#سیره_علما
💥 تدریس و تدرّس فلسفه
✔️ آیت الله حقشناس
1⃣ خدا آقای بروجردی را رحمت کند؛ به اساتید فلسفه میگفت: جایتان را عوض کنید. مثلا امشب مسجد «عشقعلی» درس میدادند، اما تا رندان می فهمیدند، استاد و شاگردان اصلی به یک مسجد دیگر میرفتند تا افراد غیرمستعد، وارد این مباحث نشوند!
🔹ممکن است کسی بگوید: اگر این درس و بحثها، یک علمی بود که باید هرکس بیاموزد، دیگر این محدودیت برای چیست؟ جواب روشن است که این دقتها برای این است که هرکس نباید وارد علم فلسفه شود. آرا و عقاید مختلفهای در فلسفه عرضه میشود که بعضیها قادر به حل مشکلات آن نیستند و در آن ها میمانند.
2⃣ بنده که در قم تدریس فلسفه را شروع کردم. حضرت امام فرمودند: شنیدهام عدهای که برایشان زود بوده که در این درس مشغول بشوند، به درس آمدهاند. این درس را تعطیل کن! بنده هم این درس را تعطیل کردم. من دیدم نمیتوانم جلوی این آقایان را بگیرم و به درس راهشان ندهم، آن وقت برای اینها مشکل پیدا میشود و توانایی و مایهی علمی خاصی هم ندارند که بتوانند با شبهات و مشکلات اعتقادی مقابله کنند لذا درس را تعطیل کردم.
📚 مواعظ (سلسله مباحث اخلاقی مرحوم آیت الله حقشناس) ج ۱، ص ۱۹۱، ۱۹۲.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
💥 #شرح_باب_حادی_عشر
📣 به اطلاع دوستان عزیز و همراهان گرامی میرسانیم ان شاءالله از فردا ۹۷/۷/۱۲، آخر هر هفته درس کتاب
⬅️ #شرح_باب_حادی_عشر
⬅️ با تدریس استاد موسوی
🔹در کانال بارگذاری میشود.
🔹امیدواریم علاقمندان به مباحث کلامی از این دروس استفاده کنند.
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️ قال امیرالمومنین علیه السلام
💥 الْمَرْء عَدُوٌّ لِمَا جَهِلَ
1⃣ ترجمه
🔹مرد دشمن است براى چيزى كه نادانست يعنى هر كسى آنچه را كه نمیداند دشمن دارد و اين شاهد قباحت جهل، و هر چه را میداند دوست دار و آن دليل حسن دانش است از ندانستن در كاهش است، و از دانستن در آسايش.
2⃣ اعراب
🔹المرء: مرء و امرء يعنى مرد چنانچه مرئة، و امرئة و مرة يعنى زن و مرء مخفف امرء به اين معنى است و در قرآن هر دو آمده «إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ» و «يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيه.»
🔹عدوّ: وصف است و گذشت.
🔹لما جهل: لام براى تقويت است چون لام در «فَعَّالٌ لِما يُرِيد» بنا بر قولى يا تبيين چون لام در «سقيا لزيد» بنا بر قولى.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه آدمى آنچه را نمیداند دشمن میدارد، و اين امريست مشاهد و محسوس به شهود و حس عقلى و حسى، و علت دشمنى جهال علماء را نيز همين است كه در حقيقت جهال دشمن علم علمايند نه ذات آنها و گفته شده: «الْجَاهِلُونَ لِأَهْلِ الْعِلْمِ أَعْدَاء» و امير فرموده: «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» و آدمى در خود حس میكند هرگاه چيزى را نمیداند ناراحت میگردد و احساس الم دارد، و هر گاه ديگرى بداند اگر از عقل و دانش دور باشد دشمن او شود، و اظهار دشمنى كند و حسد بر او ورزد، و اگر خردمند باشد میكوشد تا بداند و میجوشد تا بفهمد.
🔹و مراد از الجاهلون جاهل صرف و عام كالانعام نيست بلكه عالم نسبت با علم، جاهل محسوب میشود، و دشمن اوست و در هر زمانى درين باب وقايعى و حكاياتى حاصل میشود قصه سيبويه و كسائى معروف است كه شاعر درين باب گويد:
🔸و ليس يخلو امرء من حاسدا ضم
🔸لو لا التنافس في الدنيا لما اضما
🔹و در زمان ما نسبت به استاد فقيه سبزوارى كه مردى بس عاقل و دانشور، و فعال و مهربان به خلق بود علماء عصر بر او حسد بردند، و او را به بهانههاى واهى اذيت و آزار كردند چندان كه وصيت كرد كه مرا شب دفن كنيد تا اين مردم در جنازه او حاضر نشوند و بعد به شدتها گرفتار شدند، و در آتش میسوختند و نمیدانستند كه نتيجه اعمال آنها است.
🔹كاتب حروف گويد:
🔸علمست ترا شرافت و عز و كمال
🔸جهلست ترا خساست و ذل و وبال
🔸بس علم صديق تو شد و جهل، عدو
🔸زين روى تو با عدو كنى جنگ و جدال
📚 شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۱۰۱.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#نظریههای_یادگیری_و_کاربرد_آنها_در_آموزش
🔻اهمیت نظریههای یادگیری
🔹یک نظریه یادگیری به ما میگوید که یادگیری چه نوع پدیدهای است و در چه شرایطی صورت میگیرد، و به عبارت دیگر، تغییری که در جریان یادگیری صورت گرفته، تغيیر در چه چیزی است.
🔹معلم با استفاده از این نظریات، درک بهتری از جریان یادگیری و انواع آن به دست میآورد و میتواند خود از نتایج این نظریات در تدریس استفاده کند؛ ضمن آنکه میتواند از لوازم کاربردی این نظریات، که روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی برشمردهاند، بهره ببرد
🔹برای مثال، اگر معلم یادگیری را فرایند انتقال مفاهیم و دانشها به ذهن شاگردان بداند، میکوشد ذهن آنان را مانند انباری تهی، با بستههای دانش و اطلاعات پر کند و از شاگردان نیز انتظار دارد این بستهها را در حافظه خود نگاه دارند. در چنین حالتی معلم همه کاره است، و شاگردان تنها شنوندگانی منفعل خواهند بود. در مقابل، اگر معلم یادگیری را کسب بینش و ساخت شناختی بداند، شاگردان را در جهت فعالیت و تفکر هدایت میکند تا خودشان به این بینش دست یابند. در این صورت شاگردان نیز درک عمیقتری از موضوع یادگیری به دست میآورند. بنابراین درک معلم از ماهیت یادگیری میتواند در چگونگی روشهای تدریس و برنامهریزی برای آن مؤثر باشد.
🔹هریک از نظریات با نگاهی خاص ماهیت یادگیری را تفسیر کردهاند. از اینرو نمیتوان گفت یکی از این تفسيرها کاملا درست است و همه نظریات دیگر کاملا نادرستاند. دقیقتر آن است که بگوییم هریک از این نظریات جنبهای از یادگیری و چگونگی کسب دانش را به گونهای خاص توضیح میدهند. برای درک بهتر یادگیری باید همه این دیدگاهها را با هم در نظر گرفت. جمع بندی و ایجاد توافق میان این نظریات، تصویری نزدیکتر به واقعیت فراهم میکند.
🔹نظریههای یادگیری در دو دسته جای میگیرند: نظریههای شرطی و نظریههای شناختی. دو نظریه درخور ذکر دیگر نیز هست که یکی به نظریه یادگیری اجتماعی معروف است و از ترکیب دو دیدگاه شرطی و شناختی به وجود آمده، و دیگری نظریه خبرپردازی است که از شباهتهای ذهن انسان با کامپیوتر الگو گرفته است. ما نخست به توضیح دو نظریه از گروه شرطی میپردازیم و سپس نشریه گشتالت و نظریه یادگیری معنادار آزوبل را از گروه نظریههای شناختی معرفی میکنیم. توضيح دو نظریه یادگیری اجتماعی و خبر پردازی را به بعد موکول می کنیم.
↩️ ادامه دارد.
📚روش تدریس (هادی رزاقی) ص۸۲، ۸۳.
👉 @raveshsonnati