eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
300 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
علیه السلام حضرت يكصد خانوار از فقراى مدينه را سرپرستى مى كرد، و دوست داشت كه يتيمان و تنگدستان و افراد عاجز و مستمندان بيچاره بر سر سفره او حاضر شوند. او با دست خود براى آنها غذا مى آورد، و اگر كسى از آنها عائله اى داشت، حضرت از غذاى خود براى خانواده او مى برد. هيچ غذايى نمى خورد مگر اين كه ابتدا از آن صدقه مى داد. إنَّهُ كانَ يَعولُ مائَةَ بَيتٍ مِن فُقَراءِ المَدينَةِ وَكانَ يُعجِبُهُ أن يَحضُرَ طَعامَهُ اليَتامى وَالأضِرّاءُ وَالزَّمني وَالمَساكينُ الَّذينَ لا حيلَةَ لَهُم وَكانَ يُناوِلُهُم بِيَدِهِ وَمَن كانَ مِنهُم لَهُ عِيالٌ حَمَلَهُ إلى عِيالِهِ مِن طَعامِهِ، وَكانَ لا يَأكُلُ طَعاما حَتّى يَبدَأ فَيَتَصَدَّقُ بِهِ. مناقب ج ۴ ص ۱۵۴
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔰آیت الله حائری شیرازی (ره) 📌اگر بچه هایتان را در سن پایین تر به کلاس قرآن و امثال آن هم گذاشتین مشکلی نیست ولی سعی نکنید بچگی بچه را از دستش بگیرید. خیلی خطرناک است که بچه در سن پایین کارها و ادای بزرگتر ها را در بیاورد و از بچگی خود فاصله بگیرد. ایشان می فرمودند: از امام صادق عليه السّلام نقل است که: روزى عيسى در دوران كودكى، از شدت درد به خود مى‌پيچيد و در آن حال به مادرش گفت كه از پوست برخى درختان مايعى تهيه كن تا آن را بخورم و شفا يابم. عيسى هنگام خوردن آن مايع از بوى نامطبوعش بى‌تابى و زارى مى‌كرد. مريم با شگفتى گفت: تو خود گفتى كه اين مايع را درست كنم؛ پس چرا چنين بى‌تابى مى‌كنى‌؟ عيسى گفت: مادرم، دستور تهيۀ اين مايع براساس علم پيامبرى‌ام بود و گريه‌ام به خاطر كودكى‌ام. آری اینکه خودش دارو را پیشنهاد میداد این جنبه نبوتش بود و اینکه فرار میکرد جنبه بچگی اش بود.. همچین مطلبی در مورد امام عصر(عج) هم نقل شده که نامه را از مقابل حضرت عسکری برمی‌داشت و فرار می‌کرد. •٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠ 🔳روایــــــــت ها وحکــــــایت هارا همراهی کنیدhttps://eitaa.com/revayathavahekayatha1
خدمتت کی می توان جبران نمودن چشم من چون به هر عضوم رسد دردی تو گریان می شوی ___________________ دیگری گوید: ز چشمِ خویشتن آموختم آیینِ هم‌دردی که هر عضوی به درد آید به حالش دیده می‌گرید.
✓فقيرى را كه اثر گرسنگى و بيچارگى در چهره اش نمايان بود گفتند: چرا سؤال نمى كنى تا مردم كمكت كنند و از اين حالت به درآيى؟ گفت: ترسم نپذيرند و هلاك شوند كه حديثى شنيده ام: «لو صدق السائل لم يفلح من منعه» اگر گدا راست بگويد و گداى حقيقى باشد كسى كه به او چيزى نداده نجات نمى يابد.
سلام خدا بر شما خوبان سه روزه از: ✓بحار جلد ۱۳و۱۴ ✓تفسیر موضوعی آقای جوادی جلد سیره پیامبران در قرآن ✓تاریخ انبیای مرحوم عماد زاده ✓تاریخ انبیای مرحوم جزایری ✅زندگی و تاریخ و آیات مربوط به حضرت ایوب حضرت سلیمان و حضرت یونس و حضرت داود را مطالعه کردم برخی از روایات جالب را تقدیم میکنم.
بنده خوبی هستی الا اینکه...!! امام صادق عليه السّلام فرمود: امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: خداوند عزّ و جلّ‌ به داوود عليه السّلام وحى كرد كه تو بنده خوبى هستى (ولى حيف اين است كه) از بيت المال ارتزاق مى‌كنى و با دست خودت كارى انجام نمى‌دهى! داوود عليه السّلام چهل صبح گريست، و پس از آن خداوند عزّ و جلّ‌ به آهن وحى كرد و فرمود: براى بنده‌ام داوود، نرم شو. بدين‌سان خداوند آهن را براى داوود عليه السّلام نرم كرد، و هرروز يك زره مى‌ساخت و آن را هزار درهم مى‌فروخت. وى سيصد و شصت زره ساخت و سيصد و شصت هزار درهم درآمد كسب كرد، و بدين ترتيب از مصرف بيت المال بى‌نياز شد. أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّكَ نِعْمَ اَلْعَبْدُ لَوْ لاَ أَنَّكَ تَأْكُلُ مِنْ بَيْتِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَعْمَلُ بِيَدِكَ شَيْئاً قَالَ فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى اَلْحَدِيدِ أَنْ لِنْ لِعَبْدِي دَاوُدَ فَأَلاَنَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلْحَدِيدَ فَكَانَ يَعْمَلُ كُلَّ يَوْمٍ دِرْعاً فَيَبِيعُهَا بِأَلْفِ دِرْهَمٍ فَعَمِلَ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ دِرْعاً فَبَاعَهَا بِثَلاَثِمِائَةٍ وَ سِتِّينَ أَلْفاً وَ اِسْتَغْنَى عَنْ بَيْتِ اَلْمَالِ. بحار ج ۱۴ص۱۳ روایت داستانی
امشب یه جایی منبر داشتم، مجلس حاجی بود عمره مشرف میشن.... از جمله این روایت را تقدیم کردم که در بخشی از آن مخاطبم زایر و در بخش آخر روایت مخاطبم عموم مردم بودند... 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
مشمعل اسدى گويد يك سال بحج رفتم و در برگشتن خدمت امام صادق (عليه السّلام) رسيدم، فرمود از كجا مى‌آئى‌؟ عرضكردم قربانت از حج فرمود ميدانى حاج چه ثوابى دارد؟ عرض كردم تا نياموزيدم ندانم، فرمود چون بنده باين خانه هفت دور طواف كند و دو ركعت نماز آن را بخواند و سعى ميان صفا و مروه كند خدا شش هزار حسنه برايش نويسد و شش هزار گناهش بريزد و شش هزار درجه از او بالا برد و شش هزار حاجتش برآورد در دنيا و همچنان برايش ذخيره آخرت كند، عرض كردم قربانت اين اجر بسياريست، فرمود به بيشتر از آن آگاهت نكنم‌؟ گفتم چرا فرمود: هر كه حاجت مؤمن را برآورد بهتر است از حج و حج و حج و امام تا ده حج شمرد. خَرَجْتُ ذَاتَ سَنَةٍ حَاجّاً فَانْصَرَفْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ فَقَالَ مِنْ أَيْنَ بِكَ يَا مُشْمَعِلُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كُنْتُ حَاجّاً فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي مَا لِلْحَاجِّ مِنَ اَلثَّوَابِ فَقُلْتُ مَا أَدْرِي حَتَّى تُعَلِّمَنِي فَقَالَ إِنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا طَافَ بِهَذَا اَلْبَيْتِ أُسْبُوعاً وَ صَلَّى رَكْعَتَيْهِ وَ سَعَى بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ سِتَّةَ آلاَفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ سِتَّةَ آلاَفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ سِتَّةَ آلاَفِ دَرَجَةٍ وَ قَضَى لَهُ سِتَّةَ آلاَفِ حَاجَةٍ لِلدُّنْيَا كَذَا وَ اِدَّخَرَ لَهُ لِلْآخِرَةِ كَذَا فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ هَذَا لَكَثِيرٌ قَالَ أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِمَا هُوَ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ قَالَ قُلْتُ بَلَى فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَقَضَاءُ حَاجَةِ اِمْرِئٍ مُؤْمِنٍ أَفْضَلُ مِنْ حِجَّةٍ وَ حِجَّةٍ وَ حِجَّةٍ حَتَّى عَدَّ عَشْرَ حِجَجٍ. امالی صدوق
مشاهده عجیب سلیمان نبی!! روزى سليمان نبی در كنار ساحل دريايى نشسته بود كه مورچه‌اى را ديد كه دانۀ گندمى را مى‌برد. ناگهان قورباغه‌اى آن مورچه را با دانه‌اش بلعيد و درون آب رفت. اندكى پس از آن، قورباغه به روى آب آمد و مورچه را از دهانش بيرون آورد و رها كرد. سليمان كه در شگفت مانده بود از مورچه علت ماجرا را پرسيد. مورچه گفت: در اعماق آب، كرمى نابينا در شكاف تخته سنگى زندگى مى‌كند كه نمى‌تواند از آن بيرون آيد. خداوند مرا مأمور كرده است كه روزى او را برسانم. قورباغه نيز مرا در دهانش مى‌گيرد تا از آب در امان مانم. سليمان پرسيد: آيا آن كرم ذكرى هم مى‌گويد؟ گفت: آرى، مى‌گويد: اى خداوندى كه مرا با روزى رسانى‌ات در اعماق دريا فراموش نمى‌كنى رحمتت را از بندگان باايمانت بازندار و آنان را از ياد نبر. هَلْ سَمِعْتَ لَهَا مِنْ تَسْبِيحَةٍ قَالَتْ نَعَمْ تَقُولُ يَا مَنْ لاَ يَنْسَانِي فِي جَوْفِ هَذِهِ اَللُّجَّةِ بِرِزْقِكَ لاَ تَنْسَ عِبَادَكَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِرَحْمَتِكَ. بحار ج ۱۴ ص ۹۸
حالا ما پیش زنمون یه چیزی گفتیم!! در روايت آمده است كه سليمان گنجشكى را ديد كه به مادينه‌اش(همسرش) مى‌گويد: چرا از من دورى مى‌گزينى‌؟ اگر بخواهى دربار سليمان را با منقارم به دريا مى‌افكنم. سليمان لبخندى زد و دستور داد كه آن گنجشك‌ها را نزدش حاضر كنند. آنگاه به گنجشك نر گفت: آيا تو به راستى مى‌توانى چنين كارى كنى‌؟ او گفت: اى پيامبر خدا، نمى‌توانم. ولى خواستم نزد همسرم فخرفروشى كنم و هيچ عاشقى را نبايد به خاطر سخنش ملامت كرد. آنگاه سليمان از گنجشك ماده پرسيد: چرا با اينكه همسرت اينگونه تو را دوست دارد از او كناره مى‌جويى‌؟ او گفت: چون او دروغ مى‌گويد؛ چرا كه او جز من كسى ديگر را نيز دوست دارد. سليمان با شنيدن اين سخن گريه كرد و آنگاه چهل روز از مردم كناره گرفت و از خدا خواست تا دلش را جايگاه محبت خود كند. أَنَّ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَأَى عُصْفُوراً يَقُولُ لِعُصْفُورَتِهِ لِمَ تَمْنَعِينَ نَفْسَكِ مِنِّي وَ لَوْ شِئْتُ أَخَذْتُ قُبَّةَ سُلَيْمَانَ بِمِنْقَارِي فَأَلْقَيْهُاَ فِي اَلْبَحْرِ فَتَبَسَّمَ سُلَيْمَانُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ كَلاَمِهِ ثُمَّ دَعَاهُمَا وَ قَالَ لِلْعُصْفُورِ أَ تُطِيقُ أَنْ تَفْعَلَ ذَلِكَ فَقَالَ لاَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ لَكِنَّ اَلْمَرْءَ قَدْ يُزَيِّنُ نَفْسَهُ وَ يُعَظِّمُهَا عِنْدَ زَوْجَتِهِ وَ اَلْمُحِبُّ لاَ يُلاَمُ عَلَى مَا يَقُولُ فَقَالَ لِلْعُصْفُورَةِ لِمَ تَمْنَعِيهِ مِنْ نَفْسِكِ وَ هُوَ يُحِبُّكِ فَقَالَتْ يَا نَبِيَّ اَللَّهِ إِنَّهُ لَيْسَ مُحِبّاً وَ لَكِنَّهُ مُدَّعٍ لِأَنَّهُ يُحِبُّ مَعِي غَيْرِي. فَأَثَّرَ كَلاَمُ اَلْعُصْفُورَةِ فِي قَلْبِ سُلَيْمَانَ وَ بَكَى بُكَاءً شَدِيداً وَ اِحْتَجَبَ عَنِ اَلنَّاسِ أَرْبَعِينَ يَوْماً يَدْعُو اَللَّهَ أَنْ يُفَرِّغَ قَلْبَهُ لِمَحَبَّةِ اَللَّهِ وَ أَنْ لاَ يُخَالِطَهَا بِمَحَبَّةِ غَيْرِهِ. بحار ج ۱۴ ص ۹۵
✅بوی خوش کتاب: فرزندم؛ با کسی دوست شو که کتاب بخواند. کسی که پولش را به جای دود و دم و مشروب، خرج کتاب کند. فرزندم؛ با کسی دوست شو که کارتِ کتابخانه‌اش از کارت عابر بانکِ والدینش برایش ارزشمندتر باشد. تشخيصش سخت نيست، حتماً در کیفش به جای فندک و انبوه لوازم آرایش، کتابی برای خواندن و به جای صحبت از آخرین مدل پورشه و تیپ فلان خواننده و هنرپیشه از آخرین کتاب هایی که وارد بازار نشر شده‌اند، حرف می‌زند. کسی که وقتش به جای کافی‌شاپ‌ها و متر کردن خیابان‌ها، در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها بگذرد‌. کسی که یک غزل حافظ زنده‌اش کند و برای تماشایِ سرو سیمین سعدی سرش را بر باد بدهد و با دوبیتی‌های خیام دلش روشن شود.. فرزند عزیزم؛ اگر با کسی دوست شدی که اهل خواندن بود، کنارش باش. لازم نیست دوستِ تو شاگرد اول کلاس باشد. کافیست فقط کتابخوان باشد. چون کسی که کتابخوان است یک روز درس‌خوان هم می‌شود، اما خیلی از درس‌خوان‌ها هرگز کتابخوان نخواهند شد. با کسی دوست شو که بوی کتاب بدهد. کسی که عطر و ادکلنش بویِ خوش کتاب باشد. بوی خوشِ کتاب... جملات بالا از رهبری معظم نیست....
عليه السلام: ما مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُها فيما يُرضِى اللّه َ اِلاَّ ابْتُلىَ بِاَنْ يُنْفِقُ اَضْعافَها فيما اَسْخَطَ اللّه. هر كس از خرج كردن مالى در راه خداپسندانه، بخل ورزد، چند برابر آن را در راه غير خداپسندانه هزينه خواهد كرد. بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۷۳،
بیان مرحوم سید در مورد ماه رجب! بدان! وقتی در ماه های حرام چه زمان جاهلیت(پیش از اسلام) و چه زمان اسلام، جنگ وکارهای ناشایست (حرام) کنار گذاشته میشد، پس چگونه ممکن است دراین ماه ها جنگ بین عبد ومالکش رخ دهد و چگونه ممکن است بین دو بنده ای کار ناشایستی رخ دهد، از این بالاتر چگونه ممکن است کار ناشایستی نسبت به بنده و مالک اصلی اش (خداوند ) رخ دهــــد؟! بر حذرباشید که اهانتی به خدای متعال دراین ماه های حرام انجام ندهید و اینکه بنده نباید حرمت این ماه های بزرگ را بشکند. واعلم انّه إذا كانت أشهر الحرم قد اقتضت في الجاهليّة والإسلام ترك الحروب والسكون عن الفعل الحرام، فكيف يحتمل هذه الشّهور ان يقع محاربة بين العبد ومالكه في شيء من الأمور، وكيف يعظّم وقوع المحارم بين عبد وعبد مثله ولا يعظم أضعاف ذلك بين العبد وبين مالك امره كلّه، فالحذر الحذر من التهوين باللّه في هذه الأوقات المحرّمة، وان يهتك العبد شيئاً من شهورها المعظّمة. اقبال الاعمال
یکی از مسائلی که از اول بوده و الان بیشتر شده، تکه تکه کردن قطعات دین است. مسلمان بودن به نماز خوندن نیست! مسلمان بودن به مکه رفتن کربلا نیست! مسلمان بودن به قضاوت نکردن دیگران است مسلمان بودن به راستی و درستی است!!! عبادت بجز خدمت خلق نیست! _________ قطعات دین را به قطعات یک پازل تشبیه کردن که نه میشه این قطعات رو جابجا کرد نه میشه کم و زیاد کرد!!! ولی این کار الان شده.... چه باید کرد!!!! 👇👇👇👇 https://eitaa.com/MA1371
روایت ها و حکایت ها
یکی از مسائلی که از اول بوده و الان بیشتر شده، تکه تکه کردن قطعات دین است. مسلمان بودن به نماز خون
واعظی پرسید از فرزند خویش هیچ می دانی مسلمانی به چیست؟ صدق و بی آزاری و خدمت به خلق هم عبادت،هم کلید زندگیست گفت: "زین معیار اندر شهرما، یک مسلمان هست آن هم ارمنیست" ! این نمونه دوم
روایت ها و حکایت ها
یکی از مسائلی که از اول بوده و الان بیشتر شده، تکه تکه کردن قطعات دین است. مسلمان بودن به نماز خون
مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن که در شریعتِ ما غیر از این گناهی نیست اینم نمونه سوم👆
اینکه میگن روضه سنگین نخوانید دلیلی داره؟! و اینکه چرا روضه خوان میگن؟! فقها غالبا مرثیه خوان تعبیر آوردند... وجه تسمیه روضه خوان چیه؟! https://eitaa.com/MA1371
علیه السلام اگر كسى مردى را در راه خدا دوست بدارد، خداوند به او پاداش محبتش را مى دهد، گرچه آن شخص محبوب در علم الهى اهل آتش باشد و اگر كسى شخصى را در راه خدا دشمن بدارد، خداوند پاداش بغض و خشم او را مى پردازد، گرچه شخص مورد خشم و نفرت در علم الهى از اهل بهشت باشد. لَوَ اَنَّ رَجُلاً اَحَبَّ رَجُلاً فِىاللّه لاََثابَهُ اللّه ُ عَلى حُبِّهِ وَ اِنْ كانَ المَحْبُوبُ فِى عِلْمِ اللّه ِ مِن اَهْلِ النّارِ وَلَوَاَنَّ رَجُلاً اَبَغَضَ رَجُلاً للّه ِِ لاََثابَهُ عَلى بُغْضِهِ اِيّاهُ، وَ اِنْ كانَ المُبْغَضُ فِى عِلْمِ اللّه ِ مِنْ اَهْلِ الجَنَّةِ. مصادقة الأخوان، ص ۵۰.
🔰مُعرِّفی کتاب📙📘📗📕 📌 هیچ اتفاقی تصادفی نیست (نگرشی اجمالی به اسم مبارک "حسیب" إلهی بارویکرد اخلاقی_کاربردی) ✍این کتاب برای مطالعه خودتان ومنبر شما مفید است. ___________________ [ روایت ها وحکایت ها ]
هشدار (ع) ما مِن إنسانٍ يَطعَنُ في عَينِ مُؤمِنٍ إلّا ماتَ بِشَرِّ ميتَةٍ، وكانَ قَمِنا أن لا يَرجِعَ إلى خَيرٍ. هيچ انسانى نيست كه پيش روى مؤمنى از او بد گويد و طعنه زند، مگر اين كه به بدترين شكل بميرد و سزاوار است كه روى خير و سعادت را نبيند. كافي شریف ج ۲ص ۳۱۹
🔸آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) : 🤲برای کسانی که به شما بد کردند بیشتر دعا کنید؛ این کار رنگی از الوهیت دارد، چراکه ما به خدا بد می کنیم و او به ما خوبی می کند. بدی را بدی سهل باشد جزا اگر مردی أَحسِن إلی مَن أساء روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
امروز را آغاز کنیم باذکر شریف صلوات و هدیه ثـــــواب آن به محضر امام باقر "علیه السَّلام". ❗️❗️سهم شما ۱۰ صلوات
(ص) ذکر لاحول و لا قوه الا بالله یک گنجینه بهشتی است و شفای ۹۹ درد می باشد که کمترین آنها غم و اندوه است. قَوْلَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ فَإِنَّهُ كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ اَلْجَنَّةِ فِيهَا شِفَاءٌ مِنْ تِسْعَةٍ وَ تِسْعِينَ دَاءً أَدْنَاهَا اَلْهَم. نوادر راوندی معنای لا حول.... ذیلا تقدیم میشود👇
روایت ها و حکایت ها
#پیامبر_اکرم (ص) ذکر لاحول و لا قوه الا بالله یک گنجینه بهشتی است و شفای ۹۹ درد می باشد که کمترین آ
1⃣«حول» در لغت به دو معناست: يكى حركت و تحول و ديگرى ممانعت و حائل شدن. اگر در لغت عرب به «سال» حول گفته مى شود به اين دليل است كه انسان از زمانى به زمان ديگر متحول مى شود و حركت مى كند. بنابر اين معنا، معنى لاحول ولا قوة الا بالله اين است كه هيچ نوع حركت و تحول و هيچ قوت و قدرتى جز از سوى خدا نيست، اوست كه به ما اين نيروها را بخشيده و به ما توانايى و اختيار داده تا بتوانيم به سوى مقاصد خويش حركت كنيم. 2⃣و بنابر معنى دوم، معنى جمله اين است كه هيچ مانعى دربرابر معاصى و هيچ قدرتى بر اطاعات جز به وسيله خداوند نيست. برای هر دو معنی روایت داریم👇👇👇
روایت ها و حکایت ها
#پیامبر_اکرم (ص) ذکر لاحول و لا قوه الا بالله یک گنجینه بهشتی است و شفای ۹۹ درد می باشد که کمترین آ
روایت اول در معنی لاحول و لا قوه... (ع) در پاسخ به سوالي درباره معناي «لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللّهِ» چنين فرمود: ما در برابر خداوند با مالکيت او شريک نيستيم بلکه ما چيزي را مالک نيستيم حز آنچه او به ما تمليک کرده و هرگاه قدرتي يا مالي را به ما ببخشد -در حالي که او از ما به آن مال سزاوارتر است- ما را مکلف به وظايفي (درباره آن) فرموده و هرگاه آن را از ما پس گيرد تکليفش را نيز از ما برداشته است. إِنَّا لَا نَمْلِكُ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً، وَ لَا نَمْلِكُ إِلَّا مَا مَلَّكَنَا؛ فَمَتَى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا، وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا. حکمت ۴۰۴ روایت دوم در معنی لا حول.... عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از معناى جمله «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه » ـ فرمود : معنايش اين است كه ما حول و قدرت روى گرداندن از معصيت خدا نداريم، مگر به يارى خدا، و قوّت و توانايى بر طاعت خدا نداريم، مگر با توفيق خداوند عزّ و جلّ. لا حَولَ لَنا عَن مَعصِيَةِ اللّه ِ إلاّ بِعَونِ اللّه ِ ، و لا قُوَّةَ لَنا على طاعَةِ اللّه ِ إلاّ بِتَوفيقِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ. توحید صدوق ص ۲۴۲
هشدار علیه السلام: اگر كسى كه از وى خواهشى مى شود بداند كه در نوميد كردن چه نهفته است، هرگز كسى، كسى را نوميد برنمى گرداند. لَو يَعلَمُ المَسؤولُ ما في المَنعِ ما مَنَعَ أحَدٌ أحَدا. تحف العقول