eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
415 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
💥اسلام واقعی اسلام ولایی است. ✔️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹اسلام واقعی اسلام ولایی است. ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز غدیر نازل شده است، می‌گوید: "الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا". با این همه روایات و آیاتی که نازل شده هنوز دین کامل نشده است و با مساله ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که می‌فرماید "اکملت لکم دینکم" یعنی ولایت، اکمال دین است. حالا که دین به کمال رسید نعمت تمام شد. 🔹از آیه "یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه" معلوم می‌شود که غدیر و مطرح شدن مساله ولایت چیزی شبیه نبوت است. قرآن می‌فرماید اگر شما این قضیه را مطرح نکنید اصلا رسالت خود را انجام نداده‌اید. تا حالا هرچه بوده هیچ، اصل این مساله است و همه دین با ولایت معنا پیدا می‌کند. خداوند متعال به پیامبرش می‌فرماید اگر این مساله را مطرح نکنی اصلا آن رسالتی را که بر عهده تو گذاشته و تو را به خاطر آن فرستاده بودم انجام نداده‌ای. نه اینکه اگر این مساله را ابلاغ نکردی، ابلاغ نکرده‌ای. این که گفتن ندارد می‌گوید اصلا هیچ چیزی را ابلاغ نکرده‌ای و همه آنچه در این بیست و سه سال انجام داده‌ای همه هیچ است لذا می‌گوییم مساله غدیر چیزی شبیه نبوت است. 🔹در این روز اسلام واقعی قرار پیدا کرد. قبلا این قضیه مساله امامت مطرح بود اما نه به صورت عمومی. عده‌ای در جلسات خاص این مطلب را شنیده بودند اما در غدیر برنامه‌ای ریخته شد که این مطلب به گوش همه برسد. در این روز مساله امامت حضرت علی علیه السلام به صورت عمومی بیان می‌شود. 🔺(ذی الحجه الحرام ۱۴۳۷) 👉 @raveshsonnati
‌#ویژه 🌺 الحمدللهِ الذی جعلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بولایةِ أمیرِالمومنینَ و الأئمة علَیهِمُ السلام 🌺 👉 @raveshsonnati
💥یوم الغدیر ✔️ عَنِ الْإِمَامِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَام: 🔹... إِنَّهُ لَيَوْمُ الْكَمَالِ 🔹وَ يَوْمُ مَرْغَمَةِ الشَّيْطَانِ 🔹وَ يَوْمُ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّيعَةِ وَ مُحِبِّي آلِ مُحَمَّدٍ 🔹وَ يَوْمُ يُسْتَجَابُ فِيهِ الدُّعَاء 🔹وَ يَوْمُ إِكْثَارِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ 🔹وَ يَوْمُ الْوُصُولِ إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ 🔹وَ يَوْمُ التَّزْكِيَةِ 🔹وَ يَوْمُ تَرْكِ الْكَبَائِرِ وَ الذُّنُوبِ 🔹وَ يَوْمُ الْعِبَادَةِ 🔹وَ يَوْمُ تَفْطِيرِ الصَّائِمِين 🔹وَ هُوَ يَوْمُ التَّهْنِيَةِ يُهَنِّي بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَإِذَا لَقِيَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ يَقُولُ: 🔸الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام 🔹وَ هُوَ يَوْمُ التَّبَسُّمِ فِي وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ فَمَنْ تَبَسَّمَ فِي وَجْهِ أَخِيهِ يَوْمَ الْغَدِيرِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِالرَّحْمَةِ وَ قَضَى لَهُ أَلْفَ حَاجَةٍ وَ بَنَى لَهُ قَصْراً فِي الْجَنَّةِ مِنْ دُرَّةٍ بَيْضَاءَ وَ نَضَّرَ وَجْهَه... 📚 إقبال الأعمال، ج۱، ص۴۶۴و زاد المعاد، ص۲۰۳. 👉 @raveshsonnati
↪️ 5⃣ قانون تکرار و تمرین 🔹تکرار می تواند به صورت مرور ذهنی یک مطلب، یا انجام یک عمل به دفعات متعدد باشد. البته مرور هم به نوعی تکرار مطالعات پیشین در ذهن است. مرور ذهنی و تکرار عمل، هر دو به یادگیری کمک می کنند. کسی که مطلبی را در ذهن خود مرور می کند، هم آن را بهتر می فهمد و هم آن مطلب در حافظه اش پایدارتر می شود به همین ترتیب، تمرین عملی نیز به تسلط بر یک مهارت و حفظ بادوام تر آن کمک می کند. چنان که گفته اند: «کار نیکو کردن از پر کردن است». کسی که صد ساعت دوچرخه سواری کرده، مسلما از آن که پنچ ساعت تمرین کرده است، تسلط بیشتری در راندن دوچرخه دارد. 🔹در عمل به قانون تکرار و تمرین، توجه به دو نکته لازم است: 🔸نخست اینکه تمرین نباید بیش از حد طولانی و خسته کننده باشد؛ زیرا موجب بی رغبتی و افت یادگیری می شود؛ 🔸دوم اینکه معلم هم خود می تواند به مرور و تکرار مطالب به شکل مناسب بپردازد و هم می تواند شاگردان خود را آموزش دهد و از آنها بخواهد که آموخته های خود را مرور و تکرار کنند. ترکیب هر دو شیوه با هم، اگر به اندازه متعادل باشد، تاثیر کامل تری در یادگیری خواهد داشت. 📚روش تدریس (هادی رزاقی) ص 76، 77. 👉 @raveshsonnati
🔻بخش دوم: نقطه شروع پژوهش 🔹پژوهش در صورتی که روال طبیعی و غیر مصنوعی داشته باشد، ابتدای کار روبه رو شدن پژوهشگر با مشکلات است. 🔹مشکلات به دو بخش تقسیم می‌شود؛ مشکلات علمی و مشکلات عملی. مشکل علمی هنگامی رخ می‌دهد که پژوهشگر متوجه ناهمخوانی میان گزاره‌های علمی در یک علم می‌شود. گاهی اوقات نیز چالش‌های جدیدی پیش روی علم قرار می‌گیرد که باید حلّ و فصل شود. در مقابل، مشکل عملی به تمام معضلاتی که انسان را در صحنه زندگی دچار دردسر می‌کند، گفته می‌شود. 🔹چشمان تیزبین پژوهشگر دائم در جستجوی همین نقاط سوال برانگیز است و واکنش‌های او به دنیای اطراف، واکنشی منفعلانه نیست. او در زمینه‌هایی که با آن ها ارتباط دارد، بسیار ریز بین و نکته سنج است. همین موضوع سبب می‌شود که ذهن او همیشه انباشته از پرسش‌ها و نقاط مبهم باشد. 🔹آشکار است که پژوهشگر واقعی هیچ گاه منتظر دستور و یا سفارشی برای پژوهش نیست بلکه گره‌های ذهنی به او فرصت تصمیم گیری هم نمی‌دهد. علت اساسی حیرانی‌ها و سرگردانی‌های بسیاری از تازه واردان عرصه پژوهش در امر انتخاب موضوع همین نقص است. تحصیل پژوهش محور است که پژوهشگر تربیت می‌کند. باید پذیرفت که نوع تحصیل افراد در دوران پیش از پژوهش تأثیر به سزایی در شکل‌گیری شخصیتی آن‌ها دارد. کسی که در آن دوران طلایی نتوانسته ذهن خود را نقّاد و نکته سنج بار بیاورد، بسیار مشکل است که بتوان او را در عرصه پژوهش موفق دید. 🔹پژوهش عرصه‌ای برای محک زدن آموخته‌های دوران تعلیم است. آموخته‌های سطحی به طور حتم در مقام پژوهش به کارهایی سطحی و کلیشه‌ای ختم خواهد شد. از این رو هر فردی باید خود را ملزم بداند که حیات علمی خود را به گونه‌ای جهت‌دهی کند که خط سیر او به سمت پژوهش باشد. 🔹شاخصه‌های این نوع تحصیل عبارتند از: 🔸فهم عمیق مطالب آموخته شده 🔸نقّادی منصفانه و آگاهانه 🔸برخورداری از خلق پسندیده فروتنی در برابر حقیقت. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۳۸ 👉 @raveshsonnati
#سیره_علما #سخن_بزرگان 💥 گوشه‌ای از جهاد آیت الله مرعشی نجفی برای حفظ میراث مخطوط 🔹فوائد بحر العلوم السيد مهدي النجفي اشتريتها باجرة ثلاثة أشهر من الصلاة الاستيجارية. 🔹وأنا الكئیب شهاب الدين الحسيني المرعشي النجفي وكتبت هذه الأحرف في حال الجوع فاني لم أذق يوما وليلة شيئا من المأكل لصفر اليد. 🔹وأرجو من الله ببركة أجدادي الصبر على هذه المشاق. 🔺حرّر ۱۳۴۱ بمدرسة القوام في الغري الشريف
#سیره_علما #سخن_بزرگان 💥 گوشه‌ای از جهاد آیت الله مرعشی نجفی برای حفظ میراث مخطوط 🔹بسمه... مجموعة طبية فيها برء الساعة لمحمد بن زکریا المتطبّب الرازي ورسائل أخرى اشتريتها في كربلاء المشرفة بثلاث روبيات و لم أملك يومئذ درهما فأجّرتُ نفسي للصلاة لأجل المرحوم الحاج مهدي الطهراني ستة أشهر. 🔺حرّره شهاب الدين الحسيني المرعشي النجفي في حالة الجوع لم اتعش البارحة ولم اتغد بعد. سنة ۱۳۴۱.
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۳/۵ 👉 @raveshsonnati