فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه
🎙️ صدای مرجع عظیم الشأن آیةالله ميلاني قدس سره:
🔹عقیده ما اینست که ملاك فقه أصول است، من لا أصول له لا فقه له قطعاً، هیچ برو برگرد ندارد، هو مقلّد بالحمل الشايع؛ چون نتيجة تابع أخس مقدمات است دیگه.
💠 https://t.me/alzaki_110
👉 @raveshsonnati
#ویژه نیمه شعبان
درباره علت نامگذاری امام زمان عج به "مهدی" روایاتی رسیده که از منابع دسته اول به ترتیب سال وفات نویسنده تقدیم می شود:
1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ خَفِيٍّ وَ يَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ كُتُبِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاكِيَةَ وَ يَحْكُمُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَبَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِالْإِنْجِيلِ وَبَيْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَيْنِ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِالْقُرْآنِ وَتُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَظَهْرِهَا، فَيَقُولُ لِلنَّاسِ: تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَسَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطَهُ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ وَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَقِسْطاً وَنُوراً»
📚(الغیبة للنُّعمانيّ ابن أبي زینب محمّد بن إبراهیم المتوفّی 360 من الهجرة، ص 237 و علل الشرائع لابن بابویه الملقّب بالصّدوق المتوفّی 381 من الهجرة ج 1، ص161)
2⃣ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ:
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ علیه السّلام: الْمَهْدِيُّ وَالْقَائِمُ وَاحِدٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: لِأَيِّ شَيْءٍ سُمِّيَ الْمَهْدِيَّ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِيٍّ»
📚(الغيبة للحُجّة للشّیخ الطّوسيّ المتوفّی 460 من الهجرة، ص 471)
3⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى لِأَمْرٍ خَفِيٍّ، يُهْدَى لِمَا فِي صُدُورِ النَّاسِ، يَبْعَثُ إِلَى الرَّجُلِ فَيَقْتُلُهُ لَا يدْری فِي أَيِّ شَيْءٍ قَتَلَهُ، وَيَبْعَثُ ثَلَاثَةَ رَاكِبٍ، قَالَ: هِيَ بِلُغَةِ غَطَفَانَ «رُكْبَانٍ»: أَمَّا رَاكِبٌ فَيَأْخُذُ مَا فِي أَيْدِي أَهْلِ الذِّمَّةِ مِنْ رَقِيقِ الْمُسْلِمِينَ، فَيُعْتِقُهُمْ. وَأَمَّا رَاكِبٌ فَيُظْهِرُ الْبَرَاءَةَ مِنْهُمَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ فِي أَرْضِ الْعَرَبِ. وَرَاكِبٌ يُخْرِجُ التَّوْرَاةَ مِنْ مَغَارَة بِأَنْطَاكِيَّةَ، وَيُعْطَى حُكْمَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلَامَ».
📚(دلائل الإمامة لمحمّد بن جریر الطّبريّ الشّیعيّ المتوفّی في القرن الخامس، ص 466)
4⃣ عن جعفر بن محمّد أبي عبدالله الصَّادِقُ علیه السّلام:
«إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَسُمِّيَ الْقَائِمُ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ».
📚 (روضة الواعظين وبصيرة المتعظين لمحمّد بن أحمد الفتّال النّیشابوريّ المتوفّی 508 من الهجرة، ج2، ص264 وإعلام الورى بأعلام الهدى لفضل بن حسن الطّبرسيّ المتوفّی 548 من الهجرة، ج 2، ص 288).
جمع بندی
از این روایات به دست می آید که علت نامگذاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به مهدی این است که خدای متعال حضرت را به هر امر پنهانی اعم از اموال پنهان شده، نیات پنهان مردم، تراث انبیاء پیشین و هر چه در عالم از مادیات و معنویات است رهنمون می سازد و او را بر آن مطلع و آگاه می سازد و چیزی در عالم نیست که حضرت بإذن الله بر آن واقف نباشد.
🌷اللهمّ عجّل لولیّک الفرج والعافیة والنّصر واجعلنا من خیر أعوانه وأنصاره وأصحابه🌷
@raveshsonnatio
#اطلاعیه
با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط رصدگران هلال ماه شعبان، هلال با چشم غیر مسلح در غروب شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ اصلا رؤیت نشد. بنا بر این امشب شب نیمه شعبان است.
البته اگر ثابت شده باشد که شنبه هلال ماه شعبان با چشم مسلح دیده شده است - چنانکه برخی گزارش ها حاکی از این است - نیمه شعبان مطابق تقویم تنها برای مقلدین آیات عظام بهجت، فاضل و رهبری دیشب بود.
پی نوشت:
علت عمده ذکر این اطلاعیه توجه به اعمال عبادی است، مانند اعمالی که در مفاتیحالجنان برای شب نیمه شعبان گفته شده است و گر نه، اتحاد مسلمانان و شیعیان در بحث مراسم ها و جشن ها و عزاداری ها نباید خدشه دار شود و مطابق آنچه در تقویم آمده و مرسوم است، مناسب است همه در این جهت متحد باشند.
@raveshsonnati
#مسألة_نحویة
در بحث تمییز عدد در عدد ۳ تا ۱۰ چنانچه معدود ذکر شود لغت اصیل و فصیح عرب این است که عدد با معدود در تذکیر و تانیث مطابقت نکند، مثلاً گفته میشود: "ثلاثة رجال" و "ثلاث نساء".
تا اینجا ظاهرا اختلافی میان نحویین نیست.
اما چنانچه معدود ذکر نشود، برخی گفته اند که مطابقت با قاعده که عبارت است از: "تذکیر عدد با معدود مؤنث و تانیث عدد با معدود مذکر" لازم نیست، لذا می توان گفت مثلا: "جاءني ثلاث" و مقصود سه مرد باشد یا گفته شود: "جاءني ثلاثة" و مقصود سه زن باشد.
ایشان دو شاهد برای سخن خود آورده اند:
۱) قول خدای متعال: "واَلَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْوٰاجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً" (٢٣٤ بقره)
که مراد ده روز است و يوم مذکر است، در حالی که "عشرا" بدون تاء آمده است.
۲) قول رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: "من صام رمضان وأتبعه بستّ من شوّال فكأنما صام الدهر"
📚 جامع احاديث الشيعة، ج ٩، ص ٤٠٨ به نقل از عوالي اللئالي.
که مراد شش روز است و يوم مذکر است، در حالی که ستّ بدون تاء آمده است.
به قول سید علیخان مدنی:
"محلّ ما ذکر إذا لم یحذف المعدود، فإن حذف جاز فی الفصیح حذف التاء مع المذکّر، نحو "أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً" أی عشرة أیام، وفی الحدیث: من صام رمضان، وأتبعه بستّ من شوّال.وحکی الکسائی عن ابن أبی الجراج: «صمنا من الشهر خمسا»، والأفصح إثباتها".
📚 الحدائق الندیّة في شرح الفوائد الصمديّة للسيد علیخان المدني، چاپ قدیم، ص ٤٥٦.
این مطلب ملاحظه ای دارد که در نوشته بعدی خواهیم گفت ان شاءالله
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#مسألة_نحویة در بحث تمییز عدد در عدد ۳ تا ۱۰ چنانچه معدود ذکر شود لغت اصیل و فصیح عرب این است که عد
ملاحظه و نقدی درباره قاعده فوق
پیش از ملاحظه و نقد، مناسب است _ علاوه بر عبارت سید علیخان مدنی که گذشت _ عبارت سه تن از نحویین دیگر را نیز ذکر کنیم:
1) قال ابن أمّ قاسم المراديّ:
«يدلّ على أن أصلها أن يكون بالتاء أن العرب إذا قصدت بها مجرد العدد؛ جعلوها بالتاء فتقول: ثلاثةٌ نصفُ ستةٍ، وإذا أريد بالمعدود ولم یذكر؛ فالفصيح أن يكون بحذفها للمؤنث وبإثباتها للمذكر كما لو وجد، و حكى الكسائي عن أبي الجراح: صمنا من الشهر خمسا. وحكى الفراء: أفطرنا خمسا وصمنا، و في الحديث: «وأتبعه بستّ من شوّال».
2) وقال رضيّ الدّین الاسترآباديّ:
«واعلم أن العدد المميز بمذكر ومؤنث معا، امّا أن يكون مفصولا بينه و بينهما بلفظ «من» أو «بين»؛ أو لا ، فإن كان، فالغلبة للتذكير، نحو: اشتريت عشرة بين عبد وأمة، ورأيت خمسة عشر من النوق والجمال؛ إلّا أن يكون المميّزان «يوما» و«ليلة» فالغلبة، اذن للتأنيث، قال:
فطافت ثلاثا بين يوم و ليلة
وكان النكير أن تضيف و تجأرا
إذ التّاريخ مبني على الليالي، كما يجيئ، فلهذا إذا أبهمت ولم تذكر الأيام ولا الليالي، جرى اللفظ على التأنيث، نحو قولك: «أقام فلان خمسا»؛ قال الله تعالى: «.. يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً» وإنما غلب التأنيث لذلك وللفصل، إذ كأنه مع الفصل لم يذكر المميّز قال سيبويه : يجوز في القياس «خمسة عشر من بين يوم و ليلة»، لكنه ليس بحدّ كلام العرب ...»
3) وقال السّیوطيّ:
«(العدد) أي: هذا مبحثه، (يؤنث بالتاء ثلاثة) فما فوقها (إلى العشرة) أي: معها (إن كان المعدود مذكرا مذكورا) نحو: أربعة أيام و عشرة رجال، (و كذا) إن كان المعدود المذكر (محذوفا على الأفصح) نحو: صمت خمسة، أي: خمسة أيام، ويجوز فصيحا ترك التاء وعليه: «أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً»، «من صام رمضان وأتبعه ستّا من شوال» ، وحكى الكسائي: صمت من الشهر خمسا».
ادامه دارد ...
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
توصیه های امام رضا "علیه السلام" برای روزهای پایانی ماه شعبان و آمادگی برای ضیافت و مهمانی خداوند متعال.
➖حضرت به اباصلت هروی در جمعه آخر ماه شعبان فرمود: اى اباصلت! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است.
🟡 ۱- بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است؛ بیشتر دعا کردن و استغفار نمودن و تلاوت قرآن؛ و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید خود را براى خدا خالص کرده باشى (تا به ضیافت و مهمانی خداوند متعال با طهارت روح و روان وارد شويد).
🟡 ۲- و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی (حق الناس مانند رد مظالم و حق الله مانند خمس و زکات)
🟡 ۳- و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى ...
🟡 ۴- تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است.
🟡 ۵- و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را:🔅«اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»🔅
خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشت ما را نیامرزیدهاى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز.
🟡 ۶- به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بندههاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند.
📚{بحارالانوار ج ۹۷ ص ۷۳}
فضل و لطف و رحمت و مغفرت خداوند مهربانتر از مادر را ببینید و عظمت ماه مبارک رمضان را، که هنوز نرسیده خداوند بندگانش را می آمرزد.
💐 غرق گنه نا امید مشو ز درگاه ما
💐 که عفو کردن بود در همه دم کار ما.
💐 توبه شکستی بیا هر آنچه هستی بیا
💐 امیدواری بجوی ز نام غفار ما
👈 جمعه است یادی کنیم از مولی و صاحب و آقایمان حجة بن الحسن العسکری "عجل الله تعالی فرجه الشریف" 👉
➖علی "علیه السلام" فرمود:
🔅"لاَ تُعَاجلوا الْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لاَ يَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ الْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُكُمْ"🔅
پیش از رسیدن این امر (ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه) عجله و شتاب نکنید که پشیمان می شوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت می گیرد. 📚{بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۳}
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
وقت دقیق اذان صبح
مراکزی که به محاسبه اوقات دقیق شرعی نمازها می پردازند بیشترین اختلاف را در تعیین وقت فجر صادق که ابتدای زمان نماز صبح است دارند.
این اختلاف گاهی به ۲۲ دقیقه هم می رسد!
برای نمونه وقت شرعی اذان صبح شهر قم در روز سه شنبه اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ مطابق با ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ بنا بر محاسبه موسسات زیر چنین بود:
۱. مرکز مطالعات مصر: ۴ و ۵۰ دقیقه
۲. مرکز ام القری مکه: ۴ و ۵۵ دقیقه
۳. مرکز باشگاه مسلمانان دنیا: ۴ و ۵۷ دقیقه
۴. دانشگاه علوم اسلامی کراچی نیز: ۴ و ۵۷ دقیقه
۵. مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران): ۴ و ۵۹ دقیقه
۶. مؤسسه لواء قم: ۵ و ۷ دقیقه
۷. جامعه اسلامی شمال آمریکا: ۵ و ۱۲ دقیقه
تکلیف مکلف با توجه به این اختلافات
مکلف مطابق قواعد شرعی موظف است وقت شرعی نماز صبح را برای ترتیب آثار بداند که یا:
۱) از راه مشاهده شخصی حاصل می شود مطابق آنچه در رساله های توضیح المسائل گفته اند به این شکل که:
"نزديك اذان صبح از طرف مشرق نور سفيدى رو به بالا حركت مى كند كه آن را فجر اول گويند؛ موقعى كه آن سفيدى پهن شد، فجر دوم و اول وقت نماز صبح است؛ و آخر وقت نماز صبح موقعى است كه آفتاب بيرون مى آيد."
که این راه در زمان ما در شهرها با توجه به منور بودن شهرها به واسطه برق تقریبا ناممکن است.
۲) دو نفر ثقه و فرد مورد اعتماد که آشنا به اوقات هستند شهادت به دخول وقت شرعی نماز دهند.
۳) از راههایی انسان یقین به دخول وقت کند.
در صورت میسر نبودن هیچ یک از این راهها و شک در دخول وقت دو راه وجود دارد:
۱) احتیاط کند به این شکل که مثلا دقایقی قبل از اذان صبح دست از خوردن سحری مثلا بکشد و دقایقی بعد از اعلام اذان صبح از رسانه ها نماز خود را بخواند و احتیاط تام و کامل رعایت آن ۲۲ دقیقه اختلافی است که ذکر شد (اختلاف میان اولین محاسبه و آخرین محاسبه) مگر اینکه یقین یا اطمینان به خطای یکی از آن محاسبات داشته باشد که در این صورت لازم است برای امساک از خوردن مراعات کند.
۲) استصحاب کند به این شکل که تا یقین یا اطمینان پیدا نکرده که شب تمام شده و فجر صادق حادث شده است می تواند آثار شرعی شب را ترتیب دهد مثل اینکه سحری بخورد یا نماز شب بخواند و از آن طرف تا یقین به دخول وقت شرعی نکرده نمی تواند آثار روز را بر آن ترتیب دهد مثلا نماز صبحش را بخواند.
اگر تکمیلی یا نقدی بر این مطالب دارید استقبال می کنیم.
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ملاحظه و نقدی درباره قاعده فوق پیش از ملاحظه و نقد، مناسب است _ علاوه بر عبارت سید علیخان مدنی که گ
ملاحظه و نقد
✍ دربارۀ اصل جواز تذکیر عدد و ترک تاء در اعداد سه تا ده در وقتی معدود ما از جنس تاریخ و مذکّر است مثل «أیّام» به گفتۀ رضی الدین استرآبادی و دیگران بحثی نیست و حدیث نبوی و حکایت کسائی برای شاهد بودن کافی است، چرا که زمان گرفتن روزه روز است نه شب، بنا بر این معدود محذوف «أیّام» است نه لیالي.
امّا دربارۀ فصیح یا افصح بودن این تعبیر (ترک تاء از عدد سه تا ده در جایی که معدود «أیّام» و مذکّر است) و دربارۀ جواز تأنیث عدد یعنی آوردن تاء در وقتی که معدود مؤنّث است تأمّل و بحث است.
دربارۀ نفی افصحیّت آن که عبارت بزرگان نحو صریح در آن است مثل عبارت سیوطی و سیّدعلیخان که گذشت.
دربارۀ نفی فصاحت و حکم به عدم فصاحت آن نیز کلام ابن أمّ قاسم مرادی صریح در آن است چنانکه گذشت.
اگر گفته شود:
حدیث نبوی نمی تواند غیر فصیح باشد!
در پاسخ خواهیم گفت:
جواز بلکه شیوع نقل به معنی در احادیث مانع از استشهاد قطعی به حدیث نبوی برای اثبات فصاحت ترک تاء است، می
شود.
به هر حال نهایت امری که برای این مطلب ثابت است فصاحت است نه افصحیّت.
دربارۀ جواز تأنیث عدد یعنی آوردن تاء وقتی معدود مؤنّث است، از آنجا که شاهدی نیست قابل قبول نیست. بنا بر این مثلا «سرنا خمسة» در صورتی که مراد از معدود لیالی باشد نادرست است چه برسد که فصیح باشد.
شمس الدّین بعلی گفته است:
وورد في الحديث الصحيح كذا بغير تاء، والمراد الأيام؛ لأن العرب تُغَلِّبُ في التاريخ الليالي على الأيام. ويحتمل أن يكون على حذف مضافين، أي: وأتبعته بصيام أيام ست، أي: ست ليالٍ، ونَظَيْرُه قوله تعالى: {فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُول}. أي: من أثر حافر فرس الرسول.
📚 المطلع علي الفاظ المقنع، ج 1، ص 189
امّا دربارۀ آیۀ مورد استشهاد یعنی:
«واَلَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً»
باید گفت:
شاهدی در این آیه بر مدّعای مذکور نیست، چرا که ممکن بلکه ظاهر این است که معدود «عشرا» لیالی باشد که مؤنّث است نه أیّام که مذکّر است.
ابن عاشور در این باره گفته است:
«وَتَأْنِيثُ اسْمِ الْعَدَدِ فِي قَوْلِهِ: وَعَشْراً لِمُرَاعَاةِ اللَّيَالِي، وَالْمُرَادُ: اللَّيَالِي بِأَيَّامِهَا إِذْ لَا تَكُونُ لَيْلَةٌ بِلَا يَوْمٍ وَلَا يَوْمٌ بِلَا لَيْلَةٍ، وَالْعَرَبُ تَعْتَبِرُ اللَّيَالِيَ فِي التَّارِيخِ وَالتَّأْجِيلِ، يَقُولُونَ: كَتَبَ لِسَبْعٍ خَلَوْنَ فِي شَهْرِ كَذَا، وَرُبَّمَا اعْتَبَرُوا الْأَيَّامَ كَمَا قَالَ تَعَالَى: فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ [الْبَقَرَة: 196] وَقَالَ: أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ [الْبَقَرَة: 184] لِأَنَّ عَمَلَ الصِّيَامِ إِنَّمَا يَظْهَرُ فِي الْيَوْمِ لَا فِي اللَّيْلَة. قَالَ فِي «الْكَشَّافِ»: وَالْعَرَبُ تُجْرِي أَحْكَامَ التَّأْنِيثِ وَالتَّذْكِيرِ فِي أَسْمَاءِ الْأَيَّامِ إِذَا لَمْ تَجْرِ عَلَى لَفْظٍ مَذْكُورٍ، بِالْوَجْهَيْنِ قَالَ تَعَالَى: «يَتَخافَتُونَ بَيْنَهُمْ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَقُولُونَ إِذْ يَقُولُ أَمْثَلُهُمْ طَرِيقَةً إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا يَوْماً» [طه: 103- 104] فَأَرَادَ بِالْعَشْرِ: الْأَيَّامَ وَمَعَ ذَلِكَ جَرَّدَهَا مِنْ عَلَامَةِ تَذْكِيرِ الْعَدَدِ، لِأَنَّ الْيَوْمَ يُعْتَبَرُ مَعَ لَيْلَتِهِ».
📚 التحریر والتنویر، ج ۲، ص ۴۴۲
@raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
◼️ وفات اُمّالمؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد.
✔️استاد علی مومنی
🔆 پیامبراکرم "ص" فرمود:
یکی از زنانی که به کمال رسیده است خدیجه دختر خُوَیْلِد است.
📚(مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۲۰)
✍🏻کمال به چه طریقی حاصل می شود؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: عقل سه جزء دارد و اگر کسی هر سه جزء آن را داشته باشد عقلش کامل است و اگر کسی هيچ جزء را نداشته باشد عقل ندارد.
💢(این سه جزء عبارتند از:)
💠 حُسْنِ الْمَعْرِفَةِ بالله،
💠وَحُسْنِ الطَّاعَةِ لله،
💠وَحُسْنِ الصَّبْرِ عَلَى أَمَرِهِ.
داشتن معرفت خوب و شایسته به خداوند
و اطاعت خوب و بایستهی خدای تعالی و صبر زیبا بر اوامر الهی.
📚(بحارالأنوار، ج۱، ص۱۰۶)
➖✍🏻این سه عنصر، جامعِ تمامی ارزشهای حکمت نظری و عملی است؛ مخصوصاً با توجه به کلمه "حسن" که دلالت بر معرفت، اطاعت و صبر کامل و زیبا دارد.
طبق روایات این سه ویژگی در وجود مبارک حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها جمع شده بود، لذا آن حضرت، انسان کامل بود و در اثر حسن معرفت و ایمان قلبی و کمال عقل و اخلاص نه تنها مال و منال و ثروت خودش را بلکه تمامی هستی خودش را بدون منت در راه خدا صرف کرد.
زمینه وراثتی و نجابت خانوادگیشان هم شاهد این قضیه است چون حضرت خدیجه سلام الله علیها و حضرت رسول اکرم "ص" در جدّ چهارم مشترک هستند.
➖ایشان قبل از ازدواج با حضرت پیامبر ص با هیچ کس ازدواج نکرده بود وطبق قول تحقیق شده ۲۵ یا ۲۸ سال داشتند.
📚(الصحیح من سیرة النبی الاعظم "ص" ج ۲ از ۳۵ جلد اثر مرحوم سید جعفر مرتضی العاملی، ص ۱۸۹ تا ص۲۲۱)
🟢 اوج کمال و بندگی:
بر اساس روایات، هم در معراج و هم
وقتی جبرئیل از عرش به محضر پیامبر اکرم "ص" می آمد عرض میکرد یا رسول الله، خداوند متعال به خدیجه سلام میرساند.
📚(بحارالانوار ج ۱۶ ص ۷ و ۱۱ )
🔆 در این سلام رساندن خداوند به حضرت خدیجه "س" نکات فراوان و بسیار مهمی وجود دارد که به یک مورد اشاره میشود، چون
"در خانه اگر کس است یک حرف بس است"
➖✍🏻از آنجا که خداوند خود سلام است هم در ذات و هم در صفات و هم در افعال از هر عیب ونقص سالم است.
( القدوس السلام، حشر آیه ۲۳)
و انسان را آفرید تا مظهر سلام بوده و به مقام قلب سلیم برسد و با قلب سلیم زندگی کند و در نهايت به بهشت برین که دار السلام است داخل شود،
📚 (وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ، یونس آیه ۲۵)
پس مبدأ، سلام و مسیر، سلام و منتهی، سلام و عالَم هستی سلامستان است.
➖پس میتوان گفت که حضرت خدیجه سلام الله علیها به کمال ایمان، یقین، معرفت، اخلاص و سلامتی قلب رسیده بود که خداوند سلام، به او سلام رسانده و در وقت وفاتش کفنش را فرستاد.
🔸سلامتِ من خسته دل در سلام تو باشد
🔸زهى سعادت اگر دولت سلام تو یابم.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
میلاد باسعادت کریم اهل البیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.
🌺 «کرامت چیست؟» 🌺
✍ مرحوم سید علی خان مدنی در تفسیر معنای کرامت می فرماید:
«کرامت یعنی پیراستگی از تمامی نقص ها و عیب ها و آراستگی به همه خوبی ها و زیبایی ها»
📚 ریاض السالکین في شرح صحیفة سید الساجدین علیه السلام، ج ۶، ص ۲۳۸.
امیر مؤمنان امام علی علیه السلام می فرماید:
🔅إِنَّمَا الكَرَمُ التَّنَزهُ عَنِ الْمَساوي🔅
جز این نیست که کرامت، منزه و دور شدن از بدی هاست.
📚 غرر الحکم ودرر الکلم
✍ اصل کرامت صفت خداوند متعال است؛ «وَ رَبُّکَ الأکْرَم» و «غَنیٌّ کَریم» و «بَرَبِّکَ الْکَریم» و «ذِی الجَلالِ و الإکْرام». چون خداوند هم وجودش، هم صفاتش و هم افعالش از هر عیب و نقص بریء بوده و هم زیبا هستند.
در دعای سحر ماه مبارک رمضان چنین آمده است:
🔅اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ آيَاتِكَ بِأَكْرَمِهَا وَكُلُّ آيَاتِكَ كَرِيمَةٌ🔅
✍ تمامی آیات و نشانه های خداوند کریم هستند. از عرش حساب کنید تا فرش؛ «العرشِ الکَریم»، «رسولٍ کَریمٍ»، «عِبَادٍ مُکرَمون»، «صُحُفٍ مُکَرَّمَه»، «قرآن کریم»، «زَوجٌ کریم» و بهشت کریم و ... .
انسان را هم خداوند متعال آفریده است تا مظهر خدای کریم شود.
🔅وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَم🔅
(اسراء، آیهٔ۷۰)
تمامی زندگی انسان باید کریمانه باشد.
🔅إذَا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِرَامًا🔅(فرقان،آیه ۷۲)
علی علیه السلام فرمود:
🔅مَن كَرُمَت نَفسُهُ صَغُرَتِ الدُّنيا في عَينِهِ🔅
هرکس نفسش کریم باشد دنیا در چشم او کوچک می شود.
📚 غرر الحکم ودرر الکلم
✍ تمامی بدبختی های انسان حب دنیا است، ولی اگر انسان، کریم شد دنیا از چشمش می افتد و درنتیجه به خوشبختی دنیا و آخرت می رسد. محور کرامت انسانی نیز " تقوای الهی" است.
🔅إنَّ أکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أتقَاکُم🔅
به درستی که کریم ترینتان نزد خدا باتقواترینتان است.
(حجرات، آیه۱۳)
✍ امام حسن مجتبی علیه السلام، مجسمه کرامت و معدن بزرگواری بود که متأسفانه فرصت تبیین کرامت آن بزرگوار در این نوشتار کوتاه نیست.
البته همه مان نسبت به چهارده معصوم علیهم السلام هم قاصر و هم مقصریم.
«خداوند متعال همه مان را به حق کریم اهل بیت علیهم السلام از اهل کرامت قرار بدهد ان شاء الله تعالی»
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
استاد علی مومنی
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
شب قدر.pdf
418.2K
#ویژه
برترین، مهم ترین و مؤثر ترین اعمال شب قدر
اعمال شبهای قدر.pdf
590K
بخش دوم اعمال شب قدر
یکی از کاملترین نوشته ها در باب اعمال عبادی خاص شبهای قدر با ذکر سند و مدرک از کتب معتبر دست اول با دسته بندی خاص
#ویژه
✍🏻 استاد علی مومنی
⚫️شهادت جانسوز امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام تسلیت باد. ⚫️
پیامبراکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود:
🔅 عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ 🔅
علی با قرآن و قرآن با علی است و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند.
📚(المستدرک علی الصحیحین ج۳ ص۱۳۴)
✍🏻اگر در رابطه با امامت و ولایت و خلافتِ بلافصل حضرت علی (ع) هیچ مطلبی نبود مگر این حدیث شریف که هم اهل تشیع و هم بزرگان اهل تسنن نقل کرده و صحیح السند بودنش را تایید نموده اند، به تنهایی کافی بود. نکات بسیار مهمی در درایت و فهم حدیث وجود دارد که به دو نکته اشاره می شود.
🔸۱ - دقت فرمائید که در متن حدیث تنها به گفتن اینکه "علی با قرآن "است اکتفا نشده که احتمال اصل بودن قرآن و فرع بودن علی باشد بلکه دوباره فرموده قرآن هم با علیست و اصل و فرعی و تابع و متبوعی در کار نیست بلکه غرض اتحاد هر دو می باشد در تمامی مراتب تکوین از ناسوت تا ملکوت و در تمامی مراتب تشریع از توحید تا معاد و از طهارت تا دیات؛ اتحادی با نفی هرگونه افتراق که فرمود: "لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض "یعنی این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا اینکه در روز قیامت در کنار حوض کوثر پیش من حاضر شوند لذا راه نجات تبعیت از قرآن و از آن حضرت باید با هم باشد.
🔸۲ - تمامی ویژگی هایی را که قرآن دارد همان ها را علی"ع" هم دارد و شرح این معنی " هفتاد من کاغذ شود" ولی به چند ویژگی اشاره می شود:
▪️۱- خداوند در قرآن تجلی کرده است لذا حقایق و بطون قرآن به بینهایت متصل است. 🔅 فَتَجَلّی لَهُم سُبحَانَه فِی کِتابِه🔅
خداوند سبحان برای مردم در کتابش (قرآن) تجلی کرده است. 📚(نهجالبلاغه، خطبه۱۴۷)
قرآن تجلی حکمت لایتناهی و بروز علم غیر متناهی است، علی"ع" هم مظهر اتم و اکمل و احسن صفات جلال و جمال الهی است. خودش فرمود:
🔅 مَا لله آيَةٌ أَكْبَرُ مِنِّي🔅
خداوند در عالم وجود، نشانهای بزرگتر از من نیافریده است. 📚( بصائرالدرجات، ج ۱، ص ۷۵ )
طبق آیه شریفه مباهله( انفسنا ) و روایت ( علی منی و انا من علی ) پیامبر اکرم "ص" و علی بن ابیطالب "ع" هر دو یک روحند اندر دو بدن.
▪️۲- قرآن "کتاب مبین" است " لارطب و لا یابس الا فی کتاب مبین، انعام آیه ۵۹ " علی (ع) هم "امام مبین" است "وکل شئ احصیناه فی امام مبین- 📚یس آیه ۱۲ "
▪️۳- قرآن "کتاب مکنون و مستورودرلوح محفوظ " است "لا یمسه الا المطهرون، واقعه آیه ۷۷ " علی "ع " و امامان بعد از ایشان نیز از هر جهت مطهر و معصوم اند. "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا- احزاب آیه ۳۳ " لذا بدون طهارت ظاهری و باطنی نمی شود هم با قرآن صامت و هم با قرآن ناطق ارتباط بر قرار کرد.
▪️۴- قرآن "حق " است " و بالحق انزلناه و بالحق نزل- اسراء آیه ۱۰۵" و علی "ع " نه تنها حق است بلکه محور حق است چنانچه به اتفاق علماء شیعه و بزرگان اهل تسنن از پیامبر اکرم"ص" نقل کرده اند که:
🔅عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ 🔅
علی با حقّ است و حق با علی، هر جا علی باشد، حق هم آنجاست. حق بر مدار علی می چرخد.
لذا اگر بعضی از آیات قرآن را نفهمیدیم باید به علی "ع" که محور حق است رجوع کنیم .
➖✍🏻چنانچه در ماجرای صفین وقتی قرآنها را بر سر نیزه کردند آن حضرت فرمود: " انا كلام الله النّاطق" 📚( بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۱۹۹)و فرمود: " أنا القُرآنُ الّذی ایّاهُ هجر ..."
منم آن قرآنی که مهجور ومتروک مانده است.
📚( البرهان ج ۳ ص ۱۶۶)
الان هم علی بن ابیطالب علیه السلام مظلوم است .
" السلام علیک یا اول مظلوم"
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati