🔻فَإِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الغٰالِبُونَ
▪️طَریقُ النَّصر
📌تبیین تحولات امت اسلامی در میانه نبرد مرگ و زندگی
▫️تا چهلم شهید نصر الله هر شب یک مسجد
🔹 سخنران: حجتالاسلام امیر حسین صباغ
🔸امشب: جانباز، بین وصال ۴ و ۶
🔰 مسجد ابوالفضلی علیه السلام
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
🔻فَإِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الغٰالِبُونَ
▪️طَریقُ النَّصر
📌تبیین تحولات امت اسلامی در میانه نبرد مرگ و زندگی
▫️تا چهلم شهید نصر الله هر شب یک مسجد
🔹 سخنران: حجتالاسلام احمد قوی
🔸امشب: نوفل لوشاتو ۱۰
🔰 مسجد قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#یادداشت
#طوفان_الاقصی
#طریق_النصر
🔰چرا کماکان مساجد سنگرند؟
✍️ حجتالاسلام حسین کلاتی
برخی گمان میکنند که دیگر مسجد نمیتواند پایگاه انقلاب و اسلام باشد چون مخاطب محدودی دارد امّا واقعیت این است که اینها به ظرفیت های تاریخی و انسانی مسجد بی توجهاند؛ و الا هنوز هم مسجد بزرگترین ظرفیت اجتماعی انقلاب اسلامی و راهگشای مشکلات است.
🔸ظرفیت تاریخی:
مسجد ابداع نبی اکرم (ص) و الگوی اسلام برای پیشبرد عرصه اجتماعی در اسلام است یعنی مسجد را نباید به سان یک پدیده اجتماعی در بخشی از تاریخ نگاه کرد بلکه باید آن را تدبیر شریعت برای اجتماعات ایمانی تا روز قیامت دانست. مسجد هم مکان عبادت بوده است، هم محلّ علم و هم محل اجتماعات سیاسی و دینی. و همهٔ اینها در ترکیبی عجیب کنار هم قرار گرفتهاند به گونهای که نمادی از یک جامعه ایمانی کوچک را به طور کامل به نمایش میگذارند؛ الگویی که باید آن قدر توسعه پیدا کند تا تمام جامعه را بگیرد. امیرالمؤمنین در حکمت 31 نهج البلاغه می فرمایند دنیا مسجد اولیای خداست یعنی غایت یک جامعه در قرب به خدا همین است که تمام دنیا را مسجد ببیند.
🔹ظرفیت انسانی :
مساجد ما، محل پیوند مردم، روحانیت و بسیجی های محله است. روحانیت به برکت مساجد، پایگاه ثابتی در محلههای شهر و روستا دارد در حالی که هیچ نهاد یا جریانی در کشور چنین فرصتی ندارد.
پایگاههای بسیج در محلّات بزرگترین شبکه مویرگی انقلاب اسلامی است که به صورت سازماندهی شده با مساجد پیوند خورده و تقریباً به همه مردم ایران دسترسی دارد.
و این توضیحات یعنی ما برای یک کارِ مردمی فراگیر هیچ جایگزینی برای مساجد نداریم. کار متکثر مردمی نیازمند مکان مشخص، محور معنوی و انگیزشی، نیروی انسانی معین، فضای معرفتی و فکری، بودجه و امکانات و شبکه سازی است؛ همه این موارد در یک گستره 80 میلیونی در مسجد جمعاند.
کار بزرگ، نیازمند شبکه اقدام کننده پرانگیزه است و چه شبکه ای بزرگتر از ترکیب روحانیت، بسیج و مردمِ مؤمن مسجدی در سطح کشور می توان پیدا کرد؟
این ظرفیت عظیم انسانی و معنوی و تاریخی، لشکری است که اگر سامان پیدا کند، جهت دهی واحد داشته باشد، عمق پیدا کند و به انواع ابزارها و مهارت ها تجهیز شود، بزرگترین عملیات های تاریخ کشور در جنگ فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را رقم خواهد زد کما این که در جنگ هشت ساله نمونه ای از بروز این ظرفیت را شاهد بودیم.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 سلسله جلسات سراج ؛
مباحثه بیانات رهبری؛
جلسه دهم
با محوریت متنِ:
🔻 بیانات به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهانی(۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳)
📅 زمان: پنجشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۳
⏱ساعت: ۱۵:۰۰
🕌مکان: خیابان دانشگاه، دانشگاه ۵، مسجد و رضویه میرزای ناظر
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
بیانات در 13 آبان.pdf
722.5K
📌متن بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳
💠تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
◽تشکل طلبگی ربیون از ابتدای تأسیس خود همواره با در نظرگرفتن سرمایه بزرگی چون تشکلهای طلبگی کشور و مخصوصاً حوزهٔ مبارکهٔ خراسان، در پی تعامل با این تشکلها و مطالبه از مراکز حوزوی در جهت حمایت از آنها بوده است. با این حال پیام منتشر شده و در حال انتشار اخیر، نه از سوی تشکل ربیون بوده و نه از سمت هیچ کدام از تشکلهای دیگر و صرفاً توسط بعضی دلسوزین انقلاب اسلامی که اتفاقاً خارج از نهاد حوزه علمیه هستند، تنظیم گشته است.
◽ضمناً دقت در متن پیام منتشره، ظاهر در این است که نویسنده یا نویسندگان پیام به هیچ عنوان در پی جعل امضا و استفادهی بدون اذن از لوگوی تشکلها نبودهاند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
بسم الله الرحمن الرحیم
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۳ آبان ماه
تقریر
رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز 13ام آبان، با جمعی از دانشجویان و دانشآموزان دیدار کردند. با دقت در محتوای این دیدار به نظر میرسد غرض اصلی این دیدار را میتوان در این عنوان جمعبندی نمود: «پاسخ به تردیدافکنیها درباب مبارزه ملت ایران با استکبار و تبیین نسبت جوانان با این حرکت و ادامهی آن». در این راستا، ایشان در 3 محور اساسی ساختار بحث خود را تنظیم کردهاند:
در محور اول مقدمتا، پس از اشاره و پاسخ به پیشنهادات طرحشده از سوی جوانان درباب مقابله با استکبار، جوانان را به «ذکر» و «شکر» به عنوان پشتوانه معنوی لازم برای آنان در جهت پیمودن راه طولانی و دشوار آینده نصیحت میکنند. سپس در محور دوم، پس از اشاره به اهمیت روز «مبارزه با استکبار»، از ضرورت مقابله با خط تردیدافکنی و انکارِ حرکت شجاعانه و آگاهانه ملت در مقابله با آمریکا و عوامل منطقهای او سخن گفته و به پاسخ چند تردید، سوال و کوتهنظری در این باره میپردازند. «چرایی اشغال لانه جاسوسی، چرایی مبارزه، امکان این مبارزه مبتنی بر پیشرفت و توفیقات آن تا کنون و مختصات این مبارزه» سرفصلهای این محور بودند. در نهایت در محور سوم، به ضرورت امتداد یافتن این حرکت و امکان نقشآفرینی جوانان در مبارزه با استکبار و ایجاد حرکت عمومی ملتها علیه استکبار پرداختند. همچنین از حرکت مسئولین در این جهت، اطمینان دادند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۳ آبان ماه
تحلیل1⃣
این دیدار که در زمینه اتفاقات مهم منطقه و خصوصا پس از حمله اسرائیل به ایران برگزار شد، حاوی نکات مهمی است که حسب بضاعت به دقت در آن خواهیم پرداخت.
در بخش تقریر گفته شد میتوان غرض اصلی این دیدار را این چنین جمعبندی نمود: «پاسخ به تردیدافکنیها درباب مبارزه ملت ایران با استکبار و تبیین نسبت جوانان با این حرکت و ادامهی آن». در تبیین علت پیگیری این غرض میتوان به نکاتی اشاره نمود.
۱_از کلیت این دیدار میتوان دریافت آنچه که در مواجهه با استکبار اهمیت بیشتری دارد وضع «ملت ایران» است: «ملت ایران» باید برای مبارزه با استکبار «آمادگی» داشته باشد. حافظه تاریخی «ملت ایران» نباید از تجاربش غافل شود. «ملت ایران» نباید گرفتار خط تردیدافکنی و انکار گردد. «ملت ایران» در جهت مقابلهی «منطقی و منطبق با دین، اخلاق، شرع و قوانین» با استکبار جهانی نباید گرفتار تعلل و کوتاهی شود. این ملت، مسیری که تا کنون در مبارزه با استکبار طی کرده و امروز به یکی از نقاط عطف خود رسیده است باید ادامه دهد تا آنجا که حرکت خود را در میان ملتهای دیگر گسترش دهد و به هدف خود نزدیک شود؛ یعنی جبهه مقاومت در دنیا جایگاه مناسب خود را بیابد و دشمنان شکست بخورند. بر اساس ایده مرکزی جمهوری اسلامی، مسئولین تنها نمایندگان «ملت ایران» در این مقابله هستند و رهبری اطمینان میدهند که هرآنچه در این مقابله اعم از نظامی و تسلیحاتی و نیز کارهای سیاسی بایسته و شایسته است انجام میگیرد.
بیانات و پیامهای رهبری در چند ماه اخیر، به صورت جدی حاکی از این مضمون است. به عنوان نمونه، در دیدار با خانوادههای شهدای امنیت، ایشان به نسبت «قدرت ملت» و «امنیت» پرداختند و از مخاطرات نپرداختن به «ابزارهای قدرت» در جهت حفظ امنیت سخن گفتند و گناه زمامدارن نالایق و خائن را در ضعیف بار آوردن ملت نابخشودنی دانستند. سپس فرمودند: « ملّت باید روزبهروز خودش را بیشتر تقویت کند». در همین دیدار، خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی را نیز به درک نادرست آنان از «ملت» و قدرت و توانایی و ابتکار و ارادهی او ارتباط دادند؛ به همین دلیل به هم زدن این خطای محاسباتی را ضروری شمردند. در نهایت افزودند: « خود این فکر، این انگیزه، این رشادت، این آمادگیای که امروز در ملّت ایران وجود دارد، امنیّتساز است».(۱) تفصیل این مطلب را به مکان دیگری موکول میکنیم.
۲- وضعیتِ کنونیای که ایران اسلامی در منطقه با آن مواجه است، نتیجه مبارزه تاریخی ملت ایران با استکبار است. امروز، نقطه عطفی در این تاریخ است. پیشرفت قطعی مبارزه ملت ایران، موجب تضعیف استکبار جهانی و سلطه او شده و اکنون، منطقه در نقطه تغییر نظم قرار گرفته است. تقلیل مسئله به صرف انتقام و غفلت از مبارزه همهجانبه با نظم استکباری، تقلیل دشمن به اسرائیل و فراموشی آمریکا، تقلیل مبارزه با استکبار به روز ۱۳ آبان و غفلت از زندگی بر مدار مبارزه، غفلت از فریضه بودن مبارزه با استکبار، نمونهای از مواردی هستند که مانع جمعبندی صحیح ملت ایران و شکلگیری عزم و اراده در او میشود. در این راستا با خط تردید افکنی نیز باید مقابله نمود. خطی که درباره «نقاط عطف تاریخی مبارزه، چرایی مبارزه، امکان مبارزه و مختصات مبارزه از جمله عقلانی بودن آن»، تولید شبهه و تردید مینماید.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۳ آبان ماه
تحلیل2⃣
۳-موضوع سومی که اهمیت دارد، توجه به نقش جوانان در این حرکت است. در این دیدار از ابعاد مختلفی به این مسئله پرداخته شده است. ابتدای سخنرانی، به پشتوانه معنوی لازم برای حرکت طولانی پیش روی جوانان پرداختند و فرمودند این جوانان هستند که صاحب کشور، دنیا و نظم جهانی فردا هستند. سپس از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی که مصداق قیام جوانان در مقابل استکبار آمریکایی است یاد کردند و از آن به عنوان یک حادثه برجسته، فراموش نشدنی و نقطه عطف تاریخی نام بردند. در نهایت نیز به امکان نقشآفرینی جوانان در ادامه حرکت ملت ایران در تقابل با استکبار پرداختند و در اینباره به نقشهایی همچون تقویت فکر و طراحی نقشه راه، پیشرفت علمی، پیشرفت فناوری و نیز «ارتباط و تماس به همتایان در کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و فراتر از آن» در جهت «تبیین حقایق» و «یادآوری وظایف جوانان دنیا» اشاره میکنند.
ایشان در دیدار اخیر خود با دستاندرکاران کنگره ملی شهدای کرمانشاه نیز به تاثیرگذاری جوانان در مجموعه ملت پرداختهاند.(۲)
در توضیح این مطلب باید گفت: رهبر معظم انقلاب همواره به جایگاه اقشاری خاص در حرکت عمومی ملت توجه دادهاند که از جمله میتوان به زنان و جوانان اشاره نمود. شاید اهمیت جایگاه این دو قشر به سبب ظرفیت مهمی باشد که آنان در شروع قیام و شکستن مارپیچ سکوت و سکون دارند. این دو قشر به تبع ظرفیت بالای انگیزشی و عاطفی و نیز فاصله اندک میان اقدام و انگیزه، قدرت فوقالعادهای در پیشبردن صحنه دارند. البته اهمیت جایگاه این دو قشر، حضور افرادی که وجهه عقلانیتِ ساختاری و نظم بخششان غلبه دارد، نفی نمیکند؛ هر چند که در شکل مطلوب، خود آن عقلانیت باید متصف به وصف آرمانگرایی و انقلابیگری باشد. اگر به هر دلیلی میان این دو فاصله بیافتد، به نظر، ولایت فقیه میتواند از ترکیب این اقشار توازنی در جامعه بیافریند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۳ آبان ماه
تحلیل3⃣
۴- از موارد دیگری که در این دیدار قابل رصد است، دلالتهای آن درباب تغییر نظم جهانی است. تغییر نظم جهانی کنونی که دستگاه جنایتکاری بر آن حاکم است، نیازمند الهامات انقلاب اسلامی است.(۳) منطق انقلاب اسلامی در به هم زدن نظام سلطنتی پهلوی در ایران، درسهای مهمی برای تغییر نظم استکباری جهانی پیش روی ما قرار میدهد. جمهوری اسلامی تا آن زمان که بتواند حرکتی عمومی در میان ملتها علیه نظم استکباری جهانی ایجاد نماید، باید همزمان به سه لایه توجه کند: هم باید به تعلیمات اسلام، فریضهی ظلمستیزی و احکام دفاعی عمل کند و به عبارتی در مسیر جهاد فی سبیل الله اقدام نماید؛ هم از جهت قوانین بینالمللی اهل دقت و رعایت باشد و بر اساس همان قوانین با جهان احتجاج نماید و نفاق و استکبار حاکمان بر نظم جهانی را افشا نماید و نهایتا به دنبال خلق تفاهم جهانی جدیدی باشد. در این دیدار رهبری به هر سه لایه توجه دادهاند. در مورد اخیر، شادیای که در برخی کشورها پس از عملیات وعده صادق انجام شد را شاهدی بر انسانی و بینالمللی بودن اقدام ایران دانستند.
۵_برای آنکه نقشآفرینی جوانان در تبیین حقایق و نیز یادآوری وظایف به سایر جوانان دنیا-اعم از کشورهای اسلامی، منطقه و فراتر از منطقه- از طریق تماس و ارتباطگیری، واقعی باشد و همچون موارد مشابه به اقدامات نمایشی منجر نگردد، نیازمند توجه به الزامات آن خصوصا کار جدی و مستمر حلقههای میانی و نیز توجه به بسترهای تربیتی دانشجویان و دانشآموزان در این باره است. سیره شخص آیتالله خامنهای(حفظه الله) در دوره جوانی میتواند الگویی در اینباره باشد.
پ.ن:
(۱) بیانات در دیدار خانوادههای شهدای امنیت- ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
(۲) بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره ملی شهدای کرمانشاه-۱۴۰۳/۰۷/۱۵
(۳) بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی-۱۴۰۳/۰۷/۱۱
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
تشکل طلبگی ربیون
#سراج #مباحثه_بیانات_رهبری 🔰 سلسله جلسات سراج ؛ مباحثه بیانات رهبری؛ جلسه دهم با محوریت
#سراج
📃 لیست پیوندهای مرتبط با "بیانات رهبری به مناسبت ۱۳ام آبانماه"
▪️فهرست تفصیلی بیانات
▫️تقریر
▪️تحلیل: در تحلیل به ۵ نکته اشاره شده است:
۱. آنچه که در نقطه عطف کنونی اهمیت بیشتری دارد وضع «ملت ایران» در مواجهه با استکبار است:
"آمادگی، عدم غفلت از تجارب تاریخی،عدم گرفتار شدن به خط تردید و انکار و عدم تعلل و کوتاهی".
مسئولين، صرفا نمایندگان ملت هستند.
۲. وضع کنونی، نتیجه مبارزه تاریخی ملت ایران با استکبار و پیشرفت قطعی آن است.
تقلیل ها، مانع جمعبندی صحیح ملت و درک او از موقعیت تاریخی میشود.
۳. جوانان، از جمله اقشار تاثیرگذار در قیام و حرکت عمومی ملت و پیشروی آن هستند، چرا که فاصله میان انگیزه ایمانی و عمل انقلابی شان اندک است. عقلانیت و نظام محاسبه انقلابی ضروری است والا توازن آفرينی ولی فقیه میان آرمانخواهی و پیشرفت گرایی جوانان از سویی و عقلانیت نظم گرا و ساختاری مدیران کهنسال و بروکرات از سویی دیگر، راهگشا خواهد بود.
۴.الهام انقلاب اسلامی در تغییر نظم جهانی.
۵. ضرورت توجه به الزامات واقعی نقش آفرينی منطقهای و جهانی دانشجویان و دانشآموزان: کار جدی حلقه های میانی و زمينههای تربیتی.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#یادداشت
#طوفان_الاقصی
🔰خط سازش در میانه جنگ بینظیر
✍️ حجتالاسلام رضا محمدآبادی
ماجرای مقاومت در برابر نظم سلطه، به نقاط حساس خود رسیده است.
جمهوری اسلامی، فرهنگ مقاومت را در منطقه اسلامی منتشر کرد. هسته های مقاومتی شکل گرفت. با نقشآفرینی شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله و ابومهدی المهندس، این هستهها تبدیل به جبهه شدند. در ماجرای طوفانالاقصی، با طراحی و جهاد فی سبیلاللهِ یکی از این هسته ها، یعنی مقاومت فلسطینی، نقشه استکبار که در حال نهایی شدن برای منطقه و دنیای اسلام بود به هم خورد.
جنگی بی نظیر و بی سابقه در تاریخ بشریت و اقلا در دوره متاخر، رقم خورد:
از سویی مردم غزه صبر، توکل و ایستادگی فوق العاده از خود نشان دادند و از سویی جنایت رژیم صهیونی با آن همه امکانات شاخص شد.
مردم غزه با این مقاومت، قدرت اسلام و حقیقت مردمیِ جبهه حق را نشان دادند.
قاعده و سننی چون "کم من فِئة قليلة غلبت فِئة کثیره بإذن الله" عینی و محسوس گردید و گروهی اندک با امکاناتی محدود، قدرتهای استکباری را تحقیر کرد.
هسته هایِ مستقل دیروز که امروز جبهه اند، از غزه پشتیبانی کردند و توانایی واقعی خود را نمایاندند و نیز حقانیت وجودی خود را در برابر سلطه صهیونی به اثبات رسانیدند.
به صورت بینظیری مسئلهی فلسطین، مسئلهی اول افکار عمومی جهان شد؛ در مقیاس جهانی وجدانها آزرده، بیدار و همدل شد و فرصتی بزرگ در برابر جبهه حق و جبهه مقاومت گشوده شد.
این همه، رخ داده است و ماجرا به نقاط حساس خود رسیده است.
اما باز، صدای خطّ سازش در جهان اسلام و نیز ایران به گوش میرسد، گاه در قالب تحلیل و استدلال، گاه در قالب تنظیم خبر و یا غیر آن. جهت گیری کلی، ایجاد تردید، ترس و عقبنشینی در امت اسلام و ملت ایران است. در اينباره، در ایران بیشترین ارجاع به اقتصاد و البته توسعه کشور است.
اما؛ در برابر این خطّ باید ایستاد و گفت ۴۰ و اندی سال عقب نشینی نکردیم و امروز که شجره طیبه ای استوار در برابر شجره ای خبیثه که بی ریشه و در حال زوال است، ایستاده است نباید عقب نشست.
و نیز باید دانست که روی دیگرِ خط تسلیم و سازش منطقهای، عدم پذیرش و پیشبرد ایده اقتصادی جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته است. ایدهای که رهبری در سال ۱۳۸۵، در قالب سیاستهای کلی اصل ۴۴ طرح کردند و انتظار داشتند که تا حدود سال ۱۳۸۸ و یا ۱۳۸۹، بتوان نشانههای یک تغییر محسوس را در اقتصاد ملاحظه نمود.(۱) پس از تشدید تحریمها، ایشان این سیاستها را که نمونه یک اجتهاد صحیح شرعی میدانستند،(۲) در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی تکمیل کردند. اما همان خط سازش، با طرح مسئله مذاکرات برجام و با جدی نگرفتن طرح اقتصادی مذکور، نقشی اساسی در ناکام گذاشتن آن ایفا کرد و در نتیجه، موجب یک دهه عقب ماندگی در اقتصاد شد.
پ.ن:
(۱)بیانات در دیدار مسئولان اقتصادی و دستاندرکاران اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، ۱۳۸۵/۱۱/۳۰
(۲)دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب، ۱۳۸۷/۰۶/۰۷
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
🔰 تقریر و تحلیلی از بیانات در دیدار با بسیجیان(1402/09/08)
بخش اول: #تقریر
#سراج
#نشست_سوم
🔹رهبری معظم انقلاب، در دیدار ۸ آذر خود با بسیجیان، در دو محور بحث خود را مطرح نمودند:
۱_تبیینِ «چرایی(منطق)، چیستی(توصیف) و نتایجِ» واقعیتِ بسیج، با نظر به فرمایشات امام خمینی(ره) به عنوان آفریننده آن
۲_توصیههایی به آحاد و سازمانِ بسیج
🔸در محور اول از منظر فرمایشات امام خمینی، " منطق و چرایی " پیدایش و البته ضرورت بقای بسیج را حداکثرسازی امکان مقاومت و دفاع کشور در مقابل خطر و تهدید دانستند.
و سپس وارد توصیفِ " چیستیِ بسیج " شدند: ابتدا به دو وصف از بیانات امام خمینی درباب بسیج اشاره نمودند که یکی ناظر به جلوه ی شدت او در میدان رزمندگی بود و دیگری ناظر به جلوه ی نرم او در میدان محبت و خدمت و حضور در عرصه های مختلف، که بسیج لشکر مخلص خداست و نیز مدرسه عشق است.
و بعد، وجهه فرهنگی و فکریِ بسیج را هویت اصلی آن دانستند و برخی از ابعاد آن را برشمردند که این نکات به نوعی آشنایی زدایی از بسیج نیز به شمار میرفت همچون نفیِ "نظم ناپذیری". همین فرهنگ، رازِ صدور آن همچون گل معطر(۱) به منطقه پیرامونی خود و البته میدانهای دورتر شده است، که به همین اعتبار است که سخن از "بسیج پاریس و لندن"(۲) صرفا مزاح به شمار نمیرود بلکه باید بود تا "صبح دولتش بدمد / کاین هنوز از نتایج سحر است"
اینجاست که نتیجه تحقق "هستههای مقاومت" در منطقه، که همان حضور "فرهنگ بسیج" است، خصوصا پس از #طوفان_الاقصی، مسیر را به سوی تغییر جغرافیای سیاسی غرب آسیا به نفع "مقاومت" نزدیک نموده است و خلاصه نقشه "خاورمیانه جدید" آمریکا را به ناکامی کشانده است. ایشان مختصات این تغییر را آمریکازدایی از منطقه به معنای نفی سلطه آمریکا، به هم ریختن دوگانههای جعلی و تحمیلی و حاکم شدن دو گانه مقاومت-تسلیم و حل مسئله فلسطین شمردند.
🔹در محور دوم نیز متکی و مبتی بر آن منطق و بر آن توصیف، توصیه هایی به آحاد و سازمان بسیج نمودند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
🔰 تقریر و تحلیلی از بیانات در دیدار با بسیجیان(1402/09/08)
بخش دوم: #تحلیل
#سراج
#نشست_سوم
🔹آیا میتوان نسبتی میانِ چرایی گفته شده(حداکثرسازی مقاومت کشور در مقابل تهدیدها و خطرها)، با آن ابعاد بیان شده در لایه چیستی بسیج(دو جلوه رزمندگی و محبت در بسیج و غلبه ماهیت فرهنگی بسیج بر وجهه سازمانی آن) و آن نتیجه مهم(هستههای مقاومت و تغییر جغرافیای سیاسی غرب آسیا) و نهایتا توصیههای پایانی برقرار کرد؟
به عبارتی آیا در این بیانات، توصیف راهبردی متفاوتی از واقعیت بسیج میتوان یافت؟ آیا تجویزها و توصیه های نهایی نسبتی با آن توصیف دارد؟
🔸سخن آن است که اساسا #مقاومت، چه در برابر تهدیدهای دائمی ناشی از دشمنیهای دشمن باشد و چه در برابر خطرهای طبیعی و یا عارضیِ حرکت به سوی اهداف، امری فرهنگ پایه است.
اگر بسیج، نهادی است که در جهت حداکثرسازی امکان #مقاومت در برابر این دو ایجاد شده است، طبیعی است که وجهه فرهنگی و فکری آن بر وجهه سازمانی اش در تامین این غرض، غلبه داشته باشد و اساسیترین نتایج آن را نیز در گستراندن این فرهنگ در کشور، منطقه و جهان باید دنبال نمود. حتی رزمندگی و شجاعت و شدتش هم همراه با محبت، خدمت، و سایر اخلاقِ حمیده است و باز برآمده از یک فرهنگ و تفکر و اساسا انتقال دهنده و صادرکننده آن است.
و آنجا که نظم جهانی در حال تغییر است و به تعبیر رهبری در سال گذشته این تغییر سه رکن دارد(۳)، اساسیترین رکن ، مورد سوم و آن فکر و فرهنگ مقاومت است.
🔹فکر و فرهنگ مقاومت، آنجا که گسترش مییابد و خصوصا به تحقق هستههای مقاومت در منطقه منجر میشود، هم میتواند آمریکایی زدایی به معنای سلطه زدایی از منطقه و جهان نماید و هم با گسترش آن، امکان تولدِ ایده جدیدی از سازندگی و #پیشرفت را بر محور حرف نو جمهوری اسلامی فراهم آورد و بنابراین مناسبات "تولید، توزیع و مصرفِ" قدرت منطقهای و جهانی را در تمام ابعاد آن (اعم از سیاست، فرهنگ، اقتصاد) به نحو جدیدی شکل دهد. پس اساسا باز این ایده، فکر و فرهنگِ نو است که میتواند کیفیت مناسبات مذکور را روشن نماید و نحوه انتقالِ قدرت از غرب به شرق را جهتدهی نماید.
🔸و با این منظر واضح میگردد که چرا نقش #طوفان_الاقصی در نزدیک شدن به این هدف ویژه است. طوفانالاقصی از طرفی حامل فرهنگ مقاومت و از طرفی رسوا کننده و بیآبروکننده فرهنگ استعماری و نژادپرستانه(۴) اروپا و تمدن غرب، با کمک ابزار فرهنگیِ خود آنان یعنی رسانه مدرن است. با این مقاومت استثنایی، راه برای ایجاد و گسترش نفرت از سلطهگریِ آمریکا در منطقه و جهان، که به عبارتی اساسیترین گام در تغییرات عمده نظامهای اجتماعی همین میل و نفرتهای عمومی است، نزدیکتر شده است.
همچنین دوگانههای فکری_عملیِ مغالطه گونی که بر اذهان سیاست مداران، نخبگان و عموم مردم در کشور ما و همچنین منطقه خصوصا در دهه اخیر حاکم کرده بودند، جای خود را به دوگانه واقعی مقاومت_تسلیم داده است و این دو باز تحت تاثیر همان فرهنگ مقاومت است.
🔹بنابراین است که حل مسئله فلسطین، این کلید رمزآلود امت(5)، و اولین تحققِ منطقهایِ منطق جمهوری اسلامی در جغرافیای فلسطین، در گرو همین مبارزه اساسا فرهنگی_فکری است.
🔸با این نگاه، میتوان وجه اغلب توصیههای پایانی به بسیجیان و سازمان بسیج را نیز بیش از پیش متوجه شد که اگر بسیجیان بخواهند خود را در میدان این مبارزه ذاتا فرهنگ بنیاد ببینند و حاملِ فرهنگ مقاومت باشند و زمینه بسط و گسترش و حداکثرسازی آن را فراهم نمایند، سفارشات مذکور جای خود را می یابد.
پ.ن:
1- بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین- 1393/09/06
2-دیدار دانشآموزان و دانشجویان با رهبر انقلاب-(1402/08/10)
3- بیانات در دیدار دانش آموزان-(1401/08/11)
4-بیانات پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی-(1402/08/28)
5- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بينالمللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين(1385/01/25)
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 سلسله جلسات سراج ؛
مباحثه بیانات رهبری؛
جلسه یازدهم
با محوریت متنِ:
🔻 بیانات در دیدار با بسیجیان (پنجم آذر ماه)
📅 زمان: پنجشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۳
⏱ساعت: ۱۳:۱۵
🕌مکان: خیابان دانشگاه، دانشگاه ۵، مسجد و رضویه میرزای ناظر
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
بیانات در 5 آذر با بسیجیان.pdf
693.1K
📌متن بیانات رهبر معظم انقلاب در ۵ آذر ماه ۱۴۰۳
▫️به همراه فهرست تفصیلی
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion