مرحوم مدرس.mp3
4.03M
✅ صوت بسيار جالب از مرحوم مدرس افغاني
⁉️ چرا هر کسي نمي تواند دروس سطح را تدريس کند؟
⁉️ چرا برخي مدعي تدريس درس خارج هستند؟
⁉️چرا تمرکز بايد روي دروس سطح باشد نه بالاتر؟
👌 نصیحتی شنيدني در خلال درس باب حادي عشر
از کانال میراث علمی سلف
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
👉 @raveshsonnati
#معرفی_مولف_و_کتاب
🔵 نام کتاب: تنویرُ مصابیح الیقین في تفضيلِ أميرالمؤمنين عليه السلام
🔵 نویسنده: محمدعلی حاجی زاده
🔵 موضوع: علم کلام- مبحث إمامت و ولايت أميرالمؤمنين عليه السلام
🔵 زبان: عربی
🔵 قالب: نثر + ۱۱۰ بیت رَجَز (نظیر ألفيّه ابن مالك)
🔵 قطع: رقعی
🔵 ناشر: واژه پرداز اندیشه
🔷 @tanvir110 :لینک کانال کتاب
👉@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#معرفی_مولف_و_کتاب 🔵 نام کتاب: تنویرُ مصابیح الیقین في تفضيلِ أميرالمؤمنين عليه السلام 🔵 نویسنده:
#معرفی_کتاب
❇️ #امتیازات_این_کتاب:
1️⃣ خدمت به مذهب تشیّع و مکتب أهل بيت عليهم السلام.
2️⃣ تقریظ عالم فرزانه، فقیه گرانقدر و أديب متبحّر:
حضرت آیتالله صفایی بوشهری (حفظه الله).
3️⃣ قابل إستناد بعنوان کتاب مرجع.
4️⃣ نوآوری در عرصه أُرجوزه و منظومههای علمی. (در برخی علوم نظیر نحو و منطق و فقه، منظومههای متعدّد وجود دارد اما در علم کلام و مبحث إمامت، چنین نیست.)
5️⃣ فواید بیان مطالب علمی در قالب نظم (شعر):
⭐️ ۱) سهولت یادگیری مطالب و معارف علمی و آسانسازیِ حفظِ مطالب.
⭐️ ۲) ضابطهمندیِ مطالب به لحاظ حجم ثابتِ مطالبِ هربیت از نظر وزن.
⭐️ ۳) بخاطر وجود وزنِ خاصّ و قافیهبندی، باعث ایجاد شوق و نشاط در مطالعهکننده میگردد و خستگی و کسالت را از بین میبرد یا حدّأقل کاهش میدهد.
⭐️ ۴) درصورت مراعات قواعد فصاحت و بلاغت و آرایههای أدبی، جذابیّتِ فراوانی دارد؛ مخصوصاً اگر مانند این منظومه، بهلحاظِ علمی، محتوای مفید و مهمّی داشته باشد.
⭐️ ۵) برای تدریس، مناسب است.
⭐️ ۶) قابل استفاده در منبر و جلسات علمی ومناظرات.
6️⃣ قابل استفاده بعنوان متن علمی جهت مباحثه طلاب محترم:
➕ باتوجه به موضوع مهمّی که این کتاب دارد، قطعاً ضرورت حفظ أبيات این منظومه و مباحثه آن، از حفظ و مباحثه "ألفيّه ابن مالک" بیشتر است. بویژه با توجه به اینکه تعداد أبيات این منظومه، تقریبا یکدهم (۱۰٪) تعداد أبيات ألفيّه است.
7️⃣ تعداد أبيات این منظومه، ۱۱۰ بیت است که این عدد، معادل أبجدی نام مبارک أميرالمؤمنين عليه السلام (علی) است:
در الفبای أبجد، هر حرف، یک معادلِ عددی دارد؛
ع= ۷۰
ل= ۳۰
ی= ۱۰
علی (۱۱۰)= ع (۷۰)+ ل (۳۰)+ ی (۱۰)
🌟 تعداد أبيات اين منظومه (۱۱۰)، متناسب با موضوع و محتوای این منظومه (إمامت و ولايت أميرالمؤمنين امام علی علیه السلام) است.
8️⃣ برخی از إشکالاتی که به لحاظ علم عَروض و وزن شعر، در "ألفيّه ابن مالک" وجود دارد، بحمدالله در این منظومه نیست.
9️⃣ شرح کتاب "تفضیل أميرالمؤمنين عليه السلام" (أثر ارزشمند شيخ مفيد قدس سره) محسوب میشود.
0⃣1⃣ وضوح، إتقان و قاطعیّت در إستدلالات و براهين.
1️⃣1️⃣ تنوّع و جامعیّت در أدلّه و براهین:
أدلّه موجود در اين کتاب:
۱) عقلی
۲) نقلی
۲) الف) قرآنی
۲) ب) روایی
۲) ب-۱) روایات شیعه
۲) ب-۲) روایات أهل سنّت
2️⃣1️⃣ به زبان عربی است.
3️⃣1️⃣ أشعار آن، فصیح، بلیغ، منبطق بر قواعد، مبانی و مطالبِ "علومِ ششگانه أدبيّات عرب" است:
⬅️ علومِ: ١) لغت، ٢) صرف، ٣) نحو، ۴) بلاغت (معانی- بیان- بدیع)، ۵) عَروض، ۶) قوافی (قافیه).
4️⃣1️⃣ طرّاحی جلد زیبا.
5️⃣1️⃣ صفحهآراییِ زیبا.
6️⃣1️⃣ چاپ با کاغذ مرغوب و باکیفیّتِ "بالْک".
7️⃣1️⃣ برگزیده توسط مرکز امور نخبگان حوزههای علمیّه.
8️⃣1️⃣ دارای موضوعی مهمّ و أساسی.
9️⃣1️⃣ إحياء تُراث علمی شیعه.
0⃣2⃣ قابل استفاده طلاب محترم، دانشجویان گرامی و تمامی علاقمندان.
1️⃣2️⃣ حائز رتبه برتر در سومین کنگره علمی-پژوهشی علامه بلادی (رحمةالله عليه) در سال ۱۳۹۶
2️⃣2️⃣ آشنایی با روش إستدلالی مرحوم شیخ مفید (قدّس سرّه) در مباحث کلامی.
3️⃣2️⃣ قابل استفاده بعنوان متن منبع مسابقات کتابخوانی طلاب محترم.
4️⃣2️⃣ أبیاتِ آن، جهت تجزیه و ترکیب و تقویت مهارتهای أدبیّاتی طلاب محترم، مفید میباشد.
5️⃣2️⃣ تقویت مهارتهای منطقی طلّاب محترم در فرایند إستدلال و إقامۀ برهان و دلیل.
6️⃣2️⃣ استفاده از فرمایشات مقام معظّم رهبری (حفظه الله) در چند موضع از کتاب.
و ...
🌟والحمدلله ربّ العالمین؛ فما بِنا من نعمةٍ فمنه!🌟
🔷 @tanvir110
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#تفسیرادبی_تجزیه_و_ترکیب_و_ترجمه #سوره_حمد #آیه_اول ۴ ادامه احتمالات در متعلق باء احتمال دوم اح
#تفسیرادبی_تجزیه_و_ترکیب_و_ترجمه
#سوره_حمد
#آیه_اول ۵
ادامه احتمالات در متعلق باء
احتمال سوم
احتمال و دیدگاه سوم این است که متعلّق آن، در هر کاری همان کار خاص باشد و اصلا به همین دلیل حذف شده است تا صلاحیت تقدیر هر فعلی را داشته باشد؛ مثلا در وقت خورن تقدیر آن چنین است: «آکُلُ باسم الله» و در وقت نوشتن چنین است: «أکتُبُ باسم الله» و در وقت رفتن چنین است: «أذهبُ باسم الله». در این دیدگاه باء یا باء مصاحبت است یا استعانت که یکی از دو نظریۀ پیشین است نه برای تعدیۀ عامّه که نظریّۀ سوم بود.
ادامه دارد ان شاء الله ...
@raveshsonnati
مناجات با امام زمان حاج منصور ارضی دهه شصت.mp3
14.72M
#ویژه
مناجاتی بسیار زیبا درباره امام زمان عج از حاج منصور ارضی در دهه شصت یا هفتاد
این مناجات نایاب بوده و از نوار کاست ضبط شده است.
بسیار زیبا و پر از سوز و گداز و مضامین عالیست.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
✍🏻 استاد علی مومنی
💠 دحوالارض یعنی گسترش زمین 💠
روز بیست و پنجم ذی القعده روز بزرگی است و رخداد مهمی اتفاق افتاده است؛ در این روز نخستین جایی که از زیر آب های زمین، سر بر آورد و خشک شد و گسترش یافت، کعبه و سر زمین مکه بوده است. و لذا مکه را امّ القری یعنی اصل و ریشه تمامی آبادی ها، گویند.
📚{بحارالانوار، ج۵۷، ص ۲۹}
🔅إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ-آل عمران، ۹۶🔅
نخستين خانهاى كه براى (عبادت) مردم بنا نهاده شد، همان بكّه (اسم دیگر مکه) است..
🔅وَ الْأَرْضَ بَعْد ذلِک دَحاها-نازعات،آیه۳۰🔅
بعد از آن (آفرینش آسمان) زمین را گسترش داد.
✍🏻 مطلب خیلی مهم، توجه به نعمت های بی شماری است که خداوند در اختیار بشر گذارده است. از جمله ی آنها، آفرینش زمین است که وجود ۴۶۰ آیه در قرآن حاکی از اهمیت آن است؛ آیاتی مانند به خلافت رسیدن انسان بر روی زمین "انی جاعل فی الارض خلیفه، بقره آیه ۳۰" در راستای همین خلافت، هرچه را برای زندگی و تکامل بشر لازم است مهیا نموده است؛ مانند انواع جمادات و نباتات و حیوانات، از چرنده و پرنده و خزنده و آبزی در کوه و دشت و دریاها، و آبها و خورشید و ماه وحرکت های وضعی و انتقالی که پدید آورنده ی شب و روز و چهار فصل می باشد.
✍🏻 لازمه ی شکرانه این نعمت بزرگ الهی، تفکر و دعا و عبادت است. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: هر که روز ۲۵ ذی القعده را روزه بگیرد و شبش را به عبادت سپری کند عبادت صد سال برای او نوشته می شود. دعای روز دحوالارض مضامین عالیه ای دارد که با جمله
🔅اللهم داحی الکعبه... 🔅 شروع می شود و اینکه اواخر دعا مربوط به امام زمان (عجل الله فرجه) است چون در بعضی روایات وارد شده که حضرت در ۲۵ ذی القعده قیام خواهد کرد.
❗️تذکر❗️
سر قیام امام زمان "عجل الله فرجه" در این روز این است که: خداوند زمین را آفرید تا خلیفه الله تربیت شده و هدف نهایی آفرینش (معرفت و عبودیت) محقق گردد و این مهم به واسطه بقیه الله الاعظم (عجل الله فرجه) خواهد بود.
🔅المُنتَهَی اِلَیهِ مَواریثُ الانبیاءِ وَ لَدَیهِ مَوجُودٌ اثارُ الاصفِیاءِ🔅
آن که میراث تمام پیامبران بدو رسیده و آثار همه اوصیاء در نزد او موجود است.
➖و در جملات آخر دعا می خوانیم:
🔅اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَیْهِ وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ اللَّه وَ بَرَکَاتُهُ🔅
خدایا درک قیامش را روزى ما کن و در روزگارش ما را حاضر کن و بر او درود فرست و سلام او را به ما باز رسان، درود و رحمت خدا و برکاتش بر او باد.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
▪️صلوات خاصه حضرت امام جواد علیه السلام:
▪️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
🏴سالروز شهادت حضرت جوادالائمه امام محمد تقی علیه السلام را تسلیت میگوییم.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
✍🏻 استاد علی مومنی
🏴شهادت جانسوز امام جواد علیه السلام تسلیت باد.🏴
امام جواد "علیه السلام" فرمود:
🔅ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ الله، کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ خَفْضُ الْجْانِبِ، وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَة 🔅
سه خصلت است که بنده را به (مقام) رضوان خداى متعال می رساند:
۱. زیادی استغفار و بسیاری درخواست آمرزش از خدا (بابت گناهان و اشتباهات)
۲. تواضع و فروتنی
۳. بسیار صدقه دادن
📚( بحارالانوار ج ۷۵، ص ۸۱ )
💠حقیقت استغفار💠
✍🏻 حقیقت استغفار عبارت است از یک تحول و انقلاب عمیق روحی و پشیمانی که لازمه اش تصمیم بر بازنگشتن به گناه، پرداخت حقوق مردم و نیز انجام حقوق واجب الهی است.
💢آثار، فواید و برکات استغفار در آیات و روایات به قدری زیاد است که به برخی از آن اشاره می کنیم.
۱ - رضایت خدا.
۲ - مغفرت و آمرزش او.
۳- شکست شیطان و خنثی شدن وسوسه هایش.
۴- پاک شدن زنگار دل و نورانی شدن آن.
۵- افزایش رزق و روزی، مال و ثروت و ادای قرض و بدهی.
۶ - رفع مشکلات روحی مانند غم، اندوه، غصه، نگرانی، اضطراب، دلهره و هراس. ( من کثر همومه فلیکثر من الاستغفار)
۷- افزایش اولاد و بچه دار شدن.
۸ - نزول باران و رفع خشکسالی.
۹ - استجابت دعاها.
۱۰ - نجات از عذاب الهی، انواع بلاها و مصیبت ها مانند سیل، زلزله، طوفان، جنگ و بیماری های خطرناک مثل کرونا.
۱۱ - زوال کابوس یأس و ناامیدی وامیدوار بودن به فضل، رحمت، محبت و مغفرت الهی.
۱۲- رسیدن به مقام رضوان الهی که بالاترین و بزرگترین مقام بهشتیان است.( وَ رِضْوانٌ مِنَ اللهِ أَكْبَرُ "توبه ۷۲" )
💠ذکر استغفار💠
✍🏻 ذکر استغفار به صورت های مختلف در کتابهای دعا ذکر شده است ولی عبارت مشهور بدین صورت است.
( اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ )
مناسب بلکه شایسته و بایسته است که مسلمان حداقل روزی ۱۰۰ مرتبه با توجه و دقت و حضور قلب این ذکر را بگوید چنانکه امام صادق "علیه السلام " فرمود:
🔅" مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ، مِائَةَ مَرَّةٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ غَفَرَ اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ " 🔅
کسی که هر روز صد مرتبه استغفر الله بگوید، خدای عز وجل هفتصد گناه او را می آمرزد.
📚( الکافی ج ۲ ص ۴۴۰)
✍🏻فراموش نشود که توفیق استغفار را هم باید از خداوند غفور، بخواهیم.
🔅اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ 🔅
🔸توبه شکستی بیا هر آنچه هستی بیا
🔸امیدواری بجوی ز نام غفار ما.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_بزرگان
💥اثر وضعی حبس حیوان
💥حکایتی به نقل از مرحوم آیة الله حاج آقا رحیم ارباب
✔️ آیة الله جوادی آملی
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
◾️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ.
◾️اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
✔️ استاد علی مومنی
💠 شب عرفه
✍🏻 مرحوم سیدبن طاووس در اقبال الاعمال از پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" نقل می کند که برای عمل کننده به اطاعت الهی در شب عرفه، اجر ۱۷۰ سال نوشته می شود و شب عرفه، شب مناجات و قبولی توبه و استجابت دعاهاست مخصوصا دعای شب عرفه مشتمل بر مضامین عالیه است.
💠 روز عرفه
✍🏻 روز عرفه از اعیاد عظیمه و روز گسترش فضل و رحمت و مغفرت الهی بر همه بندگان، حتی بر جنین های در شکم مادران است و بهترین اعمال در این روز دعا کردن است؛ ادعیهٔ وارد شده به قدری زیاد است که مرحوم سید ابن طاووس "قدس سره" در اقبال، بیش از ۲۰۰ صفحه نقل فرموده است.
✍🏻 مرحوم سید که از اکابر و اعاظم علما و عرفا و فقهای امامیه است می فرماید: اگر کسی نتواند با شرکت در اجتماع حضور قلب داشته باشد شایسته است به تنهایی به دعا بپردازد.
✍🏻 مهمترین دعای روز عرفه، دعای حضرت امام حسین "علیه السلام" است که واقعا اکسیر اعظم و اقیانوس بی کران معرفت الهی می باشد و آن حضرت ربوبیت و تربیت تکوینی و تشریعی خداوند متعال را کاملا به وضوح و ظهور، بیان فرموده و به نعمت های بی حد و بی حصر الهی از اول خلقت تا عالم رحم و سایر مراحل رشد همراه با تشریح و آناتومی، اشاره کرده است.
💠 لطفا به اعمال شب و روز عرفه به مفاتیحالجنان مراجعه کنیم.
التماس دعا 🤲
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#تبلیغ_کانال
یکی از کانالهای خوب درباره روش سنتی و نصایح دلسوزانه در این مسیر کانال " نصاب الصبیان" است.
👇👇👇
🌸 امروز دقیقا دوسال شمسی از تاسیس این کانال می گذرد ،امید داریم که توانسته باشیم ولو بسیار اندک برای عزیزان مفید باشیم.
از ابتدا قصد ما بیان نکات علمی یا نشر کتب و بحث کتابشناسی و مانند آن، نبوده و الان هم نیست، بلکه خواستیم طریق سیر مقدمات علوم حوزوی را به سبک و سیاق روش سنتی بیان نموده و تجربیات ناقابل خویش در این راه را در طبق اخلاص بنهیم. در این میان گاه گاهی هم نکاتی از بزرگان علم و تقوا مطرح نمودیم.
همچنین قصد نام بردن از خود یا تبلیغ شخص یا گروهی را نداشته و نداریم و مطالبی که منتشر نمودیم فقط با توجه به مفید بودن خود مطالب بوده است.
کیف کان، گمان می کنم اگر فردی همت کند و آنچه از ابتدای سیر تاکنون بیان شد انجام دهد ،به قدرت و رشد خوبی در دروس حوزوی دست پیدا می کند و از لحاظ روحی و معنوی هم قوتی می یابد به گونه ای که از تحیر و سرگردانی و احساس پوچی و بلاتکلیفی ایمن می گردد.
و نیز گفته شد که باید این پلکان طی شود تا نوبت به ذکر برنامه دروس بعدی در رشته های دیگر برسد و الا ثمری نخواهد داشت.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
@NesabAlsebyan
#ویژه
🔹عید قربان است یاران گل فشانیها کنید
🔹در منای دل وقوف از حج روحانی کنید
🔹تا نیفتاده است جان در پنجه گرگ هوا
🔹گوسفند نفس را گیرید و قربانی کنید
🌹عید سعید قربان را بر همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💠عید قربان مبارک باد.💠
❇️قال الله تبارک و تعالی:
🔅وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ 🔅
ذبح بزرگى را فدای او قرار دادیم
📚(صافات، آیه ۱۰۷ )
✍🏻عید قربان، یعنى اوج معرفت و بندگی، قبولی کامل از امتحان بزرگ الهی (ذبح اسماعیل)، نهایت تسلیم و رضا به امر الهی، گذشتن از همه دلبستگیها و وابستگیها، رهایی از هواهای نفسانی و شکست کامل شیطان.
✳️ ذبح عظیم کیست؟
اگر چه در ظاهر، قوچ و گوسفند از طرف خداوند، جایگزین حضرت اسماعیل "علیه السلام" شد ولی روایت معتبر وارد شده است که مراد از ذبح عظیم، سید الشهداء امام حسین "علیه السلام " است.
📚(البرهان فی تفسیر القرآن ج۴ ص ۳۰)
🤲🏻به امیدظهور فرزند دلبندش بقیه الله الاعظم "عج"
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
@Fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
💐 بزرگترین عید الهی، عید غدیر خم را تبریک و تهنیت عرض می کنم. 💐
✍ روزی که به واسطه اعلام رسمی امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی"علیه السلام" خداوند متعال: 👇🏻
۱- دین اسلام را کامل
۲- نعمتش را تمام
۳- رضایتش را اعلام فرمود
۴- روزی که روزهاش معادل ثواب روزه عمر دنیا
۵- احسان و انفاق یک درهم معادل صد هزار درهم در روزهای دیگر
۶- افطاری دادن به مؤمن روزه دار در عید غدیر همانند افطاری دادن به صد هزار پیامبر و صدیق و شهید و صالحان می باشد آن هم در حرم الهی.
۷- اگر کسی در این روز مؤمنی را اطعام دهد مانند آن است که همه پیامبران و صدیقان را روزی داده است و همچنین اعمال دیگر با ثواب های محیرالعقول.
⁉️ سر مطلب چیست؟ ⁉️
سر مطلب در مقام و منزلت امامت است که متأسفانه ما آن را نشناخته ایم و در این امر هم قاصریم و هم مقصر. امام رضا "علیه السلام" فرمود:
🔅إِنَّ الْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ الْأَنْبِيَاءِ🔅
حقيقتا امامت مقام انبیاست.
📚{اصول کافی، ج۱، ص ۱۹۸}
✍ توضیح اینکه:
نبی و پیامبر یعنی خبر دهنده از طرف خدا، هر پیامبر، امام نیست و هر امام هم پیامبر نیست مثل امامان معصوم ما، بعضی از پیامبران بزرگ به مقام امامت رسیده اند، یک پیامبر وقتی به تمام و کمال و پختگی کامل علمی و عملی برسد به مقام امامت نائل می شود؛ چنانچه در سیر تکاملی حضرت ابراهیم "علیه السلام" وارد شده است که بعد از رسیدن به مقام عبودیت و نبوت و رسالت و خلیل اللهی و بعد از امتحانات سخت و سنگین الهی مانند به آتش انداختن و دستور سر بریدن فرزندش، به مقام شامخ امامت نائل گردید و مقتدا و اسوه و الگوی جهانیان گردید.
🔅وَإِذْ ابتلی إِبراهیمَ ربّه بِکَلمات فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً– بقره، آیهٔ ۱۲۴🔅
خلاصه امامت، یک حقیقت تکوینیه و نورانیهٔ ملکوتیه است که واسطهٔ کامل اجرای امر تکوینی و تشریعی الهی در کل عالم وجود می باشد.
🔅وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا- انبیا، ۷۳🔅
وآنان را امامان و پیشوایانی قرار داديم كه به امر ما هدايت مىكردند.
✍ ظهور و بروز اکمل و اتم امامت در وجود پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب "علیه السلام" تجلی یافته است. امامت اگرچه در مقام ثبوت بعد از توحید و نبوت است ولی اثباتاً اصل و ریشه تمامی معارف مخصوصا معرفت خدا و صفات او و پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و معاد و شرط قبولی اعمال و واسطه فیوضات ربّانی و کمالات روحی و مقامات معنوی و سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی می باشد.
➖ پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود:
قسم به او که جان من در دست اوست، این علی و شیعیان او رستگاران روز قیامت هستند.
📚{الدر المنثور، ج۶، ص۳۷۹}
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
🔹 اللّٰهُمَّ وَكَمَا صَبَرَ عَلَىٰ غَلِيظِ الْمِحَنِ، وَتَجَرَّعَ غُصَصَ الْكُرَبِ، وَاسْتَسْلَمَ لِرِضاكَ، وَأَخْلَصَ الطَّاعَةَ لَكَ، وَمَحَضَ الْخُشُوعَ، وَاسْتَشْعَرَ الْخُضُوعَ، وَعادَى الْبِدْعَةَ وَأَهْلَها، وَلَمْ يَلْحَقْهُ فِي شَيْءٍ مِنْ أَوامِرِكَ وَنَواهِيكَ لَوْمَةُ لائِمٍ، صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً نامِيَةً مُنِيفَةً زاكِيَةً تُوجِبُ لَهُ بِها شَفاعَةَ أُمَمٍ مِنْ خَلْقِكَ، وَقُرُونٍ مِنْ بَراياكَ، وَبَلِّغْهُ عَنَّا تَحِيَّةً وَسَلاماً، وَآتِنا مِنْ لَدُنْكَ فِي مُوالاتِهِ فَضْلاً وَ إِحْساناً وَمَغْفِرَةً وَرِضْواناً، إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَمِيمِ، وَالتَّجاوُزِ الْعَظِيمِ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
🌹 میلاد امام کاظم علیه السلام مبارک باد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥 راه نجات: تبری کامل از دشمنان اهل بیت علیهم السلام
✔️آیة الله العظمی شبیری زنجانی
🔹آقای سید محمد فرزند حاج آقا عزالدين زنجانی از پدرش و او ظاهرا از پدرش مرحوم امام جمعه (آیة الله سیدمحمود) نقل میکرد که انگلیس این آقا جواد (عموی مرحوم استاد روزبه) را به یکی از مناطق مستعمره خود تبعید میکند. در آنجا مطلع میشود که مرتاضی شیعی نیز در آنجا هست که کارهایی خارق العاده انجام میدهد.
🔹آقا جواد نزد او میرود و برای نجات خودش دستورالعملی میخواهد. آن مرتاض شیعی هم دستوری میدهد و او عمل میکند ولی نتیجه نمیگیرد. دوباره نزد او میرود و میگوید من عمل کردم ولی نتیجه نگرفتم.
🔹مرتاض تأملی میکند و میگوید: در دلت محبت برخی از خلفا است، تا این باشد، نجات نیست. بعد از این انقلابی در اورخ میدهد و به فاصله کمی نجات پیدا میکند.
🔹اواخر حالتی برایش پیدا شده بود که هرگاه قال الصادق عليه السلام میگفت، حالت بکاء به او دست میداد. البته او محبت به معنای ظاهری آن را که اهل سنت دارند، نداشت، ولی عقائدی به اصطلاح روشنفکرانه داشت و به فتوحات آنها معتقد بود و پس از این قضیه، از این روشنفکریها توبه کرد.
📚 جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۴۸۳.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
▪️أَفاطِمُ لَوْ خِلْتِ الْحُسَیْنَ مُجَدَّلا
▪️وَ قَدْ ماتَ عَطْشاناً بِشَطِّ فُراتِ
▪️إِذاً لَلَطَمْتِ الْخَدَّ فاطِمُ عِنْدَهُ
▪️وَ أَجْرَیْتِ دَمْعَ الْعَیْنِ فِی الْوَجَناتِ
▪️أَفاطِمُ قُوْمی یا ابْنَةَ الْخَیْرِ وَ انْدُبی
▪️نُجُومَ سَماوات بِأَرْضِ فَلاة
👉 @raveshaonnati
#ویژه
پرسیدم از هلال چرا قامتت خم است؟!
آهی کشید و گفت که ماه "محرّم" است
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#تحلیل_معنای_دو_واژه_تاسوعاوعاشورا و نقد نظریه برخی از معاصران
علامه حاج میرزا ابوالفضل تهرانی قدس الله نفسه در فائده دهم از فوائد یازدهگانه در مقدمه کتاب شریف شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور ج ۱ ص ۱۲۱ فرموده است:
(مناسب است كه در اين مقام تحقيق لفظ عاشوراء بشود، چه تعلق تمامى و مناسبت تامى به اين ابواب و اسم اين كتاب دارد، لهذا متعرض می شويم:
بدان كه جماعتى گفتهاند كه عاشوراء معرب است، و در اصل عبرانى بوده و لفظ اصلى عاشور است، و او روز دهم از ماتشرى يهود است، كه روزه او را فرض می دانند، وصوم كبور می نامند، و چون او را بر ماههاى عربى تطبيق كرده اند، روز دهم اول سال اعتبار شد، كه دهم محرم الحرام باشد، چنانچه او نيز در دهم اول ماه هاى يهود واقع شده.
و ظاهر جماعتى از لغويين اين است كه خود عربى است، وقياس لغت و ماده عشر شاهد او است، واشتراک لغتين كثير الوجود است، مثل صابون، وتنور و كوزه، و غير ذلك كه در " فقه اللغة " ثعالبى و "مزهر اللغة" سيوطى، معدودى از اينها مذكور شده، و می توان ادعا كرد كه اصل عدم تعريب است، و اين از اصول عقلائيه است كه موصوف بر ثبوت حالت سابقه و راجع به استصحاب نيست و در مطاوى كلمات لغويين ونحويين به اين اصل اشاره شده است.
وعلى الجمله ظاهر استعمال و اخبار صحيحه متواتره در قتل سيد الشهداء عليه السلام كه در دهم محرم بوده و استعمال متواتر قديم بر وجهى كه جاى شك نيست و احتمال خلاف ندارد و عبارات جماعتى از لغويين وفقهاء فريقين شاهد اين است كه عاشوراء دهم محرم است، و تاسوعا نهم می شود.
و آنچه در "صحيح بخارى" از ابن عباس نقل شده كه عاشوراء نهم است و تاسوعا هشتم، البته كذب و مفترى است، و هم در صحاح خود ايشان شاهد وضع واماره كذب وارد شده، چه روايت كرده اند:
" انه صام يوم عاشوراء فقيل له ان اليهود والنصارى تعظمه فقال عليه السلام: فاذا كان العام المقبل صمنا التاسع".
و اين دليل است كه مراد از يوم عاشوراء يوم عاشر است چنانچه واضح است.
و لفظ تاسوعا نيز بر قوانين عربيت جارى است، و در حديث مكررا وارد شده، پس قول جوهرى كه او را مولد دانسته خطا است، چه مولد عبارت از الفاظ مستحدثه در ألسنه متأخرين است كه كلامشان حجت نيست، و از عرب فصيح استعمال او صادر نشده، و اخبار صادقين عليهما السلام بالاتفاق از آن طبقه است،
و اين نوع اشتباهات از قصور تتبع اين جماعت است در كلام اهل بيت عليهم السلام،
و از اين قبيل در كلام ايشان بسيار است، مثل اينكه " كنه " را جوهرى مولد دانسته " وازل " را ازهرى با اينكه در نهج البلاغه مكرم و در زبور اهل البيت صحيفه مقدسه كثيرا استعمال شده و مقصود استيفاى اين قسم از خطاهاى اين طايفه است.
و در لفظ عاشوراء چند لغت ثابت است: عاشورا و عاشوراء به مد و قصر وعشورا وعشوراء، وعاشور چنانچه از قاموس و غير او استفاده می شود، و در اشعار فصيحه عرب متأخرين استعمال عاشور وارد شده، چنانچه سيد اجل اعظم ذو الحسبين الرضي رضي الله عنه كه جماعتى از ادباء عامة و خاصه اشعار او را حجت می دانند گفته:
فقلت هيهات فات السمع لائمه
لا يعرف الحزن الا يوم عاشور)
انتهی کلامه الشریف.
اما اینکه برخی معاصران اشکال کرده و گفته اند:
(اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون عشر و عاشر از یک ریشهاند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند)
نادرست است، زیرا:
اولا، نقل اهل لغت به ویژه اجماعشان در معنای استعمالی لغت قطعا حجت است، اگر چه در تعیین معنای موضوع له یا تدقیق و تحدید مفهوم واژه، آن را حجت ندانیم.
ثانیا، علت اینکه گفته اند عاشورا یعنی دهم محرم، صرف شباهت ظاهری آن با ماده عشر و لفظ عشره نیست، بلکه علت آن استعمالات صحیح و فصیح اصیل و قدیمی است چنانکه از شفاء الصدور گذشت.
وی در ادامه گفته است:
(اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:
- آیا واژه عاشورا برای دهم ماهها دیگر نیز به کار میرود؟ مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
- آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید میشد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا گفته میشده است؟ در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.
- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند: اول – ثانی - ثالث - رابع ... و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و...
ادامه دارد ....
@raveshsonnati
چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند، یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل ثامونا – سابوعا-..، اما میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند؛ لذا نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند).
این سخن نیز مردود است زیرا چطور و از چه زمانی چند پرسش ساده و نهایتا غریب، جای استدلال را گرفته است؟
اما درباره پرسش اول روشن است که عاشورا به تصریح اهل لغت و استعمالات فصیح و اصیل اسم است برای دهم ماه محرم نه دهم هر ماهی. آیا این اختصاص موجب می شود، در اصل مطلب تردید کرد؟!!!
اما پرسش دوم پاسخش در کلام صاحب شفاء الصدور گذشت، آنجا که فرمود:
(عاشورا روز دهم از ماتشرى يهود است، كه روزه او را فرض می دانند، وصوم كبور می نامند، و چون او را بر ماههاى عربى تطبيق كرده اند، روز دهم اول سال اعتبار شد، كه دهم محرم الحرام باشد، چنانچه او نيز در دهم اول ماه هاى يهود واقع شده)
پرسش سوم نیز پاسخش در کلام صاحب شفاء الصدور گذشت.
پرسش چهارم نیز مبنی بر لزوم مطابقت همه واژگان با قواعد کلی ادبی و لغوی است، در حالیکه این لزوم نادرست و لزوم ما لا یلزم است، چرا که شواذ و نوادر ادبی در هر باب از ابواب لغت و صرف و ادب به قدری زیاد است که نیازی به بیان نیست و با یک رجوع مختصر، برای پژوهشگر روشن می شود.
جدا از آن، هیئت فاعول در کلام عرب چنانکه از المزهر و فقه اللغه ثعالبی نقل شد، عدیم النظیر نیست، بلکه نظائر بسیاری دارد که جناب فارابی در دیوان الادب خود قریب به چهل واژه را بر وزن فاعول ذکر کرده است. اگر چه وزن فاعولاء به گفته سیوطی در المزهر مختص به این دو صیغه تاسوعا و عاشورا است، و این نیز نکته ادبی لطیفی دارد و صناعت زیبای ائتلاف اللفظ والمعنی را در بر دارد، زیرا چنانکه معنای عاشورا به دهم اول ماه قمری (دهم محرم) اختصاص دارد و نظیر ندارد، واژه آن نیز مختص به هیئت خاصی شده که نظیر ندارد.
معاصر مذکور در ادامه معنای دیگری برای عاشورا ارائه داده است که متن و نقد آن در پست بعدی خواهد آمد ان شاء الله.
ادامه دارد ....
@raveshsonnati