#سخن_بزرگان
🔹اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیاید و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم میشود روزهای که از شما خواستهاند محقق نشده است، آنچه انجام دادهاید روزه عامه حیوانی بوده است.
📚 جهاد اکبر، ص ۳۸ و ۳۹.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم
💥 وداع با ماه مبارک رمضان، در آخرین جمعه
✔️ عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ:
🔹 دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله و سلّم فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي:
🔹يَا جَابِرُ! هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ:
🔹«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً»
🔹فَإنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفرَ بِإحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ: إمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ، وَ إمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ.
📚 وسائل الشيعة، ج ۱۰، ص ۳۶۵.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
✍🏻 استاد علی مومنی
💐 عید سعید فطر مبارک باد. 💐
🔅اللَّهُمَّ ... أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً- مفاتیح الجنان🔅
✍🏻 عید فطر یعنی برگشت به فطرت پاک الهی و خود حقیقی و ملکوتی. فطرت انسانی در اثر اضافه و انتساب به جامع ترین اسم الهی یعنی کلمه ی "الله" استعداد و قابلیت دارد مجمع اسماء و صفات خداوند متعال باشد. (فطرت الله التی فطر الناس علیها- روم ایه ۳۰)
✍🏻 این فطرت پاک الهی در اثر اشتغال به مظاهر دنیا و گناه و معصیت، آلوده می شود. دستورات شرع مقدس برای رفع این آلودگی ها می باشد. علی "علیه السلام" فرمود: 🔅الشَّريعَةُ رِياضَةُ النَّفس🔅
دستورات شرع، ریاضت و تمرین و پرورش نفس است.
(غررالحکم، ص۵۴۳)
✍🏻بعد از یک ماه جهاد و مبارزه با نفس و ریاضت شرعی و شستشوی روح و روان با عبادات و دعاها و مناجات و کم گویی و کم خوری و تفکر در مبدا و معاد و رفع حجاب ها و آمرزش گناهان، بر می گردیم به فطرت پاک الهی؛ لذا این جهاد بزرگ را باید جشن گرفت و خدا را بر این نعمت بزرگ شکر نمود تا در ماههای آینده بتوانیم با قلب سلیم و سلامتی جسم و روح زندگی کنیم چون اساسا ماه مبارک رمضان، ماه تمرین و کسب تقوی و قدرت روحی است تا ماه رمضان آینده، رفتار و گفتار و کردار خودمان را کنترل نماییم؛ چنانچه علی "علیه السلام" فرمود: در روز آخر ماه رمضان فرشته ای ندا می کند که:
🔅أَبْشِرُوا عِبَادَاللَّهِ فَقَدْ غُفِرَلَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ🔅
مژده باد بر شما بندگان خدا که گناهان گذشته شما آمرزیده شد پس مراقب باشید که در آینده چطور خواهید بود.
(امالی صدوق، ص۱۰۱)
➖امام صادق "علیه السلام" فرمود:
🔅إذا سَلِمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ🔅
هرگاه ماه رمضان سالم باشد (یعنی اگر انسان در این مهمانی خدا خوب تغذیه معنوی بکند و به مقام قلب سلیم برسد) تمام سال، سالم خواهد شد (و تا ماه مبارک رمضان آینده با سلامتی همه جانبه زندگی خواهد کرد).
(اقبال الاعمال، ص ۲۵۰)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
انا لله و انا الیه راجعون روح مطهر عالم عامل، عالم ربانی آیت الله موسوی تهرانی به ملکوت اعلی پیوست.
🔺مراسم تشییع و ترحیم مرحوم آیةالله موسوی تهرانی
مراسم تشییع: پنجشنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ از مسجد امام حسن عسکری سلاماللهعلیه به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلاماللهعلیها و تدفین در باغ بهشت انجام خواهد شد.
مراسم ترحیم همان شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام برگزار میگردد.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
🔺مراسم تشییع و ترحیم مرحوم آیةالله موسوی تهرانی مراسم تشییع: پنجشنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ از مسجد ام
نماز لیلة الدفن
سید رسول بن سید حسن
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سیره_علما
✔️ آیت الله بهاءالدینی قدس سره:
🔹عنصری که در شهید مطهری چشمگیر بود خستگی ناپذیر بودن ایشان در کار و تقوا بود.
🔹مطهری براستی مرد کار و تلاش بود. به جرات میتوان گفت از 24 ساعت شبانه روز 18 ساعت کار و تلاش داشت در تقوا هم مرد کم نظیری بود.
🔹از جلسات کم فایده بشدت پرهیز داشت. رفت و آمدهای معمولی دیگران را نداشت. و بیشتر به کار خود مشغول بود.
🔺مجله حوزه شهریور ماه 1365 ، شماره 16
مصاحبه با آیت الله بهاءالدینی
🌹🌹🌹
💠روز معلم و سالروز شهادت💠
💠استاد مطهری را گرامی میداریم.💠
🌹🌹🌹
👉 @raveshsonnati
#ویژه
⚫️ فرا رسیدن پانزدهم شوال
◾️ سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء
◾️ و رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی
علیهما السلام بر شما تسلیت باد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🏴شهادت حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد.
💢دو مطلب بسیار مهم:
🔸۱- حکمت نظری؛
هر یک از ائمه معصومین "علیهم السلام" طبق برنامه ای که از طرف خداوند متعال برایشان مقرر شده بود، به اقتضای فضای موجود، مذهب تشیع را حفظ کرده اند.
در زمان غیبت امام زمان"عج " نیز، فقها و علمای ربانی با حسن تدبیر و حسابگری دقیق و با فراست، هوشیاری سیاسی و مبارزه غیر مستقیم با انواع و اقسام فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و با تشکیل حوزه های علمیه توانستند از حقانیت شیعه دفاع و شبهات را دفع و به حیات وبقای شیعه کمک کنند.
✍🏻در زمان امام صادق "ع " با اینکه زمینه ظاهری قیام و تشکیل حکومت، برای آن حضرت فراهم بود ولی اقدام نکرده و قبول ننمودند چون می دانستند که بدون تربیت افرادی مانند سلمان فارسی و مالک اشتر نمی توان احکام اسلامی و عدالت واقعی را پیاده کرد لذا حضرت به تبیین معارف اسلامی و حقایق قرآنی در عقاید و اخلاقیات و احکام، و قوانین فردی و اجتماعی پرداختند.
✍🏻شهرستانی می نویسد:
ابومسلم خراسانی پس از مرگ ابراهیم، در نامهای امام صادق(ع) را شایستهترین فرد برای خلافت خواند و از او دعوت کرد تا خلافت را بپذیرد؛ اما امام صادق (ع) در پاسخ نوشت:
🔅" ما اَنْتَ مِنْ رِجالِی وَ لا الزَّمانُ زَمانِی"🔅
نه تو از یاران من هستی، و نه زمانه زمانهی من میباشد.
📚( الملل و النحل ج ۱ ص ۱۵۴)
✍🏻 آن حضرت پاسخ دعوت ابوسلمه برای خلافت را نیز با سوزاندن نامهاش داد.
📚(مروج الذهب ج ۳ ص ۲۵۴)
طبق روایات معتبر، امام صادق (ع) کافی نبودن یاران راستین را، علت خودداری از قیام شمرده است.
📚(مناقب آل ابی طالب ج ۴ ص ۲۳۷)
✍🏻 آن حضرت در راه تبیین معارف اسلامی و تربیت شاگردان ممتاز در رشته های مختلف از طرف خلفای بنی امیه و بنی عباس و نیز از طرف دوستان نادان و علوی های افراطی مورد اذيت فراوان و هجمه و اعتراض، قرارگرفتند به طوری که آن حضرت از خود شیعیان سطحی نگر و افراطی هم تقیه می کردند و می فرمود:
دستور تقیه تا قیام و ظهور قائم ما ادامه دارد "
🔅فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا سَقَطَتِ التَّقِیَّه"🔅
پس زمانیکه قائم ما ظهور کند، تقیّه کنار گذاشته خواهدشد.
📚(بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۷)
و فرمود:
دولت و حکومت ما در آخر زمان به دست قائم ما محقق خواهد شد.
📚(بحارالانوار ج۵۱ ص ۱۴۳)
۲. 🔸و اما حکمت عملی مهم:
آخرین پیام آن حضرت این بود که:
به شفاعت ما نخواهد رسید کسی که نماز را سبک بشمارد.
📚(الکافی ج ۳ ص ۲۷۰)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج
استاد علی مومنی
•┈ ••••••ه✾ ⚫️ ✾ه•••••• ┈•
@Fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
🌺میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه "سلام الله علیها " مبارک باد.🌺
┈••••ه✾ 🌸 ✾ه••••┈
✍🏻بدیهی است که معرِّف و شناساننده، باید
اعلی و برتر از معرَّف باشد و چون ما عاجز از شناخت شخصیت حقیقی حضرت معصومه"سلام الله علیها" هستیم پس برای معرفی ایشان از سخنان معصومین "علیهم السلام" مدد می گیریم.
✨۱- امام صادق علیه السلام فرمود:
🔅تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى، وَتدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ 🔅
زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه بنت موسى ( ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند. 📚(بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۲۸)
🔸واین خبر قبل از ولادت امام موسی کاظم"ع" بوده و حکایت از مقام بسیار والای آن حضرت دارد که نجات دهنده و شفاعت کننده جمیع شیعیان در روز قیامت می باشد.
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه••••┈
✨۲- در کتاب "کشف اللئالی" نقل است که پدر بزرگوارشان وقتی در برگشت از مسافرت، ملاحظه فرمود که دخترشان فاطمه معصومه (س) جواب سوالات شرعی شیعیان را کتباً داده است سه بار فرمود: "فداها ابوها" پدرش فدایش باد. و این فرمایش حضرت کاشف از عظمت علمی و معنوی آن حضرت است.
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه••••┈
✨۳- امام رضا علیه السلام فرمود:
🔅من زار المعصومةَ بقُم کمَن زارَنی🔅
کسی که معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.📚(ناسخ التواریخ، ج ۴۸، ص ۳۰۷)
‼️این روایت به دو مطلب بسیار مهم دلالت دارد:
💠اول، به عصمت صغری آن حضرت. (عصمت کبری مخصوص چهارده معصوم "ع" است)
💠دوم، به عظمت روحی و ملکوتی آن حضرت که ثواب زیارتش مانند ثواب زیارت امام رضا (ع) می باشد.
✨و در روایت دیگر فرمود:
🔅 مَنْزارَها عارفاًبِحَقّها فَلَهُالْجَنَّهُ 🔅
کسی که اورا با معرفت زیارت کند، پاداشش بهشت است ( چون معرفت و شناخت شخصیت حقیقی و معنوی آن حضرت موجب می شود که انسان در عقاید و اخلاقیات و احکام و اعمال تابع آن ها باشد )
📚(بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۷)
🔸بعد از حضرت فاطمه زهرا " س " تنها خانمی که زیارت ماثور و منقول از امام معصوم برایش نقل شده، حضرت فاطمه معصومه "س" می باشد که حاوی مطالب فوق العاده عمیقی است؛ مانند مقام "عنداللهی" که اوج مقام یک بنده کامل است
🔅 فان لک عند الله شانا من الشان 🔅 و این شان و مقام حضرت ناشناخته است مگر برای معصومین "علیهم السلام".
🔅 اللهم ارزقنا زیارتها و شفاعتها و عجل لولیک الفرج بحقها 🔅
┈••••ه✾ 🌸 ✾ه••••┈
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#پرسش
مرگ ابلیس لعنه الله چه زمان است؟
پاسخ در ادامه خواهد آمد ان شاءالله
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش مرگ ابلیس لعنه الله چه زمان است؟ پاسخ در ادامه خواهد آمد ان شاءالله
#پاسخ_پرسش فوق بخش ۱
مقدمتا باید گفت که طبق صریح آیات قرآن ابلیس لعین از خدای متعال تا روز بعث و برانگیخته شدن مخلوقات درخواست کرد که زنده بماند.
"قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ" (الاعراف: ۱۴)
(ابلیس) گفت: (خدایا) تا روزی که برانگیخته می شوند مهلتم ده.
"قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ" (الحجر: ۳۶ و ص: ۷۹)
(ابلیس) گفت: پروردگارم! تا روزی که برانگیخته می شوند مهلتم ده.
اما خدای متعال در پاسخ فرمود:
"قالَ إِنَّک مِنَ الْمُنْظَرِینَ" (الاعراف: ۱۵)
"قالَ فَإِنَّک مِنَ الْمُنْظَرِینَ * إِلی یوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ" (الحجر: ۳۷ و ۳۸ و ص: ۸۰ و ۸۱)
بنا بر آیه سوره اعراف خدای متعال در پاسخ درخواست او فرمود: تو از مهلت داده شدگانی.
و بنا بر آیات سوره حجر و ص فرمود: تو تا روز وقت معلوم از مهلت داده شدگانی!
ادامه دارد ...
@raveshsonnati
ای شاه؛ #وحید ار سگ کهف تو شود
نازد به جهان که از جوانمردان است...
❤️ #امام_رضا #شعر
◻️آیتاللهالعظمیوحیدخراسانی
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
#ویژه
علت نامگذاری امام رضا علیهالسلام به رضا چیست؟
در حدیثی از امام جواد علیه السلام آمده است که علت اینکه حضرت را خدای متعال رضا نامید این بود که حضرت از خدا و رسول او و امامان پس از او خوشنود بود و علت انحصار این لقب برای حضرت این بود که حضرت هم مورد رضایت و خوشنودی موافقان بود و هم مورد رضایت و خشنودی مخالفان و هیچ امام معصوم دیگری چنین نبوده است.
عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی علیهما السلام:
إِنَّ قَوْماً مِنْ مُخَالِفِیكُمْ یَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَاكَ إِنَّمَا سَمَّاهُ الْمَأْمُونُ الرِّضَا لِمَا رَضِیَهُ لِوِلَایَةِ عَهْدِهِ.
فَقَالَ علیه السلام:
كَذَبُوا وَاللَّهِ وَ فَجَرُوا بَلِ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی سَمَّاهُ بِالرِّضَا علیه السلام لِأَنَّهُ كَانَ رَضِیَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سَمَائِهِ وَ رَضِیَ لِرَسُولِهِ وَالْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فِی أَرْضِهِ.
قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: أَ لَمْ یَكُنْ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْ آبَائِكَ الْمَاضِینَ علیهم السلام رَضِیَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ علیه السلام؟
فَقَالَ: بَلَی.
فَقُلْتُ: فَلِمَ سُمِّیَ أَبُوكَ علیه السلام مِنْ بَیْنِهِمُ الرِّضَا؟
قَالَ: لِأَنَّهُ رَضِیَ بِهِ الْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ كَمَا رَضِیَ بِهِ الْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِیَائِهِ،
وَلَمْ یَكُنْ ذَلِكَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ علیهم السلام فَلِذَلِكَ سُمِّیَ مِنْ بَیْنِهِمُ الرِّضَا علیه السلام.
📚 بحارالأنوار، ج ۴۹، ص ۳ به نقل از عیون اخبار الرضا عليه السلام.
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پاسخ_پرسش فوق بخش ۱ مقدمتا باید گفت که طبق صریح آیات قرآن ابلیس لعین از خدای متعال تا روز بعث و بر
بخش دوم پاسخ پرسش
بررسی آیات اِنظار و اِمهال ابلیس
✍ بنا بر آیۀ سورۀ اعراف، خدای متعال دربارۀ اصل اِنظار و اِمهال (مهلت دادن) ابلیس لعین پاسخ مثبت داد و دربارۀ زمان آن صریحا سخنی نگفت.
✍ اینکه علّت این امر چیست؟ دو دیدگاه کلّی در مسأله وجود دارد:
دیدگاه اول: از باب ایجاز و اختصار در کلام. بنا بر این دیدگاه اولا خدای متعال تا روز بعث که درخواست ابلیس نیز بود مهلت داد و ثانیا مراد از یوم الوقت المعلوم همان یوم البعث و مطلوب ابلیس است.
دیدگاه دوم: از باب عدم پذیرش درخواست ابلیس نسبت به انتهای زمان مهلت و اِمهال او تا یوم الوقت المعلوم که مراد از آن خواهد آمد.
✍ دیدگاه دوم دیدگاه مشهور مفسّران شیعه و سنّی است.
طبری در تفسیر خود گفته است:
«فإن قال قائل: فإن الله قد قال له إذ سأله الإنظار إلى يوم يبعثون: «إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» في هذا الموضع، فقد أجابه إلى ما سأل؟ قيل له: ليس الأمر كذلك، وإنما كان مجيبا له إلى ما سأل لو كان قال له: إنك من المنظرين إلى الوقت الذي سألت، أو إلى يوم البعث، أو إلى يوم يبعثون، أو ما أشبه ذلك مما يدل على إجابته إلى ما سأل من النظرة. وأما قوله: «إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» فلا دليل فيه لولا الآية الأخرى التي قد بين فيها مدة إنظاره إياه إليها، وذلك قوله: «فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» على المدة التي أنظره إليها، لأنه إذا أنظره يوما واحدا أو أقل منه أو أكثر، فقد دخل في عداد المنظرين وتمّ فيه وعد الله الصادق، ولكنه قد بين قدر مدة ذلك بالذي ذكرناه، فعلم بذلك الوقت الذي أنظر إليه».
📚 جامع البیان في تفسیر القرآن، ج 8، ص 99.
علّامۀ طباطبایی نیز فرموده است:
«قوله تعالى: «قالَ أَنْظِرْنِي إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» استمهال وإمهال، وقد فصل الله تعالى ذلك في موضع آخر بقوله: «قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ». ومنه يعلم أنه أمهل بالتقييد لا بالإطلاق الذي ذكره فلم يمهل إلى يوم البعث بل ضرب الله لمهلته أجلا دون ذلك و هو يوم الوقت المعلوم».
📚 المیزان في تفسیر القرآن، ج 8، ص 30.
✍ بنا بر این اگر آیات سورۀ «حجر» و «ص» نبود ممکن بود گفته شود: اینکه خدای متعال نسبت به آخر زمان مهلت چیزی نفرمود و ردّ نکرد استفاده می شود که نسبت به نهایت زمان مهلت نیز پاسخ خدا مثبت بوده است، ولی با توجّه به دو آیۀ دیگر در سورۀ حجر و ص به روشنی معلوم می گردد که خدا او را تا روز وقت معلوم مهلت داده است که مراد از آن خواهد آمد إن شاء الله.
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
بخش دوم پاسخ پرسش بررسی آیات اِنظار و اِمهال ابلیس ✍ بنا بر آیۀ سورۀ اعراف، خدای متعال دربارۀ اصل
بخش سوم پاسخ پرسش
نکتۀ تعبیر به «إنَّکَ مِنَ المُنْظَریْنَ»
اینکه چرا فرمود: «إِنَّک مِنَ الْمُنْظَرِینَ» و نفرمود: «نَعَمْ» یا «أنظرتک» و مانند آن، احتمالات و آرائی مطرح است که اشاره می شود:
احتمال نخست:
شاید غیر ابلیس مُنظَرین (مهلت داده شدگان) دیگری نیز هستند و چه بسا غیر شخص او مهلت داده شدگانی از جنس شیاطین که عبارت از ذرّیّۀ او باشند نیز وجود دارد. احتمال نیز دارد که مقصود همۀ مهلت داده شدگان باشند مانند همه یا برخی ملائکه به ویژه ملک الموت عزرائیل علیه السّلام.
علّامۀ طباطبایی در این باره فرموده است:
«فقوله تعالى: «إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» إنما يدل على إجمال ما أمهل به، وفيه دلالة على أن هناك منظرين غيره.»
📚 المیزان في تفسیر القرآن، ج 8، ص 30.
ادامه دارد ...
@raveshsonnati
اگر طالب مطالب تحقیقی و مهم درباره امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف هستید مشاهده کانال زیر توصیه می شود.
@emamzamanmahdi
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
⚫️ سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
بخش سوم پاسخ پرسش نکتۀ تعبیر به «إنَّکَ مِنَ المُنْظَریْنَ» اینکه چرا فرمود: «إِنَّک مِنَ الْمُنْظ
بخش چهارم پاسخ پرسش
پیرامون نکتۀ تعبیر به «إنَّکَ مِنَ المُنْظَریْنَ» و اینکه چرا فرمود: «إِنَّک مِنَ الْمُنْظَرِینَ» و نفرمود: «نَعَمْ» یا «أنظرتک» و مانند آن، احتمالات و آرائی مطرح است که به یکی از آنها اشاره شد و اینک به دو احتمال دیگر اشاره می شود:
احتمال دوم:
برای دفع توهّم استجابت دعاء آن ملعون کافر چنین گفته شده است. توضیح اینکه اگر خدای متعال می فرمود: «أنظرتُک» یا مانند این تعبیر، توهّم و خیال می شد که خدای متعال درخواست و طلب آن لعین را اجابت کرده است و این تعبیر مُوهِم شرافتی برای ابلیس است. از این رو، تعبیر را به جملۀ اِخباری اسمی تغییر داد تا این ایهام دفع شود.
احتمال سوم:
برای فهماندن این نکته بوده است که این اِنظار و اِمهال (مهلت دادن) در علم الهی رقم خورده است و وابسته به درخواست و طلب آن ملعون نبوده است، بلکه از جمله مشیّت های خدای متعال در ازل و لوح محفوظ بوده است.
ابن عاشور در طرح این دو احتمال با یک بیان چنین گفته است:
«وقد أفاد التّأكيد بـ«إنّ» والإخبار بصيغة «مِنَ الْمُنْظَرِينَ» أنّ إنظاره أمر قد قضاه اللّه وقدّره من قبل سؤاله، أي: تحقّق كونك من الفريق الذين أُنظِروا إلى يوم البعث، أي: أنّ اللّه خلق خلقا وقدّر بقاءهم إلى يوم البعث، فكشف لإبليس أنّه بعض من جملة المنظرين من قبل حدوث المعصية منه، وإن اللّه ليس بمغيّر ما قدّره له، فجواب اللّه تعالى لإبليس إخبار عن أمر تحقّق، وليس إجابة لطلبة إبليس، لأنّه أهون على اللّه من أن يجيب له طلبا، و هذه هي النّكتة في العدول عن أن يكون الجواب: «أنظرتك» أو «أجبت لك» ممّا يدلّ على تكرمة باستجابة طلبه، ولكنّه أعلمه أنّ ما سأله أمر حاصل فسؤاله تحصيلُ حاصلٍ».
📚 (التّحریر والتّنویر، ج 8، ص 36)
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
بخش چهارم پاسخ پرسش پیرامون نکتۀ تعبیر به «إنَّکَ مِنَ المُنْظَریْنَ» و اینکه چرا فرمود: «إِنَّک مِ
بخش پنجم پاسخ پرسش
مقصود از "یوم الوقت المعلوم" در آیه شریفه
در اینکه مراد از یوم الوقت المعلوم که زمان مرگ ابلیس است، دقیقا چه زمانی است میان مفسّران اختلاف است و مجموع اقوال چهار قول است که به آن اشاره می شود:
1) برخی بر این باورند که مقصود از آن همان مطلوب و مدعوّ ابلیس یعنی «یوم البعث» و روز برانگیخته شدن همه مردگان پس از نفخ صور دوم است.
2) برخی دیگر گفته اند: یوم الوقت المعلوم زمان نفخۀ نخستین در صور است.
3) برخی نیز گمان کرده اند که زمان آن برای ما مشخّص و معیّن نیست و تنها خدا می داند.
4) برخی نیز مطابق برخی روایات زمان مردن ابلیس را وقت ظهور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می دانند.
در ادامه تک تک این اقوال و آراء مورد نقد و بررسی علمی قرار می گیرد إن شاء الله.
ادامه دارد ...
@raveshsonnati
#نکات_التفسیر
🔹... هل من شركائكم من يفعل من ذلكم من شيء ... (الروم: ۴۰)
قال ابن عاشور: و إضافة (شركاء) إلى ضمير المخاطبين من المشركين؛ لأن المخاطبين هم الذين خلعوا على الأصنام وصف الشركاء لله، فكانوا شركاء بزعم المخاطبين و ليسوا شركاء في نفس الأمر، و هذا جار مجرى التهكم، كقول خالد بن الصعق لعمرو بن معديكرب في مجمع من مجامع العرب بظاهر الكوفة فجعل عمرو يحدثهم عن غاراته فزعم أنه أغار على نهد فخرجوا إليه يقدمهم خالد بن الصعق و أنه قتله، فقال له خالد بن الصعق: «مهلا أبا ثور قتيلك يسمع» أي القتيل بزعمك.
📚 التحریر والتنویر، ج ۲۱، ص ۶۲.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
🌍دحوالارض یعنی گسترش زمین🌏
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه••••┈
💢روز بیست و پنجم ذی القعده روز بزرگی است و رخداد مهمی اتفاق افتاده است؛ در چنین روزی نخستین جایی که از زیر آبهای زمین سر بر آورد و خشک شد و گسترش یافت، کعبه و سر زمین مکه بوده است؛و لذا مکه را ام القری یعنی اصل و ریشه تمامی آبادی ها، گویند.
📚بحارالانوار ج ۵۷ ص ۲۹
🔅 إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ🔅📚(آل عمران، ۹۶)
نخستين خانهاى كه براى ( عبادت) مردم بنا نهاده شد، همان بكّه (اسم دیگرمکه) است؛ كه پربركت، و مايهی هدايت جهانيان است.
🔸خداوند در این باره می فرماید:
" وَ الْأَرْضَ بَعْد ذلِک دَحاها، ...
بعد از آن ( آفرینش آسمان ) زمین را گسترش داد
📚(نازعات- ۳۰)
مطلب خیلی مهم این است که انسان توجه کند به نعمت های بی شمار ی که خداوند در اختیار بشر گذارده است تا به وسیله ی آن ها خوشبختی دنیا و آخرت خودش را تأمین کند.
🔸از جمله آن نعمت ها "زمین" است که وجود ۴۶۰ آیه در قرآن حاکی از اهمیت آن است آیاتی مانند به خلافت رسیدن انسان در زمین ( إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً،بقره آیه ۳۰) که در راستای همین خلافت، هرچه را برای زندگی و تکامل بشر لازم است ، مهیا نموده است، مانند انواع جمادات و نباتات و حیوانات، از چرنده و پرنده و خزنده و آبزی، در کوه و دشت و دریاها و آبها و مانند خورشید و ماه و حرکت های وضعی و انتقالی که پدیدآورنده ی شب و روز و چهار فصل می باشد.
🔸لازمه ی شکرانه این نعمت بزرگ الهی، تفکر، دعا و عبادت است.
حضرت علی (علیه السلام) فرمود: ✨هر که روز ۲۵ ذی القعده را روزه بگیرد و شبش را به عبادت سپری کند عبادت صد سال برای او نوشته می شود.✨
🔸دعای روز "دحوالارض" نیز مضامین عالیه ای دارد که با جمله "اللهم داحی الکعبه... " شروع می شود و اواخر دعا مربوط به امام زمان (عجل الله فرجه) است.
‼️ تذکر ‼️
🔸سرّ طرح قیام و ظهور امام زمان "عج" در این دعا این است که: خداوند زمین را آفرید تا خلیفه الله تربیت و هدف نهایی آفرینش ( معرفت، عبودیت و عدالت اجتماعی) محقق شود و این مهم به واسطه بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) محقق خواهد شد.
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه••••┈
🔸درجملات آخر دعا می خوانیم:
🔅 اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَیْهِ وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ 🔅
🌼 خدایا درک قیامش را روزى ما کن و در روزگارش ما را حاضر کن و بر او درود فرست و سلام او را به ما باز رسان، درود و رحمت خدا و برکاتش بر او باد.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج ع🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
ادبیات مع المعارف.mp3
1.01M
مقامات حریری بخوانیم یا نه؟
قضاوت با شما
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
مقامات حریری بخوانیم یا نه؟ قضاوت با شما
استاد بکان طالقانی:
🌿🌿🌿🌿
🖋سابقا وعده دادم درباره مطلب مرحوم شیخ عباس قمی که حضرت آیة الله جوادی حفظه الله هم در درسشان نقل فرمودند، عرایضی تقدیم نمایم. از سویی بزرگی و قداست این عزیزان و ملاحظه احترامشان قلم در کف انسان می لغزاند،از سوی دیگر بیم سست شدن بنیان نوآموزان در مسیر قویم تحصیل سنتی آدمی را تشجیع می کند.به قول معروف: أراک تقدّم رِجلاً و تؤخّر أخریٰ.
✳️ کلمات مرحوم شیخ عباس قمی رضوان الله علیه پذیرفته نیست و همچنین بیانات حضرت آیة الله جوادی حفظه الله.علتش هم روشن است و با اندکی تأمل قابل فهم است. البته برای بنده چنین سخنانی بسیار مایه تعجب است ولی بالاخره إنّ الجواد قد یکبو و إنّ الصارم قد ینبو و إنّ النار قد تخبو:
مَن ذا الذي تُرضیٰ سَجایاه کلُّها
کفی المَرءَُ نُبْلاً أنْ تُعَدّ مَعایِبــُــه
اینک پا در کفش بزرگان نموده، کلماتی چند،تقریر می کنم:
گاه باشد که کودکی نادان
به غلط بر هدف زند تیری
گه بود کز حکیم روشن رای
برنیاید درســــت تدبیــــری
اول: در تحصیلات حوزوی، ذی المقدمه ای داریم(که قرآن و سنت است) و مقدماتی(علوم ادبی و منطقی و فقهی و اصولی و ...) .برای رسیدن به ذی المقدمه و موفقیت در آن ،از دالان مقدمات باید گذر کرد کما لایخفی.
دوم: هرچقدر ذی المقدمه مهمتر و والاتر باشد،بر اهمیت مقدمات آن هم افزوده می شود.
سوم: عقلای عالم برای بهتر انجام دادن امور مهم ،تمرین و آمادگی کسب می کنند و مستقیما سراغ ذی المقدمه نمی روند؛ از باب نمونه:
✔️ورزشکاران برای حضور در میادین بین المللی و حتی پایین تر از آن تمرینات سختی انجام می دهند و هیچ فردی مستقیما از خانه وارد مسابقات نمی شود.
✔️کشاورز برای به دست آوردن محصول بهتر و بیشتر ،زمین را آماده نموده و کودافشانی می کند و بذر می پاشد و مستقیما از خانه برای برداشت محصول نمی رود.
✔️هیچ ملی پوشی ،فوتبال را از تیم ملی شروع نمی کند.
✔️برای آموزش شنا ،نوآموز را روز اول به قسمت عمیق چندمتری نمی برند.
✔️استاد مکانیک، تعمیرماشین مشتری را(مخصوصا اگر مدل بالا باشد) به دست شاگرد نمی دهد.
✔️مردان را مستقیم به میدان جنگ نمی برند بلکه ابتدا با دوره آموزشی نظامی و میدان تیر و ...آنها را آماده می کنند.
📌چطور شد برای ورود به ذی المقدمه ای مهم مانند قرآن و سنت ،طی کردن مقدماتی مانند مقامات حریری ( که اهلش می دانند چقدر مدخلیت دارد) انکار می شود؟!
چهارم: ذی المقدمه(قرآن و سنت) پر است از معارف،ولی آیا باید مقدمات آن هم دارای همان نوع معارف باشد؟!
تمام عقلای عالم در امورشان،در حال تمرین ابتدا روی امور مصنوعی و در گستره ای محدودتر تمرین می کنند تا برای حضور در فضای وسیع هدف آماده شوند.
پنجم: هدف از خواندن کتبی مثل مقامات حریری،تحصیل معارف وحیانی و عقلانی نیست که حالا بگوییم چون این کتب، معارف ندارند پس نخوانیم. و الّا پس صرف هم نباید خواند،نحو هم نباید خواند،هیچ علم مقدمی نباید خواند.کسی این را می پذیرد؟!
ششم: قرآن و نهج البلاغه و روایات جنبه های مختلفی دارند: جنبه معارفی،جنبه ادبی،جنبه کلامی فلسفی عرفانی و ....هر کدام از این جنبه ها مقدمات خاص خود و تمارین و آمادگی خاص خود را می طلبد. کتبی مثل مقامات،متکفل جنبه ادبی هستند،یعنی مقدمه ادبی هستند نه مقدمه معارفی. این از آفتاب هم روشن تر است:
آفتاب آمد دلیــــل آفـــــــتاب
گر دلیلت باید از وی رو متاب
اگر ما «مقامات حریری» می خوانیم برای ورزیدگی و آمادگی در جنبه ادبی قرآن و نهج و ...است نه جنبه معارفی.اصلا داشتن چنین توقعی اشتباه است.
هفتم: «مقدمه» همان طور که از نامش پیداست،گذرگاهی است برای رسیدن به ذی المقدمه.مقطعی است نه دایمی. طلبه علوم دینی که هدفش قرآن و سنت است،بنا ندارد که همیشه در مقدمات بماند و از ذی المقدمه اعراض کند.اساسا مقدمه جای ذی المقدمه را نمی گیرد.مقدمات می خواند و به ذی المقدمه می رسد .ذی المقدمه را طرد نمی کند که ندای وا اسلاما سر بدهیم که ای وای! مقامات حریری ما را از نهج البلاغه باز داشت !!!
🌕 با توجه به مقدمات مزبور، خواندن کتبی مانند مقامات که دارای متن مشکل ادبی است برای آمادگی و تمرین و ورزیده شدن ادبی و لغوی است برای ورود به نهج البلاغه و مانند آن، نه برای دستیابی به معارف الهی و نیازی نیست که همان معارف نهج البلاغه را داشته باشد،اساسا نمی تواند داشته باشد. همان گونه که خواندن صرف و نحو در حوزه برای آشنایی با متون دینی است نه برای مکالمه امروزی.اساسا چنین انتظاری اشتباه است.
نمی توان از درخت گلابی انتظار داشت که گیلاس بدهد!! و کسی هم چنین انتظاری نداشته و ندارد.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
مقامات حریری بخوانیم یا نه؟ قضاوت با شما
📎 وانگهی، خود شیخ عباس قمی شرح بر نصاب الصبیان دارد که در دروس نصاب به سمع مبارک رساندم.خب،ایشان آنجا چرا نفرموده که کتاب نصاب معارف ندارد،پس کنار بگذارم؟! کنار که نگذاشته هیچ ،شرح هم نوشته.تازه ابونصر فراهی سنی هم هست.
مرحوم شیخ عباس هم ادبیات خوانده،سیوطی و مغنی و مطول وفقه و اصول خوانده و کلام و ...آیا همه این مقدماتی که خوانده معارفی بودند؟ پس چرا خوانده ؟! آیا چون کتب صرفی که خوانده معارف نهج البلاغه را نداشتند،کنار گذاشته؟!!!آیا چون مغنی که نویسنده اش سنی است و معارف نهج البلاغه نداشته،کنار گذاشته و نخوانده؟! کنار که نگذاشته هیچ،خوانده و بر حواشی و شروحش مسلط هم بوده، چنان که بین سبک دمامینی و شمنی مقایسه کرده و سابقا در کانال در مرئی و منظر عزیزان قرار داده شد. و هکذا.
🖌به هر حال این چندجمله به ذهن قاصرم گذر کرد.اصراری هم بر پذیرش نیست.هر طلبه ای با اختیار و میل خود می تواند هر کتابی که دوست داشت بخواند.یکی مقامات می خواند و یکی نمی خواند.یکی سنتی می خواند و دیگری نمی خواند.عقاید هر عزیزی در جای خود محترم است.ما هم به عنوان طالبی در صف النعال،عقیده خود را داریم.
🌴🌴🌴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👉 @raveshsonnati
#ویژه
▪️ما عزادار دل خون جوادیم همه
▪️با دل خون شده مجنون جوادیم همه
▪️عرش را غربت او یکسره غمناک کند
▪️رخت مشکی به تن پهنه افلاک کند
🏴شهادت امام جواد (علیه السلام) تسلیت باد.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
💠روانشناسی موفقیت از دیدگاه اسلام💠
🏴 شهادت جانگداز امام جواد علیه السلام تسلیت باد. 🏴
➖امام جواد علیه السلام فرمود:
🔅"الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ"🔅
➖مؤمن نیازمند به سه خصلت است.
🔸۱- توفیق الهی
🔸۲- واعظی درونی
🔸۳- پندپذیری
(تحفالعقول، ص۷۲۶)
⁉️ توفیق چیست ⁉️
✍🏻 توفیق از ماده "وفق" به معنای سازگاری است و توفیق یعنی فراهم کردن اسباب مادی و معنوی برای رسیدن به هدف و ایجاد هماهنگی بین اسباب و هدف خیر. توضیح:👇🏻
➖توفیق دو رکن دارد:
🔵 ۱- تهیه و آماده کردن اسباب و عواملی که خداوند متعال برای رسیدن به هدف، تکوینا در عالم هستی و در اختیار ما قرار داده است؛ (یا من تسببت بلطفک الاسباب) و تشریعا هم ارسال رسل و انزال کتب را به کمک فطرت و عقل و وجدان فرستاده است.
🔵 ۲- هماهنگی و تناسب بین اسباب و هدف. باید خواسته ها و آرزوهای انسان با امکانات و اسباب و شرایط عینی و واقعی، سازگار باشد، نه با امکانات و اسباب خیالی؛ عدم توجه به این مسئله منشأ عدم موفقیت و شکست اکثر مردم در اهدافشان می باشد، اعم از اهداف معنوی و علمی و اقتصادی و اجتماعی؛ موفقترین و خوشبختترین انسانها کسانی هستند که از امکانات موجود، بهترین بهرهبرداری را می کنند. و این توفیق، در رأس تمامی نعمتهای مادی و معنوی است.
➖علی علیه السلام در غررالحکم می فرماید:
🔅التَّوفيقُ أوَّلُ النِّعمَةِ🔅
توفيق، نخستين نعمت است.
➖چون قبل از بهرهمندی از هر نعمتی، خداوند اسباب آنرا فراهم نموده است. دوباره فرمود:
🔅التَّوفيقُ رأسُ السَّعادَةِ🔅
توفيق، اساس خوشبختى است.
➖دو بحث بسیار مهم، در رابطه با توفیق:
🔵 ۱- عوامل توفیق
🔵 ۲- عوامل سلب توفیق، که فهرستوار به بعضی از آنها اشاره میشود.
"اما عوامل توفیق"
🔸۱- عامل اصلی، خواستن از خداوند متعال است چون همه اسباب توفیق در اختیار اوست. (و ما توفیقی إلّا باللّه، هود آیه ۸۸ )
💐 از خدا خواهیم توفیق ادب
💐 بیادب محروم ماند از لطف رب
➖از دعاهای حضرت زهرا سلام الله علیها
🔅"وَفِّقْنا لِصالِحِ الْاَعْمالِ وَ الصَّوابِ مِنَ الْفِعالِ"🔅
خدایا! ما را موفّق بدار تا اعمال صالح و کارهای درست را انجام دهیم.
➖و دعای مشهور امام زمان (عجل الله فرجه) در زمان غیبت: 🔅"اللّهم ارْزُقْنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و ..."🔅(مفاتیح الجنان)
🔸۲- صدق نیت و اخلاص که محور توفیق است.
🔸۳- تلاش و کوشش
🔸۴- صبر و مقاومت
🔸۵- پند و نصیحتپذیری
🔸۶- نشست و برخاست با آدمهای موفق و مطالعه علل موفقیت آنها.
🔸۷- کسب مال و ثروت حلال و دستگیری از مستمندان از عوامل بسیار مهم توفیق است.
🔸۸- نظم و برنامه ریزی.
🔸۹- همسر موافق
🔸۱۰- رفیق خوب.
➖اما عوامل سلب توفیق:👇🏻
🔹۱- گناه و معصیت و مخصوصا دروغ؛
روایت است که گاهی دروغ باعث سلب توفیق از نماز شب می شود.
🔹۲- اشتغال به لهو و لعب و لغو یعنی چیزهایی که نه فایده دنیوی دارد و نه اخروی.
🔹۳- غفلت
🔹۴- تنبلی و سستی
🔹۵- همنشین بد
🔹۶- حرام خواری
🔹۷- حسد
🔹۸- غیبت کردن
🔹۹- ارتباط زیاد با زنان نامحرم
🔹۱۰- کفران نعمت
🔹۱۱- جاه طلبی و ریاست خواهی.(به تنهایی کافی است ریشه توفیق را قطع کند و مملکت را ویران نماید)
🔸اللّهم وفِّقْنا لِما تُحِبّ و تَرْضَی🔸
🏴 اللهم عجل لولیک الفرج 🏴
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه
#سخن_بزرگان
✔️ مرحوم آیةالله بهجت
🔵 بهترین شیوه ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه
👉 @raveshsonnati