📜 #یادداشت (دستاوردهای #شبکه_ملی_اطلاعات )؛
1. تامین امنیت:
🔵تامین امنیت از جمله مواردی است که با ورود فضای مجازی دیگر محدود به مرزهای جغرافیای و قراردادهای دنیای واقعی نمی شود. بسیاری از کشورهای دنیا با درک این مساله، بودجه های کلانی را به امر امنیت در حوزه فضای مجازی اختصاص می دهند.
2. افزایش سرعت:
🔵افزایش سرعت نیز از دیگر دستاوردهای اینترنت ملی است که می تواند پاسخگوی نارضایتی مردم از سرعت پایین فعلی باشد.
3. کاهش هزینه های ملی و حتی شخصی:
🔵با انتقال سرورهای اینترنت به داخل کشور هزینه تبادل داده ها نیز پایین آمده و در نتیجه استفاده از اینترنت برای کاربران هزینه کمتری خواد داشت. یعنی کاربران اینترنت در داخل کشور با کمترین هزینه بیشتری سرعت را تجربه خواهند کرد.
4. دستیبابی به محیط سالم مجازی:
🔵با اینترنت ملی می توان محیطی ایمن و سالم برای جستجوهای اینترنتی فراهم کرد. این درحالی است که بسیاری از افراد دغدغه مند در این حوزه همیشه با بیان نگرانی خود از آزادی انتشار بسیاری از مطالب غیراخلاقی در اینترنت ابراز نگرانی کرده اند.
🔴با این وجود شایعاتی مبتنی بر راه اندازی شبکه ملی و قطع شدن ارتباط شبکه اینترنت جهانی موجب شده است تا بسیاری چشم خود را بر ویژگی های مثبت اینترنت ملی ببنند. حال آنکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هرگز دسترسی به اینترنت جهانی محدود نخواهد شد
🔸فلج خبری و اهمیت سواد رسانهای
🔻دکتر مسعود کوثری ـ رییس شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
💢اشباع بیش از حد و غرق شدن مردم در اخبار و گزارش های مختلف نه تنها قدرت قضاوت را از آنها می گیرد، بلکه آنها را دچار نوعی فلج خبری می کند؛ در این وضعیت سواد رسانه ای نه تنها برای مردم که حتی برای مسوولان هم ضروری و لازم است. زیرا استراتژیهای سنتی مسوولان در ایران چندان در این موارد کارا نیستند. استراتژی هایی مثل نفی خبر، تکذیب، تأخیر در اعلام یا استراتژی های دیگری که وجود دارد گاه ممکن است هزینه های زیادی را برای جامعه به بار آورد.
💢اگر رسانه های جمعی بدرستی به مسائل ورود کنند و نقش معیار و میزان خبر درست شوند، می توانند نه تنها به مردم معیارهایی برای قضاوت درست در مورد اخبار و گزارشات بدهند، بلکه به آنها اطمینان خاطر هم می دهند.
💠تفاوت تبیین و استدلال💠
با #استدلال ، صدق یا کذب ادعایی را اثبات می کنند ، اما تبیین بیان چگونگی و چرایی مطلب است . برای نمونه در مورد جوشیدن آب در ۱۰۰ درجه ی حرارت و فشار ۱ اتمسفر
برای استدلال درباره این گزاره ، باید آزمایش و تجربه کرد ، با تکرار آزمایش و تجربه درستی قانون اثبات میشود ، اما برای تبیین این گزاره باید به سراغ نظریه ی جنبش مولکولی رفت و دید که به واسطه حرارت مولکولهای آب به جنبش و حرکت در میآید و آب می جوشد و ...
⭕️ اقسام تبیین
1⃣ تبیین فیزیکی:
گاه برای تبیین به دنبال سلسله علل شی می روند ، برای مثال برای تبیین باران به سراغ قوانین هواشناسی می روند و می گویند هوا ابری بود ، نوع ابر ، دارای این ویژگی ها بوده ، درجه حرارت هوا چه مقدار بوده و غیره ...لذا باران آمده است.
اگر یکی از این سلسله علتها مورد سوال واقع شود، سراغ حلقه دیگر میروند، تا سرانجام این سوالها در جایی قطع شود ، چون سلسله علل مادی پایان پذیر است .
2⃣ تبیین روانی (روانشناختی):
برای بیان علت یک کار ، انگیزه ی عامل را بررسی میکنند. برای نمونه چرا برخی سیگار میکشند؟ در اینجا میتوان سراغ انگیزه های گرایش به سیگار کشیدن رفت و آن را تبیین روانشناختی نمود.
3⃣ تبیین کارکردی:
گاهی برخی پدیده ها را بر حسب کارکرد تبیین می کنند. برای مثال سوال می شود کاربراتور چیست؟ در پاسخ با توجه به نحوه کار آن گفته میشود که: کاربراتور وسیله ای است که هوا و سوخت را مخلوط می کنند و به داخل سیلندر می فرستد.
ملاک ارزیابی تبیینها
۱- آزمون پذیری
بهترین #تبیین آن است که #آزمون_پذیر باشد. یعنی در تبیین قواعد کلی استناد شود.
۲- تبیین دوری نباشد
۳- ارتباط داشتن تبیین با مبین
۴- نداشتن ابهام
۵- تبیین هرچه بیشتر قدرت پیشبینی داشته باشد بهتر است.
۶- تبیین به پیشبینی و نتایج کاذب می نینجامد.
مثل اینکه در یک کوچه همه برق داشته باشند و تنها یک خانه برق نداشته باشد، اگر کسی بگوید علت قطع برق فلان منزل . نقص فنی کارخانه برق است ، چنین تبیینی به نتایج کاذب می انجامد ، زیرا اگر کارخانه نقص فنی داشت برق کل خانههای کوچه قطع میشه شد
۷- از پیش فرض های غیر ضروری به دور باشد.
تبینی که پیش فرض کمتری داشته باشد بهتر است.
۸-سازگاری با تئوری های رایج
۹-ملاحظه تبیین مشترک
مثلاً اگر پدیده 'الف' را با 'ب' تبیین کنیم ، در صورتی که الف و ب ، هر دو معلول پدیده ی 'ج' باشد ، به همان پدیده 'ج' باید توسل جست.ط مانند اینکه کم اشتهایی کسی را با سردرد و تبیین کنیم ، این تبیین کافی نیست چون ممکن است کم اشتهایی و سردرد ، هر دو معلول بیخوابی باشد.
پس باید در تبیین آنها ، به بیخوابی توسل جست که عامل مشترک است.
#فلسفه_علم
#روش_شناسی
#منطق_مادی
#مغالطه
مغالطه شماره ۱۵۱
💠 یک بام و دو هوا 💠
یا #استاندارددوگانه
این مغالطه را میتوان نوعی خاصی از مغالطه #امتیازکشیشان دانست و اگر تبعیض طلبی را نوعی حس روانیِ ناشی از #خودشیفتگی بدانیم ، ریشه ی این مغالطه نیز مانند #امتیازکشیشان در خودشیفتگی و خودخواهی انسان ها نهفته ست.
چنانکه بیان شد در آن مغالطه ، شخص از مخاطب میخواهد او را با معیاری سوای از معیاری که دیگران قضاوت میشوند نگاه کنند ،
اما در این مغالطه شخص بآن صراحت تبیعض خواهیش را بیان نمیکند ، اما متناسب با منافع و امیالش ، راجع به دو موقعیت مشابه ، با دو معیار و بیان متفاوت نظر میدهد ورفتار میکند.
مثال:
سعید که به خانه مجید برای مهمانی رفته است می گوید در هوای گرم تابستان خوب است ، از مهمان با آب انواع بستنی و نوشیدنی خنک پذیرایی شود ، اما هنگامی که خودش در هوای مشابه مهمان دارد ، می گوید نوشیدنی های خنک و بستنی ، عطش را بیشتر میکند ، اما چای - اگر چه در هوای گرم دلچسب نیست - اما باعث میشود عطش انسان کم شود.
اصطلاح #یک_بام_دوهوا از داستانی قدیمی به شرح زیر ریشه گرفته شده است:
پیرزنی با عروس و دامادش در خانهای زندگی میکردند. شبی تابستانی بود و هوا گرم، پس همه روی پشتبام خوابیده بودند. یک طرف بام داماد و دخترِ زن میخوابیدند و طرف دیگر بام، عروس و پسرش. پیرزن دید که پسر و عروسش به هم چسبیده خوابیدهاند، آنها را بیدار کرد و گفت: «هوای به این گرمی خوب نیست به هم چسبیده باشید، از هم جدا بخوابید!» ، سپس متوجه دختر و دامادش شد که جدا از هم خوابیده بودند گفت: «هوای به این سردی، خوب نیست از هم جدا بخوابید! بروید کنار هم!» عروس که این طور دید بلند شد و گفت:
قربون برم خدا را
یک بام و دو هوا را
یک بر بام سرما را
یک بر بام گرما را
و از همانجا این ضربالمثل به وجود آمد و نام این مغالطه نیز از آن ضرب المثل گرفته شده است.
مثال دیگر :
مامور راهنمایی و رانندگی را تصورکنید که در کار ساخت و سازش ، از نظر قوانین و مقررات ساختمانی ، خلافی دارد و ادعا میکند چون مزاحمتی برای کسی ایجاد نکرده ، نباید جریمه شده و مزاحمتی برای ادامه ساخت و سازش ایجاد شود ، اما وقتی با شخصی بر خورد میکند که تازه از پارک بیرون آمده و کمربندش را نبسته او را قاطعانه جریمه میکند ، چون طبق قانون باید به محض سوار شدن بر صندلی خودرو ، کمربند بسته شود.
مثال های واقعی شبیه به این ، بسیار پیش میاید ، بسیاری از افراد در موقعی که متن قانون به نفع آنهاست یا مراجع قانونی از نزدیکان و یا گماشته آنها هستند ، میگویند: اختلاف ما را باید قانون -ولو غیرعادلانه باشد- حل کند و کاری به عدل و مهرورزی ندارند ، اما وقتی که قانون به ضرر آنها یا نزدیکانشان است ، صحبت از مصلحت و رافت و ... می کنند.
اصولا درک نادرست از قانون در کنار سوء استفاده ی زورمندان از قدرت ، همواره در طول تاریخ ، باعث گرایش به این مغالطه شده ست.
اندیشه ی وضع قوانین و رسمیت دادن به آنها - توسط حاکمان که لوحه حمورابی اولین نمونه ی ثبت شده آنست - از نقاط فوق العاده درخشان تاریخ تمدن بشر بوده است ،
اما باتوجه به کاستی های دائمی و نقص نسبی قوانین رسمی ، هیچگاه قوانین عرفی و اخلاقی و انسانی اهمیت و کاربرد خود را بطور کامل از دست نداده اند و این که در هر موقعیت ، به چه نوع قانونی باید توسل جست بنابه شرایط متفاوت ست ، مثلا عاقلانه نیست برای هر اختلاف کوچک خوانوادگی یا اختلاف در جمع دوستانه به دادگاه و قوانین رسمی پناه جست ، اما باید قوانین رسمی برای همه ی اختلافات احتمالی در جامعه -ولو کوچک- وجود داشته باشد تا درصورتیکی طرفین نتوانستند اختلاف خود را با گذشت و گفتگو حل کنند به آن رجوع کنند.
بنابر توضیحات بالا نمیتوان برای همه ی موقعیت ها و اختلافات به یک نوع قانون و مرجع توسل جست ، اما اگر خواستیم که در دو موقعیت مشابه ، با دو معیار متفاوت برخورد کنیم دچار این مغالطه شده ایم.
#تفکرنقدی
امیرخواص
با تغییرات و افزودن توضیحات
#مغالطه
《متاسفانه بسیاری از مردم درباره نحوه به خطا رفتن استدلال ، تقریباً چیزی نمیدانند.
⭕️در مدرسه و دانشگاه ذهن افراد با اطلاعاتی ارزشمند درباره چرخه نیتروژن ، علل بروز جنگ جهانی دوم ، محصولات کشاورزی کشورهای همسایه و مثلثات ، پر می شود ،
⭕️اما تشخیص حتی ابتدایی ترین خطاهای منطق را نمی آموزند و این باعث به وجود آمدن ملتی متشکل از انسان های ( تحصیلکردگان ) ساده لوح میشود ، که نمی توانند از خود در مقابل استدلال های دروغین کسانی که میخواهند رای ، پول یا تقوایشان را از آنها بگیرند دفاع کنند.
بسیاری هم به جای یاد گرفتن اصول تفکر نقادانه با بدبینی و بی اعتمادی و انکار گرایی در مقابل سخنان کسی که صاحب قدرت و نفوذ زند مقاومت نشان می دهند ، اما انکارگرایی هم وسیله مبارزه ی کارآمدی نیست ، چرا که در تمیز استدلال خوب از بد و در مقابل فریبکاری کمکی نمی کند ، انکارِ همه چیز ، درست به اندازه باور کردن همه چیز ، احمقانه است و مانند سادهلوحی و زودباوری ، نشانه عقبماندگی قوای انتقادی است.》
پیشگفتار کتاب( راهنمای درست اندیشیدن)
#جمی_وایت
#کتاب
#تفکرنقاد
#انکارگرایی
مغالطه
💠کلی گویی💠
توسل به #کلی_گویی یکی از ترفندهای #طفره_رفتن است.
در این مغالطه که بسیار هم رایج است ،
شخص که دستش خود را از استدلال صحیح خالی میبیند اما نمیخواهد زیر بار سخنان مستدل مخاطب برود ، سعی میکند با بیان جملات کلی بحث را به بیراهه بکشاند و اذهان را منحرف کند.
مثال :
همه میدانیم که آقای سعیدی در دوران مدیریتش مشگلات زیادی برای اداره ایجاد کرد ، او دارای پرونده های مختلف فساد است . چطور انتظار دارید از او برای احراز پست بالاتر حمایت کنیم؟!
-بهرحال هر کسی در هر پستی قرار بگیرد ، عده ای از او ناراضی میشوند ... ایشان در پست بالا تر هم قرار بگیرد و بهترین خدمات را انجام بدهد باز قطعا ناراضیانی خواهد داشت. ‼️
چنانکه میبینید در این مثال ، شخص یک قانون کلی را که گاها صحیح هم هست بیان میکند.
یعنی ممکن است شخصی در پستی قرار گرفته و در مجموع بسیار خوب عمل کرده باشد اما ممکنست بهرعلت مشروع یا نامشروع از او خوششان نیاید ،
اما ارتباطش به نظر گوینده اول چیست؟
در این جا دفاع منطقی آنست که شخص با دلیل اتهامات را رد کند و مزایای کاندیدای مورد علاقه اش برای احراز پست مذکور را بیان کند.
- انسان نباید مطمئن حرف بزند ، همیشه آدم باید درصدی خطا برای احتمال خطا بودن برای سخنانش در نظر بگیرد. نمیشود انقدر محکم حرف زد.
#نکته_انحرافی
#مغالطه
⭕️رسانههای سرد، رسانه های گرم
🔻رسانههای سرد از عبارتهای ابداعی مارشال مک لوهان، نظریهپرداز سرشناس کانادایی، است.
💢وی به رسانههایی سرد میگوید که کاربران برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان حواس نیاز دارند. برای مثال، تلویزیون، خط تصویری و تلفن رسانههای سرد هستند و چون کمتر به تشریح و توصیف میپردازند، مشارکت زیادی را میطلبند.
💢در مقابل، رسانههای گرم، رسانههایی هستند که کاربران در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز شدید حواس ندارند و نحوه انتقال، عرضه پیام و معنی واضحی دارد و بار معنایی خود را به روشنی منتقل می کند.
🔺برای مثال، عکس، رادیو و سینما، وسایل ارتباطی گرم هستند، زیرا مک لوهان معتقد است این دسته از وسایل ارتباطی، فقط در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند، یعنی با میزان زیادی از داده ها همراه و از نظر بیان مقصود کامل هستند.
💢برای گوشدادن به رادیو، به جمع کردن تمام حواس نیازی نیست و این وسیله میتواند به عنوان آوایی جنبی در کنار دیگر فعالیتهای انسان باشد، در حالی که در تلویزیون چنین وضعی وجود ندارد و تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه خود میکند و او را وا میدارد تا از تمامی حواسش برای درک آن استفاده کند.
👤مک لوهان، جوامع را نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کند. وی، جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را جامعه گرم مینامد.
#رسانه_شناسی
✅آرما
⭕️مدل T شکل برای موفقیت حرفه ای در عصر اطلاعات
از همه چیز اندکی بدان و در یک چیز متخصص شو!
#رژیم_اطلاعاتی
✅آرما