eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ قال امیرالمؤمنین علیه السلام: 💥الْكَذِبُ خِيَانَة 1⃣ ترجمه 🔹دروغ خيانت است. 2⃣ اعراب 🔹الكذب: بر وزن فعل خلاف صدق است و مصدر كذب و در صدق و كذب سه مذهب است: 🔸۱. مذهب جمهور و آن مطابقت خبر و اعتقاد است با واقع در صدق و مخالفت با واقع است در كذب. 🔸۲. مذهب نظام متكلم و آن مطابقت خبر با اعتقاد در صدق و مخالفت خبر است با اعتقاد در كذب. 🔸۳. مذهب جاحظ و آن مطابقت خبر است با اعتقاد و واقع در صدق و مخالفت خبر است با هر دو در كذب و مختار مذهب جمهور است. 🔹خيانة: مصدر خان يخون، و خون و خيانت به معناى دغلى و ناراستى، و قهرا صدق امانت خواهد بود؛ زيرا ضد حكمش، ضد حكم ضد است. 3⃣ معنى 🔹مراد آن است كه دروغ دغلى و ناراستى است پس صدق و راستى امانت است پس كاذب خائن و صادق امين است و چون «الْخَائِنُ خَائِف» است كاذب خائف است به خلاف صادق. و از رسول عليه السلام پرسيدند علت كثرت محبت شما به امير علیه السلام چيست فرمود: «لصِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة» و در مدح امانت و ذم خيانت گفتار بىشمار است از آنها است قول رسول صلی الله علیه و آله و سلم: «الْأَمَانَةُ تَجُرُّ الرِّزْقَ وَ الْخِيَانَةُ تَجُرُّ الْفَقْر» و گفته شده: «أَكْمَلَ الدِّيَانَة تَرْكُ الْخِيَانَةِ و أَعْظَم الْإِفْلَاس خِيَانَةُ النَّاس و امير علیه السلام گفته: «أَعْظَمِ الْخِيَانَةِ خِيَانَةَ الْأُمَّة» حكيم ناصر گويد: 🔸ز خائن دور باش اى دوست هموار 🔸كه خائن را نباشد دين به يک بار 🔹و كذب صفتى است مهلك و ذميم به درجه‌اى كه در قرآن گفته: «وَيْلٌ لِلْمُكَذِّبِين». 🔹كاتب حروف گويد: 🔸چون كذب خيانت است از كذب گريز 🔸بل باش ز هر خيانتى در پرهيز 🔸گر صدق كنى پيشه امينى و ثمين 🔸ور نه نبود ترا بهاء قدر پشيز 📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۸۹، ۹۰، ۹۱. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۳ 👉 @raveshsonnati
2⃣ قانون انگیزه و هدف 🔹یادگیری بدون انگیزه تقریبا غیر ممکن است. انگیزه نیروی محرک برای توجه کردن، فعالیت و یادگیری است. منشا انگیزه گاهی دور کردن یک ضرر یا عامل ناخوشایندی و گاهی به دست آوردن یک منفعت است؛ چنان که گاهی انسان برای آنکه درد و رنجی نبیند یا منفعتی را از دست ندهد، به درس معلم گوش می‌کند و تکالیف درسی را انجام می‌دهد، و گاه برای آنکه به پاداش یا سودی برسد و یا لذتی ببرد، به درس توجه می‌کند. البته اگر منشا انگیزه رسیدن به پاداش یا لذت باشد، احساس دشواری در انجام تکلیف کمتر از زمانی است که منشأ آن دور شدن از تنبیه و مجازات باشد. 🔹یکی از قوی‌ترین انگیزه‌ها لذت بردن از یادگیری است. منشأ این لذت در فطرت انسان است. انسان به طور طبیعی از احساس آگاهی و روشنایی و کسب معرفت و یادگیری لذت می‌برد. بنابراین اگر معلم طوری تدریس کند که شاگرد احساس کند در حال فهمیدن چیزهایی است که پیش تر نمی‌دانسته و در کلاس بر آگاهی و درک او از جهان افزوده می شود، بیشترین لذت را می‌برد و این خود انگیزه‌ای قوی برای یادگیری در او به وجود می‌آورد. 🔹برخی از دیگر عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموز، که معلم باید از آنها استفاده کند، عبارت‌اند از: 🔸ایجاد تصوری روشن از هدف‌های یادگیری در ذهن دانش آموز؛ 🔸آگاه کردن دانش آموز از پیشرفت؛ 🔸ایجاد احساس نیاز به یادگیری؛ 🔸درگیر کردن دانش آموز و مشارکت دادن او در فعالیت‌های درسی. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص۷۳‌، ۷۴. 👉 @raveshsonnati
▪️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ ▪️اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 👉 @raveshsonnati
1⃣ بخش اول: اقسام موضوع پژوهش 🔹مقصود از موضوع پژوهش محوریست که پژوهشگر تصمیم دارد در کاوش علمی خود، آن را واکاوی کند. این محور برای پژوهش یک عامل انتظام و جهت بخشی به فعّالیّت ها به شمار می رود. امروزه دو گونه متفاوت از محورهای پژوهشی به صورت متداول مورد استفاده قرار می‌گیرد که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارد. آن چه در این بین اهمیت اساسی دارد، نحوه به کارگیری روش کار متناسب با هریک و از سویی دیگر در نظر گرفتن جایگاه مناسب برای آن‌هاست. مقصود این که انگیزه‌های پژوهشگران، عامل انتخاب یک مدل خاص است. 🔻پژوهش موضوع محور: 🔹هنگامی که پژوهشگر تصمیم دارد که دربارة محوری خاص به تبیین بپردازد، پژوهش او موضوع محور خواهد بود. درباره چیزی صحبت کردن به معنای ارائه اطلاعاتی مربوط به آن چیز است. وقتی گفته می شود «اطلاعاتی» غرض این است که هدف فقط بیان این اطلاعات است. این خود حکایت از آن دارد که خط سیر خاصی برای این ساختار به صورت از پیش تعیین شده وجود ندارد. در این دسته از پژوهش‌ها یک هدف دنبال می شود و آن هم تبیین محور پژوهش است. 🔹البته پژوهشگر می‌تواند با تکیه بر توانایی‌های خود نوعی نظام منطقی برای آن تعریف کرده و بر اساس آن مطالب خود را مرتّب کند. لکن این ترتیب تحمیلی است و هیچ گونه اقتضائی از جانب موضوع نسبت به آن وجود ندارد. 🔻به عنوان مثال اگر پژوهشگری، برای موضوع پژوهش خود، معاد جسمانی را برگزیده است. او برای این پژوهش می‌تواند مباحث گوناگونی در جهت تبیین موضوع مطرح کند؛ مبادی تصوری بحث، مبادی تصدیقی بحث، قائلین به معاد جسمانی و استدلال‌های ایشان، منکرین معاد جسمانی و استدلال‌هایشان و امورات دیگری که به گونه‌ای با معاد جسمانی مرتبط باشند. ملاحظه مثال مذکور به خوبی گویای آن است که این پژوهش فاقد آغاز و انجام مشخصی است و تنها چیزی که مورد توجه قرار می‌گیرد، ارائه تصویری واضح و شفاف از محور پژوهش است. پژوهش موضوع محور درباره چیزی پژوهیدن است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۴ 👉 @raveshsonnati
3⃣ قانون فعالیت ذهنی 🔹بر اساس قانون فعالیت ذهنی، هرچه یادگیرنده در جریان یادگیری فعالیت ذهنی و عملی بیشتری انجام دهد، میزان یادگیری او بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود.👇 🔺اگر یادگیرنده در هنگام تدریس معلم صرف شنونده و منفعل باشد، ذهن او فعالیت کمتری انجام می‌دهد و در نتیجه، یادگیری کمتری حاصل می‌شود. 🔺در مقابل، اگر خود او به بازگو کردن مطلب بپردازد یا درباره آن سؤالی مطرح کند یا به سؤال معلم در آن زمینه پاسخ دهد یا چیزی درباره آن مطلب بنویسد، تلخیص کند، یادداشت بردارد، به حل تمرین بپردازد، دست به آزمایش بزند، فکر کند، با هم کلاسی‌های خود به بحث بنشیند و از این قبیل فعالیت‌های ذهنی و عملی انجام دهد، درس را بیشتر و بهتر یاد می‌گیرد. 🔹هرچه فعالیت‌های ذهنی بیشتر باشد، اطلاعات ثبت شده در ذهن یادگیرنده، بیشتر و عمیق‌تر پردازش می‌شود و این پردازش، هم در عمق یادگیری و هم در ثبات و پایداری آن تأثیر فراوان دارد. ↩️ ادامه دارد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۷۴. 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ #سخن_بزرگان 💥مقام و منزلت حضرت باقرالعلوم علیه السلام ✔️ آیت الله العظمی وحیدخراسانی ▪️هرکس که به آنجا(بقیع) رفت باید بفهمد،فاخلع نعلیک إنک بالواد المقدس طوی! 👉 @raveshsonnati
◾️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ. ◾️اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ. 👉 @raveshsonnati
↪️ 2⃣ پژوهش مسأله محور: 🔹فضای حاکم بر این دسته از پژوهش‌ها، بسیار متفاوت با فضای پیشین است. در پژوهش مسأله محور پژوهشگر با یک چالش مواجه شده است که در جهت حلّ چالش باید به پژوهش بپردازد. 🔹ابتدا و انتها در این مدل کاملاً شفاف و مشخص است. در واقع پژوهش مسأله محور، پژوهش حل مشکل است نه درباره چیزی صحبت و تبیین کردن. در این جا چینش مباحث بر اساس نظامی خاص صورت می‌گیرد و به طور کلی منطقی از پیش تعیین شده بر مباحث حکمفرماست و پژوهشگر سعی در کشف این نظام دارد. 🔹نظامی منطقی که در جهت حلّ مشکل، تمام مراحل کشف راه حل را در بر گرفته است. در پژوهش‌های مسأله محور هدفداری و نظام‌مندی یک اصل است. درباره مسأله تبیین بیشتری صورت خواهد گرفت. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۵ 👉 @raveshsonnati
💥 مررت برجل ایّ رجل 🔹اعلم أنّ "أيّ" للسؤال عن حقيقة الشيء، وقد تصرفه إلى معنى مجازی هو تفخيم شأن المسؤول عنه بجعله شبيهاً لما خفي لفخامته المانعة توجه العقول نحو طلبه فانت تسأل عنه. 📚 حدائق الدقائق، ص ۱۷۶. 👉 @raveshsonnati
🔻مقطع تخصصی «پیشرفته» 🔹شرح المنظومة نوشتۀ محقق ملا هادی سبزواری 🔹نهایة الحکمة نوشتۀ علامه محمد حسین طباطبایی 🔹الأسفار الأربعة نوشتۀ صدرالمتألهین شیرازی 🔻شروح و حواشی : 🔹شرح المنظومة 🔸شرح مختصر شهید مطهری 🔸شرح مبسوط شهید مطهری 🔸تقریرات دروس استاد آیت الله انصاری شیرازی 🔸درر الفوائد نوشتۀ آیت الله شیخ محمد تقی آملی 🔸تقریرات امام خمینی نوشتۀ عبد الغنی اردبیلی 🔸درس های شرح منظومه آیت الله سیّد رضی شیرازی دامت افاضاته 🔸حاشیه خود مولّف شرح منظومه «محقق ملا هادی سبزواری» 🔸حاشیه محمد حکیم هیدجی 🔸حاشیه میرزا مهدی آشتیانی 🔸حاشیه علامه آیت الله حسن زاده آملی دامت إفاضاته 🔹 نهایة الحکمة 🔸شروح و حواشی متعددی، بر این کتاب وجود دارد اما از آنجا که حقّ این کتاب آنطوری که شایسته و در خور شأن آن است در این شروح و حواشی، منعکس نشده است، از آنها نام نمی‌بریم . امید است به زودی شرحی در خور شأن این کتاب نوشته شود. 🔸برای فهم دقائق مطالب این کتاب مراجعه به کتب شهید مطهری راهگشاست. 🔹الأسفار الأربعة 🔸رحیق مختوم نوشتۀ آیت الله جوادی آملی دامت إفاضاته 🔸تقریرات دروس امام خمینی رحمة الله علیه نوشتۀ مرحوم آیت الله سیّد عبد الغنی اردبیلی 🔸الإسفار عن الأسفار نوشتۀ آیت الله سیّد رضی شیرازی دامت افاضاته 🔸حاشیه محقق ملاهادی سبزواری 🔸حاشیه علامه محمد حسین طباطبایی 🔸حاشیه علامه حسن زاده آملی دامت إفاضاته 🔸کتاب حرکت و زمان نوشتۀ شهید مطهری ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۲/۳ 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد علی مومنی؛ دام عزه. 🔹حضرت امام حسین علیه السلام، در دعای عرفه می فرماید: 📜مَاذَا وَجَدَ مَن فَقَدَکَ وَمَا الَّذِی‌فَقَدَ مَن‌وَجَدَکَ📜 ✍ هدف و غایت و غرض نهاییِ خداوند متعال از آفرینش انسان، معرفت اوست و معرفت، شهود، باور، یقین و علم حضوری است؛ در محل خودش ثابت شده است که چنانچه با تجزیه و تحلیلِ دقیق ذهنی و عقلی، علم حضوری را می‌شود به علم حصولی تبدیل کرد، همچنین مفاهیم و علم حصولی را نیز می‌شود به علم حضوری و ایمان و یقین تبدیل کرد؛ شرط اصلی آن تفکر و تعقل و توجه کامل در معلومات حصولی است. 🔺این مقدمه به جهت این بود که شب و روز عرفه واقعاً برای کسب معرفت، عبادت، مناجات، توبه و قبول شدن آن از طرف خداوند متعال است. مهمترین عامل کسب معرفت، ادعیهٔ شب و روز عرفه است و برای عمل کننده در شب عرفه، اجر ۱۷۰ سال نوشته می‌شود و روز عرفه از اعیاد عظیمه و روز گسترش فضل و رحمت و مغفرت الهی بر همه بندگان، حتی بر بچه‌های در شکم مادران است. اعمال روز عرفه مخصوصاً ادعیهٔ وارد شده به قدری زیاد است که مرحوم سید ابن طاووس”قدس سره” در اقبال الاعمال بیش از ۲۰۰ صفحه نقل فرموده است و مهمترین مطلبی که تذکرش لازم است این است که این دعاها را باید با تفکر و حضور قلب خواند و مرحوم سید که صاحب اسم اعظم و از اکابر و اعاظم علما و عرفا و فقهای امامیه است می‌فرماید:🔻 🔺«اگر کسی نتواند با شرکت در اجتماع حضور قلب داشته باشد شایسته است به تنهایی به دعا بپردازد.» 🔹مخصوصاً دعای حضرت امام حسین علیه السلام که واقعا اکسیر اعظم است و باید با دقت و توجه و تمرکز و تفکر و با حوصله خوانده شود. 🔸(امروزه متأسفانه دعاها را با مداحی مخلوط می‌کنند که ربطی به دعا ندارد.) 🔹بعضی از فقرات دعا در معرفت، ختم کلام است که شرح آنها کتاب‌های بزرگی می‌طلبد. 📜 «اللهم اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری و با ختیارک عن اختیاری» 📜 🔺که اوج و کمال و تمام معرفت و بندگی است. همه مان به یکدیگر دعا کنیم ولی مهمترین دعا 🔸برای تعجیل در فرج و ظهور حضرت مهدی فاطمه🔸 عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد؛ إن شاء الله. التماس دعا. 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح 9⃣ ولادت 🔹مقصود از این معنا همان ولادت فرزند و متولد کردن آن می‌باشد که 🔸گاهی به مذکر نسبت داده می‌شود که در این صورت والِد، سبب این تولّد است مثل اساد و انجب و الأم یعنی سبب تولّد فرزندی سیاه و نجیب و پَست شد. 🔸(و مثلِ: اکرم و اضوی و ادقل و اربج و انعس و ادهی و ارطل و اشبی و أهبع؛ مخفی نماند که اسناد این افعال به مذکر معلوم نيست الزامی باشد و فقط چون در کتب لغت به آن نسبت داده شده بود در این قسم آوردیم.) 🔸و گاهی به مؤنث نسبت داده می‌شود مثل اتأمت المرأة و اذکرت و آنثت،‌ یعنی آن زن،‌ فرزندی دوقلو و مذکر و مؤنث به‌ دنیا آورد. 🔸(و مثلِ اثلثت و اجادت و ارجلت و افذّت و افرهت و اکبرت و اقرنت و اوحدت و اقصرت.) 🔸و گاهی صلاحیت دارد که به هر دو نسبت داده شوند مثل اصبی الرجل و المرأة یعنی بچه یا بچه‌هایی به دنیا آورد. 🔸(ابن قطاع در کتاب الافعال، ج ۲، ص ۲۵۷ گوید: اصبی الانسان و المرأة کان له صبیان و مثلِ اصبی است اَقبل. و ر.ک به همان، ج ۳، ص ۲۱۷) 🔹البته این اسناد و کیفیت آن از برخی کتب لغت به دست می‌آید. و اما اینکه آیا می‌توان به عکس نیز اسناد داد مثلاً گفت اسادت المرأة یا أتأم الرجل احتیاج به تتبع در لغت عرب و استعمالات آن دارد. 🔹البته در برخی مثل انجب به مؤنث نیز نسبت داده شده است. 🔸(زبیدی، همان، ج ۴، ص ۲۳۷ و ۲۳۸.) 🔹لکن برخی از افعال مثل اذکرت و آنثت ظاهراً فقط به مؤنث نسبت داده می‌شود و به خاطر همین امر اسم فاعل آن به وزن مُفعِل (بدون تاء) می‌آید. 🔸(ابن منظور، همان، ج ۴، ص ۳۰۹ ، و ج ۲، ص ۱۱۳ اکثر افعال مذکور در حاشیه که به مؤنث نسبت داده می‌شوند این چنین می‌باشند.) ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
✔️قال امیرالمؤمنین علیه السلام 💥الْحَسَدُ سِجْنُ الرُّوح 1⃣ ترجمه 🔹حسد زندان روح است، يعنى روح از حسد صاحب او در عذاب و زحمت و شدت و تكلّف و ضيق و تنگنائى است. 2⃣ اعراب 🔹الحسد: شرح او گذشت و كاش نام حسد و حسود از عالم بگذرد. 🔹سجن: بر وزن حبر به معناى زندان در قرآن است: «قالَ رَبِ السِّجْنُ أَحَبُ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْه» و در كلام رسول است: «الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ، وَ جَنَّةُ الْكَافِر». 🔹الروح: و روح در مقابل جسد و تن است و او همانست كه در قرآن گويد: «فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ» و در كافى آمده كه «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام- عَنِ الرُّوحِ الَّتِي فِي آدَمَ قَوْلِهِ فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ الرُّوحُ الَّتِي فِي عِيسَى مَخْلُوقَةٌ.» و در اين كه اين روح آدمى مجرد يا غير مجرد است خلافست. 3⃣ معنى 🔹مراد آن است كه آنكه حسد بورزد و از نعمت واقع براى غير كراهت دارد، و زوال او را می‌خواهد روح خويش را زندانى ساخته و آن كه در زندانست قرين رنج و حرمان و حليف حزن و اندوه و همواره گريان و نالانست و مقيد و مصفد است پس از حسد دور شو تا از زندان برهى و حسد را ترک گو تا از قيد بجهى و چنان باش كه شاعر گويد: 🔸خاك شو مردان حق را زير پا 🔸خاك بر فرق حسد كن همچو ما 🔹و ترك حسد گوى تا زنجير از دست و پايت بر گيرى و در فضاى وسيع عالم پرواز كنى، و مشرق و مغرب عالم را سير كنى، و در باب حسد سخنانى پيش ازين ياد كرديم ... و علامه حلى گويد: حسد علاوه بر آنكه از محرمات خاصه، و گناهان كبيره است بازگشت به غيبت قلبيه دارد؛ زيرا در قلب خويش حكم كرده به امرى كه اگر محسود بشنود كراهت دارد كه زوال نعمت باشد از او پس حاسد دو معصيت دارد: ۱. حسد؛ ۲. غيبت و گفته شده: 🔸خداى تخم حسود از جهان براندازد 🔸اگر حسود نبودى جهان گلستان بود 🔹كاتب حروف گويد: 🔸حاسد ز حسد هميشه در زندانست 🔸از خوى بدش هماره در نيرانست 🔸اى جان پسر حسد مبر همچون ما 🔸زيرا كه از او خانه دين ويرانست 📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام ص ۹۱ ـ ۹۴. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۶ 👉 @raveshsonnati
↪️ 4⃣ ایجاد ارتباطات معنادار 🔹یادگیری مطالب جدید برای افراد وقتی آسان‌تر می‌شود که بتوانند این مطالب را با مطالبی که پیش‌تر آموخته‌اند، پیوند دهند. 🔹این کار باعث می شود مطالب جدید معنادار شود؛ اما اگر یادگیرنده هیچ ارتباطی میان مطالب جدید و آموخته‌های پیشین نیابد، پریشان و سرگردان خواهد شد. هرچه یادگیرنده ارتباط بیشتری بین آنها درک کند، عمق فهم و یادگیری او بیشتر می‌شود. افزون بر این، ایجاد ارتباط باعث می‌شود که مطالب یکپارچه، و حفظ آنها آسان‌تر شود. 🔹به خاطر سپردن مطالب نامربوط بسیار مشکل‌تر از حفظ مطالبی است که بر اثر مرتبط شدن، تعداد آنها کمتر و پیوستگی آنها بیشتر شده است. برای مثال، این دو جمله را در نظر بگیرید: «حسن می‌رفت»، «سارها پریدند». در ظاهر هیچ ارتباطی میان این دو جمله نیست و به همین جهت این دو جمله برای ما چندان معنادار نیستند. حال اگر ارتباط آنها با دانسته‌های قبلی روشن شود و جمله‌ها را به این صورت کامل کنیم که «وقتی حسن، پسر همسایه، برای چیدن گردو از درخت کهنسال خانه شان بالا می‌رفت، سارهایی که بر شاخه‌های آن نشسته بودند، از روی آن پریدند»، درک و فهم ما از این دو جمله بیشتر شده، حفظ آن‌ها نیز برایمان آسان‌تر خواهد شد؛ زیرا دو مطلب جدا از هم تبدیل به یک مطلب پیوسته می‌شوند. 🔹بنابراین در جریان تدریس، معلم باید برای ایجاد ارتباط و یکپارچگی میان قالب جدید و دانسته‌های پیشین شاگردان چاره اندیشی کند. 🔹یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، اجرای قانون دوم، یعنی وادار کردن شاگردان به فعالیت ذهنی، فکری و عملی است. فعالیت‌هایی مانند تفکر، نوشتن، بازگو کردن، مطالعه و تمرین عملی، طرح کلی مطالب و رابطه اجزا را با آن طرح آشکار می‌کند. 🔹راه دیگر آن است که معلم خود به بیان ساختار کلی مطالب و رابطه اجزا با هم و با آن ساختار بپردازد؛ زیرا طبق نظریه گشتالت اجزا به تنهایی یل اصلا مفهومی ندارند و یا مفهوم ناقصی دارند. ارتباط میان اجزا و یک‌پارچگی مطالب، به آنها معنای جدید می‌دهد و موجب می‌شود ما درک دیگری از اجزا پیدا کنیم. ↩️ ادامه دارد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۷۴. 👉 @raveshsonnati