🔹نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشتها: مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله»
📝#علی_عادلزاده #عمیدرضا_اکبری
📚معرفی اجمالی؛
✍کمرنگی نگرش انتقادی، جمعی از عالمان متأخر و به ویژه #اهل_عرفان را بر آن داشته تا در حد توان به تأیید و توجیه غیر تاریخی بعضی از #اخبار_مشکوک بپردازند.
🔹یکی از این اخبار، عبارت مشهور منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم «علیّ ممسوس فی ذات الله» است.
نویسنده در این مقاله با بررسی نسخه های اصیل و متقدم و برداشت های مختلف از هر کدام، نشان داده تلاشهای #عارفان در ارائه #معانی_وحدت_وجودی برای عبارت «ممسوس فی ذات الله» نادرست می باشد.
نگارنده ابتدا به برداشتها مختلف و تحریرهای گوناگون عبارت پرداخته است؛
👈برداشت های مختلف ؛
▫️فانی در ذات خدا
▫️دیوانه خدا( کنایه از عاشق خدا)
▫️رنجکش راه خدا
👈تحریرهای مختلف:
▫️مُخشَوشِن، اُخیشِن،اَخشن، خشن
▫️محسوس
▫️ممسوس
نویسنده براساس نسخ متقدم، اعلام می دارد این جمله در اصل "مُخشَوشِن" بوده اما به جهت نداشتن نقطه در خط قدیمی و تصحیف،در فرایند نقل به واژه "ممسوس" تغییر یافته است.
مولف سپس معنای عبارت "فی ذات الله" را با توجه به استعمالات روایی دیگر این واژه تبیین کرده است؛
▫️صبرتم فی ذات الله
▫️جاهدتم به فی ذات الله
▫️تحمّلتم المئونه فی ذات الله
✅ در پایان نیز به سندسازی و #اسرار_تراشی_عارفانه برای عبارات بی سند دیگر با تکلف فراوان در آثار عارفانی چون #ملاصدرا، محمد حسین #تهرانی، #حسن_زاده_آملی و... اشاره کرده و منشا این گونه تکلف ها را تصحیف و تحریف عبارات و تسامح رایج در ادبیات صوفیانه، دانسته است.
💥عبارت "موتوا قبل ان تموتوا" تصحیف "توبوا قبل ان تموتوا" است.
💥عبارت "قال ابوالحسن علی علیه السلام: انا اصغر من ربی بسنتین"
تحریف یافته عبارت
"قال ابوالحسن خرقانی: انا اقل من ربی بشیئین العظمه و الکبریا" می باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشتها مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله»، علی عادلزاده، عمیدرضا اکبری، مطالعات قرآن و حدیث، ش28، 1400ش.pdf
499.3K
📄مقاله نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشتها: مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله»
✍ نویسنده: علی عادلزاده، عمیدرضا_اکبری
🔹 تعداد صفحات: ۲۶
🔸 زبان: فارسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 المناقشه فی اسانید الکافی حرفه العاجز.
من از آقای بجنوردی شنیدم که از آقای نائینی نقل می کند: المناقشه فی اسانید الکافی حرفه العاجز.
البته عملاً کل کافی را قبول نمی کنند. به آقای بجنوردی عرض کردم که در فقه اگر در کتب اربعه باشد قبول می کنید هرچند به اخباری ها اشکال کردند.
مراد مرحوم نائینی از عاجز این است که کسانی که قدرت اصولی قوی ندارند به رجال روی می آورند. عاجز یعنی کسی که قواعد اصولی قوی نیست. عاجز از اصول و قواعد است. یعنی رجالیون یه مشت آدم های بی حالی اند که به رجال می پردازند.
مرحوم نائینی قائل به حجیت خبر موثوق به است. گاهی تعبیر به وثوق خبری و مخبری می کنند؛ به اصطلاح ما حجیت خبری یا عرفی. گاهی می گوید: حدیث صحیح یا ضعیف ولی به همان که دیگران گفته اند عمل می کنند اینکه دارای مبانی خاصی باشند نیست.
کسی بخواهد همه شواهد را در همه جوانب رجالی و فهرستی و... جمع کند خیلی دشوار است. کسانی که این بحث های اصولی را نوشته اند حرفه العاجز است. ما برعکسش کردیم!
#استاد_مددی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💢لزوم اجتهاد فقیه در تمامی علوم مرتبط با استنباط حکم شرعی
✔️استاد سید محمدرضا سیستانی:
◽️جواز رجوع به فتوای فقیهی که در برخی مقدمات استنباط احکام شرعی به نظر دیگران تکیه میکند ــ در علومی مانند لغت، رجال و موارد مشابه ــ تنها در دو صورت قابل پذیرش است که هر دو مردود است:
۱- اطلاق نصوص حجیت قول فقیه
یکی از احتمالات این است که نصوصی که مردم را به ارجاع به فقها امر میکنند، بهگونهای مطلق باشند که شامل چنین فقیهی نیز بشوند. اما این احتمال صحیح نیست؛ چرا که نص شرعی که در مورد یک حکم مطابق سیره عقلا وارد شده، نمیتواند اطلاقی فراتر از محدوده همان سیره عقلایی در زمان صدور نص داشته باشد و قدر متیقن از این سیره، فرضیست که مجتهد در تمامی مقدمات استنباط از تخصص خویش استفاده کرده باشد نه تخصص شخصی دیگر.
۲- گسترش حکم، بهواسطه ملاک سیره عقلایی
فرض دیگر این است که ملاک در سیرههای عقلایی مورد تأیید شارع، نکتهای باشد که سیره بر آن استوار شده است؛ به این معنا که اگر آن ملاک، گستردهتر از بناء عملی عقلا باشد، حکم شرعی نیز گستردهتر فرض شود.
اما این فرض نیز ناتمام است؛ زیرا امضاء شرعی تنها به خود سیره عملی در زمان معصوم (علیهالسلام) تعلّق میگیرد، نه به ملاکها و مناطهای آن. بر این اساس، از آنجا که سیرهی عقلایی شامل مواردی که فقیه در مقدمات استنباط از تخصص دیگری استفاده کرده باشد را شامل نمی شود، فقیه باید در تمام زمینههایی که به استنباط احکام شرعی مرتبط هستند، از لغت و نحو و صرف گرفته تا منطق، فلسفه، حدیث و رجال، تخصص کافی داشته باشد. به عبارت دیگر، او باید حد لازم از اجتهاد در این علوم را علاوه بر اجتهاد در فقه و اصول دارا باشد و فتوای او صرفاً نتیجه اجتهاد خودش باشد نه ترکیبی از اجتهاد خودش و دیگران تا فتوای او حجیت داشته باشد./ نکات فقهی و اصولی
📘قبسات من علم الرجال، جلد۱، صفحه۱۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اهمیّت نداشتن اعتبار کتاب سلیم بن قیس
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 در مورد کتاب #سلیم بن #قیس به این نکته اشاره کردیم که معتبر دانستن یا ندانستن روایت سلیم بن قیس، چندان اهمیّت ندارد و ما اصراری در اثبات اعتبارش نداریم؛ چون عمدۀ مضامینی که در این کتاب وجود دارد، در سائر روایات نقل شده است؛ البته نه این مضمون به طور خاص، بلکه کلیّت مضمون روایاتش در سائر روایات نیز وجود دارد.
مقالهای در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته بودم؛ تمام مواردی که از کتاب سلیم آدرس دادم ...
📚 درس خارج اصول، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3823
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
نوشته أمینالاسلام فضل بن حسن طبرَسی (متوفای ۵۴۸ ق) طبرسی در این کتاب، مختصری از دیدگاه تاریخی شیعه درباره سیره رسول خدا(ص) و تاریخچه زندگی معصومین به همراه بحث امامت را عرضه کرده است. بیشتر نویسندگان بزرگی که درباره زندگانی معصومان(ع) نوشتهاند، در بسیاری از ابواب کتابهایشان، نام إعلام الوری و طبرسی را به عنوان منبع ذکر کردهاند.
🔹مؤلف
امین الاسلام ابوعلی فضل بن حسن طبرسی (م ۵۴۸ق) از دانشمندان برجسته قرن ششم هجری است که به دلیل کتاب تفسیر مهمش با عنوان مجمع البیان (تألیف سال ۵۳۰ق) و جوامع الجامع (تألیف سال ۵۴۲ق ) شهرت دارد.
🔹ساختارمحتوایی
شیوه وی در بحث از زندگانی ائمه، همانند ارشاد و سایر آثار، در ابتدا، بیان خصوصیات شخصی، سن و سال تولد ...و نیز معرفی فرزندان و مدت خلافت و امامت و محل دفن است و بهدنبال آن اثبات امامت هر امام با دلایل عقلی و نقلی مطرح میشود. در ادامه، نقلهایی در معجزات امامان آورده شده و نیز به تناسب بخشی از اخبار زندگی هر امام عرضه میشود.
آخرین باب کتاب درباره مسائلی است که در زمان غیبت امام زمان (ع) مخالفان میپرسند و پاسخ به شبهات دراین زمینه می باشد. این باب دارای هفت مسأله است.مسأله هفتم شبههای درباره نسخ دین پیامبر(ص) در زمان حضور امام زمان(ع) و پاسخ به آن است.
🔹نسخه و ترجمه
چاپ جدید کتاب با تحقیق مؤسسه آل البیت در دو جلد عرضه شده که امتیاز آن افزون بر استخراج منابع، فهارس آن است. همچنین این کتاب به نام «زندگانی چهارده معصوم(ع)» به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
💠 بررسی سندی حدیث رفع «تسع»
👤#استاد_گنجی
به نظر میرسد احمد بن محمد بن یحیی العطار، لااقل #ممدوح است اگر نگوییم وثاقتش ثابت است. اگر او را تصحیح کنیم در #فقه بسیار کاربردی است. عمده منبهات، کلام ابن نوح در مورد اوست که #نجاشی میگوید به ابن نوح نوشتم طرق و #سند خود را به کتب #حسین بن سعید برای من بیان کن. ابن نوح که از #اجلاء اصحاب است، در نامهای به نجاشی نوشته من به پنج طریق کتب حسین بن سعید را نقل میکنم.....
📚درس خارج اصول، ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3587
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 نکات لازم در رجوع به کتب رجالی
📝 از جمله وظایف #فقیه و رجالی برای دستیابی به احادیث متقن و #صحیح که از اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده است، بررسی اسناد روایات و ارزیابی راویان آن است. از این رو فقیه ناگزیر از رجوع به کتب رجالیان به عنوان مقدمهای بر این امر مهم است. در این مختصر به بیان نکات لازم در رجوع به کتب رجالیان پرداخته میشود:
۱. رجوع به همۀ منابع و مدخلهای مرتبط
برای یافتن اطلاعات #راوی؛ مانند نسب کامل و دیگر توصیفات رجالی، نباید به یک منبع بسنده کرد، بلکه باید به همۀ منابع رجوع کرد و در یک منبع نیز باید همۀ مدخلهای مرتبط را جستجو و بررسی کرد؛ زیرا گاهی یک راوی در یک کتاب رجالی با دو عنوان ترجمه شده است.
البته باید دقت داشت که ذکر نشدن #مدح یا #ذم در کتابهای رجالی، همواره به سبب ناشناس بودن راوی برای مؤلف کتاب نیست؛ بلکه از مهمترین اسباب آن، نیامدن مدح و ذم در مصادر آنها است؛ بنابراین ذکر نشدن مدح یا ذم راوی در یک کتاب و ذکر آن در کتابی دیگر، دلیل این نیست که....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید.👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20571/#ZRejal
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
📔بِشارَةُ الْمُصْطَفی لِشیعةِ الْمُرْتَضی (علیهماالسلام)
اثر ابی جعفر محمد بن علی بن رستم طبری معروف به عمادالدین طبری متوفای ۵۵۳ق
🔸نام کتاب
دربسیاری از منابع ازجمله الذریعه نام این کتاب بشاره المصطفی لشیعه المرتضی آمده،ولی ابن شهر آشوب از این کتاب با عنوان «البشارات» یاد میکند.
برخی از محدثان اهل سنت نام کتاب را «بشارة المصطفی فی بیعة المرتضی» و «بشارة المصطفی بشیعة المرتضی» ذکر کردهاند.
🔹انگیزه مولف
نویسنده در مقدمه دلیل تدوین چنین اثری را این دانسته که چون عده زیادی از مردمان خودشان را شیعه نامیدهاند ولی به جایگاه و قدر و منزلتشان آشنایی ندارند و حقوق و حرمتش را ادا نمیکنند تصمیم به تألیف این کتاب گرفته تا هر کس در آن نظر کند به یقین دست یابد و بر انجام واجبات و مستحبات این مجموعه حریص گردد و نویسنده را هم، فراوان دعا کند.
▪️محتوا
✔️از مطالب ویژۀ آن میتوان به نقل زیارت اولین زائر کربلا (جابر همراه عطیه عوفی) اشاره کرد که به طور مسند و با تفصیل گزارش شده است.
✔️نخستین روایت کتاب از امام صادق(ع) درباره مقام و فضل امیرالمؤمنین (ع) در روز قیامت است. روایت پایانی کتاب در باره حتمی بودن حکومت امام زمان(عج) پیش از پایان یافتن عمر دنیاست.
✔️در بخش پایانی کتاب با تحقیق جواد قیومی اصفهانی تحت عنوان مستدرک از سید ابن طاووس در کتاب مضمار در اعمال ماه رمضان به نقل از طبری در کتاب بشارة المصطفی خطبه معروف پیامبر(ص) در آخر ماه شعبان نقل شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔸 اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج
روي الصدوق عن محمد بن محمد بن عصام الكليني عن محمد بن يعقوب الكليني عن اسحاق بن يعقوب قال سالت محمد بن عثمان العمري ان يوصل لي كتابا قد سالت فيه عن مسائل اشكلت عليّ فورد التوقيع بخط مولانا صاحب الزمان عليه السلام…. و اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج فان ذلك فرجكم و السلام عليك يا اسحاق بن يعقوب و علي من اتبع الهدي.
اسحاق بن يعقوب مي گويد از محمد بن عثمان العَمري درخواست كردم كه نامه مرا كه در آن از مسائلي كه برايم سخت شده بود و در موردشان سوال داشتم را به امام عصر (عج) برساند. بعد از زماني نامه امام (عج) به خط ايشان [به دستم رسيد و در ذيل آن آمده بود] …. براي تعجيل فرج، دعا را افزايش دهيد كه همان موجب گشايش كار شما است….
🔻 دراية الحديث
در اين روايت گفته نشده ( ادعو کثیرا ) يعني زياد دعا كنيد
بلکه فرمودند اکثروا الدعاء
و فعل امر را بر روی ( اکثروا ) قرار دادند.
ممكن است نكته اش آن باشد كه دعا برای فرج را افزایش دهید و تعداد دعا را بالا ببريد و علاوه بر فزوني كميت ، دیگران را هم به دعا برای فرجش دعوت كرده و دسته جمعی دعا نماييد.
🔻 نكات رجالي
١- محمد بن علي بن الحسين بن موسي بن بابويه قمي معروف به شيخ صدوق امامي و ثقه و جليل القدر است. وي مولف كتاب من لايحضره الفقيه و طبقه ١٠ مي باشد
٢- محمد بن محمد بن عصام كليني امامي و حسن است وي از مشايخ شيخ صدوق و طبقه ٩ مي باشد.
٣- محمد بن يعقوب كليني امامي ثقه و جليل القدر است. وي مولف كتاب الكافي و طبقه ٩ مي باشد.
📌 ٤- اسحاق بن يعقوب مهمل است و در علم رجال توثيق صريح ندارد اما نقل روايت توسط كليني از وي بنوعي دليل بر اعتمادش بر او تلقي مي گردد.
لازم به ذكر است كه از اسحاق بن يعقوب تنها همين يك روايت نقل شده و نام او در هيچ سند ديگري ديده نمي شود. وي طبقه ٨ و ٩ است.
٥- محمد بن عثمان العَمري امامي و ثقه و جليل القدر است. ايشان يكي از نواب اربعة در عصر غيبت صغري است كه قريب به ٥٠ سال امر وكالت و نيابت خاص را در بين شيعيان از ناحيه مقدسه عهده دار بوده و طبقه ٨ مي باشند.
📚 رجوع كنيد به :
كمال الدين و تمام النعمة - شيخ صدوق - ص ٥١٣ باب ذكر التوقيعات الواردة عن القائم عليه السلام ذيل روايت ٤.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
اعمال شب نیمه شعبان.pdf
1.36M
#اَللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🌼 میلاد بقیة الله الاعظم قائم آل محمد حجة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف بر شیعیان و دلدادگان آن حضرت مبارک باد.
🌀 اعمال شب نیمه شعبان
❇️ فضیلت احیای این شب:
✅ پرفضیلتترین شبها پس از شب قدر
✅ شب فضل و مغفرت الهی که هیچ سائلی را خدا در آن رد نمیکند
✅ حق تعالی شب قدر را برای پیامبر صلوات الله علیه قرار داد و شب نیمه شعبان را برای اهل بیت علیهم السلام
✅ توصیه ائمه علیهمالسلام به شب زندهداری و دعا و ذکر برای نیل به مقام قرب الهی
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سُئِلَ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ فَضْلِ لَيْلَةِ اَلنِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَقَالَ هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ، فِيهَا يَمْنَحُ اَللَّهُ تَعَالَى اَلْعِبَادَ فَضْلَهُ وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ فَاجْتَهِدُوا فِي اَلْقُرْبَةِ إِلَى اَللَّهِ فِيهَا فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ آلَى اَللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لاَ يَرُدَّ سَائِلاً لَهُ فِيهَا مَا لَمْ يَسْأَلْ مَعْصِيَةً وَ إِنَّهَا اَللَّيْلَةُ اَلَّتِي جَعَلَهَا اَللَّهُ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ، بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ لِنَبِيِّنَا صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَاجْتَهِدُوا فِي اَلدُّعَاءِ وَ اَلثَّنَاءِ عَلَى اَللَّهِ
📗 وسائل الشیعة، ج ۸، ص ۱۰۶
👈 سفارش امیرالمومنین علیه السلام به دعای کمیل و دستورالعمل امام رضا علیه السلام برای شب نیمه
👈 شروط عاقبت به خیری در عصر غیبت
👈توصیه مرحوم فشارکی برای شب نیمه
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿