eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2.1هزار دنبال‌کننده
366 عکس
28 ویدیو
94 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ توثیقات نجاشی ✅ بحث اصلی این نوشته حول ماهیت توثیقات نجاشی و چگونگی اثبات وثاقت راویان است. توثیقات نجاشی نسبت به راویانی که با آنها معاصر نبوده، آیا مبتنی بر اخبار حسی (مستند به حس و مشاهده) است یا حدسی و اجتهادی؟ این مسئله از جمله مباحث مهم در علم رجال و بررسی اعتبار روایات است. 🔶 نکات کلیدی: 🔸1. منشأ توثیقات نجاشی: توثیقات نجاشی و سایر رجالیون عمدتاً مبتنی بر دو منشأ است: ➖- روایات ائمه (ع): برخی توثیقات از طریق روایاتی که از ائمه در مدح یا ذم راویان نقل شده، استنباط می‌شود. این استنباط نیازمند اجتهاد و بررسی دقیق اسناد و متون روایی است. ➖ - بررسی کتب و آثار راویان: نجاشی با بررسی کتب و نوشته‌های راویان و مقایسه آنها با سایر منابع، به وثاقت یا ضعف راویان حکم می‌کرد. این فرآیند نیز مبتنی بر اجتهاد و تحلیل علمی است. 🔸2. شواهد اجتهادی بودن توثیقات نجاشی: نجاشی در موارد متعددی با مقایسه روایات و بررسی اختلافات آنها، به ضعف یا وثاقت راویان حکم کرده است. به عنوان مثال، در مورد راویانی مانند "الحسن بن العباس الحریش الرازی" و "داود بن کثیر الرقّی" و "الحسن بن محمد ... المعروف بابن اخی طاهر"، نجاشی با استناد به مضطرب بودن روایات یا ارتباط آنها با غلات، یا تضعیف اصحاب، به ضعف آنها حکم کرده است. این موارد نشان‌دهنده اجتهاد و تحلیل علمی نجاشی است. 🔸 3. اختلاف نظر در ماهیت توثیقات: برخی از علمای بزرگ مانند آیت‌الله خویی معتقدند که توثیقات نجاشی و سایر رجالیون می‌تواند مبتنی بر اخبار حسی باشد، چرا که ممکن است این اطلاعات از طریق نقل معتبر به آنها رسیده باشد. این دیدگاه بر این اساس است که در میان علمای سلف، تمایز بین راویان موثق و ضعیف امری متعارف بوده و کتاب‌های رجالی متعددی در این زمینه تألیف شده است. 🔸 4. منابع توثیقات: منابعی که نجاشی و سایر رجالیون برای توثیق راویان استفاده کرده‌اند، متنوع است و شامل موارد زیر می‌شود: ➖ - معاشرت: برخی راویان به دلیل معاشرت با علمای موثق، توثیق شده‌اند. ➖ - شهرت: برخی راویان به دلیل شهرت به وثاقت در میان علمای سلف، مورد توثیق قرار گرفته‌اند. ➖ - توثیق معاصرین: برخی راویان توسط معاصرین خود توثیق شده‌اند. ➖ - روایات مدح و ذم: برخی توثیقات مبتنی بر روایاتی است که در مدح یا ذم راویان نقل شده است. ➖ - بررسی کتب راویان: با بررسی آثار و کتب راویان، به وثاقت یا ضعف آنها حکم شده است. ➖ - اعتماد به نظر دیگران: برخی راویان به دلیل اعتماد علمای دیگر به آنها، توثیق شده‌اند. ➖ - توثیق جماعتی از اهل خبره: در برخی موارد، توثیق راویان مبتنی بر اجماع یا نظر جمعی از علمای موثق است. 🔸5. نتیجه‌گیری: توثیقات نجاشی و سایر رجالیون عمدتاً مبتنی بر اجتهاد و تحلیل علمی است، هرچند ممکن است در برخی موارد از اخبار حسی یا نقل معتبر نیز استفاده شده باشد. این توثیقات از منابع متنوعی مانند معاشرت، شهرت، بررسی کتب و روایات مدح و ذم استخراج شده‌اند. بنابراین، توثیقات رجالیون را می‌توان به عنوان نتیجه‌ای از فرآیندهای اجتهادی و تحلیلی در نظر گرفت که برای تشخیص اعتبار راویان و روایات به کار می‌رود. 📚 برگرفته از: مباحث الحجج، ص۲۰۷-۲۱۰ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 مقایسه جایگاه زراره با جایگاه عبد الله بن ابی یعفور 👤 🔻 و بن ابی به یک معنا دارای دو مکتب مختلف هستند. زراره فقیه‌تر است ولی عبدالله بن ابی یعفور همچون زراره به فقاهت شناخته نمی‌شود. البته عبدالله بن ابی یعفور از برخی جهات به عنوان شخصیتی شناخته می‌شود که وفاداری بیشتری نسبت به امام علیه السلام داشته و چنانکه از برخی روایات استفاده می‌شود بیشتر از زراره اهل تسلیم بوده است. زراره هم سابقۀ سنی‌گری داشته و هم اهل مناظره بوده است و از همین رو دارای روحیۀ بحث و جدل بوده است؛ لذا لحن گفت‌وگوهایی که زراره با امام علیه السلام دارد خاص بوده و شاید شبیه آن را از امثال عبدالله بن ابی یعفور نبینیم. هر یک از زراره و عبدالله بن ابی یعفور نیز اصحابی داشتند. البته ائمه علیهم السلام ... 📚 درس خارج اصول، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3813 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اعتبار نوفلی و سکونی 👤 مد ظله العالی سند زیر از جمله اسناد پر تکرار در می‌باشد: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع در سند این روایت، و محل بحث هستند. از آنجا که به تصریح شیخ ، اصحاب به روایات سکونی، مشروط به اینکه با فتاوا و روایات معارض نباشد، عمل می‌کنند، اعتبار سکونی ثابت می‌شود؛ چنانکه غالب روایات سکونی نیز از طریق نوفلی نقل شده و نوفلی کتاب او را روایت کرده، پس از طریق عمل اصحاب به روایات سکونی معتمد بودن نوفلی نیز ثابت می‌گردد. 📚 کتاب نکاح، ج ۱، ص ۳۳۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3826 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
نقدی بر تعمیم عنوان خطّابیه بر همه‌ی شیعیان در کلام منصفانه دکتر شريف حاتم العوني _ استاد علوم حدیث در دانشگاه امّ القری _ مکّه مکرّمه از چالش‌های مهم در مباحث حدیثی عامه که مستقیما با مباحث امامت و ولایت مرتبط است، مبحث "روایت فردِ بدعت‌پیشه" است. متأسفانه در موارد متعدّدی برخی محدثان متعصّب عامه به ضعف سند روایت فضائل اهل‌بیت به خصوص امیر المؤمنین علیهم‌السلام حکم کرده‌اند، در حالی که راویان آن طریق، همه از ثقات بوده‌اند. تنها دست‌آویز آنان برای تضعیف سند وجود رواتی بوده که متهم به تشیع یا رافضی‌گری شده‌اند. (البته با همان توسعه‌ای که در مفهوم تشیع در کتب تراجم و رجال عامه مطرح شده؛ به نحوی که به صرف تفضیل‌دهنده‌ی امیر المؤمنين صلوات‌الله‌علیه بر عثمان یا صرف نقلِ یک روایت در فضیلت یا افضلیت حضرت، فرد، متهم به بدعت می‌شده!) از بهترین آثاری که درباره‌ی حدیث فرد مبتدع نگاشته شده اثر مهم دکتر شريف حاتم العوني با عنوان "حكم رواية المبتدع" می‌باشد. مؤلّف در مقام نقدِ عدم پذیرش راویان مبتدع به شکل عمومی و نقد برخی اجماعات ادعایی در این‌باره در دو موضع از کتاب، فرقه‌ی خطّابیه _که دروغ بستن بر رسول خدا را حلال دانسته و اهل جرح و تعدیل اهل‌سنّت بر عدم وثاقت آنان اتفاق نظر دارند_ را جدا از شیعیان و حتی جدا از رافضه دانسته، بلکه خودِ شیعیان و روافض را بیزارِ از این فرقه معرفی نموده است: ومن أكبر مشكلات باب حكم رواية أهل البدع أنّ ألقابهم مجملة تشمل طوائف متعددة تلقب باللقب نفسه: فـَ(القدرية) يدخل فيهم منكرو علم الله تعالى، وهؤلاء كفّار بلا خلاف، ويدخل فيهم من لا ينكر العلم الإلهي، وهؤلاء لا يكفّرون. والرافضة يدخل فيهم السبئية والمؤلّهون لعليّ رضي الله عنه كالخطّابية وهؤلاء يكفّرهم الإمامية وكلّ الشيعة سواهم، فضلاً عن أهل السنّة، ويدخل فيهم الإمامية، ويدخل فيهم الشتّامون للشيخين من جارودية الزيدية، ولا يكفّر منهم ببدعته إلّا السبئية والخطّابية وأمثالهم من المؤلّهين لعليّ رضي الله عنه (ص ٦٩ و ٧٠) همو در موضعی دیگر در پاورقی ص ۱۳۸ گفته: والحقيقة أنّ اعتبار الخطّابية من الرافضة هو من باب تعميم اسم الرافضة على كلّ من رفض الشيخين وهو إطلاق قديم وفيه تعميم موهم، حيث إنّ الخطّابية عند الشيعة الإمامية أنفسهم كفّار غير مسلمين، وكتب الإمامية القديمة والحديثة وإلى اليوم تبرّأ من الخطّابية ومن مؤسّس نحلتهم أبي الخطّاب محمّد بن أبي زينب مقلاص الأسدي. فعدّ الخطّابية من الرافضة بإطلاق مع تبرؤ الإمامية منهم ومن مذهبهم موهم، فضلا عن عدّ الخطّابية من الشيعة بإطلاق، رغم تتابع كتب الفرق على ذلك. وهو في إيهامه كإيهام عدّ اليزيدية (الذين يعبدون يزيد بن معاوية والذين كانت أصولهم سنية) من أهل السنّة، رغم تبرؤ أهل السنّة منهم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
♨️وصیّت مهم « فاضل هندی » کاشف اللثام در خاتمه «کشف اللثام» در وصیّت به پسرش، نکات دقیقی را نیز به دانشمندان علم دین گوشزد می کند و در ضمن آنها، طالبین علم را به مراجعه به منابع دست اوّل و مصادر اصلی توصیه می کند و از اشتباهات عدم مراجعه به آنها و اکتفا به نقلیّات دیگران برحذر می دارد: وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها، و تتّبعٍ بليغ في كلّ مسألة لأقوال الأصحاب و مداركها و ما أدّتهم إليه آراؤهم في معاركها من مسالكها، و لا ينسبوا إلى أحد منهم قولًا إلّا بعد وجدانه في كتابه أو سماع منه شفاهاً في خطابه، و لا يتّكلوا على نقل النقلة بلا كلّ تعويل عليه و إن كانوا كلمة، فالسهو و الغفلة و الخطأ لوازم عاديّة للناس، و اختلاف النسخ واضح ليس به التباس، و لا يعتمدوا في الأخبار إلّا أخذها من الاصول، و لا يعوّلوا ما استطاعوا على ما عنها من النقول حتّى إذا وجدوا في التهذيب عن محمّد بن يعقوب مثلًا خبراً فلا يقتصروا عليه بل ليجيلوا له في الكافي نظراً، فربما طغى فيه القلم أو زلّ فعنّ خلاف في المتن أو السند جلّ أو قلّ. 📚کشف اللثام، فاضل هندی، ج11، ص541. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
UH_Volume 28_Issue 3_Pages 130-159.pdf
1.93M
اعتبارسنجی انتساب روایت «حد مفتری» به علی بن ابی‌طالب (ع): جریان‌شناسی، بوم‌شناسی، تاریخ‌گذاری ✍️ سید محمد موسوی‌نسب مجله علوم حدیث، دوره ۲۸، شماره ۳ - پیاپی ۱۰۹ - مهر ۱۴۰۲ روایتی منسوب به امام علی بن ابی‌طالب (ع) حکایت از آن دارد که ایشان در دوران حکومتشان فرموده‌اند: «لَا یُفَضِّلُنِی أَحَدٌ عَلَى أَبِی‌بَکْرٍ و عُمَرَ إِلَّا جَلَدْتُهُ حَدَّ الْمُفْتَرِی». با این حال روایات دیگری از ایشان در تعارض با این موضع قرار دارد. نظر به این اختلاف، مسئلۀ پژوهش حاضر اعتبارسنجی انتساب روایت حد مفتری به علی (ع) است. بدین منظور سعی شده با استفاده از قرائن مختلف سندی و تاریخی، این روایت خارج از چارچوب کلامی، با رویکردی تاریخی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته و ظرف زمانی و مکانی پیدایش و خاستگاه گفتمانی و جریانی آن تبیین گردد. این پژوهش از جمله نشان می‌دهد که به احتمال بسیار، تحریر ناظر به تفضیل این روایت در دهۀ ۹۰ قرن نخست هجری در بوم کوفه تکوین یافته و سپس تحریری دیگر از آن حداکثر در طی نیمۀ نخست قرن دوم تطور یافته‌است. علاوه بر این، به لحاظ گفتمانی بستر اولیهٔ پیدایش این خبر مسئلهٔ «رتبه‌بندی خلفا» بوده ‌است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
مزایای_فهرست_نجاشی_بر_فهرست_و_رجال.pdf
217.4K
مزایای فهرست نجاشی بر فهرست و رجال شیخ 🌹 مرتبط با جلسه ششم 🪴 ارسالی یکی از فعالین کلاس •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔹نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشت‌ها: مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله» 📝 📚معرفی اجمالی؛ ✍کم‌رنگی نگرش انتقادی، جمعی از عالمان متأخر و به ویژه را بر آن داشته تا در حد توان به تأیید و توجیه غیر تاریخی بعضی از بپردازند. 🔹یکی از این اخبار، عبارت مشهور منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم «علیّ ممسوس فی ذات الله» است. نویسنده در این مقاله با بررسی نسخه های اصیل و متقدم و برداشت های مختلف از هر کدام، نشان داده تلاش‌های در ارائه برای عبارت «ممسوس فی ذات الله» نادرست می باشد. نگارنده ابتدا به برداشتها مختلف و تحریرهای گوناگون عبارت پرداخته است؛ 👈برداشت های مختلف ؛ ▫️فانی در ذات خدا ▫️دیوانه خدا( کنایه از عاشق خدا) ▫️رنجکش راه خدا 👈تحریرهای مختلف: ▫️مُخشَوشِن، اُخیشِن،اَخشن، خشن ▫️محسوس ▫️ممسوس نویسنده براساس نسخ متقدم، اعلام می دارد این جمله در اصل "مُخشَوشِن" بوده اما به جهت نداشتن نقطه در خط قدیمی و تصحیف،در فرایند نقل به واژه "ممسوس" تغییر یافته است. مولف سپس معنای عبارت "فی ذات الله" را با توجه به استعمالات روایی دیگر این واژه تبیین کرده است؛ ▫️صبرتم فی ذات الله ▫️جاهدتم به فی ذات الله ▫️تحمّلتم المئونه فی ذات الله ✅ در پایان نیز به سندسازی و برای عبارات بی سند دیگر با تکلف فراوان در آثار عارفانی چون ، محمد حسین ، و... اشاره کرده و منشا این گونه تکلف ها را تصحیف و تحریف عبارات و تسامح رایج در ادبیات صوفیانه، دانسته است. 💥عبارت "موتوا قبل ان تموتوا" تصحیف "توبوا قبل ان تموتوا" است. 💥عبارت "قال ابوالحسن علی علیه السلام: انا اصغر من ربی بسنتین" تحریف یافته عبارت "قال ابوالحسن خرقانی: انا اقل من ربی بشیئین العظمه و الکبریا" می باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشت‌ها مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله»، علی عادل‌زاده، عمیدرضا اکبری، مطالعات قرآن و حدیث، ش28، 1400ش.pdf
499.3K
📄مقاله نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشت‌ها: مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله» ✍ نویسنده: علی عادل‌زاده، عمیدرضا_اکبری 🔹 تعداد صفحات: ۲۶ 🔸 زبان: فارسی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 المناقشه فی اسانید الکافی حرفه العاجز.‏ من از آقای بجنوردی شنیدم که از آقای نائینی نقل می کند: المناقشه فی اسانید الکافی حرفه العاجز.‏ البته عملاً کل کافی را قبول نمی کنند. به آقای بجنوردی عرض کردم که در فقه اگر در کتب اربعه باشد قبول می کنید هرچند به ‏اخباری ها اشکال کردند. مراد مرحوم نائینی از عاجز این است که کسانی که قدرت اصولی قوی ندارند به رجال روی می ‏آورند. عاجز یعنی کسی که قواعد اصولی قوی نیست. عاجز از اصول و قواعد است. یعنی رجالیون یه مشت آدم های ‏بی حالی اند که به رجال می پردازند. ‏ مرحوم نائینی قائل به حجیت خبر موثوق به است. گاهی تعبیر به وثوق خبری و مخبری می کنند؛ به اصطلاح ‏ما حجیت خبری یا عرفی. گاهی می گوید: حدیث صحیح یا ضعیف ولی به همان که دیگران گفته اند عمل می کنند ‏اینکه دارای مبانی خاصی باشند نیست. ‏ کسی بخواهد همه شواهد را در همه جوانب رجالی و فهرستی و... جمع کند خیلی دشوار است. کسانی که این بحث های اصولی ‏را نوشته اند حرفه العاجز است. ما برعکسش کردیم!‏ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💢لزوم اجتهاد فقیه در تمامی علوم مرتبط با استنباط حکم شرعی ✔️استاد سید محمدرضا سیستانی: ◽️جواز رجوع به فتوای فقیهی که در برخی مقدمات استنباط احکام شرعی به نظر دیگران تکیه می‌کند ــ در علومی مانند لغت، رجال و موارد مشابه ــ تنها در دو صورت قابل پذیرش است که هر دو مردود است: ۱- اطلاق نصوص حجیت قول فقیه یکی از احتمالات این است که نصوصی که مردم را به ارجاع به فقها امر می‌کنند، به‌گونه‌ای مطلق باشند که شامل چنین فقیهی نیز بشوند. اما این احتمال صحیح نیست؛ چرا که نص شرعی که در مورد یک حکم مطابق سیره عقلا وارد شده، نمی‌تواند اطلاقی فراتر از محدوده همان سیره عقلایی در زمان صدور نص داشته باشد و قدر متیقن از این سیره، فرضیست که مجتهد در تمامی مقدمات استنباط از تخصص خویش استفاده کرده باشد نه تخصص شخصی دیگر. ۲- گسترش حکم، به‌واسطه ملاک سیره عقلایی فرض دیگر این است که ملاک در سیره‌های عقلایی مورد تأیید شارع، نکته‌ای باشد که سیره بر آن استوار شده است؛ به این معنا که اگر آن ملاک، گسترده‌تر از بناء عملی عقلا باشد، حکم شرعی نیز گسترده‌تر فرض شود. اما این فرض نیز ناتمام است؛ زیرا امضاء شرعی تنها به خود سیره عملی در زمان معصوم (علیه‌السلام) تعلّق می‌گیرد، نه به ملاک‌ها و مناط‌های آن. بر این اساس، از آنجا که سیره‌ی عقلایی شامل مواردی که فقیه در مقدمات استنباط از تخصص دیگری استفاده کرده باشد را شامل نمی شود، فقیه باید در تمام زمینه‌هایی که به استنباط احکام شرعی مرتبط هستند، از لغت و نحو و صرف گرفته تا منطق، فلسفه، حدیث و رجال، تخصص کافی داشته باشد. به عبارت دیگر، او باید حد لازم از اجتهاد در این علوم را علاوه بر اجتهاد در فقه و اصول دارا باشد و فتوای او صرفاً نتیجه اجتهاد خودش باشد نه ترکیبی از اجتهاد خودش و دیگران تا فتوای او حجیت داشته باشد./ نکات فقهی و اصولی 📘قبسات من علم الرجال، جلد۱، صفحه۱۹ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اهمیّت نداشتن اعتبار کتاب سلیم بن قیس 👤 🔻 در مورد کتاب بن به این نکته اشاره کردیم که معتبر دانستن یا ندانستن روایت سلیم بن قیس، چندان اهمیّت ندارد و ما اصراری در اثبات اعتبارش نداریم؛ چون عمدۀ مضامینی که در این کتاب وجود دارد، در سائر روایات نقل شده است؛ البته نه این مضمون به طور خاص، بلکه کلیّت مضمون روایاتش در سائر روایات نیز وجود دارد. مقاله‌ای در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته بودم؛ تمام مواردی که از کتاب سلیم آدرس دادم ... 📚 درس خارج اصول، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3823 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri