#ویژه
#سخن_بزرگان
✔️ استاد علی مومنی؛ دام عزه.
🔹حضرت امام حسین علیه السلام، در دعای عرفه می فرماید:
📜مَاذَا وَجَدَ مَن فَقَدَکَ وَمَا الَّذِیفَقَدَ مَنوَجَدَکَ📜
✍ هدف و غایت و غرض نهاییِ خداوند متعال از آفرینش انسان، معرفت اوست و معرفت، شهود، باور، یقین و علم حضوری است؛ در محل خودش ثابت شده است که چنانچه با تجزیه و تحلیلِ دقیق ذهنی و عقلی، علم حضوری را میشود به علم حصولی تبدیل کرد، همچنین مفاهیم و علم حصولی را نیز میشود به علم حضوری و ایمان و یقین تبدیل کرد؛ شرط اصلی آن تفکر و تعقل و توجه کامل در معلومات حصولی است.
🔺این مقدمه به جهت این بود که شب و روز عرفه واقعاً برای کسب معرفت، عبادت، مناجات، توبه و قبول شدن آن از طرف خداوند متعال است. مهمترین عامل کسب معرفت، ادعیهٔ شب و روز عرفه است و برای عمل کننده در شب عرفه، اجر ۱۷۰ سال نوشته میشود و روز عرفه از اعیاد عظیمه و روز گسترش فضل و رحمت و مغفرت الهی بر همه بندگان، حتی بر بچههای در شکم مادران است. اعمال روز عرفه مخصوصاً ادعیهٔ وارد شده به قدری زیاد است که مرحوم سید ابن طاووس”قدس سره” در اقبال الاعمال بیش از ۲۰۰ صفحه نقل فرموده است و مهمترین مطلبی که تذکرش لازم است این است که این دعاها را باید با تفکر و حضور قلب خواند و مرحوم سید که صاحب اسم اعظم و از اکابر و اعاظم علما و عرفا و فقهای امامیه است میفرماید:🔻
🔺«اگر کسی نتواند با شرکت در اجتماع حضور قلب داشته باشد شایسته است به تنهایی به دعا بپردازد.»
🔹مخصوصاً دعای حضرت امام حسین علیه السلام که واقعا اکسیر اعظم است و باید با دقت و توجه و تمرکز و تفکر و با حوصله خوانده شود.
🔸(امروزه متأسفانه دعاها را با مداحی مخلوط میکنند که ربطی به دعا ندارد.)
🔹بعضی از فقرات دعا در معرفت، ختم کلام است که شرح آنها کتابهای بزرگی میطلبد.
📜 «اللهم اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری و با ختیارک عن اختیاری» 📜
🔺که اوج و کمال و تمام معرفت و بندگی است. همه مان به یکدیگر دعا کنیم ولی مهمترین دعا 🔸برای تعجیل در فرج و ظهور حضرت مهدی فاطمه🔸 عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد؛ إن شاء الله.
التماس دعا.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
9⃣ ولادت
🔹مقصود از این معنا همان ولادت فرزند و متولد کردن آن میباشد که
🔸گاهی به مذکر نسبت داده میشود که در این صورت والِد، سبب این تولّد است مثل اساد و انجب و الأم یعنی سبب تولّد فرزندی سیاه و نجیب و پَست شد. 🔸(و مثلِ: اکرم و اضوی و ادقل و اربج و انعس و ادهی و ارطل و اشبی و أهبع؛ مخفی نماند که اسناد این افعال به مذکر معلوم نيست الزامی باشد و فقط چون در کتب لغت به آن نسبت داده شده بود در این قسم آوردیم.)
🔸و گاهی به مؤنث نسبت داده میشود مثل اتأمت المرأة و اذکرت و آنثت، یعنی آن زن، فرزندی دوقلو و مذکر و مؤنث به دنیا آورد. 🔸(و مثلِ اثلثت و اجادت و ارجلت و افذّت و افرهت و اکبرت و اقرنت و اوحدت و اقصرت.)
🔸و گاهی صلاحیت دارد که به هر دو نسبت داده شوند مثل اصبی الرجل و المرأة یعنی بچه یا بچههایی به دنیا آورد. 🔸(ابن قطاع در کتاب الافعال، ج ۲، ص ۲۵۷ گوید: اصبی الانسان و المرأة کان له صبیان و مثلِ اصبی است اَقبل. و ر.ک به همان، ج ۳، ص ۲۱۷)
🔹البته این اسناد و کیفیت آن از برخی کتب لغت به دست میآید. و اما اینکه آیا میتوان به عکس نیز اسناد داد مثلاً گفت اسادت المرأة یا أتأم الرجل احتیاج به تتبع در لغت عرب و استعمالات آن دارد.
🔹البته در برخی مثل انجب به مؤنث نیز نسبت داده شده است. 🔸(زبیدی، همان، ج ۴، ص ۲۳۷ و ۲۳۸.)
🔹لکن برخی از افعال مثل اذکرت و آنثت ظاهراً فقط به مؤنث نسبت داده میشود و به خاطر همین امر اسم فاعل آن به وزن مُفعِل (بدون تاء) میآید. 🔸(ابن منظور، همان، ج ۴، ص ۳۰۹ ، و ج ۲، ص ۱۱۳ اکثر افعال مذکور در حاشیه که به مؤنث نسبت داده میشوند این چنین میباشند.)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️قال امیرالمؤمنین علیه السلام
💥الْحَسَدُ سِجْنُ الرُّوح
1⃣ ترجمه
🔹حسد زندان روح است، يعنى روح از حسد صاحب او در عذاب و زحمت و شدت و تكلّف و ضيق و تنگنائى است.
2⃣ اعراب
🔹الحسد: شرح او گذشت و كاش نام حسد و حسود از عالم بگذرد.
🔹سجن: بر وزن حبر به معناى زندان در قرآن است: «قالَ رَبِ السِّجْنُ أَحَبُ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْه» و در كلام رسول است: «الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ، وَ جَنَّةُ الْكَافِر».
🔹الروح: و روح در مقابل جسد و تن است و او همانست كه در قرآن گويد: «فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ» و در كافى آمده كه «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام- عَنِ الرُّوحِ الَّتِي فِي آدَمَ قَوْلِهِ فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ الرُّوحُ الَّتِي فِي عِيسَى مَخْلُوقَةٌ.» و در اين كه اين روح آدمى مجرد يا غير مجرد است خلافست.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه آنكه حسد بورزد و از نعمت واقع براى غير كراهت دارد، و زوال او را میخواهد روح خويش را زندانى ساخته و آن كه در زندانست قرين رنج و حرمان و حليف حزن و اندوه و همواره گريان و نالانست و مقيد و مصفد است پس از حسد دور شو تا از زندان برهى و حسد را ترک گو تا از قيد بجهى و چنان باش كه شاعر گويد:
🔸خاك شو مردان حق را زير پا
🔸خاك بر فرق حسد كن همچو ما
🔹و ترك حسد گوى تا زنجير از دست و پايت بر گيرى و در فضاى وسيع عالم پرواز كنى، و مشرق و مغرب عالم را سير كنى، و در باب حسد سخنانى پيش ازين ياد كرديم ... و علامه حلى گويد: حسد علاوه بر آنكه از محرمات خاصه، و گناهان كبيره است بازگشت به غيبت قلبيه دارد؛ زيرا در قلب خويش حكم كرده به امرى كه اگر محسود بشنود كراهت دارد كه زوال نعمت باشد از او پس حاسد دو معصيت دارد: ۱. حسد؛ ۲. غيبت و گفته شده:
🔸خداى تخم حسود از جهان براندازد
🔸اگر حسود نبودى جهان گلستان بود
🔹كاتب حروف گويد:
🔸حاسد ز حسد هميشه در زندانست
🔸از خوى بدش هماره در نيرانست
🔸اى جان پسر حسد مبر همچون ما
🔸زيرا كه از او خانه دين ويرانست
📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام ص ۹۱ ـ ۹۴.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#قوانین_یادگیری
↪️ 4⃣ ایجاد ارتباطات معنادار
🔹یادگیری مطالب جدید برای افراد وقتی آسانتر میشود که بتوانند این مطالب را با مطالبی که پیشتر آموختهاند، پیوند دهند.
🔹این کار باعث می شود مطالب جدید معنادار شود؛ اما اگر یادگیرنده هیچ ارتباطی میان مطالب جدید و آموختههای پیشین نیابد، پریشان و سرگردان خواهد شد. هرچه یادگیرنده ارتباط بیشتری بین آنها درک کند، عمق فهم و یادگیری او بیشتر میشود.
افزون بر این، ایجاد ارتباط باعث میشود که مطالب یکپارچه، و حفظ آنها آسانتر شود.
🔹به خاطر سپردن مطالب نامربوط بسیار مشکلتر از حفظ مطالبی است که بر اثر مرتبط شدن، تعداد آنها کمتر و پیوستگی آنها بیشتر شده است. برای مثال، این دو جمله را در نظر بگیرید: «حسن میرفت»، «سارها پریدند». در ظاهر هیچ ارتباطی میان این دو جمله نیست و به همین جهت این دو جمله برای ما چندان معنادار نیستند. حال اگر ارتباط آنها با دانستههای قبلی روشن شود و جملهها را به این صورت کامل کنیم که «وقتی حسن، پسر همسایه، برای چیدن گردو از درخت کهنسال خانه شان بالا میرفت، سارهایی که بر شاخههای آن نشسته بودند، از روی آن پریدند»، درک و فهم ما از این دو جمله بیشتر شده، حفظ آنها نیز برایمان آسانتر خواهد شد؛ زیرا دو مطلب جدا از هم تبدیل به یک مطلب پیوسته میشوند.
🔹بنابراین در جریان تدریس، معلم باید برای ایجاد ارتباط و یکپارچگی میان قالب جدید و دانستههای پیشین شاگردان چاره اندیشی کند.
🔹یکی از راههای رسیدن به این هدف، اجرای قانون دوم، یعنی وادار کردن شاگردان به فعالیت ذهنی، فکری و عملی است. فعالیتهایی مانند تفکر، نوشتن، بازگو کردن، مطالعه و تمرین عملی، طرح کلی مطالب و رابطه اجزا را با آن طرح آشکار میکند.
🔹راه دیگر آن است که معلم خود به بیان ساختار کلی مطالب و رابطه اجزا با هم و با آن ساختار بپردازد؛ زیرا طبق نظریه گشتالت اجزا به تنهایی یل اصلا مفهومی ندارند و یا مفهوم ناقصی دارند. ارتباط میان اجزا و یکپارچگی مطالب، به آنها معنای جدید میدهد و موجب میشود ما درک دیگری از اجزا پیدا کنیم.
↩️ ادامه دارد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۷۴.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
💥به این عقیده شهادت میدهم
✔️ حضرت امام هادی "علیهالسلام" در زیارت روز عید غدیر:
🔹 «أَشْهَدُ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ أَنَّ الشَّاكَّ فِيكَ مَا آمَنَ بِالرَّسُولِ الْأَمِينِ وَ أَنَّ الْعَادِلَ بِكَ غَيْرَكَ عَانِدٌ [عَادِلٌ] عَنِ الدِّينِ الْقَوِيمِ الَّذِي ارْتَضَاهُ لَنَا رَبُّ الْعَالَمِينَ وَ أَكْمَلَهُ بِوِلايَتِكَ يَوْمَ الْغَدِيرِ»
🔸 اى امير مؤمنان! شهادت میدهم آنکه در ولایتت شک کند به رسول امين ايمان نياورده است، و روىگردان از ولايت تو به ولايت دیگران، از دين قویم رویگردان شده، همان دين ميانهاى كه پروردگار جهانيان براى ما پسنديده و آن را در روز غدير با ولايت تو كامل نموده است.
📚 بحارالأنوار، ج۹۷، ص۳۶۱.
👉@raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#مراحل_پژوهش
↪️ ❓موضوع محوری یا مسأله محوری؟
🔹هر کدام از دو ساختار دارای ویژگیهایی خاص است که در به کارگیری آن ها محدودیتهایی را نیز به دنبال دارد. این حقیقت سبب میشود که انتخاب مطلقی در این بین معنا نداشته باشد.
🔹آن چه ملاک و معیار انتخاب است تناسب کارکرد با اهداف و اغرض است. هنگامی که نیاز باشد که در مورد موضوعی خاص به افراد اطلاع رسانی شود و مجموعهای از اطلاعات در فضای دانش ترویج گردد، پژوهش موضوع محور کارآیی دارد. این گونه از فعّالیت ها مانند دائره المعارفها، وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارد. اما گاهی اوقات افراد با برخی چالشها مواجه شدهاند که تنها دانستن ابعاد و اضلاع موضوع کمکی به آن ها نمیکند بلکه نیازمند راه حلی برای برون رفت از مشکل هستند. در این موارد تنها پژوهشهای مسأله محور قادر به پاسخگویی در برابر این نیازها خواهند بود.
🔹در مقایسه گفته میشود که رویکرد در موضوع محوری، جمع آوری معلومات پراکنده است ولی در مسأله محوری تولید علم مورد نظر است. البته پژوهشهای موضوع محور در مواردی زمینه را برای کار مسأله محور فراهم میآورد.
🔹امروزه صاحب نظران از میان گونههای مختلف پژوهشی، تنها پژوهشهای مسأله محور را پژوهشی اصیل به شمار میآورند. در واقع میتوان گفت در ادبیات علمی امروز پژوهش فعالیتی است که در راستای حل مشکل رقم بخورد و به تولید علم بیانجامد.
🔹حقیقت امر هم این است که تنها همین پژوهشهای مسأله محور است که با اجتهاد مطرح شده در ابتدای بحث همگون میباشد. چرا که در این مسیر است که تجزیه و تحلیل و استنباط ظهور و تجلّی دارد و پژوهشگر ملزم به اجرای کاری عمیق است. تأثیر این دسته از تلاشها در مقیاس کلّی علم قابل رویت خواهد بود و این خود امتیازی ویژه برای مسأله محوری به حساب میآید. این امتیازات سبب میشود که در این مجموعه بر اساس مسأله محوری به بیان روشها پرداخته شود.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_عقلی
↪️ 🔻 نکته مهمّ:
🔹در فلسفه میان فیلسوفان، سه رویکرد عمده وجود دارد: فلسفه مشّاء ، فلسفه إشراق و حکمت متعالیه. به کسی که جویای سیر فلسفی منظم و مرتبی است، پیشنهاد میشود که نخست یک یا دو کتاب در فلسفه مشاء بیاموزد؛ مانند کتاب شرح هدایه اثیریه و پس از آن شرح اشارات و سپس وارد فلسفه اشراق شده و کتاب حکمة الاشراق نوشتۀ شیخ اشراق یحیی بن حبش سهرودی را فراگیرد. پس از آن به آموختن حکمت متعالیه که بنیانگذارش صدرالمتألهین است، همت گمارد. گرچه بیشتر کتابهای معرّفی شده، با رویکرد حکمت متعالیه نگاشته شده است، ولی برای کسی که طالب تخصّص در فلسفه نیست، آموختن یکی از این کتابها در این مرحله، کافی است. اما کسی که می خواهد فلسفه را به طور عمیق دنبال کند و در این علم صاحب نظر شود، مناسب است پس از گذراندن فلسفه مشّاء و اشراق، از کتاب بدایة الحکمة آغاز کند و پس از آن به فراگیری شرح منظومه و سپس نهایة الحکمة و پس از آن الشواهد الربوبیّه و در پایان، اسفار اربعه همت گمارد.
🔹البته به نظر میرسد اگر شرح منظومه یا نهایه با دقّت و عمق و روش درست فرا گرفته شود، برای مقطع متوسطۀ حکمت متعالیه کافی باشد. و از آنجا که کتاب نهایة الحکمة - برخلاف شرح منظومه - فاقد مباحث معرفت نفس است، از این رو اگر کسی جویای فراگیری نهایه بود، حتما آن مباحث را از شرح منظومه و مانند آن جبران نماید.
🔻تتمّه:
🔹از مهمترین منابع غیر درسی علم فلسفه به عنوان نمونه می توان به این کتب اشاره کرد:
🔸الشّفاء نوشتۀ ابوعلی سینا
🔸التحصیل نوشتۀ ابوالحسن بهمنیار بن مرزبان سالاری
🔸القبسات نوشتۀ میر برهان الدین محمد باقر استرآبادی معروف به میرداماد
🔸شرح الهدایة الأثیریّة نوشتۀ صدرالمتألهین شیرازی
🔸شرح الهدایة الأثیریّة نوشتۀ فاضل میبدی
🔸شرح الهدایة الأثیریّة نوشتۀ فاضل هروی
🔸أسرار الحِکم نوشتۀ حکیم ملا هادی سبزواری
🔸شرح القبسات نوشتۀ سیّد احمد علوی عاملی
🔸أساس التوحید نوشتۀ میرزا مهدی آشتیانی
🔸بدائع الحکم نوشتۀ مدرس زنوزی
🔸لمعات الهیّة نوشتۀ مدرس زنوزی
🔸حکمة العین نوشتۀ علی بن عمر کاتبی
🔸هستی از نظر فلسفه و عرفان نوشتۀ محقق جلال الدین آشتیانی
🔸کتب و رسائل فلسفی صدرالمتألهین مثل المشاعر، العرشیّة، الوجود ، الحشریّة و ... .
🔸حرکت و زمان نوشتۀ شهید مطهری رحمه الله
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
9⃣ ولادت
↪️🔻چند تذکّر:
1⃣ در برخی از افعال که به معنای ولادت میباشند به أتی به یا جاء به در کتب لغت تعبیر شده است مثل اکرم و ادقل و اربج و اسنع و انعس یعنی جاء و أتی باولاد کِرام و وَلَدٍ دَقَل و بنین قِصار و اولادٍ حسانٍ طوالٍ و بَنین کُسالی که بازگشت آن به همان معنای ولادت است.🔸(کرام و قِصار و طوال و حِسان و کسالی جمع کریم و قصیر (کوتاه) و طویل و حَسَن و کسلان (تنبل) است و دَقَل یعنی کوچک) و شاید بخاطر همین تعبیر برخی این معنا را مستقل ندانسته و امثله آن را از معنای اتیان گرفتهاند.
2⃣ همانطور که از امثله معلوم شد مقصود از ولادت همان ولادتِ مبدأ فعل یا صاحب مبدأ فعل است 🔸(مبدأ فعل مثل: آنثت که از انثی مشتق است و صاحب مبدأ فعل مثل اوحدت که از وحدت اخذ شده است.) ولی گاهی باب افعال به معنای ولادت به غیر طریقی که ذکر شد استعمال میشود مثل اخرفت و اربعت یعنی وَلَدَتْ فی الخریف و الربیع و مثلِ اسبعِ الحامل یعنی ولدت لسبعة اشهر و مثلِ امغلت المرأة یعنی ولدت کلَ سنة و حملت قبل الفِطام 🔸( فطام یعنی از شیر گرفتن بچه و لسبعة اشهر یعنی هفت ماهگی و خریف و ربیع یعنی پاییز و بهار.) و مثل احولت المرأة و انشفت الدابة هر دو به معنای ولدتْ ذکرا بعدَ اُنثی و مثل أحلب فلان یعنی ولدتْ اِبِلُه اِناثا و... و از آنجا که این معانی نادر و غیر منضبطاند به عنوان تتمه و تذکر آورده شد.
3⃣ این معنا را کسی به این عنوان ذکر نکرده است و انتخاب این عنوان از نگارنده است لکن اصل این معنا در کلمات برخی ذکر شده است؛ 🔸(علوم العربیه، ص ۲۳ ـ ابن قتیبه، ادب الکاتب، ج ۱، ص ۴۵۱.) ابن قتیبه در ادب الکاتب بابی گشوده به عنوان باب افعل الشیء اتی بذلک واتخذ ذلک و در آن باب بعد از امثلهای که برای معنای اتیان (به همان معنایی که گذشت) ذکر میکند گوید: اکاست المرأة، أتت بولد کیِّس و اقصَرَتْ و اطالَتْ و آنثتْ و اَذکرتْ و اَصْبَتْ و اَحْمَقَتْ و بدین ترتیب معنای ولادت را داخل در اتیان دانسته است.
🔹به نظر میرسد همانطور که میتوان افعال مذکوره را به معنای اتیان بازگرداند، میتوان افعالی که به مذکر نسبت داده میشوند به آن یا به معنای صیرورت ارجاع داد بلکه در برخی کتب لغت در معنای بعضی از افعال مذکوره مثل اصبی و ارطل و... به صار له کذا ذکر شده است ولی حق این است که اگر قرار بر ذکر انواع اصناف معانی است، این معنا جدا و مستقل به همین عنوان (ولادت) ذکر شود بهتر است اگر چه وضعی جداگانه نداشته باشد و این مطلب در سابق تبیین شد.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥احیای ایام غدیریه
✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی
🔹این روزها باید حیا شود؛ این حقایق باید در مساجد منتشر شود. هر بابی کتابی دارد؛ امیدواریم یک عده مردمِ با همت، تلاش کنند و به این کار اقدام کنند و در حسناتی که سال به سال افزوده میشود، همه سهم داشته باشند. "مَنْ سَنَ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا" (کافی، ج ۵، ص۲۴۴ ؛ الاختصاص، ص۲۹.)
🔹اگر شما بنیانگذار یک آیین مقدسی شدید، اجر هر کسی که عمل کند، در نامه عمل شما نوشته میشود. این سعادتها را از دست ندهید! هر مجلسی که منعقد شود و در آن مجلس مناقب این خانواده و فضائل این جمع ذکر شود، در دفتر عمل شماها نوشته میشود.
🔹بالاتر از همه مطالب، دعای امام ششم علیه السلام است: «رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا.»
🔺۱۵/آبان/۱۳۸۳
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥اسلام واقعی اسلام ولایی است.
✔️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹اسلام واقعی اسلام ولایی است. ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز غدیر نازل شده است، میگوید: "الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا". با این همه روایات و آیاتی که نازل شده هنوز دین کامل نشده است و با مساله ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که میفرماید "اکملت لکم دینکم" یعنی ولایت، اکمال دین است. حالا که دین به کمال رسید نعمت تمام شد.
🔹از آیه "یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه" معلوم میشود که غدیر و مطرح شدن مساله ولایت چیزی شبیه نبوت است. قرآن میفرماید اگر شما این قضیه را مطرح نکنید اصلا رسالت خود را انجام ندادهاید. تا حالا هرچه بوده هیچ، اصل این مساله است و همه دین با ولایت معنا پیدا میکند. خداوند متعال به پیامبرش میفرماید اگر این مساله را مطرح نکنی اصلا آن رسالتی را که بر عهده تو گذاشته و تو را به خاطر آن فرستاده بودم انجام ندادهای. نه اینکه اگر این مساله را ابلاغ نکردی، ابلاغ نکردهای. این که گفتن ندارد میگوید اصلا هیچ چیزی را ابلاغ نکردهای و همه آنچه در این بیست و سه سال انجام دادهای همه هیچ است لذا میگوییم مساله غدیر چیزی شبیه نبوت است.
🔹در این روز اسلام واقعی قرار پیدا کرد. قبلا این قضیه مساله امامت مطرح بود اما نه به صورت عمومی. عدهای در جلسات خاص این مطلب را شنیده بودند اما در غدیر برنامهای ریخته شد که این مطلب به گوش همه برسد. در این روز مساله امامت حضرت علی علیه السلام به صورت عمومی بیان میشود.
🔺(ذی الحجه الحرام ۱۴۳۷)
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
💥یوم الغدیر
✔️ عَنِ الْإِمَامِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَام:
🔹... إِنَّهُ لَيَوْمُ الْكَمَالِ
🔹وَ يَوْمُ مَرْغَمَةِ الشَّيْطَانِ
🔹وَ يَوْمُ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّيعَةِ وَ مُحِبِّي آلِ مُحَمَّدٍ
🔹وَ يَوْمُ يُسْتَجَابُ فِيهِ الدُّعَاء
🔹وَ يَوْمُ إِكْثَارِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
🔹وَ يَوْمُ الْوُصُولِ إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ
🔹وَ يَوْمُ التَّزْكِيَةِ
🔹وَ يَوْمُ تَرْكِ الْكَبَائِرِ وَ الذُّنُوبِ
🔹وَ يَوْمُ الْعِبَادَةِ
🔹وَ يَوْمُ تَفْطِيرِ الصَّائِمِين
🔹وَ هُوَ يَوْمُ التَّهْنِيَةِ يُهَنِّي بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَإِذَا لَقِيَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ يَقُولُ:
🔸الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام
🔹وَ هُوَ يَوْمُ التَّبَسُّمِ فِي وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ فَمَنْ تَبَسَّمَ فِي وَجْهِ أَخِيهِ يَوْمَ الْغَدِيرِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِالرَّحْمَةِ وَ قَضَى لَهُ أَلْفَ حَاجَةٍ وَ بَنَى لَهُ قَصْراً فِي الْجَنَّةِ مِنْ دُرَّةٍ بَيْضَاءَ وَ نَضَّرَ وَجْهَه...
📚 إقبال الأعمال، ج۱، ص۴۶۴و زاد المعاد، ص۲۰۳.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#قوانین_یادگیری
↪️ 5⃣ قانون تکرار و تمرین
🔹تکرار می تواند به صورت مرور ذهنی یک مطلب، یا انجام یک عمل به دفعات متعدد باشد. البته مرور هم به نوعی تکرار مطالعات پیشین در ذهن است. مرور ذهنی و تکرار عمل، هر دو به یادگیری کمک می کنند. کسی که مطلبی را در ذهن خود مرور می کند، هم آن را بهتر می فهمد و هم آن مطلب در حافظه اش پایدارتر می شود به همین ترتیب، تمرین عملی نیز به تسلط بر یک مهارت و حفظ بادوام تر آن کمک می کند. چنان که گفته اند: «کار نیکو کردن از پر کردن است». کسی که صد ساعت دوچرخه سواری کرده، مسلما از آن که پنچ ساعت تمرین کرده است، تسلط بیشتری در راندن دوچرخه دارد.
🔹در عمل به قانون تکرار و تمرین، توجه به دو نکته لازم است:
🔸نخست اینکه تمرین نباید بیش از حد طولانی و خسته کننده باشد؛ زیرا موجب بی رغبتی و افت یادگیری می شود؛
🔸دوم اینکه معلم هم خود می تواند به مرور و تکرار مطالب به شکل مناسب بپردازد و هم می تواند شاگردان خود را آموزش دهد و از آنها بخواهد که آموخته های خود را مرور و تکرار کنند. ترکیب هر دو شیوه با هم، اگر به اندازه متعادل باشد، تاثیر کامل تری در یادگیری خواهد داشت.
📚روش تدریس (هادی رزاقی) ص 76، 77.
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#مراحل_پژوهش
🔻بخش دوم: نقطه شروع پژوهش
🔹پژوهش در صورتی که روال طبیعی و غیر مصنوعی داشته باشد، ابتدای کار روبه رو شدن پژوهشگر با مشکلات است.
🔹مشکلات به دو بخش تقسیم میشود؛ مشکلات علمی و مشکلات عملی. مشکل علمی هنگامی رخ میدهد که پژوهشگر متوجه ناهمخوانی میان گزارههای علمی در یک علم میشود. گاهی اوقات نیز چالشهای جدیدی پیش روی علم قرار میگیرد که باید حلّ و فصل شود. در مقابل، مشکل عملی به تمام معضلاتی که انسان را در صحنه زندگی دچار دردسر میکند، گفته میشود.
🔹چشمان تیزبین پژوهشگر دائم در جستجوی همین نقاط سوال برانگیز است و واکنشهای او به دنیای اطراف، واکنشی منفعلانه نیست. او در زمینههایی که با آن ها ارتباط دارد، بسیار ریز بین و نکته سنج است. همین موضوع سبب میشود که ذهن او همیشه انباشته از پرسشها و نقاط مبهم باشد.
🔹آشکار است که پژوهشگر واقعی هیچ گاه منتظر دستور و یا سفارشی برای پژوهش نیست بلکه گرههای ذهنی به او فرصت تصمیم گیری هم نمیدهد. علت اساسی حیرانیها و سرگردانیهای بسیاری از تازه واردان عرصه پژوهش در امر انتخاب موضوع همین نقص است. تحصیل پژوهش محور است که پژوهشگر تربیت میکند. باید پذیرفت که نوع تحصیل افراد در دوران پیش از پژوهش تأثیر به سزایی در شکلگیری شخصیتی آنها دارد. کسی که در آن دوران طلایی نتوانسته ذهن خود را نقّاد و نکته سنج بار بیاورد، بسیار مشکل است که بتوان او را در عرصه پژوهش موفق دید.
🔹پژوهش عرصهای برای محک زدن آموختههای دوران تعلیم است. آموختههای سطحی به طور حتم در مقام پژوهش به کارهایی سطحی و کلیشهای ختم خواهد شد. از این رو هر فردی باید خود را ملزم بداند که حیات علمی خود را به گونهای جهتدهی کند که خط سیر او به سمت پژوهش باشد.
🔹شاخصههای این نوع تحصیل عبارتند از:
🔸فهم عمیق مطالب آموخته شده
🔸نقّادی منصفانه و آگاهانه
🔸برخورداری از خلق پسندیده فروتنی در برابر حقیقت.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati