افشار:
*بررسی مبانی افشاگری*
آیا حق داریم ظلم را فریاد کرده و علیه ظالم، جهت دادخواهی یا انتقام از او، پیش از اثبات در محاکم قضایی دست به افشاگری بزنیم؟ شرعاً مجاز است یا خیر؟
با رجوع به آیات قرآن به دو آیه کلیدی برمیخوریم که گویا افشاگری علیه ظالم را مجاز میداند «لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا؛ ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺸﺎﻱ ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ» و نیز آیه «و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ما علیهم من سبیل؛ بیشک کسانی که پس از ستم دیدن یاری طلبند ( یا: انتقام گیرند) جایی برای بازخواست و سرزنش آنان نیست.»
اهمیت آیات یاد شده در این است که عدالتخواهی پارتیزانی را نه تنها مجاز بلکه پشتوانه رسیدن و مانایی امر عدالت اجتماعی دانسته و در مقابل اهمالکاری دیوانسالاری یا تبدیل شدن به ماشین تولید ناعدالتی به دلیل تعارض منافع سدی از نظارت مردمی ایجاد میکند که به قدرت تکیه نداده و یاری گر امام امت میگردد. قاعدهای قرآنی و فقهی که گستره آن محدود به روابط فردی یک فرد به عنوان «ظالم» و فرد دیگر به عنوان «مظلوم» محدود نمیگردد. زیرا نه ظلم محدود به موضوعی خاص است و نه مظلوم محدود به شخص یا گروه یا جامعه یا کشور و یا حتی دین و مذهبی خاص است و نه ظالم در عنوان و جایگاه خاصی تعریف شده است. ظالم ممکن است یک فرد عادی یا یک مسئول در هر رده یا دستگاه یا جریان یا حکومت یا یک کشور، و از هر دین و قوم و طبقهای باشد. چنان که شکایت بردن و فریاد برآوردن و بدگویی و افشاگری درباره رفتار ظالمانه میتواند با گفتن و نوشتن و هر آنچه که ابزار برای تظلم عمومی است باشد؛ نیز میتواند به صورت فردی یا گروهی باشد؛ چه همه افراد آن گروه خود مظلوم باشند و ستم مشترکی بر آنان رفته باشد و چه به درخواست مظلومان دیگر شتافته و در نشان دادن ظلم ظالم و رساندن صدای آنان به دیگران به کمک آنان بروند.
در این زمینه فقهاء از جمله شیخ انصاری ذیل موارد جواز غیبت به این موضوع پرداخته و غیبت مظلوم از ظالم را مجاز میدانند اما اینکه آیا فقط در نزد قاضی مجاز است یا در هر جایی که امید به یاری رساندن وجود دارد یا نه حتی در جایی که امید به یاری نیست و تنها برای انتقام از ظالم است مجاز است نظرات متفاوت است.
حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه میفرمایند آیه اول با شرطی پذیرفته است(استثناء متصل باشد) اما در مورد آیه دوم بیان داشتهاند که انتصار چه به معنای طلب یاری باشد و چه معنای انتقام گرفتن در هر رو صورت و با توجه به اطلاق آیه میتوان چنین نتیجه گرفت که افشای ظلم ظالم مجاز است و مشروع
نکته قابل توجه دیگر در سخن امامخمینی پاسخ به این شبهه است که اگر جایز باشد مظلوم خود درخواست کمک کند و از ظالم انتقام گیرد، موجب هرج و مرج میشود و والی و قاضی برای همین نصب شدهاند که داد مظلوم را بستانند و به او کمک کنند و امور جامعه را نظم بخشند؛ با این حال چگونه مردم خود میتوانند اقدام کنند؟
«ربّما یقال: إنّ تجویز الانتصار و الانتقام للمظلوم بنفسه من الظالم یوجب الهرج و المرج، و إنّما نصب الوالی و القاضی للانتصاف و الانتصار و تنظیم أمور الناس، و معه کیف یطلق ذلک للناس بأنفسهم؟»
اما ایشان این تحلیل و برداشت را سست و مخالف اطلاق آیه و بلکه آن را مخالف برداشت و تحلیل درست میداند و موارد چندی مانند آن را شاهد میگیرد که در شرع واقع شده است؛ مانند جواز تقاصّ در طلب، جواز دفاع از جان و مال و آبرو، و دفع کسی که به خانه شخص سر کشیده است. ایشان برای تاکید بر جواز و اینکه با وجود دلیل نباید با چنین وجوهی آن را مستبعد شمرد، میافزاید: آیا ممکن است به کسی که آبرو و مال وی مورد هجوم دزد قرار گرفته، گفته شود او باید دست نگه دارد و جایز نیست مهاجم را دفع کند، اما بعد از آنکه مهاجم هر کاری خواست کرد به مظلوم گفته شود: میتوانی به محاکم صالحه شکایت کنی؟!
«فهل ترى من نفسک وجوب القعود عن دفع السارق المهاجم على عرض الرجل و ما له و عدم جواز دفعه ثمّ بعد فعله ما فعل یقال للمظلوم: لک الرجوع إلى المحاکم الصالحه؟
_________
#رضا_افشار ١۴٠١/۵/۵
https://eitaa.com/joinchat/37748836C96ec918ba1
#افشاگری
#عدالتخواهی
#شفافیت
#نظارت_مردمی
#وحید_اشتری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*بلای اسلام آمریکایی*
اسلام آمریکایی ماده مخدریست که اهالی قدرت و ثروت برای سوار شدن بر گردهی مردم مستضعف تولید میکنند
سیاستورزی اموی خوب دریافته است که اگر بخواهد در جامعه دیندار به حیات زالو صفتانه خود ادامه دهد ناگریز باید مقابل اسلام ناب بایستد لذا پروژه تحریف دین را کلید میزند یا خنثی و بیتفاوتش میکند یا همراه و آلت دستش میکند
و این هر دو تنها تخدیر را به ارمغان میآورد
چه خوب فهمید شهید آوینی عزیز که :
خلاف آنچه بسیاری می پندارند، آخرین مقاتله ما - به مثابه سپاه عدالت - نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است، که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیرپا تر است.
با این عینک (داشتن یا نداشتن این جدال) میتواند هم نماز جمعه ناب از آمریکایاش را تشخیص دهید هم هیئت و روضه و سایر مراسمات و مناسک را.
#نماز_جمعه
#هیئت
#حسینیه
#اسلام_ناب
#اسلام_آمریکایی
#اسلام_سرمایه_داری
#اسلام_مناسکی
#اسلام_اموی
May 11
ماموریت تاریخی اشک
چه وقت میتوانی بر حسین اشک بریزی؟
تا وقتی مفهوم عدالت و ضد عدالت را نفهمی نمیتوانی بر حسین اشک بریزی! تا بیطرف باشی در جبهه عدل و ظلم، اشک تو بر حسین باعث نجاتت نمیشود. نه نمیشود! چرا که اشک بر روضههای حسین یعنی تو داری هل من ناصر حسین را میشنوی، یعنی خطاب اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید را داری میشنوی، یعنی پاره پاره شدن حسین را داری نظاره میکنی و تنها و تنها بر او اشک میریزی و باز نظاره میکنی! این آن لحظه خطرناک است!
در این لحظه تو دیگر نمیتوانی بیطرف باشی. نمیتوانی منفعل باشی. علی(ع) تو را خطاب میکند من لم یکن معنا کان علینا که اگر با ما نیستی بر مایی. یا با حسینی یا علیه حسین.
و با حسین بودن یعنی سکوت نکردن در برابر همه آنچه حسین را به قیام واداشت، یعنی مبارزه با اشرافیت مذهبی ، ناعدالتی، در بند کردن آزادی، بستن دهان منتقدین، تبعیض و دست درازی به اموال عمومی و ترس خواص از هزینه دادن.
اشکی که اینها را ندارد اشک عاطفی است و غریزی. لکن اشک بر حسین نه اشک عاطفی بلکه اشک سیاسی و اشک ایدئولوژیک است گریه افشاگری و اعتراض است.
ماموریت تاریخی این اشک افشای ظلم و ظالم است. سلاح تبلیغی پرقدرتیست که علاوه بر اینکه احساساتی از جنس غم و عشق و غرور و غضب و ایثار را برمیانگیزاند تو را به تفکر وامیدارد که من کجای این تقابل ایستادهام؟
شیعه از اشک، رسانهای مردمی ساخت تا به جنگ بوقهای دولتی و رسانههای حکومتی زمان برود و آنقدر گسترشش داد تا سیل اشکها بنیامیه و امثالش را سرنگون ساخت. و این ماموریت همچنان باقیست...
لذا اشک بر حسین یک مکتب است که اگر وارد آن شدی باید الزاماتش را نیز بپذیری و آن وقت است که این اشک تو را به کربلای زمانت و پس از آن جنة الماوا میکشاند.
پ. ن. اگر هنوز فکر میکنی با اشک بر حسین به تنهایی میتونی بری بهشت باید پشت سر عمر سعد صف بگیری تا در رو بروت بازکنن چون اون جزو اولین گریه کنندگان بود.
____________________
✍🏻 #رضا_افشار
https://eitaa.com/joinchat/37748836C96ec918ba1
____________________
#گریه #عزاداری #شیعه_انگلیسی #بکاء #روضه #مداحی #تحریف #اسلام_ناب #اسلام_آمریکایی #گریه_اعتراض #گریه_افشاگری
May 11
زینب امریکا پسند!
وقتی میگوییم امریکا پسند یعنی ارائه تصویری تحریف شده و تقلیل یافته از حضرت،بطوری که نتواند الگویی تراز برای دختران انقلاب باشد!
تصویری که در آن زینب،عاشق برادرست و همهجا بدنبال او میرود و این عشقش تا حدی است که شرط میکند برای ازدواج با جعفر که هر روز باید به دیدار برادر برود و اگر برادر به سفر رفت همراهش باشد! حال این خواهر عاشق وقتی از برادر جدا میگردد چه تصویر تازهای پدید میآید؟ زینب دریای غم(غم از دست دادن برادر) و وقتی صبر میکند بر این غم و در مقابل طعنه دیگران اشک نمیریزد میشود زینب صبور! این تصویر زینب است که اگر چه زیباست و ویژگیهای زنانگی و انسانی را خوب پردازش میکنم اما اکتفا به این تصویر ، تقلیل زینب است! البته به این تصویر یک چیز هم به مناسبت روز پرستار اضافه کنیم و ان هم زینب پرستار و غمخوار بازماندگان کربلاست! ولی همین و همین! که اگر نگوییم سکولار باید اذعان کنیم که جدا مانده از آرمانهای اساسی اسلام ، چون توحید ناب و نفی طاغوت و فقر و فساد و تبعیض و اقامه قسط و داد است! ایا زینب که عقیله بنی هاشم است عاشق برادر است یا امام زمان خویش؟آیا همراهیش با کاروان امام را یک سفر مجاهدانه ایدئولوژیک برای ایجاد یک نهضت بیدار کننده علیه وضع موجود میداند و همچون اموهب نصرانی و سایر زنان حضور خود را وظیفه شیعگی خود میداند یا وابستگی خانوادگی او را در این راه کشانده؟ آیا زینب(س) از هر زن دیگری به این زمان شناسی و وظیفهشناسی و تکلیفمداری شایستهتر نیست؟آیا انجا که مصیبتها دیده و میگوید ما رایت الا جمیلا بخاطر کم نیاوردن در مقابل دشمن میگوید یا این همه فداکاری در راه اقامه آرمانها و ارزشهای اسلامی و انسانی و بذل خون در پیشگاه خدا را زیبا میبیند؟
اما همه اینها نمیتواند زینب را از نگاه جهانیان در مقابل زنان تاریخسازی چون جمیله بوپاشاها و مبارزان ازادی خواهی چون گاندی و چگوارا و فیدل کاسترو و ... برتری دهد اگر این فوران احساس و عاطفه و بروز خصوصیاتی چون همسری و مادری و خواهری و لطافت زنانگی را در کنار حماسه و مبارزه قرار ندهیم و نگوییم که زینب فرمانده فاتح جنگ نرم علیه دستگاه تبلیغاتی ابرامپراتوری زمان خویش شد در حالی که یارانش کشته و خود اسیر دست امپراتوری بود! و این مایز زینب تاریخ ساز است و اسوه همه مجاهدان و مبارزان و مطالبهگران و عدالتخواهان.
_________________
✍🏻 #رضا_افشار
https://eitaa.com/joinchat/37748836C96ec918ba1
_________________
#یا_زینب
چگونه معاویهها انقلاب را متوقف میکنند؟
رشیدرضا در کتاب الوحیالمحمدی مینویسد:
"یکی از اکابر غرب پیشنهاد میدهد که ما مدیون معاویه هستیم و باید مجسمه معاویه را از طلا ساخته در میدان اصلی برلین در قلب اروپا نصب کنیم".
چرا که اگرمعاویه نبود امروز اثری از مسیحیت و ما نبود، امروز اسلام علوی دنیا را فتح کرده بود.
چگونه میتوانستیم دل جوان پرسشگر غربی را هنگامیکه با سادگی پیامبر و خاندانش مواجه میشد و با زندگی اشرافی سران ما مقایسه میکرد، قانع نمود که به سمت اسلام نرود؟ چگونه میشد مقر حکومت اسلام را که در فقیرترین و پایینترین محله شهر بنا شده است ببیند و از چرایی اشرافیت اداری و مبلمانها و فرشهای قرمز و تشریفات نجومی ما سوالی نپرسد؟ یا ایثار و دیگرپایی فرماندهانش و زندگی همچون معمول سرانش را با اشرافیت و کاخ نشینی ما مقایسه نکند؟ چگونه میشد ناآقازادگی فاطمه و رشادت حسین و زهد و دیگر پایی و آزادی خواهی و عدالتخواهی را دید و از کنارش گذشت؟
در کف میدان، انقلاب نبوی، درمینوردید و دل آزادگان را فتح میکرد.
قافیه را باخته بودیم....
اما،ناگهان ورق برگشت....
جوانان ما وقتی بجای سادگی دولت علوی کاخهای هادریانها را در بلاد اسلامی میدیدند یا سلطنت ویژهخواران را مشاهده میکردند، طبقه انحصارطلب برایشان تداعی میشد. همان نجومی بگیران، همان لذت طلبی، همان تخت نشینی، همان لاکچری سواری و همان مگا کلیساها و مراکز مذهبینمای دنیاگرا و بالاخره همان استحمار و دینفروشی و.... .
از سوی دیگر مستضعفین همان بیتفاوتی یا توجیه فقر، همان فساد، همان تبعیض را که از آن گریزان بودند اینبار در لباس اسلام مشاهده کردند و فاصلهها ایجاد شد.
دیگر نه تنها تمایلی نبود بلکه آنان، حکومت اسلام را امتداد همان حکومتهای زورگو و استکبار میدیدند.
همه اینها را معاویههای ظاهرالصلاحِ امام جمعه و جماعت، فرماندار، استاندار، بانی مجلس وعظ و مدح آل البیت، معاویههای بانی مجلس تفسیر قرآن، در جامعه نبوی باب کردند و ما را از خطر اسلام رها ساختند.
پس باید مجسمه طلای معاویه را ساخت و در میدان اصلی برلین نصب کرد.
پ. ن. چه وجه اشتراکی با دشمن از این بیشتر؟!
✍🏻 #رضا_افشار
_________________________
https://eitaa.com/joinchat/37748836C96ec918ba1
#اسلام_آمریکایی
#امام_خمینی
#اشرافیت_اداری
#اشرافیت_مذهبی
#معاویها
#ارتجاع_انقلاب
🔴 گفتگوی شفاف
🔻با موضوع:
مدیریت اعتراضات؛ بایدها و نبایدها
🔹حجتالاسلام رضا افشار
پژوهشگر و فعال اجتماعی
🔸داود مدرسییان
فعال رسانه و تحلیلگر سیاسی
امروز سهشنبه، ساعت ۲۱
لایو ایتا از کانال
@modaresian
@reza_afshar
چرا جنگ اوکراین رخ داد و چه کسی متجاوز است؟!
🔹 آمریکا ۱۹۹۰ به روسیه تعهد داد که #ناتو یک متر از مرز آلمان تازه متحد سوی شرق پیشروی نکند.
🔹 از آن روز آمریکا ۱۴ کشور را به عضویت ناتو افزوده و قدم به قدم به مرز روسیه نزدیک شده. #اوکراین قرار بود ۱۵مین باری باشد که آمریکا تعهدش را میشکند.
🔺 عهدشکنی قاعده آمریکا است نه استثنا؛ مثل برجام.
تحلیل مسئله جنگ اوکراین ساده است اگر کلان نگاه کنیم، اگر تاریخ بخوانیم، اگر آمریکا را بشناسیم
#رضا_افشار
____________________________
@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 طلبهٔ بسیجی آرمان علی وردی بعد از اسارت توسط فاحشهها و داعشیهای شورشی و شکنجه بعد از چند روز کما به #شهادت رسید
#آرتین
#داعشی
#علی_وردی
#اغتشاش
#آرمان_آبروی_ما
#آرمان_پسر_ایران
🔰 سومین جلسه از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔸سه شنبه ۱۰ آبان ساعت ۱۸ الی ۲۰
خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن مهر
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
معاونت رشد و کادرسازی حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس واحد خواهران برگزار میکند:
*«شرکت در این جلسات جرم است»* ❗️
📌سرفصل ها:
- بهشت اجباری
- یک وَن شُبهه
- چرا مسئولین گشت ارشاد ندارند؟!
👤استاد افشار ، استاد دوره های تشکیلاتی و مبانی اندیشه ای و فکری متنوع
🗓 به مدت سه هفته ۱۶ و ۲۳ و ۳۰ آبان ماه
⏰ دوشنبه ها ساعت ۲۰:۳۰
🔸جلسات همزمان *به صورت مجازی و حضوری* به شکل ویدیوکنفرانس ، برگزار می شود.
📍مکان برگزاری در هر مرکز و پردیس ، متعاقباً اعلام میگردد.
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر ، با شماره های زیر در ایتا یا بله، ارتباط بگیرید:
- پایگاه شهید باهنر شیراز : 09177249717
- پایگاه حضرت سلمان فارسی شیراز : 09174842364
- پایگاه حضرت زینب کبری (س) کازرون : 09391151380
#من_هم_معترضم
#برای_حرفهای_نگفته
➖➖➖➖➖➖➖➖
*حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان فارس*
@mohallem_fars
@reza_afshar
♨️ #توئیت محسن مقصودی، تهیهکننده #ثریا برای مستند «فرزند روحالله»
🏴 امشب یک روضه مجسم ببینید...
@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آبرو ریزی در شبکه من و تو.👏👏
بررسی آمار جمهوری اسلامی در حوزه زنان
__________________
@reza_afshar
با توجه به فراخوان مزدوران ضدانقلاب برای تعطیلی کسب و کارها در 24، 25 و 26 آبان بدین وسیله اعلام می شود که تمام خریدهای بالای 200 هزارتومان، علاوه بر پیک رایگان و تخفیف قبلی، با 10 درصد تخفیف ویژه نیز همراه خواهد بود.
فرصت استفاده از این طرح فقط تا 26 آبان
جهت سفارش کتابها از طریق این آیدی اقدام کنید:
@Ketab_hafezeh_tarikhi
لیست کتابهای موجود را هم از طریق این کانال ببینید:
@kotob_tarikhi
#لبیک_یا_خامنه_ای
امروز از دانشگاه برمیگشتم که روبروی منطقه محروم حصیرآباد اهواز، چشمم خورد به این جوانی که زندگیش رو از طریق فروش میوه با وانت تامین میکرد!
نماز میخوند اونم اول وقت!!
بیتوجه به فراخوانها یا لگدزدن به ارزشهای ملی و مذهبی...
البته احتمالا معترض به تبعیضها هم باشد
فرقی هم نمیکند میخواهد مسئول نجومیبگیر باشد یا سلبریتیهای مولتی میلیاردی مثل کریمی و گلمحمدی که احتمالا زندگی در این شرایط که هیچ بلکه حتی میوه خانهشان را از امثال این میوه فروش سیار نخریده باشند
✍🏻 #رضا_افشار
_____________
@reza_afshar
#زن_زندگی_آزادی
#اعتراضات
#٢۵آبان
#کشف_حجاب
#استحمار_سرمایه_داری