eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه "سلام الله علیها" مبارک باد🌸 . 💠امام رضا "علیه السلام" فرمود: "من زار المعصومةَ بقُم کمَن زارَنی"  کسی که معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است. 📚( بحارالأنوار ج ۱۰۲ ص ۲۶۵ ) 🖌دو مطلب بسیار مهم در این روایت است : ۱ - با  اینکه نام آن حضرت "فاطمه " است لقب "معصومه"  از طرف امام رضا "ع" دلالت بر عصمت صغرای آن حضرت می کند (عصمت کبری مخصوص چهارده معصوم "ع"است) ۲ -  عظمت روحی و ملکوتی آن حضرت چنان است که ثواب زیارتش (به شرط معرفت) مانند ثواب زیارت امام رضا "ع"  موجب آمرزش گناهان و طهارت از آلودگی ها و نشان از آثار وضعی خاص در دنیا و آخرت (ورود به بهشت برین)  است. 🔅معرفت یعنی شناخت شخصیت معنوی و ملکوتی حضرات معصومین "ع" و حضرت معصومه" س" و تطبیق عقیده و فکر و عمل بر طبق عقاید و گفتار و اعمال آن بزرگواران! 💠 چنانچه امام رضا "علیه‌السلام" در روایت دیگر فرمود: (مَنْ‌زارَها عارفاً بِحَقّها فَلَهُ‌الْجَنَّهُ) کسی که با معرفت و شناخت، او (فاطمه معصومه) را زیارت کند، پاداشش بهشت است. 📚(بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۷) ✅بعد از حضرت فاطمه زهرا " سلام الله علیها " حضرت معصومه "س" تنها خانمی است که زیارت منقول از امام معصوم (امام رضا "ع") دارد که حاوی مطالب فوق العاده عمیقی، مانند مقام "عنداللهی" است که اوج مقام یک بنده کامل می باشد. 🔆" یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ‏ " 🔆 این شأن و مقام عنداللهی برای غیر معصوم ع قابل درک نیست. ✍️از حضرت فاطمه معصومه (س) احادیثی نقل شده  که همه آنها پیرامون محور امامت و ولایت که قلب و روح اسلام است، می چرخد. چون تمامی مشکلات و ظلم و بی عدالتی نه تنها مسلمانان بلکه بشریت در اثر فراموشی غدير خم و غصب خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی"ع " می باشد لذا روایتی را مرحوم علامه امینی از طریق اهل سنت از کتاب مناقب شمس الدین شافعی با برجسته ترین سند از حضرت فاطمه معصومه "س" نقل می کند و آن حضرت هم با واسطه هایی که همه شان فاطمه نام دارند از حضرت فاطمه زهرا "س" نقل می کنند که فرمودند: 🔴آیا فراموش کردید که رسول خدا در روز غدیرخم فرمودند: هر کس که من مولای او هستم علی نیز مولای اوست؟! آیا فراموش کردید که رسول خدا فرمودند: منزلت علی نزد من مانند منزلت هارون نزد موسی است؟! (الغدیر، جلد ١،صفحه ٣٥٨ ) 🔅اللهم ارزقنا زیارتها و شفاعتها و عجل لولیک الفرج بحقها.🔅 ✍️استاد علی مومنی
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#مژده به دوستاران دانش عمیق ان شاء الله به زودی تخصصی ترین، دقیق ترین و عمیق ترین ترجمه سوره حمد و
(۱) ترجمۀ مفردات آیه 1) باء تحلیل ادبی و ترجمه دقیق در باء در «بسم الله» چند نظریه وجود دارد: 1. باء مصاحبت و همراهی (نزدیک به معنای مَعَ). در این صورت ترجمۀ آن در فارسی «با» می باشد که برای توضیح بیشتر مانعی نیست که به «همراه» یا «همراهِ با» در متن یا در کمانک ( ) نیز ترجمه شود. 2. باء استعانت (باءی که بر سر ابزار و آلت کار داخل می شود). در این صورت نیز ترجمۀ آن در فارسی «با» می باشد که برای توضیح بیشتر مانعی نیست که به «با کمک» یا «به کمک» در متن یا در کمانک ( ) نیز ترجمه شود. 3. باء قسم. در این صورت ترجمۀ آن عبارت است: «قسم به الله چنین و چنان» یا «به حقّ خدا چنین و چنان» که البته احتمالی ضعیف است. 4. باء تعدیه به معنای عامّ آن (بائی که فعل خاصی همیشه یا بسیاری اوقات چون ابتدا یا استعانت با آن متعدّی می شود مانند تعدیۀ دخول با «في» یا مُرور با «باء» یا رُکوب با «عَلی» یا دُنُوّ و قرب با «مِن»). در این صورت ترجمۀ باء بسته به فعل یا به تعبیر جامع تر، متعلّق آن است. البته این بدان معنا نیست که باء از یکی از معانی خاص خود خارج می شود، ولی همیشه چنین نیست که در ترجمۀ فعل متعدّی به آن حرف جرّ، ترجمۀ آن حرف جرّ در زبان مقصد عینا ترجمه شود. مثلا ترجمۀ «قَرُبَ مِنْه» «به او نزدیک شد» است یا ترجمۀ «تَمَکَّنَ منه» «بر او توانا یا چیره شد» است، در حالی که «مِنْ» به تنهایی به معنای «اَز» است. بنا بر این لازم است برای ترجمۀ دقیقتر، متعلّق باء بسمله را نیز مورد بحث قرار دهیم. ادامه دارد إن شاء الله .... @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#تفسیرادبی_تجزیه_و_ترکیب_و_ترجمه #سوره_حمد #آیه_اول (۱) ترجمۀ مفردات آیه 1) باء تحلیل ادبی و ترجم
۲ احتمالات در متعلق باء احتمال اول یک احتمال و دیدگاه این است که متعلّق آن، استعانت یا یکی از مشتقّات آن است، مثل «أستَعینُ باسم الله». در این صورت باید دید «استعانَ به» به چه معناست؟ عرب، فعل استعان را به دو شکل به کار می برد: أ) استعانَهُ؛ مانند: «إیّاک نستعین» ب) استعانَ بِهِ؛ مانند: «واسْتَعِیْنُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ» (بقره: 45). با توجّه به اینکه باب استفعال در اینجا مفید معنای طلب است و افعال مشابه وهمسان آن متعدّی بنفسه اند، مانند: استخرجه، استکتبه، استنصره و دهها مثال دیگر، از این رو، ظاهرا اصل این است که استعانت متعدّی بنفسه است و در آیۀ پنجم سورۀ حمد، مطابق اصل خود به کار رفته است. در نتیجه اینکه برخی گفته یا احتمال داده اند که «إیّاک» در آن آیه و مانند آن منصوب به نزع خافض است، خلاف اصل و ظاهر است. البتّه ترجمۀ «استعانَهُ» می شود: «از او کمک خواست» یا «از او درخواست کمک کرد» چنانکه ترجمۀ «استکتبَهُ» «از او درخواست نوشتن کرد» است. بنا بر این، در «استعانَ به» سه احتمال وجود دارد: أ) زائده باشد برای تأکید یا غیر آن؛ ب) به معنای ربط و لصوق باشد؛ ج) به معنای استعانت باشد، مانند باء در «کتبتُ بالقَلَم». تنها فرقش این است که نوع فعل با مُفاد حرف جرّ در «استعانَ بِهِ» یکی است ولی در مثال بالا یکی نیست. همینطور در «لَصِقَ بِهِ» و «تعلَّقَ بِهِ» و در «ابتدأ منه» و «ذهب منه». البته برخی از مفسّران بر این باورند که در این صورت امکان ندارد باء معنای استعانت داشته باشد که البته این دیدگاه از دید ما نادرست است. ممکن است گفته شود: جایگاه کاربرد «استعانَه» با «استعانَ بِهِ» متفاوت است؛ زیرا هر جا متعلّق استعانت کسی باشد که حقیقتاً بتوان به او «مُعِین» (= کمک کننده یا کمککار) گفت مانند خدای متعال در آیۀ پنجم سوره حمد، در این صورت «استعانَهُ» به کار می رود و هر جا اطلاق «مُعِین» بر آن متعلّق در عرف حقیقت نباشد بلکه با کمی عنایت و تسامح باشد از این باب که آن متعلّق، در واقع ابزار کمک است نه یاور و کمککار، در این صورت «استعانَ بِهِ» به کار می رود مانند آیۀ «واسْتَعِیْنُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ» (بقره: 45)؛ چرا که نماز ابزار و وسیله برای کمک است نه خود کمک کننده، کمککار و یاور؛ زیرا یاور و معین حقیقی خداست. در پاسخ گوییم: این سخن با اینکه بدواً، سخنی دقیق به نظر می آید، ولی با مراجعه به استعمالات دیگر پذیرش آن مشکل است. مثلا در آیۀ «قال مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا» (اعراف: 128)، باء بر «الله» داخل شده است. بنا بر این پذیرش فرق بالا با دشواری روبروست، مگر اینکه قائل شویم در این آیه خدای متعال به عنوان ابزار و وسیلۀ کمک در نظر گرفته شده است. فتأمّل. با توجّه به تمام آنچه گذشت، روشن است که استعمال «استعانَ مِنْهُ» که در کلام برخی از فارس زبانان یا ناآشنایان به استعمالات لغوی، دیده می شود، خلاف استعمال فصیح عربی است و بیشتر فارسی شدۀ «از او کمک خواست» است. ادامه دارد ان شاء الله ... @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#تفسیرادبی_تجزیه_و_ترکیب_و_ترجمه #سوره_حمد #آیه_اول ۲ احتمالات در متعلق باء احتمال اول یک احتما
۳ ادامه احتمالات در متعلق باء تتمه احتمال اول بنا بر آنچه گذشت، ترجمۀ «استعانَ بِهِ» نیز همچون «استعانَهُ» عبارت است از «از او کمک خواست» یا «درخواست کمک کرد». البته ممکن است گفته شود: بائی که در آیۀ «قال مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا» بر سر «بالله» داخل شده است با بائی که در آیۀ «واسْتَعِیْنُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ» بر سر «بالصّبر» داخل شده متفاوت است؛ زیرا باء نخست باء زائده و باء دوم باء استعانت است و قرینۀ این تفاوت این است که مدخول باء در آیۀ اول وسیله و ابزار کمک نیست ولی در آیۀ دوم، چنین است. بنا بر این ترجمۀ دقیق «أستعین باسم الله» این است: «(از خدا) به وسیلۀ نام خدا کمک می گیرم»، چنانکه ترجمۀ آیۀ این است: «به وسیلۀ شکیبایی و نماز کمک بگیرید»؛ ولی ترجمۀ آیۀ «قال مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا» عبارت است از: «از خدا کمک بگیرید». فتأمّل. ادامه دارد ان شاء الله ... @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#تفسیرادبی_تجزیه_و_ترکیب_و_ترجمه #سوره_حمد #آیه_اول ۳ ادامه احتمالات در متعلق باء تتمه احتمال او
۴ ادامه احتمالات در متعلق باء احتمال دوم احتمال و دیدگاه دیگر این است که متعلّق آن، بَدء یا ابتدا یا یکی از مشتقّات آن دو است، مثل «أبْتَدِاُ باسم الله». در این صورت باید دید «بَدَاَ یا ابْتَدَاَ بِهِ» به چه معناست؟ عرب، فعل بدء را نیز به دو شکل به کار می برد: أ) بَدَاَهُ؛ ب) بَدَاَ بِهِ. ظاهر عبارات اهل لغت این است که فرق روشنی میان مفهوم این دو نیست و هر دو به معنای «آغازیدن چیزی یا کاری» یا «آغاز کردن کاری یا آغاز به انجام کاری» هستند. بنابر این هر دو مترادف خواهند بود، چنانکه زمخشری و دیگران نیز تصریح کرده است. البتّه «بَدَاَهُ» در صورتی که مصداق مفعولش مخلوقی باشد به معنای خلق، آفریدن و ایجاد نیز آمده است چنانکه در آیۀ (اعراف: 29) به این معناست، همانطور که برخی اهل لغت نیز گفته اند. البته حتی در قرآن کریم نیز همیشه «بَدَاَهُ» به معنای خلق نیست، بلکه گاهی به معنای «آغازیدن، آغاز کردن یا شروع کردن» است؛ مانند آیۀ «أَلا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَؤُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين» (توبه : 13)‏ که «بَدَؤُوکُم» در اینجا به معنای این است که شما را پیش انداخته و کار را به شما شروع کرده و آغازیدند. امّا «بَدَاَ بِهِ» ظاهرا همیشه به معنای شروع کردن و آغاز کردن به کاری است. مانند آیۀ «فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَها مِنْ وِعاءِ أَخِيهِ» (یوسف: 76) یعنی: پیش از باردان (و ظرف) برادرش به باردان¬ها (و ظروف) ایشان پرداخت و شروع به (گشتن) آن کرد. بنا بر آنچه گذشت، «أبدَاُ باسم الله» یا «أبتَدِاُ باسم الله» به این معناست: «نام خدا را آغاز می کنم» یا «(در کارم) به نام خدا آغاز می کنم» یا «نام خدا را (در کارم) جلو می اندازم» یا «گفتن و ذکر یاد خدا را آغاز می کنم». اما ترجمۀ آن به «با نام خدا آغاز می کنم» تنها در صورتی درست است که باء را حرف متعدّی کنندۀ فعل (به معنایی که گذشت) ندانیم، در نتیجه، «بسم الله» می شود جارّ و مجرور متعلّق به «ابدأ» یا «ابتدأ» ولی مجرور باء، مفعول به معنوی آن نخواهد بود، بلکه مفعول به فعل محذوف خواهد بود که عبارت است از «هذا الفعلَ» مثلا یا مانند آن. یعنی: «کارم را آغاز می کنم با نام خدا». در این صورت، باء یا باء استعانت خواهد بود یا باء مصاحبت نه باء تعدیۀ عامّی که در این نظریۀ سوم، مقصود است. فافهم. برخی ممکن است متعلّق محذوف را «أشرع» به معنای شروع می کنم، بدانند که با توجّه به اینکه این فعل با «في» متعدّی می شود، در صورت تقدیر آن، باء «بسم الله» یا باء مصاحبت است یا استعانت نه تعدیۀ عامّ به معنایی که گذشت. یعنی: شروع می کنم (در این کار) با نام خدا (با کمک آن یا همراه آن). ادامه دارد ان شاء الله ... @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا از میان امامان معصوم علیهم السلام تنها امام هشتم "رضا" نامیده شده است، با اینکه همه امامان راضی از خدا و مرضی او بودند؟ ✍ عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی علیهما السلام: إِنَّ قَوْماً مِنْ مُخَالِفِیکُمْ یَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَاکَ إِنَّمَا سَمَّاهُ الْمَأْمُونُ الرِّضَا لِمَا رَضِیَهُ لِوِلَایَةِ عَهْدِهِ. فَقَالَ علیه السلام: کَذَبُوا وَ اللَّه وَ فَجَرُوا بَلِ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَی سَمَّاهُ بِالرِّضَا علیه السلام لِأَنَّهُ کَانَ رَضِیَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سَمَائِهِ وَ رَضِیَ لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فِی أَرْضِهِ. قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: أَ لَمْ یَکُنْ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْ آبَائِکَ الْمَاضِینَ علیهم السلام رَضِیَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ علیه السلام؟! فَقَالَ: بَلَی. فَقُلْتُ: فَلِمَ سُمِّیَ أَبُوکَ علیه السلام مِنْ بَیْنِهِمُ الرِّضَا؟ قَالَ: لِأَنَّهُ رَضِیَ بِهِ الْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ کَمَا رَضِیَ بِهِ الْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِیَائِهِ وَلَمْ یَکُنْ ذَلِکَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ علیهم السلام فَلِذَلِکَ سُمِّیَ مِنْ بَیْنِهِمُ الرِّضَا علیه السلام. 📚 بحار الانوار چاپ بیروت ج ۴۹ ص ۳ به نقل از سه کتاب معروف شیخ صدوق یعنی عیون اخبار الرضا علیه السلام و علل الشرائع و معانی الاخبار. پ ن: با اینکه در تسمیه اطراد لازم نیست کما تحقق فی محله ولی بیان مناسبت مخصصه راجح است. فافهم. 👉 @raveshsonnati
مرحوم مدرس.mp3
4.03M
✅ صوت بسيار جالب از مرحوم مدرس افغاني ⁉️ چرا هر کسي نمي تواند دروس سطح را تدريس کند؟ ⁉️ چرا برخي مدعي تدريس درس خارج هستند؟ ⁉️چرا تمرکز بايد روي دروس سطح باشد نه بالاتر؟ 👌 نصیحتی شنيدني در خلال درس باب حادي عشر از کانال میراث علمی سلف ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 👉 @raveshsonnati
🔵 نام کتاب: تنویرُ مصابیح الیقین في تفضيلِ أميرالمؤمنين عليه السلام 🔵 نویسنده: محمدعلی حاجی زاده 🔵 موضوع: علم کلام- مبحث إمامت و ولايت أميرالمؤمنين عليه السلام 🔵 زبان: عربی 🔵 قالب: نثر + ۱۱۰ بیت رَجَز (نظیر ألفيّه ابن مالك) 🔵 قطع: رقعی 🔵 ناشر: واژه پرداز اندیشه 🔷 @tanvir110 :لینک کانال کتاب 👉@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#معرفی_مولف_و_کتاب 🔵 نام کتاب: تنویرُ مصابیح الیقین في تفضيلِ أميرالمؤمنين عليه السلام 🔵 نویسنده:
❇️ : 1️⃣ خدمت به مذهب تشیّع و مکتب أهل بيت عليهم السلام. 2️⃣ تقریظ عالم فرزانه، فقیه گرانقدر و أديب متبحّر: حضرت آیت‌الله صفایی بوشهری (حفظه الله). 3️⃣ قابل إستناد بعنوان کتاب مرجع. 4️⃣ نوآوری در عرصه أُرجوزه و منظومه‌های علمی. (در برخی علوم نظیر نحو و منطق و فقه، منظومه‌های متعدّد وجود دارد اما در علم کلام و مبحث إمامت، چنین نیست.) 5️⃣ فواید بیان مطالب علمی در قالب نظم (شعر): ⭐️ ۱) سهولت یادگیری مطالب و معارف علمی و آسان‌‌سازیِ حفظِ مطالب. ⭐️ ۲) ضابطه‌مندیِ مطالب به لحاظ حجم ثابتِ مطالبِ هربیت از نظر وزن. ⭐️ ۳) بخاطر وجود وزنِ خاصّ و قافیه‌بندی، باعث ایجاد شوق و نشاط در مطالعه‌کننده می‌گردد و خستگی و کسالت را از بین می‌برد یا حدّأقل کاهش می‌دهد. ⭐️ ۴) درصورت مراعات قواعد فصاحت و بلاغت و آرایه‌های أدبی، جذابیّتِ فراوانی دارد؛ مخصوصاً اگر مانند این منظومه، به‌لحاظِ علمی، محتوای مفید و مهمّی داشته باشد. ⭐️ ۵) برای تدریس، مناسب است. ⭐️ ۶) قابل استفاده در منبر و جلسات علمی و‌مناظرات. 6️⃣ قابل استفاده بعنوان متن علمی جهت مباحثه طلاب محترم: ➕ باتوجه به موضوع مهمّی که این کتاب دارد، قطعاً ضرورت حفظ أبيات این منظومه و مباحثه آن، از حفظ و مباحثه "ألفيّه ابن مالک" بیشتر است. بویژه با توجه به اینکه تعداد أبيات این منظومه، تقریبا یک‌دهم (۱۰٪) تعداد أبيات ألفيّه است. 7️⃣ تعداد أبيات این منظومه، ۱۱۰ بیت است که این عدد، معادل أبجدی نام مبارک أميرالمؤمنين عليه السلام (علی) است: در الفبای أبجد، هر حرف، یک معادلِ عددی دارد؛ ع= ۷۰ ل= ۳۰ ی= ۱۰ علی (۱۱۰)= ع (۷۰)+ ل (۳۰)+ ی (۱۰) 🌟 تعداد أبيات اين منظومه (۱۱۰)، متناسب با موضوع و محتوای این منظومه (إمامت و ولايت أميرالمؤمنين امام علی علیه السلام) است. 8️⃣ برخی از إشکالاتی که به لحاظ علم عَروض و وزن شعر، در "ألفيّه ابن مالک" وجود دارد، بحمدالله در این منظومه نیست. 9️⃣ شرح کتاب "تفضیل أميرالمؤمنين عليه السلام" (أثر ارزشمند شيخ مفيد قدس سره) محسوب می‌شود. 0⃣1⃣ وضوح، إتقان و قاطعیّت در إستدلالات و براهين. 1️⃣1️⃣ تنوّع و جامعیّت در أدلّه و براهین: أدلّه موجود در اين کتاب: ۱) عقلی ۲) نقلی ۲) الف) قرآنی ۲) ب) روایی ۲) ب-۱) روایات شیعه ۲) ب-۲) روایات أهل سنّت 2️⃣1️⃣ به زبان عربی است. 3️⃣1️⃣ أشعار آن، فصیح، بلیغ، منبطق بر قواعد، مبانی و مطالبِ "علومِ شش‌گانه أدبيّات عرب" است: ⬅️ علومِ: ١) لغت، ٢) صرف، ٣) نحو، ۴) بلاغت (معانی- بیان- بدیع)، ۵) عَروض، ۶) قوافی (قافیه). 4️⃣1️⃣ طرّاحی جلد زیبا. 5️⃣1️⃣ صفحه‌آراییِ زیبا. 6️⃣1️⃣ چاپ با کاغذ مرغوب و باکیفیّتِ "بالْک". 7️⃣1️⃣ برگزیده توسط مرکز امور نخبگان حوزه‌های علمیّه. 8️⃣1️⃣ دارای موضوعی مهمّ و أساسی. 9️⃣1️⃣ إحياء تُراث علمی شیعه. 0⃣2⃣ قابل استفاده طلاب محترم، دانشجویان گرامی و تمامی علاقمندان. 1️⃣2️⃣ حائز رتبه برتر در سومین کنگره علمی-پژوهشی علامه بلادی (رحمةالله عليه) در سال ۱۳۹۶ 2️⃣2️⃣ آشنایی با روش إستدلالی مرحوم شیخ مفید (قدّس سرّه) در مباحث کلامی. 3️⃣2️⃣ قابل استفاده بعنوان متن منبع مسابقات کتابخوانی طلاب محترم. 4️⃣2️⃣ أبیاتِ آن، جهت تجزیه و ترکیب و تقویت مهارتهای أدبیّاتی طلاب محترم، مفید می‌باشد. 5️⃣2️⃣ تقویت مهارتهای منطقی طلّاب محترم در فرایند إستدلال و إقامۀ برهان و دلیل. 6️⃣2️⃣ استفاده از فرمایشات مقام معظّم رهبری (حفظه الله) در چند موضع از کتاب. و ... 🌟والحمدلله ربّ العالمین؛ فما بِنا من نعمةٍ فمنه!🌟 🔷 @tanvir110 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#تفسیرادبی_تجزیه_و_ترکیب_و_ترجمه #سوره_حمد #آیه_اول ۴ ادامه احتمالات در متعلق باء احتمال دوم اح
۵ ادامه احتمالات در متعلق باء احتمال سوم احتمال و دیدگاه سوم این است که متعلّق آن، در هر کاری همان کار خاص باشد و اصلا به همین دلیل حذف شده است تا صلاحیت تقدیر هر فعلی را داشته باشد؛ مثلا در وقت خورن تقدیر آن چنین است: «آکُلُ باسم الله» و در وقت نوشتن چنین است: «أکتُبُ باسم الله» و در وقت رفتن چنین است: «أذهبُ باسم الله». در این دیدگاه باء یا باء مصاحبت است یا استعانت که یکی از دو نظریۀ پیشین است نه برای تعدیۀ عامّه که نظریّۀ سوم بود. ادامه دارد ان شاء الله ... @raveshsonnati
مناجات با امام زمان حاج منصور ارضی دهه شصت.mp3
14.72M
مناجاتی بسیار زیبا درباره امام زمان عج از حاج منصور ارضی در دهه شصت یا هفتاد این مناجات نایاب بوده و از نوار کاست ضبط شده است. بسیار زیبا و پر از سوز و گداز و مضامین عالیست. 👉 @raveshsonnati
✍🏻 استاد علی مومنی 💠 دحوالارض یعنی گسترش زمین 💠 روز بیست و پنجم ذی القعده روز بزرگی است و رخداد مهمی اتفاق افتاده است؛ در این روز نخستین جایی که از زیر آب های زمین، سر بر آورد و خشک شد و گسترش یافت، کعبه و سر زمین مکه بوده است. و لذا مکه را امّ القری یعنی اصل و ریشه تمامی آبادی ها، گویند. 📚{بحارالانوار، ج۵۷، ص ۲۹} 🔅إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ-آل عمران، ۹۶🔅 نخستين خانه‌اى كه براى (عبادت) مردم بنا نهاده‌ شد، همان بكّه (اسم دیگر مکه) است.. 🔅وَ الْأَرْضَ بَعْد ذلِک دَحاها-نازعات،آیه۳۰🔅 بعد از آن (آفرینش آسمان) زمین را گسترش داد. ✍🏻 مطلب خیلی مهم، توجه به نعمت های بی شماری است که خداوند در اختیار بشر گذارده است. از جمله ی آنها، آفرینش زمین است که وجود ۴۶۰ آیه در قرآن حاکی از اهمیت آن است؛ آیاتی مانند به خلافت رسیدن انسان بر روی زمین "انی جاعل فی الارض خلیفه، بقره آیه ۳۰" در راستای همین خلافت، هرچه را برای زندگی و تکامل بشر لازم است مهیا نموده است؛ مانند انواع جمادات و نباتات و حیوانات، از چرنده و پرنده و خزنده و آبزی در کوه و دشت و دریاها، و آبها و خورشید و ماه وحرکت های وضعی و انتقالی که پدید آورنده ی شب و روز و چهار فصل می باشد. ✍🏻 لازمه ی شکرانه این نعمت بزرگ الهی، تفکر و دعا و عبادت است. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: هر که روز ۲۵ ذی القعده را روزه بگیرد و شبش را به عبادت سپری کند عبادت صد سال برای او نوشته می شود. دعای روز دحوالارض مضامین عالیه ای دارد که با جمله 🔅اللهم داحی الکعبه... 🔅 شروع می شود و اینکه اواخر دعا مربوط به امام زمان (عجل الله فرجه) است چون در بعضی روایات وارد شده که حضرت در ۲۵ ذی القعده قیام خواهد کرد. ❗️تذکر❗️ سر قیام امام زمان "عجل الله فرجه" در این روز این است که: خداوند زمین را آفرید تا خلیفه الله تربیت شده و هدف نهایی آفرینش (معرفت و عبودیت) محقق گردد و این مهم به واسطه بقیه الله الاعظم (عجل الله فرجه) خواهد بود. 🔅المُنتَهَی اِلَیهِ مَواریثُ الانبیاءِ وَ لَدَیهِ مَوجُودٌ اثارُ الاصفِیاءِ🔅 آن که میراث تمام پیامبران بدو رسیده و آثار همه اوصیاء در نزد او موجود است. ➖و در جملات آخر دعا می خوانیم: 🔅اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَیْهِ وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ اللَّه وَ بَرَکَاتُهُ🔅 خدایا درک قیامش را روزى ما کن و در روزگارش ما را حاضر کن و بر او درود فرست و سلام او را به ما باز رسان، درود و رحمت خدا و برکاتش بر او باد. 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
▪️صلوات خاصه حضرت امام جواد علیه السلام: ▪️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ‏ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏. 🏴سالروز شهادت حضرت جوادالائمه امام محمد تقی علیه السلام را تسلیت می‌گوییم. 👉 @raveshsonnati
✍🏻 استاد علی مومنی 🏴شهادت جانسوز امام جواد علیه السلام تسلیت باد.🏴 امام جواد "علیه السلام" فرمود: 🔅ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ الله، کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ خَفْضُ الْجْانِبِ، وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَة 🔅 سه خصلت است که بنده را به (مقام) رضوان خداى متعال می رساند: ۱. زیادی استغفار و بسیاری درخواست آمرزش از خدا (بابت گناهان و اشتباهات) ۲. تواضع و فروتنی ۳. بسیار صدقه دادن 📚( بحارالانوار ج ۷۵، ص ۸۱ ) 💠حقیقت استغفار💠 ✍🏻 حقیقت استغفار عبارت است از یک تحول و انقلاب عمیق روحی و پشیمانی که لازمه اش تصمیم بر بازنگشتن به‌ گناه، پرداخت حقوق مردم و نیز انجام حقوق واجب الهی است. 💢آثار، فواید و برکات استغفار در آیات و روایات به قدری زیاد است که به برخی از آن اشاره می کنیم. ۱ - رضایت خدا.  ۲ - مغفرت و آمرزش او. ۳- شکست شیطان و خنثی شدن وسوسه هایش. ۴- پاک شدن زنگار دل و نورانی شدن آن. ۵- افزایش رزق و روزی، مال و ثروت و ادای قرض و بدهی. ۶ - رفع مشکلات روحی مانند غم، اندوه، غصه، نگرانی، اضطراب، دلهره و هراس. ( من کثر همومه فلیکثر من الاستغفار) ۷- افزایش اولاد و بچه دار شدن. ۸ - نزول باران و رفع خشکسالی. ۹ - استجابت دعاها. ۱۰ - نجات از عذاب الهی، انواع بلاها و مصیبت ها مانند سیل، زلزله، طوفان، جنگ و بیماری های خطرناک مثل کرونا. ۱۱ - زوال کابوس یأس و ناامیدی وامیدوار بودن به فضل، رحمت، محبت و مغفرت الهی. ۱۲- رسیدن به مقام رضوان الهی که بالاترین و بزرگترین مقام بهشتیان است.( وَ رِضْوانٌ مِنَ اللهِ ‌ أَكْبَرُ "توبه ۷۲" ) 💠ذکر استغفار💠 ✍🏻 ذکر استغفار به صورت های مختلف در کتاب‌های دعا ذکر شده است ولی عبارت مشهور بدین صورت است. ( اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ ) مناسب بلکه شایسته و بایسته است که مسلمان حداقل  روزی ۱۰۰ مرتبه با توجه و دقت و حضور قلب این ذکر را بگوید چنانکه امام صادق "علیه السلام " فرمود: 🔅" مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ، مِائَةَ مَرَّةٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ غَفَرَ اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ " 🔅 کسی که هر روز صد مرتبه استغفر الله بگوید، خدای عز وجل هفتصد گناه او را می آمرزد. 📚( الکافی ج ۲ ص ۴۴۰) ✍🏻فراموش نشود که توفیق استغفار را هم باید از خداوند غفور، بخواهیم. 🔅اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ 🔅 🔸توبه شکستی بیا هر آنچه هستی بیا 🔸امیدواری بجوی ز نام غفار ما. 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اثر وضعی حبس حیوان 💥حکایتی به نقل از مرحوم آیة الله حاج آقا رحیم ارباب ✔️ آیة الله جوادی آملی 👉 @raveshsonnati
◾️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ. ◾️اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ. 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد علی مومنی 💠 شب عرفه ✍🏻 مرحوم سیدبن طاووس در اقبال الاعمال از پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" نقل می کند که برای عمل کننده به اطاعت الهی در شب عرفه، اجر ۱۷۰ سال نوشته می شود و شب عرفه، شب مناجات و قبولی توبه و استجابت دعاهاست مخصوصا دعای شب‌ عرفه مشتمل بر مضامین عالیه است. 💠 روز عرفه ✍🏻 روز عرفه از اعیاد عظیمه و روز گسترش فضل و رحمت و مغفرت الهی بر همه بندگان، حتی بر جنین های در شکم مادران است و بهترین اعمال در این روز دعا کردن است؛ ادعیهٔ وارد شده به قدری زیاد است که مرحوم سید ابن طاووس "قدس سره" در اقبال، بیش از ۲۰۰ صفحه نقل فرموده است. ✍🏻 مرحوم سید که از اکابر و اعاظم علما و عرفا و فقهای امامیه است می فرماید: اگر کسی نتواند با شرکت در اجتماع حضور قلب داشته باشد شایسته است به تنهایی به دعا بپردازد. ✍🏻 مهمترین دعای روز عرفه، دعای حضرت امام حسین "علیه السلام" است که واقعا اکسیر اعظم و اقیانوس بی کران معرفت الهی می باشد و آن حضرت ربوبیت و تربیت تکوینی و تشریعی خداوند متعال را کاملا به وضوح و ظهور، بیان فرموده و به نعمت های بی حد و بی حصر الهی از اول خلقت تا عالم رحم و سایر مراحل رشد همراه با تشریح و آناتومی، اشاره کرده است. 💠 لطفا به اعمال شب‌ و روز عرفه به مفاتیح‌الجنان مراجعه کنیم. التماس دعا 🤲 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
یکی از کانالهای خوب درباره روش سنتی و نصایح دلسوزانه در این مسیر کانال " نصاب الصبیان" است. 👇👇👇 🌸 امروز دقیقا دوسال شمسی از تاسیس این کانال می گذرد ،امید داریم که توانسته باشیم ولو بسیار اندک برای عزیزان مفید باشیم. از ابتدا قصد ما بیان نکات علمی یا نشر کتب و بحث کتابشناسی و مانند آن، نبوده و الان هم نیست، بلکه خواستیم طریق سیر مقدمات علوم حوزوی را به سبک و سیاق روش سنتی بیان نموده و تجربیات ناقابل خویش در این راه را در طبق اخلاص بنهیم. در این میان گاه گاهی هم نکاتی از بزرگان علم و تقوا مطرح نمودیم. همچنین قصد نام بردن از خود یا تبلیغ شخص یا گروهی را نداشته و نداریم و مطالبی که منتشر نمودیم فقط با توجه به مفید بودن خود مطالب بوده است. کیف کان، گمان می کنم اگر فردی همت کند و آنچه از ابتدای سیر تاکنون بیان شد انجام دهد ،به قدرت و رشد خوبی در دروس حوزوی دست پیدا می کند و از لحاظ روحی و معنوی هم قوتی می یابد به گونه ای که از تحیر و سرگردانی و احساس پوچی و بلاتکلیفی ایمن می گردد. و نیز گفته شد که باید این پلکان طی شود تا نوبت به ذکر برنامه دروس بعدی در رشته های دیگر برسد و الا ثمری نخواهد داشت. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 @NesabAlsebyan
🔹عید قربان است یاران گل فشانیها کنید 🔹در منای دل وقوف از حج روحانی کنید 🔹تا نیفتاده است جان در پنجه گرگ هوا 🔹گوسفند نفس را گیرید و قربانی کنید 🌹عید سعید قربان را بر همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 👉 @raveshsonnati
💠عید قربان مبارک باد.💠 ❇️قال الله تبارک و تعالی: 🔅وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ 🔅 ذبح بزرگى را فدای او قرار دادیم 📚(صافات، آیه ۱۰۷ ) ✍🏻عید قربان، یعنى اوج معرفت و بندگی، قبولی کامل از امتحان بزرگ الهی (ذبح اسماعیل)، نهایت تسلیم و رضا به امر الهی، گذشتن از همه دلبستگیها و وابستگیها، رهایی از هواهای نفسانی و شکست کامل شیطان. ✳️ ذبح عظیم کیست؟ اگر چه در ظاهر، قوچ و گوسفند از طرف خداوند، جایگزین حضرت اسماعیل "علیه السلام" شد ولی روایت معتبر وارد شده است که مراد از ذبح عظیم، سید الشهداء امام حسین "علیه السلام " است. 📚(البرهان فی تفسیر القرآن ج۴ ص ۳۰) 🤲🏻به امیدظهور فرزند دلبندش بقیه الله الاعظم "عج" 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی @Fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
💐 بزرگترین عید الهی، عید غدیر خم را تبریک و تهنیت عرض می کنم. 💐 ✍ روزی که به واسطه اعلام رسمی امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی"علیه السلام" خداوند متعال: 👇🏻 ۱- دین اسلام را کامل ۲- نعمتش را تمام ۳- رضایتش را اعلام فرمود ۴- روزی که روزه‌اش معادل ثواب روزه عمر دنیا ۵- احسان و انفاق یک درهم معادل صد هزار درهم در روزهای دیگر ۶- افطاری دادن به مؤمن روزه دار در عید غدیر همانند افطاری دادن به صد هزار پیامبر و صدیق و شهید و صالحان می باشد آن هم در حرم الهی. ۷- اگر کسی در این روز مؤمنی را اطعام دهد مانند آن است که همه پیامبران و صدیقان را روزی داده است و همچنین اعمال دیگر با ثواب های محیرالعقول. ⁉️ سر مطلب چیست؟ ⁉️ سر مطلب در مقام و منزلت امامت است که متأسفانه ما آن را نشناخته ایم و در این امر هم قاصریم و هم مقصر. امام رضا "علیه السلام" فرمود: 🔅إِنَّ الْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ الْأَنْبِيَاءِ🔅 حقيقتا امامت مقام انبیاست. 📚{اصول کافی، ج۱، ص ۱۹۸} ✍ توضیح اینکه: نبی و پیامبر یعنی خبر دهنده از طرف خدا، هر پیامبر، امام نیست و هر امام هم پیامبر نیست مثل امامان معصوم ما، بعضی از پیامبران بزرگ به مقام امامت رسیده اند، یک پیامبر وقتی به تمام و کمال و پختگی کامل علمی و عملی برسد به مقام امامت نائل می شود؛ چنانچه در سیر تکاملی حضرت ابراهیم "علیه السلام" وارد شده است که بعد از رسیدن به مقام عبودیت و نبوت و رسالت و خلیل اللهی و بعد از امتحانات سخت و سنگین الهی مانند به آتش انداختن و دستور سر بریدن فرزندش، به مقام شامخ امامت نائل گردید و مقتدا و اسوه و الگوی جهانیان گردید. 🔅وَإِذْ ابتلی إِبراهیمَ ربّه بِکَلمات فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً– بقره، آیهٔ ۱۲۴🔅 خلاصه امامت، یک حقیقت تکوینیه و نورانیهٔ ملکوتیه است که واسطهٔ کامل اجرای امر تکوینی و تشریعی الهی در کل عالم وجود می باشد. 🔅وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا- انبیا، ۷۳🔅 وآنان را امامان و پیشوایانی قرار داديم كه به امر ما  هدايت مى‌كردند. ✍ ظهور و بروز اکمل و اتم امامت در وجود پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب "علیه السلام" تجلی یافته است. امامت اگرچه در مقام ثبوت بعد از توحید و نبوت است ولی اثباتاً اصل و ریشه تمامی معارف مخصوصا معرفت خدا و صفات او و پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و معاد و شرط قبولی اعمال و واسطه فیوضات ربّانی و کمالات روحی و مقامات معنوی و سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی می باشد. ➖ پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود: قسم به او که جان من در دست اوست، این علی و شیعیان او رستگاران روز قیامت هستند. 📚{الدر المنثور، ج۶، ص۳۷۹} 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا