هدایت شده از اجتهاد
💢انتساب حديث به معصوم
✔️برگرفته از کتاب «نظریه تصحیح» اثر در دست انتشار حجتالاسلام علی نصیری، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم🔻
در تعریف متعارف متاخران از حدیث صحیح قید «اتصال به معصوم» آمده است. این قید خود در گام نخست بسیاری از روایات را از مدار صحت خارج میکند. روایاتی که سند آنها از آغاز، از میانه یا از آخر آن به هر دلیل دچار انقطاع و ارسال شده اند.
اما در تعریف مورد نظر نگارنده به جای قید «اتصال» از قید «انتساب» استفاده شده است و مراد آن است که رکن آغازین در پذیرش حدیث آن است که از معصوم نقل شده باشد نه از صحابه، تابعان پیامبر یا اهل بیت (ع). زیرا افزون بر قول، فعل و تقرير معصوم، بهخاطر تداول استعمال؛ بر قول، فعل و تقرير صحابه و تابعان يا صحابة اهل بيت نیز، حديث اطلاق شده است. با اين حال، اين تداول به اين معنا نيست که حديث غير معصوم از نظر ما حجّت باشد؛ زيرا عدم حجيت گفتار و کردار غير معصوم، جزو مسلّمات عقايد اماميه است.
باید توجه داشته باشیم که احادیث نقل شده در جوامع حدیثی از جهت منشأ صدور به دو دسته تقسیم میشوند:
یک؛ احادیثی که از یکی از معصومان؛ یعنی پیامبر اکرم، صدیقه طاهره و دوازده امام شیعه نقل شدهاند. اکثریت قاطع روایات شیعه از این نوع اند. بخش قابل توجهی از روایات عامه که به پیامبر اکرم (ص) نسبت داده شده چنین اند. مقصود ما از قید «انتساب» این دست از روایاتاند. این دست از از احادیث واجد نخستین شرط از شرایط «صحیح» خواهند بود.
دو؛ بخش محدودی از روایات شیعه و بسیاری از روایات عامه به یکی از صحابه یا تابعان عصر رسالت یا صحابه اهل بیت (ع) یا عالمی دیگر نسبت داده شده است.
این دست از روایات خود به دو دسته تقسیم می شوند:
1. گر چه اصل گفتار از صحابه پیامبر یا اهل بیت (ع) یا حکیمی است، اما اهل بیت آن گفتار را موافقانه نقل میکنند. در این صورت این حدیث بسان دسته نخست منسوب به معصوم خواهد بود؛ زیرا گویا امام خودش فرموده است؛ هر چند در ظاهر گفتار از فردی دیگر باشد. برخی از روایاتی که از اهل بیت (ع) نقل شده و در آنها گفتار و دیدگاههای کسانی همچون لقمان، سلمان و ابوذر بازتاب یافته از این نوع اند. در این صورت با فرض وجود سایر شرایط صحت، این حدیث صحیح تلقی خواهد شد.
2. گفتار به یکی از صحابیان پیامبر اکرم یا صحابه اهل بیت (ص) منتهی میشود و در ظاهر آن نامی از معصوم برده نمیشود، اما از قراین متعدد بدست میآید که آنان این گفتار را از یکی از معصومان دریافت کردهاند و گرچه نامی از آنان نمیبرند، اما نظر اصلی آنان این است که این مطالب و گفتارها را از پیامبر یا اهل بیت (ع) شنیدهاند یا اگر بر رفتاری به عنوان سنت شرعی تاکید دارند، نظر آنان این است که چنین رفتار و رویهای را از معصوم دیدهاند و در حقیقت ناقل سنت فعلی معصوماند. در این صورت با فرض صداقت صحابه و عدم راهیافت خطا در نقل، میتوان آن گفتار یا رفتار را به عنوان حدیثی صحیح تلقی کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢باز پژوهی حيات شخصی احمد بن علی نَجاشی
✔️دکتر سعید طاووسی مسرور، استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی🔻
به نظر میرسد نجاشی در عصر زندگیاش چندان مانند این زمان، نامی پرآوازه نداشته است حال یا فردی منزوی بوده و یا جویای تدریس و محفل درس نبوده و یا ازنظر حوزهی علمیهی بغداد تأملاتی در مورد وی بوده است.
تعداد شاگردان نجاشی بسیار کم است و به عدد انگشتان یکدست نمیرسد. شاگردان او شاید پنج نفر باشند یکی پسرش و چند نفر دیگر که البته اجازهای هم به شیخ طوسی داده است. طبق نقل علامه در اجازه به بنی زهره و هیچ استبعادی هم ندارد زیرا شیخ طوسی به برخی اساتید نجاشی مانند ابن نوح دسترسی نداشته لذا از طریق نجاشی به میراثشان دستیافته است که به این معنا نیست که وی شاگرد نجاشی بوده باشد.
قبر وی معلوم نیست و حتی سالهای پایان عمرش که در 447 از بغداد به روستای مطیلآباد کوچ کرده و در 450 وفات کرده است کاملاً بدون اطلاعات است و معمول این بوده که جنازه را به نجف منتقل میکردهاند زیرا از حله تا نجف فاصلهای نیست اما در مورد نجاشی گزارشی در این زمینه وجود ندارد.
اولین عالمی که از نجاشی یادکرده ابن طاووس است که او هم از طریق ابن نجار عامی (صاحب ذیل تاریخ بغداد) با نجاشی آشنا شده است و ابن طاووس وثاقت نجاشی را از ابن نجار نقل میکند و ظاهراً تنها کسی که از نجاشی شرححال نوشته همین ابن نجار در ذیل تاریخ بغداد بوده است که متأسفانه این قسمت از کتاب به ما نرسیده است؛ البته شرححال پسر نجاشی یعنی ابوالحسن علی در کتاب ذیل تاریخ بغداد به ما رسیده است.
تعداد بسیارکم شاگردان نجاشی و گمنامی سالهای پایانی عمر او، این امور و مواردی دیگر حاکی از مهجوریت کتاب نجاشی در عصر خود وی است و ابن طاووس و علامه باعث شدهاند که این کتاب فراگیر شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشی
🔻نشست علمی « باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشي» به همت گروه رجال و حدیث پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40747
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
#رشته_تخصصی
📚رشته علوم ومعارف حديث
دانش پژوهان در این دوره، مبانی و مسائل علوم حدیث و دیدگاه های محدثان در زمینه معارف روایی را آموخته و توان بررسی، تحلیل، تدریس و پاسخگویی به سوالات و نیازهای رایج در مورد احادیث شیعه را کسب و پس از اتمام پایاننامه، موفق به دريافت مدرک سطح3 تخصّصی ميگردند.
در این رشته، 75 واحد دروس تخصّصی و 72 واحد دروس عمومی و مجموعاً 147 واحد گذرانده میشود.
🔰اهداف:
1-شناخت مبانی و مسائل علوم حدیث و دیدگاه¬های محدثان در زمینه معارف روایی
2-تربیت نیروهای توانمند علمی، جهت پاسخگویی به سؤالات در مورد احادیث شیعه
3-آشنایی با مکاتب مهم حدیثی
4-افزایش توان تحقیق در حدّ تحلیل و بررسی و زمینه سازی جهت گسترش پژوهش های حدیثی
5-شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث حدیثی و ایجاد توان فهم آن
6-زمینه¬سازی تربیت استاد برای دروس مرتبط با علوم حدیث
7-تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح بالاتر
❇️برخي دروس تخصصي رشته :
فقه الحديث
آيات الاحکام
مكاتب حديثي و حديث پژوهي معاصر
سبك شناسي جوامع حديثي اهل سنت
جوامع رجالي شيعه
مباني و قواعد فقه الحديث
آشنايي با صحيفه سجاديه
آشنايي با نهج البلاغه
تاريخ حديث شيعه
كليات علم حديث
🔷 مدارس فعال دربرگزاري رشته:
🔹مركز تخصصي امام سجاد عليه السلام
📭مشهد مقدس- خیابان امام رضا (ع)- امام رضا(ع )19 حسینیه آیت الله شاهرودی
تلفن مدرسه :5138586460
🔹مركز تخصصي آخوند خراساني ره
📭چهارراه خسروي-دفترتبليغات اسلامي
تلفن مدرسه:5132233802
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔰باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشی
🔻نشست علمی « باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشي» به همت گروه رجال و حدیث پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40747
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از مطالعات اعتبارسنجی حدیث
#روز_قلم
🔹«روز قلم» فرصتی است برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آنکه عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشتهاند.
14تیرماه روز قلم بر تمام اصحاب فرهنگ، محققین و پژوهشگران مبارک باد.
🌐 آدرس وب سایت «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» : http://vsh.journals.hozehkh.com/
کانال اطلاع رسانی دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🔷 با ما همراه باشید👇
•┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را نیز دعوت کنید
@rejalkh
هدایت شده از دانشگاه قرآن و حدیث
🔻 پذیرش دانشجو از طریق آزمون اختصاصی ویژه طلاب خواهر و برادر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به دو شیوه آموزش مجازی در سراسر کشور و حضوری در تهران، قم، مشهد و اصفهان
💢 ارائه مدرک معتبر و رسمی از وزارت علوم تحقیقات وفناوری
✅ %80 تخفیف در شهریه ثابت
🔹 ثبت نام تا 20 تیرماه
📱0935295129
☎️021- 51290
🌐 http://qhu.ac.ir
🆔 @qhuacir
💠 #معرفی_کتاب
📘 الاصول الستة عشر مِن الاصول الاولیة
🔹 کتاب ذی قیمت "الاصول الستة عشر" مجموعهای از کتابهای روایی شیعه مربوط به عصر امامان معصوم علیه السلام و به تعبیری، بخش کوچکی از اصول اربعمائة شیعه است که در دسترس علمای شیعه قرار دارد. این اثر مشتمل بر دو مجموعه از اصول و منابع روایی با موضوعات گوناگون میباشد که توسط جمعی از علما و به زبان عربی نوشته شده است. غالب روایات این مجموعه از طریق شیخ الروایت، محمدبن ابی عمیر که از اصحاب اجماع است، میباشد.
👈 معرفی کامل کتاب
🔗 https://b2n.ir/q02997
🌐لینک کانال دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🔷 با ما همراه باشید👇
•┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را نیز دعوت کنید؛❣️
🎁کانال رسمی🔻 گروه رجال وحدیث حوزه علمیه خراسان🔻
🌐شناسه ی ما در شبکه تلگرام و ایتا :
🆔https://eitaa.com/rejalkh
🆔https://t.me/rejalkh
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
آیت الله مروارید: رشد فقه و فقاهت در بین خواهران، لازم است و باید ادامه یابد
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: حضور زنان در عرصههای تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد.
متن کامل در پیام بعدی...
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
آیتالله حاج شیخ مهدی مروارید در نشست ممتحنین شفاهی درس خارج خواهران این حوزه که به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد برگزار شد، بیان کرد: حضور زنان در عرصههای تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد.
وی با بیان اینکه طلب علم و تفقه، تنها اختصاص به مردان ندارد، گفت: در لسان عرب وقتی خطاب کلی وارد میشود، ضمیر مذکر به کار میرود اما ملاک این قضیه نیست که خطاب فقط به مردان است و برای زنها هیچ تذکر و ارشادی مطرح نشده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 33 سوره احزاب « إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ ... » تشریح کرد: ملاک این آیه برای رد بسیاری از توهمات نسبت به فضیلت مردان میباشد که برای جمع کثیر آورده شده است.
آیتالله مروارید در ادامه بیان کرد: عبارت « تَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ» مختص مردان بهتنهایی نیست، زنان چون از جهات مختلف در ارتباط با فرزندان و خانواده هستند، در این رابطه تأکید بیشتری دارند. زنی که در مقام مربی است طبیعتاً انتظار این است که جهاتی از علم و عمل و تقوا را داشته و کارکرده باشد.
وی با اشاره به زنان موفق در عرصه عمل به دین و اخلاق، تأکید کرد: با توجه به اینکه در بین اصحاب ائمه معصومین(ع)، زنان نقش مؤثری داشتهاند ازجمله در قم، کوفه و ... و همچنین در بین متأخرین نیز زنان فاضلهای بودهاند، لذا ضرورت دارد خواهران با جدیت کامل در این راه وارد شوند و با توجه به مسیر پیش رو، راه را ادامه دهند.
استاد عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: زنان فاضله منابعی هستند که در مکاتب خواهران تربیتشده و رشد یافتهاند و درزمینه فقه و فقاهت پیشرفتهاند، لذا باید از ارزش بهدستآمده در تربیت دیگران نیز استفاده کنند.
الزامات مسیر فقاهت برای بانوان
آیتالله مروارید، همت مضاعف و احساس وظیفه بیشتر را بهعنوان مهرههای اصلی ادامه مسیر فقاهت خواهران برشمرد و گفت: با توجه به حدیثی از امام صادق(ع) که میفرمایند « إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِين ؛ دانشمندان وارثان پيمبرانند براى اينكه پيمبران پول طلا و نقره به ارث نگذارند و تنها احاديثى از احاديثشان بجاى گذارند هر كه از آن احاديث برگيرد بهره بسيارى برگرفته است. پس نيكو بنگريد كه اين علم خود را از كه میگیرید، زيرا در خاندان ما اهلبیت در هر عصر جانشينان عادلى هستند كه تغيير دادن غاليان و به خود بستگى خرابكاران و بد معنى كردن نادانان را از دين برمیدارند.» باید دقت داشت که علم را از چه کسی دریافت میکنید.
وی افزود: فرقهها و انحرافات در همه زمانها وجود داشته است اما در امروزه با عناوین و اسامی مختلف گسترش بیشتری یافتهاند لذا باید مراقب باشید و در رشته فقاهت شیعه، عقاید و احکام شرعی با اعتقادات صحیح و در روش فقاهت معمول گام بردارید و مراقب شبهات، اخباری گری و شیخی گری و ... باشید.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تأکید بر اینکه باید افرادی برای تمام امور دینی، فقه و احکام در حوزههای علمیه تربیت شوند، گفت: در مسیر رسیدن به فقاهت باید با توجه به سیره علمای سلف، استقامت و در برابر مشکلات زندگی، صبر کرد.
آیتالله مروارید با اشاره به اینکه صبوری کردن در برابر مشکلات از حالات پایدار روحی انسان میشود، افزود: در مسیر فقاهت باید اهل بحث و مذاکره لله باشید نه اینکه حرف خود را به کرسی بنشانید بلکه «راغب الله» باشید. بحث و مذاکره خوب است ولی جهات اخلاقی و اخلاص باید باشد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: راه فقاهت، راهی الهی می باشد و لذا در این مسیر هرچه غیرخداست را باید کنار گذاشت و در راه حق و مسیر خدا گام برداشت و ادامه داد.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
@howzehamozesh
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
⚪️ وبینار علمی تخصصی تاریخ تشیع
#جلسه_اول
🎓استاد: دکتراکبر باقری
استاد و مشاور عالی ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در امور پژوهشی
⏱ زمان: شنبه 26 تیر ماه
ساعت: 16الی 19
آدرس وبیناردر اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/tarikh
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به وبینار از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝