طوری که چشم ببندی و باز کنی.
💐ساعت زندگی نگردد کند
💐روزها می روند آه چه تند
➖خلاصه ی فرمایش حضرت این است که دنیا یک ساعت است چنانچه جدشان پیامبراکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود:
" الدُّنْيَا سَاعَةٌ فَاجْعَلهَا طَاعَةً "
📚(بحارالأنوار ج ۷۰ ص ۶۸)
یعنی دنیا یک ساعت است پس آن را طاعت قرار بده.
🔷 توضیح 👇🏻
🔹۱- مراد از دنیا همین دنیایی است که در آن زندگی میکنیم از زمان تولد تا مرگ.
🔹۲- اما ساعت در اصل به معنی گذر زمان است که از "ساع " مشتق شده؛ جزئی از زمان را ساعت گویند چون در حال گذر است؛
💐بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین
💐کاین اشارت زجهان گذران مارا بس
➖امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه ی ۱۸۸ نهجالبلاغه می فرمایند "با چه سرعت ساعت ها روز را و روزها ماه را و ماه ها سال را و سال ها عمر را تمام می کنند.
💐 تا چشم نهادیم بهم صبح دمید
💐 تا دیده گشودیم ز هم روز گذشت
🔹 ۳- اما طاعت يعنی، انسان عاقل و مومن و هوشیار می تواند تمامی ۲۴ ساعت بلکه ساعت عمرش را از خواب و بیداری و خوردن و آشامیدن و تمامی حرکات و سکنات و سکوتات و گفتار و کردار و همه فعالیت های زندگی را رنگ و صبغه الهی داده و برای قرب به خدا انجام دهد چنانچه خود خداوند متعال یاد می دهد که: «قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. انعام، ۱۶۲»
بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانیان است.
➖ ختم کلام، این روایت است که پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" فرمودند:
«أكْيَسُ الكَيِّسِينَ مَن حاسَبَ نَفْسَهُ و عَمِلَ لِما بَعدَ المَوتِ و أحْمَقُ الحَمْقى مَنْ ٱتْبَعَ نَفْسَهُ هَواهُ و تَمنّى على اللّه ِ الأمانِيَّ»
زيركترينِ زيركان كسى است كه از نفْس خويش حساب كشد ( بسی کتاب بخواندی، کتاب نفس بخوان) و براى بعد از مرگ كار كند ( برگ عیشی به گور خویش فرست) و احمق ترينِ احمق ها كسى است كه نفْس خود را دنباله رو هوسِ خويش كند و از خدا آرزوها طلبد ( یعنی مرد آرزوها باشد نه مرد عمل )
📚( بحارالانوار ج ۷۰ ص ۶۹ )
💐سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست
💐در میان این و آن، فرصت شمار امروز را
🔵 زندگی زیباست به شرط آنکه قدر لحظه ها را بدانیم و منتظر لحظه نجات بخش ظهور مهدی موعود "عجل الله فرجه الشریف" باشیم.
🌼 غم فزون شد قلب خون شد صبر از دلها برون شد
🌼 بارالها غمگسار شیعیان کی خواهد آمد
🍀اللهم عجل لولیک الفرج🍀
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
🔹عید قربان است یاران گل فشانیها کنید
🔹در منای دل وقوف از حج روحانی کنید
🔹تا نیفتاده است جان در پنجه گرگ هوا
🔹گوسفند نفس را گیرید و قربانی کنید
🌹عید سعید قربان را بر همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
🔹احمد مجید حلی کتاب شناس و فهرست نگار پرکار عراقی در کانال تلگرامی خود درباره عکس فوق نوشت:
🔸"المطول ودراسته في الحوزة العلمية سابقا، لاحظوا تعاليق الدرس والتدريس على النسخة وكثرتها."
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه 🔹احمد مجید حلی کتاب شناس و فهرست نگار پرکار عراقی در کانال تلگرامی خود درباره عکس فوق نوشت:
#سخن_معصوم
🔹في أمالي الصدوق: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
🔸اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَقْعُدُ سَاعَةً عِنْدَ اَلْعَالِمِ إِلاَّ نَادَاهُ رَبُّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَلَسْتَ إِلَى حَبِيبِي وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لَأَسْكَنْتُكَ اَلْجَنَّةَ مَعَهُ وَ لاَ أُبَالِي
📚 الأمالی، جلد۱، ص۳۷.
👉 @raveshsonnati
#اطلاعیه
نقد فرمایش شیخ طوسی رحمة الله علیه در تحلیل و بررسی علت اول غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف (ترس از کشته شدن) در کانال امام زمان گذاشته شد.
@emamzamanmahdi
#ویژه
#سخن_بزرگان
💔 عالِمان دلشکسته، کتب مهجوره
✔️ ملّا محمّدحسن نائینی مولف کتاب گرانقدر گوهر شب چراغ
🔹 «... به ملاحظهٔ مضمونِ: أنا عند المنکسرةِ قلوبُهم و المندرسةِ قبورُهم ... معتقَدِ این راقم آثم بر وفق حکمت شرعیّهٔ إلهیّه آن است که:
🔸 یکی از افراد کاملهٔ قبور مندرسه که مجالی نظر خداوندی است، کتب علمیّهٔ مهجورهٔ غیر مشهورهٔ علماءِ خاملینِ غیرِ مشهورین است، که در آنها مأوی گرفته ارواح طیّبهٔ قدسیّه از علوم الهیّه، و به جهت عدم شهرت، مردم از آنها هجرت کردهاند و اندراس و انطماس پیدا کرده.
🔹 و قلوب منکسره، قلوب صاحبان آن کتب است که به جهت متروکیّت و مهجوریّت آنها بعد از زحمات و صدمات مولمات به رجاء استفاضهٔ از آنها به تعلیمات و تعلّمات، دلهای ایشان شکسته و درِ امید بر رویشان بسته شده.
🔸 و هرکس ترویج کتب ایشان کند – بأیّ نحوٍ کان – خدا را خشنود ساخته، و جلوهگاه نور الهی را دریافته، و به اسم اعظم رسیده، و تعمیر مساجد به ارادهٔ خداوندی نموده، که از علائم ایمان و دلیل ایقان است. چنانکه آیهٔ: إنّما یَعْمُرُ مساجدَ الله مَنْ آمَنَ بالله و الیوم الآخر، دلالت بر آن دارد.
🔹 مسجد حقیقی، دلِ شکسته است ... .»
📚 گوهر شب چراغ، ج۱، ص٢٦٩ – ۲۷۰
👉 @cheraghe_motaleeh
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم
💥به این عقیده شهادت میدهم
✔️ حضرت امام هادی "علیهالسلام" در زیارت روز عید غدیر:
🔹 «أَشْهَدُ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ أَنَّ الشَّاكَّ فِيكَ مَا آمَنَ بِالرَّسُولِ الْأَمِينِ وَ أَنَّ الْعَادِلَ بِكَ غَيْرَكَ عَانِدٌ [عَادِلٌ] عَنِ الدِّينِ الْقَوِيمِ الَّذِي ارْتَضَاهُ لَنَا رَبُّ الْعَالَمِينَ وَ أَكْمَلَهُ بِوِلايَتِكَ يَوْمَ الْغَدِيرِ»
🔸 اى امير مؤمنان! شهادت میدهم آنکه در ولایتت شک کند به رسول امين ايمان نياورده است، و روىگردان از ولايت تو به ولايت دیگران، از دين قویم رویگردان شده، همان دين ميانهاى كه پروردگار جهانيان براى ما پسنديده و آن را در روز غدير با ولايت تو كامل نموده است.
📚 بحارالأنوار، ج۹۷، ص۳۶۱.
👉@raveshsonnati
#ویژه
🔹کس را چه زور و زهره که وصف علی کند
🔹جبار در مناقب او گفته هل اتی
🔸زورآزمای قلعهٔ خیبر که بند او
🔸در یکدگر شکست به بازوی لافتی
🔹مردی که در مصاف، زره پیش بسته بود
🔹تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا
🔸شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود
🔸جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا
🔹دیباچهٔ مروت و سلطان معرفت
🔹لشکر کش فتوت و سردار اتقیا
🔸فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست
🔸ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی
👉 @raveshsonnati
#ویژه
✍🏻 استاد علی مومنی
💠 در ۲۴ ذی الحجه دو امر فوق العاده مهم اتفاق افتاده است که دال بر عظمت و عصمت و فضیلت اهل بيت "عليهم السلام" می باشد.
🔶 اتفاق اول: نزول آیه مباهله و روز آشکار شدن حقانیت اسلام به واسطه پنج تن آل عبا
و بزرگترین فضیلت علی علیه السلام که خداوند او را جان پیامبر معرفی کرده است {انفسنا وانفسکم}. و همچنین دلالت دارد بر افضلیت علی علیه السلام بر سایر انبیا؛ چون وقتی پیامبر اسلام از همه انبیا افضل است کسی که به منزلهی جان اوست او هم افضل خواهد شد.
✍🏻 و درضمن جريان مباهله، آيه تطهير که دال بر عصمت اهل بیت می باشد نازل شده است 🔅"انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا"🔅 سوره احزاب آیه ۳۳
🔶 اتفاق دوم: سالروز بخشش انگشتر در رکوع و نزول آیه ولایت"إنّما ولیّکم.. "(آیه ۵۵ مائده). که به اقرار علماء تشیع و تسنن عامل به این آيه فقط علی علیه السّلام است.
ببخشد در رکوع خاتم گدا را
به سجده جان و دل داده خدا را
✍🏻 در توضیح هر کدام از این رویدادهای بسیار مهم و آيات مربوطه به آنها غير از شصت منبع معتبر اهل سنت، در تمامی کتابهای مربوطه مطرح شده و به شبهات جواب داده شده است. در بحارالانوار جلد ۲۱ از صفحهی ۲۷۶، حدود ۸۰ صفحه بحث کرده است. ما خلاصه وار به جریان مباهله اشاره می کنیم.
🔅"فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ"🔅
هر گاه بعد از علمی (وحی) که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره عیسی با تو به ستیز برخیزند پس بگو: "بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله ( تضرع و زاری و دعا) کنیم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. (سوره آل عمران آیه ۶۱)
💠 مباهله چيست؟
مباهله از ریشهی بهل، در لغت به معنای رها کردن و ول نمودن و دعا کردن با اصرار و تضرع و زاری است و در اصطلاح، زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئلهاى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مىشوند و به درگاه خداوند دعا و تضرع نموده و لعن و نفرین مىکنند تا خداوند آن کس را که بر باطل و دروغ است رسوا نموده و به حال خودش رها نماید و مجازات کند.
💠 خلاصه واقعه:
این آیه به ضمیمه آیاتی که قبل و بعد از آن نازل شده، نشان میدهد که در برابر پافشاری مسیحیان در عقاید باطل خود، از جمله ادعای الوهیت حضرت مسیح (علیه السلام) و عدم کارایی منطق و استدلال در برابر لجاجت آنها، پیامبر(صلی الله علیه وآله) مأمور میشود که از طریق مباهله وارد شود، و صدق گفتار خود را از این طریق خاص و روحانی به ثبوت برساند؛ یعنی با آنها مباهله کند تا راستگو از دروغگو شناخته شود!
✍🏻 پیامبر اکرم پیش از آنکه مباهله کند، عبا بر دوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین عَلیهمُ السلام را در زیر عبا نمود و گفت: پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او، خداوندا اینها اهل بیت من هستند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى. پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد. پس حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله؛ همین که چشم اُسقف اعظم به آنها افتاد گفت: چهرههایی را میبینم که اگر اینها دست به دعا بردارند، یک نفر از نصاری در روی زمین باقی نخواهد ماند. وقتی کار به اینجا رسید، همهی علمای نصاری تسلیم شدند که جزیه بدهند، اما با او مباهله نکنند.
این نعمت بزرگ را به همه عزیزان تبریک عرض می نمایم.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#پرسش
فرق خوف و خشیت چیست؟
#پاسخ_پرسش
برخی اهل لغت اصلا متعرّض معنای «خشی» نشده و صرفا به ذکر فعل و مصدر آن بسنده کرده اند. (۱)
امّا آنانکه به ذکر معنای آن پرداخته اند، بیشترشان خشیت و خوف را به یک معنا گرفته و فرقی میان آن دو نگذاشته اند. (۲)
از این رو، هر دو مترادف و به معنای ترسیدن است.
ولی برخی میان آن دو فرق گذارده اند که مجموع اقوالشان به ۴ یا ۵ قول می رسد که در ادامه به آن می پردازیم:
قول اول
هر ترسی را – اگر چه خوف نامند – خشیت نگویند، بلکه خشیت خوفی است که مشوب یا همراه با تعظیم و بزرگداشت یا هیبت است و بیشتر موارد کاربرد آن جایی است که نسبت به آنچه از آن ترس است علم و آگاهی وجود دارد، و به همین خاطر در فرمایش خدای متعال: «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» اختصاص به علماء پیدا کرده است. (۳)
برخی دیگر در تبیین این دیدگاه گفته اند:
خشیت ناشی از بزرگی شخص است، اگر چه خاشی (ترسنده) خود، قوی باشد ولی خوف ناشی از ضعف خائف (ترسنده) است، اگر چه مخوف چیز کوچک و کمی باشد. شاهد این فرق این است که مجموع حروف (خ ش ی) کلا بر عظمت دلالت می کند، مانند شیخ به معنای پیر یا بزرگ و خیش به معنای لباس غلیظ و کلفت. (۴)
در تأیید این دیدگاه واژۀ خشن را نیز به عنوان یکی از مشتقات به اشتقاق اکبر می توان شاهد آورد.
ادامه دارد ....
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش فرق خوف و خشیت چیست؟ #پاسخ_پرسش برخی اهل لغت اصلا متعرّض معنای «خشی» نشده و صرفا به ذکر فع
منابع و پاورقی ها:
۱. ابن دُرَید در جمهرة اللغة، ج 1، ص603 و زمخشری در اساس البلاغة، ص 164.
۲. خلیل بن أحمد فراهیدی در العین، ج 4، ص 284 و ازهری در تهذيب اللغة، ج7، ص194 و ابن عبّاد در المحيط في اللغة، ج4، ص375 و جوهری در الصحاح، ج6، ص2327 و ابن فارس در معجم مقاييس اللغة، ج2، ص184 و ابن سِیدة در المحكم والمحيط الأعظم، ج5، ص241 و فیّومی در المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى، ج1، ص170 و فیروزآبادی در القاموس المحيط، ج4، ص353 وزمخشری در مقدمة الأدب، ص171 و ابن منظور در لسان العرب، ج14، ص228 و طُریحی در مجمع البحرين، ج1، ص122.
۳. راغب اصفهانی، المفردات (مفردات ألفاظ القرآن)، ص 283.
نصّ عبارت وی این است: «الْخَشْيَةُ: خوف يشوبه تعظيم، وأكثر ما يكون ذلك عن علم بما يخشى منه، ولذلك خصّ العلماء بها في قوله: إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.»
و زبیدی در تاج العروس من جواهر القاموس، ج19، ص375.
نصّ عبارت وی این است: «ثم تَفْسِيره الخشْيَة بالخَوْفِ صَرِيحٌ في تَرادُفِهما، والذي صَرَّح به الرَّاغبُ وغيرُهُ أَنَ الخشْيَةَ خَوْفٌ مَشُوب بعظَمَةٍ ومَهابَةٍ، وقالَ قَوْمٌ: خَوْفٌ مُقْتَرن بتَعْظيِم، وكِلاهُما صَحِيحٌ ظاهِرٌ».
۴. سید علیخان مدنی، رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين، ج 4، ص 15.
نصّ عبارت وی این است: «وفرّق بينهما أيضا بأنّ الخشية تكون من عظم المخشيّ وإن كان الخاشي قويّا، والخوف يكون من ضعف الخائف وإن كان المخوف أمرا يسيرا، ويدلّ لذلك أنّ الخاء والشين والياء في تقاليبها تدلّ على العظمة، نحو شيخ: للسيد الكبير، وخيش: لما غلظ من اللباس، ولذا وردت الخشية غالبا في حقّ اللّه «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ».
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش فرق خوف و خشیت چیست؟ #پاسخ_پرسش برخی اهل لغت اصلا متعرّض معنای «خشی» نشده و صرفا به ذکر فع
ادامه بحث فرق میان خوف و خشیت
فرق دوم
خوف دردی است که نفْس، از انتظار عذاب و عقاب می کشد و خشیت حالتی است که هنگام احساس به بزرگی و هیبت حق برای نفْس حاصل میشود.
📚 سید علیخان مدنی، رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين، ج ۲، ص ۴۹۲.
نصّ عبارت وی این است:
«الخشية: الخوف، وقيل: الخوف: تألّم النفس من توقّع العقاب. والخشية: الحالة الحاصلة عند الشعور بعظمة الحقّ وهيبته».
این دیدگاه نزدیک به دیدگاه نخست است.
@raveshsonnati
#نُکَت_مُحرّمیّة
نکته اول:
✍ حسینی زبیدی پیرامون علت نامگذاری محرّم به محرّم چنین گفته است:
المُحَرَّمُ: شَهْرُ اللَّهِ سَمَّتْه العَرَبُ بهذا الاسْمِ لأَنَّهم کانوا لا یسْتَحلُّون فیه القِتالَ، وأُضِیفَ إلی اللّه تعالَی إعْظاماً له کما قیلَ للکَعْبةِ بیتُ اللّه، و قیلَ: سُمِّی بذلِکَ لأَنَّه مِن الأَشْهُرِ الحُرُمِ.
قالَ ابنُ سِیْدَه: و هذا لیسَ بقَوِیٍّ.
و فی الصِّحاحِ: مِن الشُّهورِ أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ کانتِ العَرَبُ لا تَسْتحلّ فیها القِتالَ إلاَّ حَیَّان: خَثْعَم و طَیِّیءٌ، فإنَّهما کانا یَسْتَحِلاَّن الشُّهورَ، و کان الذین یَنْسؤُونَ الشُّهورَ أَیامَ المَوْسِم یقُولُونَ: حَرَّمْنا علیکُمُ القِتالَ فی هذه الشُّهورِ إلاَّ دِماء المُحِلِّینَ، فکانتِ العَرَبُ تَسْتحلُّ دِماءَهُم خاصَّةً فی هذه الشُّهورِ. (إلى أن قال:)
قالَ النَّحاسُ: و أُدْخِلَتِ الألِفُ واللامُ فی المُحَرَّمِ دُوْن غیرِهِ مِن الشُّهورِ. انتهى
📚 تاج العروس، ج ۱۶، ص ۱۳۶
✍ در روایت ریان بن شبیب نیز امام رضا علیهالسلام فرمودند:
یَا ابْنَ شَبِیبٍ! إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِی كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّةِ فِیمَا مَضَی یُحَرِّمُونَ فِیهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَلَا حُرْمَةَ نَبِیِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِی هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّیَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً.
📚 بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴
@raveshsonnati
#اطلاعیه
با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط رصدگران هلال ماه محرم، هلال با چشم غیر مسلح در غروب سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ رؤیت نشد. بنا بر این امروز چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ ذی الحجّة ۱۴۴۴ هست و اول محرم الحرام فردا پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ می باشد و عاشورا روز شنبه ۷ مرداد است.
البته اگر ثابت شده باشد که دیشب هلال با چشم مسلح دیده شده است - چنانکه برخی گزارش ها حاکی از این است - امروز تنها برای مقلدین آیات عظام بهجت، فاضل و خامنه ای اول محرم و عاشورا روز جمعه ۶ مرداد خواهد بود.
پی نوشت:
علت عمده ذکر این اطلاعیه توجه به اعمال عبادی است، مانند اعمالی که در مفاتیحالجنان برای شب و روز اول محرم یا روز عاشورا گفته شده است و الا اتحاد مسلمانان و شیعیان در بحث مراسم ها و عزاداری ها نباید خدشه دار شود و مطابق آنچه در تقویم آمده و مرسوم است، مناسب است همه در این جهت متحد باشند.
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نُکَت_مُحرّمیّة نکته اول: ✍ حسینی زبیدی پیرامون علت نامگذاری محرّم به محرّم چنین گفته است: المُح
#نُکَت_مُحرّمیّة
نکته دوم
ابتدای سال قمری و مبدأ آن از سه جهت، سه ماهِ متفاوت است:
۱. از جهت هجرت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله، مبدأ سال و شروع آن اول ماه ربیع الأول است که به دستور پیامبر یا پیشنهاد امیر مؤمنان علی علیه السلام هجرت پیامبر اکرم مبدأ تاریخ اسلام قرار گرفت.
۲. از جهت ثبت وقایع تاریخی و تقویمی مبدأ رسمی سال، ماه محرم الحرام است.
۳. از جهت معنوی و عبادی مبدأ سال، ماه مبارک رمضان به ویژه شب قدر است، چنانکه سید بن طاووس در اقبال الاعمال تشریح کرده است و سابقا در همین کانال نیز گذشت.
نکته مهم
قاعدتا مبدأ رسمی، تاریخی و تقویمی نیز باید ماه ربیع الأول قرار می گرفت نه محرم الحرام ولی متأسفانه این امر نامبارک توسط برخی صحابه رخ داد که تفصیل آن را در این نشانی می توانید بخوانید:
https://www.makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=40677&pageindex=0&mid=419801
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نُکَت_مُحرّمیّة نکته دوم ابتدای سال قمری و مبدأ آن از سه جهت، سه ماهِ متفاوت است: ۱. از جهت هجر
#نُکَت_مُحرمیّة
نکته سوم
💥عاشورا و انتظار
◾️ حضرت سيد الساجدين زين العابدين علي بن الحسين از پدرش سيد الشهداء حسين بن علی عليهما السلام نقل میكند كه پدرم فرمود:
◼️يا وَلَدي يا عَليّ وَاللهِ لا يَسْكُنُ دَمي حَتّی يَبْعَثَ اللهُ الْمَهديَّ فَيَقْتُلَ عَلی دَمي مِنَ الْمُنافِقينَ الْكَفَرَةِ الْفَسَقَةِ سَبْعينَ اَلْفاً
ای فرزندم! ای علی! به خدا قسم خون من (حسین) آرام نخواهد گرفت تا خدا مهدی را بر انگیزاند و به خاطر (مطالبه) خون من از منافقان کافر فاسق ۷۰ هزار تن را بکشد.
📚موسوعة كلمات الامام الحسين: ص 371.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
ماجرای نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه، ملا محمدهاشم خراسانی (ره) حکایت نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها توسط ایشان به منظور ترمیم قبر و رفع آبگرفتگی مضجع شریف حضرت رقیه (س) در سال ۱۲۸۰ هجری، را این چنین نقل میکند:
✍ جناب آقا سیّد ابراهیم دمشقی که نَسَبش به سیّد مرتضی علمالهدی منتهی میشد و سنّ شریفش بیش از 90 سال بود، سه دختر داشت و اولاد پسر نداشت. شبی دختر بزرگ ایشان حضرت رقیّه دختر امام حسین علیهالسلام را در خواب دید که فرمودند: «به پدرت بگو: به والی بگوید: میان لحد و جسد من آب افتاده، و بدن من در اذّیت است، بیاید قبر و لحد مرا تعمیر کند.»
دختر به سيّد عرض کرد، ولی سیّد از ترس اهل تسنّن، به خواب اعتنا ننمود. شب دوّم دختر وسطی سیّد همین خواب را دید و به پدر گفت، ترتیب اثری نداد. شب سوّم دختر کوچک سیّد همین خواب را دید و به پدر گفت، باز ترتیب اثری نداد. شب چهارم خود سیّد حضرت رقیّه را در خواب دید که به طریق عتاب فرمودند: چرا والی را خبردار نکردی؟!
سیّد بیدار شد، صبح نزد والی شام رفت و خوابش را گفت. والی به علماء و صلحاء شام از شیعه و سنّی امر کرد که غسل کنند و لباسهای پاکیزه بپوشند، به دست هر کس قفل ورودی حرم مطهّر باز شد، همان کس برود و قبر مقدّس او را نبش کند، پیکر را بیرون آورد تا قبر را تعمیر کنند.
صلحاء و بزرگان از شیعه و سنّی در کمال آداب غسل کردند و لباس پاکیزه پوشیدند، قفل به دست هیچ کس باز نشد مگر به دست خود مرحوم سیّد، و چون میان حرم آمدند کلنگ هیچ کدام بر زمین اثر نکرد، مگر به دست سیّد ابراهیم.
حرم را قُرق کردند و لحد را شکافتند. دیدند بدن نازنین حضرت رقیه سلامالله علیها، میان لحد و کفن صحیح و سالم است اما آب زیادی میان لحد جمع شده است.
سیّد ابراهیم در قبر رفت، همین که خشت بالای سر را برداشت دیدند، سیّد افتاد. زیر بغلش را گرفتند،
هی میگفت: ای وای بر من، وای بر من ... به ما گفته بودند یزید لعنةالله علیه، زن غسّاله و کفن فرستاده ولی اکنون فهمیدم دروغ بوده، چون دختر با پیراهن خودش دفن شده. من بدن را منتقل نمیکنم، میترسم بدن را منتقل کنم و دیگر به عنوان "رقیّه بنت الحسین" شناخته نشود و من نتوانم جواب بدهم.
سیّد بدن شریف را از میان لحد بیرون آورد و بر روی زانوی خود نهاد و سه روز بدین گونه بالای زانو خود نگه داشت و گریه میکرد تا اینکه قبر را تعمیر کردند.
وقت نماز که می شد سیّد بدن حضرت را بالای جایی پاکیزه میگذاشت. پس از فراغ از نماز برمیداشت و بر زانو مینهاد، تا اینکه از تعمیر قبر و لحد فارغ شدند، سید بدن را دفن کرد.
و از معجزه آن حضرت این که سیّد در این سه روز احتیاج به غذا و آب و تجدید وضو پیدا نکرد و چون خواست بدن را دفن کند دعا کرد که خداوند پسری به او عطا فرماید.
دعای سیّد به اجابت رسید و در سن پیری خداوند پسری به او لطف فرمود که نام او را "سیّد مصطفی" گذاشت.
آنگاه والی واقعه را به سلطان عبدالحمید عثمانی نوشت؛ او هم تولیت زینبیّه و مرقد شریف حضرت رقیّه و امّ کلثوم و سکینه را به سید ابراهیم واگذار کرد.
این قضیه در سال ۱۲۴۲ هجری شمسی رخ داده و در کتاب «معالی» هم این قضیّه مجملاً نقل شده و در آخر اضافه کرده است:
«فَنزلَ فی قبرها و وَضع علیها ثوباً لفَّها فیه و أخْرجها، فإذا هی بنتٌ صغیرةٌ دُونَ البُلوغِ و کانَ متْنُها مجروحةً مِنْ کثرةِ الضَّرب»
«آن سیّد جلیل وارد قبر شد و پارچه ای بر او پیچید و او را خارج نمود، دختر کوچکی بود که هنوز به سن بلوغ نرسیده، و پشت شریفش از زیادی ضربات مجروح بود.»
پس از درگذشت سیّد ابراهیم، تولیت آن مشاهد مشرفه به پسرش سیّد مصطفی و بعد از او به فرزندش سیّد عبّاس رسید.
فرزندان سیّد ابراهیم دمشقی معروف و مشهور به "مستجاب الدعوه" هستند.
📚 اسرار الشهادة، صفحه ٤٠٦، منتخب التواریخ، صفحه ۳۸۸، مقتل جامع مقدم، جلد ۲، صفحه ۲۰۸ و تراجم اعلام النساء، جلد ۲، صفحه ۱۰۳.
👉 @raveshsonnati
#پرسش_جایزه_دار
منشأ و مستند شرعی فرستادن سه صلوات پس از قرائت آیه صلوات بعد از نماز واجب که امروزه مشهور شده است چیست؟
مهم پاسخ برای عدد سه است نه اصل صلوات
با ذکر مدرک یا مستند معتبر پاسخ بدهید و جایزه بگیرید.
@raveshsonnati
#نُکَت_مُحرّمیّة
نکته چهارم
بررسی نام رُقَیَّه
رقیّة بر وزن سميّة مصغر است و بر وزن عُتِيّة یعنی فُعِیْلَة اسم مصدر از فعل رقی یرقی به معنای بالا رفت است.
زبیدی در تاج العروس ج ۱۹ ص ۴۷۱ گفته است:
والرُّقِیَّةُ، بالضمِّ وکسْرِ القافِ وتَشْدیدِ الیاءِ: الاسْمُ مِن رَقِیَ یَرْقی.
ظاهرا اصل این رقیه که اسم مصدر است رُقُویَة بوده است که به خاطر اجتماع واو و یاء، حرف واو تبدیل به یاء و در یاء ادغام شده است مانند بَغِیّ و عُتِیّ و مرمِیّ که در اصل بَغُوی و عُتُوی و مرموی بوده اند.
اما رقیه که علم زنانی از جمله دختر هاله خواهر خدیجه کبری و دختر امیر مؤمنان (همسر مسلم بن عقیل) و دختر امام حسین علیهم السلام است به تصریح صاحب تاج العروس بر وزن سمیّة است.
اما اینکه رقیّه دقیقا مصغر چیست روشن نیست. مصغر راقی نمیتواند باشد چون مصغر راقی رُوَیْق است نه رُقَیّ. احتمال می رود مصغر رَقْي بر وزن سَعي (مصدر رقى به معنای بالا رفت) باشد و احتمال می رود مصغر رُقْيَة بر وزن لقمة (به معنای حرز و تعویذ یا نوعی از آن) باشد. احتمال هم می رود تصغیر ترخیم باشد.
والله العالم
@raveshsonnati
#نُکَت_مُحرّمیّة
نکته پنجم: سید الشهداء و فرشتگان
عَنِ ابْنِ تَغْلِبَ قَالَ:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:
كَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَی الْقَائِمِ عَلَی ظَهْرِ نَجَفَ [النَّجَفِ] فَإِذَا اسْتَوَی عَلَی ظَهْرِ النَّجَفِ رَكِبَ فَرَساً أَدْهَمَ أَبْلَقَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ شِمْرَاخٌ ثُمَّ یَنْتَفِضُ بِهِ فَرَسُهُ فَلَا یَبْقَی أَهْلُ بَلْدَةٍ إِلَّا وَهُمْ یَظُنُّونَ أَنَّهُ مَعَهُمْ فِی بِلَادِهِمْ فَإِذَا نَشَرَ رَایَةَ رَسُولِ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله انْحَطَّ عَلَیْهِ ثَلَاثَةَ عَشَرَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ مَلَكاً كُلُّهُمْ یَنْتَظِرُونَ الْقَائِمَ علیه السلام وَهُمُ الَّذِینَ كَانُوا مَعَ نُوحٍ علیه السلام فِی السَّفِینَةِ وَ الَّذِینَ كَانُوا مَعَ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ علیه السلام حَیْثُ أُلْقِیَ فِی النَّارِ وَ كَانُوا مَعَ عِیسَی علیه السلام حِینَ رُفِعَ وَ أَرْبَعَةُ آلَافٍ مُسَوِّمِینَ وَمُرْدِفِینَ وَ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ مَلَكاً یَوْمَ بَدْرٍ
وَأَرْبَعَةُ آلَافِ مَلَكٍ الَّذِینَ هَبَطُوا یُرِیدُونَ الْقِتَالَ مَعَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام فَلَمْ یُؤْذَنْ لَهُمْ فَصَعِدُوا فِی الِاسْتِئْذَانِ وَهَبَطُوا وَقَدْ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام فَهُمْ شُعْثٌ غُبْرٌ یَبْكُونَ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَمَا بَیْنَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ إِلَی السَّمَاءِ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۴ و ۳۲۵ به گزارش از کمال الدین صدوق.
@raveshsonnati
#نُکَت_مُحرمیّة
نکته ششم: حبيب بن مُظاهر یا مُظَهَّر؟
🔹یکی از اصحاب بزرگوار سيدالشهداء جناب حبيب بن مظاهر است. در ضبط نام پدر وی در مصادر شيعی اختلاف است وحتی نام وی در برخی کتب رجالی اهل سنت به ضبط دیگری آمده است، و در مجموع 4 قول را میتوان ذکر کرد:
1: حَبِيبُ بْنُ مُظَهَّر (بالظاء) (رجال العلامة، ص 61، در زیارت روز اول ماه رجب و نیمه شعبان نیز همین ضبط آمده است. بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۳۴۰)
2: حَبِيبُ بْنُ مُطَهَّر (بالطاء) (بحار الأنوار، ج 44، ص 319، انساب الاشراف، ج۱۱، ص ۱۶۱)
3: حَبِيبُ بْنُ مُظاهر (بضم الميم) (الکشي، ج 1، ص 292)
4: حتيت بْنُ مُظَهَّرٍ (الاصابة في تمييز الصحابة ج 2،ص 142.)
سومين قول در افواه عامه مردم معروفتر از بقيه است ولی قول اول در کتب تاریخ وحديث از شهرت بیشتری برخوردار است وبه نظر برخی همين قول صحيح می باشد، هر چند قول دوم با توجه به یک نقل از شعری که حبيب در روز عاشوراء خوانده خالی از وجه نیست:
🔸أَنَا حَبِيبٌ وَ أَبِي مُطَهَّرٌ
🔸لَنَحْنُ أَزْكَى مِنْكُمُ وَ أَطْهَرُ
🔸نَنْصُرُ خَيْرَ النَّاسِ حِينَ يُذْكَرُ
اما قول چهارم در ضبط اسم حبيب متفرد بوده، ودر کتب رجالی شيعه ذکر نشده است اگر چه در ضبط نام پدر حبیب مؤيد قول اول است.
ادامه دارد ...
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نُکَت_مُحرمیّة نکته ششم: حبيب بن مُظاهر یا مُظَهَّر؟ 🔹یکی از اصحاب بزرگوار سيدالشهداء جناب حبيب ب
#نُکَت_مُحرّمیّة
ادامه نکته ششم
1⃣ بررسی معنای نام جناب حبيب
▪️حبیب که معنایش روشن و مشخص است، چرا که به معنای دوست یعنی دوست داشته شده ( = محبوب) میباشد.
▪️حتیت یا بر وزن "صحیح" است که در اینصورت طبق گفته ابن جنی از موارد ابدال سین به تاء و اصل آن حسیس (الصوت الخفي) میباشد، (شرح الشافية، ج٤، ص٤٦٩) و یا بر وزن "سکّیت" است که در لغت یافت نشد و ممکن است مصغّر باشد بر وزن رُجیل از مصدر حتّ به معنای کندن پوست چیزی یا افتادن برگ از درخت یا از وصف حَتّ بر وزن صعب به معنای اسب تیز رو یا به معنای کریم و عتیق یا معانی دیگر که ذکرشان اهمیتی ندارد.
▪️لازم به ذکر است که تصحیف حبیب به حتیت در کتاب الاصابة محتمل نیست، زیرا ابن حجر آن را در باب الحاء بعدها التاء آورده است. ولی در هر صورت چنین بی دقتیها از ابن حجر مسبوق به سابقه است.
2⃣ بررسی معنای نام پدر جناب حبیب بنا بر روایات مختلف:
▪️مُطهَّر به معنای پاک و پاکیزه شده است.
▪️مُظهَّر از ظَهر به معنای پشت مشتق شده است و به معنای بالا رفته شده بر آن از فعل ظهَّره أي: علا ظهره است.
▪️مُظاهر به ضمّ میم و کسر هاء اسم فاعل از باب مفاعله و به معنای کمک کننده و یار و یاور و به فتح هاء اسم مفعول از آن باب که در نام پدر حبیب آمده است به معنای کمک و یاری داده شده است.
▪️امّا مَظاهر به فتح میم که در افواه عامّه معروف است، اشتباه میباشد.
⚫️ نتیجه گیری
چنانکه گذشت ظاهرا نام او حبیب و نام پدرش مُظهَّر بوده است. در بیشتر منابع شیعی نیز نام پدر او مُظهَّر با ظاء نقطه دار از باب تفعیل آمده است.
لازم به ذکر است که افراد معروفی در تاریخ عرب به این نام بودهاند چنانکه زبیدی در تاج العروس گفته است: «مُظَهَّرٌ، كمُعَظَّم: جَدُّ عبدِ المَلِكِ بنِ قُرَيْب بن عبدِ المَلِك بنِ عليِّ بنِ أَصْمَعَ بنِ مُظَهَّرٍ الأَصْمَعِيّ، صاحِب الأَخْبَارِ، و النّوادِرِ، و قد تقَدَّم عامُ وِلادَتهِ و وَفَاته في المُقَدِّمَة».
👉 @raveshsonnati
#نُکَت_مُحرّمیّة
نکته هفتم
▪️در برخی روایات و گزارشات شهادت طفل شیرخواره ابا عبدالله حضرت علی اصغر علیهما السلام وارد شده است که امام حسین علیه السّلام به لشکر عمر سعد ملعون فرمود:
"يا قوم قد قتلتم شيعتي وأهل بيتي وقد بقى هذا الطفل يتلظى عطشا فاسقوه شربة من الماء"
📚 اللهوف (الملهوف) علی قتلی الطفوف
▪️عبارت "یتلظی" عبارت بسیار جانسوز و جانگدازی است.
زبیدی در تاج العروس ج ۲۰ ص ۱۵۱ گفته است:
اللَّظَی کالفَتَی ... النارُ نفسُها ... أَو لَهَبُها الخالِصَ ... واللَّظَی و لَظَی، مَعْرِفَةً لا تَنْصرِفُ: اسْمٌ مِن أَسْماءِ جهنّم ... و لَظِیَتْ، کرَضِیَتْ، لَظًی و الْتَظَتْ و تَلَظَّتْ: أَی تَلَهَّبَتْ و لَظَّاها تَلْظِیَةً ... و تَلَظَّتِ المَفازَةُ: اشْتَدَّ لهبُها و تلظَّی غَضَباً والتَظَی: توقَّد حتی صارَ کالجَمْرِ.
▪️حاصل آنکه آن طفل رضیع از شدت عطش و تشنگی صورت ناز و مبارکش چون تکه آتشی بر افروخته شده بود.😭😭😭
👉 @raveshsonnati