#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_عقلی
↪️ 3⃣ علم فلسفه
🔻مقطع آشنایی «مقدماتی»
🔹اصول فلسفه و روش رئالیسم نوشتۀ علامه محمد حسین طباطبایی
🔹بدایة الحکمة نوشتۀ علامه محمد حسین طباطبایی
🔻توضیح :
🔹مناسب است ، پیش از شروع آموختن علم فلسفه ، کتاب شهید مطهّری رحمة الله علیه در علم فلسفه «آشنایی با علوم اسلامی» ، به عنوان درآمدی بر فلسفه ، مطالعه شود.
🔻شروح و حواشی :
🔹شاید بهترین و مناسبترین حاشیه اصول فلسفه، پاورقیهای شهید مطهّری رحمة الله علیه باشد. و یکی از شروح بدایة الحکمة، ایضاح الحکمة نوشتۀ استاد ربّانی گلپایگانی دام ظله است.
🔻مقطع یادگیری «متوسطه»
🔹شرح الإشارات و التنبیهات لابن سینا نوشتۀ محقق نصیرالدین طوسی
🔹حکمة الإشراق نوشتۀ شهاب الدین سهروردی
🔹الشواهد الربوبیّة فی المناهج السّلوکیّة نوشتۀ صدرالمتألهین شیرازی
🔻شروح و حواشی :
🔹شرح الإشارات
🔸حاشیه قطب رازی به نام المحاکمات بین شرّاح الإشارات
🔸حاشیه علامه آیت الله حسن زاده آملی دامت إفاضاته
🔹حکمة الإشراق
🔸شرح قطب الدین شیرازی
🔸شرح شمس الدین شهرزوری
🔹الشواهد الربوبیة
🔸یکی از حواشی مفید این کتاب ، پاورقی های محقق ملا هادی سبزواری است.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
8⃣ اتیان
🔹اتیان در لغت مصدر اتی یأتی به معنای آمد و به معنای انجام داد نیز میباشد و اگر با باء متعدی شود به معنای آوردن است و مراد از آن در این مقام همین معنای اخیر و گاهی معنای دوم است زیرا آوردن کار همان انجام دادن آن است ولی این طور نیست که هر آوردنی انجام دادن باشد مثل آوردن برهان؛ این معنا را فقط برخی ذکر کردهاند. 🔸(علوم العربیه، ص ۲۳، نفائس الفنون، ج ۱، ص ۴۵؛ الارتشاف، ج ۱، ص ۱۴۲ و البحر المحیط، ج ۱، ص ۲۶ از این معنی به المجیء تعبیر کرده است.) مثلِ اقبح و اخبث و احال و ابره و ابطل و اساء و اغرب و اصلح و املح و ابدع به معنای أتی بالقبیح و الخبیث و المُحال 🔸(مراد این است که در کلامش جمع بین متناقضین کرد.) و البرهان و الباطل و السّییء و الغریب و الصلاح و الملیح و البدیع (نو). و مثلِ اَلام و اَبهر و ابدأ و اجاد و اوجب و اندر و اشذ و ارقع و اثمر و افحش و افلق و اذمّ و اصغر و اطرف و اطاب و اعقّ و اعوص و اردأ و ارکّ و ارهم و اخسّ و اخنی و اعذر و العب و اذنب و اکثر و اقلّ و احسن.
🔻تذکر:
1⃣ آوردن گاهی در قول است مثل املح که به معنای ملیح و نمکین آورد که مراد این است که کلامی نمکین گفت و گاهی در فعل است مثل اوجب که به معنای این است که کاری که مستوجب بهشت یا دوزخ است انجام داد و گاهی در استعمال، اعم است مثل اجاد که به معنای امری نیکو آورد و انجام داد چه در گفتار چه در رفتار.
2⃣ همانطور که از امثله معلوم شد باب به این معنی لازم میباشد ولی گاهی متعدی نیز آمده است که نادر است مثل ابرد الشیءَ یعنی اتی به بارداً و اشذ القولَ یعنی اتی به شاذّا واقصر الخطبة یعنی اَتی بها قصیرةً. 🔸(ابن منظور در ج ۵، ص ۹۵ گوید: و فی الحدیث لئن کنت اقصرت الخطبة لقد اعرضت المسألة ای جئت بالخطبة قصیرة و بالمسألة عریضة)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سیره_علما
💥چهل سال درس خواندن بدون تعطیلی
✔️ آیت الله میرزا جواد تبریزی قدس سره
🔹چهل سال است که تعطیلی نداشتهام. ... زمانی که صدام رئیس جمهوری [ملعون] عراق در جنگ با ایران، شب و روز موشک میزد، اساتید درسها را تعطیل کردند؛ ولی من درس را تعطیل نکردم.
امیرالمومنین فرمودند: «لن يُحرز العلمَ إلا من يُطيل درسَه»؛ 🔸(غررالحکم، ص ۵۹۰) علم را به دست نمیآورد، مگر کسی که درسش طولانی و مداوم باشد.
📚 نقش تربیتی اساتید در مدارس علمیه، ص ۱۱۲ به نقل از آداب الطلاب، ص ۲۰۷.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️ قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
💥الْكَذِبُ خِيَانَة
1⃣ ترجمه
🔹دروغ خيانت است.
2⃣ اعراب
🔹الكذب: بر وزن فعل خلاف صدق است و مصدر كذب و در صدق و كذب سه مذهب است:
🔸۱. مذهب جمهور و آن مطابقت خبر و اعتقاد است با واقع در صدق و مخالفت با واقع است در كذب.
🔸۲. مذهب نظام متكلم و آن مطابقت خبر با اعتقاد در صدق و مخالفت خبر است با اعتقاد در كذب.
🔸۳. مذهب جاحظ و آن مطابقت خبر است با اعتقاد و واقع در صدق و مخالفت خبر است با هر دو در كذب و مختار مذهب جمهور است.
🔹خيانة: مصدر خان يخون، و خون و خيانت به معناى دغلى و ناراستى، و قهرا صدق امانت خواهد بود؛ زيرا ضد حكمش، ضد حكم ضد است.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه دروغ دغلى و ناراستى است پس صدق و راستى امانت است پس كاذب خائن و صادق امين است و چون «الْخَائِنُ خَائِف» است كاذب خائف است به خلاف صادق. و از رسول عليه السلام پرسيدند علت كثرت محبت شما به امير علیه السلام چيست فرمود: «لصِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة» و در مدح امانت و ذم خيانت گفتار بىشمار است از آنها است قول رسول صلی الله علیه و آله و سلم: «الْأَمَانَةُ تَجُرُّ الرِّزْقَ وَ الْخِيَانَةُ تَجُرُّ الْفَقْر» و گفته شده: «أَكْمَلَ الدِّيَانَة تَرْكُ الْخِيَانَةِ و أَعْظَم الْإِفْلَاس خِيَانَةُ النَّاس و امير علیه السلام گفته: «أَعْظَمِ الْخِيَانَةِ خِيَانَةَ الْأُمَّة» حكيم ناصر گويد:
🔸ز خائن دور باش اى دوست هموار
🔸كه خائن را نباشد دين به يک بار
🔹و كذب صفتى است مهلك و ذميم به درجهاى كه در قرآن گفته: «وَيْلٌ لِلْمُكَذِّبِين».
🔹كاتب حروف گويد:
🔸چون كذب خيانت است از كذب گريز
🔸بل باش ز هر خيانتى در پرهيز
🔸گر صدق كنى پيشه امينى و ثمين
🔸ور نه نبود ترا بهاء قدر پشيز
📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۸۹، ۹۰، ۹۱.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#قوانین_یادگیری
2⃣ قانون انگیزه و هدف
🔹یادگیری بدون انگیزه تقریبا غیر ممکن است. انگیزه نیروی محرک برای توجه کردن، فعالیت و یادگیری است. منشا انگیزه گاهی دور کردن یک ضرر یا عامل ناخوشایندی و گاهی به دست آوردن یک منفعت است؛ چنان که گاهی انسان برای آنکه درد و رنجی نبیند یا منفعتی را از دست ندهد، به درس معلم گوش میکند و تکالیف درسی را انجام میدهد، و گاه برای آنکه به پاداش یا سودی برسد و یا لذتی ببرد، به درس توجه میکند. البته اگر منشا انگیزه رسیدن به پاداش یا لذت باشد، احساس دشواری در انجام تکلیف کمتر از زمانی است که منشأ آن دور شدن از تنبیه و مجازات باشد.
🔹یکی از قویترین انگیزهها لذت بردن از یادگیری است. منشأ این لذت در فطرت انسان است. انسان به طور طبیعی از احساس آگاهی و روشنایی و کسب معرفت و یادگیری لذت میبرد. بنابراین اگر معلم طوری تدریس کند که شاگرد احساس کند در حال فهمیدن چیزهایی است که پیش تر نمیدانسته و در کلاس بر آگاهی و درک او از جهان افزوده می شود، بیشترین لذت را میبرد و این خود انگیزهای قوی برای یادگیری در او به وجود میآورد.
🔹برخی از دیگر عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموز، که معلم باید از آنها استفاده کند، عبارتاند از:
🔸ایجاد تصوری روشن از هدفهای یادگیری در ذهن دانش آموز؛
🔸آگاه کردن دانش آموز از پیشرفت؛
🔸ایجاد احساس نیاز به یادگیری؛
🔸درگیر کردن دانش آموز و مشارکت دادن او در فعالیتهای درسی.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص۷۳، ۷۴.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
▪️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ
▪️اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#مراحل_پژوهش
1⃣ بخش اول: اقسام موضوع پژوهش
🔹مقصود از موضوع پژوهش محوریست که پژوهشگر تصمیم دارد در کاوش علمی خود، آن را واکاوی کند. این محور برای پژوهش یک عامل انتظام و جهت بخشی به فعّالیّت ها به شمار می رود. امروزه دو گونه متفاوت از محورهای پژوهشی به صورت متداول مورد استفاده قرار میگیرد که هریک ویژگیهای خاص خود را دارد. آن چه در این بین اهمیت اساسی دارد، نحوه به کارگیری روش کار متناسب با هریک و از سویی دیگر در نظر گرفتن جایگاه مناسب برای آنهاست. مقصود این که انگیزههای پژوهشگران، عامل انتخاب یک مدل خاص است.
🔻پژوهش موضوع محور:
🔹هنگامی که پژوهشگر تصمیم دارد که دربارة محوری خاص به تبیین بپردازد، پژوهش او موضوع محور خواهد بود. درباره چیزی صحبت کردن به معنای ارائه اطلاعاتی مربوط به آن چیز است. وقتی گفته می شود «اطلاعاتی» غرض این است که هدف فقط بیان این اطلاعات است. این خود حکایت از آن دارد که خط سیر خاصی برای این ساختار به صورت از پیش تعیین شده وجود ندارد. در این دسته از پژوهشها یک هدف دنبال می شود و آن هم تبیین محور پژوهش است.
🔹البته پژوهشگر میتواند با تکیه بر تواناییهای خود نوعی نظام منطقی برای آن تعریف کرده و بر اساس آن مطالب خود را مرتّب کند. لکن این ترتیب تحمیلی است و هیچ گونه اقتضائی از جانب موضوع نسبت به آن وجود ندارد.
🔻به عنوان مثال اگر پژوهشگری، برای موضوع پژوهش خود، معاد جسمانی را برگزیده است. او برای این پژوهش میتواند مباحث گوناگونی در جهت تبیین موضوع مطرح کند؛ مبادی تصوری بحث، مبادی تصدیقی بحث، قائلین به معاد جسمانی و استدلالهای ایشان، منکرین معاد جسمانی و استدلالهایشان و امورات دیگری که به گونهای با معاد جسمانی مرتبط باشند. ملاحظه مثال مذکور به خوبی گویای آن است که این پژوهش فاقد آغاز و انجام مشخصی است و تنها چیزی که مورد توجه قرار میگیرد، ارائه تصویری واضح و شفاف از محور پژوهش است. پژوهش موضوع محور درباره چیزی پژوهیدن است.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#قوانین_یادگیری
3⃣ قانون فعالیت ذهنی
🔹بر اساس قانون فعالیت ذهنی، هرچه یادگیرنده در جریان یادگیری فعالیت ذهنی و عملی بیشتری انجام دهد، میزان یادگیری او بیشتر و عمیقتر خواهد بود.👇
🔺اگر یادگیرنده در هنگام تدریس معلم صرف شنونده و منفعل باشد، ذهن او فعالیت کمتری انجام میدهد و در نتیجه، یادگیری کمتری حاصل میشود.
🔺در مقابل، اگر خود او به بازگو کردن مطلب بپردازد یا درباره آن سؤالی مطرح کند یا به سؤال معلم در آن زمینه پاسخ دهد یا چیزی درباره آن مطلب بنویسد، تلخیص کند، یادداشت بردارد، به حل تمرین بپردازد، دست به آزمایش بزند، فکر کند، با هم کلاسیهای خود به بحث بنشیند و از این قبیل فعالیتهای ذهنی و عملی انجام دهد، درس را بیشتر و بهتر یاد میگیرد.
🔹هرچه فعالیتهای ذهنی بیشتر باشد، اطلاعات ثبت شده در ذهن یادگیرنده، بیشتر و عمیقتر پردازش میشود و این پردازش، هم در عمق یادگیری و هم در ثبات و پایداری آن تأثیر فراوان دارد.
↩️ ادامه دارد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۷۴.
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_بزرگان
💥مقام و منزلت حضرت باقرالعلوم علیه السلام
✔️ آیت الله العظمی وحیدخراسانی
▪️هرکس که به آنجا(بقیع) رفت باید بفهمد،فاخلع نعلیک إنک بالواد المقدس طوی!
👉 @raveshsonnati
#ویژه
◾️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ.
◾️اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#مراحل_پژوهش
↪️ 2⃣ پژوهش مسأله محور:
🔹فضای حاکم بر این دسته از پژوهشها، بسیار متفاوت با فضای پیشین است. در پژوهش مسأله محور پژوهشگر با یک چالش مواجه شده است که در جهت حلّ چالش باید به پژوهش بپردازد.
🔹ابتدا و انتها در این مدل کاملاً شفاف و مشخص است. در واقع پژوهش مسأله محور، پژوهش حل مشکل است نه درباره چیزی صحبت و تبیین کردن. در این جا چینش مباحث بر اساس نظامی خاص صورت میگیرد و به طور کلی منطقی از پیش تعیین شده بر مباحث حکمفرماست و پژوهشگر سعی در کشف این نظام دارد.
🔹نظامی منطقی که در جهت حلّ مشکل، تمام مراحل کشف راه حل را در بر گرفته است. در پژوهشهای مسأله محور هدفداری و نظاممندی یک اصل است. درباره مسأله تبیین بیشتری صورت خواهد گرفت.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_نحوی
💥 مررت برجل ایّ رجل
🔹اعلم أنّ "أيّ" للسؤال عن حقيقة الشيء، وقد تصرفه إلى معنى مجازی هو تفخيم شأن المسؤول عنه بجعله شبيهاً لما خفي لفخامته المانعة توجه العقول نحو طلبه فانت تسأل عنه.
📚 حدائق الدقائق، ص ۱۷۶.
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_عقلی
🔻مقطع تخصصی «پیشرفته»
🔹شرح المنظومة نوشتۀ محقق ملا هادی سبزواری
🔹نهایة الحکمة نوشتۀ علامه محمد حسین طباطبایی
🔹الأسفار الأربعة نوشتۀ صدرالمتألهین شیرازی
🔻شروح و حواشی :
🔹شرح المنظومة
🔸شرح مختصر شهید مطهری
🔸شرح مبسوط شهید مطهری
🔸تقریرات دروس استاد آیت الله انصاری شیرازی
🔸درر الفوائد نوشتۀ آیت الله شیخ محمد تقی آملی
🔸تقریرات امام خمینی نوشتۀ عبد الغنی اردبیلی
🔸درس های شرح منظومه آیت الله سیّد رضی شیرازی دامت افاضاته
🔸حاشیه خود مولّف شرح منظومه «محقق ملا هادی سبزواری»
🔸حاشیه محمد حکیم هیدجی
🔸حاشیه میرزا مهدی آشتیانی
🔸حاشیه علامه آیت الله حسن زاده آملی دامت إفاضاته
🔹 نهایة الحکمة
🔸شروح و حواشی متعددی، بر این کتاب وجود دارد اما از آنجا که حقّ این کتاب آنطوری که شایسته و در خور شأن آن است در این شروح و حواشی، منعکس نشده است، از آنها نام نمیبریم . امید است به زودی شرحی در خور شأن این کتاب نوشته شود.
🔸برای فهم دقائق مطالب این کتاب مراجعه به کتب شهید مطهری راهگشاست.
🔹الأسفار الأربعة
🔸رحیق مختوم نوشتۀ آیت الله جوادی آملی دامت إفاضاته
🔸تقریرات دروس امام خمینی رحمة الله علیه نوشتۀ مرحوم آیت الله سیّد عبد الغنی اردبیلی
🔸الإسفار عن الأسفار نوشتۀ آیت الله سیّد رضی شیرازی دامت افاضاته
🔸حاشیه محقق ملاهادی سبزواری
🔸حاشیه علامه محمد حسین طباطبایی
🔸حاشیه علامه حسن زاده آملی دامت إفاضاته
🔸کتاب حرکت و زمان نوشتۀ شهید مطهری
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati