eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 010 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس دهم: 🔹مشتمل بر پنج مطلب: 🔹مطلب اول: 🔸داوری بین حُفِد حاسدُه و حَفَد حاسدُه . 🔹مطلب دوم: 🔸اشاره به بعض صنایع بدیعی در دو فقره محل بحث. 🔹مطلب سوم: 🔸"ما" در عبارت "ما حرّکت الخ" مای توقیتیه است یعنی مصدریه زمانیه که هم به تاویل مصدر می برد و هم افاده زمان می کند بالنیابه لا بالاصاله،گرچه دمامینی در این اخیر اشکال دارد. 🔹مطلب چهارم: 🔸اشاره به وجه تانیث "حرّکت" و مونث بودن اسماء ریاح و معرفی تعدادی از کتبی که درباره مذکر و مونث نوشته شده. 🔹مطلب پنجم: 🔸باد شمال به فتح و کسر شین، هردو صحیح است. در آن لغاتی است که در درس گفته شد. الشمال در عبارت، فاعل حرّکت است و النخلَ مفعول آن و الدقیقَ صفت برای النخل. 🔴 تذکار: 🔸چند مطلب باقی ماند که در جلسه آینده به عنوان تکمیل عرض خواهم کرد. دوباره تاکید می کنم که صوت درس نصاب حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نشود. @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 011 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۱ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 011 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس یازدهم: 🔴 تذکار: 🔸کلمه حفید به معنی نبیره در بیت ۱۰۳ می‌آید. 🔸نبیره چند معنا دارد: نوه، فرزند فرزند فرزند، فرزندزاده ولو دور باشد. 🔹مطلب اول: 🔸اینکه کنیه نواده ابونصر فراهی، ابوعلی بوده در شروحی که در دست داریم نیافتیم. 🔹مطلب دوم: 🔸سید شریف برای حُفِد حاسدُه توجیهی جالب دارد که در کلمات نجار هراتی و شارح طالقانی نیز به آن اشاره شده است و در درس توضیح دادیم. بنابراین مجهول خواندن حفد، لفظا و معنا برتری یافت بر معلوم خواندنش، گرچه معلوم خواندن غلط نیست. 🔹مطلب سوم: 🔸مبرّد در الکامل گفته: شمال، جنوب، قبول، دبور، به فتح اول، اسم هستند و به ضم اول مصدرند. 🔹مطلب چهارم: 🔸سید شریف درباره "نخل"گوید: جمع است برای نخله و نخله به معنی درخت خرماست. 🔸حرف او مطابق قول لغویین است لکن در اینجا یک نکته فنی نهفته که در درس گفته شد و در جلسه آتی تکرار خواهد شد. 🔴 تذکار: 🔸نخل، مذکر و مونث آمده و در قرآن هر دو گونه استعمال شده است. 🔺صوت درس حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نشود. @raveshsonnati
عقود_حياتي_الشيخ_محمد_الحسين_ال.pdf
17.32M
💥عقود حیاتی ✔️آیةالله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء 🔹مطالعه زندگینامه بزرگان علم و عمل تاثیر بسزایی در تشویق طلاب به تلاش و مجاهده علمی و عملی دارد و بزرگان هماره به این مهم توصیه می‌کنند. 🔹یکی از اعاظم عصر ما مرحوم شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء است که هم فقیهی سترگ و هم فیلسوف و عارفی برجسته بود. ایشان در دفاتری زندگینامه خود و حوادث زمان زندگیش را ثبت نموده است که اکنون با عنوان "عقود حیاتی" به زیور طبع آراسته شده است. 🔹مطالعه این کتاب را به همه طلاب عزیز توصیه می‌کنیم 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 012 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۲ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 012 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس دوازدهم: 🔹تنبیه اول: 🔸در نکته مجهول آمدن حُسِد و حُفِد فکر شود، چون اصل در افعال معلوم بودن است و مجهول بودن محتاج نکته است. 🔹تنبیه دوم: ❓چرا حرّکت و تحرّکت را مضارعی معنا کردیم، با این که هر دو فعل ماضی هستند؟ 🔹مطلب اول: 🔸اینکه بعض شروح و کتب لغت گفته‌اند: نخل جمع برای نخله است نکته‌اش این است که محمد یحیی بن شفیع قزوینی در استدراک قاموس گفته است: اعلم ان ارباب اللغه لم یمیّزوا فی استعمالاتهم بین الجمع و اسم الجمع و اسم الجنس و علم الجنس علی ما یظهر علی المتتبع فی کلامهم. لذا ناظر در کتب لغت باید دقت کند و بین این امور خلط نکند، بنابر این در ما نحن فیه "نخل"اسم جنس است و واحدش نخله می‌باشد و مراد کتب لغت و شروح همین است. 🔹مطلب دوم: ❓چرا از میان درختان درخت نخل را انتخاب کرد؟ 🔸بعض شارحین این پرسش را پاسخ گفته‌اند که در این میان پاسخ سیدشریف مفصل‌تر است. به صوت مراجعه کنید. 🔹مطلب سوم: ❓چرا برای النخل صفتِ الدقیق آورده است؟ 🔸بیندیشید. 🔹مطلب چهارم: 🔸کلمه الدقیق صفت مشبهه بر وزن فعیل است از د ق ق ،فعلش از دو باب نصر و ضرب آمده است. 🔹مطلب پنجم: ❓شارح چرخی این پرسش را مطرح نموده که چرا از میان بادها باد شمال را انتخاب کرد در حالی که باد صبا افضل است؟ و پاسخ داده است. 🔹مطلب ششم: 🔸رسیدیم به عبارت "و تحرّکتِ الشِمال لِنَخلِ الدقیقِ" و یک معنای اجمالی کردیم و تفصیل آن ماند برای جلسه بعد . 🔺صوت درس حتما گوش داده شود. 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🔹میلاد مسعود پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی "صلی الله علیه و آله" و رییس مذهب حضرت امام جعفر صادق "علیه السلام" مبارک باد. 👉 @raveshsonnati
💥اطلاع رسانی 🔹 به اطلاع دوستان می‌رسانیم ان شاءالله از هفته آینده صوت دروس: 🔸الکبری فی المنطق ⬅️ استاد احمدی 🔸شرح لمعه کتاب المتاجر ⬅️ استاد محمدامین مومنی 🔸ادامه شرح باب حادی عشر ⬅️ استاد موسوی در کانال بارگذاری خواهد شد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 013 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۳ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 013 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس سیزدهم: 🔹مطلب اول: 🔸الف) ترکیب عبارت "و تحرکت الشمال" 🔸ب)شِمال به معنی چپ و دست چپ آمده و در معنای دوم ،مونث است. 🔸بعض اعضای مزدوج بدن مونث هستند مثل ید. 🔻نکته: 🔸بین شَمال و شِمال جناس ناقص است از نوع مماثل و اگر اولی را به کسر بخوانیم جناس تام می شود. جناس تام در کلام بلغا کم است. 🔻نکته: 🔸بین حرّکت و تحرّکت جناس غیرتام است از نوع مردوف. 🔹مطلب دوم: ❓چرا دست چپ را اختیار کرده بر دست راست؟ 🔸شارح طالقانی پاسخ داده. 🔹مطلب سوم: 🔸درباره "لِنخلِ الدقیقِ " 🔸الف)ترکیب آن 🔸ب)نخل بر وزن فَلس مصدر باب نصر و متعدی است، اضافه شده به مفعولش. به معنی بیختن یعنی پاک کردن و برگزیدن و غِربال کردن. 🔻نکته: 🔸بین این نخل و نخل سابق، جناس تام است. 🔻نکته: ❓چرا درخت خرما را نخل نامیدند؟ 🔸استاد سید ابراهیم دیباجی در شرحش پاسخ گفته. 🔸ج)دقیق فعیل به معنا مفعول است از دَقّ یَدُقّ، به معنای آرد. آرد را چون کوفته شده است آرد گفتند. 🔻نکته: 🔸میان این دقیق و دقیق قبل جناس تام است. 🔻نکته: 🔸معموریِ عامه ملک عرب به خرماست و معموریِ اکثر بلاد عجم به آرد. 🔹مطلب چهارم: ❓چرا ما حرکت... را بر تحرکت... مقدم کرد؟ 🔸سید شریف پاسخ داده. 🔺استماع صوت درس فراموش نشود. 👉 @raveshsonnati
💥اطلاع رسانی 🔹با توجه به قطع بودن تلگرام در ایران فعلا مطالب در کانال ایتا بارگذاری می‌شود؛ لعل الله یحدث بعد ذلك امرا. 👉 @raveshsonnati
اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه #معرفی_مولف_و_کتاب اللمعات فی شرح اللمحات ✔️ استاد محمد امین مومنی 👉 @raveshsonnati
💥 اطلاع رسانی 🔹با عنایت حق جلت عظمته شرح کتاب لمحات نوشته استاد محمدامین مومنی به زیور طبع آراسته شد. 🔹علاقمندان برای تهیه کتاب به کتابفروشی مرکز متون مراجعه کنند. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 014 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۴ 👉 @raveshsonnati
💥همراهی حاج شیخ با محنت‌های مردم ✔️ آیت الله میرزا خلیل کمره‌ای 🔹... قضیه دیگری که پیش آمد، قضیه سیل قم بود. یک شب، سیل آمد و قم را فراگرفت. اهالی قم برای جلوگیری از خسارت، نزد حاج شیخ رفتند و گفتند: شما دستور بدهید که مردم کمک کنند به برگرداندن سیل. مرحوم حاج شیخ فرمود: هم امر می‌کنم و هم خودم می‌آیم. 🔹پیرمرد، خودش حرکت کرد و در آن شب، همراه با دیگر مردم، آن‌قدر که توانست، با بیل و چیزهای دیگر مسیر سیل را برگرداندند. و اگر کوشش حاج شیخ نبود، شاید خسارت زیادی وارد می‌شد. این کرامت اخلاقی آن مرحوم بود، که خودش هم مثل دیگران کار می‌کرد. 🔹بعد مرحوم حاج شیخ برای جبران خرابی‌ها، دفتری باز کرد که هر کس می‌خواهد، کمک کند. رئیس عدلیه تهران گفت: آقا در اداره بایگانی، مقداری مال مجهول المالک هست، ایشان فرمود: ما به کسی نمی‌گوییم پول بدهید، اگر خودشان آوردند، ما قبول می‌کنیم. خلاصه آن دفتر را باز کرد و به وسیله کمک‌های مردم، تمام آن خرابی‌ها را ترمیم کرد. البته طلاب هم کمک کردند. 📚در احوال و اندیشه‌های آیت الله علامه میرزا خلیل کمره‌ای ص ۶۹. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 015 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۵ 👉 @raveshsonnati