الکافی و گفتمان حدیثی قم.pdf
574.5K
📕 الکافی و گفتمان حدیثی قم
🖌عبدالرضا حمادی
🖌سید محمد کاظم طباطبائی
🔖 چکیده مقاله:
کتاب الکافی در دوره های مختلف و قرون متمادی به عنوان برجسته ترین اثر حدیثی شیعه شمرده شده است. این کتاب، حاصل تلاش علمی کلینی و استفاده از مهم ترین حوزه های حدیثی عصر اوست. ری، قم، بغداد و کوفه مهم ترین حوزه های علمی شیعه در دوران کلینی بودند که وی از آثار حدیثی آنها بهره برده است.
برخی از مستشرقان کتاب الکافی را متأثر از عقل گرایی معتزله بغداد دانسته و معتقدند کلینی دیدگاه نص گرایی حوزه قم را در کنار عقل گرایی حوزه بغداد کمرنگ ارائه کرده است. پیش فرض این نظریه، تأليف الكافی در حوزه حدیثی بغداد است. این پژوهش نشان می دهد که الكافی در بغداد نگارش نیافته و برخلاف دیدگاه مستشرقان، الكافي نماد علمی حوزه قم به شمار می رود و قم، نص گرای بدون عقل نبوده است؛ بلکه نگاه حوزه حدیثی قم در آن زمان نقل همراه با عقل است.
📚 علوم حدیث، سال هفدهم، شماره چهارم، صص 98-112
#️⃣ #مشایخ_کلینی #حوزه_حدیثی_قم #حوزه_ها_و_مکاتب_حدیثی #نص_گرایی_قم #عقل_گرایی_بغداد
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✅ حضرت آیت الله #مددی حفظه الله :
🔸 ظاهرا دائما « #ابن_فضال » در کافی ، ابن فضال پدر (الحسن بن علی بن فضال) است. ایشان سه پسر دارد که از همه مهم تر «علی» است. #کشی از #عیاشی نقل می کند که همه کتابهای از ائمه (علیهم السلام) نزد ایشان بوده است و می گوید در هیچ جا مثل ایشان در #فقه و فضل ندیدم. ابن فضال پدر (حسن)، أجلّ شأناً است و ابن فضال پسر (علی) اوسع دائرةً است.
🔹 بنده بعید می دانم ایشان #فطحی باشد. شاید مثلا به #عبدالله_بن_جعفر هنگام ذکر نامش احترام می گذاشته است. علاوه بر اینکه نقل شده که ایشان در مرض موت از فطحی بودن برگشته است. ولی به نظرم ایشان اصلا فطحی نبوده است.
@rejal_shobeiri
☑️ آیت الله #مددی حفظه الله :
🔹 #محمد_بن_سنان دروغگو به معنای مصطلح نیست، بلکه دروغگو به معنای #ضعف_مبانی_حدیثی است. باید بین دروغ خبری و مخبری تمییز قائل شد.
بله ایشان از خط #غلو است و خط غلو دقتهای کافی حدیثی را به کار نمیبردهاند. میراث خط غلو مردود نیست، بلکه #تنقیح میخواهد.
احمد اشعری و شیخ #صدوق به شدت مخالف خط غلو هستند ولی با این حال روایت محمد بن سنان را نقل کردهاند.
@rejal_shobeiri
بررسی_ابهاماتی_پیرامون_اصالت_کتاب.pdf
950.5K
📕 بررسی ابهاماتی پیرامون اصالت کتاب عبیدالله بن علی حلبی
🖌عباس مفید
🔖 چکیده مقاله:
پس از نهضت عمومی نگارش و کتابت احادیث در میان اصحاب، کتابهای فراوانی در دوران امامت صادقين علیهم السلام و پس از آن تولید شد. کتاب عبيد الله بن على حلبی یکی از نخستین نگاشته های حدیثی است که از شهرت و اهمیت ویژه ای برخوردار است و نخستین تصنیف شیعه نام گرفته است. برخی از پژوهشگران با طرح ابهاماتی، انتساب این کتاب به عبيد الله بن على حلبی را مورد تردید قرار داده اند. ابهامات مطرح شده پیرامون کتاب حلبی را می توان در دو قسم کلی جای داد؛ ابهاماتی که از چگونگی گزارش های فهرستی برخاسته و ابهاماتی که به محتوای روایات کتاب باز می گردد. در این نوشتار سعی شده که به روش توصیفی تحلیلی ابهامات نوع اول مورد بررسی قرار گیرد و پرسش های ایجاد شده پاسخ داده شود
اصالت کتاب؛ کتاب حلبی؛ عبيد الله بن على حلبی؛ اعتبارسنجی
طلبه سطح جعلي ژوهشگر حوزه علمد مشتاد
📚 فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه، سال شانزدهم، شماره 62، بهار 1398، صص 134-164
#️⃣ #اصالت_کتاب #کتاب_حلبی #اعتبار_سنجی
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
⚫️انالله و انا الیه راجعون⚫️
🔴 شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی سرباز ولایت
فرمانده رشید اسلام
را محضر امام زمان(عج) ، مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان تسلیت عرض میکنیم.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
◼️ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون!
درپی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، آیت الله وحید خراسانی طی تماس تلفنی با همسر آن مرحوم، ضمن تسلیت و تعزیت به خانوادهی ایشان، حشر آن بزرگوار با حضرت امیرالمومنین علیهالسلام و صبر و شکیبایی برای خانوادهی ایشان را از خداوند متعال خواستار شدند.
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#نشست-حدیث-پژوهی
پانزدهمین نشست حدیث پژوهی به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان پنجشنبه 26 دی ماه 1398 خیابان امام خمینی(ره)میدان10دی ساختمان هیئت های اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان، سالن کنفرانس برگزار می شود.
09339039220
http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36762
@rejalkh
واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی.pdf
3.57M
📕 واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی
🖌مرتضی نادری
🔖 چکیده مقاله:
ضعف راوی حدیث، راه های کشف این ضعف و ارتباط آن با درستی یا نادرستی انتساب حدیث به معصوم از مسائل اصلی دو علم «حدیث» و رجال » هستند. در این مقاله، آراء رجالی استاد بهبودی پیرامون راه های کشف ضعف راویان حدیث بررسی شده است. این بررسی در خلال تبیین آراء وی دربارهی علل و اسباب پیدایش علم رجال، اصول رجالی شیعه و روش مؤلفان آنها، الفاظ جرح و ضعفاء، سامان یافته است. واکاوی آراء رجالی و «تاریخ حدیثی» استاد بهبودی نشان می دهد که نزد ایشان، تلاش بزرگان شیعه برای جلوگیری از راه یافتن موضوعات غلات و زنادقه به میراث حدیثی شیعه ناکام ماند و برساخته های آنان به کتب حدیث شیعه راه یافت و راویان ضعيف بسیاری در استاد احادیث شیعه جای گرفتند.
📚 فصلنامهی سراج منیر، شماره 6، سال دوم، بهار 1391
#️⃣ #محمدباقر_بهبودی #رجال_حدیث #الفاظ_جرح #نجاشی #شیخ_طوسی #ابن_غضائری
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
نمونه سوالات رجال2.pdf
210.5K
نمونه سوالات امتحانی میان ترم #رجال2 (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره1
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
رجال2.pdf
235.3K
نمونه سوالات امتحانی #رجال2 (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره2
📌محدوده #رجال2 ازصفحه 204 تا آخر کتاب است.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
نمونه سوالات امتحان درس رجال1 .pdf
428.2K
مجموعه سوالات طراحی شده توسط طلاب درس #رجال1 [کلیات فی علم الرجال] : 👆
✅ امتحان میان ترم از همین سوالات می باشد.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
▪️سالروز وفات رجالی کبیر ابوالعباس احمد بن علی #نجاشی (رحمه الله) گرامی باد.
🔶وی در ماه صفر سال 372 به دنیا آمد و در 18 جمادی الاولی سال 450 در مطیرآباد (نزدیکی سامرا) از دنیا رفت.
🔷در #علم_رجال و #فهرست سرآمد همگان و شهره عامه و خاصه بود، و کتابش را می توان با ارزش ترین و معتمد ترین کتاب رجال یا فهرست شیعه دانست.
🔻جلالت شأن و عظمت وی مورد اعتراف همه ی علماء فرق اسلامی بوده.
✅مرحوم سید #بحرالعلوم (ره) درباره او فرموده: «احمد بن علي النجاشي- رحمه اللّه- أحد المشايخ الثقات، و العدول الأثبات، من أعظم أركان الجرح و التعديل، و اعلم علماء هذا السبيل أجمع علماؤنا على الاعتماد عليه، و أطبقوا على الاستناد في أحوال الرجال اليه.» رجال السید، ج2، ص35
✅همچنین خاتم المحدثین محدث #نوری (ره) درباره اش فرموده: «العالم النقاد البصير، المصطلع الخبير، الذي هو أفضل من خطّ في فنّ الرجال بقلم، أو نطق بفم، فهو الرجل كلّ الرجل، لا يقاس بسواه، و لا يعدل به من عداه، كلّما زدت به تحقيقا ازددت به وثوقا، و هو صاحب الكتاب المعروف الدائر الذي أتّكل عليه كافّة الأصحاب.» مستدرک،ج21،ص146
📌سزاوار است با قرائت فاتحه ای از زحمات وی در حفظ مکتب شیعه از انحرافات، قدردانی نمود.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
♨️ الفرق بین قولهم: "فلان کوفي" و قولهم: "فلان الكوفي" مثلاً
📚 الشيخ محمد تقي التستري، قاموس الرجال، الفصل الثاني من مقدمة، ج١، ص١٣
@rejal_shobeiri
خلل در طرق فهرست شیخ طوسی به حمید.mp3
7.54M
🔆 "خلل برخی طرق فهرست شیخ طوسی به حمید بن زیاد"
🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
#️⃣ #شیخ_طوسی #حمید_بن_زیاد #فهرست #رجال_کاربردی #سند #طرق
🌐 http://taraef.ir
🆔 @rejal_shobeiri
هدایت شده از مباحثه فقاهت
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 مبانی موجود در حدیث لا ضرر به نقل مرحوم روحانی ؟؟!!!؟؟
مرحوم روحانی چهار مبنای اصلی در مورد حدیث لا ضرر را بیان نمودند :
1- حرمت اضرار به غیر
2-نفی ضرر غیر متدارک که لازمۀ آن لزوم تدارک و ضمان کسی است که ضرر می زند .
3-نفی حکمی منشأ ضرر است
4-نفی حکم به لسان نفی موضوع به این معنا که اگر موضوعی ضرری نفی شده و لکن مراد حکم این موضوع است .
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1802&pid=6902#pid6902
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
فرا رسیدن ماه مبارک رجب،ماه بندگی و عبادت،ماه نزدیک شدن به خدای متعال را بر تمامی مسلمین و شیعیان تبریک و تهنیت عرض مینمایم
@rejalkh
🗓سالروزمغفول ولادت بابرکت
🏳رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی /۱
💠رهبر انقلاب
‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام رفتاری و اخلاقی حوزههاست که باید ذیل همین برنامه تحولی حوزه انجام گیرد؛ نظام رفتاری و اخلاقی ما در حوزهها باید در جهت تکریم اساتید و عناصر فاضل بخصوص تکریم مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیتهای زیادی لازم است. غالبا مراجع قلههای علمی حوزههای علمیه محسوب میشوند بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد؛ باید تکریم شوند. ۸۹/۷/۲۹
‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. انقلابی باید بصیر باشد، باید پیچیدگیهای شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را قبول کنیم؛ باید دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، باید خامی نکنید و مراقب باشید! ۸۹/۷/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabein
@rejal_shobeiri
🗓سالروزمغفول ولادت بابرکت
🏳رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️آقا موسی زنجانی خبرهی علم رجال است؛ اصلاً فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعاً استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعاً هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳
💠آیةالله شبیری:
‼️آقای خامنهای خیلی اهل صله رحم بود. من احتمال میدهم همین اهتمام ایشان به صله رحم عامل نجات وی از ترور شد. چون صله رحم سبب طولانی شدن عمر میشود. وی در قم مشغول تحصیل و در درس جدّی بود. پدرش چشمش را عمل کرد و ایشان برای کمک و رسیدگی به پدر، قم را رها کرد و به مشهد رفت. با اینکه طبعاً برای کسی که به قصد تحصیل به قم آمدهاست، این کار سخت است. وی در مشهد در خدمت پدرش بود و روزی حدود دو ساعت برایش کتاب میخواند. بعید نیست همین خدمت به پدر سبب نجات ایشان از ترور باشد. (شب ششم محرم ۱۴۳۳) جرعهای از دریا ج۳ ص۶۳۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
@rejal_shobeiri
🗓سالروزمغفول ولادت بابرکت
🏳رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی/۳
💠آیة الله شبیری:
‼️آقای خامنهای از سادات صحیح النسب و بیت ایشان کاملاً معروف است و در سیادت ایشان هیچ تردیدی نیست. پدر ایشان مرحوم آقای حاج سید جواد از اجلّه علمای مشهد و از اوتاد بود. پدر آقای حاج سید جواد، مرحوم آقای حاج سید حسین خامنهای بود که از علمای درجه اول و مهمّ تبریز و مدرس سطح بالایی بود. ایشان از بنی اعمام (پسرعموهای) قائم مقام فراهانی است و سیادت قائم مقام مسلّم و قطعی است و شجره نامهاش هم موجود است.
آقای خامنهای گاهی که به منزل ما میآید، میگوید: وقتی قرار میشود که به منزل شما بیایم، از چند روز قبل شعفی در من به وجود می آید. البته صحبتها نوعاً علمی است نه سیاسی. ایشان خوشفهم و خوش حافظه است. زمانی که با آقای خامنهای دیدار دارم، به دستور ایشان دستگاه ضبط میگذارند که صحبتها ضبط شود. ایشان شاگرد حاج شیخ مرتضی حائری بود. آقای حاج شیخ مرتضی از استعداد وی تعریف میکرد. ایشان با اخوی ما، حاج آقا جعفر، هم بحث بود و از نظر سرعت انتقال و ذکاء، بر حاج آقا جعفر ترجیح داشت! (شب چهارم ماه محرم ۱۴۳۳) کتاب جرعهای از دریا ج۳ ص۶۴۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
@rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
بسمه تعالی 🤲
به اطلاع عموم مومنین می رساند ابتلای استاد معظم حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید (دام ظله) به ویروس کرونا تایید شده، اما وضعیت جسمانی ایشان رضایت بخش و روند بیماری، رو به بهبودی است.
✅از خداوند متعال خواستاریم در سایه لطف و عنایت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تمامی شیعیان به ویژه ایشان را از گزند حوادث محفوظ بدارد.
۹۸.۱۲.۱۶
@rejalkh
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
باسمه تعالی🤲
🔻یامن اسمه دواء و ذکره شفاء
📌متاسفانه با خبر شدیم این بیماری استاد گرانقدر حجت الاسلام محمدتقی سبحانی و استاد محترم دکتر سیدعلیرضا حسینی شیرازی و خانواده ایشون را هم درگیر کرده است.
✅پیش از به وجود آمدن شرایط فعلی از این دو استاد بزرگوار دعوت شده بود و قرار بود در 15 اسفند در نشست علمی گروه #رجال_پژوهی حوزه علمیه خراسان از آنان استفاده شود.
🤲از همه دوستان تقاضا می کنیم برای شفای تمام شیعیان به ویژه این اساتید عزیز و خانواده ایشان نذر و دعای ویژه بفرمایند.
خدا به حق حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در این ایام مبارک، شفای عاجل و کامل به اساتید عزیز مرحمت بفرمایند.
@rejalkh
2_5411552883361449458.pdf
716.2K
📒مقاله
📌 "روش نجاشی در نقد رجال"
🖋 شمشیری، رحیمه
🖋جلالی، مهدی
📝چکیده مقاله ⏫⏫⏫
✅ احمدبن علي نجاشي (م ۴۵۰ ق) از صاحب نامان دانش رجال و پديد آورنده يکي از نخستين و مهم ترين آثار رجالي شيعه، يعني فهرست اسما مصنفي الشيعه (رجال النجاشي) است. گرچه انگيزه مولف از تدوين کتاب خويش، بر شمردن آثار و مولفات شيعيان بوده، اما وي، به هنگام يادکرد آثار نويسندگان، اطلاعات فراوان و دقيقي درباره مولفان کتاب ها، طبقات آنان، نسب و نژاد آنان و در نهايت، وضعيت علمي و عملي (جرح و تعديل) اشخاص و اعتبار آثار آنان ارايه داده است.
اين نوشتار درصدد است تا ضمن مطالعه و ارزيابي روش نجاشي در جرح و تعديل مولفان (نقد رجال)، تخصص و تمرکز او در فن رجال و همچنين روشمندانه عمل کردن وي را با توجه به فهرست او مورد بررسي و ارزيابي قرار دهد.
#️⃣ #احمدبن_علي_نجاشي #فهرست #مولفان_شيعه #نقد_رجال #جرح_و_تعدیل #نجاشی #رجال_نجاشی #بنیاد_نجاشی
📚نشریه: علوم حدیث،تابستان ۱۳۸۵ - شماره ۴۰ علمی-پژوهشی، ص ۵۵ تا ۸۰
🆔 @rejal_shobeiri
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ طرائف الرجال
✳️ عیسی بن عبدالله القمی "منا اهل البیت"
〽️ ارتباط ویژه برخی اصحاب حوزه حدیثی قم با ائمه (علیهم السلام)
🔸 بعضی از افراد موجود در حوزه حدیثی قم دارای یک ارتباط ویژه با امام هستند. اگر درباره سلمان فارسی گفتهاند سلمان از ما اهلبیت است، در میان اشعریون هم شخصیتی مثل عیسی بن عبدالله اشعری چنین منزلتی در نزد ائمه دارد.
📌 یونس بن یعقوب میگوید در کوچههای مدینه بودم، امام جعفر(علیه السلام) را دیدم که حضرت فرمود: به منزل ما برو که یکی از ما اهلبیت پشت درب خانه منتظر است. وقتی به درب خانه حضرت آمدم، شخصی را در مقابل در دیدم و از او سؤال کردم: تو کیستی؟
گفت: من عیسی بن عبدالله هستم.
سؤال کردم: از کجا هستی؟
گفت: از قم آمدهام.
❗️بعد که حضرت رسیدند از یونس سؤال کردند که مثل اینکه باور نداری که فردی از قم از ما اهلبیت باشد.
📖 607 - مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُوسَى بْنِ طَلْحَةَ، عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ أَخِي يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، عَنْهُ،
🔺قالَ:، كُنْتُ بِالْمَدِينَةِ فَاسْتَقْبَلَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (ع) فِي بَعْضِ أَزِقَّتِهَا، قَالَ: فَقَالَ اذْهَبْ يَا يُونُسَ، فَإِنَّ بِالْبَابِ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، قَالَ فَجِئْتُ إِلَى الْبَابِ فَإِذَا عِيسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ جَالِسٌ، قَالَ، فَقُلْتُ لَهُ مَنْ أَنْتَ فَقَالَ لَهُ أَنَا رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ،
🔺قالَ، فَلَمْ يَكُنْ بِأَسْرَعَ مِنْ أَنْ أَقْبَلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)، [عَلَى حِمَارٍ] قَالَ، فَدَخَلَ عَلَى الْحِمَارِ الدَّارَ، ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيْنَا فَقَالَ ادْخُلَا! ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسَ بْنَ يَعْقُوبَ أَحْسَبُكَ أَنْكَرْتَ قَوْلِي لَكَ إِنَّ عِيسَى بْنَ عَبْدِ اللَّهِ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ! قَالَ قُلْتُ إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لِأَنَّ عِيسَى بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ،
🔺فقَالَ يَا يُونُسُ عِيسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ مِنَّا حَيٌّ وَ هُوَ مِنَّا مَيِّتٌ.
📚رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي)، ج2، ص: 624
🌐 صفحه در یادداشتها
📍 برشی از جلسات "ویژگیهای حوزه حدیثی قم"
🖊 علی اکبر رضوی
#️⃣ #عیسی_بن_عبدالله_القمی #قم #راوی #راویان_قم #انتقال_حدیث #حوزه_حدیث #حوزه_حدیثی #حسینی_شیرازی #طرائف #طرائف_الرجال #منا_اهل_البیت
🌐 http://taraef.ir
🆔 @taraef_ir
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری_زنجانی
📚 اثبات صحت نسخه به وسیله ی شهادت شیخ طوسی!!!!؟؟
استاد شبیری در تبیین راه صحیح برای اثبات صحت نسخه فرمودند: صحت نسخه را شهادت شیخ طوسی تضمین می کند و البته باید شهادت اساتید شیخ طوسی به صلاحیت شیخ طوسی که نسخه شناس است و می تواند روایات صحیح را تشخیص دهد، هم در نظر گرفت.آن چه مصحح صحت انتساب کتاب به مولف است، شهادت شیخ طوسی می باشد... البته صلاحیت شیخ طوسی از طرق دیگر هم برای ما ثابت شده است.
در نتیجه این طرق در اثبات اعتبار نسخه ای از مصادر که در اختیار افرادی مثل شیخ طوسی بوده، هیچ اعتباری ندارد و فرقی هم بین کتب مشهوره و کتب غیر مشهوره نیست.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1726
@rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🏴🏴🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ ...
🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیهالسلام را محضر حضرت ولیعصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت میگوییم.
▪️از کلمات نورانی آن حضرت:
«هرکس به رأى و سلیقه خود تکیه کند (و در مسائل دین به آن عمل نماید) هلاک مىشود، و هرکه اهلبیت پیامبر "صلىاللهعلیه و آله" را رها کند، گمراه مىگردد.»
کافی، ج1، ص56،ح10
@shobeiri
📌 #ابوالقاسم_علی_بن_احمد_الکوفی
💠 ابوالقاسم کوفی یکی از رواتی است که به #غلو معروف است و توثیق شده نیست. بنابر گزارش #نجاشی، شیخ #طوسی، وی ابتدا از غلات نبوده است ولی بعد از آن غالی شده است و بسیاری از کتابهایش را بر اساس غلو تألیف کرده است.[1] #ابن_غضائری نیز او را #غالی شمرده است.[2] البته حاجی #نوری اصرار دارد که وی را توثیق کند.[3]
——
[1] . رجال نجاشی ص : ۲۶۶: علی بن أحمد أبو القاسم الکوفی رجل من أهل الکوفة کان یقول: إنه من آل أبی طالب و غلا فی آخر أمره و فسد مذهبه و صنف کتبا کثیرة أکثرها علی الفساد ... توفی فی جمادی الأولی سنة اثنتین و خمسین و ثلاثمائة. فهرستالطوسی ص : ۲۷۱؛ علی بن أحمد الکوفی یکنی أبا القاسم کان إمامیا مستقیم الطریقة و صنف کتبا کثیرة سدیدة منها: کتاب الأوصیاء و کتاب فی الفقه علی ترتیب کتاب المزنی. ثم خلط و أظهر مذهب المخمسة و صنف کتبا فی الغلو و التخلیط و له مقالة تنسب إلیه.
[2] . ابن الغضائری ج : ۱ ص : ۸۳؛ علی بن أحمد أبو القاسم الکوفی المدعی العلویة. کذاب غال صاحب بدعة و مقالة. رأیت له کتبا کثیرة لا یلتفت إلیه.
[3] . خاتمة المستدرک، ج۱، ص: ۱۶۳.
——
این مقاله را اینجا بخوانید:
👉https://bit.ly/2yBqkeW
@rejal_shobeiri
💠 قال الصدوق فی باب الوصی یمنع الوارث 《 ما وجدت هذا الحدیث الا فی کتاب محمد بن یعقوب رضی الله عنه. و ما رویته الا من طریقه 》
📃یتوهم من هذه العباره شک منه فی روایات الکافی .
👤 قال شیخ علی النمازی شاهرودی رحمه الله فی ص۱۷۰ کتاب الاعلام الهادیه الرفیعه:
《فلا یدل علی شک منه فی روایات الکافی.
فانه اولا یمکن ان یکون مراده غیر الکافی من کتب الکلینی. فان الکلینی فی آخر کتاب الوصایا نقل هذه الروایه بغیر سند الصدوق فی الفقیه.
و ثانیا ظاهره العمل بهذه الروایه، لانه لم یذکر لعنوان الباب غیر هذه الروایه. بل نقله لعنوان الباب هذه الروایه فقط ، شاهد صدق علی حکمه بصحته و قبوله لها.
فانه لا وجه للصدوق مع مبناه و لا فائده فیه ان یعنون بابا و یذکر روایه لا یقبلها.》
@rejal_shobeiri