eitaa logo
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
821 دنبال‌کننده
863 عکس
97 ویدیو
2 فایل
🚩🔸 پژوهشگاه فقه معاصر گامی برای پاسخگوئی به نیازهای بشر امروز و دنیای معاصر تلاشی برای شناسایی استعدادهای پژوهشی و به کارگیری آنها در پژوهش‌های فقهی 🚩🔹 Website=www.riicj.com Instagram=@riicj_ جهت ارتباط با واحد رسانه و پیشنهادات: @riicj_media
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ در نشست یکشنبه های روش عنوان شد: «تاکید بر قواعد فقهی» مکانیزم دوام شریعت 🔶 آیت الله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه های علمیه گفت: ایشان [شهید مطهری] در این زمینه بر دو مولفه تاکید داشتند: یکی بازشناسی قواعد فقهیه خصوصا موضوعاتشان و دیگری شناخت وضعیت معاصر. باید دانست که بخشی از بار کاربردی سازی گزاره های فقهی بر دوش قواعد فقهی است. 🕒 این نشست در تاریخ 6 خرداد ماه 1403 در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد. 🔹راه های اطلاع رسانی پژوهشگاه: 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
📖 پرونده مبادی فقه هنر/17 🔷مدیر دانشنامه فقه معاصر: آیا تأسیس اصل در حکم فقهی فعل هنری، ممکن است؟ 🔶چند سالی است که بحث از حکم اولیه فعل هنری در دانش فقه، موضوع کنکاش علاقه‌مندان به فقه هنر قرار گرفته است. شاید بتوان گفت اولین کسی که این موضوع را در میان معاصرین مطرح کرد، آیت‌ﷲ علیدوست بود. دبیر علمی همایش‌های ملی فقه هنر، اولین‌بار در سال ۱۳۹۴، به‌صورت رسمی، حکم اولیه فعل هنری را استحباب خواند و پس از آن نیز بارها بر آن تأکید نمود. این گفته او، در طول سالیان، با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. حجتالاسلام‌والمسلمین محمدکاظم حقانی‌فضل اما در یادداشت اختصاصی خود برای مجله الکترونیکی «عناوین حرمت در فقه هنر»، به واکاوی این موضوع از زاویه ای دیگر پرداخته است. معاون آموزش سابقه مدرسه فقه هنر، تلاش داشته تا به این پرسش پاسخ دهد که اساساً فعل هنری، قابلیت تأسیس اصل اولی را دارد یا خیر؟ مشروح یادداشت مدیر دانشنامه فقه معاصر، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل گفتگو🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2177/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/18 🔷 محمد صادق ابراهیمی: نظرات فقها در مورداستفاده زنان از کلاه‌گیس در معرض دید مردان 🔶 برخی از فقها گفته‌اند اگر موی وصل شده از موی زن اجنبیه دیگری باشد پوشاندن آن، واجب و نگاه‌کردن به آن حرام است، امّا اگر از موی مرد یا موی حیوان یا الیاف مصنوعی باشد حرام نیست. به قائل این سخن دست نیافتم امّا در کتاب‌های مختلف فقهی مطرح و در بیشتر موارد، مورد انکار قرار گرفته است. مشروح یادداشت محمد صادق ابراهیمی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل گفتگو🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2181/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔅 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🔸بخش بین‌الملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در رصد علمی از تحولات مرتبط با موضوع «فقه معاصر» تلاش می‌کند اخبار و رویدادهای مهم را جمع‌آوری و به اطلاع علاقمندان برساند. رویدادهای علمی مرتبط به بخش بین‌الملل در سایت پژوهشگاه فقه معاصر قابل مشاهده است. ⚡️عناوین و لینک آخرین اخبار🔻🔻🔻 🔹سمینار میراث تاریخی کعبه در اسلام 🔹گزارشی از آغاز مرحله نخست دوره علمی رویکرد اسلام به روانشناسی و روان درمانگری در منچستر انگلیس 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریل|📱 در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد: کاربردی سازی گزاره های فقهی یعنی آوردن شریعت به سطح زندگی جامعه به وسیله «تطبیق» و «تنزیل». 🎙️ آیت الله احمد مبلغی 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
⚡ در نشست یکشنبه های روش عنوان شد: «راهبردها» ضرورت بخش «تطبیق» و «تنزیل» 🔶 آیت الله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه های علمیه گفت: امروزه راهبردها مطرح اند که مبتنی بر یک سری مبانی مانند چیستی محل تمرکز راهبرد اند و این راهبردها دارای نگاه کلان اند در نتیجه باید مسبوق به فقه الاولویات و فهم اولویت ها در نگاه شارع باشند. 🕒 این نشست در تاریخ 6 خرداد ماه 1403 در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد. 🔹راه های اطلاع رسانی پژوهشگاه: 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡ در نشست یکشنبه های روش عنوان شد: لزوم تفکیک میان «دانش حقوقی» و «مکتب حقوقی» 🔶 آیت الله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه های علمیه گفت: یک بعد روابط جامعه حقوقی است و این بعد در حال توسعه است و در نهایت همه چیز باید حقوقی بشود و حقوقی سازی فقه یعنی فقه «لباس حقوق» بپوشد. 🕒 این نشست در تاریخ 6 خرداد ماه 1403 در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد. 🔹راه های اطلاع رسانی پژوهشگاه: 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریل|📱 در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد: «تطبیق»، قواعد فقهی را در زندگی جاری می کند. 🎙️ آیت الله احمد مبلغی 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده مبادی فقه هنر/۱۸ 🔷 علیرضا صالحی: «اضلال» در سرزمین هنر 🔶 در کتب فقهی، به‌تبع گزارهای دینی، از میان مصادیق هنر، به پنج مصداق شعر، نقاشی، مجسمه‌سازی، غنا و موسیقی بیشتر پرداخته شده است. فقهای پیشین با استناد به غلبه نگاه سلبی موجود درباره این مصادیق، به‌ویژه درباره تصویرگری و غنا در آموزه‌های دینی، بیشتر به سمت حرمت متمایل شده‌اند و عمده دلیل آنها برای این حکم، «اضلال» نهفته در غرض نهایی از آنها است. مشروح یادداشت علیرضا صالحی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل گفتگو🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2197/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده مبادی فقه هنر/۱۹ 🔷 حسن اجرایی: جزء یا کل؟ مسئله این است! 🔶 یکی از معنادارترین چرخش‌ها و تطورهای فقهی در موضوعات مرتبط با هنر در تاریخ فقه را می‌بایست گذر از نگاه جزءنگر به هنر و پذیرش هنر به‌مثابه کلیتی یکپارچه و منسجم دانست که البته چنین نگاهی، همچنان در ابتدای راه خود است و تنها از سوی معدودی از فقیهان به زبان آمده و یا به وادی انتشار عمومی کشیده شده است. مشروح یادداشت حسن اجرایی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل گفتگو🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2202/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامی برگز
⚡ در سیزدهمین نشست کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها عنوان شد: «تطبیق» و «تنزیل» دو ابزار کاربردی سازی گزاره های فقهی 🔷 آیت الله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه علمیه، ششم خرداد ماه در سیزدهمین نشست علمی «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» که از سوی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد، با بیان اینکه مقصود از کاربردی سازی، عینیت بخشی به شریعت در زمین واقعیت است که در اصطلاح فنی برای این فرآیند دو راهکار «تطبیق» و «تنزیل» وجود دارد بیان کرد: اگر برای کاربردی سازی دو مسیر در نظر بگیریم یک مقصدش «تنزیل» است و دیگری «تطبیق». 🔷 آیت الله مبلغی با بیان اینکه اگر با تکیه بر ذهنیت گذشته صرفا ادراک شود، فقه به عرصه معاصر نخواهد آمد گفت: شهید مطهری در مکانیزم هایی که برای دوام شریعت تعریف کرده است، بر قاعده فقهی تاکید دارد و دو مولفه را برای این کار ذکر می کند: یکی بازشناسی قواعد فقهی خصوصا از حیث موضوع و دیگری شناخت وضعیت معاصر. 🔷 ایشان افزودند: بخشی از بار کاربردی سازی بر دوش قواعد فقهی است و باید این را بپذیریم که قواعد فقهی قابل توسعه اند. 🔷 استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه اگر شریعت را متضمن حوزه هایی بدانیم، هرکدام تنزیل مختص به خود را دارد با اشاره به حوزه مناط ها بیان کرد: مناط ها قابل تنزیل در کالبد نهادها، فعالیت ها، سیاست ها و ... اند. 🔷 در ادامه ایشان با انتقاد به روش مرسوم دروس خارج و بیان اینکه ما عادت کرده‌ایم به تنقیح مناط و مناط اوفر گفتند: ما مناط های قابل تنزیل زیادی داریم و جای استنباط مناط در فقه ما خالی است. 🔶 گفتنی است نشست های «روش شناسی» یکشنبه ها در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار می شود.
⚡ بیانات آیت الله احمد مبلغی در نشست یکشنبه های روش ⏱️ گفتنی است این نشست در تاریخ ۶ خرداد ماه از سوی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد.
🔷 به اطلاع فضلای گرامی می رساند که یکشنبه هفته آینده مورخ سیزدهم خرداد ماه، نشست یکشنبه های روش برگزار نخواهد شد.
⚡️چرا حرکت امام خمینی(ره) پیامبرگونه بود؟ 🔸بیانات آیت الله سید مجتبی نورمفیدی رییس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در درس خارج فقه (چهارشنبه - 1403/03/09) 🔹به فرموده امام صادق(ع)، خداوند پیامبر(ص) را به نیکوترین وجه تربیت کرد و سپس امر دین و امت را به او تفویض نمود. امام خمینی(ره) هم قبل از هرگونه اقدامی خود را به زیور تربیت دینی آراسته نمود و در بحر معرفت به ویژه اخلاق نظری و عملی سرآمد شد و سپس حرکت خود را برای سامان دادن به کار دین و مردم آغاز کرد. 🔹پیامبر(ص) در مسیر هدایت نمی توانست نسبت به سرنوشت مردم و امر حکومت بی تفاوت باشد چون هم خداوند امر مردم و حکومت را به او واگذار کرد و هم رسیدن به مقصد بدون اهتمام به این مسئله ممکن نبود. امام خمینی(ره) هم با تأسی به پیامبر(ص) هم و غمّ خود را صرف آن نمود. 🔹معقول نیست به پیامبر(ص) گفته شود تو مردم را هدایت کن ولی هیچ کاری به حکومت طاغوت نداشته باش و اجازه بده هر کاری که آنان می خواهد بکنند. امام خمینی نیز از ابتدا به این مسئله اساسی توجه داشت. 🔹کار دین و مردم بدون تصدی حکومت سامان نمی یابد. حکومت از لوازم مأموریت الهی است و از آن جدا شدنی نیست. 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوکلیپ|📱 در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد: تاکید بر قواعد فقهی، راهبرد شهید مطهری برای عینیت بخشی به شریعت در زمین واقعیت 🎙️ آیت الله احمد مبلغی 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده مبادی فقه هنر/21 🔷 حسین ادبی: چالش عنوان «لعب» در حرمت آثار هنری! 🔶 امکان دارد اثر مذکور، دارای اضلال فعلی هم نباشد، اما به دلیل وجود اضلال شأنی، حکم به حرمت آن شود؛ بنابراین بیهودگی و پوچی و عدم وجود هدف متعالی، شاخصی برای اضلال در نظر گرفته می‌شود. براین‌اساس، اگر یک هنر سرگرم‌کننده، باعث شود فردی از حالت غم و یا افسردگی بیرون بیاید و بتواند به زندگی عادی خود بازگردد، می‌توان همین امر را یک هدف عقلایی برای آن در نظر گرفت و آن را از دایره لغو و لعب خارج دانست. مشروح یادداشت حسین ادبی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2211/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده مبادی فقه هنر/20 🔷 قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر: سرمقاله 🔶 حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی دُرّی قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در سرمقاله مجله «مبادی فقه هنر» نوشت : هم هنر، امری دیرین است و هم دانش فقه؛ اما «فقه هنر» از ابواب فقهی نوپدید به شمار می‌آید. مراد از نوپدید بودن این باب فقهی البته، نوپدید بودنِ تمام مسائل آن نیست؛ چرا که بسیاری از مسائل آن نظیر موسیقی، مجسمه‌سازی، آواز و ... در کتب فقهی نظیر مکاسب محرمه، قرن‌هاست که مورد گفتگو و بحث فقه‌پژوهان قرار گرفته‌اند؛ بلکه نوپدید بودن فقه هنر، به معنای پرداخت به آن، به‌عنوان یک باب فقهی و یک «کلّ» است. نوبودن این باب فقهی در کنار ناشناخته بودنِ ابعاد، بایسته‌ها و چیستی دقیق آن، موجب شد تا مجله الکترونیکی «مبادی فقه هنر» طرح‌ریزی شود. مشروح یادداشت حجت الاسلام والمسلمین مصطفی دری، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2207/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده مبادی فقه هنر/21 🔷 قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر: بی اعتنایی؟ انکار؟ یا شام مشترک پیش از دربی 🔶 حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی دُرّی قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در سرمقاله مجله «مبادی فقه هنر» نوشت : برخی برای حل این چالش، توصیه به برگزاری جلسات دوستانه و مشترک میان این دو قشر می‌کنند و برخی دیگر نیز بهترین راه را انکار این چالش می‌انگارند. به نظر می‌رسد هم انکار این چالش، به‌صورت کلی، امری نادرست است و هم برگزاری جلسات دوستانه و مشترک، فایده‌ای بیش از شام‌های مشترک بازیکنان دو تیم پایتخت پیش از برگزاری شهرآورد ندارد؛ شام دوستانه‌ای که حاضرانش، فردا و در زمین مسابقه، آن را به فراموشی سپرده و از خجالت تیم مقابل و خانواده‌شان در می‌آمدند.. مشروح یادداشت حجت الاسلام والمسلمین مصطفی دری، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2235/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار می‌کند: ⚡️نشست «قلمرو اعتبار فقه سیاسی» 🔶 ارائه دهنده: 🎤دکتر س
⚡️ کرسی علمی ترویجی با عنوان قلمرو اعتبار فقه سیاسی عنوان شد؛ شرح نظریه همروی و اعتبار فقه سیاسی و نقد آن؛ 🔷 دکتر سید صادق حقیقت معتقد است نظریه همروی چند رکن دارد که یکی از ارکانش اعتبار محدود فقه سیاسی است. در این جلسه تنها به اعتبار داشتن آن می پردازیم با دیدگاه معرفت شناختی؛ همچنین باید دانست بحث علم سیاسی جدید بوده و همچنین یک رشته علمی مستقل نیز نمی باشد. 🔷 برای معتبر دانستن فقه سیاسی دکتر صادق حقیقت هفت مقدمه لازم میداند؛ حکم وحی تایید کننده یا تحدید کننده ی حکم عقل است، فقه معتبر است، احکام تداوم دارند، مرزی میان مسائل سیاسی و غیر سیاسی وجود ندارد، فقه تکنیک است، در پارادایم اصولیون تقلید واجب است. 🔷 فقه سیاسی با محدودیت هایی مواجه است؛ نمی توان از فقه انتظار نظریه دولت داشت، فقه نمی تواند نظریه صلح داشته باشد، خبر واحد حجیت دارد نزد اصولیون، فقه نمیتواند سیستم داشته باشد. 🔷 دکتر مهدی مجاهدی در نقد مقاله دکتر سید صادق حقیقت بیان نمود که وقتی از فقه سیاسی سخن می گوییم داریم از مجموعه ای از گذاره های تجویزی سخن می گوییم؛ خلاصه مقاله دکتر حقیقت در چند سطر که فقه سیاسی شامل گذاره های تجویزی درون فقه است که دارای دو ویژگی، اولا سیاسی اند و از سایر گذاره های تجویزی فقه خارج شده اند، همچنین چون فقه معتبر است اجزاء آن نیز معتبر اند بنابر این، فقه سیاسی هم معتبر است. 🔷 دو اشکال عمده مقاله این بود که اولا مبنا شناسی مطب مشخص نبود که بر اساس کدام مبنا انسان شناختی این مطلب نوشته شده است و ثانیا به این علت عدم مبنا شناسی، روش شناسی هم نداشت این مقاله که باعث مطالب ضد و نقیض می شد. 🔷 به این علت که استدلال اخص از مدعی است، بنابر این به سراغ ادعا های میرویم؛ دوگانه ای به نام وحی و عقل نداریم، چرا اعتبار فقه مفروض گرفته شد؟، تقلید زمانی واجب است که شک روشمند به آن وارد نشود، تداوم با این همه اختلافات بر اثر گذشت زمان ممکن نیست، دولت جدید متفاوت با دولت قدیم بوده و مفاهیم بسیار گسترده را در بر می گیرد و به معنی دیگر توتالیتر است، تکنولوژی یا تکنیک بودن فقه سر فصل های رد مدعی های دکتر صادق حقیقت بودند. 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
📌جهت انتقال پیشنهادات و انتقادات: @riicj_media
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر فرارسیدن سالروز رحلت ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) را تسلیت گفته و یاد آن امام سفر کرده را گرامی می دارد.
⚡ میزگرد فقه معاصر و امروز ما 📍پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با موضوع انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند با حضور 🎙️ حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا عضو شورای علمی گروه سیاست و روابط بین الملل پژوهشکده مطالعات فقه معاصر 🎙️ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدهادی حاضری دکترای فلسفه حقوق و مدرس حوزه و دانشگاه ⏱️ چهارشنبه مورخ ۱۶ خرداد ساعت ۱۸:۰۰ 📌 قابل ذکر است که جلسه آفلاین بوده و محتوای آن متعاقبا منتشر خواهد شد.
🔅 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🔸بخش بین‌الملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در رصد علمی از تحولات مرتبط با موضوع «فقه معاصر» تلاش می‌کند اخبار و رویدادهای مهم را جمع‌آوری و به اطلاع علاقمندان برساند. رویدادهای علمی مرتبط به بخش بین‌الملل در سایت پژوهشگاه فقه معاصر قابل مشاهده است. ⚡️عناوین و لینک آخرین اخبار🔻🔻🔻 🔹گزارشی از میزگرد «نوزایی شهر اسلامی در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ در ایران، ترکیه و حاشیه خلیج فارس» 🔹گزارشی از برگزاری نهمین نشست سالانه بین المللی شیعه شناسی 🔹فراخوان نگارش مقاله برای مشارکت در نشست «تاریخی‌سازی نظام حسی مسلمانان: به سوی تاریخ حسی اسلام در جهان آغاز دوران مدرن» 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡️ گزارش دیدار مجازی جمعی از شخصیت های علمی دانشگاه کوفه با ریاست پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر آیت الله مجتبی نورمفیدی 🔹رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی، در نشست مشترک مجازی با رییس دانشکده فقه دانشگاه کوفه حضور به هم رساندند. در ابتدای این نشست آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی شهادت رییس محترم جمهور و جمعی از خدمتگذاران انقلاب اسلامی و نیز سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) را تسلیت گفتند و نقش پراهمیت حضرت امام(ره) را در اثرگذاری بر شیعیان ایران و عراق یادآور شدند. ایشان به تببین اهمیت انقلاب اسلامی پرداختند و نقش پراهمیت ایشان را در مسیر توجه به چالش های بشریت جهت ارایه پاسخ به آن ها ذیل ظرفیت های فقه معاصر یادآور شدند. 🔸 گزارش مشروح این نشست را اینجا بخوانید
⚡️ قاعده لاضرر و حفظ محیط زیست! 🔹به مناسبت روز جهانی محیط زیست، بخشی از بیانات آیت‌ﷲ احمد مبلغی در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، ساحت ها و روش ها» پیرامون ارتباط کاربردی سازی قواعد فقهی و حفظ محیط زیست از نظر می گذرد. 🔹آیت‌ﷲ احمد مبلغی در این زمینه گفت: اگر از فقه سنتی سؤال کنند که چنانچه فردی زباله خودش را که محتوی پلاستیک است این را بیندازد در کوچه یا خیابان یا در بیابان رها کند یا در ساحل دریا بیندازد آیا این حرام است خیلی برای او سخت است که بگویی حرام است، می گوید این چه ضرری دارد ؟! پلاستیک چه ضرری دارد؟ اما نگاه کاربردی سازی گزاره های فقهی آمده می گوید که این ضرر فرآیندی شده، ضرر این طور نیست که تک موردی باشد فرایندی است؛ یعنی وقتی من پلاستیک را می اندازم و پلاستیک در جامعه به وفور در اختیار همه است و فرهنگ از روی همخوانی شکل می گیرد یعنی دیگری می بیند من می اندازم او هم می اندازد. پس من با این عمل بخشی از یک فرآیند اضرار به و محیط زیست هستم با ابعاد خطرناک. وقتی شما ضرر را فرآیندی تعریف می کنید می بینید که از انداختن یک پلاستیک حتی یک نفر آزرده می شود و شما به عنوان یک عنصر فعال در یک فرآیندی قرار می گیرید که دیگران را هم با این کارتان دعوت می کنید به این کار و ممکن است در یک زمان ده ها و صدها نفر این کار را بکنند و شما هم بخشی از این فرآیند آسیب زدن به محیط زیست هستید. آنوقت براساس لاضرر می توانید این کار را حرام به حساب بیاورید.