eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.2هزار عکس
10.5هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: اگر کاسه توالتها در جهت مخالف سمتی که اعتقاد دارند قبله است، نصب شودو بعد از مدتی متوجه شویم که جهت کاسه با جهت قبله ۲۰ تا ۲۲ درجه تفاوت دارد. آیا تغییر جهت کاسه توالت واجب است یا خیر⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: انحراف از قبله به مقداری که انحراف از سمت قبله بر آن صدق کند، کافی است و اشکال ندارد. 📝آیت الله مکارم : حداقل انحراف کاسه توالت با قبله در خانه ای که امسال آمده ایم متوجه شده ایم کاسه توالت با کمی زاویه حدود بیست تا سی درجه انحراف نسبت به قبله است (یعنی قبله کمی متمایل به راست است ولی جهت کاسه توالت کمی متمایل به چپ است) با توجه به اینکه قرارداد بسته شده و ما ساکن شده ایم تکلیف چیست⁉️⁉️ پاسخ : سزاوار است حداقل چهل و پنج درجه از قبله انحراف داشته باشید در غیر اینصورت باید طوری بنشینید که رو به قبله یا پشت به قبله نباشید. رعایت قبله در کشورهای غیراسلامی در کشورهاى غیر مسلمان که احکام اسلام را در ساخت دستشویى ها رعایت نمى کنند و توالت رو به قبله است، وظیفه مسلمانان چیست⁉️⁉️ باید طورى بنشینند که رو به قبله و پشت به قبله نباشند، و وظیفه شرعى آنها ساقط نمى شود. 📝 آيت الله سيستاني در مکان هایی كه مستراح آن رو به قبله یا پشت به قبله ساخته شده- خواه از روی عمد باشد یا اشتباه یا ندانستن مسأله – بنابر احتیاط واجب باید به هنگام تخلّی طوری بنشیند كه رو به قبله یا پشت به قبله نباشد. دستشوئی که پشت به قبله هست چه حکمی دارد ⁉️⁉️ به احتیاط واجب جلوی بدن یعنی شکم و سینه از پشت به قبله منحرف سازد. 🆔👇👇 @resule10📚
ت_قبلی 💬سوال: فردی به رکعت آخر نماز جماعت رسیده و اقتدا می‌کند. آیا بعد از پایان نماز امام جماعت، می‌‌تواند به نفر جلویی خود که همزمان با وی به مسجد رسیده و نماز می‌خواند اقتدا کند و ادامه نماز را به امامت آن فرد بخواند⁉️⁉️(مثل وقتی که امام جماعت وضویش باطل شده و شخص دیگری از مأمومین عهده دار امامت می‌شود)⁉️⁉️ ✅پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است: 📝 آیة الله العظمی خامنه‌ای : فى نفسه مانعى ندارد. 📝آیة الله العظمی مکارم شیرازی : در فرض سۆال، نمی‌تواند به نفر جلوئی اقتدا نمائید چون قبل از این، هر دو با هم به امام جماعت اقتدا نموده‌اند، اما در صورتی که شخصی اول به رکعت آخر نماز جماعت برسد و رکعات بعد را فرادی بخواند دیگری می‌تواند پس از فرادی شدن نمازش به وی اقتدا کند. 📝آیة الله العظمی سیستانی : اشکال ندارد. 📝 آیة الله العظمی نوری همدانی: در فرض مذکور، انتقال نیّت جماعت توسط مأموم، بعد از انتهاى نماز امام، به امام دیگر جایز است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: زكات به چند چیز تعلق می‌گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: بنابر نظر تمام مراجع تقلید: 1⃣) گندم 2⃣) جو 3⃣) خرما 4⃣) كشمش 5⃣) طلا 6⃣) نقره 7⃣) شتر 8⃣) گاو 9⃣) گوسفند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : آیا نگاه بدون لذت و مفسده، به عکس زن مسلمانی که آرایش غلیظ کرده، ولی حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کرده است، حرام است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝بر فرض سوال، اگر مرد صاحب عکس را نمی شناسد، اشکال ندارد، البته برخی از فقها (آیة الله العظمی صافی گلپایگانی) به این جهت که نگاه به این گونه تصاویر، معمولاً انسان را در معرض گناه قرار خواهد داد، اجتناب از چنین نگاهی را توصیه نموده اند. 📝 آیة الله العظمی مکارم : در صورتی که صاحب عکس را بشناسد جایز نیست، و اگر آن را نشناسد و منشأ فسادی نگردد جایز است. 📝 آیة الله العظمی خامنه ای : اگر صاحب عکس را نشناسد اشکال ندارد. 📝 آیة الله العظمی صافی گلپایگانی : چون معرض افتادن به فساد است باید اجتناب شود. 📝 آیة الله العظمی سیستانی : اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نصاب و حد معین گندم و جو و خرما و كشمش كه به واسطه‌ی آن زكات و اجب می‌گردد چقدر است⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝همه مراجع تقلید: زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتی واجب می‌شود كه به مقدار نصاب بر سند و نصاب آنها 207/847 (هشت صد وچهل وهفت كیلوو دیویست وهفت گرم) است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نامحرم شود، جايز نيست. 📝آیت الله مکارم:از این کار در روایت اسلامی نهی شده است،ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم پاسور بازی چیست⁉️ بازى ورق و يا پاسور چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، صافى، نورى و وحيد: بازى با آلات قمار – هر چند بدون برد و باخت – حرام است. 📝آيةاللَّه فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد اشكال ندارد. 📝آيات عظام بهجت و مكارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتياط واجب جايز نيست. 📝آيةاللَّه سيستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتياط واجب بازى با آن جايز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نامحرم شود، جايز نيست. 📝آیت الله مکارم:از این کار در روایت اسلامی نهی شده است،ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: دست دادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی و خامنه‌ای: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند. 📝آیات عظام بهجت ، تبریزی، سیستانی ، صافی ، مکارم شیرازی و وحید خراسانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. 📝آیة الله فاضل لنکرانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است دست را به دست فشار ندهند. 📝آیة الله نوری همدانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی نباید دست را به دست فشار دهند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: امام جماعت باید دارای چه شرایطی باشد⁉️⁉️ امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند (۱) و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد (۲) و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست (۳) و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد. 👇توضیحاتی از آیات عظام در مورد مطالب فوق: ✅پاسخ (۱) 📝آیت الله فاضل:و نیز امام جماعت باید مرد باشد حتی برای زنان بنا بر احتیاط واجب و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد. (۲) 📝آیت الله گلپایگانی:بلکه در غیر نماز میّت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.. (صافی:) و در غیر نماز میت امامت زن بر زنها کراهت دارد. 📝آیت الله زنجانی: اقتدا کردن به بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد، بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست؛ ولی بچه ممیّز، می تواند در نماز جماعت شرکت کرده و اقتدا نماید و احکام جماعت هم بر آن بار می شود. 📝آیت الله مکارم: ولی امامت زن برای زن مانعی ندارد. و هر انسانی حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 📝آیت الله سیستانی:صحّت اقتداء به بچّه ده ساله اگر چه خالی از وجه نیست ولی خالی از اشکال هم نمی باشد و عدالت این است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و نشانه آن حُسن ظاهر است اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد. (۳) 📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، صافی: مانعی ندارد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، نوری: مانعی ندارد، اگر چه آثار جماعت بر او مترتّب نمی شود. 📝آیت الله بهجت:امام جماعت باید شیعه دوازده امامی، عاقل، عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و بنا بر احتیاط باید بالغ باشد و نیز اگر مأموم مرد است، امام او هم باید مرد باشد. 🆔👇👇 @resule10📚‌