eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
298 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
1.31M
قسمت دوم
علامه حسن زاده آملی در حال خواندن دیوان حافظ 🔸آيت الله العظمی بهجت: وقتی احوال علمای سلف را ملاحظه مي كنيم، خیلی از وضع و حال خود خجل میشویم... کجا رفتند آن فوق العاده ها که یکی از آنها هم پیدا نمی شود؟! در محضر بهجت، ج۱ص۱۳۳ روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
مرگ تو را دستاویز قرار می دادیم! نقل است : عمرو بن عاص، روزی به عایشه گفت: «لوددت أنّک قتلت یوم الجمل!، من، دوست داشتم که تو، در روز جنگ جمل کشته شده بودی! » عایشه با تعجب پرسید: «و لم؟ لا أبا لک! » ای بی اصل و نسب! به چه دلیل؟ ». عمرو عاص در پاسخ گفت: «کنت تموتین بأجلک و تدخلین الجنّة و نجعلک أکبر التّشنیع علی علیّ، » تو با مرگ خود، از دنیا می‌رفتی و داخل بهشت می‌شدی و ما، قتل تو را، بزرگترین دستاویز برای بدگویی به علی قرار می‌دادیم. » ---------- علامه مجلسی، این حدیث را از احتجاج طبرسی نقل کرده است. بحار الانوار، جلد ۳۲، صفحه ۲۶۷، حدیث ۲۰۶. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
در سایت قیمت گذاری آنلاین سیمکارت سیمکارت بنده را این قیمت زد!!!! یعنی واقعا میخرن به این قیمت؟؟؟؟؟
من کنگ خواب دیده و عالم تمام کر من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش
لطیفه دردادگاه قاضی اعلام کرد:این آقابابیل زنش راکشته وبه اعدام محکوم شد. یکی بلندشدبه متهم گفت:خیلی نامردی! قاضی گفت:آقابشین سرجات،به شماچه مربوطه؟ یاروگفت:دوسال همسایشم.میگم بیل داری؟میگه:نه.😂😂
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: روزهای دو شنبه و پنج شنبه اعمال [به پیشگاه خداوند ]عرضه می‌شود؛ آمرزش خواه آمرزیده و توبه توبه گر پذیرفته می‌شود و [اعمال ]کینه ورزان با کینه هایشان برگردانده می‌شوند تا اینکه توبه کنند. تُعرَضُ الأعمالُ یَومَ الاثنَین و الخَمیسِ، فمِن مُستَغفِرٍ فیُغفَرُ لَهُ، و مِن تائبٍ فیُتابُ علَیهِ، و یُرَدُّ أهلُ الضَّغائنِ بضَغائنِهِم حتّی یَتُوبوا. میزان الحکمه ماده هجران.
سحرگه ره روی در سرزمینی همی‌گفت این معما با قرینی که ای صوفی شراب آن گه شود صاف که در شیشه بماند اربعینی
زمانه پندی آزادوار داد مرا زمانه چون نگری سر به سر همه پند است به روز نیک کسان گفت تا تو غم نخوری بسا کسا که به روز تو آرزومند است زمانه گفت مرا خشم خویش دار نگاه که‌را زبان نه به بند است پای در بند است
سلام علیکم از زیاد بودن اشعار عذرخواهی میکنم واقعا معارفی در ادبیات فارسی است که گاها حرف دو جلد کتاب را در یک بیت بیان فرموده اند. البته همه این ها به برکت اهل بیت علیهم السلام و معارف ناب قرآن است که فرمود: هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوای زیبای نزدیک به تبریز عزيز شهر تبریز است و جان قربان جانان می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنم در وسعت دنیای پهناور نمی‌گنجد روان سرکشم در قالب پیکر نمی‌گنجد مرا اسرار از این گفته‌ها بالاتر است ، امّا به گوش خلق ، از این حرف بالاتر نمی‌گنجد به سینه دست نادانی مزن ارباب دانش را اگر علمی تو را در مخزن باور نمی‌گنجد روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
فرق عرق و ادرار😁 استاد قرائتی: يكبار يك نفر از من پرسيد: چرا عرق و ادرار كه هردو ساخت كليه هستند، عرق پاك است و ادرار نجس است؟ گفتم: فرض كنيد كه هردو ساخت كليه باشد. بايد موادي كه در عرق و ادرار است آزمايش شود. فرض كنيد هردو يك مواد دارند. اشكال دارد بگوييم اگر از پيشاني آمد، پاك است. از جاي ديگر آمد نجس است؟ گفتم: اگر يك خال از روي دماغ عروس بيرون بيايد، ممكن است اين عروس زشت شود. ولي همين خال مشكی اگر از كنار لب عروس بيرون بيايد، خوشگل مي‌شود. تركيبات شيميايي خال هم يكي است. روي دماغ يك نمره دارد، كنار لب يك نمره دارد. اين مايع از پيشاني يك نمره دارد، از غير پيشاني يك نمره دارد. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
عارفی را پرسیدند : زندگی به '' جبر '' است یا به '' اختیار '' ؟ پاسخ داد : امروز را به '' اختیار '' است تا چه بکارم اما فردا ''جبر '' است. چرا که به '' اجبار '' باید درو کنم هر آنچه را که دیروز به ''اختیار'' کاشته ام . خاک امین و هر چه در وی کاشتی بی خیانت جنس آن برداشتی روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه: استفاده نکردن از سخنان نورانی اهل بیت علیهم السلام،در حالی که بدان ها دسترسی داریم جفا به ایشان است. موجب شرمندگی است که اهل مطالعه اغلب اوقاتشان را برای خواندن گفتار دیگران و حتی دشمنان اهل بیت علیهم السلام صرف می‌کنند و به معارفی که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده، اعم از دعاها و زیارت نامه ها و روایات ناب نپردازند. ما برای به دست آوردن معارف عظیم اهل بیت علیهم السلام زحمت نکشیدیم، علمای عظیم الشأن ما در گذشته چه زحمت هایی را متحمل شده اند و این معارف را حاضر و آماده به دست ما رسانده اند،حال این جفا نیست که ما از آنها استفاده نکنیم. البته این را هم بدانیم که توفیق بهره مندی از این حقایق ناب نصیب هر کسی نمی‌شود. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
امام صادق علیه السلام: هرگاه كسى از شما به سفر رفت در بازگشت براى خانواده‌اش هديه‌اى آورد كه براى او مقدور است اگرچه تكه سنگى باشد. ابراهيم عليه السلام هنگامى كه دلش براى كسانش تنگ مى‌شد به سوى آنها مى‌رفت و انبساط خاطر مى‌يافت و در بازگشت هنگامى كه به خانه‌اش نزديك مى‌شد از مركبش فرود مى‌آمد و خُرجين مركب را پُر از ريگ مى‌كرد تا با اين كار سارا را خوشحال سازد.» «إِذَا سَافَرَ أَحَدُكُمْ فَقَدِمَ مِنْ سَفَرِهِ فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ بِمَا تَيَسَّرَ وَلَوْ بِحَجَرٍ، فَإِنَّ إِبْراهِيمَ كَانَ إِذَا ضَاقَ أَتىٰ قَوْمَهُ، وَأَنَّهُ ضَاقَ ضَيْقَةً فَأَتىٰ قَوْمَهُ فَوَافَقَ مِنْهُمْ أَزْمَةً، فَرَجَعَ كَمَا ذَهَبَ، فَلَمَّا قَرُبَ مِنْ مَنْزِلِهِ نَزَلَ عَنْ حِمَارِهِ فَمَلَأَ خرْجَهُ رَمْلاً إِرادَةَ أَنْ يُسَكِّنَ مِنْ رَوْحِ سَارَةٍ» وسائل الشیعه ج ۸ کتاب الحج
عاجزها از منظر روایات! 1⃣ پیامبر مکرم فرمود : عاجز ترین مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد. اَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ. 2⃣حضرت امیر فرمود: غیبت کردن کار افراد عاجز است( کسی که عاجز است پشت سر دیگران حرف می‌زند اگر عرضه داشت مطلب را روبه رو با خود افراد مطرح می‌کرد) الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ. 3⃣حضرت امیر فرمود: عاجز ترین مردم کسی است که در دوست‌یابی عاجز است( یعنی نمی تواند با مردم انس بگیرد و بر خود دوستی انتخاب کند ) و از او عاجزتر آن کسی است که دوستان خود را از دست بدهد. أَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الْإِخْوانِ، وَأَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.
آیت الله حق شناس رحمه الله علیه: جناب شیخ در مکاسب فرمود: تحقیر مومن به ادله اربعه حرام است. حالا من با زبانم با نگاهم با عملم مومن را خار وخفیف کنم و بعد خیال کنم با چند تا کتاب خواندن و چند ماه سر درس رفتن یا چند بار زیارت رفتن کار حل است نخیر عزیز من چنین خبری نیست... حرمت انسان مومن از کعبه بالاتر است...‌
آیت الله بهجت فرمودند: پسر یکی از شاگردان میرزا حبیب الله رشتی که احتمالا نامش حسن بود نقل کرد که میرزا حبیب الله در هنگام مرگ، خود را محاسبه می کرد خود سؤال طرح می‌کرد و خود جواب می‌دهد. از خودش پرسید: میرزا حبیب الله سهم امام خوردی؟! و به خودش جواب داد: نخوردم سپس گفت: قضاوت کردی؟ و پاسخ داد : نکردم. و گفت: با طلبه ها خوش سلوکی کردی؟! و در اینجا بجای پاسخ اشک ریخت. زمزم عرفان ص۲۹۷. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
آیت الله بهجت رحمه الله علیه: مدتی بود پهلوی به کسانی که اجازه اجتهاد نداشتند اجازه نمی داد لباس روحانیت بپوشند. مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی گفته بودند: امام صادق علیه السلام را در خواب دیدم که فرمود: به برخی از شاگردان و اطرافیانت اجازه اجتهاد بده هر چند مجتهد نباشند. فلذا مرحوم اصفهانی می فرمود: من برای دفع ضرر اجازه اجتهاد می‌دهم.
عاشقی دین من و سوختن آیین من است مایه ی گریه ی شب ها دل غمگین من است همچو فرهاد بگریم همه شب در دل کوه و این همه دربدری از غم شیرین من است آسمانا دل تاریک من از ماه تهیست اشک هایم همه شب خوشه ی پروین من است
🔸غیبت از دلها🔸 امام زمان(عج) اگر غايب می‌شود، ابتدادر دلها غايب می‌شود و بعد از آن، در جامعه و اگر ظاهر می‌شود، ابتدا بر دلها ظاهر میشود و بعد از آن بر جامعه. 🌱آنکه از شرم گنه باید کند غیبت منم تو چرا جرم گنهکاران عالم میکشی.
همه چی به کنار به این دو حدیث ایمان بیاریم خیلیه حضرت سید الشهدا فرمود: ۱-بدانيد نيازهاي مردم به سوي شما از نعمت هاي خداوند بر شماست. بنابراين، اين نعمت ها را از خود دور نسازيد؛ كه اگر چنين كنيد، اين نعمت (مراجعه مردم به سوي شما از شما گرفته مي شود) و به ديگران داده مي شود. حضرت امیر فرمود: ۲-مسکین و نیازمند و شخصی که احتیاج دارد، فرستاده خداست، كسى كه از او دريغ دارد از خدا دريغ داشته و كسى كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است. ------- إعْلَمُوا أنَّ حَوَائِجَ النّاسِ إلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللّه ِ عَلَيْكُمْ فَلا تَمَلُّوا النَّعَمَ فَتَتَحَوَّلُ إلي غَيْرِكُمْ. ------- إِنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللّه، وَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللّهَ.
مسئولین محترم تأمل کنند!👆
یک آیه یک روایت: «وَ الَّذِینَ یُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلی رَبِّهِمْ راجِعُونَ» آنها کسانی هستند که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج می‌دهند و با این حال دلهایشان هراسان است از اینکه به سوی پروردگارشان باز می گردند». مؤمنون، آیه ۶۰. در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید در ذیل این آیه شریفه از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و اله نقل شده است که سؤال کردند: آیا منظور از آیه کسانی هستند که معصیت می‌کنند و از گناه خود می‌ترسند؟ فرمود: نه! «بل الرّجل یصوم و یتصدّق و یخاف أن لا یقبل منه؛ منظور کسی است که روزه می‌گیرد و در راه خدا انفاق می‌کنند و در عین حال از این بیم دارد که از او پذیرفته نشود». ---------- شرح ابن ابی الحدید جلد ۱۰، صفحه ۱۴۶.
اگر گفتین این بیت مضمون کدام روایته؟!👇 در مجالس حرف درگوشی‌زدن با یکدگر در زمین سینه‌ها تخم نفاق افشاندن است https://eitaa.com/MA1371
هدایت شده از امیر
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا كانُوا ثَلاثَةً فلا يَتَناجى اثنانِ دُونَ الثّالِثِ .[كنز العمّال : 24766.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه سه نفر با هم باشند، دو نفر آنها نبايد با يكديگر در گوشى صحبت كنند
روایت ها و حکایت ها
#شعر اگر گفتین این بیت مضمون کدام روایته؟!👇 در مجالس حرف درگوشی‌زدن با یکدگر در زمین سینه‌ها تخم ن
عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا كَانَ ثَلاَثَةٌ فِي بَيْتٍ فَلاَ يَتَنَاجَى اِثْنَانِ دُونَ صَاحِبِهِمَا فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يَغُمُّهُ. امام كاظم عليه السّلام،فرمود: هرگاه سه كس باهم نشسته‌اند،دوتاى آنها درگوشى باهم سخن نگويند، زيرا مايۀ اندوه و آزار سومى خواهد شد. کافی
این بیت مضمونی از کدام روایت می تونه باشه👇 چو بینی یتیمی سر افکنده پیش مزن بوسه بر روی فرزند خویش
روایت ها و حکایت ها
#شعر این بیت مضمونی از کدام روایت می تونه باشه👇 چو بینی یتیمی سر افکنده پیش مزن بوسه بر روی فرزن
امام عسکری علیه السلام: لَيسَ مِنَ الأدَبِ إظهارُ الفَرَحِ عِندَ المَحزونِ شادمانى كردن در نزد غمديده ، بى ادبى است . تحف العقول