14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 برای اولین بار در کشور؛ رشته تبلیغ و ارتباطات دینی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#موشن
#تبلیغ
#ارتباطات
#گفتگوی_ادیان
#دانشگاه_علوم_اسلامی_رضوی
@razaviac
جناب آقای دکتر قائمی نیک
با کمال مسرت انتصاب جنابعالی به مدیریت گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی را که نماد بارزی از توانایی های ارزشمند آن عزیز فرهیخته وتلاشهای خستگی ناپذیر جنابعالی می باشد تبریک عرض مینمائیم .امید است در سایه الطاف الهی در پیشبرد اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و جامعه دانشگاهی موفق و سربلند باشید
(انجمن علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
طباطبایی از خلال تجددِ غربی، به دنبال احیای تجددِ ایرانی است
محمدرضا قائمینیک، عضو هیاتعلمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفتگو با فرهیختگان: آقای طباطبایی تجدد را لزوما منحصر در غرب نمیفهمد. البته افراد دیگری نظیر آقای موسی نجفی، در روایتی کاملا متفاوت با طباطبایی، انواع تجدد را صورتبندی کردهاند. آقای طباطبایی معتقد است که این تجدد غربی به یک معنا ریشه در تجدد ایرانی دارد. اتفاقی که از نظر آقای طباطبایی افتاده این است که ما یک تجدد ایرانی داریم و سرمنشا و شروع آن و به یک معنا اوج آن در جهان قدیم در دوران هخامنشی بود. این تجدد ایرانی به دلایلی ناکام مانده و نتوانسته استمرار پیدا کند و در تحولات تمدنی به سمت غرب رفته است و ما در دوره مشروطه دوباره به این خودآگاهی رسیدهایم. لذا تجددی که در غرب ظهور کرده، روایتی غربی از تجدد ایرانی ما است و ما از دوران مشروطه، همان تجدد ایرانی را البته در شکل جدیدش درک کردهایم. به همین دلیل طباطبایی از خلال تجددِ غربی، به دنبال احیای همان تجددِ ایرانی است.
🔻از نظر طباطبایی مفهوم قانون در معنای مدرنش در اوج مجلس اول و مصوبات و بحثهای آن مطرح میشود و هرچه جلوتر میرویم آن مفهوم توسط فهمهای شریعتمحور و فقهمحور به محاق رفته و تاریخ ایران دچار خسران شده است. او میگوید هرجا بتوانیم آن مفهوم مشروطه را در معنای قانون سکولارش برجسته کنیم، درواقع تاریخ ایران در مسیر حقیقی خودش قرار گرفته است. به این معنا انقلاب اسلامی محصول جمع دو دسته نیرویی بود (نیروهای چپ مارکسیستی و نیروهای دینی-مذهبیِ اسلامی) که یکی از آنها یعنی نیروی دینی و مذهبی، بدون درک درست از مشروطه، از دوره انحطاط تاریخی ماقبل از مشروطه باقی مانده بود. لذا به این معنا انقلاب اسلامی از اساس اشتباه است و مطابق منطق طبیعی تاریخ ایران نیست. منطق طبیعی تاریخ ایران روایتی از مشروطه است که در منورالفکرهای این دوره شکل گرفته و حقیقت تاریخی ایران را -که در دوره هخامنشی به ظهور رسیده بود- در دوره مشروطه در مفاهیمی جدید احیا میکند. طباطبایی معتقد است این نیروهایی که انقلاب ایران را در سال 57 به نام انقلاب اسلامی رقم زدند، استمرار نامبارک نیروهای دوره انحطاط تاریخی ایران، قبل از مشروطه هستند که مشروطه را بهدرستی درک نکردند. میدانید که در هر فلسفه تاریخی دورههایی از انحطاط و دورههای پیشرفت و ترقی داریم.
🔻او میگوید این نیروهای مذهبی که انقلاب ایران را رقم زدند، باقیماندههای دوره انحطاط ایران هستند که قبل از مشروطه وجود داشتند و انقلاب کردند و تاریخ ایران را مرتبا از تاریخ جهان عقب نگه داشته و به همین جهت این انقلاب از نظر ایشان خلاف مسیر تاریخی رو به پیشرفت ایران است.
📌گفتگو #سید_جواد_نقدی خبرنگار
@FarhikhteganOnline
70113989303.pdf
1.28M
👆دریافت مقاله👆
💠 بررسی روششناسی بنیادین و کاربردی علم اقتصاد اسلامی در مقایسه با نامگرایی روششناختی اقتصاد متعارف
🖌 این مقاله به بررسی نامگرایی معرفتشناختی و آثار آن در علم اقتصاد متعارف میپردازد. نامگرایی تأثیراتی بر روش کاربردی علم اقتصاد دارد که تفکر فرضیهای و فردگرایی روششناختی از جمله آنهاست.
✴️ این روش کاربردی موجب آثاری مانند شکلگیری نظریه جامعه مدنی، تغییر معنای عدالت توزیعی و نظریه مطلوبیت و تمرکز بر اقتصاد خرد در تحلیلها گشته است. در مقابل، حکمت عملی اقتصاد اسلامی میتواند با بهرهبردن از روش بنیادین حکمای اسلامی، به روش کاربردی متناسب با خود دست یابد. حکمت اسلامی به ویژه حکمت متعالیه با نقد نامگرایی، کلیات را دارای صدق و حکایت از خارج میداند. روش کاربردی اقتصاد اسلامی بر اساس هستیشناسی موضوعات شکل میگیرد و در هر موضوع تابع نوع هستی آن موضوع است.
🔸بنابراین تنها در موضوعات مادی که قابلیت تجربه دارد، از روش تجربی و قیاس استثنایی استفاده میکند و دیگر روشها در موضوعات دیگر کاربرد دارد. از سوی دیگر ادله نقلی در روش کابردی اقتصاد اسلامی دارای جایگاه ویژهای است.این روش کاربردی آثاری در پی دارد که شناخت جوهر انسان و ارتباط آن با کنش اقتصادی از جمله آنهاست. این نوشته با روش کتابخانهای و تحلیلی انتقادی نامگرایی و آثار آن را در اقتصاد متعارف بررسی کرد و روش کاربردی جایگزین مناسب را برای حکمت عملی اقتصاد اسلامی پیشنهاد میدهد.
✍️ حمید پارسانیا
✍️محمدعلی فراهانی فرد
✍️علی اصغر هادوی نیا
💠 @parsania_net
🖋شماره ۱ و ۲ فصلنامه «نامه جمهور»، بهار ۱۴۰۲ منتشر شد:
📌 در هفت فصل به همراه ویژهنامه «آینده عدالتخواهی»
📌 تعداد صفحات: ۶۴۰ صفحه
♨️ #مدیرمسئول: روحالله رشیدی
♨️ #سردبیر: مجتبی نامخواه
🔰 با آثار و نوشتارهایی از
✔️ عماد افروغ
✔️ حسن سبحانی
✔️ محسن قنبریان
✔️ حسن رحیمپور
✔️ وحید جلیلی
✔️ مصطفی زالی
و...
🔶 فصلها:
🔹 #ایده: نوشتارهایی در تمنای عدالت
🔹 #مسئله: بررسی و جمعبندی پیرامون مهمترین مسائل ایران
🔹 #تجربه: هویت سوژه انقلابی و عدالتخواه
🔹 #اندیشه: در جستجوی نظریه عدالت
🔹 #عرصه: بررسی فرهنگ و کتاب از منظری عدالتخواهانه
🔹 #آینه: جمهور عدالتخواه
🔹 #نقشه: راهبردهای سوژه انقلابی
◀️ در ویژهنامه آینده عدالتخواهی میخوانیم:
✅ آینده عدالتخواهی
✅ پارلمان عدالتخواهی
✅ عدالتخواهان در برابر عدالتخواهان
✅ کالبد شکافی ذهنیت عدالتخواهان
➖➖➖➖
‼️ برای تهیه نامه جمهور با ۱۰٪ تخفیف و #ارسال_رایگان مبلغ ۱۳۵هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
به نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
واریز کرده و رسید واریز را به همراه ادرس پستی به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید
➖➖➖➖
🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
❇️ نشست تخصصی واکاوی مسئله ولایت در اندیشه شهید مطهری
✅ به همت انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
🎤حجت الاسلام و المسلمین دسمی؛ مدیر مدرسه علمیه بقیه الله تهران
⏰ دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰
🕌مسجد مدرسه میرزا جعفر
─┅═༅𖣔🌺🌺🌺𖣔༅═┅─
#دانشگاه_علوم_اسلامی_رضوی
#معاونت_فرهنگی_دانشجوئی
#انجمن_علوم_اجتماعی
#اندیشه_شهید_مطهری
🌐 @farhangi_razavi_ac
.
💫 نکته ای راهبردی درباره فرهنگ
📔 نوشته پشت جلد کتاب «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی» اثر استاد حمید پارسانیا
✍️ تا هنگامی که متفکرین مسلمان، براساس علم مدرن و از زاویه نگاه این دانش به فرهنگ و دین خود مینگرند، به جای بازخوانی و رجوع مکرر به فرهنگ و دین خود، ناگزیر به بازسازی و تغییرات ساختارشکنانه در دین و فرهنگ خود روی خواهند آورد و نتیجه این گونه تحولات، شکلگیری فرهنگی سکولاری و دنیوی و ارائه تفسیر جدیدی از دیانت است که در ذیل این فرهنگ، ابعاد متعالی، قدسی و آسمانی خود را از دست داده و به صورت دینی سکولار در آمده باشد.
💢 دین سکولار به جای آنکه نیازهای عصر و محیط خود را با روش اجتهادی از طریق بنیانها و اصول خود پاسخ دهد و در جهت دینی کردن عصر خود گام بردارد؛ ذخیرههای فرهنگی امت اسلامی را در خدمت عرف دنیوی بشر امروز قرار میدهد.
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
🔸 اکران اختصاصی و رایگان "فیلم مهدی که به دنیا آمد"
🔹 بهترین فیلم مستند جشنواره بین المللی فیلم شهر
📣 طبق هماهنگیهای انجام شده ثبت نام از دانشجویان و طلاب دانشگاه رضوی به صورت رایگان انجام میشود.
‼️ با توجه به محدودیت ثبت نام، علاقهمندان به حضور در اکران اختصاصی، مشخصات خود را طی امروز و فردا به آیدی @razaviad ارسال نمایند.
#پاتوق_عدالتخوانی ۸
🔰 نو عدالتخواهی در مصاف با ناعدالتخواهی
باحضور:
✅حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🔍همراه با معرفی و نقد مجله:
📖 «نامه جمهور»
با حضور جمعی از اهالی اندیشه و فرهنگ:
دکتر محمدرضا قائمینیک/ دکتر میثم ظهوریان/ دکتر سعید خورشیدی/ محمد جواد استادی/ حسین کمیلی/ محمد مهدی خالقی/ امیر جلیلینژاد/ دکتر رقیه فاضل و...
🕕زمان: پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، ساعت۱۶:۳۰
مکان: کتابشهر ایران، ابتدای خیابان شهید مدرس
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
28.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #نما
تقریر دیدگاه علم دینی استاد حسین کچویان توسط استاد سید حسین شهرستانی
┄┄┅┅🍃✿❀🌹❀🍃✿┅┅┄┄
🔹 ما با پدیدهای مواجهیم به نام «تجدد» که در متن دانشهای برخاسته از آن، نه تنها علم دینی، بلکه هیچ نوع علم دیگری از عالم، غیر از فهم تجددی ممکن نیست.
🔹مهمترین کار علوم انسانی آن است که در دامنۀ انقلاب اسلامی بنشیند و پدیدارهای تاریخیِ ظهوریافته و متمایز آن را روایت کند.
🔸اولين دوره آشنایی با برخی ايدههای معاصر علم دينی
مرداد ماه ۱۴۰۱
┄┄┅┅🍃✿❀🌹❀🍃✿┅┅┄┄
#دوره_علم_دینی
#دبیرخانه_هماندیشی_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مرکز_علوم_نوين_اسلامی
#استاد_حسین_کچویان
#مؤسسه_معنا
➖➖
مرکز علوم نوین اسلامی (معنا)
🌐 @maana_hamandishi
نشست علمی با عنوان "ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما"
🔸 با ارائه دکتر سید حسین شهرستانی
⏰چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۳۰
🕌 سالن اجتماعات ساختمان شماره ۲ دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#اندیشه_اجتماعی_مسلمین
@razaviac