📈 ریشه گرانیها استقراض دولت از بانک مرکزی و بانکهای تجاری است
#انعکاس_خبری
💢 اکبر ترکان مشاور سابق رئیس جمهور:
🔻 مهمترین چالش امروز جامعه ایران گرانیهای گستردهای است که اتفاق افتاده است. ریشه گرانیهای اخیر نیز در کسری بودجه عمومی کشور است.
🔻در چنین شرایطی دولت برای جبران این کسری به روشهای مختلفی استقراض میکند. این استقراض نیز یا از بانک مرکزی گرفته میشود یا از بانکهای تجاری. این رویکرد در نهایت منجر به افزایش نقدینگی در جامعه میشود. به همین دلیل نیز نقدینگی کشور با شتابی بسیار زیادتر از رشد تولید افزایش پیدا کرده است.
🔻در شرایط کنونی نقدینگی در کشور به بالای دو هزار و ششصد هزار میلیارد تومان رسیده است. این نقدینگی بسیار زیاد زمینهساز تورم و گرانیهای اخیر در کشور بوده است.
🔗 ydac.ir/57ocl
_________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺|#تماشا_کنید
📛افشاگری های جنجالی یک کارشناس اقتصادی از #خیانت_بانکها در حق مردم که چگونه سرمایههای مردم را غارت کرده و سکه و طلا را به چندین برابر قیمت واقعی خود میرسانند!
________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
❇️ پنج نکته مهم درخصوص دیدار اخیر رییس قوه قضاییه با روسای بانک ها
🔰#بخوانید؛ از فشار لابی های پرنفوذ در مجلس برای اعطای تسهیلات فرمایشی تا ضرورت کمک دستگاه قضا برای برخورد با بدهکاران دانه درشت
1⃣ غیرقابل گذشت بودن جرم ورشکسته نمایی:
➕ یکی از دغدغه های بانکها طی ۱۰ سال اخیر این بود که که بدهکاران بانکی با سوء استفاده از ظرفیتهای قانونی که وجود دارد نسبت به ورشکستگی نمایی برای فرار از بازپرداخت تسهیلات اقدام میکنند که اخیرا هیات عمومی دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه اعتراض ثالث خارج از موارد قانون تجارت یک ماه را برای بانکها به رسمیت نشناخت و این موضوع بانکها را نسبت به ادامه این روند نگران میکرد. رییس قوه قضاییه در این دیدار این اقدام بدهکاران بانکی را مصداق بارز جرم غیرقابل گذشت عنوان کردند.
2⃣ فشار لابی های پرنفوذ در مجلس برای اعطای تسهیلات فرمایشی:
➕ یکی از معضلات دیگر نظام بانکی عدم اعتبار سنجی صحیح تسهیلات گیرندگان و مصرف در محلی غیر از موضوعی است که برای آن تسهیلات دریافت کردند. این موضوع به دلیل این است که فرایند اعتبارسنجی در کشور زیاد دقیق نیست و در جایی هم که اعتبارسنجی صورت میگیرد نهادهای قدرت و لابیهای پر نفوذ به شبکههای بانکی برای اعطای تسهیلات به افراد معدود و خاصی فشار وارد میکنند که ریشه برخی از موضوعات را در مجالس گذشته مشاهده کردیم که باید آسیب شناسی شود تا افراد نتوانند با سوء استفاده از منابع ملی و بانکی که محدود است آن را صرف سوادگری در بازار مسکن و ارز کنند تا صرف تولید نشود که به وفور این موضوع دیده میشود.
3⃣ لزوم نظارت قضایی بر ستاد رفع موانع تولید:
➕ به گفته آیت الله رئیسی اگر از سوی بانکها تملکی صورت میگیرد و واحدها از چرخه تولید خارج شدند باید حتما فعال سازی شوند و قدرتمند از گذشته با تزریق منابع بانک به توان تولید کشور کمک کنند که این موضوع از دغدغههای جدی تولیدکنندگان است.در این زمینه ستاد رفع موانع تولید وجود دارد که مصوبات هیئت وزیران اختیارات خاصی به این ستاد داده است باید نظارتی هم از سوی دستگاه قضایی بر روی این ستاد وجود داشته باشد که در چارچوب اختیارات خود و به صورت تعاملی با بانکها برای تولید حداکثری در کشور کمک کنند.
4⃣ ضرورت کمک دستگاه قضا به بانکها برای برخورد با بدهکاران دانه درشت:
➕ رییس قوه قضاییه تاکید کردند "بانکها در زمینه شکایت از بدهکاران کلان فعالتر عمل کنند." در این زمبنه باید توجه شود که معمولا بدهکاران کلان به لابیهای پرقدرتی وصل هستند که وصول مطالبات از آنها را برای شبکه بانکی سخت میکند و زمانی که برای دریافت مطالبات به آنها مراجعه میشود اعمال نفوذ و راکد شدن پرونده مطالبات فعال میشود. دستگاه قضایی باید در دوره جدید بیش از پیش کمک کند تا بانکها بتوانند مطالبات خود را از بدهکاران کلان بانکی وصول کنند.
5⃣ تشکیل دادگاههای تخصصی بانکی:
➕ با توجه به اینکه رییس قوه قضاییه دستور ایجاد دادگاههای امور تجاری را صادر کردند اگر دادگاههایی تخصصی برای امور بانکی نیز ایجاد شود که به دعاوی بانکی با توجه به پیچیدگیهایی و اهمیتی که دارد به غیر از دادسرا جرایم پولی بانکی که در جرایم کیفری ورود کرده، اگر در موارد وجوه و دعاوی مدنی و حقوقی هم شاهد این تخصص گرایی باشیم قطعا آینده خوبی را برای وصول مطالبات خواهیم داشت.
▫️منبع: خبرگزاری میزان
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔴 تصمیم مورخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار که از ارکان بانک مرکزی محسوب می شود، مبنی بر تعریف حساب های سپرده گذاری متعدد سرمایه گذاری و تعیین نرخ های سود علی الحساب ، از دو ویژگی منفی و یک ویژگی تاسف بار بر خوردار است. دو ویژگی منفی آن عبارت هستند از :
1⃣ در شرایط رکود حاکم بر اقتصاد کشور ، جمع آوری نقدینگی با رویه های اقتصادی سازگار نیست.
نرخ های سود زمانی بالا می رود که اقتصاد به نقدینگی نیاز نداشته باشد.
اقتصادی که در آن تولید و افزایش آن مساله اصلی است با سود های تسهیلاتی که به تبع نرخ های اعلام شده افزایش می یابند با نقض غرض مواجه می شود.
2⃣ هیچ قانونی به هیچ نهادی اجازه تعیین نرخ سود علی الحساب برای سپرده های سرمایه گذاری را نداده است.
عمل بر رویه گذشته، موجبات قانونی شدن تصمیم را فراهم نمی سازد.
اما ویژگی مخرب این تصمیم آن است که علامت مثبت به عطش سیری ناپذیر و غیر اخلاقی عمده صاحبان نقدینگی می دهد و به آنها میگوید در کنار معرکه گیریهای چندگانه ارز و بورس و خودرو و ... نوع دیگری از همان جنس را برایتان تدارک دیده ایم.
در جمهوری اسلامی بهره افزایشی بدون مالیات بگیرید( چون سپرده عادی و سه ماهه و ...که به سرمایه گذاری و سود نمی رسد.) و بر سپرده هایتان که آن ها هم ممکن است از همین روش ها درست شده باشند بیفزائید تا در نوبتی دیگر از آن ها در متورم کردن مصنوعی معرکه بازی های غیر مولد بهره بگیرید و عذاب ملتی را به تاوان غنیمتی نظاره گر باشید.
🔸متواضعانه از مقامات اقتصادی و پولی کشور میخواهم شجاعانه و شرافتمندانه در جستجوی علل مشکلات باشید. پرداختن به معلول علت نما ، از حیثیت علمی و مدیریتی شما دفاع نخواهد کرد.
✍ دکتر حسن سبحانی
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی
🗞#گزیده_مقالات
🔹هسته ی سخت مکتب اقتصاد اسلامی، در مقایسه با مکتب اقتصاد سرمایه داری عنصر مالکیت میباشد. در نظام اقتصاد اسلامی، منشاء مالکیت به مالکیت تکوینی پروردگار باز میگردد، و یکی از مظاهر مالکیت تکوینی پروردگار، مالکیت اعتباری یا تشریعی او است.
🔸مالکیت اعتباری خداوند و توحید افعالی پروردگار در شاخه مالکیت، مهمترین مبانی نظری در تعیین ساختار مالکیت است، که از سوی قرآن کریم معرفی شدند، عنصر اول به بستر مناسبی برای امکان دخالت پروردگار در تعیین ساختار مالکیت فراهم آورده، عنصر دوم به دنبال اثبات برتری ساخت های تعیین شده از سوی پروردگار است. مهمترین اثر و فایده مالکیت اعتباری خداوند، یافتن بستری مناسب و منطقی جهت تبیین امکان انتقال مالکیت از سوی پروردگار به انسان( نظریه قرآنی استخلاف انسان) و نیز دستیابی به تبیین جایگاه فلسفی امکان دخالت پروردگار در تنظیم نهاد مالکیت است.
🔹انسان به واسطه برخوردای از دو عنصر آگاهی و اراده قابلیت تکوینی آن را می یابد، که به مقام جانشین پروردگار بر روی زمین رسیده مناسبات تولیدی را پدید آورد و از ابزار تولید در جه خیر و فضیلت یا ستم و استثمار استفاده کند. هدایت پروردگار در تنظیم رابطه مالکیت به معنای تحقق مسائل فردی اجتماعی و رفع نیاز وی در حد امکان بوده و این دستاوردها بر توجه انسان به مقام جانشینی و مرتبه مالکیت اعتباری وی در مقایسه با مالکیت اعتباری خداوند و چگونگی عملکرد وی اشاره دارد.
🔸با توجه نیاز به هدایت تشریعی انسان، خداوند اموری را اعتبار کرده و از طریق سلسله انبیاء برای انسان ها تبیین میکند. چنانچه در این گسترده در مورد یا موارد خاصی به نوع رابطه ی بین انسان و مال(پول) پرداخته شود نشان دهنده ی دخالت و تصرف خاصی از پروردگار است. این دخالت که در دایره ی تشریع و درباره ی امر اعتباری(پول) است، خود نیز می باید از سنخ امور اعتباری باشد، به همین سبب میتوان گفت: چنین دخالتی بر مالکیت اعتباری خداوند متکی است.
♦️در اصول نظام اقتصادی اسلام پول در حیطه ی مالکیت عمومی اعتباری قرار دارد. جایگاه مالکیت عمومی در جهان بینی قرآن زمانی آشکار میشود که به نظریه قرآنی استخلاف توجه شود. یکی از آن اَشکال واگذاری مالکیت عمومی اعتباری به مقام ولایت و سلسله مراتب نزولی ولایت تشریعی برای رفع در مصالح و منافع عموم مردم است.
🔹برای اینکه مالکیت اعتباری خداوند در حوزه ی توحید افعالی تحقق یابد لازم است تولید و کنترل آن از مجرای الهی صورت بگیرد. در نتیجه برای تحقق مالکیت اعتباری خداوند لازم و واجب است که رئیس کل بانک مرکزی توسط ولی فقیه تعیین گردد. البته با این عمل استقلال بانک مرکزی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا میکند.
✍️دکتر نورالله صالحی/ استاد نظریهپرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان
🔜ادامه دارد...
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | یادآوری
🚫 مردم اجازه ندهند مرفهین به قدرت برسند.
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب
🎬#برش_دوم
🔸تمدن غرب، به عنوان رباخوارترین و بدهکارترین تمدن تاریخ بشر، بارها بحران هایی را تجربه کرده است که فروپاشی را به معنای دقیق کلمه برای او به ارمغان خواهد آورد و به همین دلیل است که آمریکا به عنوان پیشانی اقتصاد لیبرال، بدهکارترین کشور جهان در تمام طول تاریخ محسوب میشود.
🔹از آن جا که هر دلار به مثابه یک برگ بدهی است، صادر کردن آن به سایر کشورها به مثابه صادر کردن بدهی است و از آن جا که هر دلار به مثابه بخشی از تورم است، صادر کردن آن به سایر کشورها دقیقاً به معنای صادر کردن تورم و بدهی به آن کشورها است.
🔸جیمز ریکاردز در کتاب «مرگ پول» میگوید: «دلار یعنی پول. پول، نیز همان ارزش است و ارزش یعنی اعتماد؛ اعتماد نیز یعنی قرارداد و قرارداد یعنی بدهی. دلار یعنی بدهی فدرال رزرو به مردم در قالبی قراردادی. لذا هرکس در هر زمان واژه پول را دید می تواند به جای آن، کلمه «بدهی» را قرار دهد. آنگاه با جهانی متفاوت مواجه خواهیم بود؛ جهانی در بدهی».
📚#بحران_بدهی
📎دریافت از کتابخانه:
http://ydac.ir/a6pvp
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
7️⃣1️⃣ درمورد خدمات سیستم بانکداری چه دستاوردهای آماری داشتهایم؟ آیا این خدمات، بر ربوی بودن آن نمیچربد؟ خدمات بانکها در زمینهٔ ساخت مدرسه برای مناطق محروم چگونه قابل توجیه است؟
💬|#سوالات_متداول
✅ آیتالله جوادی آملی در جلسه درس خارج خود میفرماید: «اسلام به دنبال آن است که فقر را از بین ببرد، خصیصه اسلام این نیست که به فقیر کمک بکنیم که این را هم کافران دارد، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود من اگر فقر را ببینم گردن او را میزنم، من اجازه نمیدهم که بیکاری باشد، ربا باشد و دزدی باشد، صدقه دادن یک امر عاطفی است و نه یک امر عقلی، آن که عقلی است ایجاد اشتغال و تولید و جلوی بانکها را گرفتن است، شما یک کشوری را پیدا کنید که برای فقرا سازمان و نهاد نداشته باشد.»
▪️این نکته که خیریه به شکلی که در غرب وجود دارد در اسلام مورد پذیرش نیست، امر مهمی است. اسلام کمک به فقرا را به نوعی انجام میدهد که در نهایت فقیری باقی نماند. اما خیریهها در غرب به نوعی دارای اثر تخدیر کننده برای نفس لوامه انسانها دارد. خیالشان را راحت میکند که به جمع کردن پول مشغول بشوند.
▫️باید به خاطر داشت که هیچچیز بر دشمنی و جنگ با خدا نمیچربد و گناهی که حتی بزرگتر از زنا با محارم در خانه خداست را هیچچیز برابری نخواهد کرد.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🖼#پوستر | کیست مولا آن که آزادت کند
▫️السلام علیک #یا_امیرالمومنین
▫️یا عليّ! أنت منّي بمنزلة هارون من موسی الّا أنّه لا نبيّ بعدي | ای علی! تو نسبت به من بهمنزله هارون نسبت به موسى هستی جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود.
💐💐عید ولایت و اکمال دین بر همه شیعیان و آزادگان جهان مبارک باد
● ناشر: خانهطراحانانقلاباسلامی
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔅تجلیل از حرکت قوه قضاییه در مبارزه با رباخواری
🔍 دیدهبان شفافیت و عدالت طی بیانیهای از حرکت ضد ربای قوه قضائیه در جهت احیا و تقویت تولید و مبارزه با رباخواران بانکی تقدیر و تشکر کرد و این تحول بزرگ را به رئیس قوه قضائیه، دادستان کل و تولیدکنندگان رنج دیده تبریک گفت.
📜متن بیانیه دیدهبان شفافیت و عدالت بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻چندی پیش، دادستان کل، جناب آقای منتظری، بخشنامهای خطاب به قضات صادر کرد که در آن از مسئولان قضایی خواسته شده است اگر بانکها برای تعیین طلب خود از مشتریان، از ربح مرکب استفاده کردهاند، در بررسی شکایت بانکها از مشتریان، برای تعیین میزان بدهی، به هیچ وجه زیر بار ربح مرکب که در شرع مقدس قطعاً حرام و از نظر قانونی، به تصویب شورای پول و اعتبار، قطعاً ممنوع است، نروند.
🔻رئیس محترم قوه قضائیه نیز اخیراً بخشنامهای ابلاغ کرد که در آن قضات، در شکایت بانکها از مشتریان، از پذیرش نرخهای بیش از آنچه شورای پول و اعتبار مصوب کرده است، جداً بپرهیزند. در صورت عمل به این دو بخشنامه و ایستادگی برای اجرا، یک انقلاب در مناسبات مالی جامعه رخ خواهد داد.
🔻در اهمیت این اقدام، اجمالاً اشاره میشود که؛ بانکها وقتی به تولیدکنندگان کالا و خدمت، اعتبار میدهند اگر به قانون بانکداری بدون ربا عمل کنند، اعتبار به تسهیلات تبدیل میشود و نرخ سود تسهیلات عمدتاً بیمعناست چون بانک به وکالت از طرف سپردهگذاران، تسهیلات را به تولیدکنندگان وا میگذارد تا آنها تسهیلات را در یک فعالیت تولیدی از پیش توافق شده بکار بگیرند و اگر سودی حاصل شد، بین بانک و تولید کننده تقسیم شود. حالا اگر به دلیلی که به کارکرد تولید کننده مربوط نیست، تولیدکننده به سود انتظاری دست نیابد، بانک بدون توجه به قانون یا با شروطی که از ابتدا بر تولید کننده تحمیل میکند، اصل + سود + جریمه دیرکرد را جمع میزند و این حاصل جمع را اعتبار تازه فرض کرده و از آن هم سود میگیرد. با این روش، این سود که بدون توجه به علت ناتوانی مشتری در پرداخت اقساط، اخذ میشود را ربح مرکب میگویند که به تشخیص همه فقها و شورای پول و اعتبار، حرام و ممنوع است.
▫️ به دلیل همین ربح مرکب است که ارقام بدهی مشتریان به بانکها با سرعت سرسامآوری افزایش مییابد.
🔻طبق قوانین پولی و بانکی و قوانین برنامه، مؤسسات مالی و اعتباری و بانکها باید طبق قوانین ذیربط و طبق مصوبات شورای پول و اعتبار اداره شوند. نرخ سود انتظاری که در برخی از معاملات باید از پیش تعیین شود متغیر بسیار مهمی است که حاکمیت باید از آن به عنوان یک ابزار مهم سیاستگذاری اقتصادی استفاده کند. کوچکترین سهلانگاری در کیفیت و اندازه آن، سود انتظاری را به بهره، معامله را به رباخواری و فعالیت اقتصادی را به #جنگ_با_خدا و پیامبر خدا با تبعات وحشتناک و دردآور در عرصه تولید و توزیع درآمد، مبدل میسازد.
⭕️یک مثال واقعی، این حقیقت را آشکارتر میکند: یک مؤسسه فرهنگی، با حمایت وزارت ارشاد از بانک ملت مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در تیر 1389 برای ساخت و راهاندازی مؤسسه، تسهیلات میگیرد و به طور منظم اقساط خویش را تا آبان 1390 به مبلغ 630 میلیون تومان پرداخت میکند تا اینکه وزارت ارشاد به بهانههایی، مؤسسه را در آبان 1390 تعطیل میکند و مؤسسه دیگر قادر به پرداخت بقیه اقساط نمیشود. حالا، پس از 9 سال، بانک خود را 5/7 (هفت ونیم) میلیارد تومان طلبکار میداند (در حالی که 170 میلیون تومان از اصل بدهی بیشتر نمانده بود) و بانک بابت طلب مورد ادعای خود، در حالی که تنها منزل مسکونی این آهنگساز و نوازنده اهل قبله و جبهه که متعلق به دو دختر این خانواده است و در حالی که به سن قانونی نرسیده بودند و پدر آن را در گرو تسهیلات خود، گذاشته بود، در تصرف خود، قرار میدهد.
🔻جالب است که بدانید؛ دادگاه بدوی و تجدیدنظر به خاطر حفظ غبطه صغار، حکم علیه تصرف بانک داده بودند ولی بانک با تقاضای تجدید دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشاند و شعبه دیوان نیز بدون توجه به ربح مرکب اعمال شده و غبطه صغار، حکم به نفع بانک داد و حالا خانه در معرض حراج است! این در حالی است که ۵ محکمه جداگانه، وزارت ارشاد را به پرداخت ۱۷/۵ (هفده و نیم) میلیارد تومان خسارت به این هنرمند، محکوم کرده است و آنها از پرداخت طفره میروند!
▫️اینچنین است که دهها هزار تولیدکننده کالا و خدمات همینطور به خاک سیاه نشانده شدهاند.
🔺حالا قوه قضائیه با استناد به حرمت قطعی ربح مرکب و ممنوعیت آن، همه دادگاهها را مکلف کرده است که در رسیدگی به شکایت رباخواران بانکی علیه تولیدکنندگان از هرگونه تسامح خودداری ورزند! تا تولید احیا شود و رباخواری تقویت نگردد.
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰مرثیه ای بر یک رویاء
📝#یادداشت_تحلیلی
🌀بازخوانی سرگذشت اقوام و ملل مختلف از آن جهت که انسان را با فضای تمدنی حاکم بر جوامع مختلف آشنا و نقشه راه آینده را ترسیم خواهد کرد، دارای تأملات فراوانی است. آشنایی با این مکاتب و اندیشه ها که عمدتا در طول تاریخ ابتدای به ساکن با ارائه الگوهای اقتصادیِ ممتاز سعی در نشان دادن چیرگی بنیان های نظری خود داشتند تا بتوانند توانایی شان را برای اداره جامعه ی موعود به رخ دیگران بکشند و از این راه پیروانی هم برای خود گرد آورند، در به تصویرکشیدن الگوی معیشتی و برآوردها و محاسبات شان در رقم زدن سازوکارهای اقتصادیِ جوامع آنروز که عمدتا به بن بست فروپاشی رسیدند، ما را با پاسخ های فراوانی در فضای رقم خورده ی متاثر از افول اقتصاد جهانی روبرو خواهد کرد.
🔸از مرکانتلیست های قرون 17و18م که دخالت و بسط یدِ دولت بر بازار را یگانه منجیِ شکوفایی اقتصاد و تحقق قانون طبیعت میدانستند تا فزیوکرات های نیمه پایانی قرن 18م که بعنوان اولین مکتب اقتصاد لیبرالیِ کلاسیک با بسط دادن ماهیات فلسفه ی لیبرالیسم به علم اقتصاد، سنگ بنای اقتصاد بازار را توسط آدام اسمیت و ریکاردو با به چالش کشیدن اصول مرکانتلیسم گذاشتند، تا نئولیبرال های عصر حاضر و حتی پیروان جامعه طبقاتی، هر کدامیک سعی در نشان دادن الگویی درست و بی عیب و نقص در کنترل نظام اقتصادیِ مبتنی بر جهان بینی خود داشتند که همین امر نشان از جایگاه ممتاز ساختار اقتصادی در بقای تمدن ها و سعی در مسلط نمودن پارادیم های فکری شان از این مجرا داشت.
🔹کپیتالیسم بعنوان جوهره دنیای غرب که در چیزی جز پول و کالا خلاصه نمیشود با رقم زدن اَشکال مختلفی از معاملات بازار سرمایه و قراردادهای مالی که منبعث از همین تفکر کالا انگارانه ی انسان غربی است، در کنار چاپ پول بدون پشتوانه در حجم ویرانگری که تاریخ بشر به خود ندیده است، روی دیگری از #سرقت_بین_المللی که اینبار در میدانی به گستره پول ملی کشورها عملیات تخریبی انجام میدهد را پیش روی آنها قرار داده است.
♦️کشورهای توسعه یافته که در قاموسشان جز حیات استعماری جای ندارد پس از تحمیل جنگ ها و خسارات فراوان به نظام بین الملل و با پایان دو جنگ خونبار جهانی که بحران اقتصادی و تلفات انسانی، آورده ی اشتهای سیری ناپذیرِ خوی تجاوزکارانه شان بود ، رهایی از آن را در گرو ایجاد نهادها و پیمان های بین المللی ای یافتند تا به اصطلاح با بازی حاصل جمع مثبت، ضمن هموار کردن مسیر رقابت های سوداگرانه مالی و پولی در بین خود، استثمار ملل بی بضاعت و کم بنیه را شیوه ای بر تضمین حیات تمدنی خود قرار دهند.
♦️بدنبال پیمان برتوون وودز و مرجعیتِ ارزی دلار آمریکا و در پی انقطاع آن از طلا در 1973م، نظام بین الملل در مسیری قرار گرفته است که اکنون با بیش از 258 تریلیون دلار بدهی و در شرایطی که بسیاری از اندیشمندان و کنشگران جهانی نَفَس های اقتصاد لیبرال سرمایه داریِ متشبث به دلارِ کاغذی را به شماره میبینند، افتادنش در #دام_جنگ_شیطان_بزرگ_با_خدا و به یغما رفتن سرمایه کشورها که مقتضای آن بحران است باید دلیلی بر مطالبه ی کشورهای جهان در به محکمه کشاندن ایالات متحده آمریکا بعنوان کشوری که بیماری مسریِ ربایِ سازمانی را در بسیاری از کشورها نهادین سازی و به واسطه آن مشروعیت بخشی کرد، در محاکم بین المللی باشد.
🔸دلار آمریکا بعنوان سلاح مهلک حاکمان این کشور در جنگ اقتصادی که به ابزاری در به انقیاد کشاندن ملت ها تبدیل شده است، به یُمن سیاست های پولیِ انبساطی فدرال رزرو و سیل اوراق قرضه دولت فدرال در روندی وارونه با ارمغان 26 تریلیون دلار بدهی گریبان خود را نیز گرفته است تا فریاد بیشمارْ کسانی چون پرفسور کورتن که چاپ پول را نه تولید ثروت که تولید بدهی میدانند، گواه و تصدیقی باشد بر پایان رویایِ این رباخوار اعظم.
✅منویات حکیمانه اخیر رهبر انقلاب اسلامی در چهارچوب رویکرد مصونیت سازانه که اشارات موکد ایشان بر هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید و رفع موانع آن و اصلاح نظام بانکی کشور بعنوان یکی از اصلاحات اساسی اقتصاد را به همراه داشت، در کنار فرمان شکستن جادوی مالی و پولی دشمن بعنوان مولفه ای تام و تمام در بستر تحقق اقتصاد مقاومتی که اقتصادی مقاوم و قوی در سایه ی رونق و اتکاء به صنایع داخلی و حمایت ها و نظارت های دولت از بخش خصوصی و گردش سالم جریان سرمایه ی کشور و سرمایه گذاری های کنترل شده را طلب میکند، خط بطلانی است بر مظاهر علم اقتصادِ ربوی که ره آوردی جز فقر و هلاکتِ بشری به همراه نداشته اند.
#فروپاشی_علم_اقتصاد
✍️ابراهیم فیاضی
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽|#ربا_طنز
🍭 وقتی اسم طرح جدید بانکداری بدون ربا رو میشنوی😂😂😂
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
⚫️ خبر درگذشت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که صبح امروز به دیار باقی شتافند را به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای او طلب غفران و آمرزش مینماییم.
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📱|#توئیت_گرام
"هرجا اقتصادیتر شد بدهیاش بیشتر شد
هرجا اقتصادیتر شد فاصله طبقاتی زیاد شد
هرجا اقتصاد بیشتر رقم خورد دلالی و سود حاصل از عدم فعالیت و تولید بیشتر شد
چه اینکه قدرتهای اقتصادی جهان بدهکارترینند و فاصله طبقاتی در آنجا بیداد میکند
تمام این ویژگیها مختص رباست
پس اقتصاد #علم_ربا است"
👤محمد وارسته
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی
🗞#گزیده_مقالات
🕑#بخش_دوم
🔹مالکیت به رابطه خاص بین مالک و مِلک اشاره میکند که امکان تصرّف مالک در ملک را نشان میدهد. این رابطه و سلطه، گاه حقیقی و واقعی است؛ یعنی مالک، سلطه واقعی و حقیقی بر مِلک دارد؛ مانند خداوند بر مخلوقات، و مالکیت انسان بر نفس یا بر صورت ذهنی اشیاء. گاهی نیز این سلطه اعتباری است؛ یعنی بین مالک و ملک فقط رابطه و سلطه ای فرض میشود که آنچه جدا و گسیخته از مالک است، به منزله آنچه به او ارتباط دارد، در نظر گرفته شود.
🔸بدین ترتیب«مالکیت اعتباری» عبارت است از اعتبار واجدیت و احاطه شخصی(حقیقی یا حقوقی) بر شیء، اعم از عین و منفعت است به گونه ای که بر آن شیء سلطه داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند و مانع تصرف دیگران شود. بنابراین میتوان گفت عنصر اصلی در مفهوم مالکیت«امکان تصرف» است.
🔹تفاوت اساسی این دو مالکیت اینست که در مالکیت حقیقی، همواره مِلک بر مالک قائم بوده و هیچ وقت از مالکش جدا و مستقل نمیشود(طباطبایی،ج۳،ص۲۰۲)؛ ولی مالکیت اعتباری از آنجا که قوامش به وضع و اعتبار بوده، قابل تغییر و تحول است، امکان دارد این نوع ملک از مالکی به مالک دیگر منتقل شود و میتوان گفت که یکی از نشانه های مالکیت اعتباری، قابلیت انتقال مِلک است(هادوی نیا،۱۳۸۲).
♦️درواقع انسان ابتدا، مالکیت حقیقی میان خود و افعال و قوا و اعضای خود را درک، سپس شبیه این ارتباط را میان خود و محصولاتی که صرفا محصول طبیعت یا محصول کار و طبیعت و یا محصول کار و سرمایه و طبیعت است، فرض میکند و در عالم فرض و اعتبار وجود خود را گسترش داده، با قرارداد اجتماعی آن را معتبر میکند. پس از این فرض و قرار داد، برای خود با بعضی از ثروت ها نسبتی قائل میشود که این نسبت میان آن ثروت و دیگران نیست؛ به همین سبب اجازه هرگونه تصرفی را در آن ثروت به خود میدهد(مطهری،۱۳۶۸:ص۵۲).
🔸دو نوع مالکیت پروردگار شامل: مالکیت حقیقی، که به شان خالقیت وی باز میگردد و به همین سبب این مالکیت مطلق بوده و همه متصرفات را شامل میشود(مکارم شیرازی،۱۳۵۳:ج۱۷،ص۴۳۶). و دیگری مالکیت اعتباری خداوند است که یکی از آیاتی که میتوان از آن مالکیت اعتباری خداوند را فهم کرد آیه ۳۳ سوره نور[1] است که در آن به دو نوع رابطه«رابطه انسان و مال» و «رابطه خداوند و مال» که همان مالکیت انسان، و مالکیت خداوندست اشاره شده است.
♦️از آنجا که تصرف انسان در مال، همانند تصرف انسان در نفسش و مانند آن نیست، رابطه اول به مالکیت اعتباری انسان اشاره دارد. دخالت خداوند در چگونگی این مالکیت همانگونه که در آیه مطرح شده است، دخالت تکوینی نیست؛ بلکه در گستره اعتباریات قرار دارد. این دخالت تشریعی متکی بر رابطه خاص«بین خداوند و مال» است که خداوند در جایگاه مالک حقیقی همه مخلوقات، در ابتدا مالکیت اعتباری خود را مطرح؛ سپس با تکیه بر برتری و تقدم آن، در چگونگی رابطه انسان و مال دخالت کرده، به هدایت تشریعی وی میپردازد؛ پس مفاد آیه اینست که تمام ثروت ها در مرتبه اول مال خداست و در مرتبه بعد به مالکیت شخص انسان در می آید؛ البته در صورتی که با مالکیت خدا منافات نداشته باشد(دفتر همکاری حوزه و دانشگاه،۱۳۷۱:ص۲۲۵).
1️⃣ وآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ- و به آنان از مالی که پروردگار به شما عطا نموده است، بدهید.
✍️نورالله صالحی/ استاد نظریهپرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان
🔜ادامه دارد...
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب
🎬#برش_دوم
🔸برخلاف تصور رایج، بانک ها از محل سپرده ها وام نمی دهند! و وامی که از بانک گرفته می شود پول شخص دیگر نیست بلکه بانک های تجاری رأسا سپرده های بانکی را خلق کرده اند. حقیقا رسالت اصلی سازمان بانک، «خلق پول از هیچ» است! لذا بانک ها برای وام دهی نیازی به سپرده ها ندارند!
🔹در حال حاضر، سه نوع پول بانکی در اقتصاد جریان دارد: اسکناس ها و مسکوکات، ذخایر، سپرده ها که همه این پول ها طی فرآیند حسابداری خلق می شوند در واقع به مجموعه پول هایی که توسط بانک مرکزی خلق شده، پول رسمی حاکمیت یا پایه پولی یا پول پرقدرت می گویند. نقدینگی هم شامل مجموعه «اسکناس ها و مسکوکات در دست اشخاص» و «سپرده های بانکی» می شود.
🔸با توجه به درصد محدود اسکناس ها و مسکوکات(%3 کل نقدینگی) تقریبا باید گفت نقدینگی عبارت است از مجموع سپرده های بانکی. جالب اینکه کل پولی که بانک مرکزی کشور از اول ایجاد کرده است؛ تنها نزدیک به 170 هزار میلیارد تومان بوده است در صورتی که نقدینگی بالغ بر 1200 هزار میلیارد تومان(قریب به 7 برابر پایه پولی) است.
📚#پارادوکس
📎دریافت از کتابخانه:
http://ydac.ir/xgo4z
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ
❇️منتخب پایان نامه "دکترین بازاراسلامی"
💠 بخش دوازدهم
#دکترین_تجارت_در_اسلام
✅ همانطور که عنوان شد انسان مادامی که "ایمان" و "عمل صالح" انجام ندهد در خسران و زیان است
✳️ خسران بعنوان زیان اخروی و ضرر به عنوان زیان دنیوی
❇️ «در قرآن، ایمان قبل از عمل صالح 65 مرتبه آمده است و درپي ايمان داشتن و مومن بودن، عمل صالح انجام شدني میشود. از لحاظ قرآني ايمان به مواردي تعلق ميگيرد که هفت مورد است
✳️ایمان به الله، کتاب، ملائک،انبیاء،آیات،غیب و آخرت
💠جديدترين نظري که در تبيين عمل صالح ارائه شده است، معتقد است: «قرآن، عملي را صالح مي داند که مطابق با دستور نبي و حجت آن عصر باشد. هر کاري را که دين و پيامبر آن عصر، امضاء کند و از طرف خدا، به وسيله ي وحي، کار نيک معرفي شود، عمل صالح است . (جوادی آملی - تفسیر موضوعی قرآن - ص 307 )
✅لذا متغير اساسي در مفهوم عمل صالح، انطباق عمل با «حجت عصر» و «ولي الله در هر زمان»، مي باشد. طبق بيان قرآن، عمل صالح، منجر به «حُسن» و زيبايي در اعمال انسان مي شود.(فرقان ، 70)
✳️خداوند وعده ي «ودّ» و مَودّتي را به مؤمنين عامل به عمل صالح مي دهد و اين مودت، همان مودت عترت و قُرباي رسول الله(ص) است.(شوری ،23) عمل صالح و محبت عترت رسول اکرم، دو پايه ي خط ريلي هستند که حرکت قطار وجود انسان به سمت الهي شدن، به هر دوي آن ها محتاج است. ( بحارالانوار، ج 78، ص 348 )
✅«حيات طيبه» نيز به عنوان سبک زندگي طراز انسان مؤمن، ره آورد همين عمل صالح است. ( نحل ،97)
➕علاوه بر اين ها، آن چه که در صيرورت و شدن انسان، مفيدِ فايده است، صعود به بالاترين درجاتي است که خدا براي انسان رقم زده است. (طه،75)
☑️«عزّت» که جميع مرتبه ي آن، «عزت الهي» و در نزد خدا است، بر بستر کلمه ي طيبه اي به دست مي آيد که به سوي خدا صعود مي کند و رافع و بالابرنده ي اين کلمه ي طيبه، چيزي جز «عملصالح» نيست. تجارت انسانِ اراده کننده ي چنين عزتي، «تجارت لن تبور» حقيقي است و عمل عاملان مقابل اين تجارت، «يَمْكُرُونَ السَّيِّئات» بوده و همان «مکر و تجارت يبور» حقيقي است. (فاطر 10)
🗂در تجارت اسلامی نیز واسطه، خلق میشود اما واسطه همان خداست که در اقتصاد بیع محور فرد مومن چون درک حضور حاضر دارد خدا را واسطه میداند و این واسطه روی زمین خلیفه الله خواهد بود که مومن آن را ناظر میداند.
🔻در بخش 4 دلالی بر طبق آراء تافلر بیان شده است اما در اینجا واسطه در بازار اسلامی مطرح میکنیم.
♻️در تِرِيد، فرآيند تفکيک بين توليد و مصرف و سپس بين توليدکننده و مصرف کننده صورت مي گيرد که منتج به بازار و ظهور پديده ي مرچنت يا دلال مي شود که بن مايه و ريشه ي اين تفکيک در نگاه انتزاعي به فرآيند توليد مصرف و کل هستي مي باشد اما در تلقي تجارت قرآن، تفکيک در فرآيند تعاملِ صورت گرفته بين دو نفر انجام ميشود؛
✅به اين معنا که يک عمل و عامل آن به صورت متحد با هم از يک عمل و عامل ديگر که آن دو نيز متحد هستند از هم منفک شده و به صورت مجزا در نسبت با خدا سنجيده مي شوند. چون مظروف ساختن خدا در قالب ماده و در جهان مادي نقص و محدوديت محسوب مي شود، لذا اين مسئله، منجر به حضور و ظهور «واسطه»، در جهت اعمال ولايت الهي مي شود که صالحيت هر يک از دو عمل و عامل، در نسبت با آن واسطه سنجش مي شود. اين نگاه انفکاکي نه زاييده ي تقرب انتزاعي، بلکه مولود تقرب تجريدي به عالم است.
http://yon.ir/9StoO
_____________________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📱|#توئیت_گرام
💭"انقدر بانک ها از مردم بیچاره سود بیش از مصوبه بانک مرکزی میگرفتن
و بانک مرکزی هم بهروی مبارک نمی آورد
تا اینکه امروز دیوان عالی کشور، رای وحدت رویه دادند که سود بیش از مصوبه گرفته نشود و دادگاه ها افراد را محکوم نکنند
چه آدم هایی که بخاطر سود بیچاره شدند و زندگی شون فنا شد!"
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|⚠️سکوت بانک مرکزی در برابر حسابسازی بانکها در صورتهای مالیشان!
👤 صمد عزیزنژاد، تحلیلگر مسائل اقتصادی: ضعف بانک مرکزی در برابر حسابرسی صورتهای مالی بانکها کاملا مشهود است/ بانک مرکزی خودش میداند بانکها حساب سازی میکنند نه حسابرسی!/ چطور ممکن است بانکی که کفایت سرمایهاش منفی است، سود توزیع کند!
🔗منبع: نودِ اقتصادی
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
8️⃣1️⃣ آیا پولمان را از بانک بیرون بکشیم؟ نگه نداشتن پول در بانکها، احتمال دزدی و ناامنی اقتصادی را افزایش نمیدهد؟
💬|#سوالات_متداول
✅ این مهمترین شبههایست که به نضهت مردمی ممانعت از جنگ با خدا به واسطه سفاهت برخی حرکتهای سطحی و کوتاه مدت موازی وارد شده است. متاسفانه در طول چند سال فعالیت این نهضت، حرکتهای مشابه کوتاه مدت و مقطعی متفاوتی انجام شد. عدهای چون از وام بانکی ضربه خورده بودند، میخواستند سود بانکی را حذف کنند و حتی در تلویزیون هم حضور پیدا کرده و صدای خود را بلند کردند. عدهای دیگر در شبکههای اجتماعی در یک حرکت احساسی و غیرعقلانی مردم را به خروج سپردههای خود از بانک و تبدیل آنها به طلا و ... ترغیب کردند و چند میلیاردی هم بنا به ادعای خودشان از بانکها خارج کردند.
▪️برخی که آش را آنقدر شور کردند که برخی بزرگان برای حل و فصل موضوع وارد میدان شدند و فرد را از اعتصاب غذای منجر به مرگ! منع کردند. گروهی حتی در برخی از گزارشات دیوار نویسی کردند و کار را به نهایت سطحیگری رساندند. انگار با آشوب و بلوا و مرگ مشکلات علمی و تصمیمسازی مدیران برای زندگی حل میشود!
▫️آن گروهی که میگفت پولها را باید از بانک خارج کرد، اگر ذرهای مطالعه داشت میدانست این خروج هیچ فایدهای برای جمهوری اسلامی نداشته و اساساً پول ازبانک خارج نمیشود! این عمل تنها بیاعتمادی به نظام را تداعی کرده و دشمنان جمهوری اسلامی را به طمع میاندازد که دستآویز جدیدی برای حمله به اصل نظام پیدا شده است.
▪️در پاسخ به دیگر سؤالات، به این نکته اشاره خواهیم کرد که از لحاظ اقتصادی پول چگونه گردش میکند و از لحاظ علمی ایراد کار ذرهای مرتفع نخواهد شد و از باب تمدنسازی نیز متاسفانه این حرکت تاثیری منفی بر اقتصاد خواهد داشت.
▫️به یاد داشتهباشیم که خروج پول از بانک و تبدیل آن به طلا یا ارز یا به عبارتی کنز (گنج) کردن، آنها را از چرخه اقتصادی خارج میکند و این مخالف صریح سیاستگذاریهای سالانه اقتصادی امام خامنهای در نامگذاری سال است. ایشان که در سالهای اخیر بر موضوع اقتصاد و کار تمرکز کردهاند و توجه ویژهای به تولید دارند انتظار دارند تا مردم سرمایههای پولی، مالی و نیروی بازوی خود را در این مسیر به کار بیاندازند، نه آنکه با سوء برداشت پولهای خود را تبدیل به گنجهایی در خانه و غارها بکنند!
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
💠 انسان یا حیوان؛ تحیّری معرفتی
👥|#ارسالی_اعضاء
💡امانیسم انسان را محور ارزشها قرار میدهد یعنی اصالت به اراده و خواست او داده میشود. در این نظریه همه چیز از انسان شروع شده و به انسان نیز ختم میشود و هیچ حقیقتی برتر از انسان وجود ندارد بنابراین امانیسم در مقابل مکتب دین که بر اساس خدا محوری میباشد قرار گرفته است. به طور کلی امانیسم در تاریخ غرب، با دو قرائت یا در دو گرایش کلی بروز کرده است، یکی گرایش فردگرا و دیگری گرایش جمعگرا. فرد گرایی که قرائت غالب از انسان گرایی بوده است، نه تنها اصالت را به انسان، که به فرد انسانی میدهد. در عرصه حیات سیاسی و اقتصادی، گرایش جمعگرا معمولا در مکاتب سوسیالیسم و مارکسیسم و گرایش فردگرایانه خصوصا در لیبرالیسم و کاپیتالیسم خود را نشان داده است.
🔻پارادایم حاکم بر نگاه دانشمندان غربی اُمانیستی است. در این نگاه انسان محور همه چیز است و همه چیز با انسان تعریف می شود. از دل این پارادایم در علوم مختلف نظریات متعددی شکل گرفته است. به طور مثال در اقتصاد یوتیلیتاریانیسم (اصالت منفعت) یکی از نظریات مطرح و مشهور است که از دل این پارادایم شکل گرفته است. در اقتصاد غربی اصطلاحات مشهوری مانند: پول خدا است، انسان گرگ انسان، طمع خوب است و... مطرح می شود.
🔺انسان غربی به دلیل پارادایم امانیستی، خودخواه و طمّاع است و میل به ایثارگری و انفاق و مفاهیمی از این دست ندارد. در حالیکه در نگاه قرآنی (پارادایم تئوئیستی) انسان خدامحور اهل ایثار،انفاق،خمس،زکات و... است. در نگاه غربی مالکیت درجه یک و در نگاه قرآنی مالکیت درجه دو است، همه اینها عواملی است تا انسان قرآنی خود را در محضر خدا دریابد.
✍️ایراندخت
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir