هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
- مدخل شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها
- استاد سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی
📙 کتاب دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰
مدخلی خواندنی پیرامون:
۱- مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر ص.
۲- بررسی و اثبات سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن.
۳- گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا س.
۴- بررسی وقایع هجوم تا شهادت
۵- بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت صدیقه س.
۶- بازتاب شهادت حضرت در اشعار.
۷- اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن.
فایلِ 👇در اثبات شهادت حضرت صدیقه تمام بوده و به نحو دقیقی اثبات مظلومیت حضرت را بیان میکند.
@shobeiri
👇👇👇
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
ادله حقانیت و کیفیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
💠 شیخ الطائفة محمد بن الحسن #الطوسی
🔹 شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، نویسنده دو کتاب از کتابهای چهارگانه حدیثی شیعه (تهذیب و استبصار) است و سه کتاب از کتب چهارگانه رجالی (رجال، فهرست و رجال کشی) است، که در ۲۳ سالگی از خراسان به عراق آمد و از اساتیدی چون شیخ #مفید، سید #مرتضی استفاده کرد. خلیفه عباسی، کرسی تدریس کلام بغداد را به او سپرد.
🔸 نظرات و نوشتههای فقهی او مورد توجه فقیهان شیعه است. وی در سایر علوم اسلامی مثل رجال، کلام و اصول فقه نیز صاحبنظر بود و کتابهای او جزء کتابهای مرجع علوم دینی است. او تحول در اجتهاد شیعی را آغاز کرد و مباحث آن را گسترش داد و در برابر اجتهاد اهل سنّت به آن استقلال بخشید. 300 تن از علما در مجلس درسش شرکت میکردند، که نامدارترین شاگرد او ابوالصلاح #حلبی است.
🔹 شیخ طوسی از سرآمدان مکتب کلامی عقلگرای بغداد بود، که از طریق نفوذی که در جامعه علمی شیعه یافت تاثیری دیرپای بر تفکر علمای شیعه گذاشت. اجتهاد و عقلگرایی در فقه و عقاید شیعه با کوششهای شیخ طوسی بین شیعیان شیوه غالب شد و به سیطره روش #اخبارگرایی برای چند سده پایان داد. وی را احیاگر علم اصول فقه و اجتهاد و نخستین کسی شمردهاند که باعث ورود اجتهاد به فقه شیعه شد.
🔸پس از حمله ترکان سلجوقی به بغداد و حوادث پس از آن مانند آتشسوزی در کتابخانه شاپور و نزاع شیعه و سنی در بغداد، شیخ به #نجف مهاجرت کرد و فعالیت علمی خود را در این شهر آغاز کرد و حوزه علمیه نجف با تلاشهای او پاگرفت و طولی نکشید که شهر نجف مرکزیت علمی و فکری تشیع را از آن خود کرد.
🔹وارد کردن روش #عقلگرایانه و استدلال گرایانه در #استنباط احکام فقهی به عنوان برجستهترین دستاورد شیخ طوسی در تاریخ فقه شیعی شناخته میشود. پس از شیخ حتی آرای فقهی وی نیز مورد قبول علما بود و کسی جسارت مخالفت با نظریات وی را نداشت، تا اینکه #ابن_ادریس (متوفی ۵۹۷ ق.) (نوه دختری شیخ) باب اعتراض بر وی را گشود.
🔸 کتاب التبیان شیخ نخستین #تفسیر نوشته شیعیان است که تمام سورههای قرآن را در برمیگرفت، که ویژگی دیگر آن، رویکرد اجتهادی و عقل گرایانه او در تفسیر قران است که با رویکرد روایی مفسران قبل از او متفاوت بود. شیخ طوسی با استناد به آیات قرآنی، قرآن را متنی قابل فهم برای عقل بشر میداند و روایاتی را که تنها راه فهم قرآن را مراجعه به احادیث میدانند، نمیپذیرد.
📚 ر.ک: طبقات أعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، ج2، ص161؛ سیری در زندگی شیخ طوسی، دوانی، ص20.
#شخصیت_شناسی
#شیخ_طوسی
@rejal_shobeiri
💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل...
برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#تخلیط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 @rejal_shobeiri
noormags-زرارة_بن_أعین_الشیبانی،_شبهات_و_ردود-1090163_1753577.pdf
859.2K
📕مقاله
〽️ "زرارة بن أعین الشیبانی، شبهات و ردود"
👤 سیدعلیرضا حسینی
🖇 کتاب شیعه » بهار و تابستان 1391 - شماره 5 (18 صفحه - از 41 تا 58 )
#️⃣ #زرارة #زرارة_بن_اعین #الشیبانی #حسینی_شیرازی🔗 https://zil.ink/taraef
🆔@rejal_shobeiri
💠 حل مشکل اختلاف نسخ کتب اربعه
👤 #استاد_شهیدی
محقق خویی می فرمایند هرچه در وسائل از کتب اربعه و سایر کتبی که به آن ها سند دارد، نقل می کند، معتبر است؛ چون صاحب وسائل می گوید این کتاب ها به واسطه ثقات به دست ما رسیده است، اما نسخ مختلف دیگری که به کتب اربعه باشد اعتباری ندارد؛ زیرا...
اشکال به مرحوم خویی:
شواهد زیادی وجود دارد که تفاوتی بین نسخ در دسترس ما و صاحب وسائل نیست...
اتفاقا آیت الله زنجانی می فرمایند نسخه کافی که در دست صاحب وسائل بود نسخه مغلوطه ای بوده است...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
✅ ادامه مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2383
#وسائل_الشیعه
#اختلاف_نسخه
#کتب_اربعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
💠 محدوده ی توثیق برداشت شده از استثناء ابن ولید
🔻اگر روایت محمد بن احمد بن یحیی از فردی، اختصاص به آداب و سنن داشته باشد، آیا باز هم می توان از عدم استثناء ابن ولید، وثاقت او را برداشت کرد؟ این مساله، محل اختلاف است. اما به نظر می رسد که اگر در این فرض، توثیق را نپذیریم، اصل این توثیق با مشکل مواجه می شود...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2390&pid=8682#pid8682
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
@rejal_shobeiri
بحوث في تاريخ السنة المشرفة - اكرم ضياء العمري.pdf
6.28M
🔸کتاب : بحوث فی تاریخ السنة المشرفة
🔸نوشته : اکرم ضیاء العُمَری (متولد موصل و ساکن در بغداد، مصر، عربستان و قطر؛ اکنون در قید حیات است)
🔸501 صفحه - به زبان عربی
🔸ناشر: مکتبة العلوم و الحکم - مدینه منوره
🔸چاپ پنجم - با افزودهها و اصلاحات
🔸حجم: 5.98 مگابایت (نسخه پی دی اف - با فهرست دیجیتال)
🔹جعل حدیث و شکلگیری دانش رجال نزد اهل سنت و سیر و تطور آن
🔹گونههای تالیفات رجالی نزد اهل سنت
🔹چگونگی تدوین کتابهای حدیثی اهل سنت
🔹تطور تدوین کتب حدیثی در سدههای پسین
🔹آمار و ارقام درباره شمار احادیث اهلسنت و ... .
🔸دریافت فایل همچنین از پیوند زیر :
zaya.io/b8x43
🔸@rejal_shobeiri
💠 وثاقت محمد بن عبدالحمید
👤 #استاد_شهیدی
📝محمد بن عبد الحمید روایاتی در فقه و غیر آن دارند ولی وثاقت ایشان مورد اشکال واقع شده است.
وجوه متعددی برای وثاقت ایشان ذکر شده است
وجه اول: توثیق نجاشی
صاحب حدائق و محقق خویی فرموده اند که نجاشی در رجال ایشان را توثیق کرده است:
« محمد بن عبد الحميد بن سالم العطار أبو جعفر، روى عبد الحميد عن أبي الحسن موسى و كان ثقة من أصحابنا الكوفيين له كتاب النوادر...
این بیان از مرحوم خویی عجیب است و خودشان نیز در معجم ملتفت شده اند؛ زیرا...
.
.
وجه نهم: عدم استثناء ابن ولید از رجال محمد بن احمد بن یحیی
این وجه را آقای زنجانی قبول دارند؛ ولی به نظر ما...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2412
#وثاقت
#محمد_بن_عبدالحمید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri
كاربرد له روايات در فهرست طوسي و نوادر - احسان سرخه اي.pdf
733.6K
🔴 #مقاله
▪️کاربرد «له روایات» در شیخ طوسی و ارتباط آن با کتب نوادر
🔸 احسان سرخهای
🔸مجله علوم حدیث سال 21 - ش81 - پاییز 1395
🔸28 صفحه - فارسی
🔸حجم: 716 کیلوبایت (نسخه پیدیاف با امکان جستجوی دیجیتال)
🔹مقایسه تعبیر «نوادر» در فهرست نجاشی با تعبیر «له روایات» در فهرست شیخ طوسی
▪️چند نکته درباره این مقاله:
1. ایشان منشأ اختلاف تعبیر نجاشی (له کتاب نوادر) با تعبیر شیخ طوسی (له روایات) را وجود اختلاف نسخه فهرست حمید بن زیاد نزد آن دو دانسته و مقاله بیشتر بر روی این منشأ متمرکز شده است. به نظر میرسد با توجه به این که این اختلاف تعبیر در مواردی که از فهرستهای دیگر نیز استفاده شده وجود دارد بنابر این بعید است که در همه آنها اختلاف نسخه بدینگونه منشأ تفاوت تعبیر بوده باشد.
2. در این مقاله به تفاوت تعبیر میان «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» اشاره نشده است.
3. به معنای طرفه بودن نوادر (که شوشتری درقاموس الرجال بدان اشاره کرده ) نیز هیچ اشارهای سلبا و ایجابا نشده است.
@rejal_shobeiri
#نکات_حدیثی
#کتابشناسی
#وسائل_الشیعة
💠 بررسی طرق صاحب وسائل به کتب:
🔻 هر چند طرق مرحوم صاحب وسایل به کتب قدما طرق صحیح و معتبری است و ایشان در فایده دوم خاتمه طریق خود را به تک تک کتب از راه علما و بزرگان نقل کرده است؛
🔹 اما مشکل این است که ملاکی که سبب #اعتبار و صحت طریق میشود این است که باید طرق به کتب از راه #قرائت یا #سماع و یا به عنوان #اجازه نسخه خاصی منتقل شود؛ یعنی یا شاگرد نسخه ای را برای استاد قرائت کند، یا استاد بخواند و شاگرد گوش کند یا نسخه ای را استاد بگوید مال من است و به آن اجازه نقل بدهد؛ در حالی که طرق صاحب وسایل قطعاً اینگونه نبوده و قطعاً #تشریفاتی است؛ مانند اجازههایی که در زمان حاضر است و طرقی به کافی و من لایحضر و .. دارند، لکن هیچ کدام از این اجازهها و طریقها به #نسخه خاصی نیستند و بالطبع معتبر نمیباشند.
🔸 شاهد این ادعا:
مرحوم صاحب وسائل از «عبد الله بن جعفر حمیری» روایاتی نقل کرده و درباره کتاب «قرب الاسناد» میفرماید: کتاب ایشان «بروایة ولده محمد»، بنابراین «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» طریق مرحوم صاحب وسائل به کتاب «قرب الاسناد» می شود، در حالی که سند ذکر شده در کتاب به شیخ #طوسی میرسد و شیخ در «فهرست» طریقی غیر از «محمد بن عبد الله جعفر حمیری» دارد و راوی کتاب «قرب الاسناد» در «فهرست» پسرش نیست، بلکه «ابن ولید»است و این نشانهای واضح بر تشریفاتی بودن طریق صاحب وسائل است.
🔹 زیرا اگر طریق صاحب وسائل واقعی میبود، باید طریق شیخ به «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» میرسید یا راوی صاحب وسائل ابن ولید میبود. بنابراین مشخص میشود صاحب وسائل طریق به نسخه خاصی نداشته است.
📌 ارسالی از حجت الاسلام علی #ظهیری (مقرر محترم درس خارج فقه بورس)
💎 برای دسترسی به کلیه فایلهای درس فقه #بورس به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
🌐 @rejal_shobeiri
💠 بازخوانی شخصیت #علی_بن_حدید_مدائنی
✍️ #علی_بن_حدید_مدائنی از راویان برجستۀ اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری است که در کتب رجال، از اصحاب امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام شمرده شده است.
وی کتابی تألیف نموده و در کتب اربعه حدود دویست روایت از ایشان نقل شده که در مواردی صاحبان کتب اربعه بر اساس آنها فتوا دادهاند.
در این مختصر به بررسی وثاقت یا عدم وثاقت وی از دیدگاه حضرت آیت اللّٰه خامنهای حفظه اللّٰه پرداخته میشود.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZRejal
#علی_بن_حدید_مدائنی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 @rejal_shobeiri